QuoteIranilaisnainen herätti Joensuun kukistamaan skiniongelmansa
Melody Karvonen kauhistui 1990-luvulla kotikaupunkinsa jengitappeluita ja pyysi tavallisena kansalaisena viranomaisia koolle. Siitä käynnistyi pitkällinen rasismia kitkevä moniammatillinen työ, joka kantoi hedelmää Joensuussa. Nykyrasismiin Karvosen reseptinä on asennekasvatus, jota tulee suunnata myös maahanmuuttajille.
[...]
- Ruohonjuuritason ihmisenä otin yhteyttä silloiseen poliisipäällikköön, suojelupoliisiin ja lakimiehiin. Pyysin, että kokoonnutaan. Olin laatinut tilaisuuteen jonkinlaisen esityslistan mieheni kanssa.
Siitä käynnistyi Joensuussa hiljalleen rasismia kitkevä moniammatillinen yhteistyö, johon osallistuivat muun muassa viranomaiset ja kansalaisjärjestöt. Lopullinen päätepiste skiniongelmasta vaikenemiselle oli hyökkäys mustan koripalloilijan kimppuun – silloin paikalliset tiedotusvälineetkin lopulta heräsivät.
- Oliko vasta urheilu sitten niin tärkeää ja uutisarvoista. Koripalloilija kun oli maksettu ihminen, joka tuli tekemään ammatikseen jotain tärkeää, pohtii Karvonen.
- Myöskään kaikki tavalliset ihmiset eivät välttämättä nähneet mitä kaikkea kaupungissa tapahtui, koska jengien kahakat olivat myöhään yöllä.
[...]
Pohjoiskarjalaisessa Lieksan kaupungissa ei ole skiniongelmaa, mutta osa kantaväestöstä on noussut maahanmuuttajia vastaan. Onko Melody Karvosella ajatusta, kuinka tilanteesta päästäisiin Lieksassa yli?
- Vähän kuten Joensuussakin ja joka paikassa. Pitää olla monet tahot mukana kehittämässä. Sekä yhteistyötä että tiedonjakoa ihmisille eli asennetyötä.
- Eikä ole kysymys vain valtaväestöstä. Myös maahanmuuttajat tarvitsevat oikeaa tietoa ja asennekasvatusta, muistuttaa Karvonen.
http://yle.fi/uutiset/iranilaisnainen_heratti_joensuun_kukistamaan_skiniongelmansa/7021071
Joensuun skinit kasvoivat aikuisiksi ja oletettavasti löysivät parempaa tekemistä. Jonkun Melodyn osuus koko jutussa on puhdas nolla.
Muutenkin pistää silmään tuo aivopesu asennekasvus juttu.
Kun skiniongelmaa ei enää ole, niin sitä muistellaan. Jos sitä ei olisi koskaan ollut, niin mietittäisiin millainen se olisi voinut olla.
Kansa suvaitsi - Yle sepittää.
No höh, terve ja reipas natsius pitää mennä hävittämään. :(
Mitenkähän se natsius Joensuussa yleensä syntyi?
Eikai siellä ennen ole ollut natseja, ellei muutamaa mahdollista, jo haudassa makaavaa isovaaria lasketa?
Joka päivä on puristettava vähintään yksi myönteinen mokumamu-'uutinen'. Heikoimmillaan rutistukset vaikuttavat aika epätoivoisilta.
Ja aina heillä on negatiivinen asenne Suomeen ja suomalaisuuteen.
Meillä taas iranilaisuuteen.
Miksi herrantähden heidän piti tulla häiritsemään suomalaisten elämänrauhaa?
Tämä on meidän maamme! Iranilaisilla on Iran!
Vai eikö oman isänmaan puolesta kannattanut taistella?
Quote from: Marija on 10.01.2014, 16:29:40
Vai eikö oman isänmaan puolesta kannattanut taistella?
Ei todellakaan. Nyt tänne pääsee kaiken maailman muslimineekerit tuosta noin vain. Se siitä itsenäisyydestä ja rajojen puolustamisesta.
Sotaveteraanit.
Quote from: Saippuakupla on 10.01.2014, 15:18:19
QuoteIranilaisnainen herätti Joensuun kukistamaan skiniongelmansa
Melody Karvonen kauhistui 1990-luvulla kotikaupunkinsa jengitappeluita ja pyysi tavallisena kansalaisena viranomaisia koolle. Siitä käynnistyi pitkällinen rasismia kitkevä moniammatillinen työ, joka kantoi hedelmää Joensuussa. Nykyrasismiin Karvosen reseptinä on asennekasvatus, jota tulee suunnata myös maahanmuuttajille.
[...]
Pohjoiskarjalaisessa Lieksan kaupungissa ei ole skiniongelmaa, mutta osa kantaväestöstä on noussut maahanmuuttajia vastaan. Onko Melody Karvosella ajatusta, kuinka tilanteesta päästäisiin Lieksassa yli?
- Vähän kuten Joensuussakin ja joka paikassa. Pitää olla monet tahot mukana kehittämässä. Sekä yhteistyötä että tiedonjakoa ihmisille eli asennetyötä.
- Eikä ole kysymys vain valtaväestöstä. Myös maahanmuuttajat tarvitsevat oikeaa tietoa ja asennekasvatusta, muistuttaa Karvonen.
http://yle.fi/uutiset/iranilaisnainen_heratti_joensuun_kukistamaan_skiniongelmansa/7021071
Melody Karvonen on saanut kahteen kertaan mainittua olennaisen tärkeän asian, jonka ylläolevasta boldasin ja alleviivasin.
Hienoa!
Quote from: Marija on 10.01.2014, 16:01:17
Mitenkähän se natsius Joensuussa yleensä syntyi?
Jos tarkoitat skinejä, niin Hilden-Paajanen esittää väitöskirjassaan oman näkemyksensä syntyhistoriasta. Muistaakseni ainakin luvut 1.4-1.5:
http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67459/951-44-6186-X.pdf?sequence=1
QuoteSuomen Vanhempainliitossa Helsingissä monikulttuurisuuden asiantuntijana nykyisin työskentelevä Melody Karvonen ehti asua Joensuussa liki 22 vuotta. Karvonen työskenteli kaupungissa useissa projekteissa ja työryhmissä, joiden tehtävänä oli rasismin torjuminen.
Jos minä saisin elantoni rapukansan invaasion torjunnasta, niin näkisin rapukansaa kaduilla, toreilla ja päiväkodeissa. Sitten voisinkin siirtyä Helsinkiin rapukansan asiantuntijaksi.
Quote from: Marija on 10.01.2014, 16:29:40
Ja aina heillä on negatiivinen asenne Suomeen ja suomalaisuuteen.
Meillä taas iranilaisuuteen.
Miksi herrantähden heidän piti tulla häiritsemään suomalaisten elämänrauhaa?
Tämä on meidän maamme! Iranilaisilla on Iran!
Vai eikö oman isänmaan puolesta kannattanut taistella?
Ainakin Iranissa olisi enemmän puhdistettavaa jengeistä - myös monipuolisemmin eikä vain pelkkiä skinejä.
Asennekasvatuksesta voi teoriassa olla jotain hyötyä, jos kyseessä ei ole mikään sen isompi ongelma kuin pari syrjäytyneestä nuorisosta koostuvaa joukkiota napit vastakkain ja suhteellisuudentaju hukassa. Ns. nykyrasismin takana on kuitenkin pitkälti juuri se oikea tieto, jota Melody haluaisi jakaa. Aikuisiin, asiallisiin ja omia aivojaan käyttäviin ihmisiin ei myöskään pure sellainen äidillinen ohjaus kohti oikeita asenteita, millä ehkä sai tuloksia elämänsä suhteen eksyksissä olevan kaljupäisen raggarin kanssa.
Noh, yksi piste kuitenkin siitä, että rouva haluaisi asennekasvattaa myös maahanmuuttajia. Onhan se täällä kaikille selvää, että arvostus suomalaista kulttuuria kohtaan ei usein liity mitenkään niihin syihin, joiden vuoksi tänne tullaan, eivätkä monet ole kovin kiinnostuneita integroitumaan juuri meidän haluamallamme tavalla. Melodyn piireissä ei niinkään. Toinen juttu sitten, kiinnostaako se kasvatus heitä yhtään sen enempää kuin minua.
"Skinien kanssa pärjää usein huumorin avustuksella, jos eivät ole rähinätuulella/aineissa", totesi mieheni jonka naamasta näkee ettei ole supisuomalainen.
Ja skinien maine on vähän jännä, koska jos tappelut riittävät tekemään porukasta pelottavan, miksei lehdissä vouhkata esim. somaleista, jotka hyvin usein ovat olleet toinen osapuoli (ennalta sovituissa) joukkotappeluissa? Ymmärsinkö oikein, että tämän jutun nainen näki pari skiniä, joista sitten pahoitti mielensä tai säikähti? Vai oliko joku perhetuttu joutunut skinien kohteeksi? Vai tuliko länsimainen vapaus olla avoimesti vaikka sitten skini, yllätyksenä?
:roll:
Millä perusteella ihmisiä luokitellaan skineiksi? Mitkä ovat ne perusteet?
Minulle huudettiin joskus muutama vuosi sitten Koskikeskuksessa, että "Vitun skini!", kun kävelin käytävällä ja ylemmällä kerroksella parveili mamuja, sieltä joku heistä huusi minulle. Käännyin vaan katsomaan ja jatkoin kävelemistä, en sanonut sanaakaan. Olin pukeutunut hupulliseen talvitakkiin, farkkuihin ja tennareihin. Olin kuitenkin heidän mielestään skini, koska olin kalju ja valkoinen. Olisi ehkä pitänyt pysähtyä kysymään heiltä, mutta en toki halunnut joutua sattumuksen uhriksi, joten ehkä oli parempi vaan jatkaa matkaa. Kysymys on kuitenkin jäänyt vellomaan mieleeni, olenko todella skini pelkän kaljun ja valkoisuuteni perusteella? En ole saanut tähän vielä vastauksia luotettavalta aisantuntijalähteeltä. Dan Koivulaakso voisi antaa vastauksen, kun lukee Hommaa ja on kuitenkin Ylen tituleeraama rasismiasiantuntija™.
Quote from: koli on 10.01.2014, 20:03:04
Millä perusteella ihmisiä luokitellaan skineiksi? Mitkä ovat ne perusteet?
***
YLEn pelinavaus. Odotan seuraavaksi YLEltä ehdotuksia ratkaisuksi "jutkuongelmaan". YLEn mielestä tämmöiset leimat ovat ihan okei, ja oma vikasi: mitäs olet kalju.
Quote from: koli on 10.01.2014, 20:03:04
Millä perusteella ihmisiä luokitellaan skineiksi? Mitkä ovat ne perusteet?
Minulle huudettiin joskus muutama vuosi sitten Koskikeskuksessa, että "Vitun skini!", kun kävelin käytävällä ja ylemmällä kerroksella parveili mamuja, sieltä joku heistä huusi minulle. Käännyin vaan katsomaan ja jatkoin kävelemistä, en sanonut sanaakaan. Olin pukeutunut hupulliseen talvitakkiin, farkkuihin ja tennareihin. Olin kuitenkin heidän mielestään skini, koska olin kalju ja valkoinen. Olisi ehkä pitänyt pysähtyä kysymään heiltä, mutta en toki halunnut joutua sattumuksen uhriksi, joten ehkä oli parempi vaan jatkaa matkaa. Kysymys on kuitenkin jäänyt vellomaan mieleeni, olenko todella skini pelkän kaljun ja valkoisuuteni perusteella? En ole saanut tähän vielä vastauksia luotettavalta aisantuntijalähteeltä. Dan Koivulaakso voisi antaa vastauksen, kun lukee Hommaa ja on kuitenkin Ylen tituleeraama rasismiasiantuntija™.
Ihan itse he itsensä yleensä luokittelevat. Ja tuo huutelu varmaan vihlaisi syvältä kuin neekeröinti abdulia...
YLEn rasismiryöpytykseen siis kelpaavat edelleenkin 90-luvun joensuulaiset skinit. Vähästä se on riemu revittävä.
Quote from: koli on 10.01.2014, 20:03:04
Millä perusteella ihmisiä luokitellaan skineiksi? Mitkä ovat ne perusteet?
Minulle huudettiin joskus muutama vuosi sitten Koskikeskuksessa, että "Vitun skini!", kun kävelin käytävällä ja ylemmällä kerroksella parveili mamuja, sieltä joku heistä huusi minulle.
Hemmetti, skinihän minäkin kohta kiistatta olen, koska kauniisti sanottuna korkealle edenneet ohimot ovat jo sitä luokkaa, että helpompaa ja kaiketi muodikkaampaakin olisi ajella kaikki pois. Nyt en kuitenkaan uskalla, koska skinihän minä sitten kiistatta olisin. Mielestäni tämä on rasismia! Rasismia se on hiusrasismikin. Tulkaa apuun Eva ja Mika!
Quote from: koli on 10.01.2014, 20:03:04Dan Koivulaakso voisi antaa vastauksen, kun lukee Hommaa ja on kuitenkin Ylen tituleeraama rasismiasiantuntija™.
Danihan on itse ihan ehta skini. Muuta ei puutu, kuin musta Thor Steinar -huppari.
(http://www.kansanuutiset.fi/images/articleimages/2121327.jpg)
Quote from: no future on 10.01.2014, 22:32:54
***
Ihan itse he itsensä yleensä luokittelevat. Ja tuo huutelu varmaan vihlaisi syvältä kuin neekeröinti abdulia...
YLE on verorahoitteisena propagandatuuttina lähempänä viranomaista, kuin julkista mediaa.
Olisi ihan ok, jos YLE puhuisi vaikkapa väkivaltaongelmasta, jengiytymisestä, väkivaltaisista, fanaattisista patriarkaalisista naisia ja toisinajattelijoita alistavista ideaaleista, mutta ei.
YLE puhuu "skiniongelmasta." Völkischer Beobachter puhui "jutkuongelmasta". Mikä ero?
EDIT: on on
Quote from: Marija on 10.01.2014, 16:29:40
Vai eikö oman isänmaan puolesta kannattanut taistella?
Kannatti, kuka muuten YLE-veron maksaisi?
Skinit olisivat ihan jees sakkia jos käyttäytyisivät asiallisesti ja tappeluiden sijaan esim. järjestäisivät rauhanomaisia mielenosoituksia, eivätkä olisi niin kovia natsi-faneja. Heillä on oma kulttuurinsa - skinhead-kulttuuri. Monikulttuurisuus on rikkaus.
Kaupunkien katukuvassa näkyy paljon etnistä rikastusta ja erinäisiä rikastusmyönteisyyttä avoimesti ilmaisevia kantiksia. Sen sijaan kansallismielisiä on hyvin vaikeaa bongata, mikä on valitettavaa, koska mielestäni katukuvassa täytyy olla vastapainoa mokulle. Ainoastaan skinheadin näköisistä tyypeistä voi päätellä heidän olevan melko todennäköisesti jotain vastakkaista katukuvassa hyvin edustetulle suvis- ja etnomeiningille.
Quote from: no future on 10.01.2014, 22:32:54
Ihan itse he itsensä yleensä luokittelevat. Ja tuo huutelu varmaan vihlaisi syvältä kuin neekeröinti abdulia...
Niinhän nuo taitavat luokitella. Jotkut muut henkilöt vaan luokittelevat myös sellaisia skineiksi, jotka eivät luokittele itse itseään skiniksi. Olihan se huutelu nuorelle 70kg miehenalulle melko pelottavaa.
En ollut tuohon aikaan vielä muodostanut kunnon kuvaa maahanmuuttopolitiikasta ja pidin kehitysmaalaisten tänne tulvimista pääosin hyvänä asiana. Se oli tietenkin hämmentävää nuorelle ja naiiville mielelle, kun joku sellainen, jota piti positiivisena asiana käyttäytyi vihamielisesti. Se tapaus ei saanut kuitenkaan vielä silmiäni aukenemaan, pidin ne edelleen tiukasti suljettuina. Se oli sitä aikaa, kun katukuvassa alkoi näkymään mamujengejä.
Vähän outo ketju sikäli, että aika monet täällä tuntuvat symppaavan väkivaltaisia lyhyeksi tukkansa ajaneita kantasuomalaisia. Tähän täytyy todeta, että minä en kaipaa enkä symppaa sellaisia yhtään enempää kuin mustaihoisia, valkoisia tai jotain siltä väliltä olevia väkivaltaisia maahanmuuttajia.
Iranislaisnaiselle pisteet siitä, että halusi korjata myös maahanmuuttajien asenteita. Ylelle puolestaan miinus että meni tekemään koko jutun. Sinänsä en tarkoita, etteikö Joensuussa ilmeisesti olisi ollut skiniongelmaa 1990-luvulla, mutta ei se enää ole jutu arvoinen. Meillä on nykyisin paljon suurempiakin ongelmia maahanmuuttoon liittyen - erityisesti joidenkin etnisten ryhmien sopeutumisessa suomalaiseen kulttuuriin.
"Hmm..Joensuun rasismi tänään- osioon pitäis keksiä jotain. Somalei ei oo ny, ku Hesas..Niit saa aina hyviä juttui, Vesa Puuronen on Oulussa..tääl on ihan v..tun tylsää! Kai sitä vanhaa skinijutskaa pitää veivata..Tietääks joku jotain nii vanhaa , ketä olis, tai ees semmose lasta, joka olis nähny niitä niinqu oikeesti livenä?"
Quote from: Professori on 11.01.2014, 07:40:14
Vähän outo ketju sikäli, että aika monet täällä tuntuvat symppaavan väkivaltaisia lyhyeksi tukkansa ajaneita kantasuomalaisia. Tähän täytyy todeta, että minä en kaipaa enkä symppaa sellaisia yhtään enempää kuin mustaihoisia, valkoisia tai jotain siltä väliltä olevia väkivaltaisia maahanmuuttajia.
***
Tarkoittanet mm. minua. Kysymys ei ole symppaamisesta, hell no. Juuri siitä mitä kirjoitin.
2014: "Nuo ovat skinejä, näkeehän sen. Ne ovat ongelma."
1939: "Nuo ovat juutalaisia, näkeehän sen. Ne ovat ongelma."
Ihan eläviä skinejä olen nähnyt joskus 80-luvun lopulla, siis sellaisia, jotka olivat tosissaan, jakoivat hassuja suttuisia monisteita tjsp., minkä liimatokkuraltaan kerkisivät.
EDIT: Ai niin, ja olen lyhyeksi tukkansa ajanut. Toisinkin on ollut, mutta se on kaikki tai ei mitään, ei ideologia.
Quote from: Elemosina on 10.01.2014, 16:42:38
Quote from: Saippuakupla on 10.01.2014, 15:18:19
QuoteIranilaisnainen herätti Joensuun kukistamaan skiniongelmansa
Melody Karvonen kauhistui 1990-luvulla kotikaupunkinsa jengitappeluita ja pyysi tavallisena kansalaisena viranomaisia koolle. Siitä käynnistyi pitkällinen rasismia kitkevä moniammatillinen työ, joka kantoi hedelmää Joensuussa. Nykyrasismiin Karvosen reseptinä on asennekasvatus, jota tulee suunnata myös maahanmuuttajille.
[...]
Pohjoiskarjalaisessa Lieksan kaupungissa ei ole skiniongelmaa, mutta osa kantaväestöstä on noussut maahanmuuttajia vastaan. Onko Melody Karvosella ajatusta, kuinka tilanteesta päästäisiin Lieksassa yli?
- Vähän kuten Joensuussakin ja joka paikassa. Pitää olla monet tahot mukana kehittämässä. Sekä yhteistyötä että tiedonjakoa ihmisille eli asennetyötä.
- Eikä ole kysymys vain valtaväestöstä. Myös maahanmuuttajat tarvitsevat oikeaa tietoa ja asennekasvatusta, muistuttaa Karvonen.
http://yle.fi/uutiset/iranilaisnainen_heratti_joensuun_kukistamaan_skiniongelmansa/7021071
Melody Karvonen on saanut kahteen kertaan mainittua olennaisen tärkeän asian, jonka ylläolevasta boldasin ja alleviivasin.
Hienoa!
Kiinnitin huomiota samaan!
Otsikko toki puhuu vain skiniongelman kukistamisesta vaikka Karvonen aivan selvästi tuo koko ajan esiin, että myös toisen osapuolen on syytä katsoa peiliin. Menee siis ihan perinteiden mukaisesti, vikaa on vain suomalaisissa...
Jotenkin nyppii nämä "asennekasvatusuutiset". Lähtökohta on aina se että suomalaisiin on sisäänrakennettu rasismi joka voidaan poistaa vain kun tuodaan kaikenmaailman *.*staneista maahanmuuttajia sivistämään suomalaisia. Ja aivan kuin sivuhuomatuksena todetaan että "myös maahanmuuttajat tarvitsevat asennekasvatusta".
Punamädättäjillä on poikkeuksetta aina syy-ja-seuraussuhde väärinpäin. Heidän mukaansa nuivuus on syy josta seuraa maahanmuuttajien työttömyys, työlllistymisen vaikeus, kielitaidottomuus, tarve antaa erivapauksia asuntojonoissa, kurssituksessa, harrastuksissa, uskonnon harjoittamisessa, ruokailuissa jne, jne ja jne.
Ei tule mieleenkään että nuivistuminen voisi seurata yllä mainityista asioista. Ja kun ei tule nuivistumisen syntiä korjataan suomalaisia syyllistämällä, vaientamalla ja mokuttamalla.
Quote from: koli on 10.01.2014, 20:03:04
Millä perusteella ihmisiä luokitellaan skineiksi? Mitkä ovat ne perusteet?
Minulle huudettiin joskus muutama vuosi sitten Koskikeskuksessa, että "Vitun skini!", kun kävelin käytävällä ja ylemmällä kerroksella parveili mamuja, sieltä joku heistä huusi minulle. Käännyin vaan katsomaan ja jatkoin kävelemistä, en sanonut sanaakaan. Olin pukeutunut hupulliseen talvitakkiin, farkkuihin ja tennareihin. Olin kuitenkin heidän mielestään skini, koska olin kalju ja valkoinen. Olisi ehkä pitänyt pysähtyä kysymään heiltä, mutta en toki halunnut joutua sattumuksen uhriksi, joten ehkä oli parempi vaan jatkaa matkaa. Kysymys on kuitenkin jäänyt vellomaan mieleeni, olenko todella skini pelkän kaljun ja valkoisuuteni perusteella? En ole saanut tähän vielä vastauksia luotettavalta aisantuntijalähteeltä. Dan Koivulaakso voisi antaa vastauksen, kun lukee Hommaa ja on kuitenkin Ylen tituleeraama rasismiasiantuntija™.
Joensuun ysäriskinit kyllä täytti kaikki normi kiljuskinien merkit. Pilottitakkia siniristilippua hihassa, white powermerkkiä hihassa, kaikenlaista camokuvio reisitaskuhousua jalassa ja pitkävartista maiharia jalassa. Ja kyllä sanoivat itseään skineiksi. Sellaisia oikeiden skinien irvikuvia. Pelkkä kalju ja valkoinen iho ei tee kenestäkään varmasti kenenkään mielestä skiniä. Kyseiset Joensuun urpot ( ja samantapaiset kilju-urpot muuallakin Suomessa) ovat pilanneet kaikkien skinien maineen pitkäksi aikaa.
Quote from: Saippuakupla on 10.01.2014, 16:43:23
Quote from: Marija on 10.01.2014, 16:01:17
Mitenkähän se natsius Joensuussa yleensä syntyi?
Jos tarkoitat skinejä, niin Hilden-Paajanen esittää väitöskirjassaan oman näkemyksensä syntyhistoriasta. Muistaakseni ainakin luvut 1.4-1.5:
http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67459/951-44-6186-X.pdf?sequence=1
Kiitoksia paljon linkistä, muistelen joskus tuosta väitöskirjasta lukeneeni, mutta on näköjään jäänyt välistä siihen tutustuminen, ei yhtään vaikuttanut tutulta, kun alkua silmäilin.
Kumma tapa tuossa väitöskirjassa välttää määrätyn kaupunginosan mainitsemista, ei kai kaupunginosilla mitään intimiteettisuojaa ole.
Quote
s. 32: Joensuun alueella on arvioitu 1990-luvun alkupuolelta lähtien olleen kaksi skinisukupolvea. Alkuperäinen, tietyn kaupunginosan asukkaiden kunnostamassa kerhotalossa kokoontunut noin kymmenen pojan joukko muodosti Joensuun alueen skinien ensimmäisen sukupolven. Toteuttaessaan omaksumiaan tapoja ja malleja sekä kantaessaan ryhmänsä symboleja ensimmäisen sukupolven (1972–76 syntyneet) skinit toimivat esikuvina toiselle sukupolvelle, johon kuuluneet nuoret ovat syntyneet vuosina 1977–1982. Nämä nuoremmat jäsenet liittyivät mukaan toimintaan 1990-luvun puolivälissä, jolloin skiniliike vahvistui noin kahdellakymmenellä nuorella.
Eikö tuossa Penttilän nuorisotaloon viitata? Sellainen muistikuva minulla ainakin on muutaman tuttavan kertomana, että ko. nuorisotalon vakioporukasta ensin muutama mielipidevaikuttaja sai herätyksen ajaa tukkansa pois ja toiset innostuivat mukaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Penttil%C3%A4
Quote
Muutamat suuret tuotantolaitokset olivat keskittyneet aikaisemmin mainittuun tiettyyn kaupunginosaan, ja niiden lopetettua toimintansa siellä asuvasta väestöstä monet joutuivat työttömiksi.
Ymmärtääkseni tuossa viitataan ennen kaikkea Penttilän sahaan:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Penttil%C3%A4n_saha
Joku paikallinen voi korjata, jos veikkailuni menivät ihan pieleen.
Tosin hauskasti paljon myöhemmin tekstissä mainitaan Penttilän kaupunginosa:
Quote
s. 72: Tämä näkyi myös joensuulaisskinien järjestäytymisessä ja nousussa Penttilän kaupunginosasta. Yhteisöön vaikuttanut rakennemuutos, joka ilmeni laman ja siihen yhdistyneen työttömyyden kautta, hajotti yhteisön sisäistä rakennetta, perheisiin kohdistui paineita toimeentulovaikeuksien ja muiden ongelmien kärjistyessä.
Joensuun skineistä tullaan kirjoittamaan mediassa vähintään 50 seuraavaa vuotta, jos ei enemmänkin. Jos yhtään voi johtopäätöksiä vetää orjalaivojen tervoista ja natseista ja siitä miten ne vieläkin ravistaa kauhuillaan tekosuvaitsevaa mediaa. Ja miten ne kelpaavat verrannollisiksi esimerkeiksi rasismista tänäpäivänä.
Ja on hyvä muistaa että Ylen toimittaja päättää mitä jutussa loppujen lopuksi lukee.
Quote from: Elemosina on 10.01.2014, 16:42:38
Quote from: Saippuakupla on 10.01.2014, 15:18:19
QuoteIranilaisnainen herätti Joensuun kukistamaan skiniongelmansa
Melody Karvonen kauhistui 1990-luvulla kotikaupunkinsa jengitappeluita ja pyysi tavallisena kansalaisena viranomaisia koolle. Siitä käynnistyi pitkällinen rasismia kitkevä moniammatillinen työ, joka kantoi hedelmää Joensuussa. Nykyrasismiin Karvosen reseptinä on asennekasvatus, jota tulee suunnata myös maahanmuuttajille.
[...]
Pohjoiskarjalaisessa Lieksan kaupungissa ei ole skiniongelmaa, mutta osa kantaväestöstä on noussut maahanmuuttajia vastaan. Onko Melody Karvosella ajatusta, kuinka tilanteesta päästäisiin Lieksassa yli?
- Vähän kuten Joensuussakin ja joka paikassa. Pitää olla monet tahot mukana kehittämässä. Sekä yhteistyötä että tiedonjakoa ihmisille eli asennetyötä.
- Eikä ole kysymys vain valtaväestöstä. Myös maahanmuuttajat tarvitsevat oikeaa tietoa ja asennekasvatusta, muistuttaa Karvonen.
http://yle.fi/uutiset/iranilaisnainen_heratti_joensuun_kukistamaan_skiniongelmansa/7021071
Melody Karvonen on saanut kahteen kertaan mainittua olennaisen tärkeän asian, jonka ylläolevasta boldasin ja alleviivasin.
Hienoa!
Ja asennekasvatusta tarvitsee myös YLE, jonka kysymykset ja vastaukset ongelmien suhteen keskittyvät rasismiin, joka nähdään valkoisen miehen ominaispiirteenä.
Varmaankin osa kantaväestöstä on todellakin Lieksassa noussut maahanmuuttajia vastaan, mutta paljon suurempi osa on noussut maahanmuuttopolitiikkaa vastaan ja sen esittäminen journalistisesti rasismina on nykyisen tiedonvälityksen nopeuden aikana...sanotaanko aika haasteellista.
Quote from: Kemolitor on 11.01.2014, 11:31:39
Kumma tapa tuossa väitöskirjassa välttää määrätyn kaupunginosan mainitsemista, ei kai kaupunginosilla mitään intimiteettisuojaa ole.
[...]
Useat asiasta kirjoittaneet ovat maininneet Joensuun skiniliikehdinnän lähteneen nimeämästäsi Penttilän kaupunginosasta. Olen myös kuullut käytettävän nimitystä "Penttilän pojat".
Melody Karvonen on käsittääkseni Ba'hai, joten hän varmasti tietää Iranin realiteetit uskonnollisesta suvaitsevaisuudesta. Suomeen hän kuitenkin taisi muuttaa jo ennen Iranin suvaitsevaisuuden vallankumousta.
- Vouti