QuoteTie "ei mistään ei minnekään" - hinta 1,3 miljoonaa euroa
Helsingin hintavin pyörätieprojekti on kilometrin pituinen "nollan pyöräilijän" tieksi sanottu väylä teollisuusalueella.
Helsinki rakentaa tänne kalleimman pyörätiensä.
(Google Maps)
Pääkaupungin budjetissa kuluvan vuoden selvästi suurin rahavaraus jalankulun ja pyöräilyn väylille on Itä-Helsingin Roihupellon ja Puotinharjun välinen Ratasmyllyntie.
Helsingin polkupyöräilijöiden varapuheenjohtaja Marjut Ollitervo kirjoittaa blogissaan, että Ratasmyllyntien pohjoisemmalla puolikkaalla "liikkunee muutamia pyöräilijöitä".
Sen sijaan Ratasmyllyntien eteläisemmästä puolikkaasta välillä Ratasmyllynkuja-Varikkotie hän kirjoittaa antavansa sivistyneen suuntaa-antavan arvion: "Nolla pyöräilijää. Ikinä."
"Tämä osuus ei vie mistään minnekään, eikä sen varrella ole mitään. Ja siihen upotetaan kolmannes (Helsingin) pyörätierahoista, 1,3 miljoonaa euroa", Marjut Ollitervo hämmästelee.
Yksikaistaisella tiellä on jo nykyisin jalkakäytävä toisella puolella. Syrjätiellä sijaitsee vain metrovarikko.
"Pyörätien kuviteltavissa oleva käyttäjäryhmä ovat pyöräilevät metronkuljettajat, sikäli kun heitä on olemassa, Paitsi että pyörätie ei palvele heitäkään kovin hyvin, sillä se on väärällä puolella tietä", Ollitervo toteaa.
Hänen mukaansa pyörätierahoja ammutaan Helsingissä haulikolla pitkin teollisuusaluetta. Kun jokin katu halutaan uusia, siitä tehdään pyörätieprojekti.
Ollitervo kirjoittaa, että "jonkun pitäisi kertoa (apulaiskaupungnjohtaja Pekka) Saurille, että tarpeettoman pyörätien uusiminen keskellä teollisuusaluetta ei ole" rahojen käyttämistä pyöräilyn edistämiseen.
Marjut Ollitervo ihmettelee, ettei skandaali lähistön Sahaajankadusta ole vaikuttanut. Sinne hänen mukaansa rakennettiin pyörätierahoilla "merkityksettömälle reitille 1,7 miljoonan euron parkkikaista" ja koirapuiston parkkipaikka.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/pyoratie%20ei%20minnekaan-14252
Quote from: crissaegrim on 13.01.2014, 22:04:13
QuoteTie "ei mistään ei minnekään" - hinta 1,3 miljoonaa euroa
***
Sen sijaan Ratasmyllyntien eteläisemmästä puolikkaasta välillä Ratasmyllynkuja-Varikkotie hän kirjoittaa antavansa sivistyneen suuntaa-antavan arvion: "Nolla pyöräilijää. Ikinä."
***
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/pyoratie%20ei%20minnekaan-14252
Eivätpähän mene sinne pyöräilemään, rasistissa aikeissa kaljatölkki kädessä.
Kuulukohan Saurin puoluetoveri Soininvaara Helsingin polkupyöräilijöihin? Eikö hän olisi Ollitervolle hyvä lobbausväylä?
Veikkaan, että selittelyssä käytetään han-argumenttia tyyliin "haaskataanhan moottoriajoneuvoväyliinkin".
QuoteTie "ei mistään ei minnekään" - hinta 1,3 miljoonaa euroa
Helsingin hintavin pyörätieprojekti on kilometrin pituinen "nollan pyöräilijän" tieksi sanottu väylä teollisuusalueella.
No, Kataisen mukaan Suomi on kokeiluvaltio ja tämähän on rahan hassauksen kokeilua.
Sauri haluaa politiikoille tyypilliseen tapaan jättää jälkensä historiaan, hän tekee sen vain itselleen ominaisella tavalla.
Näyttää siltä, että Pekka Saurin toiminnassa on tältä(kin) osin paljon muutakin hämärää. Kannattaa lukea tämä selvitys:
http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2014/01/13/mihin-pyorailyn-rahat-katoavat/
Sen mukaan kaupunki on budjetoinut rahaa, sekä valtuuston että yleisten töiden lautakunnan päätösten mukaan nimenomaan pyöräilyn edistämiseen. Se tarkoittaa uusia pyötäteitä tai -kaistoja. Saurin rakennusvirasto käyttää rahat omavaltaisesti aivan muuhun - ja siis nimenomaan päätösten vastaisesti. Mansikka kakun päällä on, että silloinkin kun tehdään pyörätie, se tehdään ei mistään ei minnekään.
Parhaan ymmärrykseni mukaan tapoihin Helsingissä ei ole kuulunut, että akj varsinaisesti tekisi mitään, vaan se jobi on ollut palkintovirka, josta maksetaan hyvin ja jossa saa pönöttää minkä huvittaa, mutta hallinnonala pyörittää itse itseään miten sattuu tahtomaan. Saurin rooli on korostunut, koska hän tykkää patsastella ympäriinsä ja nähdä naamansa lehdessä, mutta eivät ne muut sen kummempia ole.
Mainittu Ollitervo on, niin ikään parhaan tietoni mukaan, tästä asiasta nyt hyvin, hyvin vihainen eikä tule jättämään juttua sikseen. Itsehän mä erottaisin pari virkamiestä, niin loput oppivat paikkansa ja poliittinen tahto kenties alkaa konkretisoitua asfaltiksi.