Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: Kemolitor on 18.11.2013, 20:22:47

Title: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Kemolitor on 18.11.2013, 20:22:47
Quote
– Me opettajat olemme todella huolissamme siitä, että kaikki erityisoppilaat ovat siirtyneet lähikouluihin. Lähikouluperiaate on ideana hyvä, mutta se ei toimi käytännössä, sanoo Vantaan OAJ:n paikallisjärjestön puheenjohtaja Jukka Mölsä.

Yläluokkia opettava Mölsä näkee joka päivä, millaisia seurauksia lähikouluperiaatteella on.

– Erityisoppilaat on siirretty lähikouluun tavallisille luokille, mutta heidän mukanaan ei ole tullut tarvittavia resursseja.

Lähikouluperiaatteen mukaisesti kaikki oppilaat pyritään sijoittamaan kodin lähellä oleviin kouluihin. Moniongelmaisten erityisoppilaitokset on lakkautettu. Koulun sisällä erityisoppilaat käyvät erillisiä luokkia, jos sellaisia koulussa sattuu olemaan.

– Koulujen välillä on eroja siinä, miten periaatetta on toteutettu. Joissakin lähikouluperiaate on käsitetty niin, että erityisluokkia ei ole lainkaan. Tiedän eräänkin koulun, jossa kaikki oppilaat ovat yleisopetusluokissa, ja sieltä he käyvät vain tietyissä aineissa pienryhmäopetuksessa. Ihan uskomatonta toimintaa.

Tunneilla muutos näkyy muun muassa siten, että meno on välillä kaoottista. Opettajan aika menee villimpien tapausten kanssa taisteluun.

– Kannattaa pohtia, unohdetaanko opetuksessa nyt lahjakkaat ja tavalliset oppilaat täysin?

Mölsä ei kaipaa eliittiopetusta, mutta korostaa sitä, että jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen.

Lisähaasteita tuovat maahanmuuttajat. Osassa kouluja ei ole lainkaan valmistavia luokkia, ja suomen kieltä taitamattomat laitetaan samalle tunnille muiden kanssa.

Eräs ensimmäisen luokan opettaja kertoi, että opetus on lähes mahdotonta, koska jotkut oppilaat eivät ymmärrä esimerkiksi, mitä tarkoittaa vähentää tai lisätä.

– Itsekin välillä mietin, millä rautalangalla vääntäisin terminologiaa, niin, että kaikki ymmärtävät, sanoo Mölsä.

Osa lapsista turhautuu ja häiriköi tunnilla, koska heillä ei ole muuta kommunikointitapaa.


Helsingin Uutiset (http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/266136-%E2%80%9Derityisoppilaat-laitettiin-tavallisiin-luokkiin-ilman-tukea%E2%80%9D)

Eipä kyllä kateeksi käy opettajiakaan. Lähikouluhomma (http://www.properuskoulu.net/2013/11/lahikouluperiaate-meni-metsaan.html) on joku uusi pedakoomillinen keksintö, jota en ole ymmärtänyt ollenkaan.

Sen hölmöilyn päälle lisää pakolaisia pitää saada vaikka väkisin, vaikka nykyisillekään ei ole varaa edes kieliopetusta tarjota. Kaiken lisäksi sitten pilaavat vielä syntyperäisten koulunkäynnin häiriköinnillään, lopputuloksena kukaan ei opi mitään.

Edit: korjasin kirjoitusvirheen.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Lahti-Saloranta on 18.11.2013, 20:32:55
Quote from: Kemolitor on 18.11.2013, 20:22:47
Eipä kyllä kateeksi käy opettajiakaan. Lähikouluhomma (http://www.properuskoulu.net/2013/11/lahikouluperiaate-meni-metsaan.html) on joku uusi pedakoomillinen keksintö, jota en ole ymmärtänyt ollenkaan.
Sen hölmölyn päälle lisää pakolaisia pitää saada vaikka väkisin, vaikka nykyisillekään ei ole varaa edes kieliopetusta tarjota. Kaiken lisäksi sitten pilaavat vielä syntyperäisten koulunkäynnin häiriköinnillään, lopputuloksena kukaan ei opi mitään.
Ja höpön höpö. Lapsethan kansainvälistyvät monikulttuurisessa koulussa ja oppivat suvaitsevaisuutta, hehän ovat suorastaan etuoikeutettuja kun ovat päässeet tällaiseen eliittikouluun. Suvaitsevaisuus on sellainen eväs eläämää varten että sen rinnalla luku- ja laskutaito kalpenevat.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Aallokko on 18.11.2013, 21:22:41
Opetus on lähes mahdotonta, koska jotkut oppilaat eivät ymmärrä esimerkiksi, mitä tarkoittaa vähentää tai lisätä.

Koneinsinööriainesta?

Kyllä monikultturismi on vetänyt elämän niin sekopäiseksi, että ei tosiaan käy kateeksi koululaisiakaan. Joutuvat uhraamaan oman opiskelunsa sen vuoksi, että maahan on ollut pakko saada multikulttimaskotteja, joilla ei ole käsitteitä myöten selvillä juuri mitään nykyaikaisesssa länsiyhteiskunnassa tarvittavia asioita.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: koli on 18.11.2013, 21:35:22
QuoteLisähaasteita tuovat maahanmuuttajat. Osassa kouluja ei ole lainkaan valmistavia luokkia, ja suomen kieltä taitamattomat laitetaan samalle tunnille muiden kanssa.

Haasteet taas kerran mainittu, maahanmuuttajat tuovat aina vaan pelkkiä haasteita joka asiassa. Haasteet on rikkaus. Ilman maahanmuuttajia meillä ei olisi nykyisen kaltaista haasteiden rikkautta.

Se on harmillista, että suuri osa opettajista on vihervasemmiston opetuslapsia, muussa tapauksessa tuosta olisi noussut jo suurempi meteli, että joutuvat paimentamaan noita suomea osaamattomia kultamunia samassa luokassa pottunokkien kanssa.

QuoteOpetus on lähes mahdotonta, koska jotkut oppilaat eivät ymmärrä esimerkiksi, mitä tarkoittaa vähentää tai lisätä.

Oppivat kyllä varmasti ainakin lisäämisen myöhemmällä iällä, kun pääsevät vaatimaan lisää tukiaisia sossulta. ;)
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Siili on 18.11.2013, 21:43:07
Quote from: koli on 18.11.2013, 21:35:22
QuoteLisähaasteita tuovat maahanmuuttajat. Osassa kouluja ei ole lainkaan valmistavia luokkia, ja suomen kieltä taitamattomat laitetaan samalle tunnille muiden kanssa.

Haasteet taas kerran mainittu, maahanmuuttajat tuovat aina vaan pelkkiä haasteita joka asiassa. Haasteet on rikkaus. Ilman maahanmuuttajia meillä ei olisi nykyisen kaltaista haasteiden rikkautta.

Suviskielessä käytetään varsin usein termiä "haaste", kun kuvataan katastrofia.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Professori on 18.11.2013, 22:03:52
Joskus tulevaisuudessa voidaan muistella sitä, kun suomalaisessa koulussa opittiin asioita elämää varten ja pärjättiin PISA-tutkimuksissa. Silloin tulevaisuudessa voidaan myös riemuita, kuinka hienosti tunneilla värisee ja multikulti lisää luovuutta. Vauraammat ovat tosin järjestäneet lapsensa yksityisopetukseen, missä he oppivat asioita elämää varten, ja multikultin kaduilla pelätessään  kansainvälisestä menosta nauttiessaan.
Title: 2016-10-23 VS:Vantaalla oppilaat purevat, raapivat ja uhkailevat
Post by: Golimar on 23.10.2016, 13:43:07
QuoteKOULUTUS Uomarinten koulussa opettajaa heitettiin jakkaralla.
Vantaalla työskenteleviin opettajiin sekä kouluhenkilökuntaan kohdistuu väkivaltaa ja sen uhkaa päivittäin.

Usein opettajien koskemattomuutta uhmaavat alakouluikäiset lapset, joilla on vaikeuksia tunteiden hallinnassa.

– Osa lapsista voi entistä huonommin ja se myös näkyy koulujen arjessa, Vantaan perusopetuksen johtaja Ilkka Kalo sanoo.

Uomarinteen koulussa viime viikolla alakouluikäinen oppilas viskasi opettajaa kesken tunnin jakkaralla.

Tilanteessa loukkaantunut erityisopettaja joutui sairaslomalle. Uomarinteen rehtorin mukaan tilanne syntyi yllättäen.

– Erityisen tuen varassa olevat oppilaat eivät aina oikein osaa hallita tunteitaan. Näitä taitoja harjoitellaan.

Tapaus on vain yksi monista opettajiin kohdistuneista väkivallanpurkauksista tämän päivän koulumaailmassa.

Vantaan työsuojeluvaltuutettu Kari Kinnusen mukaan opettajia piinaavista tilanteista on tullut arkipäivää.

Tilanteet kärjistyvät niin erityis- kuin yleisopetuksenkin puolella. Hän muistuttaa, että opettajien ohella myös muu koulun henkilökunta altistuu oppilaiden aggressioille.

–Tämä on osittain kasvava trendi. Onneksi vakavat väkivaltatilanteet ovat harvinaisia, mutta lievempiä sattuu päivittäin, hän toteaa.

Usein tilanne saattaa riistäytyä kahden oppilaan välienselvittelystä.

– Kun opettaja menee siihen väliin, saa hänkin oman osansa aggressioista, Kinnunen kertoo.

Kinnusen mukaan lääkärikäyntiin kärjistyviä kriisitilanteita on muutamia kymmeniä vuosittain.

– Onneksi vakavia vammoja ei juuri synny. Vammat ovat yleensä raapimis- ja puremisjälkiä sekä mustelmia, hän toteaa.

Yleensä opettajat kärsivät enemmän tilanteiden aiheuttamista psyykkisistä jälkioireista.

– Tilanteet ovat henkisesti niin kuormittavia, että lääkäri voi suositella hetken huilia.

Rikosilmoituksiakin joudutaan laatimaan muutama vuodessa.

– Meillä on nollatoleranssi. Suhtaudumme jokaiseen tapahtumaan vakavasti ja ne käydään läpi tapaus kerrallaan. Tarvittaessa tehdään rikosilmoitus, Kinnunen sanoo.

Vantaa on Kinnusen mukaan koko ajan lisännyt valmiuksiaan koulujen väkivaltatilanteiden ehkäisemiseksi. Aiheen tiimoilta on järjestetty alueellisia koulutuksia ja tarvittaessa järjestetään myös koulukohtaisia tilaisuuksia.

– Oppilaita ei saa koskaan provosoida vaan oma mielenmaltti ja rauhllisuus säilytetään. Sillä pääsee jo aika pitkälle, Kinnunen toteaa.

Kriisitilanteiden jälkipuinti on tärkeää.

– Tilanteeseen joutunut opettaja tarvitsee kollegoidensa ja esimiestensä ymmärrystä ja tukea.

Satoja tapauksia vuodessa

Vantaan 42 suomenkielisessä peruskoulussa on yhteensä noin 22 000 oppilasta.
Koulupäiviä on 190 vuodessa.
Kouluväkivallasta tehdyt ilmoitukset olivat huipussaan vuonna 2013, jolloin niitä tehtiin 1 118 kappaletta.
Vuonna 2015 ilmoituksia tehtiin 609.
Ilmoitusten tärkeyttä markkinoitiin voimakkaasti 2010-luvun alkupuolella.
Perusopetuksen johtaja Ilkka Kalo arvioi ilmoitusten vähentyneen, kun niiden tärkeyttä ei ole enää teroitettu opetushenkilöstölle.

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/446684-kouluvakivallasta-tullut-arkipaivaa-vantaalla-oppilaat-purevat-raapivat-ja
Title: Vs: 2016-10-23 VS:Vantaalla oppilaat purevat, raapivat ja uhkailevat
Post by: Eino P. Keravalta on 23.10.2016, 13:46:43
Puremista, raapimista ja uhkailua pitää toki suvaita, koska kyseessä on kulttuurillinen monimuotoisuus ja arvojen kirjo. Se on voimavara eikä puremista pidä nähdä uhkana, vaan mahdollisuutena.
Title: Vs: 2016-10-23 VS:Vantaalla oppilaat purevat, raapivat ja uhkailevat
Post by: kummastelija on 23.10.2016, 13:59:02
QuoteKun pentu puree, niin pysyvää apua ei suinkaan saada siitä, että sitä komennetaan tai kielletään. Toki näillä voi keskeyttää käytöksen, mutta ne eivät vaikuta siihen itse syyhyn, eli miksi se puree. Kun taas pinnan alla olevia syitä saadaan selville, ja muutetaan, silloin käytöskin muuttuu pysyvämmin.

Vaikeudet ihmiskontakteissa voivat kohdistua vieraisiin henkilöihin tai joskus jopa kotiväkeen. Useimmiten tällaiset ongelmat ovat seurausta joko siitä, että pentu on saanut jonkun ihmisen taholta huonoja kokemuksia tai sitten pentu ei ole saanut tavata vieraita ihmisiä juuri lainkaan (pennun sosiaalistamisen puute). Kun pentu tulee uuteen kotiinsa, on tietenkin pidettävä ympäristö rauhoitettuna muutaman päivän ajan, että pentu ehtii vähän tottua siihen, ketä sen omaan väkeen kuuluu. Sen jälkeen pennuille olisi hyväksi tavata lähes päivittäin muutamia uusia ihmisiä.

http://koirakoulut.fi/koiran-kaytosongelmat/koira-puree/

Ehkä opettajakoulutusta tulisi nykyaikastaa.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Eisernes Kreuz on 23.10.2016, 14:14:29
Tämä on kai nyt se parempi ja inhimillisempi nykyajan koulu, joka ottaa kaikki oppilaat tehokkaasti huomioon ja tarjoaa niin oppilaille kuin opettajille mahtavan pedagogisen elämyksen.

Ehkäpä joitain asioita osattiiin ennen tehdä nykyistä paremmin, vaikka onkin tietysti poliittisesti epäkorrektia sanoa niin.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Foundation on 23.10.2016, 15:08:11
Arkipäiväistetyssä toiminnassa harjoitellaan, että tultaisiin paremmiksi toimijoiksi arjessa. Mitä nyt lääkäri määrää huilia ja nollatoleranssiakin pukkaa.

Miten ikinä tuota porukkaa voi kukaan auttaa.

Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Supernuiva on 23.10.2016, 15:36:30
Jakolaskun perusteella (väkivaltailmoitukset vuonna 2015 / koulupäivien lukumäärä) 609/190 = 3,2 väkivaltatapausta jokaisena koulupäivänä.

Kuinka paljon näistä aiheutuvat sairauslomat yms. maksavat veronmaksajille? Varmasti melko paljon, sillä opettajien kuukausipalkka ei ole erityisen vähäinen.

Jos tapaukset menisivät koulujen kesken tasan, olisi jokaisessa suomenkielisessä koulussa 609/42 = 14,5 väkivaltatapausta kouluvuoden aikana.

Väitteeni on, että kaikki "vähäpätöiset" nahistelut eivät tule kirjatuiksi. Kirjaamiskäytännöissä voi myös olla suuriakin koulukohtaisia eroja. Ilmeisesti koulukohtaiset tiedot salataan, jotta kukaan ei voi verrata eri koulujen väkivaltatilastoja keskenään?

Onko Vantaalla myös muunkielisiä kouluja kuin suomenkielisiä? Jos on, niin onko niissä lainkaan tämänkaltaista väkivaltaongelmaa? Olisivatko ankkalammikon jäsenet rauhallisia omissa kouluissaan?

Missä vaiheessa tulee eteen se tilanne, että kaikki varakkaat laittavat lapsensa yksityisiin kouluihin tai kotiopetukseen? Sääliksi käy niitä lapsia, jotka joutuvat elämään maanpäällisessä kouluhelvetissä.

Kuinka moni on jo kuullut siitä, että jotkut brittilapset kulkevat kouluun viiltosuojatuissa vaatteissa veitsihyökkäysuhan vuoksi? Hupparit ja verkkarit ovat aivan tavallisen näköisiä, mutta ne on valmistettu veitsihyökkäyksen kestävästä kankaasta. Aika kertoo milloin tämä koskee Suomea.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Siili on 23.10.2016, 16:00:18
Quote from: Supernuiva on 23.10.2016, 15:36:30
Onko Vantaalla myös muunkielisiä kouluja kuin suomenkielisiä? Jos on, niin onko niissä lainkaan tämänkaltaista väkivaltaongelmaa? Olisivatko ankkalammikon jäsenet rauhallisia omissa kouluissaan?

Ala-asteita on neljä, yläasteita ja lukioita yksi.

http://www.vanda.fi/smabarnspedagogik_och_utbildning/grundlaggande_utbildning/skolornas_kontaktuppgifter

Tuskinpa noista kovin montaa humamutaustaista naperoa löytyy.  Hyvä vantaalaisen pitää mielessä, kun jatkossa suunnittelee valkopakoa. 



Title: Vs: 2016-10-23 VS:Vantaalla oppilaat purevat, raapivat ja uhkailevat
Post by: Java on 23.10.2016, 16:08:57
Quote from: Eino P. Keravalta on 23.10.2016, 13:46:43
Puremista, raapimista ja uhkailua pitää toki suvaita, koska kyseessä on kulttuurillinen monimuotoisuus ja arvojen kirjo. Se on voimavara eikä puremista pidä nähdä uhkana, vaan mahdollisuutena.
Toivottavasti talo tarjoaa opeille ilmaiset jäykkäkouristus rokotukset!
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Golimar on 23.10.2016, 16:11:44
Vantaan kansainvälisessä koulussa ei taida olla matuja.

https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vantaan%20kansainv%C3%A4linen%20koulu

http://www.eduvantaa.fi/isv/
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: rähmis on 23.10.2016, 16:16:50
Quote from: Golimar on 23.10.2016, 16:11:44
Vantaan kansainvälisessä koulussa ei taida olla matuja.

https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vantaan%20kansainv%C3%A4linen%20koulu

http://www.eduvantaa.fi/isv/

Ei taida varsinaisia olla, mutta kiinalaisia ja intialaisen oloisia paljon.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: uffomies on 23.10.2016, 16:18:25
Yksi toimiva tapa olisi tehdä maahanmuuttajille omat luokat joissa opetetaan ensin suomenkieli, tavat, opiskelumenetelmät. Sitten kun henkilö oppii nuo niin tehdään tasokoe jonka perusteella laitetaan oikealle peruskoulun luokalle jossa henkilö pärjää.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: yks vaan on 23.10.2016, 16:30:32
Tehokkaampaa olisi laittaa kaikki humamut sisäoppilaitokseen. Mitä enemmän erossa perheestä, sen parempi. Tänään syntyvälle lapselle huostaanotto olisi paras joululahja.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: ISO on 23.10.2016, 16:33:19
Otsikolla ilmeisesti tarkoitetaan kehitysmaalaisia partalapsia, joilla on ikää yli 30 ja älykkyysosamäärää suurinpiirtein samanverran. Puhumattakaan niitten sivistyskulttuurista, jossa ei oppia ja naisopettajia kunnioiteta.

Ja silti yllätykset tulee aina yllätyksinä ammatti-ihmisille.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: yks vaan on 23.10.2016, 16:42:16
Quote from: uffomies on 23.10.2016, 16:18:25
Yksi toimiva tapa olisi tehdä maahanmuuttajille omat luokat joissa opetetaan ensin suomenkieli, tavat, opiskelumenetelmät. Sitten kun henkilö oppii nuo niin tehdään tasokoe jonka perusteella laitetaan oikealle peruskoulun luokalle jossa henkilö pärjää.
Joo 10v ja 18v mamu samaan luokkaan, mikä vois mennä väärin.

Miltä mamustakin tuntuu kun on  aikuisena12v tasolla? Eikö Afrikassa olis parempi...
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Artisti on 23.10.2016, 17:00:38
No en nyt puhuisi mistään erityisoppilaista ja tuen tarpeesta. Suomessa kuitenkin on enemmän "erityisoppilaita" kuin monessa muussa maassa.

http://users.jyu.fi/~saloviit/tutkimus/inclusion.html

Mutta kieltämättä OAJ osaa ajaa jäsentensä etuja paremmin kuin hyvin. Jännää, ettei tiede ohjaa ammattikasvattajien toimintaa, vaan AY-politiikka.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Lalli IsoTalo on 23.10.2016, 20:21:57
Quote from: Eisernes Kreuz on 23.10.2016, 14:14:29
Tämä on kai nyt se parempi ja inhimillisempi nykyajan koulu, joka ottaa kaikki oppilaat tehokkaasti huomioon ja tarjoaa niin oppilaille kuin opettajille mahtavan pedagogisen elämyksen.

Yhtään lasta ei saa jättää muiden jälkeen.  :flowerhat: Siispä kaikkien pitää edetä hitaimman tahtiin, eli epäonnistua.  :-X

Sosialismi on epäonnistumisen filosofia ja tietämättömyyden uskontunnustus. Sen korkein hyve on jakaa yhtälaistä kurjuutta kaikille. Näin sanoi Winston Churchill.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Lalli IsoTalo on 23.10.2016, 20:28:05
Quote from: Supernuiva on 23.10.2016, 15:36:30
Jakolaskun perusteella (väkivaltailmoitukset vuonna 2015 / koulupäivien lukumäärä) 609/190 = 3,2 väkivaltatapausta jokaisena koulupäivänä.

Kuinka paljon näistä aiheutuvat sairauslomat yms. maksavat veronmaksajille? Varmasti melko paljon, sillä opettajien kuukausipalkka ei ole erityisen vähäinen.

Opettajan palkka ei tässä ole se tärkein kustannus. Kustannus on vaikeasti laskettavissa oleva kuluerä, kun opettajat eivät enää kestä tilannetta, vaan vuotavat muille aloille. Lopputuloksena joudutaan palkkaamaan epäpäteviä opettajia, antamaan epäpätevää opetusta, tuottamaan epäpäteviä kansalaisia, jotka tuottavat epäonnistuneen valtion.

Quote from: https://en.wikipedia.org/wiki/Failed_stateA failed state is a political body that has disintegrated to a point where basic conditions and responsibilities of a sovereign government no longer function properly. Likewise, when a nation weakens and its standard of living declines, it introduces the possibility of governmental collapse.

The Fund for Peace characterizes a failed state as having the following characteristics:
- Loss of control of its territory, or of the monopoly on the legitimate use of physical force therein
- Erosion of legitimate authority to make collective decisions
- Inability to provide public services
- Inability to interact with other states as a full member of the international community
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: -PPT- on 23.10.2016, 20:28:24
Onko tämä termi "erityisoppilas" sama jonka me viime vuosisadalla kouluja käyneet tunsimme nimellä "tarkkailuluokkalainen"?
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Lalli IsoTalo on 23.10.2016, 20:30:59
Quote from: uffomies on 23.10.2016, 16:18:25
Yksi toimiva tapa olisi tehdä maahanmuuttajille omat luokat joissa opetetaan ensin suomenkieli, tavat, opiskelumenetelmät.

Muuten hyvä, mutta kyllä ne mamut olisi hyvä sijoittaa omaan koulurakennukseensa, että eivät pääse välitunneilla sabotoimaan muita.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Java on 23.10.2016, 20:55:21
Quote from: Lalli IsoTalo on 23.10.2016, 20:30:59
Quote from: uffomies on 23.10.2016, 16:18:25
Yksi toimiva tapa olisi tehdä maahanmuuttajille omat luokat joissa opetetaan ensin suomenkieli, tavat, opiskelumenetelmät.

Muuten hyvä, mutta kyllä ne mamut olisi hyvä sijoittaa omaan koulurakennukseensa, että eivät pääse välitunneilla sabotoimaan muita.
Muuten hyvä, mutta ne mamut olisi hyvä sijoittaa takaisin mistä tulivatkin!
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Lalli IsoTalo on 23.10.2016, 23:07:26
Quote from: Java on 23.10.2016, 20:55:21
Quote from: Lalli IsoTalo on 23.10.2016, 20:30:59
Quote from: uffomies on 23.10.2016, 16:18:25
Yksi toimiva tapa olisi tehdä maahanmuuttajille omat luokat joissa opetetaan ensin suomenkieli, tavat, opiskelumenetelmät.

Muuten hyvä, mutta kyllä ne mamut olisi hyvä sijoittaa omaan koulurakennukseensa, että eivät pääse välitunneilla sabotoimaan muita.
Muuten hyvä, mutta ne mamut olisi hyvä sijoittaa takaisin mistä tulivatkin!

Nyt alkaa kuulostamaan suunnilleen oikealta!
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: newspeak on 23.10.2016, 23:28:30
Mamuja ei tulisi edes yrittää laittaa samaan putkeen kuin suomalaisia. Siinä kärsivät kaikki. Suomen koulujärjestelmä perustuu hyvin pitkälti siihen, että kaikki yritetään ahtaa samaan muottiin, mutta tämä on mahdollista ainoastaan hyvin homogeenisten ihmisjoukkojen ansiosta. Suomalaisia koulutien kävijöitä yhdistävät mm. kielelliset, maantieteelliset ja ikä. Ulkopuolisten opintosuunnitelma ja opetus tulisi suunnitella lähtökohtaisesti toisin pitäen silmällä sellaista mahdollisuutta, että vuosien päästä oppilas on suunnilleen samassa tilanteessa tiedollisesti ja taidollisesti kuin muutkin. Peruskoulun puolesta liikkumavaraa on runsaasti, mutta toteutuksen kanssa pitää olla varovaisia. Turhanpäiväisinä elämässään eteenpäin laahustavia toisen polven somalinuorukaisia on tässä yksikin liikaa.
Title: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: PO84 on 02.11.2016, 09:58:55
Kansallinen Vastarinta haastatteli suomalaista erityisopettajaa, joka kypsyi politikointiin kouluissa: http://www.vastarinta.com/erityisopettajan-haastattelu-koulujen-monikulttuurinen-rappio/

Alla maistiaisia:

QuoteErityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio

Suomalainen pitkän linjan erityisopettaja päätti kertoa Kansalliselle Vastarinnalle kokemuksistaan ja koulujärjestelmän alasajosta.

[...]

Opettajien juridista valtaa puuttua oppilaiden häiriökäyttäytymiseen on vähennetty. Opettajat eivät puutu ongelmiin, koska he pelkäävät tekevänsä virkavirheen esimerkiksi takavarikoimalla oppilaalta kännykän tai teräaseen. Oppilaat on jo kasvatettu nykyiseen arvoyhteiskuntaan, jossa auktoriteetteja ei ole ja jossa toisista ihmisistä ei tarvitse välittää. Tämä on johtanut entistä enemmän työrauhaongelmiin, vakavaan koulukiusaamiseen ja jopa väkivaltaiseen käyttäytymiseen. Sanktioista on luovuttu, ja tilalle on tullut kasvatuksellinen dialogi.

Ennen kouluyhteisössä johtajat ja rehtorit toimivat arvojohtajina. Nykyiset rehtorit ovat hallintokoneiston virkamiehiä, jotka on sidottu tulospalkkaukseen toteuttamaan erilaisia viraston kehittämishankkeita. Näin ollen monelta opettajalta puuttuu myös oman esimiehen tuki työhönsä.

[...]

Koululaitosta ohjaavat voimakkaasti vasemmistolainen poliittinen ideologia sekä liberaalit markkinavoimat. Kouluilla on useita niin sanottuja kehittämishankkeita, joita rahoitetaan koulun ulkopuolelta. Vasemmistoliitto, vihreät ja SDP ajavat voimakkaasti koulun monikulttuuristamista. Erityisen hyvin kokoomuksen arvot näkyvät mainosmiesten ja yritysten lobbaamisessa koululaitokseen.

Suomen itsenäisyyden juhlavuoden 2017 kunniaksi on toteutettu 100 Koulua -hanke, jossa koulua kehitetään uusilla innovaatioilla. Kun pintaa raaputetaan hieman, onkin taustalla erilaisten tuotteiden myyminen kouluihin – kyse on siis ennen kaikkea bisneksestä!

Omassa luokassani on usein vieraillut ryhmiä EU-rahoitushankkeista käsin. Monet päättäjät, kuten presidentit Martti Ahtisaari ja Tarja Halonen sekä ministeri Alexander Stubb ovat nostaneet omat motiivinsa kouluvierailuunsa monikulttuurisuuden puolesta. Monikulttuurisuuden edistämiskeskus Caisa on ollut näkyvästi edistämässä monikulttuurisia kouluvierailuja. Kun aikaisemmin koulun juhlasaliin kokoonnuttiin seurakunnan aamunavaukseen, voidaan nyt kuunnella afrikkalaisen miehen rumpujensoittoa.

[...]

Olen toiminut vuodesta 1995 virassa monikulttuurisessa kouluympäristössä. Rodullisista eroista puhuminen on tabu. Rotueroista pitää kuitenkin puhua, koska ne ovat totta tieteellisesti, minkä lisäksi ne ovat koulun arkielämässä vahvasti läsnä.

Jokaisesta ryhmästä löytyy aina heikkoja sekä menestyjiä, joten vastaan nyt yleisellä tasolla. Eniten vaikeuksia on afrikkalaisilla oppilailla sekä arabeilla. Suurin heikko ryhmä on somalit. Parhaiten ulkomaalaistaustaisista lapsista pärjäävät aasialaiset, venäläiset ja virolaiset oppilaat.

[...]

Maahanmuuttajien erityiskohtelu on arkea. Koska opettajalla ei useinkaan ole muuta vaihtoehtoa kuin "raahata" oppilasta mukana, hänelle annetaan armosta parempia arvosanoja kuin kuuluisi. Myöskään huonoon käytökseen ei puututa, koska yhteistyö kotiin ei toimi tai koska opettaja pelkää rasistiksi leimautumista.

[...]

Eräs tutkijoista ja monikulttuurisuusvaikuttajista on maahanmuuttajatyössä toiminut sosiologi Anna Rastas. Hän on toiminut myös rasismiin ja antirasismiin liittyvien aineiden opettajana. Tutkijoista myös Karin Creutz on puhunut rakenteellisesta rasismista eli koululaitoksessa tapahtuvasta syrjinnästä. Professori Karmela Liebkind on niin ikään merkittävä monikulttuurisuusvaikuttaja koululaitoksessa.

Kun silmäilee yliopistojen tutkimuksia aiheesta monikulttuurisuus, on tutkimuksen lähtökohta maahanmuuttaja. Tutkimusongelma on yleensä: millaisia ongelmia maahanmuuttajalla on? Siitä, miten suomalaiseen lapseen vaikuttaa monikulttuurisuus, ei ole keskusteltu.

Median vahva rooli tässä fanaattisuudessa näkyy siinä, ettei mitään ikäviä asioita koulun monikulttuurisuusongelmista kirjoiteta. Helsingin Sanomien toimittajista ei kukaan, pyynnöstäni huolimatta, suostunut tekemään juttua monikulttuurisuuden ongelmista, vaikka olisin siihen omalla nimelläni suostunut. Myöskään rasismin tutkija Karin Creutz ei hyväksynyt mielipidettäni siitä, että maahanmuuttajaoppilaani käyttäytyvät paljon rasistisemmin ja väkivaltaisemmin kuin kantasuomalaiset oppilaani. Hän ei kuulemma tutki muuta kuin maahanmuuttajien rasismikokemuksia.

Lue haastattelu kokonaisuudessaan: http://www.vastarinta.com/erityisopettajan-haastattelu-koulujen-monikulttuurinen-rappio/
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: J.M on 02.11.2016, 10:14:50
Quote from: PO84 on 02.11.2016, 09:58:55
Quote
Kun silmäilee yliopistojen tutkimuksia aiheesta monikulttuurisuus, on tutkimuksen lähtökohta maahanmuuttaja. Tutkimusongelma on yleensä: millaisia ongelmia maahanmuuttajalla on? Siitä, miten suomalaiseen lapseen vaikuttaa monikulttuurisuus, ei ole keskusteltu.

...

Myöskään rasismin tutkija Karin Creutz ei hyväksynyt mielipidettäni siitä, että maahanmuuttajaoppilaani käyttäytyvät paljon rasistisemmin ja väkivaltaisemmin kuin kantasuomalaiset oppilaani. Hän ei kuulemma tutki muuta kuin maahanmuuttajien rasismikokemuksia.

Tässäpä riittävästi todistetta sille, että Karin Creutzin rasismitutkimus on täyttä paskaa.
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: Fimbulvetr on 02.11.2016, 10:20:17
Me olemme todella vasemmalla, kun tuo täysjärkinen näkökulma on se toinen ääripää.
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: Fiftari on 02.11.2016, 10:25:20
Jos halutaan tutkia jotain niin silloinhan pitäisi selvittää kuva kokonaisvaltaisesti. Vai olisiko mitään että jos tutkitaan vaikka kuinka jokin auto on turvallinen ja otetaan tutkimukseen vain ne autot jotka eivät koskaan ole olleet kolarissa?

Jos abdul ja mehmed saavat pataansa koulussa ja alkavat tämän jälkeen huutamaan hyysäreiden tuella rasismia ja ei tutkita lähtötilannetta joka voi olla lähtöisin a:n ja m:n omasta riehumisesta ja väkivaltaisesta käytöksestä niin silloin tutkimus on täysin tyhjä ja sen nimi vaihtuu tutkimuksesta propagandaksi.
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: ISO on 02.11.2016, 10:43:44
Quote from: Fiftari on 02.11.2016, 10:25:20
Jos halutaan tutkia jotain niin silloinhan pitäisi selvittää kuva kokonaisvaltaisesti.

Sellaiseen ei voi monikulttuurisuus/rasismi -tutkija lähteä, koska silloin oma maailmankuva romahtais lopullisesti.

Se on työlästä pitää pystyssä kulisseja ja samalla yrittää vakuuttaa muillekin että musta on valkoista.
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: yks vaan on 02.11.2016, 10:56:54
Kuukauden päästä tulee PISA 2015-tutkimuksen tulokset. :)
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: Vredesbyrd on 02.11.2016, 11:00:20
Pääargumentti suvakeilta monikulttuuriuden haittapuolien tutkimisen estämiselle on, että "onhan meillä maailman paras koulujärjestelmä, se hoitaa ongelmat".
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: Kommunisti-muslimi on 02.11.2016, 11:05:03
Erittäin hyvä ja kokonaisvaltainen artikkeli. Itse olen sitä mieltä, että konservatiivinen koulu on parempi kuin liberaali.
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: ArtturiE on 02.11.2016, 11:06:05
Tutkimustietoa olisi hyvä olla myös taustaltaan suomalais-muunmaalaisten perheiden lapsista ja nuorista.  Tässäkin on varmasti eroa, onko isä suomalainen vai äiti.  Olen aivan varma, että suomalaisen isän lapset ovat lähempänä suomalaista kuin muunmaalaisen äidin kulttuuria.  Toisinpäin eli muunmaalaisen isän lapset todennäköisesti ovat enemmän isän kulttuuriin kallellaan.  Tämä näkyy varmasti myös koulussa.  Lisään vielä, että em. ei välttämättä ole negatiivinen asia, mutta paljon riippuu siitäkin, mistä kulttuurista isä on lähtöisin. 

Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: junakohtaus on 02.11.2016, 11:09:27
En nyt suorastaan viitsi pistää kiinnikään, mutta ymmärtäväthän kaikki, että nassujen lähteisiin ei ole yhtään mitään luottamista?
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: Sakari on 02.11.2016, 11:11:31
^ Jep, saattaa olla ettei ole lähde objetiivisimmasta päästä.
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: nevahood on 02.11.2016, 11:17:54
QuoteJokaisesta ryhmästä löytyy aina heikkoja sekä menestyjiä, joten vastaan nyt yleisellä tasolla. Eniten vaikeuksia on afrikkalaisilla oppilailla sekä arabeilla. Suurin heikko ryhmä on somalit. Parhaiten ulkomaalaistaustaisista lapsista pärjäävät aasialaiset, venäläiset ja virolaiset oppilaat.
Tätä viestiä olen kuullut itsekin useammastakin lähteestä, suoraan opettajilta siis. Eräs kaveri vaihtoi juuri töitä samasta syystä. Ei jaksanut, kun siitä touhusta oli opettaminen kaukana.

Täytyypä kysellä tuosta politikoinnista vielä. Olen yleensä tyytynyt keskustelemaan vain opetustyöstä.
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen
Post by: Tulituki on 02.11.2016, 11:18:18
^^
Vinkatkaas tyhmälle, mitkä kohdat artikkelissa eivät ole faktoja?
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: kriittinen_ajattelija on 02.11.2016, 11:22:33
Quote from: Kommunisti-muslimi on 02.11.2016, 11:05:03
Erittäin hyvä ja kokonaisvaltainen artikkeli. Itse olen sitä mieltä, että konservatiivinen koulu on parempi kuin liberaali.
Koko julkisen koulujärjestelmän voisi puolestani yksityistää ja sallia täysin itsenäiset valtiosta riippumattomat normit ja opetussuunnitelmat. Kilpailun kautta sitten jyvät karsiutuu akanoista. Yhtenäiskommunisti kulttuurin aika on ohi, opetusministeriö pitää lakkauttaa.
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: ArtturiE on 02.11.2016, 11:27:35
Quote from: Sakari on 02.11.2016, 11:11:31
^ Jep, saattaa olla ettei ole lähde objetiivisimmasta päästä.

Sittenhän se on hyvää ylenannon tasoa.
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: ArtturiE on 02.11.2016, 11:32:29
Quote from: kriittinen_ajattelija on 02.11.2016, 11:22:33
Quote from: Kommunisti-muslimi on 02.11.2016, 11:05:03
Erittäin hyvä ja kokonaisvaltainen artikkeli. Itse olen sitä mieltä, että konservatiivinen koulu on parempi kuin liberaali.
Koko julkisen koulujärjestelmän voisi puolestani yksityistää ja sallia täysin itsenäiset valtiosta riippumattomat normit ja opetussuunnitelmat. Kilpailun kautta sitten jyvät karsiutuu akanoista. Yhtenäiskommunisti kulttuurin aika on ohi, opetusministeriö pitää lakkauttaa.

En itse tuomitse koko koulujärjestelmää, siinä on hyvääkin, esim. tukiopetus ja muut oppimista tukevat keinot.  Mokutuksen väkisin tunkeminen oppilaille on täysin tuomittavaa ja kotien pitää ottaa asia tarvittaessa suoraan opettajien kanssa puheeksi. Antaa virkamiesten puuhastella, vaikutetaan suoraan kouluun se mikä pystytään.
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: AcastusKolya on 02.11.2016, 11:33:41
Quote from: junakohtaus on 02.11.2016, 11:09:27
En nyt suorastaan viitsi pistää kiinnikään, mutta ymmärtäväthän kaikki, että nassujen lähteisiin ei ole yhtään mitään luottamista?

Ota siis yhteys "nassuihin" ja pyydä ko. opettajan yhteystiedot. Kysy sitten häneltä suoraan, että onko artikkeli oikein vai väärin.
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: ArtturiE on 02.11.2016, 11:34:31
Quote from: yks vaan on 02.11.2016, 10:56:54
Kuukauden päästä tulee PISA 2015-tutkimuksen tulokset. :)

Suomi ei ole nousussa?  ;D
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: yks vaan on 02.11.2016, 11:47:57
^^ muistelisin että Suomi olis halunnut valita osallistujia tms. jotenkin vempuloida. Suomen kouluhehkutukselle hieman kiusallinen asia tällaiset rasistiset testit..
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Titus on 02.11.2016, 11:50:53
Quote from: Aallokko on 18.11.2013, 21:22:41
Opetus on lähes mahdotonta, koska jotkut oppilaat eivät ymmärrä esimerkiksi, mitä tarkoittaa vähentää tai lisätä.

Koneinsinööriainesta?

ammattikoulusta valmistuu tekniikan puolelta porukkaa jotka eivät osaa suomea edes
auttavasti ja joille esim käsite "analoginen kello" on täysi mysteeri.
hanan/vivun/mutterin kiinni laittamisessa kun on oleellista ymmärtää myötä/vastapäivään idea.

raksalla ainoa soveltuva työ on siivoamista ja naulojen nyppimistä muottilaudoista... 2v koulutuksen jälkeen...

älypuhelimen räplääminen 24/7 sujuu ongelmitta.

Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Kim Evil-666 on 02.11.2016, 12:44:04
Jotta saadaan romahdutettua yhteiskunta totaalisesti, ruohonjuuritasolta alkaen, tuhotaan sen koulujärjestelmä. Kyllähän Suomi on ajamassa päin seinää kovaa vauhtia ja ongelmat alkavat pitkällä aikavälillä kasautua jo koulujärjestelmän saattamisesta sekasortoiseen tilaan.

Meillä on vieressä, länsi-naapurissa esimerkki epäonnistumisien sarjasta, mutta mitään ei näköjään haluta oppia. Kukaan ei enään tosissaan voi väittää, että maahanmuutto (varsinainen) on rikkaus. Jos niin tekee, valehtelee tarkoituksellisesti. Kysymys kuuluukin; miksi meillä on eduskunnassa edelleenkin kosolti kansanedustajia, jotka tätä mantraa hokevat!?.....Suomi ei todellakaan kuulu kaikille!
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: Chew Bacca on 02.11.2016, 13:12:29
Quote from: junakohtaus on 02.11.2016, 11:09:27
En nyt suorastaan viitsi pistää kiinnikään, mutta ymmärtäväthän kaikki, että nassujen lähteisiin ei ole yhtään mitään luottamista?

Ohoh. Ei muuta kuin: ohoh.
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: koli on 02.11.2016, 14:31:18
Quote from: junakohtaus on 02.11.2016, 11:09:27
En nyt suorastaan viitsi pistää kiinnikään, mutta ymmärtäväthän kaikki, että nassujen lähteisiin ei ole yhtään mitään luottamista?

Miksi ei ole? Oliko tekstissä joku erityinen kohta, joka ei herätä luottamusta?
Title: Vs: 2016-11-2 KV: Erityisopettajan haastattelu: koulujen monikulttuurinen rappio
Post by: Jorma M. on 02.11.2016, 14:52:37
Quote from: junakohtaus on 02.11.2016, 11:09:27
En nyt suorastaan viitsi pistää kiinnikään, mutta ymmärtäväthän kaikki, että nassujen lähteisiin ei ole yhtään mitään luottamista?

Homman monimuotoisuus elää ja voi hyvin. Sanoisinko jopa moniarvoisuus.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: junakohtaus on 02.11.2016, 14:53:42
Helsingin Uutiset on luotettava siinä missä jokin muukin media, vastarintapistecomi taas ei ole.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: ilmarinen on 02.11.2016, 15:27:28
Tuossa jutussa kuvataan tilannetta pääkaupunkiseudulla. Minulla ei ole mitään syytä epäillä tuossa haastatellun opettajan kokemuksia ja näkemyksiä tilanteesta. Oli sivusto mikä tahansa, niin juttu oli erittäin hyvin tehty ja uskottava.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Kommunisti-muslimi on 02.11.2016, 16:33:50
Quote from: junakohtaus on 02.11.2016, 14:53:42
Helsingin Uutiset on luotettava siinä missä jokin muukin media, vastarintapistecomi taas ei ole.
Eikö asia menekkään niin, että kirjoituksen sisältö ratkaisee eikä media, jossa kirjoitus on julkaistu?
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: junakohtaus on 03.11.2016, 08:52:05
Mediakritiikin perusteet ei enää ole sinivärin asiaa.

Toki asia ratkaisee, mutta kun tota ei tossa ole lähteistetty yhtään millään tavalla, ei kertakaikkiaan millään. Jos uskoo mitä siinä sanotaan, uskoo siksi että se tukee omia valmiita käsityksiä eikä siksi, että teksti antaisi syytä uskoa itseään. Lisäksi nasut ovat epäluotettavia, vanhastaan tiedetty juttu.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Emo on 03.11.2016, 09:07:40
Quote from: junakohtaus on 03.11.2016, 08:52:05
Mediakritiikin perusteet ei enää ole sinivärin asiaa.

Toki asia ratkaisee, mutta kun tota ei tossa ole lähteistetty yhtään millään tavalla, ei kertakaikkiaan millään. Jos uskoo mitä siinä sanotaan, uskoo siksi että se tukee omia valmiita käsityksiä eikä siksi, että teksti antaisi syytä uskoa itseään. Lisäksi nasut ovat epäluotettavia, vanhastaan tiedetty juttu.

Hesarikin on epäluotettava, samoin Yle. Vanhastaan tiedetty juttu sekin. Mutta ymmärrämme toki, että kyse on paitsi omista valmiista käsityksistäsi myös siitä, että halutaan irtisanoutua nassuista. Se on nykyään vähän niin kuin urheilua tämä irtisanoutuminen, ikään kuin ihminen itsekin muuttuisi natsiksi jos ihan normaalisti lukee opettajan haastattelun. Kyllähän tuon yleisen tietämyksen perusteella voi arvioida, että opettajan haastattelu on täysin uskottava. Miksi natsilehden pitäisi valehdella asiassa, joka valmiiksi jo on heidän agendansa mukainen luonnostaan? Hommaforumin opettajajäsenetkin ovat jo vuosia kertoneet samanlaisia juttuja. Eli kyllä tähän nyt natsipelko vain jää jäljelle, miksi tämän jutun kanssa pitää niin kovin kriittinen olla.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: Kemolitor on 03.11.2016, 13:29:10
Samasta aiheesta löytyy juttua tässä ketjussa:
2014-08-29 HU: Mamujen suuri määrä aiheuttaa ongelmia helsinkiläiskoulussa (http://hommaforum.org/index.php/topic,95446.0.html)

Ketjusta löytyy tämä Ylen juttu:
Erityisluokan uupuneet työntekijät: Ei maahanmuuttajia samoihin kouluihin (2.12.2015) (http://yle.fi/uutiset/3-8495109)

Suositan. Kumpikaan jutussa haastateltu (erityisopettaja Katri ja kouluavustaja Hanna) ei uskalla esiintyä omalla nimellään:
Quote
– Erityisluokista on tulossa maahanmuuttajaoppilaiden säilytyspaikkoja, puuskahtaa toistakymmentä vuotta erityisluokanopettajana työskennellyt Katri.

Hän ei halua esiintyä oikealla nimellään, koska aihepiiri on arka. Hän pitää opettamista melko mahdottomana, jos samassa pienryhmässä on erityistukea tarvitsevia kantasuomalaisia oppilaita ja toisaalta lukutaidottomia tai suomea heikosti osaavia maahanmuuttajia.

Ongelmiin puuttuminen on kouluavustajana työskentelevän Hannan (nimi muutettu) mukaan kuitenkin vaikeaa, ilman että heti leimautuu rasistiksi.
Title: Vs: 2013-11-18 HU: ”Erityisoppilaat laitettiin tavallisiin luokkiin ilman tukea”
Post by: yks vaan on 03.11.2016, 13:37:48
On rasismia vaatia kaikilta samaa.

Menestyvien koululaitosten salaisuus oli juuri riman asettaminen korkealle ja kaikkien odotettiin menevän siitä yli.