QuoteMaahanmuuttajanuorille turvattava mahdollisuus peruskoulun oppimäärän suorittamiseen
Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupunkien maahanmuutto-, monikulttuurisuusasiain- ja kotoutumisasioiden neuvottelukuntien kannanotto: Maahanmuuttajanuorille turvattava mahdollisuus peruskoulun oppimäärän suorittamiseen.
Oppivelvollisuusiän loppuvaiheessa tai sen jälkeen Suomeen muuttaneiden nuorten maahanmuuttajataustaisten kuntalaisten mahdollisuudet peruskoulun päättötodistuksen suorittamiseen on turvattava. Suomesta puuttuvat valtakunnalliset mallit, lainsäädäntö ja rahoitus asian hoitamiseksi. Tilanne on kestämätön.
Maahanmuuttajataustaisten nuorten riski syrjäytyä koulutuksesta ja työstä on yli viisinkertainen kantaväestöön verrattuna ja kasvaa edelleen.
Nuorisotakuuseen kuuluvan koulutustakuun ajatuksena on järjestää jokaiselle nuorelle mahdollisuus peruskoulun jälkeiseen tutkintoon. Tutkinto parantaa nuoren mahdollisuuksia saada työtä. Monilta pääkaupunkiseudun maahanmuuttajanuorilta puuttuvat kuitenkin perusedellytykset tutkintokoulutukseen, koska heiltä puuttuu peruskoulun päättötodistus. Moni maahanmuuttajanuori ei ehdi saamaan päättötodistusta ennen oppivelvollisuusiän päättymistä. He ovat voineet esimerkiksi muuttaa Suomeen 15-16 -vuotiaana, juuri ennen oppivelvollisuusiän täyttymistä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut työryhmän laatimaan ehdotusta opetuksen pysyvistä järjestämis- ja rahoituskeinoista. Rahoituksen tasossa on huomioitava, että opiskelijat ovat taustoiltaan ja valmiuksiltaan hyvin erilaisia. Koulutuksessa onnistuminen vaatii usein mm. tehostettua opintojen ohjaamista perhekeskeisesti, opetuksen järjestämistä pienissä ryhmissä ja toimivaa oppilashuoltoa.
Pääkaupunkiseudun neuvottelukunnat vaativat lastenoikeuksien päivänä nuorisotakuun ja valtion lakisääteisen kotouttamisohjelman toimeenpanemiseksi, että opetus- ja kulttuuriministeriön johdolla etsitään pysyvä ratkaisu, joka turvaa kaikille maahanmuuttajanuorille mahdollisuuden peruskoulun oppimäärän suorittamiseen.
http://www.hel.fi/wps/portal/Helsinki/Artikkeli?urile=hki:path:/helsinki/fi/uutiset/peruskoulun-oppimaara¤t=true (http://www.hel.fi/wps/portal/Helsinki/Artikkeli?urile=hki:path:/helsinki/fi/uutiset/peruskoulun-oppimaara¤t=true)
Koulussa on käytävä.
Ideassa ei ole mitään muuta huonoa kuin se että peruskoulun oppimäärää ei pidä "turvata", se pitää laittaa edellytykseksi maahan jäämiselle ja mahdollisille sosiaalitukiaisille, Kelan tukiaisille yms.
QuoteMaahanmuuttajanuorille turvattava mahdollisuus peruskoulun oppimäärän suorittamiseen
Monilta pääkaupunkiseudun maahanmuuttajanuorilta puuttuvat kuitenkin perusedellytykset tutkintokoulutukseen, koska heiltä puuttuu peruskoulun päättötodistus. Moni maahanmuuttajanuori ei ehdi saamaan päättötodistusta ennen oppivelvollisuusiän päättymistä.
Kai sitä peruskoulua voi käydä vaikka oppivelvollisuusikä olisikin täyttynyt.
"Maahanmuuttajanuorille turvattava mahdollisuus peruskoulun oppimäärän suorittamiseen" ..kotimaassaan.
Lukutaidottomalla mamuteinillä pitää olla hirmuisesti motivaatiota kiriäkseen kantisikätoverinsa kiinni. Missäköhän määrin sitä voidaan nostaa resurssipumppauksella? Etenkin perheissä, joka pitävät tiukasti kiinni savannin arvomaailmasta?
Mitä jos ei halua käydä koulua? Eikä usko vääräuskoista naisopettajaa? Pitäisikö silloin turvata muiden mahdollisuus käydä koulua?
Ne jotka ei suostu oppimaan eikä tulemaan kouluun, niin mikäli vanhemmat saa sosiaalitukia ja ovat täällä oleskeluluvalla, aletaan kiristää sillä että ei rahaa tipu ja lennot kotimaahan varataan jos ei mukulat ala olla koulussa ja kunnolla. Aika varmasti alkaa oppiminen maittamaan ;)
Sellaista henkilöä, jolla ei ole edellytyksiä tulla toimeen Suomessa, ei tule päästää maahaan asumaan tai niin kuin lainsäädäntömme sanoo "oleskelemaan". Suomalaisten tulee hylätä ajatus, että maahan asumaan haluvien ongelmien ratkaiseminen kuuluu Suomelle. Ratkaisu on ongelmaihmisten pitäminen maan rajojen ulkopuolella.
Quote from: acc on 23.11.2013, 09:20:12
Sellaista henkilöä, jolla ei ole edellytyksiä tulla toimeen Suomessa, ei tule päästää maahaan asumaan tai niin kuin lainsäädäntömme sanoo "oleskelemaan". Suomalaisten tulee hylätä ajatus, että maahan asumaan haluvien ongelmien ratkaiseminen kuuluu Suomelle. Ratkaisu on ongelmaihmisten pitäminen maan rajojen ulkopuolella.
Niinhän sivistysmaat tekevät.
Luulenpa, että tämä on tällaista väliaikaista räpistelyä. Kantisromanien suhteenhan kukkahatutkin ovat jo nostaneet kädet ylös ja hyväksyvät hiljaisesti elinikäisen eläkeläisyyden. Se ilmeisesti on myös edullisempaa kuin jatkuva turhanpäiväisten mikkihiiriprojektien pystyttäminen romanien koulutuksen ja työllistymisen edistämiseksi.
Eiköhän käytännön loisimista tulla (pakosta) sietämään eräitten humamuryhmienkin kulttuurisena erityispiirteenä.
Quote from: acc on 23.11.2013, 09:20:12
Sellaista henkilöä, jolla ei ole edellytyksiä tulla toimeen Suomessa, ei tule päästää maahaan asumaan tai niin kuin lainsäädäntömme sanoo "oleskelemaan". Suomalaisten tulee hylätä ajatus, että maahan asumaan haluvien ongelmien ratkaiseminen kuuluu Suomelle. Ratkaisu on ongelmaihmisten pitäminen maan rajojen ulkopuolella.
Jep. Väestöräjähdys kehitysmaissa, joissa pahimmillaan väestö tuplaantuu 25 vuodessa on totta. Se tuottaa loputtomasti liikaväkeä. Jos meidän linjauksemme on haalia tänne siitä liikaväestä kouluttamattominta ainesta, joka ei vastaa kuin pitkän koulutuksen jälkeen - teoriassa työmarkkinoiden perustason tarpeeseen, ollaan ongelmissa.
Työtä, joka ei vaadi kummoista koulutusta on rajallisesti ja sen tekijöistä on jo nyt ylitarjontaa, kun katsoo kortistoja. Samoin ylitarjontaa on koulutusta vaativillakin aloilla. Tilanteessa, jossa Suomessa on jo suuri ja kasvava työelämästä syrjäytyvien joukko valmiiksi, on järjetöntä haalia ulkomailta lisää väkeä syrjääntymään - tilastojen perusteella hyvin suurella todennäköisyyydellä - jo maassa olevien syrjääntyneiden /vien rinnalle. Hirventä asiassa on se, että haalituista tulee valtava taakka veronmaksajille ja lopulle yhteiskunnalle, jolla on rahoitusvajeen vuoksi ongelmia ylläpitää ihan peruspalveluita.
Ei tässä ole mitään mieltä millään perustelulla. Jos halutaan auttaa kehitysmaalaisia, se on halvempaa kehitysmaissa. Ongelmana on vain se, että nykyinen kehitysapumalli ei toimi kunnolla. Sekin pitäisi pistää remonttiin. Kannattaa lukaista esim. Eero Paloheimon aatoksia aiheesta.
Quote from: Siili on 23.11.2013, 09:28:16
Luulenpa, että tämä on tällaista väliaikaista räpistelyä. Kantisromanien suhteenhan kukkahatutkin ovat jo nostaneet kädet ylös ja hyväksyvät hiljaisesti elinikäisen eläkeläisyyden. Se ilmeisesti on myös edullisempaa kuin jatkuva turhanpäiväisten mikkihiiriprojektien pystyttäminen romanien koulutuksen ja työllistymisen edistämiseksi.
Eiköhän käytännön loisimista tulla (pakosta) sietämään eräitten humamuryhmienkin kulttuurisena erityispiirteenä.
Tilanne, jonka sisäministeriö maalaili tulevaisuudenvisiossaan sisälsi noin 20-25% mamuja helsingin asukkaista 2025. Iso siivu olisi noita mainitsemiasi ryhmiä. Koko systeemin rahoitus kippaa. Taikaseinästä loppuu vääjäämättä raha, kun haalitaan lisää elätettäviä jopa maan ulkopuolelta.
Eikös näillä pitänyt mennä vain pari vuotta ja ovat työelämässä mukana?
Korkeasti koulutettuja koneinsinöörejä?
Ja nyt pitääkin karvapallipoikia opettaa lukemaan, laskemaan ja piirtämään.
Lissää bisnestä. Erikoiskoulutusta mamufirmoilta. Erikoismaanittelua koulussa käymiseksi - nääs kun asemanseudun posse on paljon hauskempaa.
On meillä kaikkeen rahhaa.
Quote from: Siili on 23.11.2013, 09:06:35
Lukutaidottomalla mamuteinillä pitää olla hirmuisesti motivaatiota kiriäkseen kantisikätoverinsa kiinni. Missäköhän määrin sitä voidaan nostaa resurssipumppauksella? Etenkin perheissä, joka pitävät tiukasti kiinni savannin arvomaailmasta?
Hyvä pointti. Tässä on kaksi ongelmaa. Ensinnäkin 15-16-vuotiaana tänne tulleelle lukutaidon hankkiminen on käytännössä täysin vapaaehtoista, koska hän kuuluu oppivelvollisuuden piiriin vain lyhyen ajan. Toiseksi ei ole mitään kannustinta joka motivoisi häntä hankkimaan sen lukutaidon: taikaseinähän sylkee hänelle rahaa vaikkei hän mitään muita numeroita osaisi kuin ne tunnusluvun numerot.
Ensimmäisen ongelman ydin löytyy perusopetuslaista (http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=oppivelvollisuu%2A):
Quote from: Perusopetuslaki 21.8.1998/628, pykälä 25Suomessa vakinaisesti asuvat lapset ovat oppivelvollisia. ‹Oppivelvollisuus› alkaa sinä vuonna, jona lapsi täyttää seitsemän vuotta. ‹Oppivelvollisuus› päättyy, kun perusopetuksen oppimäärä on suoritettu tai kun ‹oppivelvollisuuden› alkamisesta on kulunut 10 vuotta.
Jos perusopetukselle säädettyjä tavoitteita ei lapsen vammaisuuden tai sairauden vuoksi ilmeisesti ole mahdollista saavuttaa yhdeksässä vuodessa, alkaa ‹oppivelvollisuus› vuotta 1 momentissa säädettyä aikaisemmin ja kestää 11 vuotta.
Laissa ei siis millään tavoin huomioida sitä, että voisi olla olemassa janttereita joilla on kognitiiviset edellytykset oppia lukemaan ja kirjoittamaan mutta jotka eivät jostain syystä ole sitä tulleet tehneeksi 16 vuoden ikään mennessä.
Jotta tuo neuvottelukuntien ajama tavoite ei koostuisi hurskaista toiveista ja resurssien kaatamisesta Kankkulan kaivoon, pitää lakia muuttaa. Jos hepulla on edellytykset oppia lukemaan ja kirjoittamaan, mutta ei ole tullut sitä tehneeksi, oppivelvollisuuden pitää jatkua kunnes tämä Suomessa pärjäämisen minimitaso on saavutettu. Esimerkiksi näin:
Quote from: pikainen luonnos perusopetuslain 25 pykälän järkeistämiseksi
[..]Jos perusopetukselle säädettyjä tavoitteita ei lapsen vammaisuuden tai sairauden vuoksi ilmeisesti ole mahdollista saavuttaa yhdeksässä vuodessa, alkaa ‹oppivelvollisuus› vuotta 1 momentissa säädettyä aikaisemmin ja kestää 11 vuotta. Jos perusopetukselle säädettyjä tavoitteita ei muusta syystä ole saavutettu, mutta lapsella todetaan olevan edellytykset ne saavuttaa, oppivelvollisuus kestää kunnes ne on saavutettu tai kunnes hän täyttää 30 vuotta.
Näin jantteri voidaan tarvittaessa pakottaa rautatieasemalta maleksimasta kirjojen ääreen edes sen verran, että hän omaksuu auttavat luku-, kirjoitus- ja laskutaidot.
Toinen ongelma on, että lukutaidottomuudesta ei monille mamunuorille seuraa käytännössä yhtään mitään. He eivät ehkä pärjää tässä yhteiskunnassa, mutta heille sillä ei ole suurta merkitystä koska he voivat päteä ja pärjätä oman viiteryhmänsä keskuudessa ja niissä aktiviteeteissa joissa noita taitoja ei tarvita (maleksiminen, ajan kuluttaminen, isottelu, ohikulkijoiden päälle käyminen, muotivaatteiden pitäminen, kännykän peruskäyttö jne.).
Yksi tapa ratkaista tämä ongelma on, että jos heppu ei ole osoittanut perustason luku-, kirjoitus- ja laskutaitoa tavalla tai toisella (esim. läpäisemällä peruskoulun), hän ei saa sossutukia rahana vaan osto- ja palveluseteleinä. Hän voi siis edelleenkin ostaa tarvitsemansa ruoan, vaatteet jne., mutta ei käyttää rahoja mielensä mukaan. Tämä on mielestäni täysin perusteltua, koska luku-, kirjoitus- ja laskutaitojen voi nyky-yhteiskunnassa katsoa olevan mielekkään rahankäytön perusedellytyksiä.
Quote from: P on 23.11.2013, 09:37:52
Quote from: Siili on 23.11.2013, 09:28:16
Luulenpa, että tämä on tällaista väliaikaista räpistelyä. Kantisromanien suhteenhan kukkahatutkin ovat jo nostaneet kädet ylös ja hyväksyvät hiljaisesti elinikäisen eläkeläisyyden. Se ilmeisesti on myös edullisempaa kuin jatkuva turhanpäiväisten mikkihiiriprojektien pystyttäminen romanien koulutuksen ja työllistymisen edistämiseksi.
Eiköhän käytännön loisimista tulla (pakosta) sietämään eräitten humamuryhmienkin kulttuurisena erityispiirteenä.
Tilanne, jonka sisäministeriö maalaili tulevaisuudenvisiossaan sisälsi noin 20-25% mamuja helsingin asukkaista 2025. Iso siivu olisi noita mainitsemiasi ryhmiä. Koko systeemin rahoitus kippaa. Taikaseinästä loppuu vääjäämättä raha, kun haalitaan lisää elätettäviä jopa maan ulkopuolelta.
Niin, ja sen jälkeen loisivat kansanryhmät turvautuvat enenevässä määrin rikoksiin ylläpitääkseen elintasoaan. Yleinen turvallisuuden tunne heikkenee, kun varkaudet ja ryöstöt lisääntyvät.
Minun pointtini on, että tähän kyllä pakon edessä totutaan ja kukkahatutkin joutuvat luopumaan (jo taloudellisista syistä) erilaisista tyhjänpäiväisistä projekteista, joilla pyritään kouluttamaan kulttuurisyistä koulutusskeptisiä kansanryhmiä. Kukkahattujenkin on myönnettävä itselleen, ettei avoimien ovien hyvinvointiyhteiskunta ole mahdollinen.
QuoteOppivelvollisuusiän loppuvaiheessa tai sen jälkeen Suomeen muuttaneiden nuorten maahanmuuttajataustaisten kuntalaisten mahdollisuudet peruskoulun päättötodistuksen suorittamiseen on turvattava. Suomesta puuttuvat valtakunnalliset mallit, lainsäädäntö ja rahoitus asian hoitamiseksi. Tilanne on kestämätön.
Kiva niinniin tietää, että tällekään logistiikalle ei ole uhrattu ajatustakaan. Asiantuntijoiden aika on ilmeisesti mennyt kokonaismääräisesti humanitaarisen maahanmuuton tuomalle eksotiikalle ja rikastavalle vaikutukselle vemputtamiseen.
Olen samaa mieltä siitä että tilanne on kestämätön. Mutta se koskee käsiin levinnyttä maahanmuuttouskontoa kokonaisuudessaan.
Quote from: ike60 on 23.11.2013, 10:08:54
Hyvä pointti. Tässä on kaksi ongelmaa. Ensinnäkin 15-16-vuotiaana tänne tulleelle lukutaidon hankkiminen on käytännössä täysin vapaaehtoista, koska hän kuuluu oppivelvollisuuden piiriin vain lyhyen ajan. Toiseksi ei ole mitään kannustinta joka motivoisi häntä hankkimaan sen lukutaidon: taikaseinähän sylkee hänelle rahaa vaikkei hän mitään muita numeroita osaisi kuin ne tunnusluvun numerot.
Minusta olisi mielenkiintoista nähdä tutkimus eri kansanryhmien pitkäjänteisyydestä. Olisi mukavat tietää, missä määrin niiden parissa modifioidaan sen hetkistä tomintaa sen mukaan, mitä on tarkoitus tehdä huomenna, ensi viikolla, ensi kuussa, ensi vuonna ja ensi vuosikymmenellä.
Veikkaan, että eroja on. Luulisin, että pitkäjänteisyys ei ole kovassa huudossa etenkään sellaisissa yhteisöissä, jotka uskovat kaiken olevan loppujen lopuksi kiinni siitä, mitä Allah (eikä toimija itse) päättää.
Onko jo kukkahatuilta unohtunut se seikka, että liian paljon koulutusta tarkoittaa (joissain piireissä) reissua entiseen kotimaahan. Ja ei, nyt ei puhuta palkintomatkasta etelän lämpöön, vaan eräänlaisesta tyhmennysmatkasta, jonka aikana nuori koulutetaan uudelleen kehitysmaalaiseksi.
Eli mitä vähemmän näitä koulutetaan, niin sitä tyytyväisempiä ovat vanhemmat, ja sitä varmemmin lemmikkimamunuori saa jäädä Suomeen, loputtomien pelastusviritelmien kohteeksi. Tärkeää on tosiaankin tajuta, kukkikset hereillä nyt, että ei mamunuoria saa kouluttaa, mutta tukea ja tsempata ja positiivisesti syrjiä kyllä saa. Ei koulutusta, ainoastaan pelkkää tukea ja loputtomasti ymmärrystä.
Pottunokkaperuskoulun läpi rämpiminen afrikkalaisella IQ 70:lla on ensinnäkin ponnisteluja vaativa suoritus. Toiseksi, sotalapsoset kärsivät keskittymistä ja motivaatiota häiritsevistä oireyhtymistä. Tai jos ei niistä, niin pimpanpuutteesta aiheutuvasta levottomuudesta samalla, kun diskohillo polttelee jo lompakossa viikonloppua kohti.
Riittää että älli & kyky & halu on kohdallaan. Yhtään noista ei voi säädöksillä korvata.
Quote from: matkamasentaja on 23.11.2013, 12:29:30
Riittää että älli & kyky & halu on kohdallaan. Yhtään noista ei voi säädöksillä korvata.
No ei kyllä tasan riitä. Vanhempien tahto menee sujahtaen kaiken edelle. Jos lapsi halutaan naittaa lapsentekokoneeksi, vaikka lapsella olisi edellytykset vaikka mihin, niin pääsääntöisesti se opiskelu oli sitten siinä. Mamutaustaisten nuorten huostaanottoja pitäisi tapahtua huomattavissa määrin enemmän, juurikin koulutuksen turvaamiseksi.
Jaha. Taas on tilanne kestämätön. Mutta toki rikkaus ja voimavara. Kestää luultavasti vain pari vuotta...
Ainoa asia, mikä "maahanmuuttajanuorille" (tämä ilmaisu tässä yhteydessä ei tarkoita sivistysvaltioista tänne laillisesti muuttaneita) pitää turvata, on yhdensuuntainen menolippu jollekin Afrikan lentokentälle. Siellä voi sitten vapaasti käydä peruskoulua tai olla käymättä.
QuoteTilanne on kestämätön.
Samaa mieltä. Mitä jos hoidettaisiin ensin ne asiat edes välttävälle tasolle ja sen jälkeen haalitaan lisää aavikkokansaa tekemään tilannetta kestämättömäksi? Tai mieluiten ei haalita lainkaan. Olisi ihan kiva elää Suomessa, jossa tilanne olisi kestävä, mutta sellainen ei valitettavasti kuulu monikulttuurisuuteen.
Quote from: Rusinapulla on 23.11.2013, 10:28:50
Olen samaa mieltä siitä että tilanne on kestämätön. Mutta se koskee käsiin levinnyttä maahanmuuttouskontoa kokonaisuudessaan.
Komppaan tätä ja Norjassa ne ovat huomanneet, että vaikka toisen polven mamut oppivat lukemaan ja kirjoittamaan jopa hyvin, niin edellytykset jatkaa eteenpäin opiskelussa on vaikeaa, koska mamuilta puuttuu käsitteet, mitkä taas pottunokilla on jo lapsuudessa tiedossa.
Kuka tuon kouluttautumismahdollisuuden on heiltä viemässä?
Miksi puhutaan turvaamisesta kun kyse on lähinnä heidän omasta haluttomuudestaan käydä koulua...
Mitä olen lukenut niin ei ole niinkään haluttomuudesta vaan kyvyttömyydestä. Vanhemmat toki haluaisi että heidän lapsista tulisi tohtoreita mutta eivät osaa/voi siinä auttaa ja lapsista ei tohtoreiksi välttämättä ole.
Ja kun lapsesta jota painostettiin tohtoriksi ei ole muuhun kun lumen lapiointiin niin vituttaahan se...
Jaa-a. Taisin olla niitä ensimmäisiä ikäluokkia, joille tarjottiin kokeilumielessä mahdollisuus "käydä" esikoulua ennen oikeata koulua ja ekaa luokkaa.
Muistakseni meille jankutettiin liikennesääntöjä, jotain muuta nippelinappelia ja opetettiin erottamaan oikea ja vasen.
Nykyaikana esikoulussa opitaan jo aakkoset ja numerot. Minun ikäluokkani oppi ne vasta koulussa. Tänään ekaluokkalaiset laativat jo kirjoitelmia, tai "kirjoitelmia", pitkiä kirjoituksia kuitenkin.
Ala-asteikäiset veljenpoikani neuvovat minua elektronisteknisten vimpainten käytössä.
Miten helvetissä kukaan voi edes kuvitella, että 16-vuotias luku- ja kirjoitustaidoton savimajanasukki koskaan pääsisi edes minun tasolleni?
Kummasti ne vaan kuitenkin oppivat Kela-Goldin käyttötavat, saldorajat ja tunnusluvut, osaavat käyttää viimmoisinta somea ja vaatia satelliittiantennia.
Ja noita taitoja minulla ei ole.
Joten miksi vaatia liikoja, kuten peruskoulun oppimäärää?
Mamuilla on jo nyt mahdollisuus suorittaa peruskoulun oppimäärä loppuun vaikka aikuislukiossa, ihan niin kuin kaikilla muillakin. Eivät he niin avuttomia ole, että heidän kaikki askeleensa pitää turvata, jottei pikku Ahmedeille ja Muhammedeille vain tule paha mieli tässä suuressa ja pahassa maailmassa. Vai onko tässäkin kyse vain mamuille suunnatusta erityishankkeesta, joka turvaa toimintaan liittyvien virkamiesten suojatyöpaikat sekä hankkeen loputtoman rahoituksen veronmaksajien pussista?
Quote from: Leso on 23.11.2013, 20:50:53
Jaa-a. Taisin olla niitä ensimmäisiä ikäluokkia, joille tarjottiin kokeilumielessä mahdollisuus "käydä" esikoulua ennen oikeata koulua ja ekaa luokkaa.
Muistakseni meille jankutettiin liikennesääntöjä, jotain muuta nippelinappelia ja opetettiin erottamaan oikea ja vasen.
Nykyaikana esikoulussa opitaan jo aakkoset ja numerot. Minun ikäluokkani oppi ne vasta koulussa. Tänään ekaluokkalaiset laativat jo kirjoitelmia, tai "kirjoitelmia", pitkiä kirjoituksia kuitenkin.
Ala-asteikäiset veljenpoikani neuvovat minua elektronisteknisten vimpainten käytössä.
Miten helvetissä kukaan voi edes kuvitella, että 16-vuotias luku- ja kirjoitustaidoton savimajanasukki koskaan pääsisi edes minun tasolleni?
Kummasti ne vaan kuitenkin oppivat Kela-Goldin käyttötavat, saldorajat ja tunnusluvut, osaavat käyttää viimmoisinta somea ja vaatia satelliittiantennia.
Ja noita taitoja minulla ei ole.
Joten miksi vaatia liikoja, kuten peruskoulun oppimäärää?
Hienoa toveri Leso. Ne siellä Norjassa ovat huomanneet, että vaikka toisen tai useamman polven mamut kirjoittavat ja puhuvat hyvin Norjaa, niin heiltä puuttu sellaiset käsitteet, jotka pottunokat omaksuvat jo leikkikoulussa. Se kuulemma Norjassa aiheuttaa sen, että mamut ei pärjää korkeammissa opinnoissa.
Ehkä vuohipaimentamisen käsitteet eroavat merkittävästi meidän omaksumistamme käsitteistä jo leikkikoulussa. Mene ja tiedä sitten.
Quote from: Micke90 on 23.11.2013, 21:02:55
Mamuilla on jo nyt mahdollisuus suorittaa peruskoulun oppimäärä loppuun vaikka aikuislukiossa, ihan niin kuin kaikilla muillakin. Eivät he niin avuttomia ole, että heidän kaikki askeleensa pitää turvata, jottei pikku Ahmedeille ja Muhammedeille vain tule paha mieli tässä suuressa ja pahassa maailmassa. Vai onko tässäkin kyse vain mamuille suunnatusta erityishankkeesta, joka turvaa toimintaan liittyvien virkamiesten suojatyöpaikat sekä hankkeen loputtoman rahoituksen veronmaksajien pussista?
Kyllä tässä on kyse ihan kannatettavasta asiasta: siitä, että nuo vakavan syrjäytymisuhan alla olevat mamunuoret eivät koko porukalla ajautuisi sossun eläteiksi, rikollisiksi jne., vaan että edes osa heistä saataisiin koulutuksen ja/tai työn syrjään kiinni. Näin heistä aiheutuva taloudellinen ja sosiaalinen taakka pienenisi. Ahmedille ja Muhammedille tuskin tulee paha mieli vaikka he syrjäytyisivätkin, koska sossun rahat ovat ensimmäisen polven maahanmuuttajille kuitenkin ylellisyyttä kotimaahan verrattuna. Lisäksi Ahmed ja Muhammed eivät välttämättä osaa ajatella niin pitkäjänteisesti ja abstraktisti että he ymmärtäisivät edes mihin sitä koulutusta tarvitaan.
Se, että mamuilla on jo nyt mahdollisuus mennä koulutukseen, ei tietenkään tarkoita että he sinne myös menisivät. Useimmat heistä kyllä menevät koulutukseen, jos vaihtoehto on epämiellyttävämpi. Koulutuksessa he eivät välttämättä opi paljoakaan, jos sitä ei ole jollain tavalla mukautettu heidän esimerkiksi kielitaidon puutteen takia vajavaisiin kykyihinsä oppia. He myös helposti lopettavat koulutuksen kesken, jos se on heidän kannalta miellyttävämpää.
Uskon helpostikin, että syrjäytymisvaarassa olevien mamujen saaminen kunnialla edes jonkin koulutuksen suorittamiseen on vaativa rasti. Siksi neuvottelukuntien peräänkuuluttamat valtakunnalliset mallit, kohtuulliset määrärahat ja lainsäädäntökin tulevat tarpeeseen. Lisättäköön tästäkin aiheutuva ylimääräinen kulu humanitaarisen maahanmuuton aiheuttamiin kustannuksiin.
"Tilanne on kestämätön."
En pysty edes kuvittelemaan niitä olosuhteita,missä valtaväestön edustajien pitäisi olla, jotta joku tällainen päättäjä toteaisi "tilanteen olevan kestämätön"...
Quote from: Micke90 on 23.11.2013, 21:02:55
Mamuilla on jo nyt mahdollisuus suorittaa peruskoulun oppimäärä loppuun vaikka aikuislukiossa, ihan niin kuin kaikilla muillakin. Eivät he niin avuttomia ole, että heidän kaikki askeleensa pitää turvata, jottei pikku Ahmedeille ja Muhammedeille vain tule paha mieli tässä suuressa ja pahassa maailmassa. Vai onko tässäkin kyse vain mamuille suunnatusta erityishankkeesta, joka turvaa toimintaan liittyvien virkamiesten suojatyöpaikat sekä hankkeen loputtoman rahoituksen veronmaksajien pussista?
Ennenvanhaan aikuislukiossa tenttiminen oli mainio mahdollisuus työssäkäyvälle teinille. Se oli myös kilpailukykyinen vaihtoehto valmennuskursseille ja kielikursseille.
Sitten tuli tuberkuloosi näiden peruskoulua suorittavien Ahmedien ja Muhammedien mukana.
Maahanmuuttajanuorille on jo turvattu mahdollisuus peruskoulunoppimäärään, mutta ne eivät kykene eivätkä halua käyttää suotua mahdollisuutta hyväksi.
Quote
Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupunkien maahanmuutto-, monikulttuurisuusasiain- ja kotoutumisasioiden neuvottelukuntien kannanotto: Maahanmuuttajanuorille turvattava mahdollisuus peruskoulun oppimäärän suorittamiseen.
Boldattuna ensimmäinen huomio: me tienataan tällä.
Kursivoituna toinen huomio: En ole kuullut, että jokin luonnonvoima tai ulkopuolinen taho uhkaisi maahanmuuttajanuorten mahdollisuuksia suorittaa peruskoulun oppimäärää.
Quote
Suomesta puuttuvat valtakunnalliset mallit, lainsäädäntö ja rahoitus asian hoitamiseksi. Tilanne on kestämätön.
Valtakunnallisia malleja ei ole, koska ongelma ei kosketa
vielä koko maata. Lainsäädäntöä ei tule muuttaa yhtään miksikään opetuslain osalta, mutta maahanmuuton puolella olisi monta lakia, joita tulisi päivittää.
Rahoituksesta. Kyläkouluja lakkautetaan paljon ja erityisopetusta karsitaan jatkuvalla syötöllä,
rahapulan takia. Soiko mitkään kellot? Ja kyllä, tilanne on kestämätön, koska tällaisia asioita joudutaan nykyisin pohtimaan näin monen verovaroilla maksetun "viisaan" voimin.
Quote
Maahanmuuttajataustaisten nuorten riski syrjäytyä koulutuksesta ja työstä on yli viisinkertainen kantaväestöön verrattuna ja kasvaa edelleen.
Mikä kasvattaa riskiä? Ympäröivä yhteiskunta vai tulijat itse? Retorinen kysymys.
Quote
Moni maahanmuuttajanuori ei ehdi saamaan päättötodistusta ennen oppivelvollisuusiän päättymistä. He ovat voineet esimerkiksi muuttaa Suomeen 15-16 -vuotiaana, juuri ennen oppivelvollisuusiän täyttymistä.
Joku jo totesikin siihen suuntaan, että oppi
velvollisuusiän päättyminen ei tarkoita pakollista heittäytymistä uuninpankolle, vaan itseään on lupa sivistää vielä aikuisenakin. Ei pitäisi aiheuttaa taakkaa veronmaksajille (tämäkään).
Quote
Koulutuksessa onnistuminen vaatii usein mm. tehostettua opintojen ohjaamista perhekeskeisesti, opetuksen järjestämistä pienissä ryhmissä ja toimivaa oppilashuoltoa.
Ryhmäkoot ovat ainakin vuosikymmenen tai pari olleet koko maassa kasvamaan päin ja oppilashuoltoa on suomalaislasten osalta ajettu vimmaisesti alas viime vuodet. Nytkö on löytynyt tarpeeksi arvokkaita opiskelijoita, joille pitää osoittaa oikein erityismäärärahat näiden asioiden korjaamiseen? >:( Tietenkään muutokset eivät koskisi muita kuin kunniakansalaisia.
Quote
...opetus- ja kulttuuriministeriön johdolla etsitään pysyvä ratkaisu, joka turvaa kaikille maahanmuuttajanuorille mahdollisuuden peruskoulun oppimäärän suorittamiseen.
Tämä lause esitetään hieman eri variaatioina 16-rivisen jutun aikana kolme kertaa. On se kumma, jos ei ala Oikeat Aatteet uppoamaan kovempaankin kalloon.
QuoteEspoon, Helsingin ja Vantaan kaupunkien maahanmuutto-, monikulttuurisuusasiain- ja kotoutumisasioiden neuvottelukuntien...
:D :D Mikä nimihirviö, kuin joku Bond-leffojen superrikollisjärjestö. Mokuttajien EHKVMMKN versus Ernst Stravo Blofeldin SPECTRE. Kummankin järjestön tarkoitusperät ovat hämäriä ja uhkaavat länsimaista elämäntapaa....