Tampereen kaupunginvaltuuston käsittelyyn on kotouttamisohjelmaesityksen mukaan 18.8.2014 (EDIT: apulaispormestari Parviaisen mukaan 15.9) tulossa työryhmän esitys "Tampereen kaupungin kotouttamisohjelma 2014-2025" (http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=0&docid=313135363730373a31&dalid=27.5.2014%2013:08:03:000&extension=doc).
Joulukuussa 2013 Tampereen kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto nostivat (http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=2&filename=85720682.doc&pykno=536&elin=KH&lis=0&pvm=2%2e12%2e2013%2015%3a00) syyrialaispakolaisten vuoksi pakolaiskiintiötä väliaikaisesti 70:stä 120:een vuoden 2014 ajaksi. Pitää muistaa, että 70 hengen pakolaiskiintiön lisäksi vuosittain Tampereelle saapuu myös humanitäärisin perustein tai suojelun tarpeen vuoksi oleskeluluvan saaneita, joita viimeisimmän tiedon mukaan noin 230 henkilöä.
Työryhmän esityksen mukaan vuotuinen pakolaiskiintiö olisi alkuun 100 henkilöä, mutta pidemmällä aikavälillä tavoitteena on nostaa pakolaiskiintiö 0,1 prosenttiin Tampereen väestöstämäärästä (mikä nykyisellä väestömäärällä vastaisi 220 henkilöä!).
Samaan aikaan kun pakolaiskiintiön nostoa suunnitellaan, kaupunginhallitus vaati 6.2.2014 (http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=2&filename=01693033.doc&pykno=257&elin=KH&lis=0&pvm=2%2e6%2e2014%2013%3a00) kaupungilta säästötoimia, koska tilikauden tulos uhkaa vaipua 17,0 milj. euroa alijäämäiseksi suunnitellun 0-tuloksen sijaan. Lisäksi kaupunginhallitus päätti "että mitään uusia menoja lisääviä palveluita ei pidä valmistella eikä käynnistää.".
Pelkään, että kaupunginvaltuusto päättää elokuussa nostaa pakolaiskiintiötä, koska valtio maksaa kulut ensimmäisten vuosien osalta. Suomen hallitukselta kyllä liikenee kunnille rahaa pakolaisten vastaanottamiseen, mutta ainoat laman vuoksi tehdyt säästötoimet hallitukselta ovat olleet kuntien valtionosuuksien leikkauksia, joiden vuoksi kunnat ovat joutuneet ottamaan velkaa ja korottamaan veroäyrejään.
Quote from: Tampereen kaupungin kotouttamisohjelma 2014-2025Tampereen voimassa oleva kotouttamisohjelma on vuodelta 2010. Pormestarin päätöksel-
lä 15.1. 2014 sitä uudistamaan nimettiin työryhmä, jonka puheenjohtajana toimi apulai-
spormestari Olli-Poika Parviainen ja varapuheenjohtajana tilaajapäällikkö Lauri Savisaari.
Työryhmän jäseninä toimivat kaupunkiorganisaatiosta Atanas Aleksovski (toiseen asteen
koulutus), Jarmo Lehtinen (asuntotoimi), Tuula Haapio (Avopalvelut, kotouttavat palvelut),
Aila Salmelin (tilaajaryhmä =lasten ja nuorten kasvun tukeminen), Maritta Närhi (tilaaja-
ryhmä/teto=terveyden ja toimintakyvyn edistäminen), Lauri Savisaari (tilaajaryh-
mä/sive=sivistyksen ja elämänlaadun edistäminen), Tuula Mikkonen (tilaajaryh-
mä/ose=osaamisen ja elinkeinojen kehittäminen) Vesa-Matti Kangas (liiketoimintaryh-
mä/taloussuunnittelu), Maris Reinson (kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut), Katja Simonen (pe-
rusopetus), Lisäksi mukaan kutsuttiin yhteistyötahojen edustajina Seppo Lahtinen (Tampe-
reen työvoimatoimisto), Pirjo Pajunen (ELY-keskus= Elinkeino,- Liikenne- ja Ympäristö-
keskus), sekä Marjukka Hourunranta (Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyh-
tiö Tredea). Työryhmän sihteereinä toimivat projektipäällikkö Päivi Sinkkonen ALMA-
hankkeesta sekä maahanmuuttajatyön pääkoordinaattori Marja Nyrhinen tilaajaryhmästä.
Työryhmä on kokoontunut kolme kertaa. Lisäksi työssä on ollut käytössä yhteinen sähköi-
nen työtila, johon työryhmän jäsenet ovat voineet kirjoittaa omia osuuksiaan.
[...]
Työnantajana kaupunki (..) Vahvistaa oman henkilöstönsä etnistä monimuotoisuutta ja takaa maahanmuuttaja-
taustaisille kuntalaisille työpaikkoja. Muiden suurten eurooppalaisten kaupunkien
tavoin Tampereen tavoitteena on, että kaupungin palveluksessa olevien maahan-
muuttajataustaisten työntekijöiden osuus vastaa väestöryhmän osuutta kuntalaisis-
ta.
[...]
Tampereen tavoitteena pitkällä aikavälillä on, että se voisi ottaa vastaan jatkossa pako-
laiskiintiöön kuuluvia 0,1 % väestömäärästään. Se pyrkii kehittämään taloudellisen tilan-
teensa puitteissa vastaanottojärjestelmäänsä tämän tavoitteen mukaiseksi. Kuluvan val-
tuustokauden kuluessa kaupunki tekee sopimuksen ELY-keskuksen kanssa 100 pakolai-
sen vastaanotosta vuosittain.
Ei perusteluja, ei selvitystä kustannuksista.
Quote from: Heikki Luoto on 15.06.2014, 21:11:50
Suomen hallitukselta kyllä liikenee kunnille rahaa pakolaisten vastaanottamiseen, mutta ainoat laman vuoksi tehdyt säästötoimet hallitukselta ovat olleet kuntien valtionosuuksien leikkauksia, joiden vuoksi kunnat ovat joutuneet ottamaan velkaa ja korottamaan veroäyrejään.
Ensi vuodesta lähtien maahanmuuttajien määrän perusteella maksettavat valtionosuudet kymmenkertaistetaan. Siitä huolimatta uudistus tulee tuon kotouttamisohjelmankin mukaan pienentämään valtion Tampereelle maksamaa valtionosuutta.
Ihan asiallinen esitys. Järkevä kiintiön koko nykyisin olisi tosiaan tuo esitetty.
220 olisi varmaan perusteltua jos ovet laitetaan samalla säppiin muilta koneinsinööreiltä. Rahathan loppui jo vuosia sitten, joten lopettaahan tuo pitäisi kokonaan.
Aamulehti julkaisi tänään 2.7.2014 mielipidekirjoitukseni. Alla on alkuperäinen versio kirjoituksestani, jonka lopussa on poiseditoitua yleisemmän tason näkemystäni.
QuoteTampereen pakolaiskiintiötä ehdotetaan nostettavaksi yli 220:n
Tampereen kaupunginvaltuustolle on 18.8. tulossa esitys vuosien 2014-2025 kotouttamisohjelmaksi, jolla kaupungin kansainvälisiä velvoitteita lisättäisiin maahanmuuton osalta.
Kotouttamisohjelmaehdotuksessa 70 henkilön pakolaiskiintiötä ehdotetaan nostettavaksi 100:an, pidemmällä aikavälillä yli 220:n. Kuitenkin 70 pakolaisen kiintiö on vain osa kansainvälisen suojelun perusteella Tampereelle vuosittain sijoitettavista noin 300 henkilöstä. Näin YK- ja EU-sitoumusten päälle tulevat Suomen ja Tampereen omat toimet nostavat käytännössä Tampereen pakolaiskiintiön yli nelinkertaiseksi.
Ehdotus toistaa väitettä maahanmuuttajien tarpeellisuutta tulevaisuuden työvoimapulan poistajana, vaikka kantaväestöön verrattuna maahanmuuttajien työttömyysaste on kolminkertainen Suomessa. Humanitaaristen maahanmuuttajien kohdalla ero on tuotakin rajumpi.
Ehdotuksessa mainitaan kaupungille EU:sta tullut suositus, jossa maahanmuuttajien osuus kaupungin työntekijöistä nostettaisiin Tampereen maahanmuuttajaväestön tasolle eli 6 prosenttiin. Kaupungin kesätyöpaikkoihin suositusta jo toteutetaan. Kun vielä Suomen hallituksen tavoitteena on puolittaa maahanmuuttajien työttömyys, niin väistämättä seurauksena on työnhakijan syrjimistä suomalaisen taustan perusteella.
Suomen hallitus on yrittänyt paikata budjettivajeesta puolet veronkorotuksilla ja toisen puolen menoleikkauksilla. Menoleikkaukset on siiretty kuntien vastuulle kuntien valtionosuuksia leikkaamalla. Kunnat ovat joutuneet reagoimaan velkaantumalla, veronkorotuksilla ja kuntalaisten palveluja heikentämällä.
Valtionosuussupistuksissa poikkeuksen tekee vieraskielisyyden eli maahanmuuttajien määrään perustuvan valtionosuuden kymmenkertaistuminen 478 miljoonaan euroon. Lamasta johtuvat valtion ja kuntien menosupistukset eivät kohdistu kansainvälisiin velvoitteisiin eikä maahanmuuttoon.
Valtiokin perustelee maahanmuuttoon panostamista taloudellisilla syillä, mutta se ei ole halukas selvittämään hyötyjen ja kustannusten suhdetta. Maahanmuutto Suomeen on ollut ennätysmäistä vaikka taantuma on heikentänyt työllisyyttä. Työtä suurempia motiiveja muuttaa maahan lienevät kotoutustoimet, joilla maahanmuuttajuudesta tulee peruste etuihin.
Suomeen maahanmuuttaneiden kustannukset lienevät samaa tasoa kuin Norjassa, jossa laskettiin ei-länsimaisen maahanmuuttajan aiheuttavan elinaikanaan valtiolle kustannuksia 500 000 euroa siinä missä länsimaalainen maahanmuuttaja tuottaa voittoa 100 000 euroa.
EU:lle ei tunnu riittävän tavoitteeksi eurooppalaisten kansojen identiteettien purkaminen liittovaltioon tarvittavan eurooppalaisen identiteetin tieltä. Länsimaiden ulkopuolelta tulevan maahanmuuton suosiminen viittaa tavoitteena olevan globaali identiteetti, globaalin hallinnon tarpeisiin standardoitu hallintoalamainen.
HEIKKI LUOTO
kaupunginvaltuutettu (ps)
Tampere
Joko Tampereella on mietitty kuinka sijoitettavat saataisiin kotoutusvastuullisiksi ettei synny samaa tilannetta kuin tähän asti?
Kotoutettavat matkustelevat harkinnanvaraisella lähtömaahansa silvotuttamaan tyttärensä ja poikansa. Voi jopa olla että Tamperelaismies kuolee kotiovelleen Mogadishussa kuten eräs espoolaisisä. Pahimmassa tapauksessa kotoutettava löytyy Facebookissa uhoamassa vääräuskoisille kuolemaa ja hänen olinpaikkansa on Syyria tai Irak. Nämä tapaukset eivät kiillota Suomi -kuvaa maailmalla.
Onko terroristisuodatin keksitty? Ellei ole ehdotan suunnitelmien jäädyttämistä kokonaan siihen asti kunnes suodatin on keksitty ja aktiivinen.
Tampereen apulaispormestari Olli-Poika Parviaisen (vihr) vastaus yleisönosastokirjoitukseeni:
QuoteAamulehti Julkaistu: 06.07.2014, Mielipide,LUKIJAMIELIPIDE, sivu 55
Tampereen kaupunginvaltuusto päättää pakolaiskiintiöstä
Tampereen kaupunginvaltuutettu Heikki Luoto (ps) kirjoitti (AL 2.7.) kaupunginvaltuustoon tulevasta esityksestä kaupungin uudeksi kotouttamisohjelmaksi vuosille 2014-2025.
Kotouttamislain mukaan ohjelmasta päätetään kaupunginvaltuustossa. Samassa yhteydessä kunta ottaa kantaa myös pakolaisten vastaanottoon. Päätös on siis valtuuston käsissä.
Kotouttamisohjelman uudistamistyöstä on vastannut johtamani työryhmä. Useiden lautakuntakäsittelyjen vuoksi ohjelma on tulossa valtuustoon näillä näkymin vasta syyskuussa.
Luoto väitti, että kaupunki sijoittaa vuosittain noin 300 kansainvälisen suojelun perusteella oleskeluluvan saanutta henkilöä Tampereelle. Nyt menevät puurot ja vellit sekaisin. Tampere on vetovoimainen paikka, jonne muuttaa paljon ihmisiä ja joka tarjoaa mahdollisuuksia. Kaupungissa on opiskelupaikkoja ja vaikeasta työllisyystilanteesta huolimatta myös työtä ja työpaikkoja.
Suurin osa Luodon mainitsemasta 300 henkilöstä koostuu Tampereelle itse muuttavista ihmisistä. Heillä voi olla oleskelulupa humanitäärisin perustein, mutta päätös Tampereelle sijoittumisesta on yksilön oma eikä johdu mistään toimenpiteestä.
Esitys kotouttamisohjelmaksi on eri näkemyksiä ja myös kaupungin taloustilannetta huomioiva kompromissi. Työryhmässä täsmennettiin nyt ensimmäisen kerran keitä kuuluu kaupungin pakolaiskiintiön piiriin. Mikäli työryhmän esitys menee läpi, itsenäisesti muuttavat ihmiset eivät kuulu pakolaiskiintiöön. Valtaosa pakolaiskiintiöön kuuluvista tulee YK:n alaisen pakolaisjärjestön UNHCR:n kautta.
Tampereen kaupungilla ei ole sitoumuksia EU:n tai YK:n suuntaan. Sieltä ei myöskään tule suosituksia kaupungeille. Kirjoittaessaan EU:sta tulleista suosituksista Luoto viittaa ehkä eurooppalaisten suurten kaupunkien yhteistyöjärjestö Eurocitiesin kotouttavan kaupungin sitoumukseen, jonka Tampere allekirjoitti 2010. Sen ovat allekirjoittaneet myös Oulu ja Helsinki.
Olli-Poika Parviainen
Apulaispormestari (vihr)
Tampereen kaupunki
Vastaukseni Parviaiselle Aamulehdessä 10.7.2014:
QuoteEurocities sitoumuksista puhuttava
Apulaispormestari Olli-Poika Parviainen väitti (Al 6.7.) minulla menneen puurot ja vellit sekaisin, kun kirjoitin kaupungin sijoittavan vuosittain noin 300 kansainvälisen suojelun perusteella oleskeluluvan saanutta henkilöä Tampereelle. Väitteeni perustuu maahanmuuttajaneuvoston pöytäkirjaan 10.10.2013:
"Tampereen kaupungilla on sopimus valtion kanssa 70 pakolaisen ottamisesta vuosittain. Tämän lisäksi kaupunkiin tulee oleskeluluvan humanitäärisin perustein tai suojelun tarpeen vuoksi saaneita. Yhteismäärä nousi viime vuonna [2012] noin kolmeen sataan."
Tieto on kaupungin maahanmuuttajatyön pääkoordinaattorilta, kuten myös samansuuntaiset vuoden 2013 luvut.
Tampereelle saapui 2013 yli 1 000 maahanmuuttajaa, joihin ennen mainitut noin 300 humanitaarista maahanmuuttajaa sisältyvät. Parviainen sekoittaa humanitaarisista syistä saapuneet sekä ensisijaisesti opiskelu-, työ- ja sosiaalietumahdollisuuksien houkuttamat. Humanitaarinen maahanmuuttaja on voinut tulla Suomeen itse tai hänet on haettu Suomeen. Maahanmuuttajan kustannus on lähes sama, oli oleskeluluvan peruste mikä vain.
Parviainen on oikeassa, että Tampereen kotouttamisohjelman sitoumukset on tehty Eurocities yhteistyöjärjestölle eikä EU:lle. Vaikka järjestö ei ole EU:n elin, niin niiden tavoitteet ovat linjassa pääosin EU:lta tulevan rahoituksenkin ohjaamana.
Enemmän tulisi keskustella Eurocitiesin kaltaisten kansainvälisten sitoumusten karsimisesta.
Heikki Luoto
valtuutettu (ps) Tampere
QuoteEsitys: Tampereelle 100 kiintiöpakolaista vuosittain
Tampereen kaupunki on päivittänyt kotouttamisohjelmansa. Ohjelman päivittämisestä vastannut työryhmä päätti puheenjohtajansa, apulaispormestari Olli-Poika Parviaisen (vihr), johdolla esittää, että kaupunki ottaisi vuosittain vastaan sata kiintiöpakolaista ja tekisi erillisen kansainvälisyyteen ja kansainväliseen toimintaan liittyvän ohjelman. Päivitetyn kotouttamisohjelman hyväksyy kaupunginvaltuusto.
Terveyttä ja toimintakykyä edistävien palvelujen lautakunta merkitsi keskiviikon kokouksessaan ohjelman tiedoksi. Lautakunta muun muassa edellyttää, että pakolaisten vastaanottoon varataan riittävät resurssit.
Kaupunki tekee sopimuksen pakolaisten vastaanottamisesta Pirkanmaan Ely-keskuksen kanssa.
Tampereen pakolaisten vastaanottokiintiöön kuuluu kiintiöpakolaisia, hätätapauksia, ilman huoltajaa Suomeen tulleita alaikäisiä sekä oleskeluluvan saaneita lapsia ja nuoria.
Aamulehti (http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194923708246/artikkeli/esitys+tampereelle+100+kiintiopakolaista+vuosittain.html)
Quote..ilman huoltajaa Suomeen tulleita alaikäisiä sekä oleskeluluvan saaneita lapsia ja nuoria.
Ihq. Parta-ankkureiden perheen, suvun- ja kylänyhdistämiset kymmenkertaistavat määrän. Onnea Tampere!
^^Aamulehden jutussa ei mainittu, että Perussuomalaisten edustaja Kari Lindbom jätti lautakunnan päätöksestä eriävän mielipiteen, jonka mukaan kotouttamisohjelmasta aiheutuvia menoja tulee myös karsia, jos joudutaan muitakin menoja karsimaan.
Tampereen nykyisen 70 hengen pakolaiskiintiön lisäksi tulee myös muita humanitäärisiä maahanmuuttajia, joten kaiken kaikkiaan humanitäärisiä maahanmuuttajia saapuu Tampereelle noin 300 vuodessa. Jos kotouttamisohjelman tavoite kasvattaa kaupungin pakolaiskiintiö 0,1 % Tampereen väestöstä, eli yli 220 pakolaiseen vuodessa ja muiden humanitääristen maahanmuuttajien määrä kasvaa samassa suhteessa, niin silloin Tampereelle saapuisi noin 1 000 humanitääristä maahanmuuttajaa vuodessa!!!
Quote from: Uuno Nuivanen on 28.08.2014, 16:07:00
Quote..ilman huoltajaa Suomeen tulleita alaikäisiä sekä oleskeluluvan saaneita lapsia ja nuoria.
Ihq. Parta-ankkureiden perheen, suvun- ja kylänyhdistämiset kymmenkertaistavat määrän. Onnea Tampere!
Kiitos, kiitos. Tuntuukin upealta saada lisää kansainvälistä värähtelyä tähän Suomen suurimpaan junttilaan.
:roll:
Quote from: Iloveallpeople on 28.08.2014, 15:28:03
QuoteEsitys: Tampereelle 100 kiintiöpakolaista vuosittain
Tampereen kaupunki on päivittänyt kotouttamisohjelmansa. Ohjelman päivittämisestä vastannut työryhmä päätti puheenjohtajansa, apulaispormestari Olli-Poika Parviaisen (vihr), johdolla esittää, että kaupunki ottaisi vuosittain vastaan sata kiintiöpakolaista ja tekisi erillisen kansainvälisyyteen ja kansainväliseen toimintaan liittyvän ohjelman. Päivitetyn kotouttamisohjelman hyväksyy kaupunginvaltuusto.
Terveyttä ja toimintakykyä edistävien palvelujen lautakunta merkitsi keskiviikon kokouksessaan ohjelman tiedoksi. Lautakunta muun muassa edellyttää, että pakolaisten vastaanottoon varataan riittävät resurssit.
Kaupunki tekee sopimuksen pakolaisten vastaanottamisesta Pirkanmaan Ely-keskuksen kanssa.
Tampereen pakolaisten vastaanottokiintiöön kuuluu kiintiöpakolaisia, hätätapauksia, ilman huoltajaa Suomeen tulleita alaikäisiä sekä oleskeluluvan saaneita lapsia ja nuoria.
Aamulehti (http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194923708246/artikkeli/esitys+tampereelle+100+kiintiopakolaista+vuosittain.html)
Esitetään 30 kpl lisäystä. Veikkaan, että perinteiseen konsensuspolitiikan mukaisesti tuo puolittuu eli määräksi tulee siis 85. Jota virheät mainostavat saavutuksenaan.
Quote from: Heikki Luoto on 28.08.2014, 16:56:19
Tampereen nykyisen 70 hengen pakolaiskiintiön lisäksi tulee myös muita humanitäärisiä maahanmuuttajia, joten kaiken kaikkiaan humanitäärisiä maahanmuuttajia saapuu Tampereelle noin 300 vuodessa. Jos kotouttamisohjelman tavoite kasvattaa kaupungin pakolaiskiintiö 0,1 % Tampereen väestöstä, eli yli 220 pakolaiseen vuodessa ja muiden humanitääristen maahanmuuttajien määrä kasvaa samassa suhteessa, niin silloin Tampereelle saapuisi noin 1 000 humanitääristä maahanmuuttajaa vuodessa!!!
Jos käytetään jo ammoin laskettua ja vanhentunutta eli alakanttista 57000e/nuppi/vuosi, se tekee 57 000 000 euroa vuodessa,
kumuloituvasti... Valmistautukaahan kaivamaan kuvettanne siellä nääsvillessä. :-\
Tokihan valde maksaa ja tällä ollaan tienaavinaan, aluksi.. :'(
Olematta varsinaisesti tamperelainen kannatan vuosittaiseksi pakolaiskiintiöksi - 100. Vapaaehtoislähtijöiksi voidaan hyväksyä kaupunginhallituksen jäseniä. Heidän palkkausmenonsa voidaan käyttää pakolaisten tukemiseen omilla kulttuurialueillaan.
Aamulehti julkaisi netityksessään Heikin vastineen kommenteissa Olli-Pojalle.
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194923708246/artikkeli/esitys+tampereelle+100+kiintiopakolaista+vuosittain.html
Nuivaa tuppaa olemaan. Rieväkylässä taitaa Parviaisen ekolimppu olla karvasta.
Quote from: Uuno Nuivanen on 28.08.2014, 21:15:59
Quote from: Heikki Luoto on 28.08.2014, 16:56:19
Tampereen nykyisen 70 hengen pakolaiskiintiön lisäksi tulee myös muita humanitäärisiä maahanmuuttajia, joten kaiken kaikkiaan humanitäärisiä maahanmuuttajia saapuu Tampereelle noin 300 vuodessa. Jos kotouttamisohjelman tavoite kasvattaa kaupungin pakolaiskiintiö 0,1 % Tampereen väestöstä, eli yli 220 pakolaiseen vuodessa ja muiden humanitääristen maahanmuuttajien määrä kasvaa samassa suhteessa, niin silloin Tampereelle saapuisi noin 1 000 humanitääristä maahanmuuttajaa vuodessa!!!
Jos käytetään jo ammoin laskettua ja vanhentunutta eli alakanttista 57000e/nuppi/vuosi, se tekee 57 000 000 euroa vuodessa, kumuloituvasti... Valmistautukaahan kaivamaan kuvettanne siellä nääsvillessä. :-\
Tokihan valde maksaa ja tällä ollaan tienaavinaan, aluksi.. :'(
Tuo 57k oli "alaikäisille" karva ankkureille, vanhemmille pienempi.
Toki keskimääräinen kokonaiskustannus ei länsimaiselle ja ei itäeurooppalaiselle on noin 500 000e norjan laskujen mukaan mutta käytetään ny niitä oikeita lukuja
Quote from: Onkko on 29.08.2014, 11:36:53
Tuo 57k oli "alaikäisille" karva ankkureille, vanhemmille pienempi.
Toki keskimääräinen kokonaiskustannus ei länsimaiselle ja ei itäeurooppalaiselle on noin 500 000e norjan laskujen mukaan mutta käytetään ny niitä oikeita lukuja
57k (nykyään jo yli 100k) oli muutama vuosi sitten alaikäisen turvapaikanhakijan vuosikustannus suomalaisessa ryhmäkodissa.
Quote from: Roope on 29.08.2014, 11:57:59
Quote from: Onkko on 29.08.2014, 11:36:53
Tuo 57k oli "alaikäisille" karva ankkureille, vanhemmille pienempi.
Toki keskimääräinen kokonaiskustannus ei länsimaiselle ja ei itäeurooppalaiselle on noin 500 000e norjan laskujen mukaan mutta käytetään ny niitä oikeita lukuja
57k (nykyään jo yli 100k) oli muutama vuosi sitten alaikäisen turvapaikanhakijan vuosikustannus suomalaisessa ryhmäkodissa.
Eli kuten sanoin, alaikäsen yksin tulleen ja annas lähde tuolle yli 100k
Quote from: Onkko on 29.08.2014, 11:36:53
...
Toki keskimääräinen kokonaiskustannus ei länsimaiselle ja ei itäeurooppalaiselle on noin 500 000e norjan laskujen mukaan mutta käytetään ny niitä oikeita lukuja
Tarkennan sen verran, että Norjan tilastokeskus oli laskenut keskimääräisiksi yhteiskunnallisiksi nettomenoiksi 500 000 euroa (ei-länsimaalaisen ja ei-itäeurooppalaisen) maahanmuuttajan
koko elämän ajalta.
http://hommaforum.org/index.php/topic,91261.msg1539438.html#msg1539438
Ja kertauksena: http://hommaforum.org/index.php/topic,43594.0.html
DNA:n mainos tulee auttamatta mieleen: "ihanan kallista"
Quote from: Onkko on 29.08.2014, 12:22:56
Quote from: Roope on 29.08.2014, 11:57:59
Quote from: Onkko on 29.08.2014, 11:36:53
Tuo 57k oli "alaikäisille" karva ankkureille, vanhemmille pienempi.
Toki keskimääräinen kokonaiskustannus ei länsimaiselle ja ei itäeurooppalaiselle on noin 500 000e norjan laskujen mukaan mutta käytetään ny niitä oikeita lukuja
57k (nykyään jo yli 100k) oli muutama vuosi sitten alaikäisen turvapaikanhakijan vuosikustannus suomalaisessa ryhmäkodissa.
Eli kuten sanoin, alaikäsen yksin tulleen ja annas lähde tuolle yli 100k
Itse aloitin ketjun 2011, jossa kustannukset olivat jo lähes 100 000 euroa ja minulla on vahva muistikuva, että jossain myöhemmässä ketjussa tuo oli noussut jo yli 100k. En vain nyt löydä tähän hätään juuri sitä ketjua.
Tässä ketju: http://hommaforum.org/index.php/topic,43594.msg588724.html#msg588724 (http://hommaforum.org/index.php/topic,43594.msg588724.html#msg588724)
Quote from: Onkko on 29.08.2014, 12:22:56
Eli kuten sanoin, alaikäsen yksin tulleen ja annas lähde tuolle yli 100k
Juu, mutta kaikki heistä eivät asu ryhmäkodeissa, joiden kustannukset ovat omaa luokkaansa, vaan on muitakin asumismuotoja.
En nyt saa mobiililla kaivettua linkkiä, mutta löytyy muistaakseni esimerkiksi viimeisimmästä budjettiehdotuksesta maahanmuuttokulujen kohdalta.
Quote from: Iloveallpeople on 29.08.2014, 13:39:22
Itse aloitin ketjun 2011, jossa kustannukset olivat jo lähes 100 000 euroa ja minulla on vahva muistikuva, että jossain myöhemmässä ketjussa tuo oli noussut jo yli 100k. En vain nyt löydä tähän hätään juuri sitä ketjua.
Tässä ketju: http://hommaforum.org/index.php/topic,43594.msg588724.html#msg588724 (http://hommaforum.org/index.php/topic,43594.msg588724.html#msg588724)
Noita Siivet Oyn liki 100 000 euron kustannuksia hämmästeltiin silloin vuonna 2011, koska ne poikkesivat niin paljon ylöspäin keskimääräisistä kustannuksista, jotka olivat kai se 57 000 euroa. Sittemmin keskimääräisetkin kustannukset ovat nousseet päälle 100 000 euron.
Quote from: Roope on 29.08.2014, 14:03:00
Quote from: Iloveallpeople on 29.08.2014, 13:39:22
Itse aloitin ketjun 2011, jossa kustannukset olivat jo lähes 100 000 euroa ja minulla on vahva muistikuva, että jossain myöhemmässä ketjussa tuo oli noussut jo yli 100k. En vain nyt löydä tähän hätään juuri sitä ketjua.
Tässä ketju: http://hommaforum.org/index.php/topic,43594.msg588724.html#msg588724 (http://hommaforum.org/index.php/topic,43594.msg588724.html#msg588724)
Noita Siivet Oyn liki 100 000 euron kustannuksia hämmästeltiin silloin vuonna 2011, koska ne poikkesivat niin paljon ylöspäin keskimääräisistä kustannuksista, jotka olivat kai se 57 000 euroa. Sittemmin keskimääräisetkin kustannukset ovat nousseet päälle 100 000 euron.
En tiedä vuoden 2011 keskimääräisiä kustannuksia, mutta eikös tuo luku 57000 euroa ole jo ainakin vuodelta 2009 ellei vieläkin vanhempi. Se on totta, että 2011 eivät keskimääräiset kulut tainneet vielä olla Siivet oy:n tasoa.
Edit. Nyt tiedän vuoden 2011 keskimääräisen kustannuksen:
QuoteEsimerkiksi alaikäisen majoittaminen ryhmäkodissa maksoi vuonna 2011 keskimäärin 88000 euroa
http://hommaforum.org/index.php/topic,74976.msg1117283.html#msg1117283 (http://hommaforum.org/index.php/topic,74976.msg1117283.html#msg1117283)
Oli vieläpä itse lähettämässä viestissäni, mutta ei kaikkea voi muistaa. Ei tuo montaa tonnia halvempi ole kuin Siivet oy:n hinta.
Eilen ma 20.10.2014 Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi uuden kotouttamisohjelman.
PS esitti, ettei nykyistä 70 pakolaisen kiintiötä nosteta 100:an saati yli 220:en pidemmällä aikavälillä. PS vastusti myös maahanmuuttajakiintiötä kaupungin työpaikkoihin. PS vaati, että kotouttamisohjelmaa tulee koskea sama menokuri kuin muitakin kaupungin toimintoja. Muut ryhmät eivät tukeneet PS:n esitystä, joten kotouttamisohjelma hyväksyttiin sellaisenaan.
(Pykälä kaupunginhallituksen pöytäkirjassa) (http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=2&filename=13456382.doc&pykno=413&elin=KH&lis=0&pvm=20%2e10%2e2014%2013%3a00)
Kotouttamisohjelma tullee kaupunginvaltuuston käsittelyyn 10.11.2014.
Quote from: Heikki Luoto on 21.10.2014, 13:14:18
Eilen ma 20.10.2014 Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi uuden kotouttamisohjelman.
PS esitti, ettei nykyistä 70 pakolaisen kiintiötä nosteta 100:an saati yli 220:en pidemmällä aikavälillä. PS vastusti myös maahanmuuttajakiintiötä kaupungin työpaikkoihin. PS vaati, että kotouttamisohjelmaa tulee koskea sama menokuri kuin muitakin kaupungin toimintoja. Muut ryhmät eivät tukeneet PS:n esitystä, joten kotouttamisohjelma hyväksyttiin sellaisenaan.
(Pykälä kaupunginhallituksen pöytäkirjassa) (http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=2&filename=13456382.doc&pykno=413&elin=KH&lis=0&pvm=20%2e10%2e2014%2013%3a00)
Kotouttamisohjelma tullee kaupunginvaltuuston käsittelyyn 10.11.2014.
Onko tässä kiintiön nostopäätöksessä taustalla ihan vain kukkahattuilu, vai onko valtuustossa perusteltu kiintiön nostoa myös valtion tuilla? Ei sillä, että asialla mitään merkitystä olisi, mutta mielenkiinnosta.
Hyvä että jaksatte tapella kaikkea järjetöntä vastaan, toivottavasti ihmiset muistavat ensi vaaleissa asian.
Quote from: Heikki Luoto on 21.10.2014, 13:14:18
PS vastusti myös maahanmuuttajakiintiötä kaupungin työpaikkoihin.
QuoteTyönantajana kaupunki
Vahvistaa oman henkilöstönsä etnistä monimuotoisuutta ja takaa maahanmuuttaja-
taustaisille kuntalaisille työpaikkoja. Muiden suurten eurooppalaisten kaupunkien
tavoin Tampereen tavoitteena on, että kaupungin palveluksessa olevien maahan-
muuttajataustaisten työntekijöiden osuus vastaa väestöryhmän osuutta kuntalaisis-
ta.
Tampereen kaupungin kotouttamisohjelma 2014-2025 (http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=2&filename=13456382.doc&pykno=413&elin=KH&lis=0&pvm=20%2e10%2e2014%2013%3a00)
Tavoitteelle ei voi esittää mielekkäitä perusteluja, joten sille ei esitetä kotouttamisohjelmassa
minkäänlaisia perusteluja. Tavoite ei ole looginen, ja koska se on ymmärrettävissä kiintiötavoitteeksi, se on vastoin lakia tai ainakin sen henkeä.
Quote from: Tampereen kaupungin kotouttamisohjelma 2014-2025Maahanmuuttajien työttömyysaste on keskimäärin yli kaksinkertainen kantaväestöön verrattuna. Hallitusohjelman kirjauksen mukaan maahanmuuttajien työttömyys tulee puolittaa. Se ei tapahdu ilman erityisiä toimenpiteitä ja uusia näkökulmia.
Maahanmuuttajien työttömyysaste on tarkoitus puolittaa suomenkielisten tasolle riippumatta heidän ominaisuuksistaan. Millähän
erityisillä toimenpiteillä tämä saadaan aikaan, kun toisaalla ohjelmassa puhutaan oppivelvollisuusiän ylittäneiden maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opetuksesta?
Quote from: Tampereen kaupungin kotouttamisohjelma 2014-2025Itsenäisesti kaupunkiin muuttavat, joista ELY ei ole tehnyt osoitusta vaikka ovatkin saaneet
oleskeluluvan humanitäärisin perustein, eivät kuulu tähän kiintiöön. Heidän mahdollinen
asiakkuutensa kuuluu hoidettavaksi osana normaalia kuntalaispalvelua. Perheenyhdistä-
misen kautta tulevien määrä on vähäinen eikä heitä lasketa kiintiöön.
Tampereen tavoitteena pitkällä aikavälillä on, että se voisi ottaa vastaan jatkossa pako-
laiskiintiöön kuuluvia 0,1 % väestömäärästään. Se pyrkii kehittämään taloudellisen tilan-
teensa puitteissa vastaanottojärjestelmäänsä tämän tavoitteen mukaiseksi. Kuluvan val-
tuustokauden kuluessa kaupunki tekee sopimuksen ELY-keskuksen kanssa 100 pakolai-
sen vastaanotosta vuosittain.
Ei arvioita sen enempää "itsenäisesti muuttavien" kuin kiintiöpakolaistenkaan vaikutuksesta kaupungin talouteen, mutta lisää on saatava. Se käy selväksi, että säästöt eivät koske humanitaarista maahanmuuttoa.
Quote from: Roope on 21.10.2014, 13:40:54
Maahanmuuttajien työttömyysaste on tarkoitus puolittaa suomenkielisten tasolle riippumatta heidän ominaisuuksistaan. Millähän erityisillä toimenpiteillä tämä saadaan aikaan, kun toisaalla ohjelmassa puhutaan oppivelvollisuusiän ylittäneiden maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opetuksesta?
Jospa humamuudesta voisi tehdä viran, josta maksetaan palkkaa?
Avoimien kokopäiväisten työpaikkojen lukumäärä Tampereella 243 kpl (http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&tarkempiHaku=false&rows=&sort=&hakusanakentta=sanahaku&hakusana=&alueet=Tampere&ilmoitettuPvm=1&tyonKestot=12&tyonTyypit=22&tyoajat=31&vuokrapaikka=---). Jokainen näistä työpaikoista on sellainen, jossa tarvitaan suomen kielen taitoa. Jokainen näistä työpaikoista vaatii erikoisosaamista.
'Maahanmuuttajasta' on tullut oppiarvo ja titteli. Sitä käytetään kaikista maassa notkuvista ulkomaalaistaustaisista vaikka olisivat notkuneet jo seitsemän vuotta. Aina he ovat mamuja. Heidän lapsensakin turvautuvat tuohon titteliin aina tarvittaessa ja silloin kun siitä on hyötyä. Ja onhan siitä hyötyä ollutkin - sosiaalitoimistossa ja poliisilaitoksella.
Asiasta alkuperäiseen. Joko Tampereella on oma ghettonsa minne meinaavat nuo uudet maahanmuuttajateknikot sijoittaa?
Quote from: Ari-Lee on 21.10.2014, 14:05:27
'Maahanmuuttajasta' on tullut oppiarvo ja titteli. Sitä käytetään kaikista maassa notkuvista ulkomaalaistaustaisista vaikka olisivat notkuneet jo seitsemän vuotta. Aina he ovat mamuja. Heidän lapsensakin turvautuvat tuohon titteliin aina tarvittaessa ja silloin kun siitä on hyötyä. Ja onhan siitä hyötyä ollutkin - sosiaalitoimistossa ja poliisilaitoksella.
Ehkäpä termi "mamu" pitäisi rajoittaa ihmisiin, jotka ovat asuneet Suomessa alle vuoden. Sen jälkeen mamu muuttuisi "vierasperäiseksi" eli vipe:ksi.
Quote from: Ari-Lee on 21.10.2014, 14:05:27
Asiasta alkuperäiseen. Joko Tampereella on oma ghettonsa minne meinaavat nuo uudet maahanmuuttajateknikot sijoittaa?
Luulen, että Hervanta on suurin imuri. Se on kuitenkin väestöltään niin suuri ( olisko nykyään vajaa 24 000 ), ettei kai ihan toivottomalta silti vielä vaikuta.
Quote from: Maija Poppanen on 21.10.2014, 14:29:41
Quote from: Ari-Lee on 21.10.2014, 14:05:27
Asiasta alkuperäiseen. Joko Tampereella on oma ghettonsa minne meinaavat nuo uudet maahanmuuttajateknikot sijoittaa?
Luulen, että Hervanta on suurin imuri. Se on kuitenkin väestöltään niin suuri ( olisko nykyään vajaa 24 000 ), ettei kai ihan toivottomalta silti vielä vaikuta.
Saanen huomauttaa, että pienetkin lukumäärät potentiaalisia teroristoja asuinalueilla on omiaan aiheuttamaan levottomuutta. Terroristosuodatinta ei ole vieläkään keksitty. Toivon, että paikalliset aiheuttavat '
painetta' tulokkaita kohtaan niin että he kokevat olevansa uuden yhteisön jäseniä, eivät niinkään sen yhteisön mitä he ovat "paenneet".
Tampereen lähiöistä Hervannassa maahanmuuttajia on eniten (18 %). Tampereella pyritään siihen ettei kaupunginosissa mamujen osuus ylitä 20 %.
Quote from: Tampereen kaupungin kotouttamisohjelma 2014-2025Maahanmuuttajien työttömyysaste on keskimäärin yli kaksinkertainen kantaväestöön verrattuna. Hallitusohjelman kirjauksen mukaan maahanmuuttajien työttömyys tulee puolittaa. Se ei tapahdu ilman erityisiä toimenpiteitä ja uusia näkökulmia.
Maahanmuuttajien työttömyysaste on
kolminkertainen eräiden julkisten lähteiden mukaan.
Quote from: Ari-Lee on 21.10.2014, 14:38:52
Quote from: Maija Poppanen on 21.10.2014, 14:29:41
Quote from: Ari-Lee on 21.10.2014, 14:05:27
Asiasta alkuperäiseen. Joko Tampereella on oma ghettonsa minne meinaavat nuo uudet maahanmuuttajateknikot sijoittaa?
Luulen, että Hervanta on suurin imuri. Se on kuitenkin väestöltään niin suuri ( olisko nykyään vajaa 24 000 ), ettei kai ihan toivottomalta silti vielä vaikuta.
Saanen huomauttaa, että pienetkin lukumäärät potentiaalisia teroristoja asuinalueilla on omiaan aiheuttamaan levottomuutta. Terroristosuodatinta ei ole vieläkään keksitty. Toivon, että paikalliset aiheuttavat 'painetta' tulokkaita kohtaan niin että he kokevat olevansa uuden yhteisön jäseniä, eivät niinkään sen yhteisön mitä he ovat "paenneet".
Saat huomauttaa, itsekin pärjäisin erinomaisesti ilman näitä tulokkaita.
Luulen, ettei Hervannassa ihan helposti synny kapinamielialaa tarvittavissa määrin. Sillä on jo niin pitkä historia esim. pakolaisten vastaanotossa, että kaikki on tapahtunut liian pikkuhiljaa, pitkän ajan kuluessa.
En siis itse asu nykyään siellä, perhettä kylläkin. Kyllä tähän nykyiseenkin lähiöön mamuja piisaa ihan tarpeeksi.
Herwoodia edelleen suojelee se oppilaitos-keskittymä. Ja Maijan esittämä historia ennenkin vastaanottokeskuksen omanneena. Mamujen näkyvyys siellä on kuitenkin aika suurta, mutta kuten muissa thredeissä puhuttu, niin se ei ole erityisen ongelmallinen vielä ollut (ie vähäisesti jengiytymistä tai raiskauksia).
Toinen Tampereen mahdollinen ghetto-ehdokas olisi Multisilta, jossa on paljon vuokrakasarmia, ja niin vähän palveluita ettei se ole keskeisesti kenenkään silmissä. Korkeakoululla, AMK:lla, teknologiakeskuksella ja jopa paloasemalla saattaa joksus joku silmäätekeväkin käydä. Mutta Multisiltaan ei kyllä kukaan isokenkäinen vahingossa satu, sinne ei yksi kebabbila, yksi kauppa ja yksi pubi taida Audeja houkutella.
Quote from: Ari-Lee on 21.10.2014, 14:38:52
Toivon, että paikalliset aiheuttavat 'painetta' tulokkaita kohtaan niin että he kokevat olevansa uuden yhteisön jäseniä, eivät niinkään sen yhteisön mitä he ovat "paenneet".
Sitä painetta sanotaan rasismiksi, ja siitä saa sakkoja.
Mikä olisi laillinen tapa '
painostaa'? "Te ette tule tänne rasistisissa aikeissa harrastamaan kulttuurianne"?
QuoteTampereen kaupunginvaltuusto ei juhli tänä vuonna pikkujouluja. Syynä juhlien perumiseen on kaupungin vaikea taloustilanne.
Tänä vuonna kaupunginvaltuusto ei syö jouluillallista Raatihuoneella. Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Sanna Marin (sd.) kertoo, että tilaisuuden peruminen sai laajaa kannatusta valtuustoryhmien puheenjohtajien keskuudessa.
- Ryhmät katsovat, että vaikka kyse on kaupungin kokonaistalouden kannalta pienestä kustannuksesta, on jokaisen syytä osallistua säästötalkoisiin, myös valtuuston, Marin toteaa.
Aamulehti: Tampereen valtuusto perui pikkujoulunsa (http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194939289339/artikkeli/tampereen+valtuusto+perui+pikkujoulunsa.html) 8.11.2014
-Mutta onhan meillä varaa?
-mjoo-å, Tampere on rikas kaupunki.
QuoteTampereen kaupunginvaltuusto ei juhli tänä vuonna pikkujouluja. Syynä juhlien perumiseen on kaupungin vaikea taloustilanne.
Siinä lyötiin kaksi kärpästä yhdellä iskulla, säästettiin ja ehkä huomaamatta nuoleskeltiin muslimeja. Voisivat viedä säästötoimet vielä pidemmälle ja peruisivat lasten joulujuhlat tai samantien koko joulut. Niiden sijaan voisi viettää vaikkapa ramadan kuukauden. Siitäkin koituisi säästöjä.
Voisikohan joku antaa tälläistä hienovaraista signaalia suomalaisille päättäjille. Itse en pidä taloutta tai rahaa tärkeimpänä asiana maahanmuuttoa koskien. Christopher Hitchensiä mukaillen, "En halua elää missään helvetin Libanonissa".
- Vouti
Onko valtuustoilla sitten aiemmin ollut pikkujoulut? Kuulostaa aika erikoiselta.
Ehkä Tampereella ei ole tarpeeksi autoonhoukuttelijoita vielä?
QuoteTampereen valtuusto väitteli pakolaiskiintiöstä – tavoitteena sata pakolaista vuodessa
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti maanantaina kokouksessa kaupungin pakolaiskiintiöstä. Kaupunginhallitus esitti, että kaupunki asettaa tavoitteeksi ottaa jatkossa vastaan vuosittain sata kiintiöpakolaista.
Valtuusto päätti asettaa tavoitteeksi sata kiintiöpakolaista vuodessa.
Nykyinen pakolaiskiintiö on 70.
Lisäksi pitkän tähtäimen tavoitteena olisi nostaa pakolaiskiintiö 0,1 prosenttiin väkimäärästä.
...
Kaupunginhallituksessa Tiina Elovaara (ps) esitti pakolaiskiintiön nostosta ja nostotavoitteesta luopumista.
...
Aamulehti (http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194939829582/artikkeli/tampereen+valtuusto+vaitteli+pakolaiskiintiosta+tavoitteena+sata+pakolaista+vuodessa.html)
Kai köyhtyvillä tamperelaisilla on edelleen varaa pelastaa muuta maailmaa, koska ylivoimainen enemmistö heidän äänestämistään valtuutetuista sitä kannattaa. :(
Alla kotouttamisohjelmaa kritisoiva valtuustopuheeni 10.11.2014.
QuoteArvoisa puheenjohtaja,
tämä kotouttamisohjelma jatkaa älytöntä periaatetta, jossa maahanmuuttoon ja kansainvälisiin velvoitteisiin syydetään lisää rahaa samalla kun kaupunkilaisten palveluita leikataan. Ainoastaan Perussuomalaiset kaupunginhallituksessa vastustivat sekä pakolaiskiintiön nostoa että maahanmuuttajakiintiötä kaupungin työpaikkoihin.
Nykyisen 70 pakolaisen kiintiön sijasta tulisi puhua ennemminkin 300:sta Tampereelle vuosittain saapuvasta humanitaarisesta maahanmuuttajasta. Tuolla suhteella pakolaiskiintiön nosto 100:an tarkoittaisi sitä, että Tampereelle tulisi yli 400 humanitaarista maahanmuuttajaa vuosittain. Kotouttamisohjelmassa on myös pidemmän ajan tavoite kaupungin asukaslukuun suhteutetusta pakolaiskiintiöstä, joka olisi vähintään 220 pakolaista vuodessa. Nykyisellä lukusuhteella tuo tarkoittaisi jo lähes tuhat humanitaarista maahanmuuttajaa Tampereelle vuosittain. Aiheutuvat kustannukset eivät juurikaan eroa siinä onko humanitaarinen maahanmuuttaja pakolaiskiintiössä vai ei.
Maahanmuuttajia aiotaan väkisin tunkea kiintiöissä kaupungin työpaikkoihin, koska kauan ennustettua työvoimapulaa ei ole vieläkään näköpiirissä. Maahanmuuttataustaisia on Tampereen väestöstä 6,3 %, ja kotouttamisohjelma pyrkii hankkimaan vastaavalla prosenttiosuudella maahanmuuttajia kaupungin työpaikkoihin. Tästä seuraisi se, että suomalaisia työntekijöitä syrjittäisiin kaupungin rekrytoinneissa.
Tämä maahanmuuttajatyöntekijöidenkiintiö ei ole edes lakisääteinen velvoite vaan kaupunki on ottanut sen omaa tyhmyyttään Eurocities -järjestön Integrating Cities -sitoumusten mukana. Itseasissa pitää ihmetellä miksi Tampereen kaupunki on tunkenut itsensä Eurocities -järjestöön, vaikka järjestö on sääntöjensä mukaan tarkoitettu yli nejännesmiljoonan asukkaan eurooppalaisille kaupungeille. Tarpeetonta pilata kotoisaa Tamperetta moisella suuruudenhulluudella.
Kotouttamisohjelma toistaa valheellista työvoimapulamantraa. Nyt kun Suomessa on 440 000 ihmistä työttömänä tai työvoimapoliittisten toimenpiteiden kohteena, niin julkiselta sektorilta pitäsi karsia ne virkamiehet, jotka näkevät työvoimapulan kaltaisia harhoja. Veronmaksajien ei tarvitse pitää ymmärtämis- tai totuushaasteellisia palkollisinaan.
Suomen viimeaikaiset maahanmuuttoennätyksetkään eivät ole lopettaneet puheita maahanmuuton avaamisesta entisestään. Pitää kysyä ketkä hyötyvät maahanmuutosta, jota tämä kotouttamisohjelmakin edesauttaa. Euroopassa punavihreät puolueet ovat saaneet valtaosan maahanmuuttajien äänistä. Englannissa 80 prosenttia maahanmuuttajista äänestää työväenpuoluetta. Vuonna 2007 Ranskan muslimeista 95 prosenttia antoi äänensä sosialistien Hollandelle. Ruotsissa työttömien maahanmuuttajien mellakka-alttiista lähiöistä punavihreä allianssi saa yli 90 prosentin ääniosuuksia. Vaikka poliisi välttää näitä järjestäytyneen rikollisuuden alueita, niin vaaleissa äänestäminen niissä onnistuu normaalisti.
Suomessa SDP on menettänyt vuodesta toiseen kannatustaan nuoremmissa ikäluokissa. Erityisesti SDP havittelee kannattajia maahanmuuttajista. Olisi rehellisempää puhua työperäisen maahanmuuton sijasta äänestäjäperäisestä maahanmuutosta, koska maahanmuuttajaväestön työttömyysaste on kolme kertaa kantaväestöä suurempaa.
--------- 3 min puheraja -------
Arvoisa puheenjohtaja,
[ Tynkkynen ja Heinämäki (vihr) olivat suositelleet puheessaan "nimetöntä työnhakua", johon minä kerroin Ruotsin kaikkien kuuden viraston epäonnistuneen nimettömän työnhaun kokeilussa
Pormestari Ikonen (kok) tarttui Eurocities -kritiikkiini kehuen Eurocities -yhteistyön, johon minä muistutin että Eurocitiesin kautta tule myös ECO2 -rasitteet
Mustakallio kehui kansainvälisistä opiskelijoista koituvia hyötyjä, johon minä vastasin Ylioppilaslehden "Ulkomaalaiset opiskelijat edellä" (http://ylioppilaslehti.fi/2012/04/ulkomaalaiset-opiskelijat-edella/) -artikkelilla. Arikkelissa professori kuvasi ylopistojen kansainvälistymisstrategioita kehitysavuksi. ]
]
Toistan Perussuomalaisten kaupunginhallituksessa esittämän muutosesityksen:
Esitän pakolaiskiintiön säilyttämistä nykyisessä 70:ssä. Pidemmän aikavälin tavoite pakolaiskiintiön nostosta 0,1 %:in Tampereen väestöstä tulee luopua.
Vastustamme kaupungin maahanmuuttajatyöntekijöiden määrän nostamista kiintiön avulla.
Sen sijaan Suomen kielen opetukseen ja sen aseman vahvistamiseen pakolaisten integroimiseksi tulee pohtia tehostamistoimenpiteitä.
Kotouttamisohjelmaa tulee vaikeassa taloustilanteessa koskea sama menokuri kuin muitakin kaupungin toimintoja.
Aamulehden referoimassa valtuustokeskustelussa käytössä samat vanhat kliseet ja vielä pitkään politiikassa mukanaolleilta. Eipä innovatiivisuuden aurinko kovin korkealta tällä hetkellä paista Treelle.
Apulaispormestari Olli-Pekka Parviaisen (vihr) eilisiä twiittejä (https://mobile.twitter.com/opp6):
QuoteItalia poiminut merestä n140000 hlöä. Jopa puolet salakuljetetuista kuolee matkalla. #Trevaltuusto PS jänkkää pienestä pakolaiskiintiöstämme
QuoteKeskustelua siis onko #trevaltuusto lla rahaa 100 hlön pakolaiskiintiöön. Korvessa ollaan ja moni näköjään haluaa pysyä siellä #Tampere
Quote
PS pelaa kaksilla korteilla. Sanovat että kotoutusta lähinnä suomen kiel. opetukseen mutta haluavat tunnetusti estää senkin #trevaltuusto
Quote
#Trevaltuusto selvitimme tuloja&menoja liittyen maahanmuuttoon. Eettisesti arveluttavaa laskea vuosien ajalta: uussuomalaisetkin suomalaisia
QuoteEmme onneksi kyttää sitäkään paljonko esim perussuomalainen tuottaa/maksaa vuosien aikana vaikka suhteessa demariin #Trevaltuusto #populismi
Alkaa Tampere helsinkisöitymään vahvasti. :facepalm: Se hel-vetin raitivaunuhankekin tulee vielä tuohon pakolaisten kylkiäisiksi, niin mikä täällä on enää erilaista Helsinkiin verrattuna? On ollut viime vuosina niin rosvomaista kaupungin rahankulutus, että ihan hirvittää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Veroprosentti tulee ainakin varmasti nousemaan jälleen.
Quote...
Perussuomalaiset aloittivat keskustelun väittämällä "punavihreiden" puolueiden kannattavan lisämaahanmuuttoa uusien äänestäjien saamiseksi. Ohjelma on heidän mielestään liian kallis Tampereelle, ja osa puolueen edustajista epäili ohjelman lisäävän rasismia Tampereella mikäli maahanmuuttajien työllistyminen vie työpaikkoja kantasuomalaisilta.
Oras Tynkkynen piti kotouttamisohjelmaa pääasiallisesti hyvänä, mutta kritisoi joitakin sen puutteita. Hän toivoi, että ohjelmassa olisi etsitty myös ratkaisuja maahanmuuton ongelmiin (esimerkiksi musliminuorten radikalisoituminen sekä paperittomien siirtolaisten vaikea tilanne). Tynkkysen mielestä maahanmuuttajien työllistymistä edistäisi anonyymirekrytointi, mitä vihreät ovatkin edistäneet useissa eri kunnissa. Myös Anna-Kaisa Heinämäki puhui radikalisoitumisen vaaroista ja muistutti, että kotouttamisohjelman tarkoituksena on saada maahanmuuttajat toimimaan yhteiskunnan puolesta, ei sitä vastaan. Petri Siuro ihmetteli perussuomalaisten kommentteja maahanmuuttajien työllistymisestä, ja kysyi tulisiko maahanmuuttajien olla mieluummin työttöminä kuin töissä.
...
Tampereen vihreät (http://www.tampereenvihreat.fi/kaupunginvaltuuston-kokous-10-11-2014/)
^Vihreät eivät ainkaan voi todistaa vääräksi väitettä, että maahanmuuttajien äänet menevät valtaosaltaan punavihreille puolueille.
QuotePetri Siuro ihmetteli perussuomalaisten kommentteja maahanmuuttajien työllistymisestä, ja kysyi tulisiko maahanmuuttajien olla mieluummin työttöminä kuin töissä.
Suomessa 440 000 työtöntä tai työvoimapoliittisten toimien kohteina. Maahan tuotettuja työvoimapulanpaikkaajia tungetaan kiintiöissä julkiselle sektorille ohi suomalaisten työnhakijoiden kun se paljonpuhuttu
työvoimapula ei vieläkään realisoitunut. Kansallisvaltion alasajamiseen tarvitaan merkittävä määrä propagandaa.
Quote#Trevaltuusto selvitimme tuloja&menoja liittyen maahanmuuttoon. Eettisesti arveluttavaa laskea vuosien ajalta: uussuomalaisetkin suomalaisia
On eettisesti arvelluttavaa laskea maahanmuuton kuluja lainkaan, koska on-han jokainen uussuomalainen suomalainen heti siitä hetkestä alkaen kun hän astuu Suomen maaperälle ja sanoo taikasanan asylum.
Quote from: Iloveallpeople on 11.11.2014, 16:27:28
Tynkkysen mielestä maahanmuuttajien työllistymistä edistäisi anonyymirekrytointi, mitä vihreät ovatkin edistäneet useissa eri kunnissa.
Oras Tynkkynen puhuu täydellisen tietämättömyyden syvällä rintaäänellä. Nimetöntä työnhakua voi perustella vaikka sen antamalla hyvällä fiiliksellä, mutta se työllistää normaalikäytäntöä enemmän vain rekrytoijaa itseään. Maahanmuuttajien työllistymiseen sillä ei ole ollut vaikutusta sen enempää Suomen kokeiluissa kuin ulkomaillakaan. Oppikirjaesimerkki kalliista ja tehottomasta julkisen sektorin puuhastelusta, ja kas, vihreät ympäri Suomen ovat sitä riemurinnoin edistämässä.
Positiivista on, että nimetön työnhaku ei ole vielä Tampereelle tullut, vaikka sitä harkittiin jo puolitoista vuotta sitten.
http://hommaforum.org/index.php/topic,79676.msg1250749.html#msg1250749 (http://hommaforum.org/index.php/topic,79676.msg1250749.html#msg1250749)
QuoteTrevaltuusto selvitimme tuloja&menoja liittyen maahanmuuttoon. Eettisesti arveluttavaa laskea vuosien ajalta: uussuomalaisetkin suomalaisia
Samoin on arveluttavaa laskea avioida nuorten syrjäytymisestä aiheutuvia kuluja koko elinkaaren ajalta, sillä eiväthän he aina ole nuoria.
Valtuustopuheessani viittasin maahanmuuttajalähiöihin, joihin poliisi ei voi mennä, mutta joista äänet tulevat punavihreille.
Alla on Ruotsin punavihreiden menestykseikkämmät vaalialueet vuonna 2010, joissa ne ovat saavuttaneet vähintään 80 % äänistä. Herrgården, Tensta, Rinkeby, Fittja, Husby... Herkästi syttyvien autojen kaupunginosia.
Fagersta ja Degerfors näyttävät olevan kantaväestöä edustavien vanhan liiton kommunistien hallitsemia vanhoja maaseudun teollisuuskuntia. Näyttävät rauhallisilta idylleiltä.
LÄN KOMMUN VALDISTRIKT M C FP KD S V MP SD
Skåne län Malmö Herrgården 2,41 0,27 0,94 0,27 89,84 3,34 1,07 0,80
Skåne län Malmö Örtagården Ö 2,95 0,20 1,02 0,61 85,05 5,29 1,93 1,63
Skåne län Malmö Törnrosen 3,52 0,30 0,70 0,91 84,29 4,53 2,72 1,11
Skåne län Malmö Örtagården V 2,74 0,27 0,96 0,00 87,41 2,60 1,23 2,33
Stockholms län Stockholm Spånga 18 Rinkeby V 4,66 0,44 1,31 1,75 69,29 10,04 9,90 1,46
Västmanlands län Fagersta Kolarbyn 2,72 0,76 0,98 0,44 36,17 52,07 0,76 5,99
Stockholms län Stockholm Spånga 23 Rinkeby SÖ 6,06 0,17 1,18 0,84 63,64 13,30 11,95 1,01
Stockholms län Botkyrka Botkyrka 43 Fittja Forvägen 4,78 0,25 0,86 1,35 56,37 17,89 14,09 1,84
Stockholms län Stockholm Spånga 13 Tensta mellersta 5,50 0,15 3,71 1,49 66,72 8,02 13,08 0,45
Stockholms län Stockholm Spånga 27 Rinkeby mellersta 7,03 0,35 1,41 1,58 66,78 9,31 11,60 0,35
Stockholms län Stockholm Spånga 21 Rinkeby C 7,30 0,00 1,91 1,39 68,87 9,22 9,04 1,22
Örebro län Degerfors Stora Valla 4,01 2,33 2,71 2,89 31,44 51,87 3,08 1,68
Stockholms län Stockholm Spånga 19 Rinkeby SV 7,73 0,18 2,28 0,88 68,72 8,26 9,14 0,70
Stockholms län Botkyrka Botkyrka 44 Fittja Värdshusvägen 6,65 0,41 2,04 1,49 60,38 17,10 8,55 1,36
Stockholms län Stockholm Kista 11 Husby V 5,21 0,65 2,17 0,87 62,26 9,98 13,45 1,30
Stockholms län Stockholm Kista 7 Husby SV 7,82 0,80 0,93 0,40 61,41 12,33 11,41 1,59
Stockholms län Stockholm Spånga 10 Tensta V 7,14 0,63 2,13 1,75 60,53 13,16 11,40 1,38
Stockholms län Stockholm Spånga 14 Tensta S 8,54 0,00 3,02 1,58 63,86 9,33 11,43 0,79
Hallands län Halmstad Martin Luther 12 7,20 0,53 1,69 1,48 73,83 5,30 5,30 3,71
Stockholms län Stockholm Spånga 20 Rinkeby N 7,42 0,65 2,74 1,29 68,55 7,74 8,06 2,10
Örebro län Degerfors Jannelund 4,66 5,16 1,69 2,88 36,81 43,65 3,77 1,39
Stockholms län Stockholm Spånga 17 Rinkeby NV 6,89 0,59 1,61 2,64 59,24 12,90 11,88 2,93
Skåne län Malmö Holma S 4,45 0,11 0,67 1,67 72,16 8,69 3,01 6,46
Stockholms län Stockholm Spånga 22 Rinkeby NÖ 6,68 0,26 1,80 3,60 61,18 9,51 13,11 1,54
Västra Götalands län Göteborg Bergsjön, Östra Bergsjön 5,39 0,23 1,76 3,05 71,98 3,99 7,74 2,46
Örebro län Degerfors Bruket 7,45 3,40 1,91 2,55 24,26 55,85 3,40 1,06
Dalarnas län Ludvika Fredriksberg 7,02 2,18 2,03 1,40 72,54 8,58 2,34 2,65
Örebro län Degerfors Strömtorp 6,92 4,63 2,04 1,74 24,47 54,84 3,97 1,32
Stockholms län Botkyrka Botkyrka 42 Fittja Krögarvägen 9,16 0,52 1,68 2,32 51,87 19,35 12,00 1,29
Hallands län Halmstad Martin Luther 13 6,61 0,83 1,93 1,01 72,27 5,97 4,41 4,78
Norrbottens län Piteå Markbygden 4,08 6,94 0,82 2,45 69,39 11,84 0,82 2,04
Blekinge län Karlskrona Kungsmarken 4,35 0,87 1,74 1,16 71,55 5,22 5,22 9,87
Stockholms län Stockholm Kista 8 Husby mellersta 8,60 0,97 2,36 1,39 58,25 13,45 10,26 2,22
Västra Götalands län Trollhättan 17 Kronogård N 5,44 1,03 2,87 1,85 72,48 7,29 2,16 6,88
Västmanlands län Fagersta Per Ols 6,89 1,23 3,19 3,05 24,31 56,75 0,80 3,56
Västra Götalands län Borås Borås 86 Norrby Billdalsgatan 6,42 0,66 5,97 0,66 67,92 9,96 3,98 1,77
Västmanlands län Fagersta Risbron 7,01 1,06 1,71 3,59 24,31 56,53 0,98 4,81
Södermanlands län Eskilstuna Årby-Notarien 6,10 0,78 1,41 2,19 63,54 14,40 3,60 6,57
Södermanlands län Nyköping Västra Brandkärr 6,96 2,28 1,71 2,74 64,77 5,13 11,52 4,90
Örebro län Örebro Oxhagen 5,58 1,00 2,19 3,69 66,04 10,86 4,48 4,98
Stockholms län Stockholm Spånga 15 Tensta NÖ 8,93 0,28 3,63 2,37 69,04 5,58 6,69 2,37
Kronobergs län Växjö Nydala 6,42 2,01 2,14 2,01 59,87 14,97 6,16 4,53
Stockholms län Botkyrka Botkyrka 58 Norsborg C 8,19 0,66 1,31 4,15 66,92 8,30 5,68 2,40
Västra Götalands län Göteborg Bergsjön, Rymdtorget 4,07 0,41 2,24 3,05 69,11 7,32 4,47 2,64
Stockholms län Stockholm Spånga 16 Tensta Ö 12,23 0,13 2,66 1,33 61,30 7,85 11,70 1,06
Skåne län Landskrona Norrestad 3,23 0,42 7,08 0,42 61,67 17,08 2,08 7,81
Västmanlands län Fagersta Meling 10,23 1,34 2,85 1,68 18,27 61,69 0,84 3,02
Västmanlands län Fagersta Centrum 6,73 1,92 1,68 2,80 28,29 51,52 0,96 5,93
Örebro län Örebro Vivalla östra 4,84 1,69 2,59 4,73 71,96 5,52 3,15 4,28
Västra Götalands län Göteborg Biskopsgården, Norra Biskopsgården 4,87 0,56 2,23 1,39 56,96 15,74 7,80 3,34
Västra Götalands län Göteborg Bergsjön, Södra Bergsjön 5,90 0,49 2,70 1,72 69,66 6,88 3,93 2,83
Stockholms län Stockholm Kista 2 Akalla Ö 11,43 0,35 2,00 1,30 57,01 13,78 9,66 2,83
Stockholms län Stockholm Vantör 16 Rågsved Ö 9,17 1,01 2,51 1,88 51,13 16,58 12,69 3,52
Västmanlands län Fagersta Västanfors 10,79 1,14 2,54 2,41 21,70 57,11 1,52 2,79
Stockholms län Stockholm Skärholmen 2 Bredäng N 9,81 0,51 2,53 2,12 59,66 11,43 9,20 3,94
Norrbottens län Haparanda Seskarö 10,26 4,81 0,96 0,64 69,87 9,29 0,96 0,64
Stockholms län Stockholm Kista 1 Akalla C 9,72 0,51 3,58 1,41 54,09 15,60 10,36 2,69
Lähde: http://www.val.se/val/val2010/statistik/
Kameleistako apu mamujen työllistämiseksi Tampereella? Norjalaisten esimerkkiä esitelty Aamulehden blogissa:
http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/kameleita-tampereelle-win-win-win-kouluttajat-jo-tulossa
"""
Kameleita Tampereelle - WIN WIN WIN - kouluttajat jo tulossa
Kirjoittanut Mikko Hamunen (11. marraskuu 2014, 12:50)
Lue blogia
.
Kameleistako pelastus maahanmuuttajataustaisten tamperelaisten työttömyyteen? Kameleiden hankintaa on harkittu vakavasti mm. Etelä-Norjan Lötenissä. """""
QuoteKotouttamisohjelma määrittelee Tampereen linjan maahanmuuttajien vastaanottotyössä
Tampereen kaupunginvaltuuston marraskuussa hyväksymä uusi kotouttamisohjelma vuosille 2014–2025 koskee niitä maahanmuuttajia, jotka ovat olleet Suomessa alle kolme vuotta. Ohjelmalla sitoutetaan kotouttamistyö osaksi kaupungin strategiaa ja palveluita. Tampereen kaupunki ottaa jatkossa vastaan vuosittain sata kiintiöpakolaista.
– Kotouttamisohjelma määrittää kaupungille tavoitteita päättäjinä, palveluiden tarjoajina, työnantajina sekä tavaroiden ja palveluiden ostajina Eurocities-järjestön Integrating Cities julkilausuman hengessä, kertoo maahanmuuttajatyön pääkoordinaattori Marja Nyrhinen.
...
Kotouttamisohjelma 2014 - 2025, Yhteinen Tampere - näköalojen kaupunki (pdf, 11 mt) (http://www.tampere.fi/material/attachments/k/unnamed_6421/Kotouttamisohjelma20142025.pdf)
Tampere (http://www.tampere.fi/tampereinfo/ajankohtaista/6QuFeLvnI.html)