ISLAM, TYTÖT JA KOULULIIKUNTA – somalimiesten ajatuksia ja näkemyksiä ala-kouluikäisten tyttöjen koululiikunnasta (https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/42900/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-201401311175.pdf?sequence=1)
Riku Hirn
Liikuntapedagogiikan
pro gradu -tutkielma
Kevät 2014
Liikuntakasvatuksen laitos
Jyväskylän yliopisto
Gradun otsikko lupailee kovasti mielenkiintoista tutkimusta, mutta valitettavasti itse teksti ei sellaiseksi osoittaudukaan.
Quote
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko haastateltavien somalimiesten mielestä liikunta tarpeellista alakouluikäisille tytöille? Onko se soveliasta heille? Ovatko liikuntaryhmät, joissa sekä tytöt että pojat liikkuvat yhdessä, soveliaita? Millaiset liikuntavarusteet tytöillä tulisi olla liikuntatunnilla? Mitä ajatuksia tyttöjen koululiikunta heissä herättää.
Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelut tehtiin syksyllä 2013 pääkaupunkiseudulla. Haastateltavat valikoituivat opettajakollegani ja ystäväpiirini avulla. Haastateltavia miehiä tutkimuksessa oli mukana neljä. Tavoitteena ei ollut löytää haastateltavaksi vain miehiä, joilla on tytär tai tyttäriä alakoulussa. Tällä tavalla ajattelin saavani ehkä hieman kattavamman kuvan somalitaustaisten miesten ajatusmaailmasta.
Luku 1. Johdanto s. 5 - 7Quote
s. 5: Osa ihmisistä on hyvin myönteisiä maahanmuuttoa kohtaan ja pitää sitä tärkeänä Suomen valtion tulevaisuuden kannalta. Osa ihmisistä on taas jyrkästi sitä vastaan. Negatiivisissa puheissa nostetaan usein esiin somaliyhteisö ja se, kuinka he eivät ole sopeutuvaisia suomalaiseen yhteiskuntaan.
Tämä keskustelu koskettaa myös koulumaailmaa. Miten opetus tulisi järjestää, jotta somalialaiset ja heidän lapsensa kotoutuisivat parhaiten uuteen kotimaahansa? Pitääkö heidän kulttuurinsa taustat ottaa huomioon, vai "maassa maan tavalla"? Kuinka somali-lapsia tulisi kohdella ja kuinka toimia heidän perheidensä kanssa? Myös opettajilla on erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä asiasta. Nämä lapset ovat osana suomalaista koulu-laitosta ja tulevat olemaan sitä myös tulevaisuudessa, halusimme me sitä tai emme.
Luku 2. Somalia s. 8 - 14Luvussa käydään läpi Somalian historia varhaishistoriasta nykypäivään.
Luku 3. Somalit Suomessa s. 15 - 16Lähinnä tilastotietoja Suomessa asuvista somaleista.
Luku 4. Somaliperhe s. 17 - 20Quote
s. 17: Käsite perhe on somalialaisille hyvin erilainen kuin suomalaisille. Perheeseen ei kuulu vain lapset ja vanhemmat, vaan perheeseen kuuluvat kaikki lähisukulaiset, isovanhemmat, vanhempien sisarukset, serkut ja ystävät. Ystävät saattavat asua pysyvästi perheessä tai vain väliaikaisesti.
Miehillä saattaa olla monia vaimoja, mutta jos he elävät Suomessa, ei heillä ole mahdol-lista pitää kuin yksi vaimo. Heillä saattaa kuitenkin olla vaimoja muissa maissa.
s. 19: Viidentoista vuoden iässä tytön odotetaan jo pystyvän selviytymään kodin askareista itsenäisesti ja huolehtimaan nuoremmista sisaruksistaan ja osa tytöistä saattaa jo avioitua tässä iässä. Tytöt saavat kaiken opin suvun naisilta ja omalta äidiltään ja lisäksi heille opetetaan myös millainen on hyvä vaimo. Vaimon tulee ymmärtää suvun miesten johtava asema. Hyvän tytön ja vaimon tulee miettiä harkiten mitä sanoo ja puhua hiljaisella äänellä.
Luku 5: Islam s. 21 - 28Aika ylimalkaisesti käsitelty Islamia, Hämeen-Anttila on useimmiten lähteenä. Vaatisihan se tietysti graduntekijältä aikamoista rohkeutta esittää edes joitakin kriittisiä ajatuksia Islamin suhteen, mutta olisi nyt voinut edes varovasti yrittää. Kovasti on naisen asema hyvä Islamissa, tasavertainen miehen kanssa, jollei parempikin.
Quotes. 24: Tarkkaa tietoa ei ole, mutta voidaan arvioida, että noin 17 % vuosina 1990–2009 Suomeen muuttaneista ulkomaan kansalaisista olisi muslimi-taustaisia. Muslimien määrää ei ole lisännyt vain maahanmuutto, vaan sitä on kasvattanut myös maahanamuuttajien toinen sukupolvi, eli muslimitaustaisten maahanmuuttajien Suomessa syntyneet jälkeläiset. Vuonna 2009 saatettiin arvioida, että muslimeja eli Suomessa noin 50 000‒60 000.
s. 25: Somalien eläminen maanpoassa on muuttanut heidän suhtautumistaan uskontoon. Esimerkiksi naisten huivin käyttö on yleistynyt. Tämän uskotaan olevan yhteydessä haluun vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja oman identiteetin vahvistamista.
s. 26: Islamin usko ei kiellä naisilta myöskään liikuntaa ja urheilua. Pikemminkin se kannustaa myös naisia liikkumaan ja urheilemaan, kunhan uskonnolliset säädökset ja pukeutumiskoodi otetaan huomioon.
s. 27: Hämeen-Anttilla (2004, 167) kirjoittaa, että Koraani määrittelee hyvin selkeästi, että mies on perheen pää. Miehen tulee elättää vaimoaan. Koraanissa (4:43) sanotaan:
"Mies on naisen pää, koska Jumala on toisia suosinut enemmän kuin toisia ja koska mies elättää vaimoaan. Hurskas vaimo on nöyrä ja vartioi siveyttään, koska Jumala on antanut sen vartioitavaksi. Jos pelkäätte vaimonne olevan uppiniskainen, varoittakaa häntä, välttäkää häntä vuoteessa ja lyökää häntä, mutta jos hän tottelee teitä, älkää ahdistako häntä enää. Jumala on Korkea, Mahtava."
Luku 6. Islam ja liikunta s. 29 - 31Quotes. 29: Islamilaisessa kulttuurissa tulee välttää oman alastoman kehon näyttämistä toiselle hen-kilölle, oli toinen henkilö kumpaa sukupuolta tahansa. Tyttöjen tulee pukeutua hijab:iin vastakkaisen sukupuolen ollessa paikalla. He voivat liikkua ilman sitä, jos paikalla on vain muita naispuolisia ihmisiä tai mies, jolla on lupa mennä heidän kanssaan naimisiin.
Tässä vaiheessa kirjoittajalla menee ajatukset (tai lainaukset) pahasti ristiin, muutama sivu aiemmin hän kirjoittaa:
Quote
Perinteisesti Somaliassa islamin tulkinnat ovat olleet vapaamielisiä. Somalien eläminen maanpoassa on muuttanut heidän suhtautumistaan uskontoon. Esimerkiksi naisten huivin käyttö on yleistynyt.
Somaliassa siis Islam ei vaatinut somalinaisia käyttämään huivia, mutta Suomessa vaatii?
Quote
Islam kannustaa naisia ja miehiä liikuntaan ja urheiluun. Kunhan uskonnollisia normeja ja sääntöjä ei rikota. Kuitenkin nämä normit ja säännöt ovat tulkinnanvaraisia. (Pfister 2011, 60.) Hartaalle musliminaiselle uskonto tuo rajoituksia liikunnan ja urheilun harjoittamiseen. Naisen tulee pukeutua huiviin ja väljiin vaatteisiin, jotka eivät paljasta naisen vartalon muotoja. Miesten sen sijaan tulee vain peittää navan ja polvien välinen osa. Hartaalla muslimilla myös urheiluasuste tulee olla uskonnon suvaitsema. Eli naisille, shortsit, trikoot tai tiukat uima-asut ovat kiellettyjä. Naisten ei myöskään tulisi harjoittaa liikuntaa ja urheilua miesten ollessa yleisönä.
Edelleen hyvin varovasti kirjoittaa Riku Hirn. Jos muslimien huivinkäytöstä lähtee kirjoittamaan, niin pitäisi kyllä olla rohkeutta myös kertoa, mitä saattaa tapahtua naiselle, joka ei käytä huivia.
Luku 7. Liikunnanopetus Suomessa s. 32 - 33Yleistä tarinaa otsikonmukaisesta aiheesta.
Luku 8. Aikaisempia tutkimuksia s. 34 - 37Quote
Pro Gradu –tutkielmassaan Manjuma Khanam Shilpi (2012), selvitti islaminuskoisten tyttöjen osallistumista koulujen liikunnanopetukseen suomalaisessa koulussa. Tutkimuksessa tutkittiin rajoittaako uskonto tyttöjen mahdollisuutta osallistua liikunnanopetukseen? Pystyykö muslimitaustainen tyttö osallistumaan liikunnanope-tukseen Suomessa, kun hän seuraa uskontonsa ohjeita tarkasti? Tutkielman johtopää-töksessä hän toteaa, että uskonto ei rajoita heidän mahdollisuutta osallistua koulun lii-kunnanopetukseen. Enemmänkin koulujen tiukat säännöt muslimioppilaita kohtaan saattavat rajoittaa heidän osallistumistaan liikunnanopetukseen.
Tuo kuulostaa aika hurjalta väitteeltä. Tietenkään Riku ei vaivaudu avaamaan väitettä mitenkään vaikka muutamalla esimerkillä. En oikein usko, että kouluissa olisi omia sääntöjä muslimioppilaita kohtaan.
Luku 9. Tutkimuksen toteuttaminen s. 38 - 49Quote
s. 41: Haastateltaviksi valikoitui neljä somalitaustaista miestä, jotka kaikki asuvat Helsingissä.
s. 43: Haastateltava on 40-vuotias mies, joka asuu Helsingissä. Hän on naimisissa ja hänellä on kaksi lasta, 8-vuotias tyttö ja 4-vuotias poika. Haastateltava oli saapunut Suomeen vuonna 1991. Suomessa hän on saanut korkeakoulukoulutuksen ja hän työskenteli vakituisesti suuressa yrityksessä Suomessa. Tosin opiskelut olivat venyneet työn takia. Ennen Suomeen saapumistaan hän oli käynyt lukion Somaliassa. Kun tarkastelen ja tulkitsen hänen vastauksiaan ja puheitaan, hän on Haastateltava 1 (H1).
s. 44: Haastateltava oli 27-vuotias. Hän oli elänyt Suomessa 23 vuotta. Lapsuutensa hän oli viettänyt pohjoisessa Suomessa ja kirjoittanut ylioppilaaksi. Armeijan ja opiskeluiden jälkeen hän oli muuttanut pääkaupunkiseudulle ja asui nyt Helsingissä. Hänellä ei ole lapsia, mutta hän on ollut naimisissa ja eronnut. Hänellä oli kuitenkin nuorempia siskoja, jotka olivat olleet Suomessa koulussa. Hän oli joutunut hoitamaan heidän kouluun liittyviä asioitaan aina joskus. Hän on Haastateltava 2 (H2).
s. 45: Kolmas haastateltava oli saapunut Suomeen vuonna 1990. Haastattelun tapahtuessa hän oli 54-vuotias. Hän oli suorittanut korkeakoulututkinnon Somaliassa ennen saapumis-taan Suomeen. Hän on naimisissa ja hänellä on neljä lasta. Kaikki ovat tyttöjä, jotka ovat käyneet koulunsa Suomessa. Tyttärien iät olivat 20, 17, 13 ja 9. Hän on työskennellyt Suomessa lähes siitä asti kun oli saapunut Suomeen. Hän on Haastateltava 3 (H3).
s. 46: Neljäs haastateltava oli 45-vuotias ja hän oli saapunut Suomeen vuonna 1991. Hän oli käynyt lukion Somaliassa ja suorittanut yliopisto-opintoja Suomessa. Hän ei kuitenkaan ollut koskaan valmistunut yliopistosta. Nykyinen työ oli ensiksi lykännyt opiskeluja ja ajan myötä ne olivat jääneet sivuun kokonaan. Nykyään hän kuitenkin opiskeli eurooppalaisessa yliopistossa etäopiskelijana ja oli saamassa tutkinnon valmiiksi lähiaikoina. Hän on naimisissa ja hänellä on kuusi lasta. Tyttäriä on neljä ja he olivat 19-, 17-, 15- ja 13-vuoden ikäisiä. Poikia on kaksi ja he ovat 9- ja 6-vuotiaita. Hän on Haastateltava 4 (H4).
Eivät kyllä oikein taida haastateltavat edustaa keskimääräistä Suomessa asuvaa somalimiestä.
Luku 10. Tulokset s. 50 - 61Quote
s. 51: Koululiikunta koettiin tärkeäksi terveyden kannalta. Se onkin hyvä, koska terveys on noussut somalitaustaisilla naisilla huolen aiheeksi. Laajassa suomalaisessa tutkimuksessa selvitettiin eri maahanmuuttajaryhmien terveyttä. Tutkimuksessa todettiin, että somalitaustaisten miesten ja naisten terveys oli ryhmistä heikoin. Naisista 39% koki raskaaksi ja vaikeaksi kävellä portaita ylös. Vertailuryhmien kesken myös sokeritauti ja liikalihavuus olivat yleisimpiä somalien joukossa. (Somalis in Helsinki 2013, 85.) Somalis in Helsinki (2013, 134) tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan, että olisi tärkeää tarjota somalinaisille kokonaisvaltaista tietoa terveydestä ja siihen liittyvistä asioista, kuten liikunnasta. Tanskalaisessa tutkimuksessa, jossa tutkittiin sukupuolten välisiä eroja liikuntatottumuksissa, somalitaustaisten maahanmuuttajien ryhmässä naisten ja miesten välillä oli suurin ero. Miehistä 33% ja naisista 52% ei harrastanut liikuntaa. (Pfister 2011, 48) Somalitaustaisten maahanmuuttajien puheissa nousi esille varhaisen liikunnan tärkeys ja vaikutus terveyteen vanhemmalla iällä.
s. 52: Haastateltavat kokivat, että liikunta oli soveliasta alakouluikäisille tytöille. Tosin kun keskustelimme asiasta, nousi uskonto esiin. Pyrin tietoisesti pitämään uskonnon pois, kun asettelin kysymyksiä. Tavoitteeni oli, että minä en tuo sitä mitenkään esiin, jos joudun tekemään jatkokysymyksiä haastatteluiden aikana.
Nyt putosin kärryiltä. Uskontohan on aika oleellinen asia melkeinpä mistä tahansa somaleihin liittyvästä puhuttaessa, tai siltä ainakin monesti tuntuu. Miksi graduntekijä sitten tietoisesti pyrki pitämään uskonnon pois kysymyksistä, alkoiko häntä pelottaa?
Pitipä tarkistaa. Kyllä, tämän gradun nimi on Islam, tytöt ja koululiikunta. Mutta uskonnosta ei sitten kysytä mitään.
Quote
s. 53: Islamin uskonto kannustaa molempia sukupuolia urheilemaan ja liikkumaan, kunhan uskonnon normeja ja sääntöjä ei rikota. Täytyy muistaa, että paikallinen kulttuuri ja uskonto kuuluvat erottamattomasti yhteen. Usein paikalliset tavat saavat oikeutuksen, kun viitataan uskontoon. Musliminaiset eivät ole homogeeninen ryhmä, vaan heidän taustallaan vaikuttavat paikalliset kulttuurit.
En ymmärtänyt, mistä paikallisista tavoista hän oikein kirjoittaa. Hän haastattelee siis neljää Suomessa yli 20 vuotta asunutta miestä, kai paikalliset tavat tarkoittaisivat suomalaisia tapoja.
Quote
Turvallisuuteen ja vaatetukseen liittyi olennaisesti huivi. Kolme haastatelluista kertoi sen olevan tärkeä ja tyttöjen tulisi käyttää sitä. Ajatukset kuinka nuorena sitä pitäisi, käyttää vaihtelivat. H2:lle huivin käyttö ei selvästikään ollut kynnyskysymys. Hän kuitenkin tiedosti, että hänen omassa kulttuurissaan sitä usein tytöiltä vaaditaan jo nuorellakin iällä.
"No kyllä tiedän sen, että jotkut somaliperheet tai tai vanhemmilla on salainen pukeu-tumiskoodi, että tytöt pitäisi pukeutua tällaiseen ja, mutta niin pieni ku varsinkin eka kuuten luokat, viides tai neljäs luokka ei mitään rajoituksia siihen pukeutumisia. Mutta jos he haluasivat sen mielestäni he löytävät sen myöskin sopivan vaatteet liikunnasta."
Islamilaisessa uskonnossa naisten pukeutuminen tulee olla säädyllistä. Naisen tulee peittää kehostaan tietyt alueet. Hänen tulisi pukeutua huiviin ja peittää muotonsa väljillä vaatteilla. Shortsit ja t-paidat eivät täytä näitä vaatimuksia. (Dagas & Benn 2006, 8; Manjuma Khanen Shilpi 2012, 45–46.) Haastateltavilla oli eri mielipiteitä ala-asteikäisten tyttöjen varusteista. Osan mielestä se oli selvästi tärkeää ja osalle sillä ei ollut selvästikään suurta merkitystä. Missä iässä säädyllinen pukeutuminen tuli ajankohtaiseksi tytöille vaihteli myös puheissa. Huivi kuitenkin koettiin tärkeäksi, mutta sen koettiin selvästi haittaavan liikuntaa.
"Ala-asteella vielä, se hame ja housut – pitkähousut ja sen jälkeen hame päälle. On se aika sopiva monelle muslimi perheelle...Varsinkin mun tyttäret valittivat monta kertaa, että kun huivi on päässä ja he tekevät liikuntaa se se on liian, ei ole mukava." (H4)
"Se huivi on kuitenkin se tärkeä et kaikilla on se." (H2)
"Ei tarvi hameita jos on löysä, isoja toppeja tai sportti shorsit jotka on löysiä, mä en henkilökohtaisesti näkisi tuon ikäisenä tarvetta." (H1)
Haastateltavien puheissa ryhmäjako ja opettajan sukupuoli kirvoitti mielipi-teitä laidasta laitaan.
"Mutta mun mielestäni, se olisi hyvä jos tytöt ja pojat erotettaisiin ja ja tytöille tulisi oma nainen, sama sukupuoli liikunnanopettaja, joka mahdollistaisi, että he voivat riisua. Ja tehdä liikunta ilman huivin käyttöa." Haastattelija kysyy ikärajaa tälle: "Ensimmäisestä ekaluokasta lähtien. Koska suurin osa muslimi perheet tykkäävät siitä, että - että pienet tytötkin käyttävät huivia, vaikka ei kaikki muslimiperheet." (H4)
"Yleensä kyllä... 15, 14 tai ylempänä." (H3) (Sopiva ikä erottaa lapset eri ryhmiin.)
s. 56: Osa muslimeista tulkitsee uskontoaan hyvin tarkasti ja tiukasti. Heidän mielestään naiset ovat biologisesti miehiä haavoittuvaisempia ja muun muassa tämän takia olisi hyvä miettiä, mitkä ammatit ovat heille fyysisesti ja psyykkisesti sopivia. Tähän liittyen myös tyttöjen olisi hyvä liikkua liikuntatunneilla omissa ryhmissä naisopettajan ohjauksessa. Tällöin he voivat liikkua epäröimättä, eikä heidän tarvitse miettiä siveellisyyttä. Tällainen ajatusmalli ei niinkään perustu naisen eristämiseen, vaan hänen suojelemiseensa miehiltä. Tällä tavoin naisia pyritään suojelemaan miehen hyväksikäytöltä. (Manjuma Khanen Shilpi 2012, 15-16.)
Luku 11. Pohdinta s. 62 - 66Quote
Tein tutkimusta somalimiehistä ja heidän näkemyksistään ja ajatuksistaan, enkä muslimimiehistä. Haastattelin neljää eri-ikäistä somalimiestä.
Yrittääkö Riku nyt sanoa, etteivät hänen haastattelemansa miehet olleet muslimeja vai yrittääkö hän kuvitella, ettei heidän muslimiutensa mitenkään vaikuttanut heidän vastauksiinsa.
Quote
s. 63: Tosin totesin jälkeenpäin, että tutkijana minun olisi pitänyt antaa haastateltaville mahdollisuus käyttää englantia keskustelu kielenä. Tässä tein tutkijana virheen. Osa haastateltavista olisi saattanut kokea englannin turvallisemmaksi ja vahvemmaksi kieleksi kuin suomen.
Niin, onhan se aika uhkarohkeata olettaa, että yli 20 vuotta Suomessa asuneet ihmiset puhuisivat ymmärrettävää suomea.
Quote
s. 65: Kaikkien mielestä liikuntaan sopivat vaatteet olivat tärkeät, mutta toisten mielestä oli tärkeää, että islamin pukeutumiskoodia noudatettiin jo alakoulussa. Kahdelle vastaajista, tämä asun soveliaisuus oli selvästi tärkeämpi kuin kahdelle muulle. Tämä kertoo heidän uskonnollisesta vakaudestaan.
Aika turhanpäiväinen gradu. Nimi lupasi kyllä paljon enemmän kuin mitä teksti lopulta sisälsi. Paljon kiinnostavamman työn olisi saanut aikaiseksi vaikkapa haastattelemalla nimettömästi koulujen liikunnanopettajia, millaisia kokemuksia heillä on somalitytöistä liikunnan tunneilla.
Uskonnosta puhutaan kommenteissakin oikeastaan koko ajan, mutta kun kerran tekijä oli päättänyt, ettei hän esitä mitään uskontoon liittyviä kysymyksiä, niin sitten jää moni oleellinen ja tärkeä kysymys esittämättä.
Liikuntatunneille osallistuminen muslimityttöjen kohdalla on aihe, josta Suomessa on aika paljon viime vuosina kirjoitettu. Aiheesta olisi saanut aikaiseksi ihan kunnollisenkin gradun, valitettavasti vain tällä graduntekijällä ei kunnianhimo kovin pitkälle riittänyt.
Haastateltu kokonaista neljä henkilöä. Antaapa kattavan kuvan somppujen suhtautumisesta tyttöjen liikuntaan.
Quote from: VeePee on 05.03.2014, 07:51:20
Haastateltu kokonaista neljä henkilöä. Antaapa kattavan kuvan somppujen suhtautumisesta tyttöjen liikuntaan.
Tutkimusmenetelmä on laadullinen eikä tilastollinen.
Melkoinen hengentuote. Varsinaiseen asiaan päästään vasta reilusti yli (väkisin venytetyn oloisen) tekstin puolivälin, ja sekin anti jää perin ohueksi. Haastattelutilanteet on kuvattu kyllä kiitettävän tarkasti: tutkimuksen tekijä on saapunut paikalle autolla (tärkeä tieto?), kello raksuttaa (oleellista?), tapaamisia peruuntuu jne. Rivien väleistä ja riveiltäkin huokuu, että haastateltavia oli vaikea saada, ja olisi pitänyt vaihtaa aihetta. Varsinainen aineisto koostui neljästä noin 20 minuutin haastattelusta (!). Niin niukasta materiaalista on vaikea vetää mitään johtopäätöksiä, ja sen huomaa.
Quote from: Malla on 05.03.2014, 09:02:35
Melkoinen hengentuote. Varsinaiseen asiaan päästään vasta reilusti yli (väkisin venytetyn oloisen) tekstin puolivälin, ja sekin anti jää perin ohueksi. Haastattelutilanteet on kuvattu kyllä kiitettävän tarkasti: tutkimuksen tekijä on saapunut paikalle autolla (tärkeä tieto?), kello raksuttaa (oleellista?), tapaamisia peruuntuu jne. Rivien väleistä ja riveiltäkin huokuu, että haastateltavia oli vaikea saada, ja olisi pitänyt vaihtaa aihetta. Varsinainen aineisto koostui neljästä noin 20 minuutin haastattelusta (!). Niin niukasta materiaalista on vaikea vetää mitään johtopäätöksiä, ja sen huomaa.
Tästä gradusta voi päätellä, että sen kirjoittajan mielestä islamin pelko on viisauden alku. Pitää kuitenkin muistaa, että gradu on vain opinnäytetyö, jossa tieteellisiä menetelmiä harjoitellaan. Sellaista harjoittelua...
Valittu tutkimusote on mielestäni kysymykseen nähden ihan pätevä. Somalityttöjen liikunta ja liikkuminen laajemmassakin merkityksesä on somalimiesten viime käden vallassa. Siksi on perusteltua teemahaastatella juuri somalimiehiä. Kaikkia somalimiehiä ei tarvitse haastatella, koska tässä ei tutkittu tilastollisella otteella.
Quote from: M on 05.03.2014, 08:00:15
Tutkimusmenetelmä on laadullinen eikä tilastollinen.
Tuo on aivan totta. Laadullisessa tutkimuksessa kerätään ikäänkuin yhtä haastateltavaa kohden paljon enemmän aineistoa kuin tilastollisessa tutkimuksessa. Kysymykset ovat monesti avokysymyksiä tai sitten haastattelut tehdään suullisesti kuten tässä tapauksessa.
En osaa itse yhtään arvioida tällaisen tutkimuksen luotettavuutta, mutta jotenkin tämä haastateltavien valinta tuntui minusta aika erikoiselta. Kaksi haastateltavista oli tullut Suomeen 1990 ja kaksi 1991.
Mutta enemmän vielä ihmetytti graduntekijän ennakkopäätös, että uskontoon liittyvistä asioista ei kysellä mitään. Kuitenkin gradun otsikkonakin oli Islam, tytöt ja koululiikunta, tarkoitus kai oli juuri tutkia uskonnon vaikutusta tyttöjen koululiikuntaan tai siis somalimiesten suhtautumista tyttöjen koululiikuntaan. Siinä asiassa taitaa juuri uskonnollisuuden tai muslimiuden aste olla aika oleeellinen tekijä. Mitä fanaattisemmin ottaa elämälleen ohjeet Koraanista, sitä varmempaa on, että erilaisia yhteentörmäyksiä tulee suomalaisessa yhteiskunnassa.
Hyvin oleellinen asia minusta olisi ollut selvittää haastateltavien suhtautuminen uskontoonsa, kuinka tiukasti Koraani muuten säätelee heidän jokapäiväistä elämäänsä.
Quote from: Kemolitor on 05.03.2014, 09:14:03
Quote from: M on 05.03.2014, 08:00:15
Tutkimusmenetelmä on laadullinen eikä tilastollinen.
Tuo on aivan totta. Laadullisessa tutkimuksessa kerätään ikäänkuin yhtä haastateltavaa kohden paljon enemmän aineistoa kuin tilastollisessa tutkimuksessa. Kysymykset ovat monesti avokysymyksiä tai sitten haastattelut tehdään suullisesti kuten tässä tapauksessa.
En osaa itse yhtään arvioida tällaisen tutkimuksen luotettavuutta, mutta jotenkin tämä haastateltavien valinta tuntui minusta aika erikoiselta. Kaksi haastateltavista oli tullut Suomeen 1990 ja kaksi 1991.
Mutta enemmän vielä ihmetytti graduntekijän ennakkopäätös, että uskontoon liittyvistä asioista ei kysellä mitään. Kuitenkin gradun otsikkonakin oli Islam, tytöt ja koululiikunta, tarkoitus kai oli juuri tutkia uskonnon vaikutusta tyttöjen koululiikuntaan tai siis somalimiesten suhtautumista tyttöjen koululiikuntaan. Siinä asiassa taitaa juuri uskonnollisuuden tai muslimiuden aste olla aika oleeellinen tekijä. Mitä fanaattisemmin ottaa elämälleen ohjeet Koraanista, sitä varmempaa on, että erilaisia yhteentörmäyksiä tulee suomalaisessa yhteiskunnassa.
Hyvin oleellinen asia minusta olisi ollut selvittää haastateltavien suhtautuminen uskontoonsa, kuinka tiukasti Koraani muuten säätelee heidän jokapäiväistä elämäänsä.
Jaan pointtisi. Kritiikki gradun tekijälle: haastateltavat edustavat somalipopulaation eliittiä, parhaimmistoa, maahan ensimmäisenä muuttanutta ja Moskovassa kouluttautuneinta osaa. Suomeksi: kamelinajajien lukutaidottomia sukurutsaisia ääri-islamistisia käsityksiä ei tullut esille haastateltavien valinnan vuoksi (=valittu samasta sosiaalisesta kerrostumasta joka on lähinnä länsimaista korkeakoulutettavaa tutkijaa ja hänen verkostoaan). Ymmärrän vaikeuden valita. Tuoreimpien somalien haastattelu olisi vaatinut tulkin, kaksikin, somalikulttuurikoordinaattorin, turvamiehen ja 500 m
2 tilaa klaanin kokoonutmiselle. Siihen ei gradun värkkääjällä ole voinut olla rahaa eikä motivaatiotakaan.
Vähän köykäisen oloinen gradu. Mitään varsinaista tieteellistä taustaa ei ole oikein esitelty. Somalian ja somalien historiaa, islamista kertomista ja muuta, joka sinänsä on tutkimuksen kannalta melko epäoleellista on venytetty vaikka kuinka ja lähdeluettelon paisuttamiseksi yhtä epäoleellisia juttuja on lainailtu erilaisista historiankirjoista tai muuten somalikulttuuria/islamia/somaleita käsittelevistä teoksista. Kieli ei ole kovin sujuvaa, mukana on omituisia tulkintoja ja heittoja. Yksi luku alkaa esim. "Islam ei kiellä liikuntaa. Päinvastoin se koetaan tärkeäksi. Myös terveys katsotaan tärkeäksi osaksi elämää." En tiedä miksi on oleellista erikseen mainita, että Islam ei kiellä liikuntaa?
Kun viimein päästään edes jossain määrin teoreettiseen osaan, puhutaan jostain Chicagossa asuvien puolalaisten parissa 1900-luvun alussa tehdystä tutkimuksesta jossa on havaittu, että kieli ja vahvat siteet maanmiehiin olivat puolalaisille tärkeitä kun he yrittävät sulautua valtakulttuuriin (kuulostaa aika ristiriitaiselta). Tälläkin on aika etäisesti mitään merkitystä 2000-luvun alun Suomessa asuvien somalimiesten asenteisiin koululiikuntaa kohtaan. Eipä tuota linkkiä edes tutkimuksen mainitsemisen jälkeen yritetä muodostaa. Luvussa käsitellään myös tutkimusta, jonka mukaan "somalit kokivat, että he eivät ole tasa-arvoisia työnhakijoita kantaväestön kanssa" mutta ei myöskään selitetä tämän seikan merkitystä koululiikunnalle.
En oikeastaan tiedä, että pitäisikö tälläistä tekelettä edes päästää läpi mutta jos Jyväskylän yliopistosta on päästetty läpi demonien manaamista ja sielunvihollisen valtaakin käsittelevä "tutkimus" niin ei kai muuta oikein voi.
Pikahuomioita yhden osion perusteella.
QuoteTawith - ei ole muita jumalia kuin Jumala.
Sanaa ei löydy googlella ??? Sen sijaan
http://en.wikipedia.org/wiki/Tawhid
Jaksaapa tuo muuten jankuttaa naisten tasa-arvosta ja siiä, ettei kristinuskokaan ole tasa-arvoinen naisille :roll:
QuoteNäiden valloitusretkien seurauksena islam levisi Lähi-itään, vaikka islamin uskoon ei sisälly käännyttäminen kuten kristinuskoon. (Hämeen-Anttila 2006, 15.)
Johdatus Koraaniin (2006) ei vertaa annetulla sivulla islamin ja kristinuskon sisältöjä käännyttämisen suhteen.
Quote from: Kemolitor on 04.03.2014, 21:07:55
Gradun otsikko lupailee kovasti mielenkiintoista tutkimusta, mutta valitettavasti itse teksti ei sellaiseksi osoittaudukaan.
Quote from: Hirn
Nämä lapset ovat osana suomalaista koulu-laitosta ja tulevat olemaan sitä myös tulevaisuudessa, halusimme me sitä tai emme.
Tismalleen.
Halusimme me sitä tai emme. Halusimme kylläkin aiemmin sankoin joukoin, etteivät nämä lapset olisi osana suomalaista koulu-laitosta mutta meitä ei kuultu silloin eikä nyt.
Quote
Tässä vaiheessa kirjoittajalla menee ajatukset (tai lainaukset) pahasti ristiin, muutama sivu aiemmin hän kirjoittaa:Quote
Perinteisesti Somaliassa islamin tulkinnat ovat olleet vapaamielisiä. Somalien eläminen maanpoassa on muuttanut heidän suhtautumistaan uskontoon. Esimerkiksi naisten huivin käyttö on yleistynyt.
Somaliassa siis Islam ei vaatinut somalinaisia käyttämään huivia, mutta Suomessa vaatii?
Eikä se ole ainoa ristiriita nivaskassa.
Quote
Tällöin he voivat liikkua epäröimättä, eikä heidän tarvitse miettiä siveellisyyttä. Tällainen ajatusmalli ei niinkään perustu naisen eristämiseen, vaan hänen suojelemiseensa miehiltä.
Ylimääräinen semanttinen kikkailu poistettuna:
"Somalinainen ei voi liikkua epäröimättä miesten keskuudessa."Ainoa asia mitä siihen kuuluu todeta on, että se ei kuulu eikä ainakaan pitäisi kuulua meidän nykyiseen kulttuuriimme. Kehitys on edistynyt täällä toiseen suuntaan keskiajan lähtökuopista.
Jos nykyisestä tilanteesta halutaan sitten liukua lähemmäs somalikulttuuria, mitä "kulttuurien huomioonottaminen" kiistatta on, se kanta pitäisi perustella ja kertoa mitä etua tästä seuraa. Ellei tätä voi tehdä, somalikulttuurille on tehtävä yksiselitteisen selväksi ettei Suomi ole paikka harjoittaa heidän tavallaan tulkittua ihmiskäsitystä. Paras paikka aloittaa on koulu, kaupat, virastot. Ei huiveja, ei erillisiä tunteja, ei erillisiä uimavuoroja kulttuurisyistä. Jos ei ole samaa mieltä, voi harjoittaa kulttuuriaan esim. ystävällisessä Ruotsi-naapurimaassa. Tervemenoa.
Quote from: Kemolitor on 04.03.2014, 21:07:55
Liikuntatunneille osallistuminen muslimityttöjen kohdalla on aihe, josta Suomessa on aika paljon viime vuosina kirjoitettu. Aiheesta olisi saanut aikaiseksi ihan kunnollisenkin gradun, valitettavasti vain tällä graduntekijällä ei kunnianhimo kovin pitkälle riittänyt.
Tähtäimessä taitaa olla poliittinen suojatyöpaikka monikulttuurisuusasiantuntijana. Ei käytännössä tarvitse tehdä mitään, voi puhua pelkkää paskaa, palkka juoksee ja jos joku kritisoi toimintaasi, häntä voi haukkua rasistiseksi vihapuhujaksi.
Minua jäi vaivaamaan Riku Hirnin tekstistä kohta, jossa hän lainaa Manjuma Khanam Shilpin pro gradua: "Enemmänkin koulujen tiukat säännöt muslimioppilaita kohtaan saattavat rajoittaa heidän osallistumistaan liikunnanopetukseen."
Etsin sitten tämän Manjuma Khanam Shilpin gradun. Nyt löytyi tanakkaa tavaraa. Jos Hirnin gradu jäi köykäiseksi, niin tämä onkin sieltä toisesta päästä.
Manjuma Khanam Shilpi
The State of Muslim Girls in Physical Activities and Sport and Significance of
Parenting in Islamic Perspective (https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/39893/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-201210042599.pdf?sequence=1)
(The case of Central and Southern Finland)
University of Jyväskylä
Department of Sport Sciences
Master's Thesis
Social Sciences and Sport
Autumn 2012
Heti alussa siirrytään suoraan asiaan:
Quote
Consequently the generation of immigrant is facing more and more difficulties such as low
educational level, high unemployment, and delinquency, so on. According to Knop, P.D. et al. (1996) young Muslim faces vulnerable situation in the society and public institutions do not facilitate them in order to meet their needs. They are deprived of getting education, assistance, material facilities and social opportunities; moreover they are frequently confronted with intolerance by others. Mostly, this racism and discriminatory behavior act towards the Islamic communities. It is expressed that as an ethnic minority Muslim young generation undergo with challenging position concerning education, housing, leisure, family situation, judicature, health and finance.
Olen jostakin ollut ymmärtävinäni, että Islamista on monenlaista tulkintaa, jyrkempää ja maallisempa. Nyt ilmeisesti mennään hyvin jyrkän Islamin mukaan:
Quote
s. 6: Besides the mentioned fact above; Muslim girls are obliged to follow the rules of Islam. This can be obstacle to practice sport and physical activities in Western countries.
Quote
The present research highlighted the principle of Islam and the obligation of the believer. The research is offered on the basis of the argument that if school system adopts some principles and makes new rules to facilitate their students that are having religious obligations, then it would encourage the students at the one hand and would develop understanding between the teachers and students, on the other. The main issues that require immediate attention are swimming, dress code, taking shower, other gender based activities and music.
Koulun Suomessa on siis muutettava sääntöjään ja periaatteitaan muslimioppilaiden takia.
Tulta ja tulikiveä tulee tottelemattomien päälle:
Quote
s. 7: Muslim Children's life style is different than others in western society. While, Muslims are oriented their life according to their religious norm from childhood; which their parent obligated from Allah (SWT). According to Quran and Hadith every parent will be asked about their duty towards children and Allah (SWT) warns that people must be conscious about themselves, their children and their families from hellfire. It means that everyone must obey Allah's (SWT) rules and regulations; otherwise they will get hard punishment. As it is said in Quran that Hellfire is already burning and whose fuel is people and stones (Hamdan, 2009.p.36).According Hamdan (2009), people should realize about the verses of Quran; because Allah (SWT) has cautioned about how people will be treated in the resurrection day. That is why it should be main focus in parenting from an Islamic viewpoint.
Luku 2. Method s. 10 - 14Quote
The study employed qualitative approach specifically ethnographic method was used for data collection. This methodology was chosen because the researcher lived in central Finland, Jyvaskyla since 1995; that the researcher has school age children and familiar with the school system; that the researcher is assimilated into the language and culture of the research areas; that the researcher did her BA honors and MA degree in Islamic studies. Moreover, the researcher obtained an experience as a teacher from a secondary and higher secondary school and college that would help to understand both the practice and the concept of Islam; and that the researcher has a project on different sport activities for Muslim community since 2001-2008 under the Jyvaskyla city and the University of Jyväskylä.
Laadullista tutkimusta siis tehdään. Tutkija on asunut Jyväskylässä vuodesta 1995 ja omasta mielestään on assimiloitunut (?) suomen kieleen, mutta silti hän tekee gradunsa englanniksi. Mikä tärkeintä, hän on suorittanut alemman ja ylemmän korkeakoulututkintonsa aineessa nimeltä Islamic studies.
Tutkimus toteutettiin seuraavasti:
Quote
The research was conducted in the central and southern Finland. Totally, 6 schools were purposely selected based on the attendance of Muslim girls. The target schools include both primary and secondary schools.
The sources of the data were sport or physical activity teachers, Muslim girls attending school, and their respective parents. The girls were taken from grade three to nine. Totally, 6 girls, 11 parents, and 6 respective teachers of the students were included.
Target schools and participants were purposely selected as follows: Six schools where Muslim girls were participate. Participating girls and their respective parents are practice Muslims. Additionally they were members of the Muslim Community in Central and Southern Finland. All P.E. teachers had Muslim girls in the lessons.
Luku 3. Status and role of woman in Islam s. 15 - 52Nyt päästään asiaan. Tämä on koko gradun pisin luku, 37 sivua. Tuntuu olevan myös graduntekijän varsinainen syy tämän gradun tekemiseen. Koraanista on lainauksia joka sivulla, useimmiten montakin lainausta. Sitten graduntekijä selittää, mitä tämä kohta tarkoittaa. Minulla on ollut sellainen käsitys, ettei muslimimaailmassakaan uskonoppineet ole mitenkään yksimielisiä siitä, miten Koraanin tekstejä sovelletaan nykyaikaan, mutta nyt meille on tarjolla tutkija, joka selittää hyvin tarkasti, miten noin 1400 vuotta sitten kirjoitettuja tekstejä sovelletaan 2010-lukua elävään suomalaiseen yhteiskuntaan.
Väärinkäsitysten välttämiseksi, kyseessä on siis liikuntatieteen alan pro gradu -työ, ei uskontotieteen, etnografian, antropologian tai jonkun muun sen tyyppisen aineen, tarkalleen ottaen tosin tämä on liikunnan yhteiskuntatieteet -kategoriaan kuuluva opinnäytetyö, ehkä se selittää asiaa.
Täytyy jättää tämän luvun lukeminen huomiseen ettei tule väsyneenä väärinymmärtäneeksi jotain oleellista kohtaa Koraanista.
Älkää nyt hyvät ihmiset tuhlatko aikaanne näihin graduihin. Satun tuntemaan muutaman liikuntapedagokiikan maisterin ja voin paljastaa, että nämä nuuskahuulet eivät todellakaan ole mitään viiltävän analyyttisia tutkijoita. He ovat vahvasti suuntautuneet käytännön opetustyöhön. Opinnäytetyöt ovat pakkopullaa, joihin ei juuri panosteta.
Islamin pukeutumis- ja siveellisyyssäännöt eivät ole otollisia liikunnallista elämäntapaa ajatellen. Mustat kaavut eivät sovi lenkkeilyyn eivätkä oikein mihinkään. Muslimimaiden asukkaat harrastavat vähän liikuntaa ja ovat ylipainoisia. Ylipaino ja liikunnan puute aiheuttavat terveydellisiä ongelmia ja ennustavat lyhyttä elinikää. Mustakaapuiset lihavat keski-ikäiset musliminaiset eivät näytä erityisen hyväkuntoisilta, eivätkä näytä partaiset kaapumiehetkään. Ehkä musliminaisten nuorena aloittama seksielämä vanhemman miehen vaimona perustuu siihen, että kun ennuste terveyden ja elinajan suhteen on kokonaisuudessaan huono, on aikuistuttava varhain.
Joissakin islamilaisissa maissa lihavuudesta on tehty hyve. Läski on seksikästä.
"Islamic Republic of Mauritania, the mirror opposite of the West on questions of women's weight. To men here, fat is sexy. And in this patriarchal region, many Mauritanian women do everything possible — and have everything possible done to them — to put on pounds."
Kaapu peittää läskit, joten ulkonäöstä ei tarvitse välittää:
"The Gulf society is suffering from a rise in obesity, particularly in women, a problem that is partly disguised by the traditional black female over-garment worn in the Gulf....the abaya serves to hide the extent of obesity in Gulf women. In the same way, the male dishdasha (garment) also hides men's bellies," said Dr. Abdul Rahman Musaiqir, head of the Arab Center for Nutrition at Bahrain University."
http://wikiislam.net/wiki/Muslim_Statistics_-_Health_and_Disability#Obesity
http://parthsarthi.files.wordpress.com/2010/10/muslim_women_6152.jpg
Manjuma Khanam Shilpi
The State of Muslim Girls in Physical Activities and Sport and Significance of
Parenting in Islamic Perspective (https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/39893/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-201210042599.pdf?sequence=1)
Luku 3. Status and role of woman in Islam s. 15 - 52
Quote
s. 15: As women are biologically vulnerable the concern must be, which job is suitable physically and psychologically in her life. For instance, working in health centers for females, teaching in girls' school and college, and some other work which needs female employee are suitable for women.
Nainen on siis biologisesti haavoittuva, joten hänen sopii työskennellä esimerkiksi naisille suunnatussa terveyskeskuksessa tai tyttökoulussa opettajana. Suomessa vain ei taida tyttökouluja tai naisten terveyskeskuksia olla. Mitenkähän sitten yliopistossa opiskelu, jos siellä on myös miesopiskelijoita. Lieneekö sekään kovin hyväksyttävää?
Länsimaiset horinat sukupuolten välisestä tasa-arvosta voidaan kokonaan unohtaa, naisen pitää totella ja kunnioittaa miestään:
Quote
s. 18: A large number of Islamic scholars emphasized that if people are obedient to maintain Islamic rules perfectly, there will not be men superiority over women. Islam has given equal right to man and woman. Allah (SWT) has emphasis that men and women, husband and wife have same rights in all phase, apart from leadership in the family. It is clearly stated in the Holy Quran that, "And they [women] have rights (over their husbands as regards living expenses, etc.) similar (to those of their husbands) over them (as regards obedience and respect, etc.) to what is reasonable, but men have a degree (of responsibility) over them. And Allah is All-Mighty, All- Wise" (Al-Quran, 02:228).
Additionally it is clearly expressed in the Holy Quran that "Men are the protectors and maintainers of women, because Allah has made one of them to excel the other, and because they spend (to support them) from their means. Therefore the righteous women are devoutly obedient (to Allah and to their husbands), and guard in the husband's absence what Allah orders them to guard (e.g. their chastity, their husband's property, etc.)"(4:34).
Jotkut väittävät miesten ja naisten aseman olevan erilaisia Islamissa, mutta se on höpöjuttua, ylläolevan kanssa ei ole yhtään ristiriitaista todeta näin:
Quote
s. 21: Some authors consider men and women having different position in Islam. They argued that Islamic law concerning body purity and decency of women are set up by men with the object to dominate them and establish their power (Knop,P.D. et al,1996), However, Islam do not tolerate inequality between men and women rather foster to justify and balance towards them, as Allah (SWT) stated, as cited in Sibayee (2004).
Miten sitten musliminainen voi elää pahassa ja maallisessa ei-islamilaisessa maassa:
Quote
s. 29: Now question arise, how Muslim female is considered living in non Islamic country? If their living style is according to Islamic etiquette and fundamental believes. While numerous authors argued that Muslim women are confronting in non-Islamic country with various troubles.
Toimenpiteet lapsen vanhempana ratkaisevat, onko edessä taivas vai helvetti:
Quote
s. 30: According to the above mentioned Hadith, Islam understands parenting as a vital duty which must be approached sincerely and earnestly. The duty of parent is to protect their offspring in present and spotlight on preparing them for future life. That is why parenting in Islamic perspective is considered as a person's door to either paradise or hell. (Hamdan, 2009).
s. 31: Many people argued in western societies why many Muslim parents do not allow their girls to participate in sport or physical activities in public places. Why they do not like their girls' participation in sport where men and women are mixed or such kind of place that they cannot maintain Islamic custom? To address these questions Nasim (2007) has stated from the Islamic point of view,
"Children will be complaining against their parent on the judgments day if they are incompetent to enter paradise for their parent's inattention".
It is mentioned previously that a Muslim have to deal his or her whole life in accordance with the rule given by Allah (S.W.T.). For that reason it is crucial to understand the importance and responsibility of the parenting role. Parent must know the basic concept that children are the test in their life and accordingly they will be accountable in judgment day to entrance paradise. That is why a Muslim has to save him or herself from hellfire, at the same time to draw a great role upon their children that keep them to be righteous (Hamdan, 2009). As Allah (S.W.T.) has recommended:
"And know that your possessions and your children are but a trial and that surely with Allah is a mighty reward (Al-Quran8:28)".
s. 34: Similarly children in Islam have to pay their attentions to their parents. If parent give them order or instructions they must obey and respect that, whether they like it or not. Even though they should not question about the authority of parent neither to prefer own desire in defiance of their parent. However, children can refuse parent's recommendation or requests if they associate partners with Allah (S.W.T.), (Al-Qaradawi, 2007; Hamdan, 2009). As it is stated in Holy Quran:
"But if they (both) strive with you to make you join in worship with Me others that of which you have no knowledge, then obey them not, but behave with them in the world kindly....(31:15)".
Lasten on siis toteltava ehdottomasti vanhempien määräyksiä, paitsi jos Allah toisin määrää. Tulee mieleen sellainenkin ajatus, että pitääkö esimerkiksi opettajia totella ja kunnioittaa?
Quote
s.39: Islamic Shariah (law) considers sport and leisure activities as a significant element of human life.
s. 40: To give evidence of the importance of sport there is a Hadith narrated Abu Huraira (r.a), a best accompany of Prophet Muhammad (p.b.u.h.),
For the devil makes sport with the posteriors of the children of Adam. If he does so, he has done well; but if not, there is no harm (Dawd, H35, and purification).
Mutta entä jos ympäröivän yhteiskunnan tavat hankaloittavat liikunnan harjoittamista, mikä silloin on tärkeätä?
Profeetta itse oli tunnettu painija:
Quote
s. 41: It is well known that the Prophet in Islam practiced wrestling and he was an excellent wrestler. There is evidence that once he had defeated a famous wrestler, named Rukana in that period. Soon after this competition, Rukana embraced Islam.
Quote
s. 43: However, peoples are confused about different ways of sport among practitioners, especially women and the rest world. Certainly this difference makes questions in peoples mind, particularly in the western society. There is no doubt, it might be religion. It is true that a Muslim is required to oath, to believe, to practice what Allah (S.W.T.) said in Quran and to follow His Prophet Mohammad's (S) teaching, deeds and approval to his companions. Furthermore, Islam is a Religion where nothing can be changed if people accept it or not.
Onhan niitä kerettiläisiäkin muslimeja, joiden mielestä länsimaissa asuttaessa voitaisiin ehkä vähän joustaa, mutta kirjoittajamme laittaa heidän jorinansa oikeaan arvoonsa:
Quote
s. 44: A number of Authors have argued about different attitude of Muslim girl's physical activities participation in western school. Some of them blamed their parent, as they are very strict in order to orient them islamically. However, Muslim parent is required to look after their children according to the direction of Allah (S.W.T.) and His Messenger.
Eventually, people are not allowed to adopt a single issue for cultural changes or other purposes which consider as unlawful activities in Islam.
Islam (tai ainakin kirjoittajan Islam) määrittelee hyvin tarkasti, miten naiset voivat liikuntaa harjoittaa:
Quote
s. 46: Evidently in sport participation clothing must be islamically acceptable; consequently shorts, Tshirts, leotards, swimming costumes etc. are not permissible in Islam. It is necessary to verify that there are no male spectators. No mixing of sexes is allowed in normal situations apart from special circumstances under certain stipulations. (Beiruty, 1997; Medjadji, 2007).
In Islamic culture Muslim are not allowed to be naked; not to display their body too much, whether in same or opposite sex. Even though they maintain privacy in shower, swimming pools and large hospital wards too. Additionally, to expose the body during physical education classes might make them troubles. As wearing, bathing, and gym suits strictly prohibited for women or girl's in front opposite sex. (Itkonen, 1999, p.14; Nurmi, 1994, 137; 182-185).
s. 51: According to the Finish school system swimming is obligatory for all pupils. In Helsinki some Muslim parents who do not allow their children to participate in public swimming pool are required to teach them privately. In such circumstances, parents are obliged to practice their children in private swimming pool and provide certificate of participation to the P.E: teacher (Opetushallitus, 2004).
Teksti on siis Suomessa hyväksytystä liikuntalääketieteellisen tiedekunnan gradusta, opinnäytetyön teoriaosuudesta. Ei yhtään käy kateeksi gradun ohjaajan ja tarkastajien hommaa, on varmasti ollut haastellinen (lausutaan vittumainen (http://hommaforum.org/index.php/topic,72234.msg1487509.html#msg1487509)) homma yrittää antaa tieteellistä arviota tästä uskonnollisesta paatoksesta.
Samainen henkilö lähti sitten työn laadullista osuutta varten "haastattelemaan" muslimiperheitä.
Quote from: Kemolitor on 06.03.2014, 20:07:29
Teksti on siis Suomessa hyväksytystä liikuntalääketieteellisen tiedekunnan gradusta, opinnäytetyön teoriaosuudesta. Ei yhtään käy kateeksi gradun ohjaajan ja tarkastajien hommaa, on varmasti ollut haastellinen (lausutaan vittumainen (http://hommaforum.org/index.php/topic,72234.msg1487509.html#msg1487509)) homma yrittää antaa tieteellistä arviota tästä uskonnollisesta paatoksesta.
Jyväskylässä on
liikuntatieteellinen tiedekunta, joka tuottaa lähinnä liikunnanopettajia ja -ohjaajia. Englanniksi "Faculty of Sport and Health Sciences".
Ei kannata sotkea lääketiedettä tähän, vaikka sana "terveys" tiedekunnan englanninkielisessä nimessä esiintyykin.
Quote from: Siili on 06.03.2014, 20:20:14
Quote from: Kemolitor on 06.03.2014, 20:07:29
Teksti on siis Suomessa hyväksytystä liikuntalääketieteellisen tiedekunnan
Jyväskylässä on liikuntatieteellinen tiedekunta, joka tuottaa lähinnä liikunnanopettajia ja -ohjaajia. Englanniksi "Faculty of Sport and Health Sciences".
Ei kannata sotkea lääketiedettä tähän, vaikka sana "terveys" tiedekunnan englanninkielisessä nimessä esiintyykin.
Minun mokani, puhdas ajatusvirhe, ajatus harhaili jo liikaa turhan monen Koraani-sitaatin lukemisen jälkeen.
Manjuma Khanam Shilpi
The State of Muslim Girls in Physical Activities and Sport and Significance of
Parenting in Islamic Perspective (https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/39893/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-201210042599.pdf?sequence=1)
Luku 4. Data of the master thesis s. 53 - 82Jostain syystä kouluilla suhtauduttiin ensin vähän nihkeästä oikeappisen Islamin esittelijän vierailupyyntöön:
Quote
s. 53: In order to approach target schools where participating Muslim girls attend, the researcher visited school's web page and got the contact address of the headmasters and P.E. teachers. An email message was sent to the headmasters and the P.E teachers of Helsinki and Espoo schools. However, none of them responded until decision was made to make telephone call and formal communication has started.
Riku Hirnin tutkimukseen verrattuna Shilpi haastattelee tutkimuskohteitaan todella perusteellisesti:
Quote
the researcher visited the family of school girl and interviewed both for the girl and her mother. At that time the father of the girl was not present at home and consequently, discussion was held with the mother which took about an hour. Finally, afterwards, the researcher had got the chance to re-visit the girl's house in order to meet the father, as physical presence is focal point of ethnographic research. The researcher re-visited the girl's house by 25th of June and spent an hour with the father, with the presence of other members of the family.
Appointment was made to visit the girl's house but unfortunately, the mother of the girl had gone overseas for an emergency case. Consequently, the visit was postponed and telephone interview was arranged to get relevant information from the parent. As this parent is very close to the researcher and they belong to the same community, it was possible to make frequent phone calls and make a discussion about the issue during community gatherings.
Appointment was made to meet the girl's parent, however, due to bad weather and darkness in winter, the researcher could not meet the parents at home. Consequently, telephone interview was conducted to get information from both parents. After the telephone interview, the researcher and these parents had the chance to meet together in a community picnic held on 26th of June in 2010 where they spend about ten hours and had informal discussion about the sport and physical activities for Muslim girls in Finland schools.
As the participating girl's father was not living in Finland, her mother responded to all the questions. This mother was also a member of the Muslim community and the researcher had the chance to meet her frequently and discuss about the subject very often.
Interview was conducted for both the mother and the girl at home in a relaxed manner having tea and some snack. As usual, issues about Islam and Finish school system were the center of the discussion. The researcher visited this family again in order to interview the father as he was not present the previous day. The discussion was much longer than the earlier. The discussion focused on parenting and looking after children in Islamic context. At some point, the discussion went beyond the research topic as the father was the President of the local Mosque for the Muslim community.
Kuinka paljon tällä gradulla oikeastaan on tekemistä liikuntatieteen kanssa tai edes suomalaisen yliopistojärjestelmän. Tiukan linjan muslimi todistelee Koraani-lainauksillaan oman linjansa oikeaoppisuutta ja käy asiasta keskusteluja toisten valaistuneiden kanssa.
Tulipa sitten tutkijalle vastaan feministinen liikunnanopettaja, joka yritti änkyttää tutkijalle, että uskonto voisi muuttua ajan mittaan. Koraania siteeraamalla vääräuskoinen asettui:
Quote
s. 57: The researcher has also got the chance to discuss about the teachers personal life and experiences. For instance, the researcher was practicing Islam and had Islamic dress code; however, the teacher was proud of that as she is a feminist. The teacher also asked some important questions such as the difference between men and women in Islam; Islamic dress code; and men having more than one wife in Islam.
Accordingly, the researcher replied to the teacher in a logical way coating verses from Quran and Hadith. Finally, the P.E. teacher expressed her opinion if Muslims can change Quran and Hadith through time. The researcher replied the question saying "no one can add or less anything in the Holy Quran. If people try, they would not succeed, because, Allah (S.W.T.) has declared in the Holy Quran the following",
"Allah burdens not a person beyond his scope. He gets reward for that (good) which he has earned, and he is punished for that (evil) which he has earned (Al-Quran, 2:286). And that man can have nothing but what he strive for", (Al-Quran, 53:39).
Lipsahtaapa tutkijalta erikoinen ilmaus:
Quote
s. 60: The teacher of the school is from Estonia; however she looks like Finnish and speak the local language very well.
Virolainen opettaja näyttää suomalaiselta, tutkimuksen tekijällä on siis selvä käsitys siitä, miltä suomalainen näyttää, osaa jopa "paikallista kieltäkin".
Quote
According to Amina, some sports are more inflexible for her, like Ice hockey, music, dance and couple dance. She told, it is quite difficult for her as a Muslim girl; especially if the activities arrange among boys and girls. If she participates among boys or beside male instructor, then it is most possible that her body expose to them which consider unlawful act in Islamic context. Evidently Islam does not allow mixing among men and female, when both of them become mature. As Islam emphasizes to the female which is said in Quran:
"O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks (veils) all over their bodies. That will be better, that they should be known so as not to be annoyed. And Allah is Ever oft Forgiving, Most Merciful" (33:59).
s. 65: Amina is from such a religious family where they maintain religious obligation absolutely, that is why she holds her believes and does not compromise with anything which is not favored in Islamic context.
Nearly all parents are very active Muslims and by to follow Islamic shariah in every way of their life, but Amina's parents are even strong believers. They do not compromise anything; if something is against Islam. When they were asked by the researcher that,"what would be your decision if the school fails to accommodate your girl's interest based on the Islamic rules?" Then they told, once the headmaster of their daughter said to them, (in order to remove Amina's head scarf) "if you are in Finland you have to become (like) Finns". In that situation Amina's mother has replied that," we think we are not in Finland neither in Somalia; we are living on the planet of Allah (SWT). That is why our first priority is to obey Allah (SWT) over everything."
Obviously Allah (SWT) declared in the Quran:
"Blessed is He in Whose Hand is the dominion, and He is Able to do all things. Who has created death and life, that He may test you which of you is best in deed. And He is the All-Mighty, the Oft-Forgiving;" (67:1-2).
Rehtori oli ensin yrittänyt heittäytyä hankalaksi, mutta joukkovoima oli tehonnut:
Quote
s. 67: Additionally Amina's parent told that they had visited so many times in the school since her daughter got admission there, mostly to inform about Muslim food and drinks, culture and custom. They informed that when their daughter was in class five, she was not allowed to take hijab (covering head and chest) in school. Beside her, there were a number of other Somali pupils in the class. Obviously, all parents together visited the school concerning the issues.
However, they could not reach their goal, as the headmistress disagreed with them. Nevertheless, when the headmistress observed that the parents did not move away from their condition; then she agreed that girl can wear Islamic dress in P.E. lesson, however Amina must participate in music class.
Later on, all Somali pupils left from the music class without saying anything. In this kind of situation the headmistress organized a meeting with Somali parents and expressed her opinion that she could not change anything in school. Conversely, all Somali family refused the headmistress's opinion. Moreover they declared that their children will not participate in the music class unless the headmistress will accept their appeal.
Musiikinopetus ei tainnut gradun aiheeseen liittyä mitenkään, mutta samantienhän sitä haastattelija laajentaa aihepiiriään tutkimuksen mitenkään siitä kärsimättä.
Quote
After two months, the headmistress has discussion with the Imam (chief of the Mosque, to whom people follow for prayers) and got more information about the reason of parents' disagreement with school system. Since that period Amina and also other Somali pupils just only attend the music class. However, they did not play any music; only participate in the class.
Kuinkahan monessa Suomen koulussa on jo vastaaviin tilanteisiin törmätty ja kuinka monta kertaa rehtori ja opettajat ovat vain antaneet periksi, välttyäkseen rasismisyytöksiltä.
Mutta lopullinen tavoite on ilmeisesti tämä:
Quote
s. 70: For increasing appropriate facilities Amina's father advocate to school authority for changing school policy to allow no mixing between boys and girls. Additionally, he recommends for no music class and dance activities.
Musiikki pois kouluista, tanssi pois kouluista, ei enää sekaluokkia.
Khadija piti judosta, mutta Allah ei. Muhammed sai kyllä harrastaa painia, mutta tytöt eivät saa harrastaa judoa.
Quote
Once she started to practice Judo in school; but her mother realized that it is not suitable for her as a Muslim girl. Her mother thought that if she does not stop Khadija's Judo practicing, she will consider as a sinner in the view of Allah (SWT). Ultimately she is afraid of the situation of Judgment day as it mentioned in the Quran,
"O mankind, fear your Lord. Indeed the quake of the (destined) Hour is something terrible. The day you will see it, every suckling female will forget that which she suckles, and every female having pregnancy shall abort her fetus, and you will see people as if they are drunk, while they are not drunk, but Allah's torment is (so) severe"(22:1-2).
Feministiopettaja ei tajunnut Islamia ollenkaan, vaikka tutkija yritti hänelle hitaasti ja selkeästi selittää elämän perusasioita:
Quote
s. 75: Asia's teacher is from Finland. This is the first time that she has got experience about Muslim culture through Asia. She did not meet with Muslim pupils ever until she met Asia. However, in present times there are Muslim boys and girls in her other classes. She introduced herself as a feminist. Therefore many questions arise in her mind. Also she is getting new experiences with Muslim pupils' culture and religion. For instance, she found discrimination when Muslim girls are obligated to put hijab where their counterparts are not forced. Similarly the teacher was inquisitive about why Muslim men can have more than one wives. After obtaining all answers from the researcher she again recommended that it is better, if Muslims adopt something aside from the religious point of view. She failed to understand that Islam is a complete code of life and the perfect way to live happy and successful life. Islam is a religion which prefers first priority of Allah (SWT) then His messenger Prophet Mohammad(S). As a result there is not a single profitability to adopt anything else in Islamic framework.
s. 76: However Mariam and Asia are different from Sumaia. As both of them practices all sports activities in school. Nevertheless Asia has to take shower in general bath room and change clothes in common dressing room which she dislikes. Also her parents deeply worried that there is no individual dressing and bath room for their daughter. Many times they informed teacher about the issues; however in reality it was not considered. Asia's parents think that they must visit school in order to get better facilities for their daughter.
Vaikuttikohan tutkijan vierailu mitenkään Asian vanhempien näkemyksiin? Heidän lapsensa osallistui muiden tavoin liikuntatunneille mitään erityiskohtelua vaatimatta, tutkijan vierailun jälkeen vanhemmat tulivat siihen tulokseen, että heidän pitää käydä koululla laittamassa asiat järjestykseen.
Quote
s. 77: Mariam is very obedient girl to her mother. She does not understand much about religion; but her mother is very strict and guides her children to practice Islam from their early life. As it is declared in the Quran,
"O you who believe! Betray not Allah and His Messenger, nor betray knowingly your Amanat (things entrusted to you and all the duties which Allah has ordained for you). And know that your possessions and your children are but a trial and that surely with Allah is a mighty reward" (8:27-28).
s. 78: Rationally, Mariam's mother is more conscious over her children. That is why she would like that school will provide separate sports class between boys and girls. Also it is necessary to give female teacher for the girls. Additionally it is crucial to organize separate swimming for Muslim girls and not to play music. What is more, Mariam's mother required her daughter's outside activities must separate from the distance of men and boys.
Maapallolta löytyy varmaan monia maita, joissa tällaiset asiat on jo järjestetty. Eikö silloin olisi lasten tulevaisuuden ja taivaspaikan takia järkevämpää muuttaa sellaiseen maahan, sen sijaan että vaaditaan Suomessa erikoisjärjestelyjä lapsen koulunkäyntiin.
Quote
Asia's parents are confronting with the school system to keep religious requirement. For this reason, right at the beginning when Asia was admitted in the school they informed that she needs separate bathroom to take shower and individual place to change dress. However, the proposal still hung on and the teacher responds that it is not possible to give her such facilities in school. When the situation is changing as Asia is growing up fast the religious requirement concern very much in her parent's mind. They want to visit Asia's school again and clarify more regarding religious obligations.
Tässä koulussa ei ole vielä suostuttu erikoisjärjestelyihin, mutta kuinkahan monessa jo on suostuttu tai tullaan suostumaan, kun Manjuma Shilpin kaltaiset ihmiset kiertävät painostamassa vanhempia.
Luku 5. Discussion of the findings and conclusion s. 83 - 86Quote
s. 85: So it will be more worthwhile to provide some requirement facilities, in order to formulate a balanced healthy environment. At the same time it would be beneficial to ascertain more tolerance towards divergence between multicultural perspectives.
Suomalaisten koulujen siis pitäisi opetella sietämään muita kulttuureja (tarkoittaa muslimeja) ja sopeutua heidän vaatimuksiinsa. Muslimien sen ei tarvitse tehdä mitään myönnytyksiä muuttaessaan vieraaseen maahan ja vieraaseen kulttuuriin.
Miksiköhän tämä asia on aina näinpäin. Kun suomalainen matkustaa ulkomaille, pidetään tärkeänä asiana, että tutustutaan paikalliseen kulttuuriin ja käyttäydytään sen kulttuurin vaatimusten mukaisesti. Kun Suomeen muuttaa väkeä muualta, oletetaan, että me perehdymme heidän kulttuuriinsa ja alamme käyttäytymään heidän kulttuurinsa vaatimusten mukaisesti.
Quote
In one hand Finland has material culture, where majority inhabitances are busy to earn money and prefer luxurious or exclusive life style. Whereas in other hand Muslims want to share everything according religion and their first priority is religion over everything. They believe fortune can favour or not favour in their life because everything in Allah's (SWT) hand. Just they obey to Allah (SWT) without any doubt; moreover they think that they are in the test by Allah (SWT) in earth life.
Aikamoinen liikuntatieteellisen tiedekunnan opinnäytetyö tämä kyllä oli. Laadullisen tutkimuksen ja haastattelututkimuksen periaatteita en yhtään tunne, mutta olisin kuvitellut, että haastattelijan pitäisi olla ikäänkuin ulkopuolinen asiassa, vain haastatella kohteitaan, ei tyrkyttää omia uskonnollisia näkemyksiään tai ottaa kantaa haastateltavien näkemyksiin.
Lähinnä gradu koski liikuntatuntien järjestelyjä, musiikinopetustakin sivuttiin. Mitähän kaikkia muita vaatimuksia muslimeilta löytyykään kouluille? En kyllä muista, että näistä asioista olisi juurikaan lehdissä kirjoitettu, saati sitten kerrottu, miten asia eri paikkakkunnilla on ratkaistu.