QuoteNäille 55 000 kuljettajalle ei lähetetä alle 22 päiväsakon peltipoliisisakkoja
Suomessa liikkuu noin 55 000 vironkilpistä ajoneuvoa joille ei käytännössä juuri lähetetä automaattivalvontasakkoja. Vain kaikkein törkeimmät tapaukset muodostavat poikkeuksen.
Tilanteessa, jossa virolaisella autolla ajettu ylinopeus tallentuu suomalaista automaattivalvontaa suorittavaan kameratolppaan, ei seurauksena ole useimmiten yhtään mitään.
Sama koskee myös muita maita jotka eivät kuulu EU:n yhteiseen EUCARIS-tiedonvaihtojärjestelmään. Määrällisesti virolaisajoneuvot ovat kuitenkin kamerasakkoja keräävistä ryhmistä ongelmallisin.
- Ei niille voi tehdä mitään, Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein sanoo.
- Rekisteristä ei löydy virolaisten autojen tietoja. Vasta jos kyseessä on vakava piittaamattomuus niin voimme lähteä raskaampaan menettelyyn eli kysymme tiedot Virosta erikseen, Pasterstein jatkaa.
...
Ilta-Sanomat (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288741497865.html)
Missäpä asiassa meillä ei ulkomaalaista suosittaisi.
Tämähän on törkeää perustuslain rikkomista.
Quote6 §
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Quote- Rekisteristä ei löydy virolaisten autojen tietoja. Vasta jos kyseessä on vakava piittaamattomuus niin voimme lähteä raskaampaan menettelyyn eli kysymme tiedot Virosta erikseen, Pasterstein jatkaa.
Onko tuo "raskaampaan menettelyyn" lähteminen kiinni viitseliäisyydestä vai mistä? Ja on kyllä varmaan tosi raskasta kysyä naapurimaan poliisilta yhtään mitään, sen uskon. Ensin pelleillään autoverojen kanssa, eli ei maksella niitä, ja tästä seuraa palkintona lupa ajaa kohtuullista ylinopeutta. 10 points!
Mutta että virolaiset siis saavat rikkoa tieliikennelakia vähäisissämäärin, ja se varmaan suvislogiikalla auttaa heitä kotoutumaan suomalaiseen liikennekulttuuriin?
Mutta lapsilisät pitää kyllä maksaa näille virolaissuhareille vaikka koko lasta ei olisi Suomessa näkynytkään. Auto sentään on näkynyt ja jopa kuvaankin saatu. Vai että syy on tietojärjestelmissä. Just joo, autot on kaikkialla paremmissa tietojärjestelmissä kuin lapset ja lasten vanhempien väliset suhteet.
QuoteSama koskee myös muita maita jotka eivät kuulu EU:n yhteiseen EUCARIS-tiedonvaihtojärjestelmään.
Vapaa liikkuvuus ei sitten koske tiedonvaihtojärjestelmiä. Tässä
taas yksi virhe ja syy erota koko EU:sta.
Tämähän on vanha juttu ja jokaiselle joka asiaa ajattelee, niin myös selvä. Ulkomaalaisesta ei löydy tietoja, ulkomaalaisen tuloja ei voi selvittää, ulkomaalaiselta ei voi suomalainen viranomainen ulosottaa ja jos virka-apua pyydetään, niin pyynnöllä pyyhitään takapuolta.
Meillä ylinopeus on rikoksista pahin jossa sakolla ei ole ylärajaa. Ulkomaalainen saa porsastella liikenteessä miten sattuu.
Tuossahan olis jollain kokeilun paikka, alle 22 päiväsakon peltipoliisisakko, vaatisi perumista tasapuoliseen menettelyyn vedoten kun ei virolaisienkaan tarttee noita maksaa. Ilmankos ne kaahaa kuin viimeistä päivää menemään :o
Quote from: jka on 23.09.2014, 17:13:33
Mutta lapsilisät pitää kyllä maksaa näille virolaissuhareille vaikka koko lasta ei olisi Suomessa näkynytkään. Auto sentään on näkynyt ja jopa kuvaankin saatu. Vai että syy on tietojärjestelmissä. Just joo, autot on kaikkialla paremmissa tietojärjestelmissä kuin lapset ja lasten vanhempien väliset suhteet.
Mikä estää laittamasta näitä sakkoja rekisteriin jota voisi rajavartijat tutkia, vaikka sillä laitteella joka lukee rekisterikilpiä ja sitten vaan maahanpääsyn ehdoksi että maksu maksetaan ensin. Joutuisi virolaismulkku ainakin autoa vaihtamaan ennen takaisin tuloaan ;D
Quote from: Alapo on 23.09.2014, 20:24:39
-- vaatisi perumista tasapuoliseen menettelyyn vedoten kun ei virolaisienkaan tarttee noita maksaa.
Ja sitten, kun viranomaiselta tulee paskaa niskaan, niin valitusta eteenpäin EU-instanssiin, eri osavaltioiden kansalaiset ovat tasavertaisia!
Kuinka monet näistä "virolaisista" ovat tosiasiassa venäläisiä?
Ja kuinka monet aivan tavallisia suomalaisia?
Pikku ymmärtämistä sakottamattomuuden lisäksi on, että Vantaalla ainakin vuokratalojen parkkiksilla on autoja Eestin kilvissä lukuisasti (voi olla joka 6.-7.) ja vuodesta toiseen. Välttyy autoverolta, vaikka kysymys onkin vakituisesti Suomessa asuvista ihmisistä. Ovathan kyseessä työvoimapulan sankaripaikkaajat. "HKL:n bussit ja Suomen rakennukset pysähtyisivät, jos eestiläiset lähtisivät Suomesta."
Yksi myytti on, että Eestin kilvissä ajelevat ja usein hurjastelevat kuskit olisivat Eestissä toimivien suomalaisten firmojen autoja. Ehkä teoriassa voivat joskus olla, mutta poikkeuksetta kaikki, joita meillä päin näkee, ovat eestiläisten kuljettamia, jotka räägivad eesti keelt. Pitäisikö Eestin eestiläisellä ja Eestin venäläisellä olla jotain eroa? Molemmat ovat Eestin valtion kansalaisia.
Quote from: Arvoton on 23.09.2014, 21:28:20
Pikku ymmärtämistä sakottamattomuuden lisäksi on, että Vantaalla ainakin vuokratalojen parkkiksilla on autoja Eestin kilvissä lukuisasti (voi olla joka 6.-7.) ja vuodesta toiseen. Välttyy autoverolta, vaikka kysymys onkin vakituisesti Suomessa asuvista ihmisistä.
Kävin juuri viemässä roskia ja tein samalla laskelman tämän meidän
kasarmimme eessä vuokratalomme parkkipaikalla olevista ajoneuvoista. Paikka on Helsingin Vuosaaressa, talo ei ole kaupungin vuokratalo, mutta kuitenkin niin sanottu aravatalo.
Parkkipaikalla on noin 40 ruutua (kiinteistössä noin 55 asuntoa). Parkkipaikka on tänä iltana ihmeen tyhjä. Onko nyt jokin kansallinen juhlapyhä Virossa vai mistä on kysymys? Normaalisti autoja on enemmän.
Tilanne hetki sitten: paikalla yhteensä 27 ajoneuvoa.
- Henkilöauto, suomalainen: 22 kpl, joista kaksi minun ;)
- Matkailuvaunu, suomalainen: 1 kpl
- Henkilöauto, virolainen: 2 kpl
- Pakettiauto, virolainen: 1 kpl
- Henkilöauto, liettualainen: 1 kpl
Hämmentävä spektaakkeli. Normaalisti virolaisia autoja on paljon enemmän. Juuri nyt parkkipaikalla ei myöskään – tavallisuudesta poiketen – ole yhtään ilmiselvää työautoa eli jonkin firman väreissä olevaa paketti- tai kuorma-autoa. (Jälkimmäisiäkin on usein nähty.)
Kaikki ulkomaalaiset autot ovat asukkaiden yhteiskäytössä olevilla paikoilla. Kaikki "nimikkopaikat", jotka kuuluvat tietylle maksun maksaneelle asukkaalle ja joissa on lämmitystolppa, ovat suomalaisten autojen kansoittamia.
QuotePitäisikö Eestin eestiläisellä ja Eestin venäläisellä olla jotain eroa? Molemmat ovat Eestin valtion kansalaisia.
Pitäisikö Svärjen svenskoilla ja Svärjen finneillä olla jotakin eroa? Molemmat ovat Svärjen riikin medborjareita. (Tarkoittamasi maan nimi on sen maan omalla kielellä Eesti, mutta suomeksi Viro.)
Takaisin asiaan: se, että virolaiset asuvat Suomessa vakituisesti, mutta ajavat Viroon rekisteröidyillä ja siellä halvemmalla verotetuilla autoilla, on ollut jo vuosia maan tapa ainakin pääkaupunkiseudulla. Viranomaiset tietävät kuvion, mutta eivät tee mitään, koska resurssit on kohdennettu vihapuherikoksiin. Kerran vuodessa saatetaan järjestää pieni näytösratsia Kehä kolmosella – mutta mistään järjestelmällisestä valvonnasta satamassa ja kyseisen kansan asuttamissa lähiöissä ei ole puhettakaan.
Mutta auta armias, jos kantasuomalainen erehtyy edes istumaan ulkomaille rekisteröidyn auton kuskinpukille Suomessa – varsinkaan, jos moottori on käynnissä.
Quote from: kyllästynyt on 23.09.2014, 23:52:35
Eikö noi voi antaa perintätoimiston hoidettavaksi niinkuin parkkisakot.
Ei voi. Ei voi oikeita "parkkisakkojakaan" eli viranomaisen määräämiä lakisääteisiä pysäköintivirhemaksuja. Ne kuuluvat suoraan ulosottoviranomaisen tontille ilman mitään yksityistä välikättä. Jos yhteistyö Viron kanssa ei toimi, ei sieltä saada perittyä sen paremmin ylinopeussakkoja kuin pysäköintivirhemaksujakaan. Ei Viron ulosottomies lähde pelkän rekisterinumeron perusteella mitään perimään, ensin pitäisi olla tiettyyn henkilöön kohdistuva lainvoimainen tuomio tai päätös Suomesta.
Kaiken maailman epämääräisten parkkifirmojen antamista "yksityisoikeudellisista valvontamaksuista" on täällä foorumilla ihan oma ketju ellei useitakin, joten tyydyn toteamaan, että varsin usein parkkifirma ja perintätoimisto kuuluvat samaan konserniin. Aivan kuten pikavippien kulta-aikoina. Ei jatketa tässä ketjussa.
Quote from: Ano Nyymi on 23.09.2014, 20:27:52
Quote from: jka on 23.09.2014, 17:13:33
Mutta lapsilisät pitää kyllä maksaa näille virolaissuhareille vaikka koko lasta ei olisi Suomessa näkynytkään. Auto sentään on näkynyt ja jopa kuvaankin saatu. Vai että syy on tietojärjestelmissä. Just joo, autot on kaikkialla paremmissa tietojärjestelmissä kuin lapset ja lasten vanhempien väliset suhteet.
Mikä estää laittamasta näitä sakkoja rekisteriin jota voisi rajavartijat tutkia, vaikka sillä laitteella joka lukee rekisterikilpiä ja sitten vaan maahanpääsyn ehdoksi että maksu maksetaan ensin. Joutuisi virolaismulkku ainakin autoa vaihtamaan ennen takaisin tuloaan ;D
Olen ihan samaa mieltä. Jos sakkoja ei pysty maksamaan, auto on kanissa niin kauan kuin sakot on maksettu. Aikaa annettaisiin kolme kuukautta, jonka jäkeen auto menisi myyntiin pakkohuutokaupalla, mistä vähennättäisiin huutokauppakulut yms. ja sakon määrä. Loput saisi pitää auton omistaja.
Quote- Ei niille voi tehdä mitään, Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein sanoo.
Esim tiedot rekisteriin ja ajokielto Suomessa? Kunnon pelleHermanni-touhua :facepalm:
Quote from: Ari-Lee on 23.09.2014, 15:35:59
Tämähän on törkeää perustuslain rikkomista.
Quote6 §
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Boldasin kaksi avainsanaa viestistäsi. Siitä voi keskustella, onko hyväksyttävä peruste se, että maa ei ole mukana jossakin tietojärjestelmässä.
Vaimoni sai Tanskassa yksityisen pysäköintifirman parkkivirhemaksun. Se oli pakko maksaa, koska vuokra-auto. Jos olisi jättänyt maksamatta autovuokraamo olisi kuitannut maksun luottokortille kuluineen.
Kun vertaa kokonaisen ison maassamme asuvan ryhmän vapaamatkustamista, ei taas tunnu ihan kohtuulliselta.
On se joo kettumainen tilanne, että jätkä on asunut ilman taukoa Suomessa vaikkapa 10 vuotta, mutta kulloinenkin autonsa pysyy tuntemattomana Eestin kilvissä. Onneksi sentään henkilöt, joilla rikkeitä, Suomen poliisi kirjaa tiedostoihin, jotka tullikin näkee.
Tarkennettakoon, että huolimatta suomen kielen virallisesta (?) ko. maan nimestä Viro, jonka vanhana postimerkkeilijänä olen tiennyt 70-luvulta asti :) , mutta joka itsessään tulee vain Eestin (ainakin nykyisistä) kahden maakunnan nimestä (Länsi-Virumaa ja Itä-Virumaa - Tallinnan sijaitessa niistä lännempänä Harju maakunnassa), olen tottunut sitä erikseen päättämättä käyttämään ko. maan oman kansan kielen, englannin ja venäjän kielen mukaista sanaa "Eesti". Muun muassa tähän vaikuttaa kanssakäymiseni eestiläisten kanssa alkaen 80-luvun puolivälistä ja etenkin yhden kaverin kanssa, jonka kanssa tiivis suhde ja joka puhui aina Eestistä ja eestiläisistä. Jostain luin, että sanan "eestiläinen" käyttö ei ole ihan kardinaalivirhe.
Tiedän toki, että nimi Saksa tulee yhdestä maakunnasta, mutta kun "Germaaniaa", tms. ei ole suomen kielessä, eikä "germanialaista". Juu, ranskan Allemagnekin on tavallaan väärin sanottuna, jos tarkoitetaan Saksan valtiota.
Quote from: Iloveallpeople on 23.09.2014, 15:27:53
QuoteNäille 55 000 kuljettajalle ei lähetetä alle 22 päiväsakon peltipoliisisakkoja
- Ei niille voi tehdä mitään, Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein sanoo.
...
Tottakai voi hyvä Dennis Pasterstein. Kyse on siitä ettei haluta. Ja sen syy taas hieman haiskahtaa. Se mikä tässä on ikävää, että peltipoliisi näyttäytyy pikemmin mahdollisimman tehokkaana ansaintakeinona ja kontrollin keinona omaa kansaa vastaan kuin varsinaisesti liikennevalvonnan tukivälineenä. Jos ulkomaisia ei koske tämän jälkeen valvonta sitä alkuperäistäkään vähää mutta suomalaisille se tehostuu automaatioasteelle, eihän se enää ole oikeudenmukaista, jolloin se ei ole enää kohtuuskaan.
Toisinsanoen, kamera on isoveljen silmä. Jotta kansa mitenkään voisi hyväksyä sen, kyllä sakon pitää aina koskea kaikkia. Jos kamera ei saa sakkoa ulkomaalaiselta, se on raskas vika järjestelmässä, eikä sitä oikeuta mitenkään se, että osa sakoista voidaan kerätä. Jos oikeudenmukaisuuden vaatimukseen ei edes teoriassa pystytä, koko ajatus pitää muuten eliminoida kunnes on mahdollista toteuttaa järjestelmä oikeudenmukaisena.
Vaihtoehtona muuttaa sakot huomautukseksi kaikilta tai poistaa kamerat tai tehdä kallis työ ulkomaillakin kaikkien sakkojen perimiseksi. Kolmantena voisi olla esimerkiksi panttijärjestelmä, joka mahdollistaisi rajan ylittäneiltä kaikkia maan autoilun automaatiomaksuja koskevan jälkiperinnän. Pantti voisi olla kohtuullinen määrältään, koska sen tarvitsisi koskea vain alimpia sakkoluokkia ja vain silloin kun on yksi sakko kyseessä. Pantin ei tarvitsi välttämättä olla pelotteeksi edes enempää kuin noin 1/3 tai puolet alimman perimättä jätettävän sakon määrästä. Pantin saisi rikkeettä poistuessaan takaisin. Eu lainsäädäntä tietysti voi tulla pantti-idean esteeksi mutta eihän se välttämättä ole ainoa vastaava idea.
Quote from: Ano Nyymi on 23.09.2014, 20:27:52
Quote from: jka on 23.09.2014, 17:13:33
Mutta lapsilisät pitää kyllä maksaa näille virolaissuhareille vaikka koko lasta ei olisi Suomessa näkynytkään. Auto sentään on näkynyt ja jopa kuvaankin saatu. Vai että syy on tietojärjestelmissä. Just joo, autot on kaikkialla paremmissa tietojärjestelmissä kuin lapset ja lasten vanhempien väliset suhteet.
Mikä estää laittamasta näitä sakkoja rekisteriin jota voisi rajavartijat tutkia, vaikka sillä laitteella joka lukee rekisterikilpiä ja sitten vaan maahanpääsyn ehdoksi että maksu maksetaan ensin. Joutuisi virolaismulkku ainakin autoa vaihtamaan ennen takaisin tuloaan ;D
Itse asiassa Unkarissa toimitaan juuri näin. Kaverini lyötiiin Unkariin laskeuduttuaan lentokentällä rautoihin ja putkaan kunnes hänelle selvitettiin että viime reissulla oli jäänyt ylinopeussakko maksamatta. Unkarin sakkoihin liittyy vielä sellainen mielenkiintoinen seikka että sakkomaksu lähtee tietyin aikavälein tuplaantumaan jos sitä ei maksa määräaikaan mennessä.
Ovatko myös CD- eli diplomaattikilvillä varustetut autot kuskeineen suojassa peltipoliiseilta?
Quote from: repa on 24.09.2014, 01:45:28
Quote from: Ano Nyymi on 23.09.2014, 20:27:52
Quote from: jka on 23.09.2014, 17:13:33
Mutta lapsilisät pitää kyllä maksaa näille virolaissuhareille vaikka koko lasta ei olisi Suomessa näkynytkään. Auto sentään on näkynyt ja jopa kuvaankin saatu. Vai että syy on tietojärjestelmissä. Just joo, autot on kaikkialla paremmissa tietojärjestelmissä kuin lapset ja lasten vanhempien väliset suhteet.
Mikä estää laittamasta näitä sakkoja rekisteriin jota voisi rajavartijat tutkia, vaikka sillä laitteella joka lukee rekisterikilpiä ja sitten vaan maahanpääsyn ehdoksi että maksu maksetaan ensin. Joutuisi virolaismulkku ainakin autoa vaihtamaan ennen takaisin tuloaan ;D
Olen ihan samaa mieltä. Jos sakkoja ei pysty maksamaan, auto on kanissa niin kauan kuin sakot on maksettu. Aikaa annettaisiin kolme kuukautta, jonka jäkeen auto menisi myyntiin pakkohuutokaupalla, mistä vähennättäisiin huutokauppakulut yms. ja sakon määrä. Loput saisi pitää auton omistaja.
Ööööö.... Poliisihan voisi käynnistää uuden tietotekniikkahankkeen, jolla kehitettäisiin työkalu autojen pakkohuutokauppaamiseksi. Veikkaan, että rahaa menisi miljuunia, aikaa rapiat 15 vuotta ja lopputulos olisi sutta ja sekundaa. Idea sinänsä olisi kannatettava. Maksa sakot tai klunssi renkaaseen.
Quote from: Kommunisti-muslimi on 24.09.2014, 14:23:55
Ovatko myös CD- eli diplomaattikilvillä varustetut autot kuskeineen suojassa peltipoliiseilta?
Teoriassa riippuu kuskista ratin takana. Jos perunanenäinen lähetystön autonkuljettajana työskentelevä ajaa, niin teorissa sakot voidaan antaa ja periä. Jos kuskillä on diplomaattinen koskemattomuus Suomessa. Sakkojen lähettely on varmasti myös mahdollista, mutta niiden maksaminen harvinaista, riippuen tietysti maasta, jota edustaa..
Quote from: Ano Nyymi on 23.09.2014, 20:27:52
Mikä estää laittamasta näitä sakkoja rekisteriin jota voisi rajavartijat tutkia, vaikka sillä laitteella joka lukee rekisterikilpiä ja sitten vaan maahanpääsyn ehdoksi että maksu maksetaan ensin. Joutuisi virolaismulkku ainakin autoa vaihtamaan ennen takaisin tuloaan ;D
Ei sen tarvitse olla vain maahanpääsyn ehto. Se voi olla myös ajoneuvon maa
stapäästämisen ehto. Eikä tarvitse kuin vähän poliittista tahtoa.
Sattuneista maantieteellisistä syistä kaikki Viroon (toisin kuin Ruotsiin tai Norjaan) menevät autot pysähtyvät joka tapauksessa Suomesta poistuessaan, joten valvonta voidaan siltä osin toteuttaa aiheuttamatta mitään ylimääräisiä ruuhkia.
Quote from: Oami on 24.09.2014, 15:53:21
Ei sen tarvitse olla vain maahanpääsyn ehto. Se voi olla myös ajoneuvon maastapäästämisen ehto. Eikä tarvitse kuin vähän poliittista tahtoa.
Muuta ei tarvittaisi. Kun rajalla on aika hyvä kamera arsenaali, niin voisivat vaan hankkia ohjelman joka hälyttää sellaisen rekisterikilven kohdalla jolla on sakkoja. Kyllä sitä sakonmaksuhalukkuutta löytyy kun ei kotimatkalle pääse, kun suositut viron iltalaivat maksaa kuitenkin helposti sen satasen auton kanssa.
Jotta tasa-arvo toteutuisi ja jotta tämä vääryys voitaisiin hyvittää suomalaisille, tulisi toimia niin, että seuraavan kymmenen vuoden aikana sakotettaisiin vain ulkomaalaisia, mutta ei ainuttakaan suomalaista. Sitten vuoden 2025 alusta lähtien alettaisiin sakottaa kaikkia.
Quote from: Iloveallpeople on 23.09.2014, 15:27:53
Quote
..Vasta jos kyseessä on vakava piittaamattomuus niin voimme lähteä raskaampaan menettelyyn eli kysymme tiedot Virosta erikseen, Pasterstein jatkaa.
...
Ilta-Sanomat (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288741497865.html)
Hehh...kuitenkin vaikkapa eläkeläispapan fiskariveneen dieselpolttoaineen verollisuus selvitetään "raskaamman menettelyn" kautta pysättämällä vene ja ottamalla näyte polttoaineesta...vaikka etukäteen ei ole minkäänlaista indikaatiota siitä, että pappa ajelisi polttoöljyllä, toisin kuin näiden autojen kohdalla, joista tiedetään, että ne ajoivat ylinopeutta.
On se jännää se, mikä on raskasta ja mikä ei.
Entäs lihapoliisin sakot, voiko niitäkään lähettää? Jos voi, niin maksavatko? Jos eivät maksa, niin mitä seuraa? Ei varmaan mitään!
Mahtavatko poliisit yrittää sakon perintää, jos Suomen kilvissä olleen auton ratissa on ollut ulkomaalainen, kun peltipoliisi on kuvan napannut?
QuotePeltipoliisin sakot jatkossa myös ulkomaalaisille
Ulkomaille rekisteröityjen autojen kuljettajat ovat vuoden alusta lähtien voineet saada peltipoliisin terveiset suoraan suomalaiseen kotiosoitteeseensa.
Helsingin poliisin liikenneturvallisuuskeskus kertoo, että ulkomaille rekisteröidyt autot ajavat noin neljä prosenttia ylinopeuksista, jotka kameratolpat rekisteröivät. Tämä tarkoittaa noin 20 000 tapausta vuodessa. Noin 8 000 on ajettu Viroon rekisteröidyillä ajoneuvoilla.
Tulevaisuudessa rikesakko voidaan lähettää suoraan myös muihin EU-maihin.
Maaseudun Tulevaisuus (http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/peltipoliisin-sakot-jatkossa-my%C3%B6s-ulkomaalaisille-1.78701)
QuoteUlkomaille rekisteröityjen autojen kuljettajat ovat vuoden alusta lähtien voineet saada peltipoliisin terveiset suoraan suomalaiseen kotiosoitteeseensa.
Ulkomaille rekisteröidyn auton kuljettaja saa sakon suomalaiseen kotiosoitteeseensa? Mitäh?
Aika poikkeuksellinen ulkomaisen ajoneuvorekisterin ja Suomen väestörekisterin tietojen koplaus. Ja jos tuo pitää paikkansa, asia koskee vain sitä osaa ulkomaalaisista, jotka ovat Suomessa kirjoilla ja joiden oikeus ajella täällä ulkomaisella autolla on yleensäkin kyseenalainen tai ainakin rajoitettu.
EDIT: typo.
Kumma kun Norgesta tulee kyllä kuponki. Eikä ole edes EU...
Quote from: Kari Kinnunen on 12.01.2015, 22:37:35
Kumma kun Norgesta tulee kyllä kuponki. Eikä ole edes EU...
Saahan sen lähettää. Sain minäkin joskus takavuosina parkkisakon ruotsista. Eivät ole perään huudelleet.
Mutta se oli silloin.
Quote from: MW on 12.01.2015, 22:40:58
Jaa'a. Enpä ole kokeillut mitä tapahtus jos viittaa kintaalla....
Quote from: Kari Kinnunen on 12.01.2015, 22:57:15
Quote from: MW on 12.01.2015, 22:40:58
Jaa'a. Enpä ole kokeillut mitä tapahtus jos viittaa kintaalla....
Viittasi. Tämä kokemus 80-luvulta.
Quote from: Kari Kinnunen on 12.01.2015, 22:57:15
Jaa'a. Enpä ole kokeillut mitä tapahtus jos viittaa kintaalla....
Ei kannata ainakaan saman auton kanssa mennä sinne uudestaan.
Autolla ja kuljettajalla joilla ei ole Suomessa vastuita ei pidä oleman lain suojaakaan. Mutta Suomessa vain suomalainen maksaa joten fuck it.
Quote from: Oami on 12.01.2015, 23:05:28
Ei kannata ainakaan saman auton kanssa mennä sinne uudestaan.
Näin luulen myös.
Semminkin kun siellä ajellaan työn vuoksi aika paljon...
QuoteSKAL: Ulkomaalaiset jättävät liikennesakkonsa maksamatta - näin se voisi korjaantua
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry vaatii muutoksia tieliikennelakiin.
Nykyinen sakkojärjestelmämme on SKAL:n mukaan hallinnollisesti raskas ja sakkovalitukset kuormittavat tuomioistuimia. Sakkoja ei yleensä saada perittyä ulkomaisilta kuljettajilta.
"Hallinnolliset maksut on otettava käyttöön osana tieliikennelain kokonaisuudistusta. Silloin vähäisistä liikennerikkomuksista ei toistuessaan seuraisi ajokieltoa. Maksu toisi tuloja valtion kassaan myös ulkomaisilta kuljettajilta", SKAL vaatii tuoreessa eduskuntavaaleihin liittyvässä vaaliteemapaperissaan (http://www.skal.fi/files/14738/SKAL_vaaliesite2015_lowres.pdf).
...
Ilta-Sanomat (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1425610795588.html)