QuoteMä olen mä
Kun katsotaan hiukan syvemmälle, kukaan ei ole tavis. Monikulttuurisuusopinnot haastavat opettajakokelasta kurkistamaan pinnan alle ihmisen yksilölliseen ytimeen.
Kaksi kotimaata, Viro ja Suomi.
– Se tuntuu vähän siltä kuin olisi kaksi taloa. Minä olen koira siinä pihalla ja kuljen nuuhkien talojen väliä, mutta en ole kotona oikein kummassakaan.
Näin kuvailee tuntojaan Maarja Tasmuth, 23-vuotias kolmannen vuoden lastentarhanopettajaopiskelija Helsingistä.
– Ei se ole kipeä juttu, se on tosiasia, jonka kanssa olen sinut. En ole täysin suomalainen enkä virolainen, mutta mä olen mä.
Tasmuth kuuluu viimeiseen ikäluokkaan, joka otettiin sisään erityisesti monikulttuurisuuskysymyksiin suuntautuneeseen opettajankoulutusohjelmaan. Nyt Helsingin yliopisto tyytyy tarjoamaan viipaleen monikulttuurisuusopintoja kaikille opettajaopiskelijoille.
– On hyvä, että kaikki saavat perusvalmiuksia, mutta erillisohjelmien kautta pystyimme kasvattamaan eksperttejä, joilla on paloa asialle ja enemmän asiantuntemusta, opettajankouluttaja Heini Paavola sanoo.
...
Monikulttuurisuus voi viitata etniseen alkuperään, mutta se voi viitata myös kieleen, sosiaaliluokkaan, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai elämänkatsomukseen.
Yhä vielä moni suomalainen ajattelee, että monikulttuurisuus on yhtä kuin maahanmuuttajat.
– Nämä eivät ole yksi ja sama, vaikka keskustelu aiheesta on virinnyt meillä maahanmuuttajien myötä. Monikulttuurisuus viittaa jokaiseen meistä, ja meidän kaikkien pitäisi oppia näkemään oma toiseutemme: jokainen on jollekin toinen, Heini Paavola korostaa.
...
Kun tarkemmin katsoo, Suomi on ollut myös menneisyydessä pikemmin monikulttuurinen kuin monokulttuurinen. Meillä on saamelaiset ja romanit. Myös kirjo suomalaisuuden sisällä on suuri.
– Kuinka paljon yhteistä on saamelaisella suomalaisella, suomenruotsalaisella suomalaisella ja Pielaveden suomalaisella? Paavola kysyy.
...
Oulun yliopistossa monikulttuurisuudesta väitellyt Katri Jokikokko on samaa mieltä.
– Kyse ei ole niinkään opettajan taustasta kuin siitä, onko hänellä riittävästi sensitiivisyyttä ja taitoa moninaisten oppilaiden kohtaamiseen.
Jokikokon mielestä maahanmuuttajataustaisia opettajia kaivataan joka tapauksessa lisää. Heidän kelpoisuuttaan ja kielitaitoaan on kohennettu muun muassa opetus- ja kulttuuriministeriön Specima-hankkeilla.
Opetusministeriö on tukenut vahvasti monikulttuurisuuskasvatusta, mutta monikielisyyskysymykset ovat vähemmän esillä.
– Oppilaan oman äidinkielen opettajien koulutus on vasta alkutekijöissään, opetusneuvos Armi Mikkola sanoo.
...
Liian usein monikulttuurisuus typistetään tarkoittamaan maahanmuuttajia, jotka taas typistetään tarkoittamaan Afrikasta tulevia tummaihoisia muslimeita.
Liian usein maahanmuuttajat tuovat mieleen pelkästään ongelmia ja ristiriitoja. Kulttuurien kirjon rikkaus unohtuu.
Maarja Tasmuthin mielestä suomalaiset voisivat oppia virolaisilta vanhempien kunnioittamista. Hänen isänsä huoltaa perheen kahta isoäitiä, jotka siirtyivät asumaan samaan taloon Tallinnassa.
Myös Fatim Diarra kokee syvän rakkautensa perheeseen ja sukuun olevan malilaista perimää.
...
Loput: Opettaja 10/2014 (http://www.opettaja.fi/cs/Satellite?c=Page&pagename=OpettajaLehti/Page/juttusivu&cid=1351276519632&juttuID=1355755627447)
Aina pikkuisen nyppii, kun jotakin "tarvitaan joka tapauksessa lisää". Eikä viitsitä mainita sitä ensimmäistäkään perustelua, miksi tarvitaan.
QuoteKulttuurien kirjon rikkaus unohtuu
Ei kai tuota voi unohtaa, kun mediassa siitä koko ajan jauhetaan. Toiseutta palvotaan ja suomalaisuutta vähätellään. Cool.
Quote from: Iloveallpeople on 06.03.2014, 17:00:05
QuoteMä olen mä
Liian usein monikulttuurisuus typistetään tarkoittamaan maahanmuuttajia, jotka taas typistetään tarkoittamaan Afrikasta tulevia tummaihoisia muslimeita.
Liian usein maahanmuuttajat tuovat mieleen pelkästään ongelmia ja ristiriitoja.
Siis sanotaanko tässä, että Afrikasta tulevat tummaihoiset muslimit tuovat mieleen pelkästään ongelmia ja ristiriitoja. Hyi mitä rasismia.
"Mä" on huonoa suomea, lähinnä Stadin slangista peräisin, eli murresana, eikä kuulu hyvään puhetapaan.
Nopeassa puhekielessä sitä voi käyttää, mutta ei kouluopetuksessa.
QuoteLiian usein monikulttuurisuus typistetään tarkoittamaan maahanmuuttajia, jotka taas typistetään tarkoittamaan Afrikasta tulevia tummaihoisia muslimeita.
Hirvittää (anteeksi laiton eläinvertaus) ajatella mitä on varsinainen monikulttuurisuus, jos afrikkalainen muslimi on vain typistys tästä rikkaudesta.
"– Kuinka paljon yhteistä on saamelaisella suomalaisella, suomenruotsalaisella suomalaisella ja Pielaveden suomalaisella? Paavola kysyy"
Ei kai sitten paljoakaan, kun sellaista vastausta tässä selvästi haetaan.
Mutta miksiköhän sitten me KAIKKI suomalaiset olemme ihan samoja ihmisiä esimerkiksi nigerialaisten, somalien ja irakilaisten kanssa?
Quote from: Iloveallpeople on 06.03.2014, 17:00:05
QuoteMonikulttuurisuus voi viitata etniseen alkuperään, mutta se voi viitata myös kieleen, sosiaaliluokkaan, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai elämänkatsomukseen.
Monikulttuurisuus on kuin rasismi; sanana käy ihan mihin tahansa yhteyteen, mihin vaan keksii käyttää.
Quote from: Iloveallpeople on 06.03.2014, 17:00:05
Quote– Kuinka paljon yhteistä on saamelaisella suomalaisella, suomenruotsalaisella suomalaisella ja Pielaveden suomalaisella? Paavola kysyy.
Kuinka paljon yhteistä on Heini Paavolalla ja Jyrki Kataisella? Kuinka paljon näillä tiedoilla on merkitystä yhtään mihinkään?
Quote from: sense on 06.03.2014, 20:01:10
"– Kuinka paljon yhteistä on saamelaisella suomalaisella, suomenruotsalaisella suomalaisella ja Pielaveden suomalaisella? Paavola kysyy"
Ei kai sitten paljoakaan, kun sellaista vastausta tässä selvästi haetaan.
Mutta miksiköhän sitten me KAIKKI suomalaiset olemme ihan samoja ihmisiä esimerkiksi nigerialaisten, somalien ja irakilaisten kanssa?
Sen verran olen maalimaa ja ihmisiä nähnyt & kohdannut, että hyvin tunnistan erot itseni ja mainittujen ihmisryhmien välillä.
Quote from: Puhdas sielu on 06.03.2014, 18:57:43
En myöskään tajua, miksi Suomen kouluissa opetetaan kaiken maailman mahdollisia kieliä? Mikä on se idea tässä touhussa? Turvata työpaikkoja epäpäteville ns. kotikielen opettajille? Maahanmuuttoteollinen kompleksi luo työpaikkoja, joilla oikeutetaan uusien mamujen roudaaminen Suomeen? Itse termi "kotikieli" on mielestäni jossakin määrin irvokas. En pidä.
Logiikka tuossa on olevinaan se, että kun ihminen oppii äidinkieltään, hänen kykynsä oppia muitakin kieliä paranee. Eli jos somali opettelee viikossa 10 tuntia suomea ja siihen päälle 10 tuntia somalia, tällä on suomen kielen oppimisen kannalta parempi vaikutus, kuin jos hän opettelisi pelkästään 10 tuntia suomea. Saattaapa tuo hyvinkin pitää paikkansa, mutta en jaksa uskoa, että se on kuitenkaan tehokkaampaa suomen kielen oppimista kuin se, että hän opettelee suoraan 20 tuntia suomea viikossa.
Quote from: Puhdas sielu on 06.03.2014, 18:57:43
Jos perhe on muuttanut Suomeen, lähtökohdan tulisi olla se, että nyt ollaan maassa, jossa puhutaan suomea ja sitä myös opetetaan ja opiskellaan kouluissa. Sen tulisi olla tärkeintä, jos haluaa lapsen menestyvän tässä maassa. Kotona puhuttavan kielen opetuksen on oltava vanhempien vastuulla.
Näin on. Eräs tuttuni oli muuttanut Venäjältä Suomeen ala-asteen loppupuolella ilman mitään kielitaitoa. Itse oli kuulemma ihan sanallisista kuvakorteista lähtenyt opettelemaan suomea ja suomeksi käynyt peruskoulun. Lukiossa kun häneen kun tutustuin ei ollut aksentista tietoakaan, ja tätä nykyä hän opiskelee yliopistossa. Sopii miettiä mitä olisi käynyt, jos joka käänteessä olisikin "tuettu kulttuuri-identiteettiä" ja väen väkisin tuputettu omankielistä opetusta.
QuoteTulevan työpaikan ei tarvitse olla erityisesti monikulttuurinen päiväkoti, koska Helsingissä on maahanmuuttajia joka paikassa – Itä-Helsingin päiväkodeissa heitä on jopa yli puolet lapsista.
:roll:
QuoteSe tuntuu vähän siltä kuin olisi kaksi taloa. Minä olen koira siinä pihalla ja kuljen nuuhkien talojen väliä, mutta en ole kotona oikein kummassakaan.
Monta kulttuuria, nolla isänmaata?
Quote from: Puhdas sielu on 06.03.2014, 18:57:43
Perhe saattaa lomailla "kotimaassaan" useitakin kuukausia,
Lähtömaassa lomailun lisäksi kotona puhutaan lähtömaan kieltä, ja kulttuuri sekä tavat ovat enemmän lähtömaan tapojen mukaisia kuin suomalaisia. Nuo lainausmerkit kotimaan ympärillä eivät vaikuta tarpeellisilta, enemmän kotimaa se lähtömaa heille on kuin Suomi. Surullista, kuinka me julmat suomalaiset väkisin pidämme heitä täällä, emmekä päästä heitä pysyvästi kotiinsa.
Quote from: Maisteri Vihannes on 07.03.2014, 01:59:45
Lähtömaassa lomailun lisäksi kotona puhutaan lähtömaan kieltä, ja kulttuuri sekä tavat ovat enemmän lähtömaan tapojen mukaisia kuin suomalaisia. Nuo lainausmerkit kotimaan ympärillä eivät vaikuta tarpeellisilta, enemmän kotimaa se lähtömaa heille on kuin Suomi. Surullista, kuinka me julmat suomalaiset väkisin pidämme heitä täällä, emmekä päästä heitä pysyvästi kotiinsa.
Uuninluukkujen kalina kuuluu tämmöisen spekulaation taustalla. Miksi olet näin täynnä natsistista vihaa?
Kyllä Ahmedilla kuuluu olla oikeus käydä kotimaassaan vaikka on sieltä turvapaikkahakemuksensa mukaan joskus muinon paennut.
Onneksi mulla ei oo kakaroita. Vaikka kiinankielen aakkosia mutta ei tuota. =(
OT
Quote from: Boon Choo on 07.03.2014, 05:02:54
Onneksi mulla ei oo kakaroita. Vaikka kiinankielen aakkosia mutta ei tuota. =(
Ne on "sanamerkkejä", ei aakkosia. /OT
Quote from: ruikonperä on 07.03.2014, 02:10:21
Uuninluukkujen kalina kuuluu tämmöisen spekulaation taustalla. Miksi olet näin täynnä natsistista vihaa?
Kyllä Ahmedilla kuuluu olla oikeus käydä kotimaassaan vaikka on sieltä turvapaikkahakemuksensa mukaan joskus muinon paennut.
Itse asiassa tällainen oman kulttuurin verestäminen kotikonnuilla on myös Suomeen kotoutumisen perusedellytys, minkä vuoksi yhteiskunnan on ehdottomasti tuettava taloudellisesti tällaisia matkoja.
Quote from: Miniluv on 07.03.2014, 01:55:34
QuoteSe tuntuu vähän siltä kuin olisi kaksi taloa. Minä olen koira siinä pihalla ja kuljen nuuhkien talojen väliä, mutta en ole kotona oikein kummassakaan.
Monta kulttuuria, nolla isänmaata?
Kel onpi nolla isänmaata
se tunnontuskitta voi pankolla maata
Quote from: ruikonperä on 07.03.2014, 02:10:21
Quote from: Maisteri Vihannes on 07.03.2014, 01:59:45
Lähtömaassa lomailun lisäksi kotona puhutaan lähtömaan kieltä, ja kulttuuri sekä tavat ovat enemmän lähtömaan tapojen mukaisia kuin suomalaisia. Nuo lainausmerkit kotimaan ympärillä eivät vaikuta tarpeellisilta, enemmän kotimaa se lähtömaa heille on kuin Suomi. Surullista, kuinka me julmat suomalaiset väkisin pidämme heitä täällä, emmekä päästä heitä pysyvästi kotiinsa.
Uuninluukkujen kalina kuuluu tämmöisen spekulaation taustalla. Miksi olet näin täynnä natsistista vihaa?
Kyllä Ahmedilla kuuluu olla oikeus käydä kotimaassaan vaikka on sieltä turvapaikkahakemuksensa mukaan joskus muinon paennut.
Se vielä että ensin paetaan ja sitten mennään takaisin, laitetaan tyttöjä leikeltäväksi ja poikia sotimaan. Eurooppalaisia voidaan pitää ehkä vähän tyhminä noissa valtioissa. Turviksena kehiin ja kiva köllöttelypaikka siksi aikaa kun ei osallistu taisteluihin. Majoitus, naiset ja ruoka kuuluu sopimukseen, käyttörahojen ja kunniakansalaisuuden ohessa.
Quote from: Siili on 07.03.2014, 23:23:55
Quote from: ruikonperä on 07.03.2014, 02:10:21
Uuninluukkujen kalina kuuluu tämmöisen spekulaation taustalla. Miksi olet näin täynnä natsistista vihaa?
Kyllä Ahmedilla kuuluu olla oikeus käydä kotimaassaan vaikka on sieltä turvapaikkahakemuksensa mukaan joskus muinon paennut.
Itse asiassa tällainen oman kulttuurin verestäminen kotikonnuilla on myös Suomeen kotoutumisen perusedellytys, minkä vuoksi yhteiskunnan on ehdottomasti tuettava taloudellisesti tällaisia matkoja.
Kyllä. Jos ei ole samonnut kotimaansa jokaista käymätöntä korpea, ja viiden tähden hotellia, yliopistotasoisista kieliopinnoista puhumattakaan, kuinka voimme kuvitellakaan kotoutumista tänne?
Tarvitsemme ehdottomasti vielä resursseja turvamiesten palkkaamiseksi, tai harvinaisten viriilien alaikäisten lapsipoikamieskotoutujien kyseessä ollen, turvanaisten, palveluja näille pyyteettömille juuriensa etsijöille, jotta sitten voisivat sopeutua toiselle puolelle maapalloa, täysin erilaiseen yhteiskuntaan.