http://yle.fi/uutiset/kuvataiteilija_alfredo_jaar_arvostaa_suomen_kulttuuritarjontaa_mutta_ihmettelee_maahanmuuttopolitiikkaa/7179248
Quote
Alfredo Jaar on käynyt Suomessa useasti ennenkin. Vuoden 1995 ARS -näyttelyssä hän tölväisi suomalaisia maan nihkeästä maahanmuuttopolitiikasta teoksellaan Miljoona Suomen passia. Turun kulttuurikaupunkivuonna Turun saaristossa nähtiin Jaarin ideoima ympäristötaideteos Rakas Markus.
Miljoona passia odottaa yhä tänä päivänä ottajaansa, moittii Jaar:
- Vuonna 1995 Suomessa oli viisi miljoonaa asukasta. Jos Suomella olisi ollut normaali maahanmuuttopolitiikka, kuten muulla Euroopassa, täällä olisi asunut miljoona maahanmuuttajaa. Nämä ovat puuttuvien maahanmuuttajien passit.
- Nyt olen seurannut, kuinka Suomen eduskuntavaaleissa on noussut esiin maahanmuutto- ja Eurooppa-kriittinen puolue. Teos pitää kutinsa edelleen, tuumaa Jaar.
QuoteJaar osallistui Suomessa Ars95-näyttelyyn teoksella One Million Finnish Passports, joka kritisoi Suomen turvapaikkapolitiikkaa. Teos sai alkunsa havainnosta, jonka taiteilija teki 1990-luvun katukuvasta: kaikki ihmiset näyttivät samanlaisilta. Sinisten passien kollaasi kuvastaa niiden turvapaikanhakijoiden määrää, joille olisi kuulunut turvapaikka, jos Suomi olisi toivottanut tervetulleeksi erilaiset ihmiset.
Maailman Kuvalehti 4/2014: Suurten aiheiden taidetta (http://www.maailmankuvalehti.fi/kulttuuri/14300)
QuoteTeos Miljoona Suomen passia (1995/2014) ottaa kantaa Suomen maahanmuuttopolitiikkaan.
Vieraillessaan Suomessa vuonna 1994 Alfredo Jaar laski, että jos
Suomessa olisi maahanmuuttajia ja heidän jälkeläisiään yhtä paljon kuin useimmissa Euroopan maissa – keskimäärin 20 % väestöstä –, heitä olisi noin miljoona.
Kiasma/Facebook (https://fi-fi.facebook.com/KiasmaMuseum/photos/gm.418924291582177/10153069866180961/?type=1&_fb_noscript=1)
QuoteSuomessa Jaar vieraili ensimmäistä kertaa 1990-luvun alussa.
Vuoden 1995 nykytaiteen katselmukseen Arsiin hän teki teoksen Miljoona suomalaista passia, joka kritisoi Suomen tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa.
Teos sai alkunsa, kun Jaar seisoi Helsingissä Kolmen sepän patsaalla ja ihmetteli katunäkymää: "Kaikki ihmiset näyttivät niin samanlaisilta. He olivat samanvärisiä ja samaan tyyliin pukeutuneita."
Jaar hämmästeli ristiriitaa: "Suomi oli liittymässä suurella innolla Euroopan Unioniin, kun se samaan aikaan sulki ovensa."
Jaar pani merkille, että vuonna 1995 Suomesta sai turvapaikan neljä pakolaista, kun muissa Pohjoismaissa määrä oli satoja ellei tuhansia.
Hän laski, että jos Suomessa olisi ollut yhtä paljon maahanmuuttajia kuin muissa Pohjoismaissa, täällä olisi asunut miljoona ulkomaalaista.
Niinpä Jaar keräsi miljoona Suomen passia ja vei ne vuoden 1995 nykytaiteen katselmukseen Arsiin Ateneumin taidemuseoon.
Helsingin Sanomat: "Suomi ja Helsinki ansaitsevat parempaa" – kuvataiteilija Alfredo Jaarista Guggenheim olisi erehdys (http://www.hs.fi/kulttuuri/a1380855876016)4.10.2013
QuoteJaarin ensimmäinen suuri yksityisnäyttely Suomessa nähdään keväällä 2014 Nykytaiteen museo Kiasmassa. Jaar osallistui ARS95 -näyttelyyn Helsingissä teoksella, jossa esitettiin huoneellinen Suomen passeja. Teoksella hän kommentoi Suomen nihkeää siirtolaispolitiikkaa.
Uniarts (http://www.uniarts.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/taiteilija-alfredo-jaar-kuvataideakatemian-keskiviikkoluennolla-189/) 12.9.2013
Kuvataiteilija Jaar vaikuttaa pähkähullulta, ehkä se on eduksi apurahojen saannissa.
Quote"Kaikki ihmiset näyttivät niin samanlaisilta. He olivat samanvärisiä ja samaan tyyliin pukeutuneita."
Minulle se ei ole ongelma. Tosin ei ole ongelma sekään jos on monennäköisiä ihmisiä.
QuoteHän laski, että jos Suomessa olisi ollut yhtä paljon maahanmuuttajia kuin muissa Pohjoismaissa, täällä olisi asunut miljoona ulkomaalaista.
En osaa ajatella tuota miksikään tavoiteltavaksi päämääräksi. Puolestani Suomessa saisi olla vähemmän ihmisiä.
Kas. Potentiaalisen kansanmurhaajan puhetta. Suomalaisten hävittäminen maan päältä olisi kaiketi jotain jännittävääkin performanssitaidetta tälle alhaiselle otukselle.
edit: kirjoitusvirhe korjattu
Minusta taas on erittäin epäkohteliasta mennä vieraaseen maahan kommentoimaan sen vieraan maan sisäisiä asioita sillä maahanmuuttopolitiikka on just sitä. Kuvitelkaa että joku suomalainen arvostelisi Ruotsissa ruotsalaisten pähkähullua avoimet ovet maahanmuuttopolitiikkaa.
Kuvataiteilija Alfredo Jaar on raivoissaan, koska Suomessa asuu suomalaisen näköisiä ihmisiä.
Vai, että miljoona passia...
Herra Jaarille passi kouraan — lähtöpassi!
Tuli muuten mieleen, että herra Jaar tuskin menee Venäjälle tai Kiinaan tai Iraniin arvostelemaan maan politiikkaa... on kiva arvostella turvallisesti suomalaisia.
"Alfredo Jaarin retrospektiivinen näyttely Kiasmassa on vyöry poliittista sanomaa ja arkkitehtonisesti hallittuja muotoja. Chileläissyntyinen, New Yorkissa työskentelevä"
Mitä helvetin väliä on Alfredo Jaarin mielipiteellä?
Onko tää maa joo niin saatanan nössöksi kuohittu että jonkun chileläisen, USAssa asuvan kuvataiteilijan näkemyksistä jaksetaan ollaan huolisssan valtion virallisessa propagandatorvessa. Suomi on paras maa suomaliaisille my aching ass.....
Suomen pitäisi tölvästä jätkää saattamalla se kentälle ja laittamalla Santiagon koneeseen, laukokoon latteuksiaan sieltä.
Onkohan äijä konsultoinut Suomessa asuvia kukkislatinoja, kuten esimerkiksi Tessieriä tai G-Soraista?
Mutku eihän se erotu mitenkään Chilessä eikä varsinkaan New Yorkissa... :roll:
väen lisääntyminen ei pitoja paranna, on huomattu
QuoteJos Suomella olisi ollut normaali maahanmuuttopolitiikka, kuten muulla Euroopassa, täällä olisi asunut miljoona maahanmuuttajaa.
Ja jos muualla Euroopassa olisi ollut normaali maahanmuuttopolitiikka, kuten Suomessa, ihmisten keskinäinen luottamus olisi korkeampi, kadut olisivat turvallisemmat, sosiaaliturva ei rasittaisi veron(valtiovelan)maksajia niin paljoa, tilaa asua olisi enemmän, hiilijalanjäki olisi pienempi ja palkat olisivat paremmat.
Taattua YLE-laatua nostaa oma punikkimaskotti röyhkeine vittuiluineen uutiseksi. Herrahan on puhdasverinen moku-internationalisti eli marxisti ja teostensa poliittinen sanoma näin ollen jo etukäteen sementoitu.
Jokaisen tiedostavan kulttuuritoimittajan takuuvarma valinta haastateltavaksi ja suosittu kutsuvieras mokupiireissä.
Aivan uskomaton kosmopoliitti jolla on ihmisoikeustiedostus hallussa.
Kiitos jälleen YLE, tätä me haluamme. Onneksi tämä on halpaa.
Quote from: Oho on 08.04.2014, 16:05:38Mitä helvetin väliä on Alferedo Jaarin mielipiteellä?
Normaalissa yhteiskunnassa ei mitään, mutta kun YLE nostaa mielipiteen tärkeäksi eli katsoo sen tukevan mamutusta, niin käytänössä sitten on.
Meidän tehtävämme on asettaa kaverin mielipide oikeaan arvoonsa eli likiarvo nollaan.
Wikipedian perusteella poliittinen taiteilija ja ilmeisen vasemmistolainen...
mutta takas vaan sinne santiagoon kun pinochettiakaan ei tarvii enää pelätä. Ihmetelkööt vaikka siellä että miksi kadulla ei tule vastaan suomalaisen näköistä porukkaa...
(http://img.yle.fi/uutiset/kulttuuri/article7179727.ece/ALTERNATES/w580/LKS+8_4_2014+Alfredo+Jaar+24850475.jpg)
Hohooijaa Chileläinen taitelija keskittyy Suomen maahanmuuttopoliitikan nälvimiseen, mitähän seuraavaksi.. ;D
On kyllä nykymeno naurettavaa.
On kieltämättä kiehtovaa ajatella nykytiedon valossa, millainen olisi ollut miljoonan (vuoden 1995 jälkeen luultavasti nykyään jo kahden miljoonan) tänne jääneen turvapaikanhakijan Suomi, kun heitä ei ole vielä vuonna 2014 edes Ruotsissa tuota määrää.
Quote
Jaar pani merkille, että vuonna 1995 Suomesta sai turvapaikan neljä pakolaista, kun muissa Pohjoismaissa määrä oli satoja ellei tuhansia.
Hän laski, että jos Suomessa olisi ollut yhtä paljon maahanmuuttajia kuin muissa Pohjoismaissa, täällä olisi asunut miljoona ulkomaalaista.
Helsingin Sanomat: "Suomi ja Helsinki ansaitsevat parempaa" – kuvataiteilija Alfredo Jaarista Guggenheim olisi erehdys (http://www.hs.fi/kulttuuri/a1380855876016)4.10.2013
Työministeriön tilastojen mukaan vuonna 1995 Suomen kuntiin sijoitettiin 1 412 humanitaarista maahanmuuttajaa (mukana myös kiintiöpakolaiset ja perheenyhdistämiset) sen jälkeen, kun lähinnä somalit ja Bosnian kriisiä pakenevat olivat aiempina vuosina täyttäneet kaikki mahdolliset paikat.
Pakolaisstatuksen sai vuonna 1995 tosiaankin vain neljä turvapaikanhakijaa (http://www.migri.fi/tietoa_virastosta/tilastot/turvapaikka-_ja_pakolaistilastot/turvapaikanhakijat_ja_paatokset_1990-1999), mutta muita oleskelulupia myönnettiin heille vähäisemmillä perusteilla 219 (pari vuotta aiemmin yhteensä 2 082).
Pelkkä myönnettyjen pakolaisstatuksien vähäinen määrä ei ole osoitus tiukasta turvapaikkapolitiikasta. Muiden myönteisten päätösten suuri osuus kertoo paremminkin vähemmän tiukasta politiikasta, kun maahan sai jäädä myös ilman osoitettua henkilökohtaista vainoa (pakolaisuuden määritelmä). Lisäksi lähes kaikki hakijat saapuivat Suomeen turvallisten Euroopan maiden kautta ja mahdollisesti niistä jo turvapaikkaa hakeneena ja hylättynä. Myönteisten päätösten osuus (27 %) lienee ollut vuonna 1995 eurooppalaista keskitasoa, kun taas viime vuodet Suomi on ollut myönteisten päätösten tekijänä Euroopan kärkeä.
Kuvataiteilija ei tainnut aikoinaan huomata, että suurin osa esimerkiksi Ruotsin maahanmuuttajista oli suomalaisia ja muita eurooppalaisia, ei maahan jääneitä turvapaikanhakijoita. Ruotsalaisten muutolle Suomeen ei ollut esteitä.
Quote from: akez on 08.04.2014, 15:42:21
Kuvataiteilija Jaar vaikuttaa pähkähullulta, ehkä se on eduksi apurahojen saannissa.
Tulemme aivan varmasti kuulemaan hänen asiantuntijamielipiteistään tarkemmin sekä radiosta että televisiosta. Kuvataiteilija kun ei täsmentänyt, millä tavalla muiden maiden maahanmuutto/turvapaikka/siirtolaispolitiikka käytännössä poikkeaa edukseen Suomen politiikasta. Sekin huvitti, kuinka selitys miljoonalle passille ja protestin syy muuttuivat joka kerralla hieman erilaisiksi.
taas uusi rasisimiasiantuntija wali hassiin ja husun rinnalle
Mulla oli hieman liikaa aikaa.
QuoteTosiasiallinen Nuiva on käynyt Kiinassa useasti ennenkin. Vuoden 2015 ARSE -näyttelyssä hän tölväisee Kiinalaisia maan nihkeästä maahanmuuttopolitiikasta teoksellaan Kaksisataaseitsemänkymmentä miljoonaa Kiinan passia. Shanghain kulttuurikaupunkivuonna Kiinan rannikolla nähdään Nuivan ideoima ympäristötaideteos Rakas Li.
270 miljoona passia odottaa yhä tänä päivänä ottajaansa, moittii Nuiva:
- Vuonna 2015 Kiinassa on 1,35 miljardia asukasta. Jos Kiinalla olisi ollut normaali maahanmuuttopolitiikka, kuten muulla Maailmassa, täällä olisi asunut 270 miljoonaa maahanmuuttajaa. Nämä ovat puuttuvien maahanmuuttajien passit.
- Nyt olen seurannut, kuinka Kiinan näytösvaaleissa on noussut esiin maahanmuutto- ja Aasia-kriittinen puolue. Teos pitää kutinsa edelleen, tuumaa Nuiva.
Mulle tuli huikee idis... kopioita vihervasemmistolaisten tunnetuimpia tiedostavia näennäistaideteoksia yhteen läjään ja sitten miljoona kärpästä pörräämään... eli sellainen tilataideteos, jossa kenties ääni ja hajuefekti.
Nimi miljoona kärpästä...
(saa toteuttaa vapaasti)
Luulenpa, että tämä Ylen "ulkomaalainen tiedostava palkattu taiteilija viikossa vittuilemaan suomalaisille suomalaisuudesta, kaksi parhaassa" -agenda tulee hankkimaan enemmän kannattajia Perussuomalaisille kuin käännynnäisiä niistä pois. Sinälläänhän on sataprosenttisen läpinäkyvää, ketä vastaan tämä laadukas taidejournalismi ja kantaaottavien performanssien tukeminen on kohdistettu.
Eli suomeksi sanoen jutut osuvat vielä omaan tuulettimeen. No, joku voi olla niin masokisti (tai ainakin syy-yhteyttä tajuamaton) että moisesta vain uhriintuen innostuu... tajuamatta lainkaan että tuskin on kovinkaan suuri uhri, jos voi jatkaa veronmaksajien rahoilla saman paskan tuottamista koko kansan nähtäväksi.
En minäkään laske nykytaidetta taiteeksi lainkaan. Mutta liikuttaako se nykytaiteilija Alfredo Jaaria? Häpeäisi edes.
Quote from: kriittinen_ajattelija on 08.04.2014, 16:56:50Hohooijaa Chileläinen taitelija keskittyy Suomen maahanmuuttopoliitikan nälvimiseen, mitähän seuraavaksi.. ;D
On kyllä nykymeno naurettavaa.
Sama tuli itselleni mieleen. Suomi otti jo 70-luvulla (Kekkoslandiaan) turvaan näitä vasemmistolaisia Pinochetin uhreja, nimen omaan Chilestä. Nyt tulee samasta maasta joku NYKYtaiteilija v**tuilemaan, kun ei otettu tarpeeksi ja pelastetettu maailmaa. Väärin autettu! Ei tsiisus!
Muoks...siis ei otettu tarpeeksi maahanmuuttajia, ei siis pelkästään chileläisiä.
Muoks2...NYKYtaiteilija
Quote from: Kommentaattori on 08.04.2014, 17:50:09
Sama tuli itselleni mieleen. Suomi otti jo 70-luvulla (Kekkoslandiaan) turvaan näitä vasemmistolaisia Pinochetin uhreja, nimen omaan Chilestä. Nyt tulee samasta maasta joku taiteilija v**tuilemaan, kun ei otettu tarpeeksi ja pelastetettu maailmaa. Väärin autettu! Ei tsiisus!
Nykytaiteilija! Wikipedian mukaan Alfredo on nykytaiteilija. Älkää sotkeko tähän keskusteluun oikeaa taidetta.
Quote from: JKN on 08.04.2014, 17:51:59
Quote from: Kommentaattori on 08.04.2014, 17:50:09
Sama tuli itselleni mieleen. Suomi otti jo 70-luvulla (Kekkoslandiaan) turvaan näitä vasemmistolaisia Pinochetin uhreja, nimen omaan Chilestä. Nyt tulee samasta maasta joku taiteilija v**tuilemaan, kun ei otettu tarpeeksi ja pelastetettu maailmaa. Väärin autettu! Ei tsiisus!
Nykytaiteilija! Wikipedian mukaan Alfredo on nykytaiteilija. Älkää sotkeko tähän keskusteluun oikeaa taidetta.
Kuvataiteilija Jaar on kaikesta päätellen epäonnistunut tusinakonseptualisti, ellei se ole pelkkää performanssia.
"Kun taiteilija seuraavan kerran haluaa herättää keskustelua, meidän muiden kannattaa olla hiljaa."
- Jyrki Lehtola
Quote from: JKN on 08.04.2014, 17:51:59
Quote from: Kommentaattori on 08.04.2014, 17:50:09
Sama tuli itselleni mieleen. Suomi otti jo 70-luvulla (Kekkoslandiaan) turvaan näitä vasemmistolaisia Pinochetin uhreja, nimen omaan Chilestä. Nyt tulee samasta maasta joku taiteilija v**tuilemaan, kun ei otettu tarpeeksi ja pelastetettu maailmaa. Väärin autettu! Ei tsiisus!
Nykytaiteilija! Wikipedian mukaan Alfredo on nykytaiteilija. Älkää sotkeko tähän keskusteluun oikeaa taidetta.
Taiteen määrittely on melko mahdoton tehtävä, siis se, että mikä on taidetta ja mikä taas pelleilyä. Moni teos vaatii selityksen ja tarinan, että miksi teos on semmoinen kuten on ja se voi sitten aueta paremmin. Kuitenkin mitä enempi selittelyä teos vaatii ja mitä pienempi piiri sitä pitää taiteena on syytä epäillä että kyse on muusta kuin taiteesta.
Nykytaidehan on suurelta osin pienehköjen taidepiirien ja hangaroundien (jotka tykkää vaikuttaa kultturelleilta ja fiksuilta) pelikenttä, jossa kyse on suosioon pääsemisestä ja yleensä se edellyttää yhteiskunnallisesti kantaa ottavaa näkemystä ja tietysti samansuuntaisesti kuin muutkin taidepiireissä. Suurelle yleisölle ja maan kulttuurille nykytaide ei käytännöllisesti katsoen tarjoa enää mitään. Ja siinä mielessä nykytaide on harvoin taidetta. Se VOI olla taidetta, mutta käytännössä on kyse useimmiten taidepiirikaverien tykkäysten saamisessa.
Esimerkiksi Kiasman ex-johtajaa
Tuula Karjalaista haastateltiin radiossa ja sitten häneltä kysyttiin, että mitä se nykytaide on, niin...
EI OSANNUT VASTATA MITÄÄN! Höpisi jotain että vaikka mitä tai sen suuntaista... ja mielstään tietysti korkeatasoista.
Jotain kertoo se, että hän fanittaa esimerkiksi Tove Janssonia suurena taiteilijana (sen jonkinlainen kaveri oli). Tove on toki taitava ja hyvä taiteilija, mutta ilman Muumeja (joka ei varsinaisesti taidetta ollut Tovelle) hän ei olisi edes tunnettu taiteilija. Mikään
huipputaiteilja Tove ei minusta ollut... googlatkaa Tove Jansson maalaukset, niin joukosta nousee Toven muotokuva vuodelta 1940, mutta se onkin Sam Vannin tekemä...
Quote from: -gentilhommehki- on 08.04.2014, 15:23:19
http://yle.fi/uutiset/kuvataiteilija_alfredo_jaar_arvostaa_suomen_kulttuuritarjontaa_mutta_ihmettelee_maahanmuuttopolitiikkaa/7179248
Quote from: YLE- Arvostan sitä, että Suomessa on kulttuuria kaikkialla. Valtaapitävien pitäisi tukea elävää paikallista taide-elämää ulkomaisen instituution sijaan, pohtii Jaar.
Mutta se taas on hirveää, että paikalliset ihmiset näkyvät valtavirtana katukuvassa ja asiaa pitäisi kompensoida sillä, että väestöstä 20% olisi ulkomaalaisia ja ilmeisesti sen verran kaukaa, että erottuvat katukuvasta.
akez jo totesikin: pähkähullu.
Quote from: J.M on 08.04.2014, 18:16:48
Quote from: -gentilhommehki- on 08.04.2014, 15:23:19
http://yle.fi/uutiset/kuvataiteilija_alfredo_jaar_arvostaa_suomen_kulttuuritarjontaa_mutta_ihmettelee_maahanmuuttopolitiikkaa/7179248
Quote from: YLE- Arvostan sitä, että Suomessa on kulttuuria kaikkialla. Valtaapitävien pitäisi tukea elävää paikallista taide-elämää ulkomaisen instituution sijaan, pohtii Jaar.
Mutta se taas on hirveää, että paikalliset ihmiset näkyvät valtavirtana katukuvassa ja asiaa pitäisi kompensoida sillä, että väestöstä 20% olisi ulkomaalaisia ja ilmeisesti sen verran kaukaa, että erottuvat katukuvasta.
akez jo totesikin: pähkähullu.
suvismokuvasurien yksi ominaispiirre on logiikan puuttuminen tai piittaamattomuus logiikasta... tai... ehkä ne on vaan tyhmiä...
Quote
Alfredo Jaar on käynyt Suomessa useasti ennenkin. Vuoden 1995 ARS -näyttelyssä hän tölväisi suomalaisia maan nihkeästä maahanmuuttopolitiikasta teoksellaan Miljoona Suomen passia.
- Vuonna 1995 Suomessa oli viisi miljoonaa asukasta. Jos Suomella olisi ollut normaali maahanmuuttopolitiikka, kuten muulla Euroopassa, täällä olisi asunut miljoona maahanmuuttajaa. Nämä ovat puuttuvien maahanmuuttajien passit.
Mitähän Jaarin annetaan touhuta seuraavaksi. Tilataideteos Miljoona maahanmuuttajaa?
Roskataide, monikulttuuri, kulttuurimarxilaisuus, feminismi jne ovat osoituksia Länsimaissa nykyään vallalla olevasta itsetuhoisuudesta. Toivottavasti hulluudelle tulee vastareaktio ennen kuin on liian myöhäistä.
http://www.friatider.se/forskare-menskonst-ska-radda-miljon (http://www.friatider.se/forskare-menskonst-ska-radda-miljon)
(https://pbs.twimg.com/media/A9oJfd5CEAAs46x.jpg)
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 08.04.2014, 18:27:41
Mitähän Jaarin annetaan touhuta seuraavaksi. Tilataideteos Miljoona maahanmuuttajaa?
Tilitaideteos miljoonan maahanmuuttajan tuomat taloudelliset hyödyt? Taitaisi mennä tili hieman miinukselle...
Quote from: normi on 08.04.2014, 18:22:42
suvismokuvasurien yksi ominaispiirre on logiikan puuttuminen tai piittaamattomuus logiikasta... tai... ehkä ne on vaan tyhmiä...
Niin, vaikea sanoa, voiko pelkästään silkalla tyhmyydellä selittää tätä nykyistä mokumoku-hurmiota. Luultavasti tietty (mokuttajien oma) logiikka on olemassa, mutta se vain on niin korkealentoista (tai matalalentoista, miten vaan), että me mokuhurmion ulkopuolella elävät emme pysty sitä käsittämään.
Jumaliste, Suomi näytti Suomelta, joten täytyihän sille yrittää tehdä jotain!1!
Miljoonan maahanmuuttajan elävä tilataideteos on jo menossa ihan tuossa vieressä, Ruotsissa. Melko taiteelliseksi on mennyt meininki, lähiöissä maalataan maisemat uusiksi tulella, verellä ja siemennesteellä.
Nomen est omen. Alfredo Jaar jaarittelee. Ei muuta.
Tässä taideteoksessa siis oli suuri määrä (ei kai sentään ihan miljoonaa? ???) Suomen passeja, kuvaamassa sitä miten paljon täältä "puuttuu" ihmisiä.
Minäpäs keksin tähän teokseen ikään kuin jatko-osan: "Tuhat koskemattomuutta". Teos koostuu uusista, mutta käytetyn oloisiksi käsitellyistä kondomeista, joista jokainen kuvaa yhtä monikulttuurista raiskausta. Kondomeja on kolmea kokoa, normaalikokoisia, vähän pienempiä, ja vielä vähän pienempiä. Normaalit kuvaavat raiskauksia joissa uhri oli yli 18-vuotias, keskikokoiset vaikka uhreja ikäryhmässä 12-18 vuotta, ja pienimmät alle 12-vuotiaita uhreja. Kondomit on aseteltu yhden tai useamman ryhmiin, sen perusteella kuinka monta uhria ja tekijää kussakin tapauksessa oli.
Quote from: normi on 08.04.2014, 15:59:46
Tuli muuten mieleen, että herra Jaar tuskin menee Venäjälle tai Kiinaan tai Iraniin arvostelemaan maan politiikkaa... on kiva arvostella turvallisesti suomalaisia.
Tai Israeliin. "Miljoona Israelin passia" palestiinalaisille. :roll:
YLEn agendan me tiedämme kaikki. Ei YLE vahingossa julkaise tällaisia juttuja, missä ääneen pääsee chileläinen itseään taiteilijaksi kutsuva heebo, joka pulisee, että Suomessa pitäisi olla miljoona maahanmuuttajaa. YLEn pitäisi vastavuoroisesti julkaista neutraali artikkeli heebosta, joka haluaa jok'ikisen mamun ulos Suomesta. Mutta ei. Tasapuolisesti verorahoilla toimiva julkaisukanava? "Suvaitsevaisen" mielestä kyllä :roll:
Ylen toimittaja nuivistelee?
"Tänä päivänä Jaar on läpensä kansainvälinen taiteilija, jonka teokset liittyvät usein poliittisiin tai humanitaarisiin ongelmiin."
QuoteMiljoona passia odottaa yhä tänä päivänä ottajaansa, moittii Jaar:
Tarkoittiko Jaar, että miljoona passia odottaa yhä tänä päivänä ostajaansa? Nykytaiteilija Jaar on siinä oikeassa, ettei suuri yleisö ymmärrä nykytaidetta ja ne, jotka ymmärtävät, eivät osta sitä?
Alfredo Jaar ei siis suvaitse suomalaisia heidän omassa maassaan? Kiva tietää. Miksi ihmeessä me vuorostamme suvaitsemme häntä? Eikö hänelle voisi vain pistää maahantulokiellon? Maahantulokielto tietysti tarkoittaisi sitä, että Jaar ei pääsisi myöskään muihin Schengen-alueen maihin, mutta miksi meidän pitäisi siitä välittää? Ei ole meidän ongelmamme.
Tähän muuten voisi tehdä sellaisenkin "X passia" teoksen, että aina kun jossain koti- tai ulkomaan tullissa jää joku kiinni väärennetyn, varastetun, tai muuten "väärän" suomalaisen passin kanssa niin ne passit koottaisiin sellaiseen teokseen. :)
Missä ovat mediasta ne maahanmuuttajat, joiden mielestä Suomen pitäisi harjoittaa tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa? Ei kaikilla maahanmuuttajilla ole puoli sukua tulossa perästä. Miksi he eivät pääse ääneen?
Pakkohan ei ole ottaa yhtään ketään, mutta jos olisi, niin olisi ehkä parempi ottaa humanitaarisia maahanmuuttajia, kuin mitään "taiteilijoita". Pakoloiset haluavat tänne "vain" koko sukunsa, n. 30 ihmistä. "Taiteilijat" taas haluavat tänne kokonaisia kansakuntia, vähintään miljoona ihmistä.
Quote from: Outo olio on 08.04.2014, 19:05:35
Tässä taideteoksessa siis oli suuri määrä (ei kai sentään ihan miljoonaa? ???) Suomen passeja, kuvaamassa sitä miten paljon täältä "puuttuu" ihmisiä.
Paljon passeja lätkittynä lattialle EI ole taideteos.
Ja kun selitys on kerrottu, niin selviää että kyse on poliittisesta kannanotosta. Ihan samaa tasoa kuin mielenosoituksissa tehdään jotain symbolista... vaikka kannetaan arkkua kuvaamassa jonkun asian tuhoa tms.
Mitään taiteellistahan asiassa siis ei ole... esimerkiksi joku voi laittaa riviin vaikka vessapaperirullia ja sitten keksiä asialle yhteiskunnallisen kannanoton. Niin... semmoinen teos pääsisi Kiasmaan mikäli se selitys on riittävän ajan henkeen sopiva, jotta kriitikot ja intendentit voivat kehua toisilleen teoksen olevan "oivaltava" ja whatever adjektiiveja keksivätkään.
Quote from: Oho on 08.04.2014, 16:05:38
Suomen pitäisi tölvästä jätkää saattamalla se kentälle ja laittamalla Santiagon koneeseen, laukokoon latteuksiaan sieltä.
Ei, vaan Suomen pitäisi huolehtia siitä, että kaikilla suomalaisilla on samanlainen sananvapaus kuin Alfredolla. Ja Ylen pitäisi huolehtia siitä, että myös Jaarin kanssa ristiriitaisen mielipiteen omaavilla taiteilijoilla olisi yhtä paljon näkyvyyttä verovaroin toimivassa viestinpuulaakissamme kuin Chile-mamman pojalla. Taideteokset ratkaiskoon taiteellisen paremmuuden - ja tosiasiat maahanmuuttopolitiikan.
Jutun "tietonurkka" kertoo että mocutoimittajalla on taas ollut pöksyt märkinä näppistä hakatessaan:
QuoteAlfredo Jaar
....
- Muutti Yhdysvaltoihin 1882
Minä kun en ole tuota nykytaideskeneä niin tarkkaan seurannut niin osaako joku kertoa onko tuo ukko oikeasti alallaan maailmankuulu? Siis sellainen jonka mielipiteille Suomesta ja Suomen maahanmuuttopolitiikasta kannattaa lotkauttaa korvaansa. Tulee aina mieleen se vitsi suomalaisesta ja elefantista.
Quote from: akez on 08.04.2014, 15:42:21
Kuvataiteilija Jaar vaikuttaa pähkähullulta, ehkä se on eduksi apurahojen saannissa.
Taitaa olla jopa edellytys sellaisen saamiseen, jakaahan niitä samanlaiset tyypit ;D
Quote from: -PPT- on 08.04.2014, 21:33:36
Minä kun en ole tuota nykytaideskeneä niin tarkkaan seurannut niin osaako joku kertoa onko tuo ukko oikeasti alallaan maailmankuulu? Siis sellainen jonka mielipiteille Suomesta ja Suomen maahanmuuttopolitiikasta kannattaa lotkauttaa korvaansa. Tulee aina mieleen se vitsi suomalaisesta ja elefantista.
Paavo Arhinmäki ehti kulttuuriministerinä soluttaa taidemaailman portinvartijoiksi pahimmat kommunistit, jotka jatkavat toimessaan vielä seuraavankin hallituksen aikana, ellei jopa sen jälkeenkin. Tuo politrukkiporukka voi tietysti tilata poliittisia lausuntoja Suomessa vierailevilta vasemmistotaiteilijoilta, sillä muita ei lähiaikoina tänne varmaankaan kutsuta. Media sitten toistaa nämä tilatut nootit, kuten on sovittu.
Suomen nykytaidemaailma on pienen vasemmistolaisen humanistiporukan tunkkainen hiekkalaatikko, jota ei kannata juuri pöyhiä.
Jaar on alallaan (poliittinen käsitetaide / poliittinen minimalismi) kenties jonkin verran tunnettukin taiteilija, mutta sitä alaa Suomessa tuntee kunnolla alle 20 ihmistä. Heille Jaarin nimi saattaa sanoa jotakin, muille tuskin mitään.
Kuuntelin tuota radiosta.
Siis normaali maahanmuuttopolitiikka on sitä, että 20% väestöstä on mamuja.
Onkohan Jaar kirjoittanut noihin passeihin myös niiden miljoonan mamun nimet, joita Suomesta on jäänyt puuttumaan? Olisi ihan kiva tietää missä nämä mamut ovat nyt, ja mitä yrityksiä ja bisneksiä ovatkaan jossain muualla päin maailmaa luoneet. Jaar voisi nyt ihan avoimesti kertoa, mistä olemme jääneet paitsi muusta kuin värinästä...
Tulee mieleen inhoamani DNA-mainos
Miljoona miljoona miljoona passia...
Miljoona miljoona miljoonaBiiiuuuuuuuuu....
Nyt DNA tarjoaa sinulle passin puoleen hintaan. Perille päästyäsi saat taikaseinästä sijoituksesi korkoineen takaisin!
Miljoona miljoona miljoona...
-i-
Minkä takia New Yorkissa asuva chileläissyntyinen on huolissaan Eu-vastaisen puolueen menestyksestä missään Euroopan maassa?
Quote from: Alfredo Jaar on 08.04.2014, 15:33:08
Suomi oli liittymässä suurella innolla Euroopan Unioniin, kun se samaan aikaan sulki ovensa.
Äijä horisee joutavia. Kunpa Suomi olisikin sulkenut ovensa ainakin muutamilta mamuryhmiltä, niin täällä olisi huomattavasti helpompi olla. :facepalm:
Suurin syyllinen tähän on yle, joka julkaisee maanpettureiden tekstejä, jonka takia näitä tekstejä lukee paljon ihmisiä. Ilman näitä maanpetturillisia toimittajia heidän tekstejä lukisi hyvin vähän ihmisiä.
Quote from: -PPT- on 09.04.2014, 01:57:46
Minkä takia New Yorkissa asuva chileläissyntyinen on huolissaan Eu-vastaisen puolueen menestyksestä missään Euroopan maassa?
Kuten sanoin jo aiemmin, kyseessä on "ulkomailta tilattu nootti". Suomen edistysmielinen eliitti tilaa tuon tuosta lausuntoja ulkomailta - tai Suomessa asuvilta edistysmielisiltä ulkomaalaisilta - kuinka impivaaralaisia punaniskoja me suomalaiset olemme.
Fasisminvastaisessa taistelussa kansainvälinen solidaarisuus elää ja voi hyvin.
Katsokaapa huviksenne minkälaista asennekasvatusta Kiasma antaa koululaisille Jaarin teosten avulla: http://www.kiasma.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vtm/embeds/kiasmastructure/22568_Alfredo_jaar_koulu.pdf
Ainakaan minä en päästäisi lastani tuollaiselle taidemuseovierailulle.
Quote from: JT on 09.04.2014, 09:51:33
Katsokaapa huviksenne minkälaista asennekasvatusta Kiasma antaa koululaisille Jaarin teosten avulla: http://www.kiasma.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vtm/embeds/kiasmastructure/22568_Alfredo_jaar_koulu.pdf
Quote3. Miljoona Suomen passia (1995) 5. krs
Teoksen lähtökohtana on Suomen maahanmuuttopolitiikka. Suomi on vastaanottanut vähemmän
kiintiöpakolaisia ja maahanmuuttajia moniin muihin maihin verrattuna. Esimerkiksi Ruotsi myöntää
vuonna 2014 turvapaikan 16 000 ihmiselle, kun Suomen vastaava luku on 1 050. Monet uusista
pakolaisista saapuvat Pohjoismaihin Syyrian sisällissodan jaloista.
• Miten itse tulkitsisit teosta suhteessa suomalaiseen maahanmuuttopolitiikkaan? Keiden pas-
seista voisi olla kysymys? Minkä arvelisit olevan taiteilijan kanta maahanmuuttokysymykseen?
• Mikä ero on kiintiöpakolaisella ja maahanmuuttajalla? Mistä syistä Suomeen halutaan muuttaa
ulkomailta? Mitä haasteita maahanmuuttaja kohtaa tullessaan Suomeen?
Jaarin teos koostuu miljoonasta vanhanmallisesta sinisestä ja kooltaan hieman muunnellusta Suomen
passista. Mieti, miten ja missä tilanteissa passeja käytetään. Minkä merkki passi oikeastaan on?
YK:n Ihmisoikeuksien julistuksen artiklassa nro. 15 todetaan: "Jokaisella on oikeus kansalaisuuteen".
Miksi oikeus kansalaisuuteen on niin tärkeää? Mitä kansalaisuudella saa ja mihin se velvoittaa? Miten
passi tai kansalaisuus liittyy ihmisen identiteettiin?
Suomi on vastaanottanut myös
enemmän kiintiöpakolaisia ja maahanmuuttajia moniin muihin maihin verrattuna. Miten Kiasmassa voidaan tietää etukäteen tänä vuonna myönnettävien turvapaikkojen määrä? Kuka oikeastaan esittää nämä oppimateriaalin väitteet ja millä auktoriteetilla?
Ei puhettakaan siitä, että oppilaita haastettaisiin kyseenalaistamaan kuvataiteilijan/Kiasman ylhäältä antamat väitteet ja näkemykset.
Aha..mutta ensin kysymys, kun en ole, enkä tule, näkemään tuota taiteen suursaavutusta. Siis;
Niinpä Jaar keräsi miljoona Suomen passia ja vei ne vuoden 1995 nykytaiteen katselmukseen Arsiin Ateneumin taidemuseoon. (lainaus Hyysäri)
Onko joku nähnyt 27, 5 kuutiometriä. ( tiukkaan paalattuna) passeja jossain tilassa?
Mistä passit oli saatu? Viranomainen ei voi niitä luovuttaa, eikä kansalainenkaan
tietentahtoen,onko jossain 1 000 000 ryöstön uhria? Ovatko uuninluukut kolisseet?
Koko paskan "uutisen" tarkoitushan on vain provosoida ja sitten kerätään kommentit
jostain rasistisilta keskustelupalstoilta ja kiikutetaan ne Biudeelle ja ECRIin.
Suomen maine toimivana oikeusvaltiona vahvistuu.
"Teos sai alkunsa, kun Jaar seisoi Helsingissä Kolmen sepän patsaalla ja ihmetteli katunäkymää: "Kaikki ihmiset näyttivät niin samanlaisilta. He olivat samanvärisiä ja samaan tyyliin pukeutuneita."
No oi voi.
Tämähän on kuin jostain tositeeveestä, puutarhan taikka kämpän tuunaajaa tulee paikalle ja haluaa tehdä mieleisiään muutoksia koska värittömyys, muulla ei ole väliä.
Jään odottamaan milloin Jaar menee metsään ja tekee siitä taideteoksen" Puuttuvat palmut" koska "Kaikki puut näyttivät niin samanlaisilta ja saman värisiltä. Jos puiden määrää verrataan muutamiin muihin maihin niin Suomen metsissä pitäisi olla ainekin 1,2 miljardia palmua ja kumipuuta sekä 2000000 apinan leipäpuuta, köynöksetkin olisivat kivoja."
Quote
Jaar:
Jos Suomella olisi ollut normaali maahanmuuttopolitiikka, kuten muulla Euroopassa, täällä olisi asunut miljoona maahanmuuttajaa
Mikä aivopieru. Ei ole mikään itsetarkoitus haalia tänne mamuja niin paljon kuin oven saranat kestävät heiluriliikettä. Työvoima liikkuu sinne missä on töitä, elättejä olisi varmasti tulossa enemmän kuin veronmaksajien persaukset kestävät. Oletan että Jaar muitten mokuttajien tavoin puhuu mamut=Afrikka/lähi-Itä-akselin notkujista?
Quote from: JT on 09.04.2014, 09:51:33
Katsokaapa huviksenne minkälaista asennekasvatusta Kiasma antaa koululaisille Jaarin teosten avulla: http://www.kiasma.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vtm/embeds/kiasmastructure/22568_Alfredo_jaar_koulu.pdf
Al Quaida? Mikä hiton Al Q
uaida?
Korkeakouluaikainen englanninopettajani oli tehnyt paljon töitä arabien parissa. Kertoi, että q-kirjain ei natiivissa englanninkielessä esiinny koskaan yksin, vaan aina u-kirjaimen parina. Kertoi myös, että englanninkielisessä translitteroinnissa käytetään q-kirjainta yksinään kuvaamaan tiettyä arabian kurkkuäännettä. Tästä esimerkkinä vaikkapa Qatar, Al Qaida ja Nissan Qashqai.
-i-
Quote from: normi on 08.04.2014, 18:14:10
Nykytaidehan on suurelta osin pienehköjen taidepiirien ja hangaroundien (jotka tykkää vaikuttaa kultturelleilta ja fiksuilta) pelikenttä, jossa kyse on suosioon pääsemisestä ja yleensä se edellyttää yhteiskunnallisesti kantaa ottavaa näkemystä ja tietysti samansuuntaisesti kuin muutkin taidepiireissä. Suurelle yleisölle ja maan kulttuurille nykytaide ei käytännöllisesti katsoen tarjoa enää mitään. Ja siinä mielessä nykytaide on harvoin taidetta. Se VOI olla taidetta, mutta käytännössä on kyse useimmiten taidepiirikaverien tykkäysten saamisessa.
Eräässä taidepaikasssa putiikkia valvonut mies totesi minulle, että on kiva että paikalla käy kaltaisiani ulkopuolisiakin. Yleensä vierailijat ovat muita taiteilijoita tai niihin piireihin kuuluvia.