Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Mylly => Topic started by: B52 on 16.12.2013, 18:51:52

Title: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: B52 on 16.12.2013, 18:51:52
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/uusi+ihmeakku+mullistaa+sahkoautoilun/201312587213

Japanilaisyhtiö on kehittänyt täysin uudentyyppisen ihmeakun, jolla sähköauton ajomatka moninkertaistuu nykyiseen verrattuna.

Sähköautojen suurimmat ongelmat ovat ratkenneet. Japanilaisen Sekisui Chemical-konsernin keksinnöllä sähköauton ajomatka ainakin kolminkertaistuu, akkukustannukset putoavat kolmannekseen, akut kevenevät huomattavasti ja niiden turvallisuus paranee.

Kohu-uutisen julkisti saksalainen teollisuus- ja kauppamari Japanin verkkosivuillaan. Sekisui kertoo omassa tiedotteessaan ensimmäisten testiakkujen valmistuvan ensi vuonna. Markkinoille ne tulevat vuonna 2015.

Uutinen singautti heti Sekisuin pörssiosakkeen 20 prosentin nousuun.

Superakussa anodi pinnoitetaan nykyisen litiumioniakun grafeenin tai grafiitin sijaan piillä. Täysin uutta on myös geelimäinen sähköä johtava elektrolyytti.

Sekisuin mukaan sähköauton ajomatka venyy täyteen ladatulla akulla jopa 600 kilometriin, kun nykyisin päästään parhaimmillaan 200 kilometriin. Nykyisten sähköautojen ajomatka on keskimäärin 100 kilometriä, joka vielä pakkasella puolittuu.

Uusien materiaalien avulla ihmeakut voidaan rakentaa moneen muotoon, vaikka ohueksi levyksi. Nykyisiin verrattuna tilaa säästyy runsaasti. Painokin on huomattavasti kevyempi.

Lisäksi Sekisui lupaa, että uusi akku on selvästi turvallisempi esimerkiksi kolaritilanteissa kuin litiumakku.

Sähköautojen akustot maksavat keskimäärin 15 000 euroa. Sekisuin akuston hinta putoaa konsernin mukaan noin 5000 euroon. Hurja kustannussäästö avaa sähköautoille valtit perinteisiä voimanlähteitä vastaan.



Ja minä kun niin odotin että tuo keksintö olisi tullut Afrikasta tai Lähi-idästä, mutta ei..
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Tabula Rasa on 16.12.2013, 18:53:43
Kyllä pitää kumartaa kohteliaasti. On oikeasti erittäin suuri edistysaskel tekniikassa. Eikä tuo välttämättä tuohonkaan jää.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Jurvakainen on 16.12.2013, 19:03:18
Kyllä Japani on sitten oikeasti hieno maa... monessakin mielessä. Hattua nostan.  :)
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: dothefake on 16.12.2013, 19:07:37
Mutta tietysti Suomessa on pakko määrätä väliaikanen, melko tuntuva akkuvero.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: elven archer on 16.12.2013, 19:09:54
Kuulostaa hyvältä, mutta sen verran täytyy laittaa jäitä hattuun, että katsotaan, miten kaupallistaminen onnistuu. Näitä jonkin (väitetysti) mullistavia keksintöjähän nimittäin tulee vähän väliä, mutta vain murto-osasta kuullaan myöhemmin.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Faidros. on 16.12.2013, 19:14:05
Vielä kun saisi sen sähköautoilun saasteettomaksi. Eihän akku ole mitään muuta kuin erittäin epätaloudellinen saastuttavan sähkön varastointikeino.
Keinot halpaan ja saasteettomaan autoiluun on aivan muualla.

Poistettaisiin nyt vaikka se nestekaasun 20 x dieselvero ensin.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: törö on 16.12.2013, 19:18:19
Quote from: Faidros. on 16.12.2013, 19:14:05
Poistettaisiin nyt vaikka se nestekaasun 20 x dieselvero ensin.

Älä nyt hulluja puhu. Neste Oilin bisnekset on turvattava, koska jotain.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Possumi on 16.12.2013, 19:26:21
Sen verran pitää palauttaa kauppalehden toimittajaa maanpinnalle ettei ainakaan Katolisenkirkon päämies ole vielä varmistanut tätä "ihmettä"...

Mutta asiaan. Näitä erilaisia akkuteknologioita on tällä hetkellä kehitteillä todella paljon - grafeeniin ja piihin (niikuin tämä) perustuvia rakenteita - monet ovat eksoottisia, vaativia tuotteistaa. Valitettavasti näitä kaikkia yhdistää se että ne ovat kaikki aina "vain kaksi vuotta markkinoilta" - eli käytännössä 95% niistä ei koskaan päädy tuotteiksi kaupallis/teknisistä syistä.

Sinänsä lähde näyttää ihan luotettavalta ja uskottavalta http://www.sekisuichemical.com/about/whatsnew/2013/1239025_17313.html Mitään patenttia tai tieteellistä tutkimusartikkelia ei ole luettavissa niin en lähde sen enempää asiaa kommentoimaan. Näyttää suhteellisen pienen firman innovaatiolta joten eivät halua paljastaa tuotantoprosessinsa salaisuuksia. Onnea heille - toivottavasti tuo menee kaupaksi.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Tahdoton Nahjus on 16.12.2013, 20:09:52
Quote from: Possumi on 16.12.2013, 19:26:21
Sinänsä lähde näyttää ihan luotettavalta ja uskottavalta http://www.sekisuichemical.com/about/whatsnew/2013/1239025_17313.html

1. Social Background to This Development

(http://fiercefatties.files.wordpress.com/2012/09/bullshit-detector-11.gif?w=300&h=221)

Ikiliikkuja- ja ihmeparistokeksinnössä esittellään aina näitä taustoja. Energia on kallista ja akut ahtaita, nääs nääs nääs.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: LW on 17.12.2013, 14:25:08
Quote from: B52 on 16.12.2013, 18:51:52Ja minä kun niin odotin että tuo keksintö olisi tullut Afrikasta tai Lähi-idästä, mutta ei..

Lähi-Idässä on itse asiassa vähitellen alkanut tapahtua jotain (http://www.brandeis.edu/globalbrandeis/documents/MEB36.pdf), kun alueen maat ovat hiljalleen heränneet siihen todellisuuteen, ettei öljy riitä ikuisesti. Korkeakoulutusta on yritetty kehittää erilaisilla tavoilla, mistä yksi tulos on Argonnen ja saudi-arabialaisen Kuningas Abdulaziz -yliopistojen yhteisprojekti hiili-seleniumsulfiittikomposiitteihin perustuvien akkujen (http://scitechdaily.com/new-composite-batteries-potential-pack-five-times-energy-density/) saralla. Toki tuo on vielä kaukana japanilaisfirman saavuttamasta prototyyppitasosta, ja kuten Possumi totesi, laajoille markkinoille on siitäkin matkaa.

Onpahan edes jotain. En aio pidättää hengitystäni odotellessani, että nuo tyypit pääsisivät lähellekään länsimaiden tai itäaasialaisten tasoa, mutta on jo vähitellen aikakin, että tulevat mukaan edes vasemmalla kädellään.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Nuivake on 17.12.2013, 14:31:08
Ei ole tainnut sähköpuolella tämän keksinnön jälkeen tuolla alueelta ihmeempiä syntyä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bagdadin_paristo
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Faidros. on 17.12.2013, 14:40:19
Amerikkalainen sähköautovalmistaja Fisker-Karma on myyty Kauko-Itään, kun ensin tuhlasivat kehittelyyn veronmaksajien varoja puoli miljardia dollaria.
Eivät toimi edes Kalifornian lämmössä. On ne niin hyviä.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: elukka on 03.03.2014, 10:13:44
Quote from: Nuivake on 17.12.2013, 14:31:08
Ei ole tainnut sähköpuolella tämän keksinnön jälkeen tuolla alueelta ihmeempiä syntyä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bagdadin_paristo

huolimatta suvaitsevaisista historian uudelleen kirjoittajista, islam ei ole edes Rooman eikä samanaikaisen Persian tasolla...

Islamin keksinnöistä kun nääs suuri osa on kopiota esim. em. valtioilta. Tarkoitan nyt aikakautta jossa islam "oli edelläkävijä" koko maailmassa. Tosiasiassa he ryöstivät ja ottivat käyttöön asioita, joita miehittämällä käsiinsä saivat.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: elukka on 03.03.2014, 10:18:17
Quote from: Faidros. on 17.12.2013, 14:40:19
Amerikkalainen sähköautovalmistaja Fisker-Karma on myyty Kauko-Itään, kun ensin tuhlasivat kehittelyyn veronmaksajien varoja puoli miljardia dollaria.
Eivät toimi edes Kalifornian lämmössä. On ne niin hyviä.

Fisker-karma ja Tesla olivat liian edelläkävijöitä ja heille kävi ohraisesti. Nythän Tesla alkaa porskuttammaa!

Jos tuo japskiakku tuottaa kaupallista hettelmää, ja edes puolet olisi uutisessa totta, niin voihan fiuuhh!!
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: kekkeruusi on 03.03.2014, 13:08:02
Quote from: elukka on 03.03.2014, 10:18:17
Quote from: Faidros. on 17.12.2013, 14:40:19
Amerikkalainen sähköautovalmistaja Fisker-Karma on myyty Kauko-Itään, kun ensin tuhlasivat kehittelyyn veronmaksajien varoja puoli miljardia dollaria.
Eivät toimi edes Kalifornian lämmössä. On ne niin hyviä.

Fisker-karma ja Tesla olivat liian edelläkävijöitä ja heille kävi ohraisesti. Nythän Tesla alkaa porskuttammaa!

Jos tuo japskiakku tuottaa kaupallista hettelmää, ja edes puolet olisi uutisessa totta, niin voihan fiuuhh!!
Se firma, joka keksii merkittävän edistysaskeleen akkuteknologiassa, tulee olemaan aivan saa-aa--aaaa-aatanan rikas. :D Akkuja käytetään niin monessa tänä päivänä ja laitteiden sähkönkulutus kasvaa hurjaa vauhtia siinä samalla kun niiden ominaisuudet paranevat.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Faidros. on 03.03.2014, 13:30:21
Sähkön hinta on rajussa nousupaineessa. Sähköä tuotetaan kivihiilellä Euroopassa jo kai enemmän kuin koskaan. Miten se tekee sähköautosta sen ekologisemman kuin muut? Sähkö on ainoastaan energian välittäjä, ei itsessään mikään polttoaine.
Kaasut on lähes puhtaita polttoaineita, vähän riippuen laskentatavasta.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Porilainen munalla on 03.03.2014, 13:51:00
Uutinen ei vaikuta uskottavalta.
Jos jollain firmalla oikeasti on tällainen akkuongelma ratkaistuna, eivät he varmasti
huutele ja esittele sitä avoimesti ennen todellisen tuotannon aloittamista.
Kyseinen yhtiö on kovassa kilpajuoksussa muiden kanssa, ja näillä uutisisilla
joita aina aika ajoin putkahtelee, koetetaan saada pörssikurssit nousuun ja kehitysrahaa yhtiölle.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Rubiikinkuutio on 03.03.2014, 14:04:01
Quote from: Faidros. on 16.12.2013, 19:14:05
Vielä kun saisi sen sähköautoilun saasteettomaksi. Eihän akku ole mitään muuta kuin erittäin epätaloudellinen saastuttavan sähkön varastointikeino.
Keinot halpaan ja saasteettomaan autoiluun on aivan muualla.

Ei sitä toki saasteettomaksi saa millään, mutta ydinenergian avulla kyllä suhteellisen hyväksi. Auton itsensä hiukkaspäästöt miltei nolla ja itse energiatuotannon saatutuskin varsin kompaktissa paketissa eikä siellä täällä hengitettävässä ilmassa.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Tommi Korhonen on 03.03.2014, 14:53:21
Olen skeptinen. Näitä akku-uutisia on tullut erilaisina versioina jo ainakin kymmenkunta vuotta. On ollut sekunneissa latautuvia akkuja, akkujen kapasiteetin kasvua, juotettavia akkuja, polttokennoja, mahtavalla hyötysuhteella toimivia aurinkokennoja... Mutta ei se vain kuluttajalle asti ole päässyt.

Toki akkujen kapasiteetti on kehittynyt varsin huimasti sitten 2110-päivien, mutta kehitys on ollut evolutionaarista, ei revolutionaarista.

Uskon sitten kun näen. Tosin elän toivossa.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Faidros. on 03.03.2014, 15:35:11
Miksi kannattaa suosia sähköenergiaa? Sehän on sama, kuin luovuttasit aseesi total controlille.
Biokaasua ja varsinkin rypsidieseliä voidaan luoda aivan jokaisella farmilla.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Faidros. on 03.03.2014, 16:02:37
Laitanpa tähän kuitenkin tällaisen ot:n.
Helsingillä ja Tallinnalla on kiistaa siitä kumpi saa nestekaasuterminaalin. 
Suomella ei ole nestekaasua asunnoissa kuin vanhoilla mamuskoilla ja autoille ei AINOATAKAAN jakelupistettä.
Silti meidän pitää kilpailla Viron kanssa nestekaasuterminaalista! :facepalm:

Voisiko virkamiehet aloittaa jossain vaiheessa maalaisjärjen käytön!
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Faidros. on 03.03.2014, 16:41:23
Quote from: Rubiikinkuutio on 03.03.2014, 14:04:01
Quote from: Faidros. on 16.12.2013, 19:14:05
Vielä kun saisi sen sähköautoilun saasteettomaksi. Eihän akku ole mitään muuta kuin erittäin epätaloudellinen saastuttavan sähkön varastointikeino.
Keinot halpaan ja saasteettomaan autoiluun on aivan muualla.

Ei sitä toki saasteettomaksi saa millään, mutta ydinenergian avulla kyllä suhteellisen hyväksi. Auton itsensä hiukkaspäästöt miltei nolla ja itse energiatuotannon saatutuskin varsin kompaktissa paketissa eikä siellä täällä hengitettävässä ilmassa.

Saksa on luopumassa ydinenergiasta.
Luuletteko, että tuhat Suomessa toimivaa(jotka eivät ikinä toimi Suomen pakkasissa) sähköautoa korvaa miljoonan kivihiilellä toimivan sähköauton saasteisuuden?
Saasteettomuus toimii pienissä yksiköissä.
Kaasu on toimivaa saasteettomuutta jo nyt.
Itselläni on nestekaasuprätkä, etanoliprätkä ja maakaasu-/biokaasuauto.
Paras lyhyillä testeillä näyttäisi olevan nestekaasu, mitä muualla maailmassa autogasiksi sanotaan.
Nestekaasun testejä rajoittaa autojen 20xdieselvero, muihin polttoaineisiin verrattuna, joten yritän jatkaa testejä 1000cc prätkällä.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Porilainen munalla on 03.03.2014, 17:19:17
Nestekaasuprätkä? Linkkejä,kuvia toteutuksesta?
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Rubiikinkuutio on 03.03.2014, 19:05:03
Quote from: Faidros. on 03.03.2014, 16:41:23

Saksa on luopumassa ydinenergiasta.

Puhe on puhetta. Älä usko kaikkea mitä sinulle valehdellaan. Vähän niinkuin ruotsikin on ydinvoimaton 16 vuoden päästä.  ;D

Quote
Luuletteko, että tuhat Suomessa toimivaa(jotka eivät ikinä toimi Suomen pakkasissa) sähköautoa korvaa miljoonan kivihiilellä toimivan sähköauton saasteisuuden?

Puhe oli saastettomuudesta, niin kerroin miten sähköauton saasteettomuuden saa järkevälle tasolle. Se vastaus on ydinvoima.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Faidros. on 03.03.2014, 20:10:03
Quote from: Porilainen munalla on 03.03.2014, 17:19:17
Nestekaasuprätkä? Linkkejä,kuvia toteutuksesta?

Niitä saattaa olla aika monellakin, sillä käytiin Pystymettä 2013 rallissa syksyllä. ESS toimittaja piti tehdä pyörästä jutun, mutta ei ole ainakaan mun postilaatikossa näkynyt, vaikka lupasi lähettää.
Toteutus ei mitään kaunista ollut, nestekaasutrukin tekniikkaa soveltaen Bingin 40mm kaasareihin.
Tarkoitus olisi tehdä paremmat kun aika riittää. Niistä ehkä kuvia myöhemmin.Toimi kokeiluna kuitenkin täydellisesti.
Tavallisten muuttuvakurkkuisten kaasareiden kylkeen menee kumiletku, mitä ihmettä sellaisilla kuvilla kukaan tekee?
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Faidros. on 03.03.2014, 20:23:48
Googlettamalla muuten näkyy nestekaasugessu Pystymettässä.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: elukka on 03.03.2014, 21:02:12
Quote from: Faidros. on 03.03.2014, 15:35:11
Miksi kannattaa suosia sähköenergiaa? Sehän on sama, kuin luovuttasit aseesi total controlille.
Biokaasua ja varsinkin rypsidieseliä voidaan luoda aivan jokaisella farmilla.

unohdit 2014 luvun vety-häkäpönikän
http://yle.fi/uutiset/hakepoltinkeksinto_tekee_vedesta_palavaa/5069901
http://www.gasek.fi/technology/wood-gasification/
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Faidros. on 03.03.2014, 21:13:19
Quote from: elukka on 03.03.2014, 21:02:12
Quote from: Faidros. on 03.03.2014, 15:35:11
Miksi kannattaa suosia sähköenergiaa? Sehän on sama, kuin luovuttasit aseesi total controlille.
Biokaasua ja varsinkin rypsidieseliä voidaan luoda aivan jokaisella farmilla.

unohdit 2014 luvun vety-häkäpönikän
http://yle.fi/uutiset/hakepoltinkeksinto_tekee_vedesta_palavaa/5069901
http://www.gasek.fi/technology/wood-gasification/

Äkkiseltään tutustumalla ihan helevetin hieno tuote! 8)
Prätkän perään toistaiseksi liian iso. :roll:
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Nikolas on 03.03.2014, 21:40:39
Quote from: Faidros. on 03.03.2014, 15:35:11

Miksi kannattaa suosia sähköenergiaa? Sehän on sama, kuin luovuttasit aseesi total controlille.
Biokaasua ja varsinkin rypsidieseliä voidaan luoda aivan jokaisella farmilla.


Metanolia puusta. Raaka-ainetta Suomessa riittää ja Suomen metsäteollisuus on hionut keruumenetelmät huippuunsa. Tuotantolaitoksen hukkalämmöllä voi lämmittää asuntoja. Prosessi ei vaadi mitään hiivoja tai pöpöjä.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: törö on 03.03.2014, 21:47:17
Quote from: B52 on 16.12.2013, 18:51:52
Ja minä kun niin odotin että tuo keksintö olisi tullut Afrikasta tai Lähi-idästä, mutta ei..

Teollisuusvakoilua sanon minä. Joku kongolainen tyyppi tuon kuitenkin on keksinyt.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Tabula Rasa on 04.03.2014, 06:20:45
Quote from: Nikolas Ojala on 03.03.2014, 21:40:39
Quote from: Faidros. on 03.03.2014, 15:35:11

Miksi kannattaa suosia sähköenergiaa? Sehän on sama, kuin luovuttasit aseesi total controlille.
Biokaasua ja varsinkin rypsidieseliä voidaan luoda aivan jokaisella farmilla.


Metanolia puusta. Raaka-ainetta Suomessa riittää ja Suomen metsäteollisuus on hionut keruumenetelmät huippuunsa. Tuotantolaitoksen hukkalämmöllä voi lämmittää asuntoja. Prosessi ei vaadi mitään hiivoja tai pöpöjä.

Onhan näitä koelaitoksia. Se vain sitten että pyrolyysiöljy palaessaan sotkee suodattimet. Sama homma puukaasulla tai häkäpöntöllä. Joko suodattimia pitää putsata/vaihtaa urakalla tai sitten paremmat aineet peliin elikkäs biokaasut. Kaatopaikallinen biojätettä bunkkeriin käymään ja eikun jakelupiste tai vaikka putket koko kylää lämmittämään. Kun käynyt loppuun niin valmista viljelysmaanparannusainetta. Ja eikun uusi satsi käymään. Kyllin monta bunkkeria vierekkäin niin ei tarvitse huolehtia energiakatkoista.   
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: dothefake on 04.03.2014, 12:11:08
Mikä vika on vanhassa kunnon vieterissä? Kyllin iso vieteri autoon ja vieterinvetoasemia tiheään. Ja takakontin päällä voisi olla iso vieteriavain, jos on pakko vetää käsin.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Nikolas on 05.03.2014, 02:33:27
Quote from: Tabula Rasa on 04.03.2014, 06:20:45
Quote from: Nikolas Ojala on 03.03.2014, 21:40:39
Quote from: Faidros. on 03.03.2014, 15:35:11

Miksi kannattaa suosia sähköenergiaa? Sehän on sama, kuin luovuttasit aseesi total controlille.
Biokaasua ja varsinkin rypsidieseliä voidaan luoda aivan jokaisella farmilla.



Metanolia puusta. Raaka-ainetta Suomessa riittää ja Suomen metsäteollisuus on hionut keruumenetelmät huippuunsa. Tuotantolaitoksen hukkalämmöllä voi lämmittää asuntoja. Prosessi ei vaadi mitään hiivoja tai pöpöjä.


Onhan näitä koelaitoksia. Se vain sitten että pyrolyysiöljy palaessaan sotkee suodattimet. Sama homma puukaasulla tai häkäpöntöllä. Joko suodattimia pitää putsata/vaihtaa urakalla tai sitten paremmat aineet peliin elikkäs biokaasut.


Ymmärrän, että suodatus on jatkuva ratkaisuaan odotteleva pulma häkäpönttöautoissa, mutta ne ovatkin ajoneuvoja, joissa ei voida hyväksyä monimutkaisia ja kookkaita järjestelmiä kaasun puhdistukseen. Sen vuoksi vain yksinkertainen suodatin voi tulla kyseeseen. Mutta paikallaan pysyvässä metanolin tuotantolaitoksessa korkeatasoisen erotinlaitteen koko tai pääomakustannus ei olisi samalla tapaa tappava tekijä, kun tuotantolaitos olisi oletettavasti enimmän aikaa toiminnassa ja siksi investointien takaisinmaksuaika olisi lyhyempi.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Nikolas on 05.03.2014, 02:53:11
Quote from: dothefake on 04.03.2014, 12:11:08

Mikä vika on vanhassa kunnon vieterissä? Kyllin iso vieteri autoon ja vieterinvetoasemia tiheään.


Lähimmäksi tuota ideaa pääsee ilmeisesti paineilmalla kulkeva auto. Tosin, siinäkään tapauksessa ilmasäiliö ei ole pelkkä pneumaattinen jousi vaan huomattavan suuri osa tarvittavasta energiasta otetaan ulkoilman lämmöstä mukana kuljetetun paineilman laajentuessa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Compressed_air_car#Tata_Motors

Mutta ei ole helppoa tuokaan.

Quote

Through the years, Professor Regusci had received countless threats because of this "subversive activity" which attempts against the energetic monopoly that the Big Fishes possess and defend in their territory, The World.

On November 28th of 2006, these threats became fact and the apartment that Prof. Regusci´s lived in with his family in Maldonado, was burnt down.


http://www.regusciair.com/about_us

Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Tabula Rasa on 05.03.2014, 08:45:42
Njooh, ainoa julkaistu testi kertoo että paineilma-autolla pääsee peräti 7,22km päähän hyvissä olosuhteissa. Saa olla aika tiheässä tankkausasemia.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Urpo Juusto on 05.03.2014, 09:10:37
Vuosikymmenestä toiseen on auto- ja tiedelehdissä säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistu hehkutusartikkeleita siitä, kuinka sähköauton arkipäiväistyminen on jo ihan kulman takana, ongelmat on voitettu ja massatuotantokin alkamassa ihan justkohtasillään.
Vähän on hiljaista ollut...
Vähän tuollaisen "näkis vaan" asenteen olen asian tiimoilta itse omaksunut - eli kiva juttu, jos tulee, mutta en ala pidättelemään hengitystäni, kun tällaisia hehkutusartikkeleita luen.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: elukka on 05.03.2014, 11:18:33
Quote from: Tabula Rasa on 05.03.2014, 08:45:42
Njooh, ainoa julkaistu testi kertoo että paineilma-autolla pääsee peräti 7,22km päähän hyvissä olosuhteissa. Saa olla aika tiheässä tankkausasemia.

linkki?

itse löysin 200km

http://autot.oikotie.fi/uutinen/sensaatioauto-kulkee-pelk%C3%A4ll%C3%A4-ilmalla/15936
QuoteSensaatioauto kulkee pelkällä ilmalla
Julkaistu 15.01.2008

Carros. Monen mielestä on tuulesta temmattu ajatus, että auto voisi kulkea pelkällä ilmalla. Ranskalainen autoinsinööri Guy Negre on toista mieltä. Hän on kehittänyt auton, jonka moottori toimii paineilmalla. Aikoinaan formula ykkösten moottoreiden parissa työskennellyt Negre toivoo, että hänen MDI-yrityksensä kehittämä auto, voisi tulla tuotantoon jo tämän vuoden lopussa.

Lähes vuosi sitten Negren vuonna 1991 perustama MDI teki intialaisen autonvalmistajan Tatan kanssa sopimuksen paineilma-auton kehittämisestä. Tata on sijoittanut hankkeeseen 20 miljoonaa euroa. Negre toivoo, että Tata myös aloittaisi pian auton valmistuksen.

Monet asiantuntijat suhtautuvat hankkeeseen edelleen epäilevästi, mutta Negre uskoo vakaasti autonsa menestykseen.

"Autoni on saasteeton kaupunkiliikenteessä ja lähes saasteeton maantiellä", Negre vakuuttaa.

Lähellä Nizzaa sijaitseva MDI on rakentanut jo monta prototyyppiä.

Tuoreimmassa prototyypissä on paineilmamoottorin lisäksi pieni bensiinillä toimiva kompressori lisäämässä auton toimintasädettä.

Nelisylinterisessä moottorissa mäntiä liikuttaa paineilma. Keksijän mukaan paineilma-auto voi kulkea yhdellä ilmatankkauksella jopa 200 kilometriä. Kehittelyn myötä toimintasäteen uskotaan kasvavan. Auton huippunopeus on 150 kilometriä tunnissa, vaikka paineilma-auto on tarkoitettu erityisesti kaupunkiajoon. Auton vaihteet toimivat napista painamalla.

Auton polttoaine eli ilma, on paineilmapulloissa. Ne voidaan täyttää 3–4 minuutissa. Tankkaus maksaa noin 1,5 euroa eli sadan kilometrin ajo paineilma-autolla maksaa 75 senttiä.

Toimintasäteen kasvattamiseksi auto on tehty mahdollisimman kevyeksi. Paljon komposiittiosia sisältävä auto painaa vain 330 kiloa.

Arvostelijoiden mielestä keveys ei välttämättä takaa turvallisuutta. Myös paineilmapulloja pidetään onnettomuustilanteissa vaarallisina.

Negren laskemien mukaan auton hinta olisi tuotantoon tulleessaan noin 3 500–4 000 euroa.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: elukka on 05.03.2014, 11:23:47
Quote from: Tabula Rasa on 04.03.2014, 06:20:45
Quote from: Nikolas Ojala on 03.03.2014, 21:40:39
Quote from: Faidros. on 03.03.2014, 15:35:11

Miksi kannattaa suosia sähköenergiaa? Sehän on sama, kuin luovuttasit aseesi total controlille.
Biokaasua ja varsinkin rypsidieseliä voidaan luoda aivan jokaisella farmilla.


Metanolia puusta. Raaka-ainetta Suomessa riittää ja Suomen metsäteollisuus on hionut keruumenetelmät huippuunsa. Tuotantolaitoksen hukkalämmöllä voi lämmittää asuntoja. Prosessi ei vaadi mitään hiivoja tai pöpöjä.

Onhan näitä koelaitoksia. Se vain sitten että pyrolyysiöljy palaessaan sotkee suodattimet. Sama homma puukaasulla tai häkäpöntöllä. Joko suodattimia pitää putsata/vaihtaa urakalla tai sitten paremmat aineet peliin elikkäs biokaasut. Kaatopaikallinen biojätettä bunkkeriin käymään ja eikun jakelupiste tai vaikka putket koko kylää lämmittämään. Kun käynyt loppuun niin valmista viljelysmaanparannusainetta. Ja eikun uusi satsi käymään. Kyllin monta bunkkeria vierekkäin niin ei tarvitse huolehtia energiakatkoista.   

muusta en tiedä, mutta biokaasu ja vety/häkä on perinteistä menovettä puhtaampaa ja karstoittaa vähemmän. et kai vain sotke huonolaatuista biodieseliä näiden kanssa? näin asia on ainakin moottorin palotilassa. on eri asia sitten jos häkäpönttö nokeentuu itsekseen.

muistaakseni tervaa ei moottorit siedä, eli tervaksiset voi jättää häkäpönikässä väliin ja käyttää vaikkapa erätulilla.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Tabula Rasa on 05.03.2014, 11:27:54
http://web.archive.org/web/20070321053002/http://www.theaircar.com/tests.html

Tuossa testissä oli siis ajettu tuo 7,22km. Tuo käsittääkseni ainoa käytännön testi joka julkaistu. Tuon koeauton lisäksi noita muita prototyyppejä ei ole rakennettu/testattu käytännössä/ainakaan näistä ei ole mitään julkaisuja.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: elukka on 05.03.2014, 11:29:14
Quote from: Faidros. on 03.03.2014, 21:13:19
Äkkiseltään tutustumalla ihan helevetin hieno tuote! 8)
Prätkän perään toistaiseksi liian iso. :roll:

joo mutta päät kääntyisi niinku ajaisilla lambourginilla...
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Tabula Rasa on 05.03.2014, 11:31:00
Pyrolyysiöljy on nimenomaan raskasta poltto-öljyä esimerkiksi lämpövoimalaitoksiin. Näistä on koelaitoksia ja yksi ongelma on juuri tuo suodattimien tukkeutuminen. Häkäpönttövehkeet taas toimivat puun palokaasuilla joka sisältää kaiken mitä puun/jätteen polttamisesta syntyy ja epäpuhtaudet tarvitsee puhdistaa. Kuten taisin sanoa puhtaat kaasut olisivat parempia polttoaineita.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Faidros. on 05.03.2014, 11:42:56
Quote from: elukka on 05.03.2014, 11:23:47
Quote from: Tabula Rasa on 04.03.2014, 06:20:45
Quote from: Nikolas Ojala on 03.03.2014, 21:40:39
Quote from: Faidros. on 03.03.2014, 15:35:11

Miksi kannattaa suosia sähköenergiaa? Sehän on sama, kuin luovuttasit aseesi total controlille.
Biokaasua ja varsinkin rypsidieseliä voidaan luoda aivan jokaisella farmilla.


Metanolia puusta. Raaka-ainetta Suomessa riittää ja Suomen metsäteollisuus on hionut keruumenetelmät huippuunsa. Tuotantolaitoksen hukkalämmöllä voi lämmittää asuntoja. Prosessi ei vaadi mitään hiivoja tai pöpöjä.

Onhan näitä koelaitoksia. Se vain sitten että pyrolyysiöljy palaessaan sotkee suodattimet. Sama homma puukaasulla tai häkäpöntöllä. Joko suodattimia pitää putsata/vaihtaa urakalla tai sitten paremmat aineet peliin elikkäs biokaasut. Kaatopaikallinen biojätettä bunkkeriin käymään ja eikun jakelupiste tai vaikka putket koko kylää lämmittämään. Kun käynyt loppuun niin valmista viljelysmaanparannusainetta. Ja eikun uusi satsi käymään. Kyllin monta bunkkeria vierekkäin niin ei tarvitse huolehtia energiakatkoista.   

muusta en tiedä, mutta biokaasu ja vety/häkä on perinteistä menovettä puhtaampaa ja karstoittaa vähemmän. et kai vain sotke huonolaatuista biodieseliä näiden kanssa? näin asia on ainakin moottorin palotilassa. on eri asia sitten jos häkäpönttö nokeentuu itsekseen.

muistaakseni tervaa ei moottorit siedä, eli tervaksiset voi jättää häkäpönikässä väliin ja käyttää vaikkapa erätulilla.

Nestekaasu on myös hitaamman palamisnopeutensa ansiosta moottoria vähemmän rasittavaa ja siten voidaan moottoreiden huoltoväli triplata bensiinikäyttöön verraten ja nestekaasu ei myöskään vanheta moottoriöljyä samoin, joten öljynvaihtöväli voidaan tuplata.
Kaasut kuulemma syö sytystulppia bensiiniä enemmän, en tosin ole selvittänyt mistä se johtuu, ehkä pienemmästä moottorin karstoittumisesta, joka ei suojaa tulppaa lämmöltä? Hiili on hyvä lämmöneriste.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Nikolas on 05.03.2014, 14:17:07
Quote from: Tabula Rasa on 05.03.2014, 08:45:42

Njooh, ainoa julkaistu testi kertoo että paineilma-autolla pääsee peräti 7,22km päähän hyvissä olosuhteissa. Saa olla aika tiheässä tankkausasemia.


Vähän tietysti riippuu, keneltä kysyy.

Quote

I did the car that run 100 kilometers in Maldonado in 1992 with only one charge of air in its tanks with a pipe of PVC with fiber glass out side,4 bike freewheels and 4 bike chains. You can do this engine with only a lathe and a welding machine.

http://www.regusciair.com/faq

Tuon takia ei kuitenkaan pidä pompata kattoon. Yksi oleellinen tieto puuttuu tuosta: Mikä oli tehdyn matkan keskinopeus? Veikkaan jotain 30 km/h.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Lasse on 05.03.2014, 14:42:04
Vaihdetaan paineilma nestetyppeen:

Kulkeeko tulevaisuuden auto typen voimalla?
http://www.talouselama.fi/uutiset/kulkeeko+tulevaisuuden+auto+typen+voimalla/a2151731 (http://www.talouselama.fi/uutiset/kulkeeko+tulevaisuuden+auto+typen+voimalla/a2151731)

Difference Engine: End of the electric car?
www.economist.com/blogs/babbage/2012/10/nitrogen-cycle (http://www.economist.com/blogs/babbage/2012/10/nitrogen-cycle)
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: elukka on 06.03.2014, 21:27:15
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/tama+saattaa+ratkaista+energiakysymykset+30+miljoonaksi+vuodeksi/a970515
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Ano Nyymi on 06.03.2014, 21:42:54
Quote from: dothefake on 04.03.2014, 12:11:08
Mikä vika on vanhassa kunnon vieterissä? Kyllin iso vieteri autoon ja vieterinvetoasemia tiheään. Ja takakontin päällä voisi olla iso vieteriavain, jos on pakko vetää käsin.

Kannatan ehdottomasti kuminauhaa. Vaikka tavallaan vieterihän sekin on.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Nuivake on 06.03.2014, 21:45:28
Jalkaratas ja ruisleipä. Se on sitten enää sisusta kiinni se nopeus ja etäisyys.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: JmR on 07.03.2014, 01:09:08
Kyllähän nuo sähköautot on tulossa, miksi muuten valtio haluaisi gps paikantimet autoihin.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Nikolas on 07.03.2014, 02:03:28
Quote from: JmR on 07.03.2014, 01:09:08

Kyllähän nuo sähköautot on tulossa, miksi muuten valtio haluaisi gps paikantimet autoihin.


Hallituksen tärkeimmän lukukirjan eli George Orwellin oppikirjan (https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuonna_1984) mukaan kansalaisia täytyy kytätä.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: Parsifal on 07.03.2014, 02:07:31
Quote from: Nikolas Ojala on 05.03.2014, 02:53:11
Quote from: dothefake on 04.03.2014, 12:11:08

Mikä vika on vanhassa kunnon vieterissä? Kyllin iso vieteri autoon ja vieterinvetoasemia tiheään.


Lähimmäksi tuota ideaa pääsee ilmeisesti paineilmalla kulkeva auto. Tosin, siinäkään tapauksessa ilmasäiliö ei ole pelkkä pneumaattinen jousi vaan huomattavan suuri osa tarvittavasta energiasta otetaan ulkoilman lämmöstä mukana kuljetetun paineilman laajentuessa.

Kuulostaa siltä, että idean isä ei ole pahemmin ajatellut niitä -40 asteen pakkasia, joita Suomeenkin aina silloin tällöin saapuu.

Voihan sitä toisaalta lämmittää vaikka kyhäämällä nuotion paineilmasäiliön alle.
Title: Vs: Uusi ihmeakku mullistaa sähköautoilun
Post by: elukka on 07.03.2014, 04:25:46
Quote from: Parsifal on 07.03.2014, 02:07:31
Kuulostaa siltä, että idean isä ei ole pahemmin ajatellut niitä -40 asteen pakkasia, joita Suomeenkin aina silloin tällöin saapuu.
Voihan sitä toisaalta lämmittää vaikka kyhäämällä nuotion paineilmasäiliön alle.

http://www.talouselama.fi/uutiset/kulkeeko+tulevaisuuden+auto+typen+voimalla/a2151731
QuoteTuhat litraa ilmaa muuttuu paineen ja jäähdytyksen voimin 1,4 litraksi vaaleansinistä nestettä. Painetta tarvitaan 200 ilmakehää, ja lämpötila pitää puristaa –190 asteeseen.

190-40=150