Presidentti Sauli Niinistö on huolestunut Suomen julkisen sektorin koosta.
Niinistö kommentoi asiaa elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren järjestämässä yritys- ja talousseminaarissa Helsingissä keskiviikkona.
–Julkisen sektorin osuus bktstä [bruttokansantuote] 58 %. Tilanne ei ole terve, Niinistö sanoi presidentin kanslian Twitter-viestin mukaan.
Niinistön kommentoi myös yleisemmin julkisen sektorin tilannetta. Hänen mukaansa julkisen sektorin "palkkajohtajuuteen ovat syypäitä poliitikot".
–Julkisella sektorilla on vähennetty väkeä, mutta ei niinkään ylemmistä portaista, ehkä päinvastoin, presidentti sanoi.
Presidentti ei ole yksin huolensa kanssa. Muun muassa Turun yliopiston taloustieteen professori Matti Virén varoitti julkisen sektorin paisumisesta Uuden Suomen haastattelussa marraskuussa. Hänen mukaansa Suomen julkinen sektori on kasvanut niin suureksi, että Suomi ei enää muistuta markkinataloutta.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/65665-sauli-niinisto-suomen-58-liikaa-tilanne-ei-ole-terve
Kun se ongelma niissä korporaatikommunistisen kokoomuspuolueen kellokkaissa on että ne ei saa mitään aikaan ilman verovaroja eikä ne kykene eikä halua yrittää. Ainoa mitä kokoomus puolueena tekee on estää yritystoimintaa, haalii maahan ihmisiä joilla ei ole edellytyksiä menestyä tai yrittää ja sitten kun tämän totuuden sanoo ääneen, alkaa julkisen suvaitsevais- ja monikulttuurityöntekijämassan kasvattaminen. Kokoomus on vihreiden kanssa kilpaa täyttänyt mm Helsingin kaupungin kannattamattomilla ja erittäin kalliilla suojatyö- sekä vähemmistöetnotyömassalla josta ei ole varallisuuden ja hyvinvoinnin tuojaksi.
Kokoomuksessa on voinut olla oikeistolaisiakin ihmisiä, mutta puolueena se on kommunistinen ja ajanut kommunistista hallintopolitiikkaa.
Eiköhän tähän löydy ratkaisu helpolla:
Byrokratian jeesaamana jotkut politiikot pistänevät pystyyn hankkeen "Julkisen sektorin pienentämisviraston" perustamiseksi.
Ensin kootaan kymmenkunta komiteaa ja palkataan näille 100 konsulttia.
Parin vuoden päästä virasto pystyyn jonne komiteoiden/konsulltien suosittelemana palkataankin vain
19 johtajaa kahdenkymmnen sijasta, näin osoitetaan ihan tekemisen kautta että halua julkisen talouden pienentämiseen on.
Johtajien alaisilla samaa karua linjaa jatketaan...Ei enää 150 ylitarkastajaa vaan 148 saa riittää !
Virasto olisi sitten velvoitettu sitten muotoilemaan vähintääkin yhden, A4 kokoisen ja ympäripyöreän raportin vuodessa niin johan
lähtisi julkinen talous kutistumaan !
BKT-prosenttiosuuksien sijaan katsoisin näitä lukuja: valtion budjetin 2014 loppusumma 54 miljardia, kuntien menojen yhteenlaskettu summa vuodelle 2014 45 miljardia, Suomen väkiluku 5,4 miljoonaa.
Jos tuo törsäys katettaisiin pelkästään verovaroin, tekisi se keskiarvona 18 300 euroa veroja per asukas per vuosi. Aivan käsittämätön tilanne.
Julkisen talouden paisuminen näyttää selvästi olevan kytköksissä kokoomuksen hallitusvastuuseen. Hullua mutta kaikesta päätellen kun virkoja oikeasti keksitään julkiselle puolelle, kokoomukselta puuttuu loppupeleissä se kyky viheltää peli poikki. Käynnistyykin se sulle-mulle peli jolla maamme hallintovirat todellisuudessa jaetaan. Kepu on toinen tällainen sumuhroija.
Yksi kaikkein kallein ja huonoin kokoomusjohtaja kautta aikain on Jussi Pajunen. Kun joka kymmenennen suomalaisen kotikaupunki ajetaan selvitystilaan järjettömillä julkisilla menoilla, niin seuraus on valtakunnallinen katastrofi. Mutta mitään aikomustakaan tilanteen korjaamiseksi Jussi Pajunen, juhlittu korporaatiokommari ja vasemmistovihreän troikan keskihevonen, ei tee. Päinvastoin.
Tasavallan presidentti Niinistö:
Quote- Näyttäisi, että tuo vähentyminen kohdistuu suorittavaan portaaseen eli siihen, joka välittömästi palvelee kansalaisia.
Taas naulan kantaan. Julkisen sektorin organisaatioista pitäisi poistaa esikuntatehtävät, aivan kuten yritysmaailmassakin on pitkälti tehty, ja siirtää toiminnan kehittämisvastuu takaisin linjaesimiehille.
Erityisesti julkisten palveluiden tuottamisen tulisi olla 100% asiakasohjattua. Suomessa on rakennettu tätä koneistoa puhtaasti julkisen sektorin omista lähtökohdista, minkä seurauksena on syntynyt valtava määrä erilaisia koordinointi- ja suunittelurooleja sekä kokonaisia kampaviinereillä käyviä virastoja. Töpinän porukka ei ainoastaan nosta korkeata palkkaa vaan myös häiritsee suorittavan portaan työntekoa.
Toinen julkisen sektorin massiivinen virhe on tehty luomalla erilaisia lupa- ja holhousvirastoja, mallia THL, Valvira ja Poliisihallitus.
Jokainen voi hiljaa mielessään miettiä, miten toimii tämmöinen organisaatio: http://www.valvira.fi/valvira/organisaatiorakenne
Tässä taas poliisihallituksin nettisivuilta lainattua:
QuotePoliisihallituksen tehtävänä on suunnitella, johtaa, kehittää ja valvoa poliisitoimintaa ja sen tukitoimintoja. Lisäksi se vastaa poliisin palvelujen tasapuolisesta saatavuudesta maan eri osissa, päättää poliisiyksiköiden välisestä yhteistoiminnasta sekä vastaa poliisiyksiköiden tulosohjauksesta.
Mitä vitun hyötyä kansalaisile tämmöisestäkin metavirastosta on? Suunnittelevat esikuntien keskinäistä toimintaa? Täh?
Ei poliisin toiminnassa ole mitään 'kehittämistä'. Rosvot kiinni ja häiriköt putkaan. Siinä.
Quote from: AuggieWren on 15.01.2014, 11:28:16
BKT-prosenttiosuuksien sijaan katsoisin näitä lukuja: valtion budjetin 2014 loppusumma 54 miljardia, kuntien menojen yhteenlaskettu summa vuodelle 2014 45 miljardia, Suomen väkiluku 5,4 miljoonaa.
Jos tuo törsäys katettaisiin pelkästään verovaroin, tekisi se keskiarvona 18 300 euroa veroja per asukas per vuosi. Aivan käsittämätön tilanne.
No näin on. Minulla ei ollut viime vuonna edes tuloja tuon vertaa. Pistää oikeasti naurattamaan tämä tolkuton törsäys! ;D
Pistäpäs Sauli pöytään nyt jotain konkreettista, sait sentään tästäkin torpasta kaksi ääntä! Mainitse nimeltä esim. eräänkin evabideen pyörittämä täysin turha suomenvihaajien klubi eli Vähemmistövaltuutetun toimisto. Sitten voisit alkaa perata ja vaatia julkisiksi maahanmuuton aiheuttamia kuluja valtiolle vuositasolla...
Quote from: Teaparty on 15.01.2014, 13:47:04
***
Tässä taas poliisihallituksin nettisivuilta lainattua:
QuotePoliisihallituksen tehtävänä on suunnitella, johtaa, kehittää ja valvoa poliisitoimintaa ja sen tukitoimintoja. Lisäksi se vastaa poliisin palvelujen tasapuolisesta saatavuudesta maan eri osissa, päättää poliisiyksiköiden välisestä yhteistoiminnasta sekä vastaa poliisiyksiköiden tulosohjauksesta.
Mitä vitun hyötyä kansalaisile tämmöisestäkin metavirastosta on? Suunnittelevat esikuntien keskinäistä toimintaa? Täh?
Ei poliisin toiminnassa ole mitään 'kehittämistä'. Rosvot kiinni ja häiriköt putkaan. Siinä.
"Tasapuolista saatavuutta". Siinäpä sitä on pohdittavaa maailman tappiin asti, isolle joukolle isopalkkaisia.
Mutta kun pohditaan, pohditaan ja pohditaan, niin eiköhän se partio pöllähdä Kemin kairalle yhtä sukkelaan kuin Mannerheimintielle... sitä pohtiessa leikataan vähän maakuntien poliisilta, jotta pohdintaresurssit riittäisivät, niiden lisäämistä pohtiessa.
Kun ymmärtää kuinka BKT saadaan kasvamaan niin onnistuu hahmottamaan kuinka järkyttävää koko touhu on. BKT:a on paisuteltu keinotekoisesti kaiken maailman maahanmuuttajilla, työvoimapotentiaalilla ja heidän hyysääjillään ja kaiken maailman kriminaaleilla joten tuo 58% on keinotekoisesti madallettu ja toisinsanoen paskapuhe. Totuus lienee jotain aivan käsittämätöntä. Lottoan että menee hyvin lähelle 70%.
Sauli who? Ei ole YLE kertonut puolikkaalla sanalla tuollaisesta kannanotosta, ergo, ei voi olla merkityksellinen!
Quote from: CaptainNuiva on 15.01.2014, 11:23:24
Eiköhän tähän löydy ratkaisu helpolla:
Byrokratian jeesaamana jotkut politiikot pistänevät pystyyn hankkeen "Julkisen sektorin pienentämisviraston" perustamiseksi.
Ensin kootaan kymmenkunta komiteaa ja palkataan näille 100 konsulttia.
Parin vuoden päästä virasto pystyyn jonne komiteoiden/konsulltien suosittelemana palkataankin vain
19 johtajaa kahdenkymmnen sijasta, näin osoitetaan ihan tekemisen kautta että halua julkisen talouden pienentämiseen on.
Johtajien alaisilla samaa karua linjaa jatketaan...Ei enää 150 ylitarkastajaa vaan 148 saa riittää !
Virasto olisi sitten velvoitettu sitten muotoilemaan vähintääkin yhden, A4 kokoisen ja ympäripyöreän raportin vuodessa niin johan
lähtisi julkinen talous kutistumaan !
"The bureaucracy is expanding to meet the needs of the expanding bureaucracy."
― Oscar Wilde
Quote from: Tasavallan presidentti Niinistö- Näyttäisi, että tuo vähentyminen kohdistuu suorittavaan portaaseen eli siihen, joka välittömästi palvelee kansalaisia.
Sampo Terhon raportin mukaan valtion tehtävät voidaan jakaa kolmeen luokkaan:
1. Yövartijatehtävät
2. Hyvinvointipalvelut
3. Maailmanhalaus
Sen sijaan, että maailmanhalaus jätettäisiin kokonaan pois, valtio ottaa lisää halausvelkaa, ja vähentää yövartijatehtäviä sekä hyvinvointipalveluja. Tämä on se masterongelma: vääriä tehtäviä ja ihmisiä karsitaan, ja vääriä tehtäviä ja ihmisiä lisätään.
Saulilla oli sentään jotain suhteellisuudentajua. Valitettavasti Kokoomuksen kaikki järkevimmät vaikuttajat on sivussa vallasta. Presidentti ei voi tehdä oikein sen enempää kuin puhua. Kekkosen valta olisi ollut Halosen aikana turmiollista muttei kuitenkaan niin turmiollista kuin sen puuttuminen on nyt Niinistön aikana.
Jos Niinistö saisi Kekkosen tapaan määrätä nämä idiootit ruotuun, todennäköisesti jotain oikeasti alkaisi tapahtua. Ongelmahan on nykyisen hallituksen täydellinen kyvyttömyys tehdä mitään järkevää. Ainoa mihin ne enää jaksaa keskittyä, on tulevien omien asioidensa pönkittäminen. Vapaavuorikin petaa taatusti itselleen jotain nuolemalla Guggenheimia, vaikka hänen tulee tietää ettei sen rahoittaminen edes ole missään määrin elinkeinoalaan kuuluva.
Jos "Kekkosen" kaltaisen voimahahmon olemassaoloa pelättäisiin, niin ehkä sitä valtaa voisi pienentää vähentämällä virkakauden pituutta mutta tuomalla samalla enemmän vaikutusvaltaa. Vähintään eduskunnan hajotus pitäisi saada presidentille. Hän pystyisi murtamaan tämän lukon sillä.
Suunnan muutos on selvä ja Sauli Niinistöllä vaikuttaa olevan selkeä käsitys ja halu muuttaa
Suomea kansalaisilleen paremmaksi maaksi.
Punanutun, Tarja Halosen aikana, eivät tällaiset lausunnot olisi tulleet kyseeseenkään.
Halosen aikana maamme todellinen presidentti oli SAK.
Niinistöllä on selkeä ymmärrys siitä että vain vientiteollisuus ja ulkomaankauppamme pelastavat
hyvinvointiSuomen.
Viisaasti sanottu presidentti Niinistöltä. Mutta sanoiksi se jääkin. Mies on ollut itse viimeiset 15 vuotta vallan huipulla rakentamassa tätä supersuurta julkista sektoria valtionvarainministerinä, puhemiehenä, Kokoomuksen puheenjohtaja ja vaikka missä. Nyt ärähtää, että ei näin. Olisi tehnyt jotain asialle itse -- tai tekisi nyt. Kyllä presidentillä valtaa on. Jos sitä vaan haluaa käyttää. Tietenkin Jouni Bäckman aina näiden "ulostulojen" jälkeen älähtää: "Oliko tässä jotain ulkopolitiikkaa? Ei sitten kuulu presidentin tehtäviin. Ole hiljaa." Tällä kertaa tuskin uskaltaa.
Jepuliksen ideat ovat ehkä menneeltä vuosikymmeneltä, mutta niitä voisi olisi syytä kokeilla. Sauli voisi jos haluaisi. Ei tunnu haluavan. Valtaa ei kukaan tule antamaan; valta otetaan. Peli on kovaa. Sauli ei ole kova pelimies. Hän on kuin minä. Tykkää puhua paskaa. Siinä kaikki. Pärkkele.
Quote from: sivullinen. on 16.01.2014, 02:14:01
Viisaasti sanottu presidentti Niinistöltä. Mutta sanoiksi se jääkin. Mies on ollut itse viimeiset 15 vuotta vallan huipulla rakentamassa tätä supersuurta julkista sektoria valtionvarainministerinä, puhemiehenä, Kokoomuksen puheenjohtaja ja vaikka missä. Nyt ärähtää, että ei näin. Olisi tehnyt jotain asialle itse
Muistutan tässä ohimennen lausunnoistaan aiemmilta vuosilta joissa Niinistö varoitteli näistäkin asioista mutta jos kukaan ei halua ikäviä asioita kuunnella niin ei yksi mies mitään muutosta aikaan saa, paitsi ehken paavi jos on kyse katollilaisten ehkäisystä.
Quote from: sivullinen. on 16.01.2014, 02:14:01
Valtaa ei kukaan tule antamaan; valta otetaan. Peli on kovaa.
Velkojat ovat ottaneet vallan. Velallinen yrittää räpistellä velkojan hämähäkinverkossa, johon sotkeentuu yhä pahemmin.
Velkoja yrittää saada velallisen velkaantumaan lisää, koska velka velkojan tuote.
Valtion velkaannuttaminen onnistuu parhaiten jalostamalla itsenäisestä kansallisvaltiosta byrokraattinen ylikansallisuushelvetti, jonka menoja lisätään ja tuloja vähennetään, vastuuttomuutta ja rikollisuutta paapotaan, ja vastuullisuudesta ja rehellisyydestä rankaistaan. Tästä syystä kansainvälinen pankkiiri on maailman suurin sosialismin, byrokratian, sotien ja psykoottisen maahanmuuton ystävä.
Omavarainen valtio, jossa on tervejärkinen johto ja hyvinvoiva keskiluokka on helvetti, jossa velkojasta tulee työtön.
Hulluus on pankkiirivaltion terve tila!
Money Depth makes the world go round, la la laa! La la laa!
Pasila, soittakaa internationaali!
Hyvä esimerkki ja yksi pääsyyllinen on kuntaliitospolitiikka. Kuntaliitoksia on ajettu raivohullulla kuvitelmalla että iso kunta on aina halvempi ja tehokkaampi kuin pieni kunta. Yhdistymisiä on totetettu seurauksella että kuntahallinto on jämähtänyt kaksinkertaiseksi, koska kuntien hallinto on suojattu mutta työntekijät eivät.
Tähän elimelliseen vikaan kokoomus ja sdp eivät ole vihreiden ja vaseureiden keralla puuttua. Sensijaan että olisi puututtu kuntabyrokratian kasvuun, puututtiin soteen ja vähennetään itse työtä tekevien määrää.
Kasarina ei ollut mokutuskoneistoa, jossa toimii tuhansia kivapalkkaisia humanisteja. Ei vähemmistö-, tasa-arvo-, eikä lapsiasiavaltuutetun toimistoja. Silloin kylläkin taidettiin kehitellä uusia pseudotieteiden osastoja yliopistoihin.
Kasarina valtio ei joutunut pitämään yllä Somalialaisen mehiläiskulttuurin yhdistyksiä.
Kasarina Suomen sossu ei joutunut elättämään eestiläisiä, venäläisiä, somalialaisia, irakilaisia, afganistanilaisia, turkmeeni-, kurdi-, ym. perheitä. Kasarina mainittuja perheitä ei jouduttu hoitamaan terveyskeskuksissa ja niiden lapsia opettamaan kouluissa.
Kasarina ei ollut kullanarvoisia ulkomaalaisia työntekijöitä ja veronmaksajia, jotka olisivat vieneet kantaväestölta työpaikkoja, minkä takia kymmenet tuhannet kantisperheet olisivat joutuneet sossun asiakkaiksi. Punavihreän porvaritotuuden mukaan 2000-luvulla suomalaiset muuttuivat työtä vieroksuviksi alkoholisteiksi, jotka eivät suostu siivoamaan ja ajamaan busseja.
Kasarina Suomi ei ollut EU-jäsenyyden nettomaksaja. Edesmennyt Nokia-Suomi tuuditti Suomen poliitikot ja "lukeneiston" elämään sadussa, jossa Suomella on varaa.
Muistan senkin 80-luvun, jolloin pankit eivät vielä toitottaneet, että "hukumme rahaan". Selkeimmin sellainen oli kasarin pari viimeistä vuotta.
http://www.valtiokonttori.fi/kasikirja/Public/download.aspx?ID=84664&GUID=%7bF74D76EE-9231-4001-A4FB-C253222F1B70%7d (http://www.valtiokonttori.fi/kasikirja/Public/download.aspx?ID=84664&GUID=%7bF74D76EE-9231-4001-A4FB-C253222F1B70%7d)
Siitä vaan listaa kampaamaan hartaudella. Kaipa tuosta listasta luulisi muutamia pystyvän yhdistämään ja joitakin lakkauttamaankin.
Viraston käyttämät resurssit vertailuun tuotettuun tulokseen. Sitten kun vielä huomioi, mitä tapahtuu, jos / kun yhdistää tai lakkauttaa. Mihin työllistetään työttömäksi jääneet?
Tuossa numeroita tilastokeskuksen sivuilta. Data loppuu vuoteen 2011, joka ei ole optimaalista, mutta riittää tuokin keskeisimpään.
BKT ja julkinen talous esitetty euroina/nuppi ja toisella asteikolla vielä näiden suhde. Väestön vanhenemisesta tulee tietty paine julkisen talouden kasvuun sinänsä, mutta yleisesti julkisen talouden osuus ei ole pompannut sen tkaia, mitä on tapahtunut julkisessa taloudessa itsessään, vaan mitä tapahtunut nominaaliselle BKT:lle. Epäonnistunut talouspolitiikka on saanut talouden niiamaan (kuvattuna on nimenomaan nimellinen euromääräinen talouskasvu, jonka pitäminen kohtuullisella kasvu-uralla ei olisi edes tavottoman vaikeaa, maassa, joka hallitsee omaa rahapolitiikkaa), mikä on nostanut julkisen talouden osuutta.
Nyt sitten leikatana sieltä, leikataan täältä sen sijaan, että talouden toiminnasta olisi pidetty huolta. Onhan se euro sen arvoista.
Quote from: RP on 16.01.2014, 10:28:40
Tuossa numeroita tilastokeskuksen sivuilta. Data loppuu vuoteen 2011, joka ei ole optimaalista, mutta riittää tuokin keskeisimpään.
Ari-Lee sen jo sanoi. Tilastot on helleenistä. Vielä kymmenen vuotta sitten se kunnantalon lattioita moppaava muori laskettiin osaksi julkista sektoria. Nyt hän on "puhtaanapitopalveluja tarjoava yksityisyrittäjä". Sama homma. Sama moppi. Sama palkka. Nyt hän on osa yksityistä sektoria.
Jos julkinen sektori on suoraan tuo 58%, niin välillisesti se on vähintään 85%. Loppu on kansainvälisiä suuryrityksiä ja harrastustoimintana pyöritettyjä kioskeja. Suomi ei todellakaan vaikuta markkinataloudelta. Siksi jopa kommunistinen Kiina on meihin verrattuna äärikapitalistinen -- osin se on Kiinan vika, isolta osin meidän itsemme.
Quote from: sivullinen. on 16.01.2014, 11:12:37
Quote from: RP on 16.01.2014, 10:28:40
Tuossa numeroita tilastokeskuksen sivuilta. Data loppuu vuoteen 2011, joka ei ole optimaalista, mutta riittää tuokin keskeisimpään.
Ari-Lee sen jo sanoi. Tilastot on helleenistä. Vielä kymmenen vuotta sitten se kunnantalon lattioita moppaava muori laskettiin osaksi julkista sektoria. Nyt hän on "puhtaanapitopalveluja tarjoava yksityisyrittäjä". Sama homma. Sama moppi. Sama palkka. Nyt hän on osa yksityistä sektoria.
Jos julkinen sektori on suoraan tuo 58%, niin välillisesti se on vähintään 85%.
Tilasotituna oli julkisen sektorin menot, ei sen tuotannon arvo. Kyllä sen kunnantalon siivouskulut ovat kunnallisia menoja ulkoistettunakin.
^ Saatan olla väärässä -- saatan myös olla oikeassa. Kulut voidaan piilottaa monella tavalla. Kuvion aukipurkamiseen en tässä lähde.
Sen verran kuitenkin haluaisin asiaan tutustua, että lukisin tilastoselosteen antamistasi luvuista. Voisitko antaa viittauksen mistä tilastokeskuksen julkaisusta olet ne saanut? Minä en etsimälläkään löytänyt. Löysin Veronmaksajien Keskusliiton "tilaston", jossa oli samanlaisia lukuja, ja jossa oli lähteenä käytetty Tilastokeskusta, mutta se ei taida olla sama. Tilastokeskuksen sivuilta sensijaan löytyy tilasto, joka antaa mielestäni erilaisen kuvan kehityksestä kuin sinun tilastosi.
Quote
Julkisten menojen suhde bruttokansantuotteeseen pieneni vuonna 2011
Julkisyhteisöjen kokonaismenojen suhde bruttokansantuotteeseen (BKT) oli 55,0 prosenttia vuonna 2011. Suhde BKT:hen pieneni vuodesta 2010, jolloin suhde oli 55,8 prosenttia.
http://tilastokeskus.fi/til/jmete/2011/jmete_2011_2013-01-31_tie_001_fi.html
Oletko mahdollisesti "inflaatiokorjannut" tai "trenditasoittanut" antamiasi lukuja?
Tilastosta tulee kuun lopulla uusi julkaisu. Se kertonee taas lisää.
Quote from: sivullinen. on 16.01.2014, 11:12:37
Quote from: RP on 16.01.2014, 10:28:40
Tuossa numeroita tilastokeskuksen sivuilta. Data loppuu vuoteen 2011, joka ei ole optimaalista, mutta riittää tuokin keskeisimpään.
Ari-Lee sen jo sanoi. Tilastot on helleenistä. Vielä kymmenen vuotta sitten se kunnantalon lattioita moppaava muori laskettiin osaksi julkista sektoria. Nyt hän on "puhtaanapitopalveluja tarjoava yksityisyrittäjä". Sama homma. Sama moppi. Sama palkka. Nyt hän on osa yksityistä sektoria.
Jos julkinen sektori on suoraan tuo 58%, niin välillisesti se on vähintään 85%. Loppu on kansainvälisiä suuryrityksiä ja harrastustoimintana pyöritettyjä kioskeja. Suomi ei todellakaan vaikuta markkinataloudelta. Siksi jopa kommunistinen Kiina on meihin verrattuna äärikapitalistinen -- osin se on Kiinan vika, isolta osin meidän itsemme.
Temppuyksityistäminen sisältää lisäkustannuksina myös
- kilpailutuksen järjestäminen -> paperihommia virkamiehelle yhtä paljon kuin mitä pelkkä moppaaminen kustantaa
- moppaamisen koordinointi ja laadunvalvonta kunnan virkamiehen työajalla (tuohon jäi vielä mopattavaa)
- yksityisyrityksen rekrytointi, työnohjaus, johto, rahoituskustannukset ja liikevoitto
Ja sitten todellisuudessa vanha siivoojarouva saa kenkää ja tilalle tulee tiheästi vaihtuvia henkilöitä. Hyvinkin saadaan nettona työllistettyä kaksi päällikköä/koordinaattoria lisää.
Välttämättömien julkisen sektorin töiden ulkoistaminen on muuttunut irvikuvamaiseksi yksityisyritysten apinoinniksi. Yritys ulkoistaa tukitoimintojaan, koska haluaa keskittyä itse määrittelemiinsä rahaa tuottaviin ydintoimintoihin. Julkisen sektorin työt ovat itsessään ydintoimintaa, ja juuri niihin pitäisi keskittyä. Nykytilanteessa julkisesta sektorista on tullut pelkkä palveluiden ostaja, ja siten täysin tarpeeton välikäsi jakamaan kansalaisten verorahoja firmoille ilman laatukontrollia.
Omanlaisensa huippu oli tämä Kreikan vakuuskirjekikkailu, jossa VM:stä ei löytynyt kompetenssia laatia vakuussopimusta vaan sekin palvelu piti ostaa lakitoimistolta. Tai kuuluissa Ollilan työryhmä, joka miettii miten autoilua voisi verottaa eri tavalla. Mitä ne virkamiehet sitten miettivät?
Quote from: sivullinen. on 16.01.2014, 13:00:47
Tilastokeskuksen sivuilta sensijaan löytyy tilasto, joka antaa mielestäni erilaisen kuvan kehityksestä kuin sinun tilastosi.
Quote
Julkisten menojen suhde bruttokansantuotteeseen pieneni vuonna 2011
Julkisyhteisöjen kokonaismenojen suhde bruttokansantuotteeseen (BKT) oli 55,0 prosenttia vuonna 2011. Suhde BKT:hen pieneni vuodesta 2010, jolloin suhde oli 55,8 prosenttia.
http://tilastokeskus.fi/til/jmete/2011/jmete_2011_2013-01-31_tie_001_fi.html
Oletko mahdollisesti "inflaatiokorjannut" tai "trenditasoittanut" antamiasi lukuja?
Tilastosta tulee kuun lopulla uusi julkaisu. Se kertonee taas lisää.
Katsopa uudestaan laittamaan käppyrää, se on juuri tuolle sivulle linkatusta tietokannasta. Päätyymisvuosi 2011, julkisten menojen bruttokansantuoteosuus silmämäärisestikin sen saman 55% ollen hieman alempi kuin edellisenä vuonna. (Huomaan, että Y-akselin suuntaiset merkinnät voi "lukaista" helposti pari yksikköä väärin. Ei ollut tarkoituksellista, eikä myöskään edes sillä ensisilmäyksellä vaikuta trendeihin)
Luvut (kuten sanoin) eivät ole inflaatiokorjattuja koska juuri nimellisen BKT-kasvun ylläpitö olisi selvästi helpompaa ja julkisenkin sektorilla palkat ja palkankortukset määritellään ihan tavallisissa inflaatiokorjaamattomissa euroissa.
Julkisen sektorin suhteelliset kustannuksethan siis tuossa kuviossa pomppasivat 2009 enen kaikkea, koska se nimittäjä, eli BKT laski pahasti. Tämän jälkeiset vuodet (2010-2011) näyttivät lievää toipumista, mutta se oli heikkoa ja hidasta ja - ne 2012-2013 eivät tule olemaan mitenkään kauniita.
QuotePääkirjoitus: Julkinen lohko paisuu kuin pullataikina
Julkaistu: 17.1.2014 6:30
Presidentti Sauli Niinistö arvosteli Suomen julkisen sektorin kokoa elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren (kok) koolle kutsumassa Selkäranka-seminaarissa. Julkinen talous vie tätä nykyä 58 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta.
Presidentin valtaoikeudet eivät ulotu talousasioihin, mutta keskustelulle on hyväksi, että Niinistö lausuu taloustilanteesta käsityksiään.
Koska presidentti ei ole asianosainen päivänpoliittisissa kiistoissa, häntä kuunnellaan tarkemmalla korvalla kuin varsinaisia poliitikkoja, joita kannustaa maan edun lisäksi puolue-etu.
Julkisen lohkon paisuttamisesta ei ole tehty päätöksiä. Koska julkinen sektori on jatkanut entistä elämäänsä taantuman kurittaessa avointa lohkoa, sen osuus talouden kokonaisuudesta on kuitenkin kuin huomaamatta noussut pilviin.
Tuohon voisi sanoa "entä sitten", ellei tietäisi julkista sektoria pidettävän yllä avoimella lohkolla luotavalla pelivaralla. Pelivaran pienentyminen ei silti ole karsinut julkisen sektorin enimmäkseen lakisääteisiä rönsyjä. Ne on turvattu velkaa kasvattamalla.
Reipas velanotto oli perusteltua syksyn 2008 finanssiromahduksen kotimaisten vaikutusten pehmentämiseksi, mutta velkaantuminen jäi päälle vuonna 2009 koetun bruttokansantuotteen yli kahdeksan prosentin pudotuksen jälkeenkin.
Siitä on hyötynyt julkisen lohkon väki, jota ei ole työnnetty pellolle avoimen lohkon irtisanomistalkoiden malliin. Samalla veronmaksukykyään menettänyt viulujen maksaja on kuitenkin saanut selkäänsä entistä raskaamman taakan.
Taakan painoa lisää, ettei valtion leipä enää ole kapea. Julkinen sektori pani taannoin parilla palkkakierroksella muille nokkiin.
Niinistö myönsi, että julkisella lohkollakin on säästetty, mutta hän arveli harvennuksen kohdistuneen enemmän suoritus- kuin johtoportaaseen. Hallinto on mestarillinen löytämään perusteluja omalle laajuudelleen.
Niinistö virnuili, että julkisen sektorin laajuudella varmistetaan väen riittäminen seminaareihin, joita onkin viime aikoina järjestetty urakalla.
Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto (sd) sanoi Selkäranka-seminaarissa, että seminaareista voisi nyt siirtyä päätöksentekoon. Hän arveli, että sieltä voisi löytyä se selkärankakin.
http://www.iltasanomat.fi/paakirjoitus/art-1288643191363.html (http://www.iltasanomat.fi/paakirjoitus/art-1288643191363.html)
(http://2.bp.blogspot.com/_7Z_f3g5-dI0/TPSh5IleHEI/AAAAAAAAAic/wi1_4WWzTzQ/s320/valtiontalouden_tulot_ja_menot.JPG)
Olen ihmetellyt kuinka 10 vuotta sitten valtio pärjäsi reilun 30 miljardin budjetilla ja nyt "säästetään" , niin valtio onnistuu törsäämään lähes kaksinkertaisen summan vuodessa.
Onko hyvinvointi tuplaantunut?
34% miljardista 50% paikkeille ei ole tuplaantuminen. Ei aivan edes +50%. Toki sekin on paljon. Inflaation vaikutus yksin olisi nostanut 39 miljardiin tuolla aikavälillä. Lähten perusteella vois yrittää perata tarkemmin, mutta maksaako vaivaa yksin valtiontaloutta? - valtion ja kuntien välisiä rahavirtoja (tai vastuita) voidaan poliittisesti rukata suuntaan tai toiseen paljonkin ilman, että tälläinen hallinnollinen päätös vaikuttaisi kuluihin suoraan mitenkään.
Quote34 miljardista 50 mjd paikkeille ei ole tuplaantuminen.
^No joo totta.
Toi tilasto loppuu vuoteen 2010. (jatka nousua muutamalla vuodella.)
Tarkoitin jotain sen kaltaista, että pitkään valtion menot pyöri tasolla 34 mjd.(99-04) ja vuodesta 2005 alkoi nousu, joka en tiedä päättyykö vieläkään.
Keskusta valtaan, piikki auki.
Tilanne ei ole ollut terve sen jälkeen kun Koivistosta tuli Suomen pääministeri.
Sitä velkaa minkä sdp on saanut aikaiseksi 35 diktatuurivuotensa aikana maksavat vielä tulevatkin sukupolvet.
Velanmaksua ei auta se, että kilpailukyky jopa raakapuun, sellun ja tervankin myynnissä on menetetty jo aikapäiviä sitten, tilalla pohjoisen pallonpuoliskon ydin- ja ihmisjätekaatopaikan status.
Ei kannata olla huolissaan. Suomi ei koskaan tule maksamaan velkojaan. Kysymys on vain siitä miten paljon Suomi saa lisävelkaa.
Quote from: siviilitarkkailija on 15.01.2014, 11:12:20
Kun se ongelma niissä korporaatikommunistisen kokoomuspuolueen kellokkaissa on että ne ei saa mitään aikaan ilman verovaroja eikä ne kykene eikä halua yrittää. Ainoa mitä kokoomus puolueena tekee on estää yritystoimintaa, haalii maahan ihmisiä joilla ei ole edellytyksiä menestyä tai yrittää ja sitten kun tämän totuuden sanoo ääneen, alkaa julkisen suvaitsevais- ja monikulttuurityöntekijämassan kasvattaminen. Kokoomus on vihreiden kanssa kilpaa täyttänyt mm Helsingin kaupungin kannattamattomilla ja erittäin kalliilla suojatyö- sekä vähemmistöetnotyömassalla josta ei ole varallisuuden ja hyvinvoinnin tuojaksi.
Kokoomuksessa on voinut olla oikeistolaisiakin ihmisiä, mutta puolueena se on kommunistinen ja ajanut kommunistista hallintopolitiikkaa.
Tekee muutakin kuin mainitun. Ei sillä että ainoa niin tekevä puolue olisi. Jokaiselle joka - summat pienennettyjä jotta menee kokkarimatikan omaavillakin läpi - tonnin antaa puoluetukeen, annetaan vähintään satatuhatta verorahoista kiitosrahoja. Näin sitten yllättäen verot lisääntyy ja tehottomuus kasvaa.
Se että asiasta huomaa vain maahanmuuttajaliiketoiminnat, johtunee hommanruskeista laseista ;D
Quote from: Machine Head on 17.01.2014, 10:01:13
Ei kannata olla huolissaan. Suomi ei koskaan tule maksamaan velkojaan. Kysymys on vain siitä miten paljon Suomi saa lisävelkaa.
Tavoite on se, että kaikki valtion kassaan tulevat verotulot käytetään lyhentämättömänä velan korkoihin. Siihen pisteeseen asti velan määrää kasvatetaan.
Kun kaikki valtion varat ja oikeudet on myyty, ja valtio on luopunut tehtävistään (yövartija ja hyvinvointipalvelut), on saavutettu kommunismi, eli valtio on kadonnut maisemasta, ja tilalle on tullut järjestelmä, joka tilittää orjien työpanoksen sellaisenaan kansanvälisille pankkiireille. Ihan kuten Marx visioi. Spekuloin siis, että tämä voisi olla worst case scenario.
Pelinteorian mukaan pelaajan arvo on hänen arvonsa pelille, joka voidaan laskea ottamalla pelaaja pois pelistä. Tässä uudessa tilanteessa sitten todetaan, että kultamunien ja vanhusten arvo on nolla, ja he sitten päätyvät laariin "hyödyttömät ruokailijat" (useless eaters).
Quote from: Machine Head on 17.01.2014, 10:01:13
Ei kannata olla huolissaan. Suomi ei koskaan tule maksamaan velkojaan. Kysymys on vain siitä miten paljon Suomi saa lisävelkaa.
Paljonko sinulla on vielä varaa lainata Suomelle?
Suomen valtion velka ei ole otettu toisen galaksin sikarikkailta avaruusolioita. Se on velkaa pankeilta, säätiöiltä, rahastoilta ja muilta, jos ei nyt suoraan kotimaisilta, niin OECD:n kautta kotimaasta johdetuilta organisaatioilta. Jos sitä velkaa ei makseta, et sinä saa rahojasi pankista. Kyproksella leikattiin jo 50% isoista tileistä -- julkisuuteen päästetyn totuuden mukaan. Jos Suomessa olisi oma raha, voitaisiin niitä painaa kunnes velat on maksettu. Ei ole. Suomi joutuu hakemaan tukipakettia euromailta. Saksalaiset voisivat ehdottaa Lapin myymistä heille paketin ehdoksi, kuten jotkut vaativat Kreikan myyvän saariaan. Venäjä voisi olla kiinnostunut ostamaan Pohjois-Karjalan. Miten on? Mistä luovutaan?
Quote from: sivullinen. on 17.01.2014, 21:25:06
Suomi joutuu hakemaan tukipakettia euromailta. Saksalaiset voisivat ehdottaa Lapin myymistä heille paketin ehdoksi, kuten jotkut vaativat Kreikan myyvän saariaan. Venäjä voisi olla kiinnostunut ostamaan Pohjois-Karjalan. Miten on? Mistä luovutaan?
Eikö tuo nyt ole sanomattakin selvää? ;D
5p vihje: "Xxxxx is an autonomous, demilitarised, monolingually Swedish-speaking region of Finland that consists of an archipelago lying at the entrance to the Gulf of Bothnia in the Baltic Sea. Collectively, the islands in the archipelago form the smallest region of Finland, constituting 0.49% of its land area and 0.50% of its population."
Quote from: sivullinen. on 17.01.2014, 21:25:06
Saksalaiset voisivat ehdottaa Lapin myymistä heille paketin ehdoksi, kuten jotkut vaativat Kreikan myyvän saariaan. Venäjä voisi olla kiinnostunut ostamaan Pohjois-Karjalan. Miten on? Mistä luovutaan?
Ahvenanmaa tuli nyt ihan ensimmäisenä mieleen.
Kai silläkin jokin myyntiarvo on? ;D
^ Sitä ei voi myydä. Sillä on oikeus itse päättää omista asioistaan. Siksi en sitä ehdottanut. Lain mukaan se jopa saisi prosentin päältä, jos Lappi myytäisiin Saksaan. Se myy Suomen ennemminkin Suomi myy sen.
Quote from: sivullinen. on 16.01.2014, 11:12:37
Quote from: RP on 16.01.2014, 10:28:40
Tuossa numeroita tilastokeskuksen sivuilta. Data loppuu vuoteen 2011, joka ei ole optimaalista, mutta riittää tuokin keskeisimpään.
Ari-Lee sen jo sanoi. Tilastot on helleenistä. Vielä kymmenen vuotta sitten se kunnantalon lattioita moppaava muori laskettiin osaksi julkista sektoria. Nyt hän on "puhtaanapitopalveluja tarjoava yksityisyrittäjä". Sama homma. Sama moppi. Sama palkka. Nyt hän on osa yksityistä sektoria.
Jos julkinen sektori on suoraan tuo 58%, niin välillisesti se on vähintään 85%. Loppu on kansainvälisiä suuryrityksiä ja harrastustoimintana pyöritettyjä kioskeja. Suomi ei todellakaan vaikuta markkinataloudelta. Siksi jopa kommunistinen Kiina on meihin verrattuna äärikapitalistinen -- osin se on Kiinan vika, isolta osin meidän itsemme.
toisaalta taas miksi fortum on julkista sektoria, kun jonkin toisen energiayhtiön rooli on täsmälleen sama, mutta omistus vain yksityinen.
Saulin pitäisi olla valtionvarainministeri. Nyt siellä istuu bimbo.