Suomi laittaa jatkuvasti kehitysapuun vähemmän rahaa kuin siihen on käytettävissä. Varsinaisen kehitysyhteistyön, niin sanotun siirtyneen erän potti, on noussut satoihin miljooniin euroihin.
Siirtyvällä määrärahalla tarkoitetaan kehitysapuun suunnattuja käyttämättömiä varoja. Niitä voi hyödyntää myöntämisvuoden lisäksi kahden vuoden ajan.
Suomi on arvioinut vuosittaiset kehitysapumenot yläkanttiin jo pitkään. Näin on käynyt kahdeksan kertaa viimeksi kuluneiden yhdeksän vuoden aikana. Esimerkiksi viime vuoden rahoista jäi hyödyntämättä noin 80 miljoonaa. Ihannetilanteessa talousarvion ja toteutuneiden menojen erotus on nollan tuntumassa.
Siirtynyt erä on kasvanut nopeasti. Luku oli vielä joitakin vuosia sitten muutamia kymmeniä miljoonia, mutta nousi viime vuonna jo lähes 440 miljoonaan. Valtiontalouden tarkastusviraston laskelmien mukaan summa lisää Suomen lainanhoitokuluja miljoonilla, koska kehitysapua rahoitetaan velkarahalla.
VTV:n asiantuntija pitää tilannetta kestämättömänä. Hänen mielestään kehitysapuun pitäisi käyttää ensisijaisesti aiemmilta vuosilta yli jääneitä varoja.
"Määrärahoja olisi mahdollista pienentää joksikin aikaa, niin saataisiin syötyä vanhat siirtyneet erät pois", sanoo VTV:n johtava tuloksellisuustarkastaja Berndt Lindman.
Hallitus päätti kehysriihessä leikata kehitysapua lähivuosina 50–100 miljoonaa vuosittain. Lisäksi määrärahat on jäädytetty vuoden 2012 tasolle. Lindmanin mielestä toimilla ei ole suurta merkitystä, koska käyttämätöntä rahaa on niin paljon. Hän moittii kehitysavusta vastaavaa ulkoministeriötä.
"Suunnittelussa vaikuttaa olevan jotakin pielessä. Budjetin pitäisi vastata todellisia menoja."
Ulkoministeriön selityksen mukaan käyttämättömissä rahoissa on valtaosin kyse summista, joita on tarkoitus hyödyntää pitkäaikaisissa hankkeissa.
Kehityspolitiikan ja suunnittelun yksikön päällikkö Timo Olkkonen sanoo, että vaikka nämä varat ovat periaatteessa käytettävissä, niitä ei voi useinkaan irrottaa muualle. Rahoja siirtyy usein, koska suunnitelmat voivat muuttua arvaamattomasti.
"Taustalla on erilaisia tarinoita. Hankkeita on esimerkiksi voinut jäädä toteutumatta, niiden aikataulu on voinut muuttua tai kustannukset ovat olleet odotettua pienempiä. Aidosti vapautuneita rahoja on sitten suunnattu muihin kohteisiin."
Suomi ei ole saavuttanut pyrkimystään antaa 0,7 prosenttia bruttokansantulostaan kehitysapuun. Viime vuonna osuus kasvoi hieman edellisvuodesta ja oli 0,56 prosenttia. Olkkonen uskoo, ettei tavoitteeseen päästä myöskään tulevaisuudessa, vaikka päästöhuutokaupasta saatuja varoja on alettu ohjata kehitysapuun.
Viime vuonna päästökauppa tuotti kehitysapuun lähes 55 miljoonaa, siis saman kuin määrärahoja aiotaan alimmillaan supistaa. Päästökauppa on järjestely, jossa teollisuuslaitokset myyvät ja ostavat tuottamiinsa haitallisiin päästöihin liittyviä oikeuksia. Tarkoitus on vähentää päästömääriä niitä hinnoittelemalla.
Olkkosen mielestä päästökauppatulot kompensoivat leikkauksia, mutta eivät ole yksi yhteen.
"Näiden rahojen käyttöä ei voi sitoa etukäteen, vaikka suunnittelemme toimintaa moneksi vuodeksi eteenpäin."
Hesari (http://www.hs.fi/kotimaa/Kehitysapurahaa+j%C3%A4%C3%A4nyt+k%C3%A4ytt%C3%A4m%C3%A4tt%C3%A4+satoja+miljoonia/a1397785163330)
Onko kaivon pohja tullut vastaan kun ei saa survottua enää lisää sinne :flowerhat:
Onneksi kuitenkin esimerkiksi lapsilisistä on vielä mahdollista nipistää.
Tai mitä jos ihan vaikka lopetettaisiin se kehitysapu?
Dambisa Moyo arvioi kirjassaan Dead Aid, että yhteensä 500.000 henkilöä länsimaissa saa elantonsa avun jakamisesta kehitysmaihin.
- Maailmanpankissa 10.000
- IMF yli 2.500
- YK:n toimistot 5.000
- rekisteröidyt kansalaisjärjestöt (NGO:t) vähintään 25.000
- yksityiset avustusjärjestöt ja eri hallitusten avustustoimistot kattavat loput
Ilman avustustoimintaa näiden henkilöiden työt loppuisivat. He ovat siis riippuvaisia toiminnan jatkumisesta.
Suurin osa näistä kehitysorganisaatioista mittaa onnistunutta toimintaa vain annetun rahan määrässä. Kuinka paljon avusta käytettiin aiottuun tarkoitukseen jää huomiotta. Järjestelmän sisäiset kannustimet ylläpitävät jatkuvaa rahanjakomekanismia, jopa kaikkein korruptoituneimmille maille. Jatkuvat laiminlyönnit ja väärinkäytökset eivät katkaise rahantuloa.
Transparency Internationalin mukaan Zairen presidentti Mobutu Sese Seko ryöväsi itselleen 5 miljardia dollaria avustusrahoja. Suunnilleen saman verran varasti Nigerian presidentti Sani Abacha ja talletti rahat Sveitsiin. Mukana jutussa oli useita henkilöitä hallinnon eri tasoilta. Korruptio on heille elämäntapa.
Moyon mukaan avusta riippuvaisimmat maat saavuttivat viimeisten 30 vuoden aikana keskimäärin miinus 0,2 prosentin vuotuisen talouskasvun. Ajanjaksona 1970–1998, jolloin avustusvirrat Afrikkaan olivat huipussaan, köyhyysaste (poverty rate) siellä kasvoi 11%:sta huimaavaan 66%:iin. Moyon mukaan Afrikan maat ovat köyhiä juuri avun takia. Hän toteaa, että "apu on ollut ja on edelleenkin täydellinen poliittinen, taloudellinen ja humanitaarinen katastrofi suurimmalle osalle kehitysmaista".
... ja silti me kaadamme tuohon rahaa, eikä senttiäkään voi noilta momenteilta ottaa pois. :o
Quote from: HSEsimerkiksi viime vuoden rahoista jäi hyödyntämättä noin 80 miljoonaa. Ihannetilanteessa talousarvion ja toteutuneiden menojen erotus on nollan tuntumassa.
Ihannetilanteesta ollaan erittäin kaukana,
Quote from: HSkoska kehitysapua rahoitetaan velkarahalla.
Quote from: rähmis on 18.04.2014, 15:08:19
Luku oli vielä joitakin vuosia sitten muutamia kymmeniä miljoonia, mutta nousi viime vuonna jo lähes 440 miljoonaan. Valtiontalouden tarkastusviraston laskelmien mukaan summa lisää Suomen lainanhoitokuluja miljoonilla, koska kehitysapua rahoitetaan velkarahalla.
Tämä on kuin painajaisunta. minä en kestä
kokoomus, kepu ja vasemmistoliitto voisivat helposti nostaa vero% esim 59% lisää kokoomuksen nerot ja jussi saramo pääsisivät vaix mihinkä. Kun vero % sitten nousisi yli 100% niin ei se mitään haittaisi koska kokkelit ovat samanlaisia älykääpiöititä kuin kommaritkin.
Seuraavaan hallitusohjelmaan kirjaus kehitysavun puolittamisesta. Silloin se olisi vain n. sata euroa/suomalainen/vuosi!
Ei osata edes vanhoja rahoja törsätä, niin turha sinne uutta lainarahaa on kaataa.
"Vihreiden mielestä vaikeinakaan aikoina maailman köyhimmiltä ei pitäisi leikata" - Ville Niinistö
Veronmaksajana tuntuu mukavalta, kun joka tilistä viedään osa tällaisiin turhakkeisiin. Olisi ihan mukava, jos minultakin kysyttäisiin mihin haluaisin OMAT rahani käyttää. VMP. >:(
Eiköhän sitten korjata tuollainen pöyristyttävä virhe ja jaeta puuttuvat sadat miljoonat kehitysmaihin, etteivät vahingossakaan jää tänne paikkaamaan valtion tasetta. :facepalm:
QuoteEsimerkiksi viime vuoden rahoista jäi hyödyntämättä noin 80 miljoonaa.
Äh. Joskus sitä menee sanattomaksi.
Quote from: KJ on 19.04.2014, 01:28:02
QuoteEsimerkiksi viime vuoden rahoista jäi hyödyntämättä noin 80 miljoonaa.
Äh. Joskus sitä menee sanattomaksi.
Lähetetään demarivaltuuskunta Afrikkaan opettamaan suomalaista sosiaalibyrokratiaa, niin eiköhän tuokin vielä saada upotettua sinne Kankkulan kaivoon. Varsinkin jos tuovat sinne vielä suomalaisen maahanmuuttopolitiikan.
Itse voisin vaikka maksaa siitä, jos kehitysavulla rahoitettaisiin somalien muutto Namibiaan Suomen sijasta.
Voisi tosiaan lopettaa koko turhuuden. Mitä sillä on saatu, että Afrikkaan on työnnetty miljoonia ja taas miljoonia? Eurooppaan pyrkiviä miehiä sillä on saatu.
Muutenkin sikiävät ja sitten meillä joku Putous-näyttelijä käy synnytyssairaalassa kyynel silmänurkassa kerjäämässä, että auttakaa, auttakaa, auttakaa...
TÄSSÄ OLIS KÄYTTÖKOHTEITA JOS KIINNOSTAA OSALLISTUA KESKUSTELUUN.
Nurmela: Hyvinvointivaltio on tuntemattomien ihmisten huolenpitoa tuntemattomista ihmisistä
Pahoinvoinnin estäminen
Tämä idea on aktiivinen.
Kirjoittanut Pasi Ahonen 04/11/2014
-1
Äänestä ideaa
Leikkausten sijasta eduskunta kehittää virkamiehille yhteiskuntaa palvelevaa toimintaa.
Jokainen lausunto velvoittaa kirjoittajaa työskentelemään kuukauden jonkun omaishoitajan lomittajana. Asetuksen tekoon osallistuvat täyttävät seuraavat kolme vuotta asetukseen liittyviä lomakkeita ja todistuksia peruspäivärahalla ihmisten puolesta.
Jokainen joka onnistuu uudelleen organisoimaan asetuksen niin että siihen liittyvä...
Kommentoi (0) Nurmela: Hyvinvointivaltio on tuntemattomien ihmisten huolenpitoa tuntemattomista ihmisistä
N. 10 000 Stingeriä...eiku..helvetin monta enemmän, paljousalennus ja kauppakin käy heikosti näin rauhan aikana. Suomelle hinta saattaa olla kyllä jo nousussa..
Ja tosiaan , muuttorahaa 10 000 /lärvi 44 000 somalille ym. Tolkuton starttiraha omalle insinööritoimistolle, konepajalle..Somaliassa. Miksei lentoyhtiöllekin, sitten kun koneinsinöörien suunnittelemat huikeat innovaatiot saavat ilmaa siipiensä alle.
Ehkä tulevaisuudessa näemme matalaoktaanista ruohoa syövät vuohenpaskakomposiitista tehdyt lentokurpitsavankkurit..
Humanitäärisen logistiikan työpaikat kyllä katoaisivat Suomesta, eikä uudelleenkoulutus Stinger-operaattoriksikaan oikein tunnu oikealta ratkaisulta(siis ehkä juuri ja juuri oppis kantaan, mutta suuntaus ja laukaisu..En mä niitä toimistoja, kampaviinereitä ja muutamaa persua sure, mutta kalliita ne on harjoitusohjuksetkin!), joten kymppitonnin eroraha ja menolippu lemmikkien. perään, (kustannustaso huomioitu!) niin 100 000 humanoi..nististä pääsis kehitysavulla eroon ja kehitysavusta siinä samalla.
Eikö inhimillinen voimavara ole aina parempi kuin pelkkä raha?
Ja kun siis oikeesti ei aina voida puhua rahasta, inhimillinen ote ja pieni hymy on aina tärkeempää kuin joku raha!
Taisivat jäädä käyttämättä siksi koska paljastui väärinkäytöksiä ja maksut oli lopetettu eli alkuperäinen tarkoitus oli kuitenkin käyttää kaikki rahat että voi vinkua ettei rahat riitä?.
Quote from: rähmis on 18.04.2014, 15:08:19
Suomi on arvioinut vuosittaiset kehitysapumenot yläkanttiin jo pitkään. Näin on käynyt kahdeksan kertaa viimeksi kuluneiden yhdeksän vuoden aikana. Esimerkiksi viime vuoden rahoista jäi hyödyntämättä noin 80 miljoonaa. Ihannetilanteessa talousarvion ja toteutuneiden menojen erotus on nollan tuntumassa.
Siirtynyt erä on kasvanut nopeasti. Luku oli vielä joitakin vuosia sitten muutamia kymmeniä miljoonia, mutta nousi viime vuonna jo lähes 440 miljoonaan. Valtiontalouden tarkastusviraston laskelmien mukaan summa lisää Suomen lainanhoitokuluja miljoonilla, koska kehitysapua rahoitetaan velkarahalla.
Tässä on jotain todella pahasti pielessä. Äkkipäätään voisi ajatella, että on pelkästään hyvä asia, ettei rahaa olekaan heitetty menemään niin paljon kuin on suunniteltu. Budjetin alittaminenhan tarkoittaa yleensä sitä, että käyttämättä jääneet varat voidaan käyttää johonkin muuhun.
Quote from: Mika on 19.04.2014, 08:14:57
Quote from: rähmis on 18.04.2014, 15:08:19
Suomi on arvioinut vuosittaiset kehitysapumenot yläkanttiin jo pitkään. Näin on käynyt kahdeksan kertaa viimeksi kuluneiden yhdeksän vuoden aikana. Esimerkiksi viime vuoden rahoista jäi hyödyntämättä noin 80 miljoonaa. Ihannetilanteessa talousarvion ja toteutuneiden menojen erotus on nollan tuntumassa.
Siirtynyt erä on kasvanut nopeasti. Luku oli vielä joitakin vuosia sitten muutamia kymmeniä miljoonia, mutta nousi viime vuonna jo lähes 440 miljoonaan. Valtiontalouden tarkastusviraston laskelmien mukaan summa lisää Suomen lainanhoitokuluja miljoonilla, koska kehitysapua rahoitetaan velkarahalla.
Tässä on jotain todella pahasti pielessä. Äkkipäätään voisi ajatella, että on pelkästään hyvä asia, ettei rahaa olekaan heitetty menemään niin paljon kuin on suunniteltu. Budjetin alittaminenhan tarkoittaa yleensä sitä, että käyttämättä jääneet varat voidaan käyttää johonkin muuhun.
Se on korvamerkittyä rahaa, joka on ulkomailta lainattu ja jäänyt tilille makaamaan. Raha ei tässä tapauksessa hypi menomomentilta toiselle.
Quote from: Fincum on 19.04.2014, 09:13:56
Quote from: Mika on 19.04.2014, 08:14:57
Tässä on jotain todella pahasti pielessä. Äkkipäätään voisi ajatella, että on pelkästään hyvä asia, ettei rahaa olekaan heitetty menemään niin paljon kuin on suunniteltu. Budjetin alittaminenhan tarkoittaa yleensä sitä, että käyttämättä jääneet varat voidaan käyttää johonkin muuhun.
Se on korvamerkittyä rahaa, joka on ulkomailta lainattu ja jäänyt tilille makaamaan. Raha ei tässä tapauksessa hypi menomomentilta toiselle.
Niin varmaan, mutta eihän tuossa ole pienintäkään järkeä. Todellista valtinhallinnon budjettisuunnittelua!
"Suomi ei ole saavuttanut pyrkimystään antaa 0,7 prosenttia bruttokansantulostaan kehitysapuun."
Ikiliikkuja on keksitty kun mamuklusteria lisätään niin BKT nousee ja sen myötä kehitysapueurot. On kuin oikeasti polttaa rahaa joka on pois mm. vientiteollisuuden investoinneista.
Kehitysapu pitää nollata niin kauan kun maamme vaihtotase on negatiivinen! Velkakello senkun kohoaa ja on tällä hetkellä 91.647.000.000 euroa.
Quote from: Pate on 19.04.2014, 10:58:45
"Suomi ei ole saavuttanut pyrkimystään antaa 0,7 prosenttia bruttokansantulostaan kehitysapuun."
Ikiliikkuja on keksitty kun mamuklusteria lisätään niin BKT nousee ja sen myötä kehitysapueurot. On kuin oikeasti polttaa rahaa joka on pois mm. vientiteollisuuden investoinneista.
Kehitysapu pitää nollata niin kauan kun maamme vaihtotase on negatiivinen! Velkakello senkun kohoaa ja on tällä hetkellä 91.647.000.000 euroa.
Jos kehitysapu pitää maksaa bruttokansantulosta, silloin kehitysmaat ovat meille velkaa, koska Suomen talous on velkamääränsä, eli 92 miljardia miinuksella.
Jos Suomen valtion tase on 100 miljardia plussalla, silloin 0,7 prosentin kehitysapu tarkoittaa 700 miljoonan kehitysapua.
Jos Suomen valtion kulujen jälkeen tase on nollilla, kehitysapuraha on 0 euroa.
Jos taas huomioidaan Suomen valtionvelka, noin 92 miljardia, on kehitysapu -644 miljoonaa, eli tänä vuonna kehitysmaat ovat velkaa Suomelle 644 miljoonaa euroa.
Palataan siihen kehitysmaiden rahoittamiseen sitten, kun olemme maksaneet omat velkamme ja saaneet valtionbudjetissa plussaa viivan alle. Kiitos.
Kehitysapua on ilmeisesti annettu liikaa, koska sitä ei ole pystytty törsäämään. Pitäisikö jossain hankkia isommat uunit missä sitä pystyisi tehokkaammin polttamaan?
Voinko jossain julistautua kehitysmaaksi?
Quote from: Parsifal on 19.04.2014, 01:56:32
Itse voisin vaikka maksaa siitä, jos kehitysavulla rahoitettaisiin somalien muutto Namibiaan Suomen sijasta.
Mitä pahaa namibialaiset ovat sinulle tehneet?
No voihan nenä miten on käynyt. Ilmeisesti valvontaa on selkeästi liikaa, koska rahoja ei ole saatu kohteisiinsa. Onko todella niin, että "avun" tarve on kaikonnut kokonaan? Eikö Afrikassa enää ole tontteja jonne rakentaa palatseja, eikö ole enää eläimiä joita ampua safareilla, onko urheiluautojen vienti Afrikan mantereelle keskeytynyt, eikö korruptiota enää muka ole?
Nyt pitäisikin pikimiten perustaa mietintöryhmä(rajoittamattomilla wiineri oikeuksilla tietenkin) pohtimaan miten kyseiset rahat saataisiin poltettua tehokkaimmin. Ei voi olla niin, että meillä jää ylijäämiä kehitysapurahoista. Mitä ne meistä maailmalla nyt ajattelevat? Suomen maine maailman hölmölänä on vaakalaudalla. Toimeen on tartuttava nyt pikimiten ja päättäväisesti. Ehdotankin, että muutenkin tappiollisen finnairin yksi tai kaksi reittikonetta muutetaan ns. kehitysapulevittimiksi ja koneita muokataan siten, että lentäessään Afrikan ilmatilassa koneiden siivistä suuttimien kautta leviää riihikuivaa vähän niinkuin hyönteismyrkkyä levitettäisiin pelloille. Ainoastaan tällä tavalla toimien voimme varmistaa ykköspaikkamme maailman idotimin suurvaltana.
Quote from: Eino P. Keravalta on 19.04.2014, 11:15:41
Jos kehitysapu pitää maksaa bruttokansantulosta, silloin kehitysmaat ovat meille velkaa, koska Suomen talous on velkamääränsä, eli 92 miljardia miinuksella.
Ovathan afrikkalaiset ennekin auttaneen Suomen rakentamisessa. Omien sanojensa mukaan sotien jälkeen Somalia et coantoi huomattavan avun jälleenrakentamiseen.
Eivät ne surkeat kärpästen puremat lapset ole kauaa imeväisiä. Kohta he ovat kiipeämässä tai purjehtimassa Eurooppaan.