Ruotsin koululaitoksen huono menestys kansainvälisessä Pisa-tutkimuksessa ei piakkoin julkistettavan selvityksen mukaan olekaan Ruotsin syy. Dagens Nyheterin mukaan muut maat ovat manipuloineet vastauksiaan.
- Jos väite pitää paikkansa, kyseessä on hyvin vakava asia, opetusneuvos Anita Wester kouluhallituksesta sanoo lehdelle.
Ruotsissa on harmiteltu jo pitkään sitä, että maan koululaitoksella menee koko ajan heikommin. Osaamistaso on nyt OECD-maiden keskiarvon alapuolella. Samaan aikaan koulun kyky tukea taustaltaan heikompia oppilaita on heikentynyt. Tulokset ilmenevät OECD:n Pisa-tutkimuksesta.
DN on nyt kuitenkin saanut käsiinsä tutkimuksen Can we trust survey data? The case of Pisa, joka julkistetaan piakkoin. Siinä kaksi tutkijaa väittää, että useat maat ovat manipuloineet vastauksiaan kyselyyn ja kyseenalaistaa Pisa-tutkimuksen tulokset.
Vielä julkaisemattoman tutkimuksen mukaan useissa maissa on vastausmalli, joka sai tutkijat ymmälleen. Kyseessä on osio, jossa osanottajamaiden kouluviranomaiset lähettävät kyselyn summittaisesti valituille rehtoreille. Heidän vastauksiaan käytetään lasten taitojen mittaamiseen tietyissä yhteyksissä, esimerkiksi tasa-arvossa, opettajatiheydessä tai opetuksen muodoissa.
Tutkimukseen sisältyy 184 kysymystä alakysymykset mukaan lukien. Kysymysten lukumäärän ja vastausvaihtoehtojen vuoksi tilastollisesti pidetään mahdottomana, että kaksi rehtoria vastaisi samalla tavalla.
- Silti samoja vastauksia tulee useissa maissa kuten Sloveniassa, Italiassa ja Yhdistyneissä Arabiemiraateissa, pian julkistettavassa tutkimuksessa väitetään.
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/ruotsi_pisa_tutkimus_koulu_menestys-11180
http://www.dn.se/nyheter/sverige/flera-lander-fuskade-med-skolresultat/
Quote from: Ink Visitor on 06.11.2013, 14:19:31
Ruotsin koululaitoksen huono menestys kansainvälisessä Pisa-tutkimuksessa ei piakkoin julkistettavan selvityksen mukaan olekaan Ruotsin syy. Dagens Nyheterin mukaan muut maat ovat manipuloineet vastauksiaan.
- Jos väite pitää paikkansa, kyseessä on hyvin vakava asia, opetusneuvos Anita Wester kouluhallituksesta sanoo lehdelle.
Ruotsissa on harmiteltu jo pitkään sitä, että maan koululaitoksella menee koko ajan heikommin. Osaamistaso on nyt OECD-maiden keskiarvon alapuolella. Samaan aikaan koulun kyky tukea taustaltaan heikompia oppilaita on heikentynyt. Tulokset ilmenevät OECD:n Pisa-tutkimuksesta.
DN on nyt kuitenkin saanut käsiinsä tutkimuksen Can we trust survey data? The case of Pisa, joka julkistetaan piakkoin. Siinä kaksi tutkijaa väittää, että useat maat ovat manipuloineet vastauksiaan kyselyyn ja kyseenalaistaa Pisa-tutkimuksen tulokset.
Vielä julkaisemattoman tutkimuksen mukaan useissa maissa on vastausmalli, joka sai tutkijat ymmälleen. Kyseessä on osio, jossa osanottajamaiden kouluviranomaiset lähettävät kyselyn summittaisesti valituille rehtoreille. Heidän vastauksiaan käytetään lasten taitojen mittaamiseen tietyissä yhteyksissä, esimerkiksi tasa-arvossa, opettajatiheydessä tai opetuksen muodoissa.
Tutkimukseen sisältyy 184 kysymystä alakysymykset mukaan lukien. Kysymysten lukumäärän ja vastausvaihtoehtojen vuoksi tilastollisesti pidetään mahdottomana, että kaksi rehtoria vastaisi samalla tavalla.
- Silti samoja vastauksia tulee useissa maissa kuten Sloveniassa, Italiassa ja Yhdistyneissä Arabiemiraateissa, pian julkistettavassa tutkimuksessa väitetään.
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/ruotsi_pisa_tutkimus_koulu_menestys-11180
http://www.dn.se/nyheter/sverige/flera-lander-fuskade-med-skolresultat/
Rasistista, vika onkin muka ulkomaiden huijaavissa ulkomaalaisissa. Pyrkiikö Ruotsi nyt selittämään tällä pois oppilasaineksen heikkenemistä?
On aivan arkijärjellä ymmärrettävää, että kun luokkahuoneissa on paljon taustaltaan erikulttuurisia ja eri äidinkieltä puhuvia lapsia, niin oppimistulokset ovat heikommat kuin taustaltaan ja äidinkieleltään homogeenisessä ryhmässä. Ei tämän asian tajuamiseksi tarvitse olla mikään Einstein, mutta monikulttuurisuusänkyrä asiaa ei kyllä suostu ymmärtämään.
Mitä enemmän varsinaisia maahanmuuttajia sitä huonompi tulee olemaan PISA-menestys verrattuna "lähtötilanteeseen". Ikävä kyllä Suomenkin PISA-sijoitus tulee piakkoin huononemaan juuri samasta syystä.
Tämä on tosin pelkkä akateeminen ongelma verrattuna toiseen paraikaa käynnissä olevaan yhteiskunnalliseen rappiokehitykseen maassamme. Suomessa on nyt 15 000-20 000 syrjäytynyttä (ei töissä, ei työnhakijana, ei koulutuksessa, ei opiskelemassa) maahanmuuttajataustaista nuorta. Nämä nuoret tulevat muodostamaan Suomen ensimmäiset no go -alueet esim. Ruotsin Husbyn tyyliin.
Oman kipinänsä tähän rähjähdysherkkään kehitykseen on tuomassa fundamentalistista ja väkivaltaan taipuvaista wahhabismia julistava Saudi-Arabia, joka haluaa nyt avata Helsinkiin arabilaista kulttuuria esittelevän "kulttuurikeskuksen". Maailmalla nämä "kulttuurikeskukset" tunnetusti ovat levittäneet nimenomaan fundamentalistista islamismia kuten uusimmassa TIME-lehdessäkin kirjoitettiin. Nyt keskuksen onkin aika tulla Suomeenkin propagoimaan tyytymättömyyttä länttä kohtaan, kun tänne on kehittynyt kymmenien tuhansien syrjäytyneiden mamujen vastaanottavainen joukko, joka kaipaa elämäänsä sisältöä ja tarkoituksen, ehkä jopa oikopolun paratiisiin.
Tästäkin konkreettisesta uhasta Supo voisi sinisilmäisiä päättäjiämme valistaa.
PS Unohdin mainita, että sitten kun näitä no go -alueita Suomessakin on, niin syy on sitten allekirjoittaneen. Moku-änkyröiden uusi vastuuvapauden antava mantra nimittäin sanoo, että tällaiset varoitukset ovat "itseään toteuttavia". Eli vika ei ole huonosti toteutetussa maahanmuuttopolitiikassa vaan siitä varoittamisessa!
Ruotsalaiset voisivat keskittyä vertailemaan omiin aiempiin tuloksiinsa. Mutta sehän ei tietysti käy, koska tulos voi olla nykyisen virkamiehistön kannalta huono.
Quote- Silti samoja vastauksia tulee useissa maissa kuten Sloveniassa, Italiassa ja Yhdistyneissä Arabiemiraateissa, pian julkistettavassa tutkimuksessa väitetään.
Heikosti menee jos noille pitää olla katkera huijaamisesta, minkä ei edes pitäisi olla yllätys kenellekään.
QuoteVielä julkaisemattoman tutkimuksen mukaan useissa maissa on vastausmalli, joka sai tutkijat ymmälleen. Kyseessä on osio, jossa osanottajamaiden kouluviranomaiset lähettävät kyselyn summittaisesti valituille rehtoreille. Heidän vastauksiaan käytetään lasten taitojen mittaamiseen tietyissä yhteyksissä, esimerkiksi tasa-arvossa, opettajatiheydessä tai opetuksen muodoissa.
Muusta en tiedä, mutta tähän kiinnitin huomioni. Jos tasa-arvoa mitataan mitenkään järkevästi, ei Ruotsi välttämättä pärjää niin hyvin kuin he itse kuvittelisivat. Jos taas tasa-arvo on määritelty jotenkin "ruotsalaisesti", on tutkimus yhtä tyhjän kanssa.
Quote from: törö on 06.11.2013, 15:39:35
Quote- Silti samoja vastauksia tulee useissa maissa kuten Sloveniassa, Italiassa ja Yhdistyneissä Arabiemiraateissa, pian julkistettavassa tutkimuksessa väitetään.
Heikosti menee jos noille pitää olla katkera huijaamisesta, minkä ei edes pitäisi olla yllätys kenellekään.
Jos slovenia, italia ja yhdistyneet arabiemiraatit eivät huijaa tässä asiassa, niin se olisi ensimmäinen asia missä kyseiset valtiot eivät huijaa.