QuoteLukio-opetusta uudistetaan Mikkelissä
Kaikki Mikkelissä lukio-opetusta tarjoavat opinahjot yhdistettäisiin yhdeksi yksiköksi, ehdottaa Mikkelin lukiokoulutuksen kehittämistyöryhmä.
[...]
Opetukseen lisää kansainvälisiä tuulia
Lisäksi opetukseen suunnitellaan muutoksia. Tavoitteena on lisätä esimerkiksi kansainvälistyyttä eli tuoda lisää kieliopintoja, opintomatkoja ulkomaille sekä maahanmuuttajien parempaa huomioimista. Raportin mukaan mikkeliläisille lukiolaisille yhteistyösuuntia voisivat Venäjän ja EU-alueen lisäksi olla Aasia, Afrikka ja Pohjois-Amerikka.
– Monipuolisiin kielivalintoihin pitää olla mahdollisuus. Tässä maakunnassa toimii myös urheiluakatemia, joten miksei myös kieliakatemia. Mallia kieliakatemiaan otettaisiin osin urheiluakatemiasta, Koivikko kertoo.
Muutoksilla tavoitellaan lukio-opetuksen tason nostoa. Mikkelin lukiokoulutuksen kehittämistyöryhmä luovutti raporttinsa kaupunginhallitukselle keskiviikkona.
http://yle.fi/uutiset/lukio-opetusta_uudistetaan_mikkelissa/7253936
Lukio-opetuksen taso nousee, kun luodaan suurlukio, jossa kenties on satoja oppilaita muutamaa kymmentä opettajaa kohden?
Quote...maahanmuuttajien parempaa huomioimista
Kas kummaa, sieltähän se syy kohkaamiseen jälleen kerran paljastui. Kaikki muu oheishöpinä on pelkkää savuverhoa.
Yleensä kaikki kehittämistyöryhmät päätyvät samanlaisiin, nyt muodissa oleviin johtopäätöksiin. Tehdään suurempia yksiköitä (koulut, kunnat, terveydenhoito...), korostetaan kansainvälisyyttä, poikkitieteellisyyttä, kaikenlaisia ristikkäisyyksiä.
Perustoiminnot eivät enää ole mukamas kiinnostavia tai riittäviä. Toivotaan innovaatioita, tietokonevehkeitä ja tietojärjestelmiä. Keisarin uusia vaatteita kehutaan joukolla, samalla historian, matematiikan ym taidot taitavat hiipua. Uudistamisesta on tullut sairaus.
Toki nykyaikainen graafinen taskulaskin on hyvä, kaikki uudistukset eivät ole huonoja. Mutta nämä uudistukset ovat varmaan osaltaan syynä "akatemioiden", "yliopistojen" ja erilaisten "korkeakoulujen" arvostuksen laskuun. Voi olla että näemme senkin päivän kun nuoret eivät osaa enää omin käsin kirjoittaa. Jos osaavatkin, niin vain pölkkykirjaimilla.