QuoteTaksikyltti väärässä paikassa - byrokratia oli jo häätää avotaksin
Viikonloppuna liikenteessä ihailua herättänyt avoautotaksi yritettiin savustaa ulos liikenteestä. Yrittäjä arvelee, että asialla olivat kateelliset kollegat.
Perjantaina liikenteeseen ilmestynyt avoautotaksi oli kompastua byrokratian jalkoihin jo heti ensimmäisenä liikennöintipäivänään.
– Taksitarkastaja pyysi Asema-aukiolla minua poistumaan, ei pelkästään taksitolpalta, vaan koko taksiliikenteestä, kuvailee taksiyrittäjä Hannu Laine perjantain ja lauantain välisen yön tapahtumia.
Laineen mukaan taksitarkastaja perusteli poistumiskäskyä sillä, että avoauto ei ole lain mukaan taksiliikenteeseen sopiva, sillä sen taksikyltti ei ole auton katolla.
[...]
Avoauton taksikelpoisuuden selvittämiseen tarvittiin usempaa tahoa, myös poliisia ja liikenteen turvallisuusvirastoa Trafia.
Helsingin taksiautoilijoiden toiminnanjohtaja Anssi Roitto sanoo, että periaatteessa laki ei kiellä avoauton käyttämistä taksina.
– Laki on kirjoitettu tästä kohtaa aika laveasti. Taksiliikennelaissa ei sanota muuta kuin, että auton pitää olla taksikäyttöön soveltuva ja asianmukainen. Jokainen taksiautoilija on itsenäinen yrittäjä, joten hän tekee kalustoratkaisunsa itsenäisesti ja omalla vastuulla, kertoo Roitto.
Helsingin Taksi-Data Oy:n toimitusjohtaja Arto Marttinen sanoo, että Trafistakaan ei saatu kiistaan selvää kantaa.
– Selvitimme Trafista, mikä on taksiauton määritelmä ja heidän mukaansa taksi on henkilöauto. Toisaalta Trafista kuitenkin määritellään, että taksikyltti pitää asentaa auton katolle vasemmalle puolelle. Emme ota tähän sen enempää kantaa. Jos joku siihen puuttuu, niin se on sitten viranomainen, mutta veikkaan, että poliisilla on muutakin tekemistä, kuin tarkkailla taksikyltin paikkaa.
Hannu Laineen mukaan poliisi ei osannut ottaa kantaa siihen, voiko avoauto olla taksi. Sen sijaan poliisikin sanoi, että taksikyltin pitäisi olla kiinnitettynä katolle auton vasemmalle puolelle.
[...]
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/232771-taksikyltti-vaarassa-paikassa-byrokratia-oli-jo-haataa-avotaksin
Tuossapa onkin iso ongelma. Kyltti pitää olla vasemmalla puolella auton katolla. Jos kyltti ei ole siellä, kuka kärsii? Ainakin autoilija mikäli asiakas ei halua kyytiä muuten kuin että kyltti on vasemmalla puolella auton kattoa. Saako autoilija kärsiä? Ei saa, sanoo suomalaiset byrokraatit. Kukaan ei saa kärsiä. On tämä turvallinen maa.
Trafin syöttöporsaiden "virallinen" asiantuntijalinjaus tullee olemaan tyyliin:
"Jos taksiautossa kattoa ei ole tai se on siirrettävissä väliaikaisesti pois, tulee rakentaa teräksestä teline, jossa taksikyltti on samalla korkeudella ja kohdassa jossa taksikyltti tulisi olemaan myös katon ollessa paikallaan. Taksiasiakkaan täytyy pystyä tunnistamaan ajoneuvo taksiksi taksikyltin avulla, jonka on sijaittava sille määritellyllä paikallaan, koska asiakas on idiootti, joka ei voi mieltää taksiautoa taksiksi, jos taksikyltti ei ole sille kuuluvalla paikallaan, vaikka sitä ei ole varsinaisesti määritelty. Lisäksi joudumme nostamaan ensi vuodelle palkkoja, koska teemme vaativaa asijantuntijatyötä vaativissa olosuhteissa. Terveisin Liikenteen Dillevirasto"
Pykälien mukaan taksikyltti pitää kiinnittää auton katolle.
Ilmeisesti kuitenkin Trafissa maksetaan turhan pieniä palkkoja, kun sinne ei olla saatu sen vertaa asiantuntemusta, että joku ymmärtäisi, että avoautossa ei ole kattoa..
Kun kerran kattoa ei ole, kyltti pitää kiinnittää muualle. Mikä tässä on ongelmana, virkanarrit?
Lopuksi iltasatu: Olipa kerran mies, jolla ei ollut käsiä. Hän halusi mennä festareille kuuntelemaan suosikkibändiään. Portilla hänelle oltiin myymässä ranneketta, mutta kun huomattiin, ettei miehellä ole käsiä, joihin kiinnittää ranneke, hänet ajettiin ulos. Sen pituinen se. Täällä Suomessa.
Miksi pitäisi olla sääntöjä? Monikulttuurisessa yhteiskunnassa?
Quote from: Eino P. Keravalta on 18.08.2014, 20:18:14
Lopuksi iltasatu: Olipa kerran mies, jolla ei ollut käsiä. Hän halusi mennä festareille kuuntelemaan suosikkibändiään. Portilla hänelle oltiin myymässä ranneketta, mutta kun huomattiin, ettei miehellä ole käsiä, joihin kiinnittää ranneke, hänet ajettiin ulos. Sen pituinen se. Täällä Suomessa.
Vertaus ontuu. Olisiko kädetön voinut valita, mennäkö festareille kädellisenä vai kädettömänä?
Jos avoautotaksissa taksikupu saisi olla ihan missä vaan näkyvillä, niin pitäisikö sen kuvun saada olla tavallisessakin taksissa, tasapuolisuuden nimissä, ihan missä vaan - kunhan se vaan näkyy?
Ja lopulta: mitäs moisesta taksitunnuksesta.
Luulisi tuon menevän pienellä virittelyllä nätisti tuulilasin yläreunaan. Ropleemi solvattu?
Quote from: Make M on 18.08.2014, 20:41:09
Quote from: Eino P. Keravalta on 18.08.2014, 20:18:14
Lopuksi iltasatu: Olipa kerran mies, jolla ei ollut käsiä. Hän halusi mennä festareille kuuntelemaan suosikkibändiään. Portilla hänelle oltiin myymässä ranneketta, mutta kun huomattiin, ettei miehellä ole käsiä, joihin kiinnittää ranneke, hänet ajettiin ulos. Sen pituinen se. Täällä Suomessa.
Vertaus ontuu. Olisiko kädetön voinut valita, mennäkö festareille kädellisenä vai kädettömänä?
En tiedä, en koskaan tuntenut häntä. Kyseessä oli serkkuni tuttu.
Quote from: Make M on 18.08.2014, 20:41:09
Vertaus ontuu. Olisiko kädetön voinut valita, mennäkö festareille kädellisenä vai kädettömänä?
Taksonomisesti kädetönkin on kädellinen.
Aina voi asentaa kuskin selkänojan reunaan trafin hyväksymän ratakiskon pystyyn ja vot
valokupu sen nuppiin.
Olen aistivinani, että ketjussa ei luoteta suomalaiseen taksiin.
Miksi?
Onko kyseisessä taksissa kuomua?
Miksi ei ole prätkätakseja?
Quote from: Marius on 18.08.2014, 21:31:13
Miksi ei ole prätkätakseja?
Siksi koska prätkän katon vasemmalle puolelle ei voi asentaa taksikylttiä.
Asiakashan voi pidellä juustoa, maksua vastaan, tietysti.
Quote from: Marius on 18.08.2014, 20:22:12
Miksi pitäisi olla sääntöjä? Monikulttuurisessa yhteiskunnassa?
Mitä monikulttuurisempi yhteiskunta, sitä enemmän kirjoitettuja ja kirjoittamattomia sääntöjä ja niiden poikkeuksia. Esimerkiksi sikhikuski (http://hommaforum.org/index.php?topic=81838.msg1565052#msg1565052).