QuoteIsänmaallisuus oudoissa käsissä
Tieto-Finlandia-palkinnon saanut Ville Kivimäki harmittelee, että veteraanit on otettu muukalaisvihan välineiksi
...
– Historiallisesti katsottuna sotasukupolven kestävintä sisäpoliittista perintöä on kuitenkin suomalaisen hyvinvointivaltion rakentaminen 1950-luvulta alkaen, ei rasismi, militarismi saati uusliberalismi.
Kivimäestä muiden kuin veteraanien itsensä on hyvin kyseenalaista puhua ikään kuin sotasukupolven mandaatilla.
– Veteraanit otetaan keppihevosiksi milloin minkin asian eteen. Linnan itsenäisyysjuhlissa yksi kansanedustaja sanoi, että tässä loataan veteraanien kunniaa, kun täällä homoseksuaalit tanssii. Ja tällaisia "veteraanit raivostuivat" -lööppejä laaditaan hyvin kevyin perustein.
Veteraanien nimissä puhumisesta on tullut Kivimäen mukaan sotkuinen identiteettipoliittinen kenttä lähinnä netin keskustelupalstoilla.
– Ruotsin kieltä vastustetaan, koska veteraanit...venäläisiä ja romanikerjäläisiä vastustetaan, koska veteraanit...maahanmuuttoa vastustetaan, koska veteraanit, Kivimäki luettelee.
...
– On hyvin vaarallista, että tietyt yhteiset symbolit luovutetaan ääri-ideologian käyttöön. Usein vielä sanotaan, että tässä ollaan veteraanien ja isänmaan asialla. Ei näillä ideologioilla ole mitään tekemistä sotaveteraanien kanssa, Kivimäki sanoo.
Kivimäki asui kahdeksan vuotta Joensuussa sotaveteraanin yläkerrassa, johon hänen jälkeensä muutti nuori skinejä sympatisoiva poika. Hän laittoi Suomen lipun ikkunaan, mutta sotaveteraani ei pitänyt siitä.
– Viljo loukkaantui siitä hyvin paljon, että mitenkä lippua voi käyttää ikkunavaatteena. Tällä tavoin kunnianosoitus voi mennä aivan metsään. Viljo olisi varmaan arvostanut paljon enemmän esimerkiksi lumenluontiapua tai siivoja käytöstapoja.
...
Yksi uuspatriotismin myyteistä on väite, että sotaveteraaneja ehtimiseen ryvetettiin läpi koko 1960- ja 1970-lukujen. Tässä näkemyksessä kokonainen ajanjakso typistyy kahteen karikatyyriin: suojeluskuntalaiseen veteraaniin ja pilkkakirvestä heiluttavaan taistolaiseen.
– Moni veteraani on varmasti loukkaantunut, mutta toisaalta esimerkiksi Eino S. Repo, Aarne Saarinen, Ahti Karjalainen, Ele Alenius ja Touko Laaksonen olivat sotaveteraaneja. Nyt on esitetty ajatus, että veteraani oli aina oikeistoa, jota nuori vasemmistolainen ryvetti. Se on paljon monimutkaisempi kuvio, Ville Kivimäki sanoo.
...
Leijonariipuskulttuuria hän epäilee oireeksi, joka ei sittenkään ole kovin dominoiva.
– Saahan ihmiset leijonariipusta ja kiitos-paitoja pitää. Monilla heillä on varmaan vilpitön halu osoittaa jotain. Sekin on ikävää, että kun suomalainen mies vihdoin osoittaa lämpöisiä tunteita, niin heti tullaan viisastelemaan, että tsot tsot, tässähän on joku rasistinen piiloagenda. Siellä on varmaan monia veteraaneja ihan vilpittömästi arvostavia ja kunnioittavia ihmisiä.
...
Loput: Aikalainen (http://aikalainen.uta.fi/2013/11/29/isanmaallisuus-oudoissa-kasissa/)
Saahan ihmiset muslimipipoja ja kaapuja pitää, monilla heistä on varmaan vain vilpitön halu osoittaa jotain.
"Sotasukupolven kunnioituksen käyttö muukalaisvihan välineenä harmittaa tutkija Ville Kivimäkeä, joka on tutkinut suomalaissotilaiden henkisiä haavoja Murtuneet mielet -tutkimuksessaan. Kirja sai tämänvuotisen Tieto-Finlandia-palkinnon..........
Ruotsin kieltä vastustetaan, koska veteraanit...venäläisiä ja romanikerjäläisiä vastustetaan, koska veteraanit...maahanmuuttoa vastustetaan, koska veteraanit, Kivimäki luettelee."
Nyt käsi pystyyn, joka tunnustaa vastustaneensa pakkoruotsia tai romanianmustalaisten rosvoilua veteraaneilla?
Quote– Historiallisesti katsottuna sotasukupolven kestävintä sisäpoliittista perintöä on kuitenkin suomalaisen hyvinvointivaltion rakentaminen 1950-luvulta alkaen, ei rasismi, militarismi saati uusliberalismi.
Kivimäestä muiden kuin veteraanien itsensä on hyvin kyseenalaista puhua ikään kuin sotasukupolven mandaatilla.
– Veteraanit otetaan keppihevosiksi milloin minkin asian eteen.
Niinpä niin...
Toisekseen Suomi oli 1950-luvulla paljon "uusliberalistisempi" kuin vuonna 2013.
Sinänsä olen toki samaa mieltä, ettei veteraaneja kannata jotenkin nostaa jalustalle sen esimerkillisempinä tai isänmaallisempina tyyppeinä kuin muitakaan. Ei kovin moni mielellään siellä rintamalla ollut vaan pakosta. Toisaalta en tiedä äänestäisikö edes Touko Laaksonen Vihreitä vaikka olisi elossa.
Quote from: Iloveallpeople on 29.11.2013, 16:05:13
Loput: Aikalainen (http://aikalainen.uta.fi/2013/11/29/isanmaallisuus-oudoissa-kasissa/)
Kirjoituksessa on oma pointtinsa eli kyllä veteraaneja käytetään keppihevosena milloin minkäkin asian eteen esim. Natoa ajetaan ja vastustetaan käyttämällä heitä esimerkkinä.
Olkinukkena perustelua voi käyttää vain sen takia, että luodaan mielikuva kuin tätä keinoa käyttäisivät ainoastaan "tietyn poliittisesti korrektin mielipiteen vastustajat".
Samalla tavalla kirjoittaja itse ottaa kantaa siihen kuinka näille edellä mainituille asioille "ei olisi mitään muita perusteluita" kuin "veteraanit", vaikka
todellisuudessa heidän osuutensa on todella vähäpätöinen.
Quote– Veteraanit otetaan keppihevosiksi milloin minkin asian eteen. Linnan itsenäisyysjuhlissa yksi kansanedustaja sanoi, että tässä loataan veteraanien kunniaa, kun täällä homoseksuaalit tanssii. Ja tällaisia "veteraanit raivostuivat" -lööppejä laaditaan hyvin kevyin perustein.
Veteraanien nimissä puhumisesta on tullut Kivimäen mukaan sotkuinen identiteettipoliittinen kenttä lähinnä netin keskustelupalstoilla.
– Ruotsin kieltä vastustetaan, koska veteraanit...venäläisiä ja romanikerjäläisiä vastustetaan, koska veteraanit...maahanmuuttoa vastustetaan, koska veteraanit, Kivimäki luettelee.
Pelkkää propagandaa tämäkin viesti lopulta on. Julkisuudessa on tyylinä, etteivät ne asialliset argumentit ole "päteviä", vaikka asiat perusteltaisiin kuinka hyvin tahansa. Varsinkin jos aihe on "väärä".
Quote– On hyvin vaarallista, että tietyt yhteiset symbolit luovutetaan ääri-ideologian käyttöön. Usein vielä sanotaan, että tässä ollaan veteraanien ja isänmaan asialla. Ei näillä ideologioilla ole mitään tekemistä sotaveteraanien kanssa, Kivimäki sanoo.
Pitäisi puhujankin tutustua paremmin aiheeseensa. Ensinnäkin ääri-ideologiasta on vaikeaa puhua, kun otetaan huomioon Suomessakin tapahtuneiden ääritekojen määrä.
Toisekseen Suomessa on kovin vähän sellaisia tahoja, jotka ovat haluavat puhua suomalaisuudesta myönteisessä valossa. Useimmille se on pakollinen paha, jota saa ja pitääkin haukkua kaikin mahdollisin keinoin.
Quote– Ruotsin kieltä vastustetaan, koska veteraanit...venäläisiä ja romanikerjäläisiä vastustetaan, koska veteraanit...maahanmuuttoa vastustetaan, koska veteraanit, Kivimäki luettelee
Ei tässä vielä kaikki. Paitsi että Kivimäki ei pysty nimeämään tai osoittamaan paikkaa tai tekstiä jossa olisi mussutukselleen perusteita. Mutta tehdään homma helpoksi Kivimäelle.
Neuvosto(lue EUROSTO)liittoa vastustettiin koska veteraanit.
Puna-armeijan hyväätarkoittavaa rauhanturvaamisoperaatiota vastustettiin vieläpä verisesti...koska veteraanit.
Solidaarisuutta vastustettiin (lue neuvostovaltioiden velkatakauksia) koska veteraanit (toisin kuin corp.comm.coc party Käteinen) eivät katsoneet että Suomen tasavallan pitäisi osallistua toisten velkojen maksuun.
Alueluovutuksia vastustettiin koska veteraanit,toisin kuin Otto Wille Kataisen kansanrintamahallitus. Otto Wille Katainen vastuullisena poliitikkona katsoi että Neuvosto (eurosto) liiton turvallisuusintressit ovat samat kuin Suomen.
Nykypäivänä voi äänestää vaikka vihervasemmistolaista per****auk**** koska veteraanit. Aikanaan kun miehet ja naiset osallistuivat kovaääniseen mielenilmaisuun perusoikeuksien säilyttämisen puolesta, niin seurauksena on ollut äänioikeus ja verrattain vapaat vaalit. Mikä luonnollisesti on käynyt epärehellisten kabinettipoliitikkojen ja roskaväkitoimittajien hermoille. 1950- ja 1960-luvulla taas vastustettiin veteraaneja, jotakuinkin sanomalla että "mitäs läksitte!". Ikävä huomata että sama roskaväen posetiivi soi taas omaa riekkusäveltään.
Suomalaisten sotaveteraanien ihme ei ole se että olisivat ihmeellisiä vaan se että ovat ja olivat aivan tavallisia.
Ja niille idiooteille jotka luulevat että sotaan tarvitsi lähteä, voin epäonnistuneen historiankurssin lisäksi mainita että sotaan ei todellakaan TARVI LÄHTEÄ. Sota tuli ihan ihmisten luo pyytämättä. Sota tuli 50 kg palopommeina, 250 kg sirpalepommeina ja joskus katon kautta kotiin. Erään kerran ikävästi luistinradan päälle kun paikalla oli lapsia ja naisia. Elokuvateatteriin, kirjastoon...Veteraanit lähtivät koska sota oli päättänyt tulla riippumatta siitä mitä mieltä olivat.
QuoteKivimäestä muiden kuin veteraanien itsensä on hyvin kyseenalaista puhua ikään kuin sotasukupolven mandaatilla.
– Veteraanit otetaan keppihevosiksi milloin minkin asian eteen. Linnan itsenäisyysjuhlissa yksi kansanedustaja sanoi, että tässä loataan veteraanien kunniaa, kun täällä homoseksuaalit tanssii. Ja tällaisia "veteraanit raivostuivat" -lööppejä laaditaan hyvin kevyin perustein.
Veteraanien nimissä puhumisesta on tullut Kivimäen mukaan sotkuinen identiteettipoliittinen kenttä lähinnä netin keskustelupalstoilla.
– Ruotsin kieltä vastustetaan, koska veteraanit...venäläisiä ja romanikerjäläisiä vastustetaan, koska veteraanit...maahanmuuttoa vastustetaan, koska veteraanit, Kivimäki luettelee.
Sitähän Kivimäki itsekin tekee mistä muita arvostelee, ottaa veteraanit keppihevosikseen ja antaa ymmärtää, että veteraanit olisivat samaa mieltä kuin mitä Kivimäki itse on.
Quote from: Punaniska on 29.11.2013, 16:13:00
"Sotasukupolven kunnioituksen käyttö muukalaisvihan välineenä harmittaa tutkija Ville Kivimäkeä, joka on tutkinut suomalaissotilaiden henkisiä haavoja Murtuneet mielet -tutkimuksessaan. Kirja sai tämänvuotisen Tieto-Finlandia-palkinnon..........
Ruotsin kieltä vastustetaan, koska veteraanit...venäläisiä ja romanikerjäläisiä vastustetaan, koska veteraanit...maahanmuuttoa vastustetaan, koska veteraanit, Kivimäki luettelee."
Nyt käsi pystyyn, joka tunnustaa vastustaneensa pakkoruotsia tai romanianmustalaisten rosvoilua veteraaneilla?
Olisinkohan mä sillon vastustanut kun tuontimannet rullas yhden veteraanin. Taisin vastustaa.
Quote from: Emo on 29.11.2013, 16:47:29
QuoteKivimäestä muiden kuin veteraanien itsensä on hyvin kyseenalaista puhua ikään kuin sotasukupolven mandaatilla.
– Veteraanit otetaan keppihevosiksi milloin minkin asian eteen. Linnan itsenäisyysjuhlissa yksi kansanedustaja sanoi, että tässä loataan veteraanien kunniaa, kun täällä homoseksuaalit tanssii. Ja tällaisia "veteraanit raivostuivat" -lööppejä laaditaan hyvin kevyin perustein.
Veteraanien nimissä puhumisesta on tullut Kivimäen mukaan sotkuinen identiteettipoliittinen kenttä lähinnä netin keskustelupalstoilla.
– Ruotsin kieltä vastustetaan, koska veteraanit...venäläisiä ja romanikerjäläisiä vastustetaan, koska veteraanit...maahanmuuttoa vastustetaan, koska veteraanit, Kivimäki luettelee.
Sitähän Kivimäki itsekin tekee mistä muita arvostelee, ottaa veteraanit keppihevosikseen ja antaa ymmärtää, että veteraanit olisivat samaa mieltä kuin mitä Kivimäki itse on.
Siis pointtihan on mun mielestä oikea. Ei veteraaneja voi käyttää keppihevosena minkään asian hyväksi (paitsi tietysti veteraanien omien asioiden). Mutta tässä tietysti tuodaan esille vain yhden puolen keppihevostelua, on ne veteraanit tuotu esiin kyllä myös toisen puolen taholta.
Mielestäni veteraaneihin vetoaminen on sama kuin natsikortti. Vaikka joissain harvoissa tapauksissa vertaus on sopiva, yleensä se heiluu turhaan koska ei osata argumentoida kunnolla.
Isänmaallisuus on oudoissa EU-tärähtäneistön ja punavihermädättäjien käsissä. Ts. meillä ei ole itsenäisyyttä koska ei ole itsepäätäntävaltaakaan. Unelma elää!
Isopappani ei ole sotaveteraani, mutta oli matkalla rintamalle vapaaehtoisena kun rauha saatiin solmittua.
Ja hän on ehdottomasti nuivin koko suvusta. Kyllä vihervassaritoimittajan korvia kuumottaisi, kun hänen mielipiteitään "turkkilaisten" tukemiseksi järjestetyistä mielipiteistä (Iran-mielenosoitukset amerikkaa vastaan abt. 10 vuotta sitten) kuuntelisi tai vähän pistäisi merkille, miten hänen mielestään "homppeleita" ja tyhjäntoimittajia on kadut täynnä ja suomalaiset menevät naimisiin kaiken maailman saksalaisten ja ryssien kanssa (mustat miehet ovat siellä päin maalaismaisemaa vielä tuntematon ilmiö).
Quoteveteraanit on otettu muukalaisvihan välineiks
Tämä on todella outo väite. Yhtä outo kuin "ne haluaa rajat kiinni"-argumentti.
Ja mitä on muukalaisviha? Oletko silloin muukalaisvihamielinen jos et ajattele yltiöliberaalisti maahanmuutosta kuin vasuri tai halpatyövoimaa maahan halajava kokoomuslainen?
Quote from: Blanc73 on 29.11.2013, 19:24:51
Quoteveteraanit on otettu muukalaisvihan välineiks
Tämä on todella outo väite. Yhtä outo kuin "ne haluaa rajat kiinni"-argumentti.
Ja mitä on muukalaisviha? Oletko silloin muukalaisvihamielinen jos et ajattele yltiöliberaalisti maahanmuutosta kuin vasuri tai halpatyövoimaa maahan halajava kokoomuslainen?
No tuon Kivimäen ja muiden omahyväisten hyvisten mielestä kyllä olet.
Aika oudoissa käsissä isänmaallisuus oli myös keisarinna Halosen itsevaltiuskaudella. Uuden keisarin mahdollisesta isänmaallisuudesta ei ole näyttöä. Ehkä näin on hyvä, sillä isänmaallisuuden näytteleminen tyhjillä palkeilla tyhjälle yleisölle olisi vaivaannuttava esitys.
Aikalaisen jutun mukaan yksi myytti on, että sotaveteraaneja olisi haukuttu 1960- ja 1970-luvuilla. Onko tällä väitteellä mitään todellisuuspohjaa? Ruukinmatruunan blogin (http://takkirauta.blogspot.fi/2013/09/kun-parodiahorisontti-ylittyy-osa-ii.html) mukaan demariministeri, jota ei mainita nimeltä, olisi tokaissut veteraaneille joskus 1960-luvulla, että mitäs lähditte. Kuka ministeri on kyseessä?
Tokaisu on kyllä tunnettu, koska se löytyy myös googlettamalla, tästä on kaksi variaatiota joko miksi lähditte tai mitäs lähditte. Minun ikäni ei riitä aikalaismuisteluihin, mutta minulla on sellainen tunne, ettei veteraaneja olisi millään lailla halveksittu aikaisemminkaan.
Quote from: Phantasticum on 30.11.2013, 20:52:19
Minun ikäni ei riitä aikalaismuisteluihin, mutta minulla on sellainen tunne, ettei veteraaneja olisi millään lailla halveksittu aikaisemminkaan.
Veteraaneja ei arvostettu tuona aikana. Kuvaavaa ajanjaksolle oli, että suojeluskuntalainen, komppanian päällikkönä sota-aikana toiminut, suuresti arvostamani isöisäni upotti upseerimiekkansa sekä kaikki muut sotamuistonsa asuinpaikkansa Suomenlinnan lähivesiin henkilökohtaisena protestina veteraanien huonolle arvostukselle.
Itse isoisäni isänmaalliseen, kommunismia ja ruotsalaisuutta halveksivaan maailmankatsomukseen kasvatettuna olen täysin vakuuttunut veteraanien tuntemusten aitoudesta.
Quote from: Phantasticum on 30.11.2013, 20:52:19
Aikalaisen jutun mukaan yksi myytti on, että sotaveteraaneja olisi haukuttu 1960- ja 1970-luvuilla. Onko tällä väitteellä mitään todellisuuspohjaa? Ruukinmatruunan blogin (http://takkirauta.blogspot.fi/2013/09/kun-parodiahorisontti-ylittyy-osa-ii.html) mukaan demariministeri, jota ei mainita nimeltä, olisi tokaissut veteraaneille joskus 1960-luvulla, että mitäs lähditte. Kuka ministeri on kyseessä?
Tokaisu on kyllä tunnettu, koska se löytyy myös googlettamalla, tästä on kaksi variaatiota joko miksi lähditte tai mitäs lähditte. Minun ikäni ei riitä aikalaismuisteluihin, mutta minulla on sellainen tunne, ettei veteraaneja olisi millään lailla halveksittu aikaisemminkaan.
Olen ymmärtänyt että Tuomioja
Quote from: vihapuhegeneraattori on 29.11.2013, 17:05:41
Quote from: Emo on 29.11.2013, 16:47:29
QuoteKivimäestä muiden kuin veteraanien itsensä on hyvin kyseenalaista puhua ikään kuin sotasukupolven mandaatilla.
– Veteraanit otetaan keppihevosiksi milloin minkin asian eteen. Linnan itsenäisyysjuhlissa yksi kansanedustaja sanoi, että tässä loataan veteraanien kunniaa, kun täällä homoseksuaalit tanssii. Ja tällaisia "veteraanit raivostuivat" -lööppejä laaditaan hyvin kevyin perustein.
Veteraanien nimissä puhumisesta on tullut Kivimäen mukaan sotkuinen identiteettipoliittinen kenttä lähinnä netin keskustelupalstoilla.
– Ruotsin kieltä vastustetaan, koska veteraanit...venäläisiä ja romanikerjäläisiä vastustetaan, koska veteraanit...maahanmuuttoa vastustetaan, koska veteraanit, Kivimäki luettelee.
Sitähän Kivimäki itsekin tekee mistä muita arvostelee, ottaa veteraanit keppihevosikseen ja antaa ymmärtää, että veteraanit olisivat samaa mieltä kuin mitä Kivimäki itse on.
Siis pointtihan on mun mielestä oikea. Ei veteraaneja voi käyttää keppihevosena minkään asian hyväksi (paitsi tietysti veteraanien omien asioiden). Mutta tässä tietysti tuodaan esille vain yhden puolen keppihevostelua, on ne veteraanit tuotu esiin kyllä myös toisen puolen taholta.
Mielestäni veteraaneihin vetoaminen on sama kuin natsikortti. Vaikka joissain harvoissa tapauksissa vertaus on sopiva, yleensä se heiluu turhaan koska ei osata argumentoida kunnolla.
QuoteResalat-yhdyskunnan puheenjohtaja Paula Kemell ihmetteli hankkeen herättämää keskustelua ja miesten väitteitä.
"On yksi ainoa asia, jonka haluan sanoa. Minun isoisäni on kuollut jatkosodassa. Äitini on ollut sotaorpo", Kemell kertoi.
"Isoisäni on kuollut sen takia, että meillä on vapaus tässä maassa harjoittaa mitä uskontoa me halutaan. Täällä on uskonnonvapaus. Täällä on kokoontumisen vapaus. Meillä on sananvapaus. Kukaan ei voi ottaa sitä pois."
http://hommaforum.org/index.php/topic,41603.msg559600.html#msg559600
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Shiiamuslimien+kulttuuritila+Helsingin+Mellunm%C3%A4keen/1135262955932
Quote from: Punaniska on 29.11.2013, 16:13:00
Nyt käsi pystyyn, joka tunnustaa vastustaneensa pakkoruotsia tai romanianmustalaisten rosvoilua veteraaneilla?
Voin sanoa, että tuntemani sotainvalidit eivät ole olleet pahoillaan pakkoruotsista, mutta romanianmustalaisten rosvoilua he vihaavat, samoin noita Kivimäen pefletissä lueteltuja asioita. Ei ole keppihevonen, tuo porukka on aina ollut tietoisia itsestään ja siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Vahvat ennakkoluulot myös vieraita kohtaan, mutta ihonväristä ja kansallisuudesta riippumatta voi saada heidän hyväksyntänsä, kunhan on kunnolla. Eli elättää itsensä työllään eikä rötöstele.
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 30.11.2013, 21:04:11
Veteraaneja ei arvostettu tuona aikana. Kuvaavaa ajanjaksolle oli, että suojeluskuntalainen, komppanian päällikkönä sota-aikana toiminut, suuresti arvostamani isöisäni upotti upseerimiekkansa sekä kaikki muut sotamuistonsa asuinpaikkansa Suomenlinnan lähivesiin henkilökohtaisena protestina veteraanien huonolle arvostukselle.
Oli siellä sodassa minunkin molemmat pappat. En muista kummankaan heistä koskaan arvostelleen tai valittaneen kohteluaan, mutta ehkä tämä on myös persoonakysymys, koska heistä kumpikaan ei muutenkaan koskaan puhunut sodasta oikeastaan mitään. Jos tokaisija on ollut Erkki Tuomioja, niin onko tästä jäänyt mitään dokumenttia jälkipolville? Ministerinä Tuomioja ei ole ollut 1960-luvulla mutta kansanedustajana kylläkin koko 1970-luvun.
1960-70-luvun mediailmapiirissä sotaveteraaneista ja lotista ei ensinnäkään puhuttu. Jos puhuttiin, niin aivan kuin sotarikollisina. Natseina. Häpeänä. Sotaveteraanien asiaa ei ajettu. Vasta joskus 1990-luvun puolella alettiin mediassa sallia asiallista viimesodan käsittelyä, sekä veteraaniasian kunnioittavaa esilletuomista.
Sotaveteraaneja mukaanlukien lotat, käytettiin aikoinaan kommunistisessa propagandassa keppihevosena heitä itseään vastaan.
Sittemmin, kun sotaveteraanit on kansallismielisten avustukella saaneet ansaitsemansa arvon, on kulttuurimarxistit alkaneet kiukutella siitä, että kansallismieliset ovat "omineet" sotaveteraanien perinnön. Kyse on kutenkin siitä, että kulttuurimarxilaiset eivät vieläkään tunnusta sotaveteraanien arvoa ja heitä harmittaa se, että iso osa kansasta on kansallismielisten kanssa samaa mieltä, että sotaveteraanien arvostus on pidettävä korkeana.
Tässä vielä sotaveteraanien rintamahaastatteluja kannaksella 1944, jolloin torjuttiin hallitusti bolshevikkien ohjaamaa kaikkien kansojen paratiisin maahantunkeutumista impivaaralaiseen Suomeen.
Äyräpään rynnäkkötykkimehet kertovat:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kesan_1944_suurhyokkayksesta_aselepoon_13966.html#media=13991
Hävittäjä-ässät Juutilainen, Luukkanen ja Tuominen kertovat: http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kesan_1944_suurhyokkayksesta_aselepoon_13966.html#media=13989
Aadolf Ehrnrooth "sotaveteraanien ääni" kertoo:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kesan_1944_suurhyokkayksesta_aselepoon_13966.html#media=13990
Quote from: Iloveallpeople on 29.11.2013, 16:05:13
Isänmaallisuus oudoissa käsissä
Tieto-Finlandia-palkinnon saanut Ville Kivimäki harmittelee, että veteraanit on otettu muukalaisvihan välineiksi
Eikös tuo muukalaisviha veteraaneista puhuttaessa ole aivan terve reaktio.
Kerrassaan kansakunnan elinehto.
Quote from: Punaniska on 29.11.2013, 16:13:00
Nyt käsi pystyyn, joka tunnustaa vastustaneensa pakkoruotsia tai romanianmustalaisten rosvoilua veteraaneilla?
Nyt käsi pystyyn, kuinka moni mokuttaja tunnustaa kannattaneensa maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta veteraanien avulla?
Taistolaiset itse ratsastivat veteraaneilla -60 ja -70 luvulla. Ei tietenkään kirjaimellisesti ja pilkaten koko kylän läpi juoksuttaen kuten Maon kiinassa. Näin kyllä olisi käynyt jos taistolaisilla olisi ollut vieläkin enemmän valtaa ja ihanteidensa kaltaista "rohkeutta".
Taistolaisten kovin ydin, mihin Halonen ja Tuomioja kuuluivat, varmasti haaveilivat "lahtareitten" pilkkakujista kohti kuolemaa.
Quote– Ruotsin kieltä vastustetaan, koska veteraanit...venäläisiä ja romanikerjäläisiä vastustetaan, koska veteraanit...maahanmuuttoa vastustetaan, koska veteraanit, Kivimäki luettelee.
Ruotsinkieli ei liity...Veteraanit, vaan koska se on tarpeetonta, turhaa resurssientuhlausta.
Venäläisten vastustus(veteraaneilla) on, tietyistä ymmärrettävistä syistä suvaittavissa ja totta Mooses, Veteraanit viettivät laatu-aikaa rintamalla kuullakseen vanhoinapäivinään epävireistä hanurimucakia odotellessaan pelimannin taukoa tullakseen ryöstetyksi.
Tuo "maahanmuutonvastustusfraasi", en minä maahanmuuttoa vastusta, vaan siihen kohdistettuja resursseja ja sitä että lukutaidoton xxx-maankansalainen on samalla viivalla koulutetun, yyy- sivistysvaltiosta tulevan, työperäisen maahanmuuttajan kanssa, jälkeenmainittu kun ei tarvitse "kotouttamista" ja em. maahanmuuttajaan tärvätään Z-määräresursseja jotta saadaan "kotoututettua" yksilö joka ei halua integroitua yhteiskuntaan, noudattaa omia arvojaan ohi vallitsevan lainsäädännön ja heiluttaa Rasismikorttia heti kun joku on ristiriidassa OmienArvojen-suhteen.
Tosin, en halua riistää elantoa maahanmuuttoteollisuuden työntekijöiltä, vaan kiinnittää Mmt:n huomiota siihen kuka toiminnan maksaa. Yhteiseen kakkuun kun tarvitaan myös leipureita, tarveaineita ja välineitä, ei pelkästään kakunjakajia.
QuoteYksi uuspatriotismin myyteistä on väite, että sotaveteraaneja ehtimiseen ryvetettiin läpi koko 1960- ja 1970-lukujen. Tässä näkemyksessä kokonainen ajanjakso typistyy kahteen karikatyyriin: suojeluskuntalaiseen veteraaniin ja pilkkakirvestä heiluttavaan taistolaiseen.
Tästä asiasta on kyllä olemassa melkoisesti sekä kirjallista että aikalaisten kertomuksiin perustuvaa dataa. Mm. oma isäni kapinoi sodassa ollutta vaariani vastaan ryhtymällä kommunistiksi. Myöhemmin isäni häpesi ko. villitystään ja kertoi minulle, ettei voi ymmärtää, kuinka hänellä oli otsaa fanittaa aatetta, jonka nimissä vaarini oli nähnyt rintamalla ties kuinka monen toverinsa kuolevan. Enkä kyllä ymmärrä minäkään. Mutta tuollainen käytös oli ko. aikakautena varsin tyypillistä.
Mutta kyllä jotkut taistolaisetkin tulivat järkiinsä. Muutama vuosi kommunismivillityksensä jälkeen isälläni oli omien sanojensa mukaan tapana ajella mopolla ympäri kyliä ja huutaa vastaantulijoille "kommunistit hirteen". :D
QuoteRuotsin kieltä vastustetaan, koska veteraanit...venäläisiä ja romanikerjäläisiä vastustetaan, koska veteraanit...maahanmuuttoa vastustetaan, koska veteraanit, Kivimäki luettelee.
Kun vasta-argumentteja ei löydy, niin aletaan veistää ihan omasta päästä näitä vastapuolen argumentteja? Ikäänkuin pakkoruotsia, rikollisia romaneja ja kehitysmaalaisten kulttuurien rantautumista Suomeen ei voisi kritisoida muuten kuin viittaamalla veteraaneihin? En ole ikinä ainakaan törmännyt tällaisiin perusteluihin, mutta mitäpä minä tiedän kaiken maailman netin hommafoorumeista.
Veteraanien käyttö poliittisena keppihevosena on ehkä itsessään jonkinlainen myytti, samantapainen kuin myytti Mannerheimin laajasta henkilönpalvonnasta. On aina ollut laajasti tiedossa, että sotaan osallistui ihmisiä kaikista kansanryhmistä, luokista ja poliittisista suuntauksista. Nuoremmatkin tietävät tämän vähintään tuntemattomasta sotilaasta. Näissä oloissa veteraanien käyttö ahtaisiin poliittisiin päämääriin ei vaikuta mahdolliselta tai mielekkäältä. Jos joku on yrittänyt, niin tuskin on päässyt sillä mihinkään. Voiko sitä sanoa ratsastukseksi, jos hevonen ei liiku? Onko argumentti silloin "käsissä", jos se nimenomaan ei pysy käsissä, eikä sillä voi tehdä mitään?
Veteraani-argumentteja saattaa kuulla ehkä vähän vanhempien kansanomaisessa puheessa, mutta sellaista käyttöä ei oikein mitenkään voi pitää poliittisena ratsastuksena, puhujat kun eivät pääsääntöisesti ole poliitikkoja eivätkä pyri vaikuttamaan puheellaan ihmisiin, vaan pohdiskelevat asioita kavereidensa kanssa baarin nurkkapöydässä karrikoidulla, paisuttelevalla, kärjistävällä, usein humoristisella tavalla.
Kaikki veteraaneihin vetoaminen ei myöskään ole ratsastamista, sillä se voi myös olla asiallista. Onhan tosiasia, että veteraanien valtaosalla oli tiettyjä yhteisiä tavoitteita, jotka yhdistivät merkillisen voimakkaasti sisällissodan ja muiden olosuhteiden syvästi repimää kansaa. Joskin veteraanien edustaessa laajasti eri kansanryhmiä ja hyvin monenlaisia ihmisiä yhteiset tavoitteetkin jäivät väistämättä ohuiksi ja korkealentoisiksi ihanteiksi. Lähinnä tulee mieleen itsenäisyys.
Sen sijaan esimerkiksi evakoilla todella ratsastetaan nykyisin monikultturismin puolesta rinnastamalla nämä nykyajan "varsinaisiin" maahanmuuttajiin. Tätä evakkokorttia on häikäilemättä käytetty valtapoliittisessa diskurssissa moneen otteeseen. Siinä todella on "isänmaallisuus oudoissa käsissä".
Britanniassa sotaveteraanit laukoivat jokunen vuosi poliittisesti melko epäkorrekteja näkemyksiä:
Quote'This isn't the Britain we fought for,' say the 'unknown warriors' of WWII
Daily mail, 21 November 2009
[...] Many writers are bewildered and overwhelmed by a multicultural Britain that, they say bitterly, they were never consulted about nor feel comfortable with.
'Our country has been given away to foreigners while we, the generation who fought for freedom, are having to sell our homes for care and are being refused medical services because incomers come first.'
Her words may be offensive to many - and rightly so - but Sarah Robinson defiantly states: 'We are affronted by the appearance of Muslim and Sikh costumes on our streets.'
But then political correctness is another thing they take strong issue with, along with politicians generally - 'liars, incompetents and self-aggrandising charlatans' (with the revealing exception of Enoch Powell).
The loss of British sovereignty to the European Union caused almost as much distress. 'Nearly all veterans want Britain to leave the EU,' wrote one.[...]
[...] A widow from Solihull blamed the Thatcher years 'when we started to lose all our industry and profit became the only aim in life'.
Her husband, a veteran of Dunkirk and Burma, died a disappointed man, believing that his seven years in the Army were wasted.
'He would have hated it. He also disliked the immoral way things are going. I don't think people are really happy now, for all the modern, easy-living conveniences.
'I disagree with same-sex marriages, schoolgirl mothers, rubbish TV programmes, so-called celebrities and, most of all, unlimited immigration.
'I am very unhappy about the way this country is being transformed. I go nowhere after dark. I don't even answer my doorbell then.'
A Desert Rat who battled his way through El Alamein, Sicily, Italy and Greece was in despair.
'This is not the country I fought for. Political correctness, lack of discipline, compensation madness, uncontrolled immigration - the "do-gooders" have a lot to answer for. [...]
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1229643/This-isnt-Britain-fought-say-unknown-warriors-WWII.html
Tähän olisi hauska saada jotain vastauksia suvaitsevaisilta. Joskus "keppihevosia" voi kutsua aivan yhtä hyvin vallitsevaksi todellisuudeksi. En rehellisesti sanoen usko, että KUKAAN sotaveteraani Suomessakaan taisteli minkään monikulttuurisen Suomen takia.
onkohan hieman turhaa pähkäillä mitä 70-vuotta sitten sotineet ihmiset olisivat silloin olleet mieltä suomesta vuonna 2013?
Quote– On hyvin vaarallista, että tietyt yhteiset symbolit luovutetaan ääri-ideologian käyttöön. Usein vielä sanotaan, että tässä ollaan veteraanien ja isänmaan asialla. Ei näillä ideologioilla ole mitään tekemistä sotaveteraanien kanssa, Kivimäki sanoo.
Voi kyynel. Jarkko Pesonen kirjoitti mielestäni tästä hyvin:
Quote from: Jarkko PesonenToisinaan tulee vastaan väite, että kansallismieliset ääriliikkeet olisivat omineet kansalliset symbolit omaan käyttöönsä. Tällaisesta väitteestä herää kysymyksiä. 1.) Miten tällainen "omiminen" käytännössä tapahtuu? Miten he estävät muita käyttämästä samoja symboleja? 2.) Millaisia symboleja kansallismielisten ääriliikkeiden pitäisi käyttää ellei nimenomaan kansallisia? 3.) Eikö tällainen havainto, että kansallisia symboleja ei pidä yllä enää muut kuin ääriliikkeet kerro siitä, että kaikki muut ovat hylänneet kyseiset asiat?
Quote from: JJohannes on 29.11.2013, 16:19:09
Quote– Historiallisesti katsottuna sotasukupolven kestävintä sisäpoliittista perintöä on kuitenkin suomalaisen hyvinvointivaltion rakentaminen 1950-luvulta alkaen, ei rasismi, militarismi saati uusliberalismi.
Kivimäestä muiden kuin veteraanien itsensä on hyvin kyseenalaista puhua ikään kuin sotasukupolven mandaatilla.
– Veteraanit otetaan keppihevosiksi milloin minkin asian eteen.
Niinpä niin...
Toisekseen Suomi oli 1950-luvulla paljon "uusliberalistisempi" kuin vuonna 2013.
Erityisesti huomioni kiinnittyy hyvinvointivaltion rakentamisajatukseen. Mikä on hyvinvointivaltion rakentamista? Mielestäni kestävään maksukykyyn tähtääminen on paljon lähempänä tällaista rakentavaa toimintaa kuin hyvinvointivaltion asiakkaiden haaliminen jopa toisilta mantereilta asti. Kyllä kuka tahansa osaa rakentaa kuluja ja ottaa kunniaa käytetyillä rahoilla luoduista "saavutuksista", mutta aivan liian harva vaikuttaisi olevan nykyään kiinnostunut miettimään ensin, millä kulut voidaan maksaa.
Tämä näkyy aivan konkreettisesti julkisen talouden tilanteessa: käytännössä kaikki instanssit velkaantuvat pitkällä aikavälillä sietämätöntä tahtia ilman mitään syytä odottaa tilanteen kääntyvän parempaan suuntaan, samalla kun virallisen intelligentsijan silmissä maan suurin ongelma ovat ihmiset, jotka pitävät tällaista tilannetta kestämättömänä. Hyvinvointivaltiota näennäisrakentavat rahareikien luojat ovat itse se ryhmä, joka takaa varmimmin ettei kahden vuosikymmenen kuluttua meillä ole inklusiivisesta hyvinvointivaltiosta enää mitään jäljellä. Heitä ei tarvitse edes erityisemmin kannustaa; pelkkä muiden passiivisuus takaa tähän tahattomaan tavoitteeseen päätymisen. Tämä on melko karmeaa katseltavaa, näin maksajan näkökulmasta.
Quote from: Iloveallpeople on 29.11.2013, 16:05:13
QuoteIsänmaallisuus oudoissa käsissä
Tieto-Finlandia-palkinnon saanut Ville Kivimäki harmittelee, että veteraanit on otettu muukalaisvihan välineiksi
QuoteMitä isänmaallisuus tarkoittaa nykyajan Suomessa? Pohdi kysymystä Ville Kivimäen
haastattelun (s. 14–15) valossa.
Äidinkielen esseekoe 9.3.2015 (http://oppiminen.yle.fi/sites/oppiminen.yle.fi/files/yo-kokeet/esseekoe_k_2015_1_1.pdf)
Yle: Äidinkielen yo-kokeen teemat ajankohtaisia – köyhyys, muukalaisviha ja median toiminta (http://yle.fi/uutiset/aidinkielen_yo-kokeen_teemat_ajankohtaisia__koyhyys_muukalaisviha_ja_median_toiminta/7855815) 9.3.2015
"...sotaveteraaneja ehtimiseen ryvetettiin läpi koko 1960- ja 1970-lukujen"
Kukaan ei voi väittää, etteikö tämä pitäisi paikkaansa. Ei tämä ryvettäminen silloin ollut koko maailma, mutta toistan: kukaan ei voi väittää etteikö sotaveteraaneja ehtimiseen ryvetetty läpi koko 1960- ja 1970-lukujen.