Quote from: Annamari HuovinenViime europarlamentti- ja eduskuntavaaleissa lähes joka puolueella oli maahanmuuttajaehdokkaita listoillaan, mutta yksikään heistä ei mennyt läpi.
Tutkija ei siis laske Ruotsissa syntynyttä
Elisabeth Naucléria maahanmuuttajaehdokkaaksi. Taas nähdään, miten suvaitsevaisto määrittelee "varsinaiset maahanmuuttajat".
QuoteMainoksissaan maahanmuuttajaehdokkaat eivät ole juuri tuoneet kulttuuritaustaansa esiin. He ovat korostaneet usein sitoutumistaan suomalaiseen yhteiskuntaan työkokemuksen tai avioliiton kautta ja painottaneet suomalaista arvomaailmaansa. Aiemmissa vaaleissa yksi maahanmuuttajaehdokas ilmoitti olevansa "paljasjalkainen helsinkiläinen" ja toinen totesi mainoksessaan olevansa "naimisissa kantasuomalaisen kanssa".
Mainonnassa maahanmuuttajien poliittiset näkemykset ovat yleensä liittyneet vähemmistöpolitiikkaan. Suomessa maahanmuuttajaehdokkaat eivät vielä kampanjoi samoilla teemoilla kuin kantasuomalaiset.
Tämähän kuulostaa vähän ristiriitaiselta. Maahanmuuttajaehdokkaat korostavat suomalaisuuttaan/"normaaliuttaan", mutta vaaliteemat ovat kuitenkin poikkeavia. Olikohan kirjoittajalla jokin näkemys siitä, kumman trendin olisi hyvä muuttua?
QuoteSuomalainen vaalimainonta on liukunut kohti pohjoisamerikkalaisen mainonnan ihanteita. Kuva on tärkeä osa vaalimainosta. Ehdokkaiden poseeraukset ja ehostukset suunnitellaan huolellisesti.
Etenkin nuorten naisten ulkonäkövaatimukset ovat tiukat, ja vaalimainosten kuvamaailmassa näkyvät naistenlehdistä lainatut ihanteet. Esimerkiksi selvästi ylipainoisia ehdokkaita ei Suomen vaaleissa juuri ole. Myös kokeneet ja pitkän uran politiikassa tehneet naisehdokkaat esiintyvät mainoksissa korostetun feminiinisinä – vaalimainonnan kuvamaailma poikkeaa siitä, mihin muilla politiikan foorumeilla on totuttu.
Tulipahan mieleen edellisten vaalien aikainen, vähemmän mairittelevaksi tarkoitettu kokoelmakuva perussuomalaisista ehdokkaista. Ehkä tällaisilla tempauksilla voi olla vaikutuksensa kehityksen suuntaan.
Quotehttp://www.hs.fi/paakirjoitukset/Suomalaista+vaalimainontaa+leimaa+keskihakuisuus/a1399956927220