Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: Iloveallpeople on 15.04.2014, 17:40:06

Title: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: Iloveallpeople on 15.04.2014, 17:40:06
QuoteKultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös maahanmuuttajia

Suomalaiset kultakauden taidemaalarit kuten Hugo Simberg ja Albert Edelfelt koskettavat myös maahanmuuttajia. Teosten selkeys puhuttelee yli rajojen, arvelee Laura Wiio- von Konow Hämeenlinnan taidemuseosta. Hän on esitellyt suomalaista taidetta maahanmuuttajille ja pitänyt heille työpajoja, jonka tulokset ovat nyt nähtävillä.

Useat maahanmuuttajaryhmät ovat Hämeenlinnassa saaneet opastusta suomalaisen kuvataiteen saloihin. Taidemuseon projektityöntekijä Laura Wiio- von Konow kiersi alkuvuoden maahanmuuttajaryhmien parissa taidesalkun kanssa.

Taulujen ja kuvien aiheista syntyi keskusteluja. Seuraavaksi lähdettiin museoon katsomaan oikeita tauluja.

Hämeenlinnan tauidemuseon  tunnetuimmat teokset ovat Suomen taiteen kultakaudelta kuten Albert Edelfeltin Larin Paraske, Akseli Gallen-Kallelan Väinämöisen lähtö ja Hugo Simbergin Ruusunpoimija eli Elämän seppelettä kantava poika. Nämä klassikot puhuttelivat myös maahanmuuttajia.

-Ne ovat niin selkeitä, niissä metsä on metsää, Laura Wiio- von Konow kertoo. Toisesta kulttuurista tullut saattaa tosin kokea suomalaisille tutut teokset aivan toisin.

Wiio-von Konow kertoo, kuinka afrikkalaiselle maahanmuuttajalle Simbergin alunperin Tampereen Tuomikirkkoon maalatun orjantappuraa kantava poika toi muistuman omasta lapsuudesta.

– Hänelle se toi muistikuvia omasta lapsuudesta, kuinka juostiin alasti meren rannalla.
...

Loput: YLE (http://yle.fi/uutiset/kultakauden_suomalaiset_sankarit_koskettavat_myos_maahanmuuttajia/7190158)
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: Micke90 on 15.04.2014, 17:47:39
Mitä tuohonkin nyt pitäisi sanoa? Tutustukoot kaikessa rauhassa suomalaiseen taiteeseen. Seuraavaksi etenkin somput voisivat tutustua suomalaiseen työntekoon. :roll:
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: Eino P. Keravalta on 15.04.2014, 17:58:45
QuoteKultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös maahanmuuttajia

SHOKKI!

Etusivu uusiksi!

Maahanmuuttajatkin ovat ihmisiä, joilla on estetiikan taju ja tunne-elämä!
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: Golimar on 15.04.2014, 17:59:49
Ne voivat katsella kuvia netissä, miksi ne pitäisi haalata Suomeen ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Communications_in_Somalia#Internet
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: Blanc73 on 15.04.2014, 18:01:55
YLE menee taas liput hulmuten moku-agendansa kanssa, lol. Seuraavaksi YLE voisi tehdä jutun siitä kuinka maahanmuuttajat pitävät hernekeitosta tai kuinka hyvin salmiakki maistuu afrikkalaisille nuorukaisille. Odotamme innolla näitä tyhjänpäiväisiä mamujen framille nostoja. On todella kiva huomata etteivät veroeurot mene hukkaan YLEn kohdalla.
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: Miniluv on 15.04.2014, 18:04:37
QuoteSuomalaiset kultakauden taidemaalarit kuten Hugo Simberg ja Albert Edelfelt koskettavat myös maahanmuuttajia.

Näin kosketti Akseli Gallen-Kallela erästä maahanmuuttajaa:

2009-07-06. US Blogi: Umayya Abu-Hanna näkee Aino-triptyykissä raiskauksen (http://hommaforum.org/index.php/topic,9433.0.html)

Zahra Abdulla taas kävi suomalaisuuden temppelissä. (http://kullervokalervonpoika.wordpress.com/2008/01/13/suomalaisuuden-hapaisijat-osa1/)
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: siviilitarkkailija on 15.04.2014, 18:06:27
QuoteWiio-von Konow kertoo, kuinka afrikkalaiselle maahanmuuttajalle Simbergin alunperin Tampereen Tuomikirkkoon maalatun orjantappuraa kantava poika toi muistuman omasta lapsuudesta.

– Hänelle se toi muistikuvia omasta lapsuudesta, kuinka juostiin alasti meren rannalla.

Sen maalauksen maalaamisen aikana lapset juoksivat alasti meren rannalla. Sellaista asiaa kuin "uimavaatteet" ei edes ollut yleisesti ja yhtäläisesti käytössä. Uimapuvut olivat varakkaiden perheiden etuoikeus ja osoitus siitä että heillä oli moiseen harmittomaan vaatekappaleeseen varaa mitä taas suurimmalla osalla aikansa lapsiperheistä ei ollut.

Simberg, Edelfelt ja Gallen-Kallela eivät ole kultakautta sattumalta vaan siksi koska sekä teknisesti että taiteellisesti olivat ja ovat erittäin hyviä. He eivät edusta postmordernia paskaa vaan taidetta isolla Taalla. Taidetta joka oli hyvää silloin kun se tehtiin ja taidetta joka on hyvää vuosikymmenien (vuosisatojen?) kuluttua.

Kun neuvostoliitto oli voimansa tunnossa, imperiumi kykeni määrittelemään sen mikä on hyvää taidetta ja tämä valitettavasti heijastui myös Suomalaisen kommunistien soluttaman taidekentän läpi. Koska käytännössä taitelijoiden almuista päätti aikansa Arhinmäet jotka antoivat vähäisiä roposiaan kommunistisosialistista paskaa vääntäville tortuntekijöille. Tahtomattaan seurauksena oli se että sodanjälkeisen Suomalaistaiteen suuret nimet jäävät muumien ja Aku Ankkojen tekijöiden sekä muutaman yksittäisen suuruuden kuten Kain Tapperin tekemiksi.

Olen aivan varma siitä että maahanmuuttajien perehdyttäminen Suomalaiseen taiteeseen on paitsi kunniallista myös erittäin antoisaa ja hyödyttävää työtä. Todennäköisesti miljoona kertaa kannattavampaa kuin häpeäyliopiston luennoitsijan tuuttaamat pakkosuomen kurssit etujen saamiseksi.

Suomessa on rikas ja antoisa taidekenttä. Se on täynnä erittäin valovoimaisia ja hienoja tekijöitä joiden teoksissa elää kuva siitä mitä olemme ja mitä tulemme olemaan. Valitettavasti on myös Kalervo Palsa ja hänen hengenheimolaisensa. Mutta hyväksytään sekin. Kalervon Palsa ja teoksensa ovat myös kuvia suomalaisuudesta.

ps jätetään Uhma Humma tästä keskustelusta pois please.
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: Kafir Sikakoira on 15.04.2014, 18:46:56
Koskettelevatko eroottisesti?
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: siviilitarkkailija on 15.04.2014, 19:00:51
Totta v***ussa. Hyvä taide on myös eroottista. Paska ei saa viisaria värähtämään eikä isoa silmää itkemään.
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: sense on 15.04.2014, 21:54:27
Yle tekee jutun siitä, että maahanmuuttaja katsoo taidetta! Mitäköhän maahanmuuttajan pitäisi tehdä, jotta Yle EI raportoisi asiasta. Paitsi tietysti raiskata...
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: Axlone on 16.04.2014, 13:36:37
Tämäkin juttu kuvaa erittäin hyvin sitä kaikkea, mikä nykyisessä maahanmuutossa on pielessä. Käytännössä kaikenkarvaiset kukkahatut rahastavat maahanmuuttajilla ja kotoutumisella. Tässäkin tapauksessa on varmasti lähdetty siitä, miten saada jotain puuhasteltavaa taidealan "asiantuntijalle". Ilmeisesti tässäkin on ajateltu, että kaikkein helpoiten oma puuhasteluprojekti saa julkisen rahoituksen, kun kohderyhmäksi valitaan maahanmuuttajat ja tavoitteeksi niin kutsutun ja mystisen "kotoutumisen".
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: dothefake on 16.04.2014, 13:40:04
Kyllä sokea kultamunakin jyvän löytää, kun se eteen kannetaan.
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: nollatoleranssi on 16.04.2014, 15:25:00
Keräilyohjelmat ovat varsinkin Jim-kanavan kautta tulleet tutuiksi. Yhdessä "Rojua rojua" jaksossa esiteltiin mm. Ristomatti Ratian omistamia kalliita arvotaidetöitä. En kyllä mitenkään ymmärtänyt, miten "puupölkyn" hinta voi olla lähes 50.000€:a, mutta tunnettu nimi takaa yleensä valtavan arvon.
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: Eino P. Keravalta on 16.04.2014, 17:22:33
Quote from: nollatoleranssi on 16.04.2014, 15:25:00
Keräilyohjelmat ovat varsinkin Jim-kanavan kautta tulleet tutuiksi. Yhdessä "Rojua rojua" jaksossa esiteltiin mm. Ristomatti Ratian omistamia kalliita arvotaidetöitä. En kyllä mitenkään ymmärtänyt, miten "puupölkyn" hinta voi olla lähes 50.000€:a, mutta tunnettu nimi takaa yleensä valtavan arvon.

Onhan yhden kehitysmaalaisenkin "arvo" meille 1 000 000 euroa, vaikka emme tiedä, mitä me niillä teemme tai mitä hyötyä niistä on.
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: nollatoleranssi on 16.04.2014, 17:26:23
Mitä tulee tähän itse aiheeseen, niin en välttämättä näe tuota mitenkään pahana juttuna, jos mamuillekin opetetaan suomalaista kulttuuria. Taide voi olla universaalinen keino saada jonkunlainen yhteys täysin erilaisesta kulttuurista tulleisiin henkilöihin.

Varsinkin kun Suomi jos-ja-kun ottaa pakolaisia, niin parempi on saada heidät integroitumaan maahan kuin että he kokisivat olevansa täysin irrallaan Suomesta.
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: nollatoleranssi on 16.04.2014, 17:36:48
Quote from: siviilitarkkailija on 15.04.2014, 18:06:27
Simberg, Edelfelt ja Gallen-Kallela eivät ole kultakautta sattumalta vaan siksi koska sekä teknisesti että taiteellisesti olivat ja ovat erittäin hyviä. He eivät edusta postmordernia paskaa vaan taidetta isolla Taalla. Taidetta joka oli hyvää silloin kun se tehtiin ja taidetta joka on hyvää vuosikymmenien (vuosisatojen?) kuluttua.

Ohjelmaan johon viittasinkin, niin nuo työt taisivat olla sellaisia (ehkäpä "ajattomia", mutta juuri mainittua "postmodernia p****"). Olen taiteen tuntijana mahdollisimman huono valinta, mutta mielestäni hyvän taideteoksen pitäisi maallikkokin pystyä erottamaan "edes jollakin tasolla".

Toki nykytaiteessakin voi olla joitakin hienouksia, mutta sitten on näitä tekemällä-tehtyjä virityksiä.

Quote from: siviilitarkkailija on 15.04.2014, 18:06:27
Kun neuvostoliitto oli voimansa tunnossa, imperiumi kykeni määrittelemään sen mikä on hyvää taidetta

Hyvää ja huonoa taidetta ei pitäisi varsinkaan poliittisesti päättää. Se oli suuri virhe mm. perussuomalaisilta.

Quote from: siviilitarkkailija on 15.04.2014, 18:06:27
Olen aivan varma siitä että maahanmuuttajien perehdyttäminen Suomalaiseen taiteeseen on paitsi kunniallista myös erittäin antoisaa ja hyödyttävää työtä. Todennäköisesti miljoona kertaa kannattavampaa kuin häpeäyliopiston luennoitsijan tuuttaamat pakkosuomen kurssit etujen saamiseksi.

Kerrot perustavanlaatuisen totuuden tässä lainauksessa. Tuollaisesta taide-esitelmöinnistä voi olla paljon enemmän hyötyä niin suomalaisille kuin mamuille itselleen kuin miljoonilla euroilla annetuista suomen kielen kursseista.
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: Nanfung on 16.04.2014, 18:29:52
Quote from: Golimar on 15.04.2014, 17:59:49
Ne voivat katsella kuvia netissä, miksi ne pitäisi haalata Suomeen ?

Suomesta ei löydy riittävästi asiantuntevia katsojia joka taidenäyttelyyn.
Title: Vs: 2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja
Post by: Uuno Nuivanen on 16.04.2014, 18:31:24
Taide jäisi katsomatta ilman mamuja.