"Talousjärjestö OECD:n järjestämät Pisa-testit ovat haitallisia ja ne pitäisi lopettaa, vaatii ryhmä kansainvälisiä opetusalan asiantuntijoita."
Tekee mieleni kysyä, että onko se asiantuntijoiden varoittama vaarallisuus sitä, että luotettavasti pystytään osoittamaan toiset viiteryhmät paremmin oppiviksi kuin toiset?
"Kirjeen mukaan hyvien Pisa-tulosten lyhytnäköinen jahtaaminen on alkanut vaikuttaa opetusmenetelmiin monissa maissa."
Eikös se ole hyvä asia, jos oma menestymättömyys vaikuttaa opetusmenetelmiin positiivisesti ja yritetään parantaa niitä. Ilmeisesti kunnianhimo on tutkijoiden mielestä vaarallista.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014050618269343_uu.shtml
Quote from: Mehud on 06.05.2014, 10:43:26
"Talousjärjestö OECD:n järjestämät Pisa-testit ovat haitallisia ja ne pitäisi lopettaa, vaatii ryhmä kansainvälisiä opetusalan asiantuntijoita."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014050618269343_uu.shtml
Väite: Mitä ei mitata, sitä ei voi hallita ja ohjata.
Johtopäätös: Ryhmä kansainvälisiä opetusalan asiantuntijoita yrittää syöstä koulutuslaitoksen hallitsemattomaan kaaokseen.
Pitäisikö samalla perusteella kieltää monia urheilukilpailuja, nehän osoittaa että toiset viiteryhmät ovat parempia juoksijoita kuin toiset
^ Ei tietenkään, sääntöjä pitää vain justeerata niin, että kaikki saavat saman tuloksen tai tulevat maaliin yhtä aikaa todellisesta suorituksesta riippumatta.
Quote from: Ink Visitor on 06.05.2014, 11:20:44
^ Ei tietenkään, sääntöjä pitää vain justeerata niin, että kaikki saavat saman tuloksen tai tulevat maaliin yhtä aikaa todellisesta suorituksesta riippumatta.
Suurinta epätasa-arvoa tässä maailmassa on se, että epätasa-arvoisista asioista perversoidaan tasa-arvoisia, että luonnon monimuotoisuutta ei hyväksytä ihmisen osalta.
QuoteIt is the greatest inequality to try to make unequal things equal.
- Aristotle
Quote from: Ink Visitor on 06.05.2014, 11:20:44
^ Ei tietenkään, sääntöjä pitää vain justeerata niin, että kaikki saavat saman tuloksen tai tulevat maaliin yhtä aikaa todellisesta suorituksesta riippumatta.
Ellei voittaja ole tietenkin "
vähemmistö-ryhmään" kuuluva, silloin tietenkin häntä pitää juhlia voittajana.
Guardianin artikkeli (http://www.theguardian.com/education/2014/may/06/oecd-pisa-tests-damaging-education-academics)
Kannattaa varmaan lukea.
QuoteBy emphasising a narrow range of measurable aspects of education, Pisa takes attention away from the less measurable or immeasurable educational objectives like physical, moral, civic and artistic development, thereby dangerously narrowing our collective imagination regarding what education is and ought to be about.
• As an organisation of economic development, OECD is naturally biased in favour of the economic role of public [state] schools. But preparing young men and women for gainful employment is not the only, and not even the main goal of public education, which has to prepare students for participation in democratic self-government, moral action and a life of personal development, growth and wellbeing.
QuoteWe assume that OECD's Pisa experts are motivated by a sincere desire to improve education. But we fail to understand how your organisation has become the global arbiter of the means and ends of education around the world. OECD's narrow focus on standardised testing risks turning learning into drudgery and killing the joy of learning. As Pisa has led many governments into an international competition for higher test scores, OECD has assumed the power to shape education policy around the world, with no debate about the necessity or limitations of OECD's goals. We are deeply concerned that measuring a great diversity of educational traditions and cultures using a single, narrow, biased yardstick could, in the end, do irreparable harm to our schools and our students.
Mielenkiintoista tuossa on se että asiantuntijaryhmä vaatii PISA-testien lopettamista, mutta samaan hengenvetoon arvioi opetustulosten vertailun sopivan paremmin YK:n alaiselle järjestölle kuin OECD:lle.
Ehkä "asiantuntijat" saisivat YK:n kautta oikean tulokulman opetustulosten vertailuun ja siten paremman tuloksen niille jotka ovat heikommin menestyneitä. Ehkä YK: antaisi kulttuuripisteitä rikkaille kulttuureille, jotka eivät tuhlaa aikaansa koulunpenkillä istumiseen, vaan ylläpitävät arvokasta tarinankerrontaperinnettä.
Istuu tähän varsin loistavasti...
Eri etnisille ryhmille eri tuloskerroin. Sairaus laajenee ja syvenee.
Edit.lis.
Jos nimetön työnhakukaan ei tuota tulosta niin on otettava kovemmat keinot ja määrättävä paperittomat työnhaut. Haastattelut kasvottomina, avustajan välityksellä.
Tulee mieleen älyykkyystestien voimakas kyseenalaistaminen menneinä vuosina. Muotiinhan tuli älykkyyden moninaisten muotojen korostaminen. Älykkyyttä olikin myös tunneäly, sosiaalinen älykkyys jne. ja perinteistä loogisen päättelyn älykkyystestiä ryhdyttiin vähättelemään.
Tässä taitaa olla kyse samansuuntaisesta asiasta. Kaikki on yhtä fiksuja, koska on poliittisesti epäkorrektia pitää toista etnistä ryhmää tyhmempänä kuin toista ja etenkin on suorastaan kriminaalia mikäli valkia vaikuttaa jotakuta muuta fiksummalta.
Itse kannattaisin numeroarvostelun palauttamista alemmillekin luokille, jotta piltti oikeasti tietäisi, että missä on hyvä ja missä taas oikeasti pitäisi pyrkiä petraamaan.
Tulee mieleen, että pitäisiköhän pisa.testien sijasta lopettaa näiden "asiantuntijoiden" työsuhteet.
QuoteMonissa heikot Pisa-tulokset saaneissa maissa kuten Britanniassa ja Yhdysvalloissa yritetään nyt kopioida Aasian maiden pänttäystyyliä.
Pänttäystyyli vihervasemmistolaisen roskatoimittajan näppäimistöllä tarkoittaa opiskelua tosissaan. On olemassa tosiasioita kuten vaikkapa laskutoimitus 1+1=2 jotka voi joko oppia luonnostaan tai sitten pänttäämällä. Näiden asioiden pänttääminen tarkoittaa sitä että vastaukseksi ei enää hyväksytä vihervasemmistolaislogiikan mukaista 3:a tai jotain muuta. Vihervasemmistolaisen sekopäälogiikan mukaan 1+1=3 tai mitä oppilas haluaa koska näin on mukavampaa ja luovempaa. Ne oppilaat jotka joutuvat uudestaan laskemaan tämän laskun "PÄNTTÄÄVÄT" joka on terminäkin melkoinen aivopieru.
Ihminen voi olla oikeassa eli oikeistossa ja erittäin oikeassa eli äärioikeassa. Sitten voi olla väärässä eli vasemmistossa ja todella väärässä eli vihervasemmistossa jossa 1+1= vihreä tai kukkanen tai :o Valitettavasti nämä vääränkannattajat eivät oikeasti välitä lasten hyvinvoinnista tai valtion tulevaisuudesta vaan ainoastaan omasta mukavuudestaan. Myönnetään että "PÄNTTÄÄMINEN" ei perkele ole aina mukavaa. Mutta ei se työelämäkään ole yhtä ruusuilla tanssimista ennenkuin on päntännyt ne elämän perusteet ja päässyt keskustelemaan asioista niiden oikeilla nimillä. Ja sittenkin voi tulla vastaan se kakkahuttuinen perkele joka syö enemmän firman rahoja kuin mitä tienaa.
Itku ei auta markkinoilla mutta matematiikan osaaminen auttaa!
Quote from: Mehud on 06.05.2014, 10:43:26
"Talousjärjestö OECD:n järjestämät Pisa-testit ovat haitallisia ja ne pitäisi lopettaa, vaatii ryhmä kansainvälisiä opetusalan asiantuntijoita."
Tekee mieleni kysyä, että onko se asiantuntijoiden varoittama vaarallisuus sitä, että luotettavasti pystytään osoittamaan toiset viiteryhmät paremmin oppiviksi kuin toiset?
"Kirjeen mukaan hyvien Pisa-tulosten lyhytnäköinen jahtaaminen on alkanut vaikuttaa opetusmenetelmiin monissa maissa."
Eikös se ole hyvä asia, jos oma menestymättömyys vaikuttaa opetusmenetelmiin positiivisesti ja yritetään parantaa niitä. Ilmeisesti kunnianhimo on tutkijoiden mielestä vaarallista.
Pisa-testien lopettamisen sijaan sijaan voisi ainakin Suomessa kysyä, pitäisikö testejä tiedotusvälineissä kommentoivien tietämys, ymmärrys ja rehellisyys testauttaa jotenkin etukäteen, että keskustelu pysyisi edes jotenkin asiassa. Esimerkiksi Helsingin Sanomien pääkirjoitus (http://hommaforum.org/index.php/topic,92215.msg1595076.html#msg1595076) ja presidentti Tarja Halonen (http://hommaforum.org/index.php/topic,92215.msg1613851.html#msg1613851) väittivät tosiasioiden vastaisesti, että viimeisimmät Pisa-testien tulokset olivat suomalaisten tyttöjen osalta hyvät, mutta suomalaisten poikien kannalta hälyttävän heikot, vaikka molemmat olivat pisteissä käytännössä tasoissa ja aivan yhtä lailla muihin maihin verrattuna Euroopan huippuja ja koko maailmassakin kärkipäässä.
Toisaalta täällä ei kiinnitetty mitään huomiota siihen, että Suomessa kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten tulosten ero oli selvällä marginaalilla koko OECD:n suurin. Harhaanjohtaminen alkoi jo opetusministeriön tiedotteesta (http://hommaforum.org/index.php/topic,92215.msg1594594.html#msg1594594), joten se vaikuttaa tietoiselta. Uudesta tiedosta ei ole paljon iloa, jos se vääristellään tarkoituksella tiedotusvälineissä käyttökelvottomaksi, mutta se ei ole tiedon ja testien vika.
Quote from: Miniluv on 06.05.2014, 11:50:16
Guardianin artikkeli (http://www.theguardian.com/education/2014/may/06/oecd-pisa-tests-damaging-education-academics)
Kannattaa varmaan lukea.
QuoteBy emphasising a narrow range of measurable aspects of education, Pisa takes attention away from the less measurable or immeasurable educational objectives like physical, moral, civic and artistic development, thereby dangerously narrowing our collective imagination regarding what education is and ought to be about.
• As an organisation of economic development, OECD is naturally biased in favour of the economic role of public [state] schools. But preparing young men and women for gainful employment is not the only, and not even the main goal of public education, which has to prepare students for participation in democratic self-government, moral action and a life of personal development, growth and wellbeing.
QuoteWe assume that OECD's Pisa experts are motivated by a sincere desire to improve education. But we fail to understand how your organisation has become the global arbiter of the means and ends of education around the world. OECD's narrow focus on standardised testing risks turning learning into drudgery and killing the joy of learning. As Pisa has led many governments into an international competition for higher test scores, OECD has assumed the power to shape education policy around the world, with no debate about the necessity or limitations of OECD's goals. We are deeply concerned that measuring a great diversity of educational traditions and cultures using a single, narrow, biased yardstick could, in the end, do irreparable harm to our schools and our students.
Nii-iiiiin... Kyllä kyllä. Taito- ja taideaineet oikein "tehtyinä" kehittävät luovaa älyykkyyttä/ongelmanratkaisu kykyjä, joten olisihan se kiva jos niitäkin otettaisiin huomioon.
Eikun hei hetkinen. "Oikein" tehtyjen taito -ja taideaineiden vaikutuksen pitäisi jo näkyä parempina oppimistuloksina noissa "akateemisissa" testeissä.
Taito- ja taideaineiden oikeintekemistä ei ole olemassa olevien mestariteosten kopionti tai Koraanin taitava resitointi.
Kyllä tässä taitaa olla joo ihan muut asiat oikeasti taustalla.
Quote from: normi on 06.05.2014, 12:08:28
Tulee mieleen älyykkyystestien voimakas kyseenalaistaminen menneinä vuosina. Muotiinhan tuli älykkyyden moninaisten muotojen korostaminen. Älykkyyttä olikin myös tunneäly, sosiaalinen älykkyys jne. ja perinteistä loogisen päättelyn älykkyystestiä ryhdyttiin vähättelemään.
Tässä taitaa olla kyse samansuuntaisesta asiasta. Kaikki on yhtä fiksuja, koska on poliittisesti epäkorrektia pitää toista etnistä ryhmää tyhmempänä kuin toista ja etenkin on suorastaan kriminaalia mikäli valkia vaikuttaa jotakuta muuta fiksummalta.
Tätähän se oli. Jossain määrin voin nuo älykkyyden eri alalajit kyllä allekirjoittaa. Tai siis sen faktan että Stanford-Binet mittaa vain asiaa nimeltä ÄO. Tuon testin tulos sitten kyllä korreloi yksilön kohdalla aika hyvin hänen, toteutuneiden tai toteutumattomien, akateemisten kykyjensä kanssa. Näin kahdeksan vuoden Afrikassa asumisen (ja em. testistä "klubin" jäsenyyden rajan ylittävän tuloksen aikanaan vedettyäni) täytyy todeta, että ei T. Vanhanen aikanaan ihan hukassa ollut...
Quote from: Bwana on 06.05.2014, 12:33:08
Quote from: normi on 06.05.2014, 12:08:28
Tulee mieleen älyykkyystestien voimakas kyseenalaistaminen menneinä vuosina. Muotiinhan tuli älykkyyden moninaisten muotojen korostaminen. Älykkyyttä olikin myös tunneäly, sosiaalinen älykkyys jne. ja perinteistä loogisen päättelyn älykkyystestiä ryhdyttiin vähättelemään.
Tässä taitaa olla kyse samansuuntaisesta asiasta. Kaikki on yhtä fiksuja, koska on poliittisesti epäkorrektia pitää toista etnistä ryhmää tyhmempänä kuin toista ja etenkin on suorastaan kriminaalia mikäli valkia vaikuttaa jotakuta muuta fiksummalta.
Tätähän se oli. Jossain määrin voin nuo älykkyyden eri alalajit kyllä allekirjoittaa. Tai siis sen faktan että Stanford-Binet mittaa vain asiaa nimeltä ÄO. Tuon testin tulos sitten kyllä korreloi yksilön kohdalla aika hyvin hänen, toteutuneiden tai toteutumattomien, akateemisten kykyjensä kanssa. Näin kahdeksan vuoden Afrikassa asumisen (ja em. testistä "klubin" jäsenyyden rajan ylittävän tuloksen aikanaan vedettyäni) täytyy todeta, että ei T. Vanhanen aikanaan ihan hukassa ollut...
Esim. MENSAn jäsenyys on maakohtainen eli siinähän piti kaiketi kuulua sen 2%:n joukkoon. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa vaikkapa 5% joukkoon päässyt ei siis pääse MENSAn jäseneksi, mutta jos onkin vaikkapa muuttanut Afrikkaan ja afrikkalaisen maan kansalaisena tekee MENSAn testin, niin onkin ykskaks ei parhaan 2%:n porukassa vaan parhaan 1%:n joukossa ja siis kirkkaasti MENSAn jäsen.
Mensan jäseniltä voitkin sitten kysyä, että nousiko tämän hypoteettisen ihmisen älykkyys muutettuaan Suomesa Afrikan maahan?
Quote from: normi on 06.05.2014, 13:25:08
Quote from: Bwana on 06.05.2014, 12:33:08
Quote from: normi on 06.05.2014, 12:08:28
Tulee mieleen älyykkyystestien voimakas kyseenalaistaminen menneinä vuosina. Muotiinhan tuli älykkyyden moninaisten muotojen korostaminen. Älykkyyttä olikin myös tunneäly, sosiaalinen älykkyys jne. ja perinteistä loogisen päättelyn älykkyystestiä ryhdyttiin vähättelemään.
Tässä taitaa olla kyse samansuuntaisesta asiasta. Kaikki on yhtä fiksuja, koska on poliittisesti epäkorrektia pitää toista etnistä ryhmää tyhmempänä kuin toista ja etenkin on suorastaan kriminaalia mikäli valkia vaikuttaa jotakuta muuta fiksummalta.
Tätähän se oli. Jossain määrin voin nuo älykkyyden eri alalajit kyllä allekirjoittaa. Tai siis sen faktan että Stanford-Binet mittaa vain asiaa nimeltä ÄO. Tuon testin tulos sitten kyllä korreloi yksilön kohdalla aika hyvin hänen, toteutuneiden tai toteutumattomien, akateemisten kykyjensä kanssa. Näin kahdeksan vuoden Afrikassa asumisen (ja em. testistä "klubin" jäsenyyden rajan ylittävän tuloksen aikanaan vedettyäni) täytyy todeta, että ei T. Vanhanen aikanaan ihan hukassa ollut...
Esim. MENSAn jäsenyys on maakohtainen eli siinähän piti kaiketi kuulua sen 2%:n joukkoon. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa vaikkapa 5% joukkoon päässyt ei siis pääse MENSAn jäseneksi, mutta jos onkin vaikkapa muuttanut Afrikkaan ja afrikkalaisen maan kansalaisena tekee MENSAn testin, niin onkin ykskaks ei parhaan 2%:n porukassa vaan parhaan 1%:n joukossa ja siis kirkkaasti MENSAn jäsen.
Mensan jäseniltä voitkin sitten kysyä, että nousiko tämän hypoteettisen ihmisen älykkyys muutettuaan Suomesa Afrikan maahan?
Tottakai se nousi ;D Kysy vaikka Hesarista.
En tehnyt testiä Afrikassa.
Quote from: Miniluv on 06.05.2014, 11:50:16
Guardianin artikkeli (http://www.theguardian.com/education/2014/may/06/oecd-pisa-tests-damaging-education-academics)
Kannattaa varmaan lukea.
Onhan tuossa kritiikissä täysin asiaakin. Yhteiskunnallisesti tärkeät, mutta koulutuksellisesti vähäpätöiset aineet esim. taideaineet, urheilu jne. eivät saa minkäänlaista jalansijaa kyseisessä testissä.
Toisaalta jos poliitikot ovat niin hölmöjä, että pitävät PISA-testiä kaiken osaamisen mittarina, niin silloin heidät itsensä pitäisi kai testata(?). Tosin kun kyseessä on kaikki maat ja kyse on niinkin tunteita herättävästä asiasta kuin yleisopetuksesta, niin varmaan se nostaa huomiota joka tapauksessa.
Pitäisi julkisesti todeta, että PISA-testin merkitys on ennen kaikkea perusopetuksen tason mittaamisessa. Monissa maissa tämä on johtanut varmasti hyviinkin parannuksiin esim. opettajien koulutustason parantamiseen ja perusopetuksen kehittämiseen muuallakin kuin pelkästään niissä huippukouluissa.
Erikoista on kyllä sekin, että millä tavalla YK voisi hoitaa asian yhtään sen paremmin?
Quote from: nollatoleranssi on 06.05.2014, 14:00:42
Pitäisi julkisesti todeta, että PISA-testin merkitys on ennen kaikkea perusopetuksen tason mittaamisessa. Monissa maissa tämä on johtanut varmasti hyviinkin parannuksiin esim. opettajien koulutustason parantamiseen ja perusopetuksen kehittämiseen muuallakin kuin pelkästään niissä huippukouluissa.
Quote from: Roope on 02.04.2014, 10:53:30
Tutustukaapa noihin PISA:n ongelmanratkaisukykytestin pulmiin. Tietokoneella mallinnetun mp3-soittimen, ilmastointilaitteen ja junalippuautomaatin käyttöliittymien kanssa pelaamisessa ollaan edetty jo aika kauas sellaisesta osaamisesta, jonka voisi linkittää suoraan/pelkästään kouluopetukseen. Jotain tämäkin mittaa, mutta ei minusta sittenkään nimenomaan kouluopetuksen tasoa, kuten kaikki tuloksia tiedotusvälineissä kommentoineet ovat antaneet ymmärtää.