QuoteMusliminaiset tuovat hijabit kadulle
Aya Arkan, 22, ja Asya Arkan , 18, voivat kulkea Turun kaduilla ilman, että kukaan kiinnittää heihin mitään huomiota.
– Mutta kun menemme äidin kanssa kauppaan, tilanne muuttuu. Siitä lähtien kun äiti on käyttänyt huivia, hän on saanut kaupoissa usein vartijan peräänsä. Se tuntuu pahalta. Häntä epäillään varkaaksi vain huivin vuoksi, Asya kertoo.
Irakissa syntyneet nuoret naiset eivät itse käytä huivia eli hijabia. Heidän äitinsäkin alkoi käyttää huivia vasta kaksi vuotta sitten – omasta tahdostaan.
...
Loput: Turkulainen (http://www.turkulainen.fi/artikkeli/221200-musliminaiset-tuovat-hijabit-kadulle)
Quote
Häntä epäillään varkaaksi vain huivin vuoksi, Asya kertoo.
Minä olen joskus saanut vartijan perääni ilman huivia, eli vain ulkonäköni vuoksi! Sanoisin, että se on loukkaavampaa, koska se on silloin henkilökohtaista.
Quote
Huivi symboloi islamia ja minun piti olla mahdollismman esimerkillinen muslimi sitä käyttäessäni, Asya sanoo.
– Toivoisin, ettei huivi herättäisi niin suuria ennakkoluuloja. Eihän se ihmisen persoonallisuuteen liity.
Kyllähän se selvästikin liittyy, koska kuten itsekin sanoit, niin se on selvä symboli tietystä arvomaailmasta. Jos huivi on vain pelkkä huivi, kuten se on esim. monilla suomalaismummoilla, niin sitten se ei kerro kuin lähinnä pukeutumistyylistä.
Quote
– Tuntuu, että nuorille kroppa on maailman tärkein asia. Muslimikulttuurissa ei samalla tavalla korosteta ulkonäköä, vaan sisäistä kauneutta.
Miten sen nyt ottaa. Kun katsoo islamilaisen maailman ankaruutta vähäpukeisuutta kohtaan ja yleensäkin sitä suunnatonta tarmoa, jolla asiaan kiinnitetään huomiota, niin kumpihan on enemmän fokusoitunut ulkonäköön? Läntisessä kulttuurissa on jokaisen oma asia, miltä näyttää. Meillä on rokkarit, hevarit, hopparit, fitness-tyypit, prinsessat, juntit, jupit, gootit ja ties mitä muita. Kaikille näistä ei kroppa ole tosiaan tärkein. Jokainen voi valita sen itse.
Onhan se kieltämättä monelle tärkeää, mutta se on luonnollista, koska kauneus on yksi tärkeimmistä jutuista esim. pariutumismarkkinoilla. Ja ihan samalla tavalla se menee myös muslimikulttuureissa, jos ihmiset saavat itse kumppaninsa valita. Ehkä eroja tulee siitä, miten siitä toisen kauneudesta saa otettua selvää. Mutta miksi siinä olisi jotain pahaa? Eikä ole minusta sisäistä kauneutta se, jos suhtaudutaan siten, että ei anneta ihmisten itse ilmaista sisäistä maailmaansa pukeutumalla vapaasti; etenkään naisten tai tyttöjen ei anneta suurimmassa osassa muslimimaailmaa. Siitähän siinä pukeutumiseen keskittymisessä on eniten kyse, että ihmiset pyrkivät pukeutumisella tuomaan esille persoonaansa.
Huonosti kotoutuneita - omasta tahdostaan.
QuoteHeidän äitinsäkin alkoi käyttää huivia vasta kaksi vuotta sitten – omasta tahdostaan.
Näin pitkään oli ilman ja sitten alkoi omasta tahdostaan pitämään huivia. Ei siis alkanut vain pitämään huivia, vaan alkoi
omasta tahdosta pitämään huivia! ;D :) :'( :facepalm:
Huiveista alkaa aina se jeesustelu, että käyttiväthän karjalalaiset mummotkin niitä. Tai nunnat luostareissaan.
Ei se huivi olekaan paha asia vaan se ideologia, mitä se symboloi. Huivin käyttäjät ovat usein kovan luokan islaminuskoisia tai islamisteja. Tämän ideologian aikaansaannoksia saamme lukea mediasta päivittäin.
Hieman samanlaista symbolikkaa edustaa hakaristi. Minusta ei tunnu mukavalta jos minua vastaan tulee hakaristitunnuksiin verhoutuneita nuoria kaljuja miehiä. Heidän hakaristinsa symboloivat tiettyä ideologiaa, jonka aikaansaannoksista saamme lukea historiankirjoista. Ja aivan kuten karjalalaiset mummot eivät muuta huivin symboliikkaa, Intian ja Japaninin temppeleissä käytetyt hakaristit eivät muuta hakaristin symboliikkaa. Minulle tulee epämiellyttävä olo hakaristeihin pukeutuneista kaljuista miehistä vaikka jossain Intiassa hakaristiä olisi käytetty miljooona vuotta onnen symbolina koska tiedän, etteivät he käytä hakaristiä tässä tarkoituksessa.
Ja joo. Tiedän, että se hakaristi on vähän erilainen temppeleissä ja natseilla. Ei nyt aleta siitä. Kaikki osaavat lukea sen Wikipedia-artikkelin.
Quote from: Faidros. on 03.06.2014, 19:04:10
QuoteHeidän äitinsäkin alkoi käyttää huivia vasta kaksi vuotta sitten – omasta tahdostaan.
Näin pitkään oli ilman ja sitten alkoi omasta tahdostaan pitämään huivia. Ei siis alkanut vain pitämään huivia, vaan alkoi omasta tahdosta pitämään huivia! ;D :) :'( :facepalm:
Miksiköhän hän alkoi pitää sitä omasta tahdostaan, kun kaikki ympärillä kävivät epäileväisiksi? Onko hän harmaantumassa? Kaljuuntumassa? Vai olisiko kuitenkin niin, että oman uskonnon ja kulttuurin vähemmän maireat tekijät astuivat kuvaan?
Quote from: Ant. on 03.06.2014, 19:05:54
Ei se huivi olekaan paha asia vaan se ideologia, mitä se symboloi.
Noin yksinkertaista se tosiaan on. Ei minulle synny positiivista kuvaa ihmisen persoonasta silläkään, jos joku kulkee natsien hakaristi kaulassa tai käsivarteen tatuoituna.
Quote
Hieman samanlaista symbolikkaa edustaa hakaristi. Minusta ei tunnu mukavalta jos minua vastaan tulee hakaristitunnuksiin verhoutuneita nuoria kaljuja miehiä.
Hauskaa. Nyt vasta luin näin pitkälle. Tämä vain todistaa, kuinka looginen ajatuskulku asiassa on.
Eiväthän nuo ihmiset itsekään tunnu kiistävän, että kyseessä on nimenomaan tietyn ajattelun symboli. Näin ollen oma halu pitää sitä esillä tarkoittaa, että silloin ihminen uskoo ja haluaa jopa mainostaa uskovansa symboliin liittyviin arvoihin. Ja tästä taas seuraa, että silloin asiaa voi pitää jonkinlaisena todistuksena ihmisen luonteesta. Minä vihaan islamin arvoja (ja suhtkoht vapaassa maassa minulla on siihen oikeus), joten en tietenkään suhtaudu täysin neutraalisti ihmiseen, joka mainostaa edustavansa arvoja, joita minä vihaan. Oli kyse sitten islamin tai natsien arvoista, niin kummastakaan en pidä alkuunkaan.
Joku palstan suvis tai vieraileva suvis voi tässä kohtaa toki halutessaan pysäyttää ja perustella, jos on sitä mieltä, että minulla olisi velvollisuus pitää kaikkien ideologioiden arvoista. Ja jatkaa siitä ajatuksella, että minulla olisi velvollisuus pitää kaikenlaisista ihmisistä, vaikka heidän pääkopassaan liikkuisi mitä tahansa sellaista, josta en pidä. Tämäkin on näin helppoa. Haaste on heitetty, suvikset! Tänne vain nyt esittämään järkähtämätön perustelu, niin lupaan muuttaa mieltäni asiassa.
Quote from: Ant. on 03.06.2014, 19:05:54
Huiveista alkaa aina se jeesustelu, että käyttiväthän karjalalaiset mummotkin niitä. Tai nunnat luostareissaan.
Ei se huivi olekaan paha asia vaan se ideologia, mitä se symboloi. Huivin käyttäjät ovat usein kovan luokan islaminuskoisia tai islamisteja. Tämän ideologian aikaansaannoksia saamme lukea mediasta päivittäin.
Hieman samanlaista symbolikkaa edustaa hakaristi.
Minulle samaa symboliikkaa edustavat parhaiten yahushua mashiach -jengi ja vastaavat aktioporukat. Sekä kaavun että Jeesus-liivin nähdessäni mieleen hiipii sama ajatus: Tämä ihminen kuuluu nyt sellaiseen porukkaan, jossa ei välttämättä ihan kaikki länsimaisen yhteiskunnan vapaudet toteudu. Voi hyvin olla, että he käyttävät näitä vaatteita vapaaehtoisesti, mutta yhtä hyvin vapaus voi olla näennäistä.
En siis niinkään pelkää väkivaltaa. Minulle nuo ovat ennenkaikkea symbolisoivat ulkopuolisuutta vapaasta länsimaisesta liberaalista yhteiskunnasta.
Quote from: Blanc73 on 03.06.2014, 19:24:32
QuoteTempaus kävelykadulla
(...) Ohikulkevat naiset voivat myös itse kokeilla huivin käyttöä.
Huivin käyttöä voi kokeilla itse ihan kotonaan, jos löytyy suikale kangasta.
Talvella käytän usein huivia, usein itse neulomaani. Rahoitan langat itse.
Quote from: Blanc73 on 03.06.2014, 19:24:32
Tuossa Turkulaisen jutussa oli lopussa tälläistä:
Quote...tavoitteena on edistää kulttuurien ja uskontojen välistä dialogia. Huivitempaus kuuluu osana tähän projektiin.
Ohikulkevat naiset voivat myös itse kokeilla huivin käyttöä.
Mä ehdottaisin, että nämä huivitempauksen järjestäjät voisivat kokeilla huivittomuutta. Noin niin kuin kulttuurien välisenä dialogina, mutta toisin päin. Mutta luulen, ettei kelpaa heille.
Lähti Irakista pakoon huivikulttuuria, päätyi ihan sattumalta Suomeen, sai täällä turvapaikan huivikulttuurilta, päätyi Suomessa huivikulttuurin kannattajaksi. Mikä kasvutarina!
Quote from: Sitruunamelissa on 03.06.2014, 19:55:40
Quote from: Blanc73 on 03.06.2014, 19:24:32
Tuossa Turkulaisen jutussa oli lopussa tälläistä:
Quote...tavoitteena on edistää kulttuurien ja uskontojen välistä dialogia. Huivitempaus kuuluu osana tähän projektiin.
Ohikulkevat naiset voivat myös itse kokeilla huivin käyttöä.
Mä ehdottaisin, että nämä huivitempauksen järjestäjät voisivat kokeilla huivittomuutta. Noin niin kuin kulttuurien välisenä dialogina, mutta toisin päin. Mutta luulen, ettei kelpaa heille.
Mä ehdotan että HC-muslimeille aletaan julkaista omaa pornolehteä, jossa esiintyy vain ympärileikattuja naisia. Kollit oppisivat siitä miltä halal-nainen näyttää ja jättäisivät muut naiset rauhaan.
Quote from: Sitruunamelissa on 03.06.2014, 19:55:40
Mä ehdottaisin, että nämä huivitempauksen järjestäjät voisivat kokeilla huivittomuutta. Noin niin kuin kulttuurien välisenä dialogina, mutta toisin päin. Mutta luulen, ettei kelpaa heille.
Tai minihametta, niin silloin siinä 1:1 kokeiltaisiin asustetta ja vieläpä jokseenkin janan vastakkaisesta päästä. Pieni kierros kaupungilla yhdessä tuumin sitten?
Quote from: Faidros. on 03.06.2014, 19:04:10
QuoteHeidän äitinsäkin alkoi käyttää huivia vasta kaksi vuotta sitten – omasta tahdostaan.
Näin pitkään oli ilman ja sitten alkoi omasta tahdostaan pitämään huivia. Ei siis alkanut vain pitämään huivia, vaan alkoi omasta tahdosta pitämään huivia! ;D :) :'( :facepalm:
Lieneekö selkeä kannanotto?
Moni kristitty on alkanut käyttää ristiriipusta, kun on halunnut "tulla ulos kaapista".
Jos on tullut mitta täyteen muslimistereotypioita ja pohdintaa omasta muslimiudesta, ja on päättänyt julkisesti olla muslimi?
Kokenut juurettomuutta, ja päättänyt pukeutua kulttuurinsa mukaiseen asustukseen ja olla kulttuurinsa näkyvä edustaja?
Monta tämäntapaista syytä ihan ilman sarvia ja hampaita ja suvun miesten ruoskaa ja nyrkkiä kyllä löytyy perusteeksi päättää palata huivislamiin.
-i-
Minä näen ihan loogisen perustelun sille, että vartija kiinnittää enemmän huomiota sellaiseen, joka käyttää huivia.
Huivi hankaloittaa ihmisen tunnistamista. Tunnistamaton ihminen on lähtökohtaisesti aina vartijan näkökulmasta suurempi riski kuin tunnistettava.
Turkulaisen jutun lopussa on hiukan huvittava kommentti siskoksilta Aya ja Asya. Heidän mukaansa nuorille sopivia esikuvia olisivat Ruotsin kuninkaallisen perheen prinsessat Victoria ja Madeleine, koska näiden pukeutuminen ja käyttäytyminen on heidän mielestään sivistynyttä. Victoria ehkä vielä menetteleekin roolimallista, mutta iltapäivälehtien viihdesivuilla Madeleine tunnetaan lisänimellä bileprinsessa.
Myös toinen paikallinen ilmaisjakelulehti Aamuset (http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/elamatyyli/hijabiksi-tarjoaa-tilaisuuden-kysya-musliminaisilta) on löytänyt kolme huivin käyttäjää, joista yksi kertoo aloittaneensa huivin käytön jo 7-vuotiaana. Kuinkahan moni kielteisesti islamilaiseen huiviin suhtautuva lopulta muuttaa käsityksensä tällaisen suvaitsevaisuuskampanjan jälkeen? Linkissä projektin blogisivu.
Northern Hijabees (http://hijabiksi.blogspot.fi/)
Quote from: Luotsi on 03.06.2014, 20:08:40
Lähti Irakista pakoon huivikulttuuria, päätyi ihan sattumalta Suomeen, sai täällä turvapaikan huivikulttuurilta, päätyi Suomessa huivikulttuurin kannattajaksi. Mikä kasvutarina!
Todistaa myös sen, että ählämit eivät täällä suinkaan kotoudu ja integroidu, vaan ählämiläistyvät vielä lisää kulttuurin vaalinnan rikkaudessa.
Johtuuko se Halla-ahon menestyksestä eurovaaleissa, vai miksi kaikki uutisvälineet ovat taas hijabia, burkhaa, maahanmuuttoa, nigerialaisten ihmiskauppaa...
Eikä tässä maassa enää mitään muuta tapahdu?
-i-
Quote from: ikuturso on 03.06.2014, 23:55:33
Johtuuko se Halla-ahon menestyksestä eurovaaleissa, vai miksi kaikki uutisvälineet ovat taas hijabia, burkhaa, maahanmuuttoa, nigerialaisten ihmiskauppaa...
Eikä tässä maassa enää mitään muuta tapahdu?
-i-
Tätähän tämä on ollut mediassa jo muutaman vuoden, varsinkin Jytkyn jälkeen. Tiettyjen toimittajien ja lehtien pääagendana on on pauhaa monikultturismin ihanuudesta, sen välttämättömyydestä ja kaikkivoipaisuudesta. Meille mongoleille tulee tauotta toistaa toiseuden ihanuutta, jotta metsäläisyys meistä poistuisi ja tilalle tulisi....öhöm, afrikkalaisuus?
Quote from: Blanc73 on 04.06.2014, 07:30:22
Quote from: ikuturso on 03.06.2014, 23:55:33
Johtuuko se Halla-ahon menestyksestä eurovaaleissa, vai miksi kaikki uutisvälineet ovat taas hijabia, burkhaa, maahanmuuttoa, nigerialaisten ihmiskauppaa...
Eikä tässä maassa enää mitään muuta tapahdu?
-i-
Tätähän tämä on ollut mediassa jo muutaman vuoden, varsinkin Jytkyn jälkeen. Tiettyjen toimittajien ja lehtien pääagendana on on pauhaa monikultturismin ihanuudesta, sen välttämättömyydestä ja kaikkivoipaisuudesta. Meille mongoleille tulee tauotta toistaa toiseuden ihanuutta, jotta metsäläisyys meistä poistuisi ja tilalle tulisi....öhöm, afrikkalaisuus?
En oikein tiedä, miten tähän monomaniaan pitäisi suhtautua. Mikä on luontevin selitys?
- Se, että kirjoittajat osoittavat omaa uskonlujuuttaan aatteelle, jossa tuntevat tulevansa itse autuaiksi, ja erityisesti osoittavansa fiksuutensa suhteessa juntteihin?
- Se, että he osoittavat kanssasisarilleen sitoumuksensa aatteeseen, ja siten pyrkivät varmistamaan positiot hierarkiassa kun monikulttuurin lopullinen voitto (jota johtavat suomalaiset tantat) saapuu?
- Se, että he uskovat muuttavansa suomalaiset lopulta täysin monikulttuuriuskovaisiksi; jos eivät nopeasti niin sitten sukupolvien suuren projektin kautta, ja tekevät näin suunnatonta hyvää koko maailmalle?
- Se, että he kyynisesti ajattelevat, että tästä hanasta vääntämällä tulee ilmaista toimeentuloa?
- ... vai se, että he eivät yksinkertaisesti ymmärrä, etteivät maailman epäkohdat katoa kirjoittamalla niiden ympärille kauniita satuja, jotka piilottavat ne? Eivät, vaikka näkevät toiston perusteella epäkohtien vain kasvavan moisesta ajan myötä.
Kuten aina, taas haluan nostaa tässä monomaniassa huomioon sen, kuinka se keskittyy varsinkin muslimien ympärille. Muslimit eivät ole Suomessa mitenkään erityisen suuri maahanmuuttajaryhmä (vaikka suhteellisessa kasvussa ovatkin). Silti heitä ylistetään suurissakin lehdissä käytännössä päivittäin asioista, jotka eivät ole mitenkään kovin mairittelevia. Ellei iho ole tumma, heidän kanssaan on turha kilpailla median huomiomarkkinoilla, ellei ole suunnilleen murhannut jotakuta. Tämä minua erityisesti ihmetyttää.
Muslimeista on tehty dogmaattinen portti kosmopoliittiin monikulttuuriin samalla tapaa kuin joillekin kieli-intoilijoille pakkoruotsi on portti esim. kiinan ja arabian kielten parempaan oppimiseen. Tällainen monomaaninen fokus saa ainakin itseni epäilemään kirjoittajien intressejä. Ilmeisesti kuitenkin groupthinkin puitteissa on mahdotonta enää vaihtaa mielipiteitään menettämättä kasvojaan. Minun silmissä tasapainoisempi kirjoittelu maahanmuutosta pelastaisi journalistin kasvot, mutta hän ilmeisesti menettäisi ne joissain toisissa piireissä. No, itse valintansa he tekevät.
Toisivat nuo tiedostavat toimittajamme edes kerran jotain uutta näkökulmaa näissä raaputelmissaan; ovat olleet ihan copy-paste pinnallista horinaa muslimiuden vapauttavasta ihanuudesta vuodesta toiseen.
Tietävät että ihmisiä hattivatittaa nähdä noita rättejä arjessaan. Antavat siedätystä tajuamatta että se toimii tarkoitustaan vastaan. Vierastus muuttuu inhoksi, kyllästyminen vihaksi. Kai toimituksissa luulevat oikeasti tekevänsä jotain hyvää. Ihmettelevät vain miksi kansalle ei kelpaa. Ratkaisuksi sitten lisää rättijuttuja.
Tänään näin taas niin monta huivia. Hellettä piisasi ja miehet olivatkin t-paitasillaan ja shortseissa, mutta useammankin seurueen naiset olivat pitkissä vaatteissa huivit tiukassa kaulassa. No mutta sehän on kuulemma oma valinta, joten ei kai siinä mitään pahaa sitten ole. Jos vaikka karistavat kiloja, vaikkakin nesteenä? Ehkä on painikisat tulossa ja pitää mahtua alempaan painoluokkaan. Paitsi, että edelleenkin inhoan niitä huiveja noin erittäin todennäköisesti islamin symboleina käytettyinä.
Tämän aamun huivit heittää Helsingin Jihad (ent. Sanomat). Sivu 8, koko sivu, muslimipukeutumisen ihquutta ja upeita nuoria naisia pippelikulttuurin puristuksissa. Nimensä huivikiiman alle on laittanut Tuija Sorjanen. Noviisin uskontunnustus?
QuoteAya Arkan, 22, ja Asya Arkan , 18, voivat kulkea Turun kaduilla ilman, että kukaan kiinnittää heihin mitään huomiota.
"Kukaan" eli kantaväestö on saanut osakseen tarpeeksi rasismisyytöksiä mistä tahansa kriittisyydestä eräiden maahanmuuttajien tapoja kohtaan, mistä on seurauksena se, että kantaväestön ei kannata milläänlailla noteerata myöskään vapaan tahdon huivipäisiä.
Kohtaamisteoriasta välttelykäytäntöön.
Jokaisen oma asia miten haluaa pukeutua. Kätevää tuo huivin käyttö niin ei tarvitsisi miettiä onko tukka hyvin. Itse olin hämmästynyt kuinka yleistä huivin käyttö on kristittyjen keskuudessa eteläintiassa.
On on, oma asia hyvinkin. Myös huivittomuus on jokaisen oma asia ja vapaa valinta. Khyyllä.
Pukeutukoot vaikka jätesäkkiin jos asuvat omassa maassaan ja kustantavat elämisensä itse mutta kun ainakin 90% näistä säkitetyistä elää suomalaisten kustannuksella niin tuo käytös on törkeää suomalaisten halveksimista.
Quote from: Ali Suoriutuja on 08.06.2014, 11:51:34
Tämän aamun huivit heittää Helsingin Jihad (ent. Sanomat). Sivu 8, koko sivu, muslimipukeutumisen ihquutta ja upeita nuoria naisia pippelikulttuurin puristuksissa. Nimensä huivikiiman alle on laittanut Tuija Sorjanen. Noviisin uskontunnustus?
Näyttäisi olevan netissäkin:
QuoteHuntuun pukeutuva muslimi löytää vaatteita helpoiten kesällä
Tärkeimpiä vaatteita voi olla vaikea löytää suomalaisista kaupoista
...
Tärkeimpiä vaatteita voi olla hankala löytää länsimaisista liikkeistä. Ismailin ja Inanin mukaan jokaisen pukeutumissääntöjä noudattavan musliminaisen vaatekaapissa on ainakin abaya eli pitkähelmainen ja -hihainen paksua kangasta oleva mekko ja huiveja. Lisäksi tarvitaan sukkahousuja ja alushameita.
Näistä vain sukkahousuja on helppo löytää ketjuliikkeistä. Ismailin mukaan esimerkiksi pitkä alushame kannattaa tehdä itse. Alushame takaa, ettei hameesta näy läpi.
...
Abaya pitää yleensä tilata netistä. Se on tärkeä vaate.
"Abaya ja huivi edustavat sitä, että ollaan muslimeita. Sen pitää näkyä", Ismail sanoo.
...
Ismail ja Inan toivovat, että pitkät mustat hameet eivät katoa kaupoista syksyllä.
"Niille on aina ostajia", Inan sanoo.
Helsingin Sanomat (http://www.hs.fi/kotimaa/Huntuun+pukeutuva+muslimi+l%C3%B6yt%C3%A4%C3%A4+vaatteita+helpoiten+kes%C3%A4ll%C3%A4/a1402112406500)
Vinkki suvaitsevaistolle. Vaateraha romaninaisten lisäksi musliminaisille, koska positiivinen erityiskohtelu. Ja hommafoorumilaisille, että olisi tullut ilman minun vinkkiänikin, eli turha syyttää minua parin vuoden päästä.
Quote from: Oami on 03.06.2014, 20:33:32
Minä näen ihan loogisen perustelun sille, että vartija kiinnittää enemmän huomiota sellaiseen, joka käyttää huivia.
Huivi hankaloittaa ihmisen tunnistamista. Tunnistamaton ihminen on lähtökohtaisesti aina vartijan näkökulmasta suurempi riski kuin tunnistettava.
Minä taas en, tosin täällä PK- seudulla uskontohuivit ovat sen verran arkipäivää ettei niihin jaksa sen erityisemmin reagoida tai kiinnittää huomiota. Varmaan Turussakin. Itse epäilen tämän rouvan sattumalta kävelleen vartijaa vastaan käytävällä toistuvasti, kas kummaa kun siellä kaupassa pyöriessä joskus loppuu tila ja samoja ihmisiä vastaan voi kävellä, ja pahoittaneen mielensä koska kyseessähän on satavarmasti rassisssmi.
Quote from: Iloveallpeople on 08.06.2014, 14:37:19
Abaya pitää yleensä tilata netistä. Se on tärkeä vaate.
"Abaya ja huivi edustavat sitä, että ollaan muslimeita. Sen pitää näkyä", Ismail sanoo.Helsingin Sanomat (http://www.hs.fi/kotimaa/Huntuun+pukeutuva+muslimi+l%C3%B6yt%C3%A4%C3%A4+vaatteita+helpoiten+kes%C3%A4ll%C3%A4/a1402112406500)
Wallah, muslimin suusta. Huivi on islam, ja sen pitää näkyä.
jos vartija erehtyi ja luuli pitkähameista tummaa naista ihan kotimaisen kunniakulttuurin edustajaksi ;D
Ei savua ilman tulta, vai miten sanotaan. Vääräuskoisilta saa varastaa, näille valehdella, näitä tappaa, näitä raiskata jne. jne. niin paljon kuin haluttaa. Vaan annas olla, jos vääräuskoinen mulkaisee pahasti rättipäistä tai vastaavaa sosiaaliturvan saajaa.
QuoteRyhmän naiset kertovat musliminaisen arjesta, hijabista ja siihen liittyvistä kokemuksista. Ohikulkevat naiset voivat myös itse kokeilla huivin käyttöä.
Eli tarjotaan mahdollisuutta kokeilla uskonnollista symbolia henkilöille, jotka oletettavasti eivät kyseisen uskonnon jäseniä ole. Olisiko sitten yhteneväisyyden nimessä tarjottava muslimeille esim.
- krusifiksiriipuksia kaulaan sovitettavaksi: "No mitäs sanot? Eihän se pahalta tunnu? Voisi pitää useamminkin, eikös?"
- ehtoollista: "Leipä on vähän mautonta, mutta eihän se tilkka viiniä ilkeää tehnyt. Otetaan uusiksi ensi sunnuntaina, vai mitä?"
yms.
Kysymyksenasettelu yritetään esittää jonkinlaisena naisten oikeutena pitää huivia, kun kyse on uskon levittämisestä. Vaikka hiivitäänkin varpaillaan miekkalähetyksen sijaan.
QuoteMuslimikulttuurissa ei samalla tavalla korosteta ulkonäköä, vaan sisäistä kauneutta.
Sen mitä itse tulkitsen "sisäiseksi kauneudeksi" (empatia, solidaarisuus, lempeys, armeliaisuus, ystävällisyys, laupeus) en vielä 26 ikävuoteeni mennessä juuri ole muslimikulttuurin edustajilta osakseni saanut, lukuisista antamistani mahdollisuuksista huolimatta.
QuoteTurussa 24 nuorta musliminaista on perustanut Hijab-projektin, jonka tavoitteena on edistää kulttuurien ja uskontojen välistä dialogia. Projektia tukee ja rahoittaa Kansainvälisen yhteistyön ja liikkuvuuden palveluorganisaatio CIMO. Huivitempaus kuuluu osana tähän projektiin.
Jos kerran muslimikulttuurissa ei korosteta ulkonäköä, niin miksi tämmöiset täysin keksityt ja hengettömät "Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön asiantuntija- ja palveluorganisaatiot" nostavat muslimien pukeutumistempaukset meidän verorahoillamme jalustalle ?
QuoteRyhmän naiset kertovat musliminaisen arjesta, hijabista ja siihen liittyvistä kokemuksista. Ohikulkevat naiset voivat myös itse kokeilla huivin käyttöä.
Samanlainen kokeilu on jo kerran meidän verorahoillamme toteututettu "muslimielämää" -sarjan viimeisessä jaksossa Ylen tuottamana. Muistaako kukaan?
Kirsikka Kelloniemi & Co jakoivat kaapuun pukeutuneina kutsuja muslimijuhliin Keravalla. Uskontojen ekumenian ja erilaisten kulttuurien dialogin edistäminen ei ainakaan tuntunut kelpaavan vastaukseksi tempauksesta syvästi mielensäpahoittaneelle ja asiasta hermostuneelle muslimimiehelle.
Quote from: Etruski on 11.06.2014, 13:44:06
[...]
QuoteRyhmän naiset kertovat musliminaisen arjesta, hijabista ja siihen liittyvistä kokemuksista. Ohikulkevat naiset voivat myös itse kokeilla huivin käyttöä.
Samanlainen kokeilu on jo kerran meidän verorahoillamme toteututettu "muslimielämää" -sarjan viimeisessä jaksossa Ylen tuottamana.
[...]
Antaako ne oman huivinsa päästään kokeiltavaksi?
Se olisi niinku interaktiivista. Kokeilisivat itse ilman huivia samalla.
Quote from: Ali Suoriutuja on 08.06.2014, 11:51:34
Tämän aamun huivit heittää Helsingin Jihad (ent. Sanomat). Sivu 8, koko sivu, muslimipukeutumisen ihquutta ja upeita nuoria naisia pippelikulttuurin puristuksissa. Nimensä huivikiiman alle on laittanut Tuija Sorjanen. Noviisin uskontunnustus?
Kunpa nuo sivistypyt hankkisivat itselleen, ihan vaan solidaarisuuden osoituksena, täyden ympärileikkauksen. Niin ja sen kaavun myös.
Huivin käyttö on samantyyppinen statement kuin siilitukan ajaminen, nahkatakin ja maihinnousukenkien käyttö. Jos sen tekee tulehtuneesssa kulttuurisessa ympäristössä, se on provokaatio.
Lisättäköön, että eräs aamu ollessani peruskoulun 8. luokalla kävin ennen koulupäivää ajautattamassa siilin ja menin kouluun nahkatakissa. Minut paiskattiin maahan ja päähäni piirrettiin tussilla hakaristi.
Quote from: Dharma on 11.06.2014, 21:21:01
Lisättäköön, että eräs aamu ollessani peruskoulun 8. luokalla kävin ennen koulupäivää ajautattamassa siilin ja menin kouluun nahkatakissa. Minut paiskattiin maahan ja päähäni piirrettiin tussilla hakaristi.
Tekijät olivat taatusti ääribudhalaisia ja halusivat toivottaa sinulle onnea. Auringonkehrä päässäsi oli varmasti epämukava ja maa tuskin maistui hyvälle, mutta koulukiusaajat saivat sen minkä halusivat. Alistaa ja hallita. Alhaisilla ihmisillä on pakottava tarve toteuttaa näitä halujaan. Niin kuin muslimeilla on tapana.
Huivi muuten ei ole samanlainen statement kuin siilitukka tai nahkatakki. Sitä on aivan turha väittää.
Quote from: Mehud on 11.06.2014, 22:42:33
Quote from: Dharma on 11.06.2014, 21:21:01
Lisättäköön, että eräs aamu ollessani peruskoulun 8. luokalla kävin ennen koulupäivää ajautattamassa siilin ja menin kouluun nahkatakissa. Minut paiskattiin maahan ja päähäni piirrettiin tussilla hakaristi.
Tekijät olivat taatusti ääribudhalaisia ja halusivat toivottaa sinulle onnea. Auringonkehrä päässäsi oli varmasti epämukava ja maa tuskin maistui hyvälle, mutta koulukiusaajat saivat sen minkä halusivat. Alistaa ja hallita. Alhaisilla ihmisillä on pakottava tarve toteuttaa näitä halujaan. Niin kuin muslimeilla on tapana.
Huivi muuten ei ole samanlainen statement kuin siilitukka tai nahkatakki. Sitä on aivan turha väittää.
Riippuu käyttöpaikasta. Jos tulehtuneessa ympäristössä ärsyttää ja saa turpaansa, saa syyttää vain itseään.
Quote from: Mehud on 11.06.2014, 22:42:33
Huivi muuten ei ole samanlainen statement kuin siilitukka tai nahkatakki. Sitä on aivan turha väittää.
On se. Ihan sama onko kyseessä uskonnollinen asuste tai muulla tavalla ideologinen vaatetus. Mitähän muslimit tykkäisi, kun koittaisi heille tyrkyttää kokeiltavaksi kampanjan ja lehtiuutisoinnin avulla jotain esim. kristinuskolle arkisen ominaista, vaikka rippiristiä (sitä kun voi pitää päällä, kuten musliminaiset huivejaan)? Ihan vaan kokeilun ja kulttuurivaihdon vuoksi. Eivät varmaan kovin hyvää tykkäisi... eikä tarvitsisikaan. Mutta ei ei-musliminkaan tarvitse tykätä hyvää heidän tyrkyttämisestään, samalla tavalla kun monet eivät kauheasti pidä feissareista tai telemarkkinoijista. Voi kieltäytyä, ja olla kohtelias kieltäytyessään, mutta ei tarvitse suostua eikä tykätä.
Quote from: Sitruunamelissa on 11.06.2014, 23:03:31
Quote from: Mehud on 11.06.2014, 22:42:33
Huivi muuten ei ole samanlainen statement kuin siilitukka tai nahkatakki. Sitä on aivan turha väittää.
On se. Ihan sama onko kyseessä uskonnollinen asuste tai muulla tavalla ideologinen vaatetus. Mitähän muslimit tykkäisi, kun koittaisi heille tyrkyttää kokeiltavaksi kampanjan ja lehtiuutisoinnin avulla jotain esim. kristinuskolle arkisen ominaista, vaikka rippiristiä (sitä kun voi pitää päällä, kuten musliminaiset huivejaan)? Ihan vaan kokeilun ja kulttuurivaihdon vuoksi. Eivät varmaan kovin hyvää tykkäisi... eikä tarvitsisikaan. Mutta ei ei-musliminkaan tarvitse tykätä hyvää heidän tyrkyttämisestään, samalla tavalla kun monet eivät kauheasti pidä feissareista tai telemarkkinoijista. Voi kieltäytyä, ja olla kohtelias kieltäytyessään, mutta ei tarvitse suostua eikä tykätä.
Siilitukat, nahkatakit, lävistykset ovat henkilökohtaiseen identiteettiin liittyviä ja useimmiten nuoruudessa olevia vapaavalintaisia ratkaisuja, joista jokainen voi luopua ilman yhteisön kostoa. Ketään ei ole lapsuudesta lähtien aivopesty em. ratkaisujen tekemiseen, vaan vanhemmat jopa toivovat, että näin ei olisi. Vanhemmat pelkäävät porttiteorian vievän nahkatakkisen ja lävistetyn lapsukaisen kohti rikollisuutta ja huumeiden käyttöä. Näin karrikoidusti.
Huivi taas on lapsuudesta asti kasvatettu itsestäänselvyys muslimitytölle ja jos se ei toteudu, niin tapahtuu hyljeksintää perheessä, pois sulkemista yhteisöstä ja pahimmillaan jotain järkyttävää. Huivi ei ole kapinaa vanhempia kohtaan, vaan alistumista vanhempien määräyksestä. On aivan turha verrata nuorisokulttuurien hölmöyksiä uskonnollisten kulttuurien alistamiseen.
Quote from: Mehud on 11.06.2014, 23:30:10
Huivi taas on lapsuudesta asti kasvatettu itsestäänselvyys muslimitytölle ja jos se ei toteudu, niin tapahtuu hyljeksintää perheessä, pois sulkemista yhteisöstä ja pahimmillaan jotain järkyttävää. Huivi ei ole kapinaa vanhempia kohtaan, vaan alistumista vanhempien määräyksestä. On aivan turha verrata nuorisokulttuurien hölmöyksiä uskonnollisten kulttuurien alistamiseen.
Jos ja kun vanhemmat pakottavat lapsensa käyttämään huivia tulehtuneessa sosiaalisessa ympäristössä, pakottavat he lapsensa ongelmiin. Tämän takia koulujen huivikielto on perusteltu esimerkiksi Ranskassa.
Quote from: Mehud on 11.06.2014, 23:30:10
Siilitukat, nahkatakit, lävistykset ovat henkilökohtaiseen identiteettiin liittyviä ja useimmiten nuoruudessa olevia vapaavalintaisia ratkaisuja, joista jokainen voi luopua ilman yhteisön kostoa.
Huivi taas on lapsuudesta asti kasvatettu itsestäänselvyys muslimitytölle ja jos se ei toteudu, niin tapahtuu hyljeksintää perheessä, pois sulkemista yhteisöstä ja pahimmillaan jotain järkyttävää.
Ai, sä tarkoitit tältä kannalta. Statement voi kyllä tarkoittaa muutakin, eli että huivi on ilmaisu siitä, mihin uskoon kuulutaan. Se onko joku vaatekappale-statement vapaaehtoinen vai pakotettu on ihan eri asia, ja siinä kyllä olet oikeassa. Ikävä homma on se, että moni musliminainen väittää huivin olevan oma valinta. No, onhan se tietysti valinta, jos valinnaksi voi sanoa huivinpito tai suvun/klaanin/koko yhteisön viha ja kosto...
Quote from: Mehud on 11.06.2014, 22:42:33
Quote from: Dharma on 11.06.2014, 21:21:01
Lisättäköön, että eräs aamu ollessani peruskoulun 8. luokalla kävin ennen koulupäivää ajautattamassa siilin ja menin kouluun nahkatakissa. Minut paiskattiin maahan ja päähäni piirrettiin tussilla hakaristi.
Tekijät olivat taatusti ääribudhalaisia ja halusivat toivottaa sinulle onnea. Auringonkehrä päässäsi oli varmasti epämukava ja maa tuskin maistui hyvälle, mutta koulukiusaajat saivat sen minkä halusivat. Alistaa ja hallita. Alhaisilla ihmisillä on pakottava tarve toteuttaa näitä halujaan. Niin kuin muslimeilla on tapana.
Huivi muuten ei ole samanlainen statement kuin siilitukka tai nahkatakki. Sitä on aivan turha väittää.
Huivi on pahempi. Se on sekä statement että Daavidin tähti Natsi-Saksassa. Juutalaiset merkittiin Natsi-Saksassa tähdellä siksi, että heidät eristettäisiin muusta yhteiskunnasta. Kun natsien asenne juutalaisia kohtaan oli tiedossa ja ihmiset tiesivät/vaistosivat, että ruskeapaidat tai Gestapo voi tulla kolkuttelemaan omalle ovelle, jos juttelee juutalaisten kanssa, niin useimmat valitsivat etäisyyden pitämisen juutalaisiin itsesuojeluvaiston ohjaamina. Yksilöiden poissa vaikeuksista pysyttely jätti juutalaiset eristyksiin ja siten täysin natsien armoille.
Huivi toimii samoin varoituksena siitä, että muslimimiesten kanssa voi joutua vaikeuksiin, jos on liian läheisissä suhteissa huivipäisten naisten kanssa. Niinpä heidät jätetään muslimiyhteisön armoille samoin kuin juutalaiset jätettiin natsien armoille. Se eristää musliminaiset myös kantisnaisistakin, koska kuka haluaa olla tekemisissä hihhulien kanssa ylipäänsä? Saati sellaisten hihhulien kanssa, joille toiset naisetkin ovat liian "saastaisia", jotta voitaisiin heittää erottavat vaatekappaleet pois ja olla vain ryhmä naisia yhdessä. Sen suojautumishalun miesten katseilta voin jotenkin loogisesti perustella, mutta sitä en ymmärrä, ettei huivit lennä heti nurkkaan, kun ollaan vain naisporukassa. Ole vaan muslimi, jos haluat, mutta jätä se rätti kotiin, kiitos.
Naisena inhoan huivin ilmaisemaa ajatusta siitä, että naisena olen automaattisesti vähempiarvoinen ja pakkovallan alainen. Lisäksi se on vieraan ja ihmisvihamielisen uskonnon visuaalista tuputtamista, mitä todella inhoan.