SARAJEVO. Hijabit ja uudet moskeijat kielivät islamin noususta Bosnian pääkaupungissa Sarajevossa. Pääosa kansasta – ja myös muslimiväestöstä – on edelleen tapauskovaisia, mutta pelot ääriainesten noususta ovat viime aikoina kasvaneet.
Yksi näkyvistä merkeistä on King Fadh -moskeija, jonka kerrotaan vetävän puoleensa wahhabiitteja, eli äärikonservatiivisen islamin suuntauksen kannattajia.
Kuten yhä useammat Bosnian uudet moskeijat, myös King Fadh on maksettu saudirahalla. Huhutaan myös, että saudit maksaisivat naisille hijabin eli päähuivin tai kaavun pitämisestä. Kaikki tulot ovat tervetulleita maassa, jossa työttömyys lähentelee 40 prosenttia.
Jotkut terrorismiasiantuntijat ovat olleet huolissaan siitä, että Bosnia voi tarjota hedelmällisen maaperän ääri-islamismille ja "valkoisten muslimiterroristien" värvääjille.
"Jos Bosnian muslimien taloustilanne huononee, se luo perustaa radikalismille. Mutta arvioin, ettei wahhabiiteista ole todellista vaaraa yhteiskunnalle", sanoo Sarajevon Islamilaisen yliopiston professori Ša?ir Filandra.
Myöskään Uskontojen välisen neuvoston muslimiedustaja Emir Kova?evi? ei näe islamin leviämisessä huolestuttavia piirteitä. "Uusia moskeijoita ilmestyy, mutta se johtuu moskeijoiden tarpeesta, koska Jugoslavian aikana uskonnon harjoittaminen ei ollut sallittua."
Jugoslavian aikana kommunistinen hallinto suhtautui kielteisesti uskontoihin ja vieroitti ihmisiä uskonnon harjoittamisesta.
Uskontojen välinen neuvosto pyrkii lähentämään uskontokuntia. Se on esimerkiksi järjestänyt tapaamisia teologian opiskelijoille, ja on vienyt heitä toistensa kirkkoihin ja moskeijoihin.
Bosnian väestöstä 40 prosenttia on muslimeja, 31 prosenttia ortodokseja, 15 prosenttia katolilaisia ja 14 prosenttia muita.
Uskonto määräytyy etnisen taustan mukaan siten, että Bosnian serbit ovat ortodokseja, kroaatit katolisia ja bosniakit muslimeja. Poikkeuksia ei juuri ole.
Islam tuli Balkanille ottomaanien eli turkkilaisten valloittajien mukana 1400-luvulla.
Tämähän on jo tuttua. Epävakautta ja muslimien radikalisoitumista Euroopassa rahoitetaan rikkaista muslimimaista. Toivottavasti ei ole Suomen tulevaisuus.
Toivottavasti Venäjä ja Serbia eivät olleet oikeassa.
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 28.06.2009, 20:22:51
Toivottavasti Venäjä ja Serbia eivät olleet oikeassa.
Pitäisiköhän alueen NATO-joukot pitäisi vaihtaa paremmin tällaisen monikulttuurisen värinän kanssa toimeentuleviin venäläisjoukkoihin?
Kosovossa muslimit (Albanialaiset) järjestivät väijytyksiä poliisipartiota ja muita Serbialaisia viranomaisia vastaan jo vuosia ennen kuin Serbit lähettivät sinne armeijansa. Sitten siellä taisi kuolla 12-20 Kosovoalbaania epäselvissä olosuhteissa, minkä jälkeen NATO alkoi metodisesti pommittaa hajalle Sebrialaisia tehtaita, sähkölaitoksia, siltoja, tevisio-ja radioasemia, Kiinan lähetystön jne.
Kosovo on menetettyä maata länsimaiselle sivilisaatiolle.
Taitaa pian Bosniakin olla.
Idiootti Bush hyökkäsi sitten väärään maahan kun eivät menneet Saudi-Arabiaan, vaan Irakiin.
Saudit ovat lahjoneet Bushien perhettä kymmeniä vuosia. Eivät ole tyhmiä, nämä Saudi-Arabialaiset, vaikka menevätkin näimisiin pääasiassa serkkujensa kanssa.
QuoteJugoslavian aikana kommunistinen hallinto suhtautui kielteisesti uskontoihin ja vieroitti ihmisiä uskonnon harjoittamisesta.
Jugoslavia oli myös liberaaleimpia kommunistivaltioita, ellei liberaalein. Ulkomailla sai käydä työskentelemässä ja maataloutta ei kollektivisoitu niin pakolla kuin muualla itäblokissa.
Oikeastaan Bosniassa pyyhki silloin paremmin kuin itsenäisyyden aikaan.
Quote from: M. on 28.06.2009, 20:34:47
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 28.06.2009, 20:22:51
Toivottavasti Venäjä ja Serbia eivät olleet oikeassa.
Pitäisiköhän alueen NATO-joukot pitäisi vaihtaa paremmin tällaisen monikulttuurisen värinän kanssa toimeentuleviin venäläisjoukkoihin?
Niin siis pakkohan tässä on miettiä , että oliko Moskova oikeassa ja ne rauhanturvajoukot olisi parempi hankkia Venäjältä. Venäjähän se viimeksikin pysäytti Islamin Idässä.
Äkkiäkös tässä on yhteisiä etuja Moskovan kanssa.
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 28.06.2009, 20:22:51
Toivottavasti Venäjä ja Serbia eivät olleet oikeassa.
Tiedä tuosta oikeassaolosta; tällaisissa konflikteissa on harvemmin osapuolta, joka olisi yksiselitteisesti oikeassa tai väärässä. Sen sijaan on kyllä päivänselvää, että Bosnian muslimien vuosina 1992-1995 ja Kosovon albaanien vähän myöhemmin länsimaiselta yleisöltä saama myötätunto oli täysin ylimitoitettua, ja vastaavasti serbien demonisointi ylitti kaikki irrationaalisuuden rajat. Länsimaisen liberaalin mieli on kertakaikkiaan rakennettu niin, että konfliktissa se osapuoli, joka näyttää olevan alakynnessä saa sympatiat ja johtava osapuoli vastaavasti inhon. Sama mekanismi toimii mm. Israelin ja palestiinalaisten konfliktissa jälkimmäisten hyväksi, ja
mutatis mutandis myös Tshetshenian ja Georgian kahnauksissa Venäjän kanssa; Venäjä on tietenkin näytelmän konna.
Mitä Bosniaan tulee, islamin radikalisoituminen pantiin siellä kyllä merkille jo sodan aikana, vaikka siitä tietenkin syytettiin mitäpä muutakaan kuin Länttä ja sen "laiminlyöntejä" etc. Toisaalta presidentti Alija Izetbegovitsh oli täysiverinen islamisti jo kauan ennen sodan alkua.
En minäkään tiedä oikeassaolosta, mutta ilman Balkanin alueen väkeä Eurooppaa olisi kohdannut aika monta sotaa vähemmän.
"yhä useammat Bosnian uudet moskeijat, myös King Fadh on maksettu saudirahalla" Niin on käsittääkseni myös ainakin Pasilan ja Oulun moskeijakin.
Islamilainen yliopisto. Hah.
Noh, kun EU:n politrukit vetävät muutaman vuoden kuluttua Bosniankin mukaan Unioniin, koko Euroopalla pyyhkii silloin entistä paremmin.
Quote from: mikanter on 28.06.2009, 21:31:41
Quote from: kaksinaismoralismirules! on 28.06.2009, 20:22:51
Toivottavasti Venäjä ja Serbia eivät olleet oikeassa.
Tiedä tuosta oikeassaolosta; tällaisissa konflikteissa on harvemmin osapuolta, joka olisi yksiselitteisesti oikeassa tai väärässä. Sen sijaan on kyllä päivänselvää, että Bosnian muslimien vuosina 1992-1995 ja Kosovon albaanien vähän myöhemmin länsimaiselta yleisöltä saama myötätunto oli täysin ylimitoitettua, ja vastaavasti serbien demonisointi ylitti kaikki irrationaalisuuden rajat. Länsimaisen liberaalin mieli on kertakaikkiaan rakennettu niin, että konfliktissa se osapuoli, joka näyttää olevan alakynnessä saa sympatiat ja johtava osapuoli vastaavasti inhon. Sama mekanismi toimii mm. Israelin ja palestiinalaisten konfliktissa jälkimmäisten hyväksi, ja mutatis mutandis myös Tshetshenian ja Georgian kahnauksissa Venäjän kanssa; Venäjä on tietenkin näytelmän konna.
Mitä Bosniaan tulee, islamin radikalisoituminen pantiin siellä kyllä merkille jo sodan aikana, vaikka siitä tietenkin syytettiin mitäpä muutakaan kuin Länttä ja sen "laiminlyöntejä" etc. Toisaalta presidentti Alija Izetbegovitsh oli täysiverinen islamisti jo kauan ennen sodan alkua.
Kertoisitko ystävällisesti totuuden, mikä on sinun kantasi asiaan koskien. Käsittääkseni serbit suorittavat etnisiä puhdistuksia, joten NATO:n hyökkäys oli perusteltua. Sentään Yhdysvalloilla oli munaa puolustaa sorrettua.
HS:
QuoteBosnian väestöstä 40 prosenttia on muslimeja, 31 prosenttia ortodokseja, 15 prosenttia katolilaisia ja 14 prosenttia muita.
Bosniassahan on kirjaimellisesti ainekset uuteen Libanoniin ja sisällissotaan.
Nyt olisi kiintoisaa tietää , että keihin se etninen vaino todella osui. Kaikkiin bosnialaisiin vai muslimeihin?
Hijabit ja uudet moskeijat kielivät islamin noususta Sarajevossa
Pääosa kansasta on kuitenkin edelleen tapauskovaisia
Virve Kähkönen
helsingin sanomat
King Fadh -moskeijan Sarajevossa kerrotaan vetävän puoleensa erityisesti islamin äärikonservatiivista muotoa kannattavia muslimeja. Monilla moskeijaan tulijoilla on uskon merkkinä pitkä kokoparta, joka ei muutoin ole kovin yleinen Sarajevon kaduilla.
SARAJEVO. "Mitä, ai ei myydä alkoholia? En tiennytkään", Dragan Niši?, 34, ihmettelee uutuuttaan hohtavan ostoskeskuksen BBI:n ensimmäisessä kerroksessa Sarajevossa.
Vieressä seisova naisystävä Nina Soldo, 26, roikottaa käsissään lähemmäs kymmentä muovikassia. Kasseissa on t-paitoja, laukkuja ja kenkiä.
Kroaatti-serbitaustainen pariskunta on tullut tuhlaamaan islamilaisten pankkien rahoittamaan ostoskeskukseen, jossa noudatetaan islamin sääntöjä. Sen kaupoista ja ravintoloista ei saa alkoholia tai possua, eikä sen tiloissa pelata uhkapelejä.
"Ei se ole meille lainkaan ongelma. Voimme mennä vaikka kadun toiselle puolelle viinakauppaan", Soldo sanoo.
Heille, kuten suurelle osalle Bosnia ja Hertsegovinan väestöstä, ei uskonnolla ole juuri väliä.
Toisaalla Sarajevossa tunnelma on aivan toinen.
Sodan pahoin runtelemalla Alipašino poljen alueella, kranaattitulen rei'ittämien kerrostalojen keskellä kohoaa suuri King Fadh -moskeija. Pääportin kupeessa nuori parrakas mies hyökkää heti kimppuun.
"Mitä te täällä teette?"
"Islam tarjoaa vastauksen kaikkeen."
"Varkaalta on katkaistava käsi, niin ongelmia ei enää tule", 26-vuotias "Jumalan orjaksi" nimittäytyvä mies julistaa ja pitää luennon islamin ylivertaisuudesta muihin uskontoihin nähden. Verryttelyasuun pukeutunut nuorukainen myy moskeijan edessä öljyjä, hunajaa ja dvd-versioita Koraanista.
King Fadh -moskeijan kerrotaan vetävän puoleensa wahhabiitteja, äärikonservatiivisen islamin suuntauksen kannattajia. Pitkäpartaisia ja tunikoihin pukeutuneita miehiä, huolellisesti verhoutuneita naisia.
Muslimien tärkeimmän rukoushetken, perjantain džuman, lähetessä moskeijan porteista valuu sisään paljon tämän näköistä väkeä. Moskeijan liepeillä näkyy myös pari täysin peittävään, burkhaa muistuttavaan abaya-kaapuun pukeutunutta naista.
Nämä uskovat pitävät varmasti huonoina uskovaisina muslimien valtaväestöä, joka juo alkoholia ja käy baareissa.
Kuten yhä useammat Bosnian uudet moskeijat, myös King Fadh on maksettu saudirahalla. Huhutaan myös, että saudit maksaisivat naisille hijabin eli päähuivin tai kaavun pitämisestä. Tulot ovat tervetulleita maassa, jossa työttömyys lähentelee 40:ää prosenttia.
Huiveja näkee yhä enemmän muuallakin Sarajevossa. Niitä kantavat lähinnä nuoret naiset.
Huivit ovat yksi lisäilmiö islamin ja uskovaisuuden noususta. Kommunistisessa Jugoslaviassa ennen 1992–1995 sisällissotaa usko oli yksityisasia.
"Balkanin Jerusalemiksi" kutsututtu Sarajevo on paikka, jossa länsi perinteisesti kohtaa idän ja islam kristinuskon. Ortodoksinen ja katolinen kirkko sekä moskeija kohoavat lähes vieretysten Sarajevon vanhassakaupungissa.
Jotkut terrorismiasiantuntijat ovat olleet huolissaan siitä, että Bosnia voi tarjota hedelmällisen maaperän ääri-islamismille ja "valkoisten muslimiterroristien" värvääjille.
"Jos Bosnian muslimien taloustilanne huononee, se luo perustaa radikalismille. Mutta arvioin, ettei wahhabiiteista ole todellista vaaraa yhteiskunnalle", sanoo kuitenkin Sarajevon Islamilaisen yliopiston professori Ša?ir Filandra.
Myöskään Uskontojen välisen neuvoston muslimiedustaja Emir Kova?evi? ei näe islamin leviämistä huolestuttavana. "Uusia moskeijoita ilmestyy, mutta se johtuu moskeijoiden tarpeesta, koska Jugoslavian aikana uskonnon harjoittaminen ei ollut sallittua."
Neuvosto pyrkii lähentämään Bosnian eri uskontokuntia. Se on esimerkiksi järjestänyt tapaamisia teologian opiskelijoille ja vienyt heitä toistensa kirkkoihin ja moskeijoihin. Moni ei ole koskaan astunut jalallaan toisen uskontokunnan pyhään paikkaan.
"On hyvä, että he oppivat tuntemaan toisensa opiskeluaikana, sillä he voivat päätyä samaan kylään imaameiksi ja papeiksi", katolista yhteisöä neuvostossa edustava Božana Katava sanoo.
"Et pelkää sitä, jonka tunnet."
Pelon merkitys on tullut esiin myös koko Euroopan näkökulmasta. Esimerkiksi Turkin liittyminen EU:hun on nähty usein "islam-kysymyksenä", sillä se toisi unioniin yli 70 miljoonaa muslimia.
Samalla on unohdettu, että Euroopan sylissä Balkanilla on unioniin pyrkivä, valtaväestöltään muslimimaa Bosnia.
"On hassua, miten eurooppalaiset katsovat muslimeja kuin amerikkalaiset intiaaneja", professori Filandra sanoo.
http://www.hs.fi/digilehti/ulkomaat/artikkeli/Hijabit+ja+uudet+moskeijat+kieliv%C3%A4t+islamin+noususta+Sarajevossa/1135247271982
Quote from: JT on 28.06.2009, 21:46:24
"yhä useammat Bosnian uudet moskeijat, myös King Fadh on maksettu saudirahalla" Niin on käsittääkseni myös ainakin Pasilan ja Oulun moskeijakin.
Kivaa. Tankatessa on kiva ajatella rahoittavansa wahhabiitti moskeijoita..
"
"On hassua, miten eurooppalaiset katsovat muslimeja kuin amerikkalaiset intiaaneja", professori Filandra sanoo. "
Ööö. Mikä minulla meni rohvessorin viisaudesta ohi? Eikös intiaanit olleet invaasion alle musertuneita alkuperäisasukkaita kulttureineen Amerikassa. Taas eurooppalaiset Euroopassa ovat kulttuureineen intiaanien asemassa islamin edessä..
Quote from: Fogeli on 28.06.2009, 21:04:15
Kosovo on menetettyä maata länsimaiselle sivilisaatiolle.
Taitaa pian Bosniakin olla.
Balkanin sodat olivat kuitenkin lähinnä nationalistisia eikä niinkään uskonnollisia. Balkanin muslimit ovat suhteellisen länsimaisia ja maallistuneita. Historiallisesti heillä ei ole mitään tekemistä esim saudien kanssa.
Kosovo on "muslimivaltio" mutta maassa on suhteellisen vähän moskeijoita ja naiset kulkevat minihameissa kaduilla. En ole koskaan kuullutkaan että joku kulkisi siellä burkhassa. Moskeijat ovat Saudien rahoittamia mutta mitään väentungosta niissä ei näe ja muutenkaan uskonto ei näyttele juuri mitään osaa ihmisten elämässä. Kosovon suurin ongelma on edelleen järjestäytynyt rikollisuus.
Bosniassa tuo radikalisoituminen on käsittääkseni seurausta elinolojen paranemisesta ja yleisestä hyvinvoinnin lisääntymisestä. Vaikka Bosniasta tulisi jonain päivänä Eu-jäsen niin pidän sen vaikutusta Euroopan yleiseen tilanteeseen hyvin marginaalisena. Sama juttu Kosovon kanssa, mutta 10 vuoden viiveellä.
Enemmänkin olisin huolissani Euroopassa jo olevista radikalisoituneista musliminuorista.
Quote from: Sebastian on 29.06.2009, 19:22:23
En ole koskaan kuullutkaan että joku kulkisi siellä burkhassa.
Korjaus edelliseen. Huiveja ja muita näki vielä ennen sotaa, mutta kuten aina niin sodalla oli yhteiskuntaa puhdistava vaikutus ja esim naisten "asema" parani huomattavasti. (vaikka ei se huono ollut alunperinkään)
Muutos tapahtui kuulemma yhdessä yössä, mutta en kuollaksenikaan muista mikä oli laukaiseva tekijä.
Bosniakit ovat slaaveja kuten kroaatit ja serbit. Ovat olleet sen verran kauan muslimeja, että heidät katsotaan omaksi kansakseen. Kieli on hyvin lähellä serbiaa ja kroatiaa. Käsittääkseni ennen islamin tuloa, bosniakkeja ei ollut olemassa, eli ovat uskonnon muodostama kansa. Tietysti kun ei ole olemassa vaihtoehtohistoriaa, vaan ainoastaan oikea historia, emme voi tietää olisiko bosniakkeja olemassa ilman islamia. Eli olisivat joko katolisia kuin kroaatit tai ortodokseja kuten serbit.
Kyseessä on siis alueella asunut väestö, joka on kääntynyt islamiin. Tämä on hyvä pitää mielessä kun seurataan miten arabialaisten äärimuslimien onnistuu radikalisoida bosniakkeja. Jotka ovat siis alkuperäisiä eurooppalaisia, eivätkä maahanmuuttajia.
Quote from: nyt nappaa on 29.06.2009, 20:03:57
Bosniakit ovat slaaveja kuten kroaatit ja serbit. Ovat olleet sen verran kauan muslimeja, että heidät katsotaan omaksi kansakseen. Kieli on hyvin lähellä serbiaa ja kroatiaa. Käsittääkseni ennen islamin tuloa, bosniakkeja ei ollut olemassa, eli ovat uskonnon muodostama kansa.
Kyllä kai bosniakeja on ollut olemassa iät ja ajat; termillä ei vain ole ollut nationalistista merkitystä kuin aikaisintaan 1800-luvulta alkaen. Osa bosniakeista tosiaan omaksui osmanivalloittajien islaminuskon joskus 1500- ja 1600-luvuilla. Loput jäivät ortodokseiksi ja katolilaisiksi. 1800-luvulla keksaistiin nationalismi. Serbiasta tuli agitaattoreita valistamaan Bosnian ortodokseja siitä, että nämä ovat ennen muuta serbejä (sitä he eivät välttämättä olleet aikaisemmin tienneet); tasan sama kuvio toistui muutettavat muuttaen kroaattien ja Bosnian katolilaisten suhteen. Bosnian muslimeille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin alkaa identifioitua yksinkertaisesti bosniakeiksi; aikaisemmin heitä oli usein pidetty turkkilaisina, kielestä viis.
Bosnian muslimit ovat tosiaan eteläslaaveja siinä kuin Bosnian ortodoksit ("serbit") ja katolilaisetkin ("kroaatit"). Näiden kolmen "kansan" kielet eivät ole lähellä toisiaan, ne ovat käytännössä identtiset. Kyseessähän se eteläslaavilainen kieli, jota Jugoslaviassa alettiin kutsua serbo-kroaatiksi. Se jakaantuu kolmeen murteeseen, mutta murteiden levinnäisyys ei ole päällekkäinen ns. kansakuntien asuma-alueiden kanssa. Selvemmin sanoen, saman kylän tai seudun muslimit, "serbit" ja "kroaatit" puhuvat samaa serbokroatian murretta. Historiallisesti ainoa merkittävä ero on ollut kielten kirjoitusasu, joka on poikennnut uskonnon mukaan (katolilaiset kirjoittivat kieltään latinalaisin aakkosin, ortodoksit kyrillisin ja muslimit arabialaisin kirjaimin). On asia erikseen, että Jugoslavian hajoamissotien jälkeen on eri tahoilla pyritty etäännyttämään "kieliä" toisistaan, mutta näitä yrityksiä pidetään yleisesti varsin keinotekoisina.
Bosnian tapaus on klassinen esimerkki myöhään konstruoidun nationalismin vaarallisuudesta ja typeryydestä.