Siirtolaiset huijaavat tukia? – EU-komissiolta opaskirja torjuntaanJäsenmaa voi karkottaa EU-kansalaisen, jos tämä aiheuttaa "perusteettoman taakan".
EU-komissio on julkaissut oppaan, jonka avulla viranomaiset voivat ehkäistä sosiaalitukien väärinkäyttöä. "Jatkuvan asumisen testi" (Habitual Residence Test) auttaa osoittamaan, onko maasta toiseen muuttaneella EU-kansalaisella oikeus sosiaalitukiin uudessa kotimaassaan.
– On olemassa selvät säännöt, jotka estävät ihmisiä käyttämästä väärin muiden EU-maiden myöntämiä sosiaalitukia, sanoi EU:n sosiaaliasioista vastaava komissaari László Andor.
EU-laissa määritellään, mitä tarkoittavat pysyvä asuminen, väliaikainen asuminen ja oleskelu. EU:n mukaan kansalainen voi asua pysyvästi vain yhdessä maassa, joten vain yksi maa voi olla velvollinen maksamaan asumiseen perustuvia sosiaalitukia.
Oppaassa luetellaan yhdeksän tekijää, joiden perusteella asuinpaikka määritellään: henkilön perhesiteet; asumisen kesto; työpaikka; tekeekö henkilö palkatonta työtä; jos kyseessä on opiskelija, tämän tulonlähteet; asuminen; mihin maahan henkilö maksaa veronsa; muuton syyt; henkilön motiivit perustuen todisteisiin.
EU:n sisällä tapahtuvasta siirtolaisuudesta on viime kuukausina keskusteltu vilkkaasti erityisesti Britanniassa ja Saksassa. Itä-Euroopan maiden EU-kansalaiset ovat tämän vuoden alusta lähtien saaneet muuttaa vapaasti EU:n sisällä, koska niiden EU-jäsenyyden alusta laskettu kymmenen vuoden siirtymäaika kului umpeen.
Britit ja saksalaiset pelkäävät, että Romaniasta ja Bulgariasta muuttaa suuria joukkoja ihmisiä nauttimaan "vanhojen" EU-maiden sosiaalituista. Britannian pääministeri David Cameron on luvannut, että siirtolaisten määrää rajoitetaan.
Andorin mukaan EU-maa voi joissain tilanteissa karkottaa EU-kansalaisen, jos käy ilmi, että tämä aiheuttaa "perusteettoman taakan" isäntämaansa sosiaalitukijärjestelmälle.
– On olemassa rajat sille, miten kauan EU-kansalaiset voivat oleskella toisessa maassa, jos he eivät tee työtä tai jos he eivät ole työtä tekevän sukulainen ja jos he eivät voi huolehtia itsestään taloudellisesti.
http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/Komissio%20ja%20opas%20tukien%20vaarinkauttoa%20vastaan-14256 (http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/Komissio%20ja%20opas%20tukien%20vaarinkauttoa%20vastaan-14256)
QuoteAndorin mukaan EU-maa voi joissain tilanteissa karkottaa EU-kansalaisen, jos käy ilmi, että tämä aiheuttaa "perusteettoman taakan" isäntämaansa sosiaalitukijärjestelmälle.
Loistava ohjeistus!...Kunhan lauseesta poistetaan "joissain tilanteissa" ja ohjetta aletaan soveltamaan kaikkiin maahanmuuttajiin!
Ei koske Suomea.
Eikös semmoinen kolmen kuukauden oleskelusääntö ole jo olemassa, mutta silti sama porukka notkuu täällä iän kaiken ja nauttii sosiaaliturvastamme, ainakin välillisesti. Eikös se Hirundo esim. saanut valtiontukea? Jos ei yksinkertaisesti ole kontrollia, niin noilla oppailla ja ohjeistuksilla on arvoa vain laatijoilleen, ei muille.
Itseasiassa sääntöjä on jo kuten JEE tuossa mainitsikin. Ja sitten on ulkomaalaislaki jota ei ole kumottu. Meillä on rajat auki - tiedoksi - eikä mitään kontrollia rajarikollisten poistamiseksi maasta. Pakko ei ole lähteä jos kieltäytyy karkotuksesta. Saa oleskeluluvan ja ilmaisen elämän.
Ääliöiden runkkuringit on teflonpinoitettu totuutta vastaan eikä tuollaisilla ohjeistuksilla ole mitään merkitystä.
Jos tilanteeseen halutaan muutos, pitäisi tilata isollarahalla toivottuihin seurauksiin johtava muumiuskonto joltain roiston näköiseltä tyypiltä, koska sellaista runkkuringit arvostavat.
Niin kauan kun maa kuuluu schengen-sopimukseen, mitään keinoa tai vaihtoehtoa huijausten torjuntaan ei ole eikä tule. Kyseinen kirja on itsekin huijaus. Siinä annetaan ymmärtää olevan sääntöjä ja keinoja tukihuijausten torjuntaan. Mutta maa joka on schengenissä, ei voi koskaan panna toimeen tuki- yms huijarin karkoituksia.
Eli schengen estää karkotusten ja maastapoistamisen toimeenpanon. Se on ainoastaan niiden ihmisten este jotka HALUAVAT noudattaa lakia. Ihminen joka ei halua noudattaa schengen alueella lakia, voi tehdä rikoksia ja huijauksia tasan niin kauan että vasta itse rikos vaatii välittömän kiinnioton ja vangitsemisen. Tukihuijaus ei tätä mahdollista.
EU komissio siis kirjoittaa opaskirjan joka on schengenin rinnalla täyttä huijausta. Mikäli EU komissio olisi tosissaan, se olisi pohtinut miten schengen-alueella pannaan toimeen ja varmistetaan karkotettavan karkoitus. Nyt tämä jää auki.
Tämä tukihuijaus on tiedetty jo pari kymmentä vuotta. Ihan hyvä, että EU:n päättjätkin heräävät siihen pikkuhiljaa. Ehkä 20 + vuoden päästä on tulossa myös oikeasti toimivia toimenpiteitä. Tosin vahingossa, meni vaan sattumalta kaikilta luottoluokitus ja rahat loppui niin, ettei riittänyt enää huijareille.
Quote from: siviilitarkkailija on 14.01.2014, 09:23:24
Niin kauan kun maa kuuluu schengen-sopimukseen, mitään keinoa tai vaihtoehtoa huijausten torjuntaan ei ole eikä tule. Kyseinen kirja on itsekin huijaus. Siinä annetaan ymmärtää olevan sääntöjä ja keinoja tukihuijausten torjuntaan. Mutta maa joka on schengenissä, ei voi koskaan panna toimeen tuki- yms huijarin karkoituksia.
Eli schengen estää karkotusten ja maastapoistamisen toimeenpanon. Se on ainoastaan niiden ihmisten este jotka HALUAVAT noudattaa lakia. Ihminen joka ei halua noudattaa schengen alueella lakia, voi tehdä rikoksia ja huijauksia tasan niin kauan että vasta itse rikos vaatii välittömän kiinnioton ja vangitsemisen. Tukihuijaus ei tätä mahdollista.
EU komissio siis kirjoittaa opaskirjan joka on schengenin rinnalla täyttä huijausta. Mikäli EU komissio olisi tosissaan, se olisi pohtinut miten schengen-alueella pannaan toimeen ja varmistetaan karkotettavan karkoitus. Nyt tämä jää auki.
Näinhän se on. Kontrolli, sanktiot ja niiden toimeenpano puuttuu kokonaan. Koska ihmisoikeudet ja niiden erityisen valpas kontrolli -ja rangaistuskoneisto.