Autoliiton toimikunta: Polkupyörille yli sadan euron pakollinen vakuutus- ja katsastusmaksu
Autoliiton Helsingin osaston liikennetoimikunta esittää pyöräilijöille suunnattuja rekisteröinti-, katsastus- ja vakuutusmaksuja. Polkupyöräilijöiltä haluttaisiin kieltää myös "musiikkiaparaattien" kuuntelu ajon aikana.
Näin Autoliiton Helsingin osaston liikennetoimikunta kirjoittaa kotisivuillaan:
Koska autoilijoille esitetään jatkuvasti erilaisia rajoituksia ja maksuja Helsingissä ajamiseen, olisiko tasa-arvon vuoksi ajateltavissa, että Helsingin rajojen sisäpuolella saisi pyöräillä vain:
- rekisteröidyillä polkupyörillä, rekisteröintimaksu 20,-
- rekisteröintiin liittyy pakollinen vakuutus 100,-
- pyörät on vuosikatsastettava á 20,- / vuosi
- kypärän käyttämättömyydestä sama sanktio kuin ilman turvavyötä ajosta autolla
- kaikenlaisten musiikkiaparaattien kuuntelu korvanapeilla ajon aikana, sama sanktio kuin autolla puhelimen käytöstä ilman hands-freetä
Sakkomaksuja lukuun ottamatta tulot voisi Autoliiton Helsingin osaston liikennetoimikunnan mukaan ohjata suoraan kaupungin kassaan, erilaisten polkupyöräbaanojen rakentamista varten. Pyörien vakuutusmaksuilla puolestaan hoidettaisiin "pyöräilijöiden kumoamien jalankulkijoiden vammat".
Autoliitto on yksityisautoilijoiden etujärjestö, jossa on yli 110000 jäsentä. Näistä Helsingin osastossa on noin 23000 henkeä.
Polkupyörien pakollista liikennevakuuttamista ja kulkumuotojen tasa-arvoista kohtelua vaativan toimikunnan mukaan autoilijoiden maksamiin liikennevakuutuksiin sisältyy tällä hetkellä myös vakuutusvero ja ALV, "jotka menevät valtion pohjattomaan laariin ja josta kustannetaan mm. pyöräilijöiden kumoon ajamien mummojen hoidot."
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288613455684.html
Kannatan.
Ajan sekä autolla että pyörällä. Minulle autoilu on välttämättömyys ja pyöräily urheilua sekä hauskanpitoa, ei ideologinen vittuilu muulle yhteiskunnalle.
Suosittelen polkemaan eritýisesti maantiepyöriä lukkopolkimilla, niillä pääsee todella lujaa. Tuollainen 60km/h on hyvä nopeus läsäyttää täysi juomapullo vastaan tulevan viherkokoomuslaisen kyrpänaaman otsaan.
Kun minkäänlaiseen kohtuuteen autoilun verotuksessa, joka siis on välttämättömyys myös monille muille minun lisäkseni, ei päästä, onkin järjettömät maksut polkupyörille erinomainen takaisinvittuilun muoto. Sen juomapullon lisäksi.
Ehdotan myös monenlaisia maksuja ynnä pakollisia vakuutuksia ja verotarroja maahanmuutajien sekä elinkeinoministeri Vapaavuoren otsaan. Ei tarvii laittaa hihaan mitään.
Vastustan. Mielummin uusien autojen autoverot mattoon, niin saadaan nämä iänikuisen vanhat kotterot pois liikenteestä. Suurimmallakin moottorilla varustettu uusi Audi, Bemari tai Mersu paitsi kuluttaa niin myös saastuttaa vähemmän kuin se 90-luvun alun corolla. Ymmärrän, että Autoliiton toimikunta on tehnyt kannanottonsa kieli poskella ja käyttää vertausta kuvastamaan omaa tilannettaan.
^
Miksi vastustaa, kun voi kerrankin kannattaa? Verot ovat siunaus, kuten esimerkiksi hiilivero. Kysy vaikka viherpaskaiselta elinkeinoministeri Vapaavuorelta.
Quote from: vainukoira on 25.10.2013, 13:13:11
^
Miksi vastustaa, kun voi kerrankin kannattaa? Verot ovat siunaus, kuten esimerkiksi hiilivero. Kysy vaikka viherpaskaiselta elinkeinoministeri Vapaavuorelta.
Pidän itseäni jonkin sortin vihreänä, mutta en hirveästi Vihreän Liiton ihmisissä näe vihreyttä, lähinnä rahanahneutta. Sama pätee kokoomuslaiseen Vapaavuoreen.
Ihan hyvää läpändeerusta autoliitolta, saa lainata mut ei oo pakko. Valitettavasti jotkut ottavat tämänkin tosissaan ja vetävät herneen nenään.
pyörä ei saastuta, pyöräily on terveellistä, kohottaa kuntoa ja vähentää näin terveydenhuollon menoja. pyöräilen työmatkat ja noudatan liikennesääntöjä. ei tartte verottaa
[OT]
Perjantain kunniaksi esitän vieläkin huonomman idean: Esinahka verolle. Saadaan täsmävero huonompivärisille, huonompaa kulttuuria edustaville huonompisukupuolisille heterosapienseille.
[/OT]
Polkupyöräverohan oli aikanaan myös valtakunnanjohtaja Pekka Siitoimen ratkaisu hallituksen rahapulaan.
Quote from: Noora Montonen on 25.10.2013, 13:09:03
Suurimmallakin moottorilla varustettu uusi Audi, Bemari tai Mersu paitsi kuluttaa niin myös saastuttaa vähemmän kuin se 90-luvun alun corolla.
Myyntitykki Huikkanen ajaa isomoottorisella uudella Audillaan 70000 km vuodessa.
Pihtiputaan peräkammaripoika ajaa 90-luvun Corollallaan 2000 km vuodessa niin, että karvanopat heiluu. Auto on usein "pukilla", vikaherkkä peli kun on, eikä rahaakaan ole laittaa bensaan paljon enempää.
Kategorinen väitteesi on täyttä paskaa. Sori.
Jos vaikka saataisiin siitä kaikkein typerimmästä verosta ensikisi pois, elikkäs nestekaasuautojen kaksikymmenkertaisesta käyttövoimaverosta.
Koko sivistynyt maailma käyttää nestekaasua, mukaanlukien kaikki Suomen ympärysvaltiot.
Suomessa puhtain vaihtoehto on tehty 20 x verotuksella kannattamattomaksi!
Tehtiin nestekaasuprätkä, saas nähdä, koska vouti lähettää kirjeen!?
...johon on tietysti mukava vastata, moottoripyörä on käyttövoimaverovapaa... :)
Hölynpölyähän tämä ehdotus on mutta miten edes polkupyörä määriteltäisiin. Entä jos vain potkin potkupyörää eteenpäin.
Quote from: kummastelija on 25.10.2013, 13:18:24
[OT]
Perjantain kunniaksi esitän vieläkin huonomman idean: Esinahka verolle. Saadaan täsmävero huonompivärisille, huonompaa kulttuuria edustaville huonompisukupuolisille heterosapienseille.
[/OT]
Nyt kyllä! >:( Irroiretuista esinahoista ei ole mitään haittaa yhteiskunnalle, siitä toisesta puolesta on! :roll:
Quote from: kummastelija on 25.10.2013, 13:18:24
[OT]
Perjantain kunniaksi esitän vieläkin huonomman idean: Esinahka verolle. Saadaan täsmävero huonompivärisille, huonompaa kulttuuria edustaville huonompisukupuolisille heterosapienseille.
[/OT]
Ja verosta voi vapautua suhteellisen kivuliaalla toimenpiteellä.
Toisaalta asiaa pitää valvoa, joten YLE-veron myötä työttömäksi jääneet tv-luvan tarkastajat voitaisiin työllistää jälleen kiertämään iltaisin ovalta ovelle:
"Iltaa, henkilökortti ja esinahka, kiitos."Toisaalta sosialidemokraattisessa kansantasavallassahan tämä johtaisi siihen, että parin vuoden kuluttua verokortissa lukee kaikilla "esinahkavero", oli ympärileikattu tai ei. Tai sitten huonommassa vaihtoehdossa kaikki leikataan verotulojen lisäämiseksi.
Myös kengille on saatava verot ja katsastusmaksut. Muuten käveleminen on vaarallista.
Rahaa valtiolle, tyhmistä ehdotuksista haittasakkoa. Autoliitosta esimerkkitapaus.
Quote from: Faidros. on 25.10.2013, 13:33:21
Nyt kyllä! >:( Irroiretuista esinahoista ei ole mitään haittaa yhteiskunnalle, siitä toisesta puolesta on! :roll:
Quote from: Joker on 25.10.2013, 13:40:23
Ja verosta voi vapautua suhteellisen kivuliaalla toimenpiteellä.
Toisaalta asiaa pitää valvoa, joten YLE-veron myötä työttömäksi jääneet tv-luvan tarkastajat voitaisiin työllistää jälleen kiertämään iltaisin ovalta ovelle: "Iltaa, henkilökortti ja esinahka, kiitos."
Toisaalta sosialidemokraattisessa kansantasavallassahan tämä johtaisi siihen, että parin vuoden kuluttua verokortissa lukee kaikilla "esinahkavero", oli ympärileikattu tai ei. Tai sitten huonommassa vaihtoehdossa kaikki leikataan verotulojen lisäämiseksi.
Alkuiltapäivällä jo tällaista läppää, mitäköhän saammekaan lukea puolilta öin? JATKAKAA! ;D
Quote from: rölli2 on 25.10.2013, 13:17:53
pyörä ei saastuta, pyöräily on terveellistä, kohottaa kuntoa ja vähentää näin terveydenhuollon menoja. pyöräilen työmatkat ja noudatan liikennesääntöjä. ei tartte verottaa
Ne pyörätiet. Olet unohtanut ne pöyrätiet. Ne ovat kalliita ja vähentävät vapaata kaupunkitilaa. Nyt stadin viherurpot järkäämään polkupyörätienvaltaus ja polkupyörästreetpatry.
Quote from: jjaik on 25.10.2013, 13:29:26
Hölynpölyähän tämä ehdotus on mutta miten edes polkupyörä määriteltäisiin. Entä jos vain potkin potkupyörää eteenpäin.
Samanlainen vero potku- ja rullalaudoille, sekä rullaluistimille ja suksille. Tai oikeastaan riittää lakitekstiin ''moottoriton maakulkuneuvo''. Kaikki mummonpotkurit ja sukset(murtsikka ja laskettelu) sekä jääkiekkoilijoiden luistimet.
Joku puhuo terveydestä niin mitenkähän paljon paikkaillaan pyöräilyonnettomuuksissa itseään teloneita vs. autoiluonnettomuuksissa kilometreihin verraten. Lisäksi tunnen ihmisiä jotka saaneet hartiat lopullisesti jumiin matalatankoisilla pyörillä, ja eikös ollut jokin tutkimus ammattipyöräilijöiden ja kivesten toiminnan heikentymisen välillä?
Quote from: rölli2 on 25.10.2013, 13:17:53
pyörä ei saastuta, pyöräily on terveellistä, kohottaa kuntoa ja vähentää näin terveydenhuollon menoja. pyöräilen työmatkat ja noudatan liikennesääntöjä. ei tartte verottaa
Vastikkeetonta etua ilmaiseksi! Isolle rangaistusverolle ja HETI! Vapaamatkustajat kuriin!
Quote from: Simo Hovari on 25.10.2013, 13:17:31
Ihan hyvää läpändeerusta autoliitolta, saa lainata mut ei oo pakko. Valitettavasti jotkut ottavat tämänkin tosissaan ja vetävät herneen nenään.
Kun ollaan Suomessa niin ei välttyä ajatukselta, että Autoliitto on tosissaan ja moni rivikansalainen innoissaan jotain vitun fillarihippejä verottavasta ehdotuksesta.
Koska jotain verotetaan niin kaikkea muutakin pitää verottaa koska tasapuolisuus ja vitun hipit. Näin sitä Suomea kehitetään sen sijaan, että vammaisten läpänderien sijaan esitettäisiin verotuksen alentamista tai jopa - kauhistus sentään! - poistamista.
Ei näin. Joku päättäjä saa vielä päähänsä alkaa ajaa jotain noista "ehdotuksista" sen sijaan, että ajattelisi rajoittaa autoilijoiden kurittamista erinäisillä maksuilla. Suomalaisilla päättäjillä nimittäin tietyt avainsanat, kuten vero ja pakko, saavat heti silmät kiilumaan päässä. Kohta tässä maassa ei edes kävellä kuin kypärä päässä sellaisessa ilmatäytteisessä sumopuvussa. (Ei hitto, nyt annoin itsekin niille yhden lisäidean.)
Todella vastenmielinen ehdotus, ellei ole jonkinlaista huumoria. Ehdottavat siis tällaista periaatteena, että oikeudenmukaisuuden vuoksi muidenkin pitää kärsiä samanlaisesta, jota he pitävät itseään kohtaan kiusaamisena. Taustana Stadin vilkkaasti liikennöityjen ja ahtaiden katujen nurkkakuntainen, patologinen vastakohtaisuus ja kilpailu tilasta ja oikeuksista pyöräiljöiden ja autoilijoiden välillä. Ei tällä mitään myönteisiä vaikutuksia synny, eikä näitä ehdotuksia tulla toteuttamaan, mutta turhaa vastakkainasettelua kyllä voidaan lietsoa.
Quote from: Joker on 25.10.2013, 13:40:23
Quote from: kummastelija on 25.10.2013, 13:18:24
[OT]
Perjantain kunniaksi esitän vieläkin huonomman idean: Esinahka verolle. Saadaan täsmävero huonompivärisille, huonompaa kulttuuria edustaville huonompisukupuolisille heterosapienseille.
[/OT]
Ja verosta voi vapautua suhteellisen kivuliaalla toimenpiteellä.
Toisaalta asiaa pitää valvoa, joten YLE-veron myötä työttömäksi jääneet tv-luvan tarkastajat voitaisiin työllistää jälleen kiertämään iltaisin ovalta ovelle: "Iltaa, henkilökortti ja esinahka, kiitos."
Toisaalta sosialidemokraattisessa kansantasavallassahan tämä johtaisi siihen, että parin vuoden kuluttua verokortissa lukee kaikilla "esinahkavero", oli ympärileikattu tai ei. Tai sitten huonommassa vaihtoehdossa kaikki leikataan verotulojen lisäämiseksi.
Aivan. Vero olkoon progressiivinen, perustuen venytetyn nahan pituuteen. Virallinen mittaus terveyskeskuksessa sairaanhoitajan suorittamana. Mukana verotoimiston virkanainen, ja virkakoulutusputkessa oleva kunniakansalainen, joka merkitsee virallisen tuloksen kosmoskynällä verokorttiin. "Seuuuraava verovelvollinen! Möttönen....!!!"
Offtopik pöljälästä loppui tähän.
Quote from: Pöllämystynyt on 25.10.2013, 14:37:28
Todella vastenmielinen ehdotus, ellei ole jonkinlaista huumoria.
Totta kai se on huumoria. Siinä on absurdin keinoin tarkoitus osoittaa, kuinka typeriä monet autoilijoihin kohdistetut maksut ovat. Toimivuudesta voidaankin sitten olla montaa mieltä, koska listalla on kovin outoja asioita. Esim. kismittääkö Autoliittoa todellakin jokin turvavyön käyttöpakko tai hands-free-vaatimus? Jälkimmäistä ei edes juuri kukaan noudata, jonka huomaa siitä, kun mopoautoilijoiden lisäksi henkisesti teini-ikään jääneet näpyttelevät tekstareitakin ajaessaan. Samoin pakollinen vakuutus, mitä vikaa siinä on? Ei huvittaisi tulla jonkun varattoman vakuutusta omistamattoman kolhimaksi.
Katsastuksia on kyllä naurettavan usein, kun melkein uutta autoa saa joka vuosi käydä näyttämässä kovaan hintaan. Omaakin autoa on tainnut tulla jo käytettyä katsastuksessa kuutisen kertaa, eikä kertaakaan ole ollut mitään huomauttamista. 6 x n. 70 € = 420 € tyhjästä. Katsastusoligopoli kiittää.
Eli loppujen lopuksi en ymmärrä, mistä tarkalleen Autoliitto nyt kitisee. Olisi ihan oikeitakin epäkohtia vastustettavaksi, kuten tulossa oleva GPS-kyttäys.
Quote from: elven archer on 25.10.2013, 15:15:00
Eli loppujen lopuksi en ymmärrä, mistä tarkalleen Autoliitto nyt kitisee. Olisi ihan oikeitakin epäkohtia vastustettavaksi, kuten tulossa oleva GPS-kyttäys.
Senhän voisi laajentaa myös pyöriin! ;D
Quote from: rölli2 on 25.10.2013, 13:17:53
pyörä ei saastuta, pyöräily on terveellistä, kohottaa kuntoa ja vähentää näin terveydenhuollon menoja. pyöräilen työmatkat ja noudatan liikennesääntöjä. ei tartte verottaa
Kuulostaa kiroukselta tuollainen hyödyllinen terveysliikunta. Minkä terveydenhuollossa säästää, sen eläkemaksuissa menettää tuplana, ja vanhuksesta kuitenkin koituu lopuksi terveydenhuollon menoja, joten vittu Hitler, ja kuka pyyhkii pyllyäsi ylimääräiset kymmenen vuotta?
/derp
Quote from: Kafir Sikakoira on 25.10.2013, 19:07:34
Quote from: rölli2 on 25.10.2013, 13:17:53
pyörä ei saastuta, pyöräily on terveellistä, kohottaa kuntoa ja vähentää näin terveydenhuollon menoja. pyöräilen työmatkat ja noudatan liikennesääntöjä. ei tartte verottaa
Kuulostaa kiroukselta tuollainen hyödyllinen terveysliikunta. Minkä terveydenhuollossa säästää, sen eläkemaksuissa menettää tuplana, ja vanhuksesta kuitenkin koituu lopuksi terveydenhuollon menoja, joten vittu Hitler, ja kuka pyyhkii pyllyäsi ylimääräiset kymmenen vuotta?
/derp
Työvoimapulan nohevat paikkaajat bbdi tai muhamed Somaliasta? Eikös se virallinen totuus mene jotenkin tuohon malliin?
Ihan hyvä provo Autoliitolta...
Quote from: rölli2 on 25.10.2013, 13:17:53
pyörä ei saastuta, pyöräily on terveellistä, kohottaa kuntoa ja vähentää näin terveydenhuollon menoja. pyöräilen työmatkat ja noudatan liikennesääntöjä. ei tartte verottaa
Pyörän valmistus saastuttaa, nehän kyhätään nykyään kaikki kehitysmaissa saastuttavissa tehtaissa.
Toisekseen, sähköautollakaan ajelu ei pahemmin saastuta mutta verotus on silti raskaimman mukaan. Ilmeisesti vain siksi että koska autoilu.
Täältä ääni polkupyöräverolle. Mielummin tuplana, kiitos.
Piikkiä pystyasennossa tuli nyt myös Stadin vihreiden fillareiden satuloihin.
Saatan muistella omiani, mutta muistelisin joskus nähneeni polkupyörän rekisterikilven. Eikä ollut SA-int.
Quote
Alapo
28.09.10, 22:02
Hei
En tiedä 1900-luvun ensikymmenen käytäntöä, mutta v.1925 on Utajärvellä asunut tätini mies rekisteröinyt pyöränsa ja saanut seuraavanlaisen todistuksen:
"Oulun poliisilaitos N:o 677
Tämän omistaja Työmies X X asuva Utajärvi Sanginkylä on tänäpäivänä ilmoittanut itsensä polkupyörän omistajaksi ja säädetään tämän johdosta hänen polkupyöränsä varustettavaksi numerolla 4392 mustalle levylle merkittynä.
Oulun poliisikamarissa kesäkuun 25 p:nä 1925, X X poliisikomisario
Huom! Pyöränomistajan vaihdokset kuin myös asunnonmuutokset ilmoitettakoon heti Poliisikamarin järjestysosastolle.
Lunastus ja leima 12 mark"
http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-11841.html (http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-11841.html)
Olihan niissä joskus aikoinaan rekkarit.
Mulla oli 70-luvun alussa. Sain Carolinan rekkarin Kellogg's Rice Crispies -paketista :P
Spede taisi tehdä show-näytöksen jalankulkijan verosta elämänsä aikana, harmi vain, että se on tainnut hävitä youutbesta.
Toki jos joku löytää sen, niin voiko laittaa linkin tänne.
Järjestön järjetön ehdotus saattaa kiinnittää huomion niihin järkiehdotuksiin. EI paskemmin tehty, Autoliitto.
Quote from: M on 25.10.2013, 22:18:53
Järjestön järjetön ehdotus saattaa kiinnittää huomion niihin järkiehdotuksiin. EI paskemmin tehty, Autoliitto.
Niinkö :o
;)
Käsitinkö oikein: Pyöräilykortti on unohtunut ehdotuksesta.
Wanha P
Vero tuplana, jos asentaa räpättimen.
Niin siis, jos sähköauton verotus keksittäisiin nyt niin keksijää pidettäisiin mielenvikaisena.
Entäpä jos on oma dynamo? Tuleeko maksaa sähköveroa?
Jalankulkijat voi tämän jälkeen velvoittaa maksamaan jalankulkutulosta veroa. Tulo syntyy siitä, etteivät he maksa muita liikennevälinemaksuja.
Quote from: Miniluv on 25.10.2013, 22:45:41
Jalankulkijat voi tämän jälkeen velvoittaa maksamaan jalankulkutulosta veroa. Tulo syntyy siitä, etteivät he maksa muita liikennevälinemaksuja.
Olen oraakkeli. Tänään klo 13.52 aavistelin jotain ... Mutta huomenna pitää ajaa koko päivän, joten hyv' yötä vaan ...
Quote from: Miniluv on 25.10.2013, 22:45:41
Jalankulkijat voi tämän jälkeen velvoittaa maksamaan jalankulkutulosta veroa. Tulo syntyy siitä, etteivät he maksa muita liikennevälinemaksuja.
Verot välttääkseen pitänee liikkkua ns. ei-hoidetuilla-alueilla nelinkontin. Ja sitten koiraverotetaan....
Quote from: dothefake on 25.10.2013, 22:39:41
Vero tuplana, jos asentaa räpättimen.
Aika rankka ehdotus jos sitä peilaa esim.sitä vasten että mulla oli jopa kaksi räpätintä, vero tupla
turbostaräpättimestä olisi yletön.
Veroa voisi kohdentaa ennemminkin räpättimen jykevyyteen, mitä paksumpi pahvi ja tukevammat pyykkipojat, sitä tuhdimpi vero.
Näin toimien ei tarpeettomasti rangaistaisi hentoisesta pahvista tehdyistä tuplaräpättimistä.
Suhde vois olla selainen että paksummasta kartongista tehdystä räpättimestä menisi sama vero (Taikka käyttömaksu) kuin kahdesta ohkaisemmasta, pahvista tehdystä.
Sivumennen sanottuna, räpättimen teko oli taidetta johon kaikki eivät pystyneet, paljon epäonnisia ja virheellisiä virityksiä tuli nähtyä 8)
Myös kengille lienee tarpeen asettaa korotettu haittavero. Porrastetaan vaikka korkojen mukaan. 15cm korkkareista saa jo kustantaa pikkuauton hinnan.
Pyöräilijät eivät välitä liikennesäännöistä ja olettavat kaikkien muiden olevan väistämisvelvollisia.
Aivan pokkana ajavat auton alle välittämättä mistään, ihme porukkaa , täytyy toivoa että jotkut panssarivaunut ajavat niiden yli että niistä päästään.
hah taas vihapuhetta , kai joku ilmoittaa poliisille ???????????+++
Moni kuolee nukkuessaan. Joku haittavero olisi nukkumisellekin keksittävä, ja sakko riittämättömille yöunille. Aikamme kuva.
Quote from: maisteri on 26.10.2013, 00:17:27
Pyöräilijät eivät välitä liikennesäännöistä ja olettavat kaikkien muiden olevan väistämisvelvollisia.
Aivan pokkana ajavat auton alle välittämättä mistään, ihme porukkaa , täytyy toivoa että jotkut panssarivaunut ajavat niiden yli että niistä päästään.
hah taas vihapuhetta , kai joku ilmoittaa poliisille ???????????+++
Provohan tuo Autoliiton ehdotus lienee, mutta näin säännöllisesti autoilevana ärsyttää monen pyöräilijän piittaamattomuus liikennesäännöistä, esim. väistämisvelvollisuutta ei sisäistetä ja etuajooikeutettunakin kaahaillaan tien yli niin, ettei auton ratista pysty millään ennakoimaan ohjuksena lähestyvän fillarirambon liikkeitä. Ja pakkohan se on ajaa ajokaistalla vaikka olisi kevyen liikenteen väylä vieressä, kun ei tee mieli nostaa fillaria kanttarin yli tai tekee mieli protestoida hiljaisesti pahoja peltilehmiä vastaan. Rasittavinta on se, että poliisihan ei käytännössä valvo ainakaan PK- seudulla kevyttä liikennettä muuten kuin teemapäivin kerran vuodessa, ja silloinkin laiskasti.
Quote from: Miniluv on 25.10.2013, 22:45:41
Jalankulkijat voi tämän jälkeen velvoittaa maksamaan jalankulkutulosta veroa. Tulo syntyy siitä, etteivät he maksa muita liikennevälinemaksuja.
TÄMÄ! Yhtä ihana kuin Juhana VATT Vartiaisen ulostulo omakotitalossa asumisesta verottaminen erillisverona koska he eivät maksa vuokraa. Ja tuokin oli ajankohtainen:
QuoteValtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (Vatt) uuden ylijohtajan Juhana Vartiaisen mukaan omistusasumisen suosimisesta luopuminen synnyttäisi Suomeen aidot vuokra-asuntomarkkinat.
Vartiaisen mukaan omistusasumisen verokohtelu on niin lievää, että aika pienillä tuloilla tai kotirouvastatuksella saa aika mukavan elintason. Kovempi kiinteistövero voisi hänen mukaansa lisätä työhaluja.
Helsingin Sanomien haastattelussa Vartiainen toteaa, että nykyjärjestelmässä asuntolainan koroista saa verovähennystä, laskennallista asuntotuloa ei veroteta ja Suomen kiinteistövero on alhainen.
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/omistus-asumista-on-kehitettava/1198630
Quote from: Miniluv on 25.10.2013, 22:45:41
Jalankulkijat voi tämän jälkeen velvoittaa maksamaan jalankulkutulosta veroa. Tulo syntyy siitä, etteivät he maksa muita liikennevälinemaksuja.
Olet ihan oikeassa. Kävelemällä, pyöräilemällä välttää maksamasta lippua joukkoliikenteeseen, tai vastaavasti kaikkia monista autoiluun liittyvistä veroista. Oikeasti, kuten me kaikki tiedämme kyse on veronkierrosta. Kävelevät ja pyöräilevät haluavat välttää liikkumiseen liittyviä veroja.
Oikea ratkaisu on ottaa verrokiksi taksi. Siis sama kävely tai pyöräilymatka olisi voitu ajaa taksilla. Kyse on veron välttelystä. Rangaistusvero pitää langettaa taksihinnastolla. Mikään muu ei ole oikeudenmukaista. :roll:
Vastustan. Sen sijaan sakkoja saisi periä määrätietoisemmin niiltä jotka törttöilevät liikenteestä. Tässäkin ja kaupunkisuunnitteluketjussa on mainittu muutamakin esimerkki.
Autoliitto ei ole saanut koskaan mitään aikaiseksi, kertokaa yksikin oikea asia minkä tuo turhake on saanut aikaiseksi?
Niin?
^^Vastustamisesta sabotaasi- ja niskoitteluveroa kolminkertaisena siihen verrattuna mitä vastustat. Nyt on aika verottaa koko maa ja kansa polvilleen että EU pääsee pätemään. Sen jälkeen kun kaikki liike on verotettu kuoliaaksi voimme taas alkaa rakentamaan itsenäisyyttä.
Quote from: Ari-Lee on 26.10.2013, 01:52:14
^^Vastustamisesta sabotaasi- ja niskoitteluveroa kolminkertaisena siihen verrattuna mitä vastustat. Nyt on aika verottaa koko maa ja kansa polvilleen että EU pääsee pätemään. Sen jälkeen kun kaikki liike on verotettu kuoliaaksi voimme taas alkaa rakentamaan itsenäisyyttä.
Myös valkoisille länsimaalaisille tulisi mielestäni asettaa haittavero kompensoimaan valkoisuuden suomaa etuoikeutta, länsimaiden imperialistista historiaa ja jatkuvaa hyötymistä kehitysmaihin kohdistuvasta uusimperialismista. Tuotto käytettäköön kehitysapuun sekä maahanmuuttajien integroimiseen suomalaiseen yhteiskuntaan.
Quote from: B52 on 26.10.2013, 01:50:04
Autoliitto ei ole saanut koskaan mitään aikaiseksi, kertokaa yksikin oikea asia minkä tuo turhake on saanut aikaiseksi?
Jäsenmaksuja kerännyt varmaan ahkerasti. Profit. Ehdotan pumppuveroa koska illmanpaineet.
Kyseinen Autoliitto on täysin kädetön järjestö joka ei ole koskaan saanut mitään muuta aikaiseksi kuin omat palkkansa yhteiskunnan/idioottien lahjoittivat avulla, siinä kaikki.
Kertokaa minulle kaikki ne maineteot mitkä ovat saaneet tehtyä autolla ajavien hyväksi?
Quote from: P on 26.10.2013, 01:42:21
Quote from: Miniluv on 25.10.2013, 22:45:41
Jalankulkijat voi tämän jälkeen velvoittaa maksamaan jalankulkutulosta veroa. Tulo syntyy siitä, etteivät he maksa muita liikennevälinemaksuja.
Olet ihan oikeassa. Kävelemällä, pyöräilemällä välttää maksamasta lippua joukkoliikenteeseen, tai vastaavasti kaikkia monista autoiluun liittyvistä veroista. Oikeasti, kuten me kaikki tiedämme kyse on veronkierrosta. Kävelevät ja pyöräilevät haluavat välttää liikkumiseen liittyviä veroja.
Oikea ratkaisu on ottaa verrokiksi taksi. Siis sama kävely tai pyöräilymatka olisi voitu ajaa taksilla. Kyse on veron välttelystä. Rangaistusvero pitää langettaa taksihinnastolla. Mikään muu ei ole oikeudenmukaista. :roll:
P on jäljillä. Ja hyötyvero kävelystä kahden kilsan päähän bussipysäkille myös. Ei se muuten kävelisi, ja saattaa saada terveysetua, mikä verolle pantakoon.
Ylitarkastajat tarvitsevat ponnistelujasi.
EDIT: joskus noita lehdissä näkee, joita tituleerataan ylitarkastajaksi. Käsi sydämellä: kuinka paatunut pitää olla, että kehtaisi julkisesti tunnustaa olevansa tällaisessa A1-suojatyössä?
V*ttu jos mukulat marssittaisivat jonkun "ylitarkastajan" näytille potentiaalisena sukulaisena, voisi tulla keskustelu.
Quote from: B52 on 26.10.2013, 02:09:36
Kyseinen Autoliitto on täysin kädetön järjestö joka ei ole koskaan saanut mitään muuta aikaiseksi kuin omat palkkansa yhteiskunnan/idioottien lahjoittivat avulla, siinä kaikki.
Muistuttaa Hommaa monikulttuurimielessä.
Quote from: B52 on 26.10.2013, 02:09:36
Kertokaa minulle kaikki ne maineteot mitkä ovat saaneet tehtyä autolla ajavien hyväksi?
1. Team Ahma
..sitte onki hiljaista
Ja vielä jos saisin ranskalaisin viivoin tähän ne kaikki kymmenen tärkeintä kohtaa mitä Autoliitto on tehnyt meidän autolla liikkeessä olevien eteen.
Kiitos.
En malta odottaa.
Quote from: Simo Hovari on 25.10.2013, 13:17:31
Ihan hyvää läpändeerusta autoliitolta, saa lainata mut ei oo pakko. Valitettavasti jotkut ottavat tämänkin tosissaan ja vetävät herneen nenään.
No eihän? IS: Heitto polkupyörävakuutuksesta pillastutti lukijat: "Alkaa olemaan jo hengitysveroidean tasolla" (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288613699505.html)
Nauran kuutaaamoooon.... ;D
Quote from: MW on 25.10.2013, 20:46:44
Saatan muistella omiani, mutta muistelisin joskus nähneeni polkupyörän rekisterikilven. Eikä ollut SA-int.
Quote
Alapo
28.09.10, 22:02
Hei
En tiedä 1900-luvun ensikymmenen käytäntöä, mutta v.1925 on Utajärvellä asunut tätini mies rekisteröinyt pyöränsa ja saanut seuraavanlaisen todistuksen:
"Oulun poliisilaitos N:o 677
Tämän omistaja Työmies X X asuva Utajärvi Sanginkylä on tänäpäivänä ilmoittanut itsensä polkupyörän omistajaksi ja säädetään tämän johdosta hänen polkupyöränsä varustettavaksi numerolla 4392 mustalle levylle merkittynä.
Oulun poliisikamarissa kesäkuun 25 p:nä 1925, X X poliisikomisario
Huom! Pyöränomistajan vaihdokset kuin myös asunnonmuutokset ilmoitettakoon heti Poliisikamarin järjestysosastolle.
Lunastus ja leima 12 mark"
http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-11841.html (http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-11841.html)
Tuohan on vanha juttu. Suomessa oli polkupyörärekisteri. ;D
Quote from: kekkeruusi on 25.10.2013, 21:48:58
Olihan niissä joskus aikoinaan rekkarit.
Jep. Niin oli. Ainoastaan PV:n pyörissä enää on, mutta oli 30/40 luvulle muissakin.
Quote from: MW on 26.10.2013, 00:48:08
Moni kuolee nukkuessaan. Joku haittavero olisi nukkumisellekin keksittävä, ja sakko riittämättömille yöunille. Aikamme kuva.
Jaan tunteesi. Vero pitäisi langettaa sekä nukkumisesta, että yöllä valvomisesta. Jos nukkuu yöllä on joutilas = nukkumahuvivero. Jos valvoo yöllä = lepoajan haaskausvero. Koska noita on vaikea eroitella ilman useampaa päähän kiinnitettyä eloktrodia ja seurantalaitetta niille, jotka pystyvät erottamaan nukkuvan aivokäyrän valveilla olevasta.. Oikeudenmukaisinta olisi säätää nuo verot samansuuruisiksi ja langettaa ne kaikille veropohjan riittävyyden takaamiseksi. :roll:
Quote from: Oami on 26.10.2013, 01:44:34
Vastustan. Sen sijaan sakkoja saisi periä määrätietoisemmin niiltä jotka törttöilevät liikenteestä. Tässäkin ja kaupunkisuunnitteluketjussa on mainittu muutamakin esimerkki.
Kaikki urbaanilla alueella liikenteessä liikkuvat "törttöilevät" useamman kerran vuodessa. Koska poliisi ei kykene havaitsemaan ja sakottamaan joka törttöilyn kohdalla, olisi luontevampaa muuttaa sakko veroksi. "Törttöilyvero liikenteessä" Vaikka tasamaksu 100€ per asukas voisi olla toimiva. Kattaisi myös neliraajahalvaantuneet, kuten Yle-vero kattaa kuurot ja sokeat! ;D
Carl Barks oli suuri näkijä. Aku Ankka-tarinassa "Kultainen kypärä" muinaisen viikinkikypärän löytäjä saa laillisen omistusoikeuden koko Amerikkaan. Aku päättää verottaa ihmisiä hengittämisestä ja määrätä ilmankulutusmittarit kaikille. Ihan pähkähullua.
Eiku... meillähän on jo hiilidioksidimaksut. Sori. Ohi.
Quote from: Sunt Lacrimae on 26.10.2013, 00:59:12
---
Provohan tuo Autoliiton ehdotus lienee, mutta näin säännöllisesti autoilevana ärsyttää monen pyöräilijän piittaamattomuus liikennesäännöistä, esim. väistämisvelvollisuutta ei sisäistetä ja etuajooikeutettunakin kaahaillaan tien yli niin, ettei auton ratista pysty millään ennakoimaan ohjuksena lähestyvän fillarirambon liikkeitä. Ja pakkohan se on ajaa ajokaistalla vaikka olisi kevyen liikenteen väylä vieressä, kun ei tee mieli nostaa fillaria kanttarin yli tai tekee mieli protestoida hiljaisesti pahoja peltilehmiä vastaan. Rasittavinta on se, että poliisihan ei käytännössä valvo ainakaan PK- seudulla kevyttä liikennettä muuten kuin teemapäivin kerran vuodessa, ja silloinkin laiskasti.
Provohan se varmaankin - ja typerä provo, sillä siinä aivan tarpeettomasti ja vaarallisesti asetetaan taas kaksi tienkäyttäjäryhmää vastakkain, sillä eivät ne ole pyöräilijät, jotka määräilevät autoilijoille veroja ja maksuja sekä naurettavia ja asiattomia säännöksiä ja lakeja. Ne määräilijät, jotka tuosta autoilijoille aiheutetusta rahanmenosta ja kiusasta ovat vastuussa, ovat mustien virka-autojen takaistuimien käyttäjiä ja täyttäjiä.
Ja minuakin, niin autoilijana, pyöräilijänä kuin jalankulkijanakin ärsyttää monen pyöräilijän piittaamattomuus liikennesäännöistä. Ja ärsyttää - ja välillä pelottaa - monen autoilijan piittaamattomuus liikennesäännöistä. Paljon on parantamisen varaa molemmilla ryhmillä.
Ja kyllä, ajokaistalla on pyöräilijän monesti käytännössä pakko ajaa, jos haluaa eteenpäin mennä. Kevyen liikenteen väylä on usein tyhjänäkin rakenteeltaan vaarallinen ja miinoitettu vanteet ja kumit rikkovilla kanttareilla - ja useimmiten väylä ei ole edes tyhjä, vaan täynnä pysäköityjä autoja, pysyviä tai tilapäisiä liikennemerkkejä, pysyvästi tilapäisiä johto- putki- ym. työmonttuja (jotka vain salakavalasti muuttavat paikkaansa), koirantaluttajia ennakoimattomasti liikkuvine koirineen sekä muuta jalkaisin liikkuvaa populusta. Ja, kuten oikein huomautit, fillari kulkee usein arvaamattoman lujaa - ja siis liian lujaa jo rakenteellisestikin kelvottomille ja lisäksi monien esteiden ja jalankulkijoiden täyttämille kevyen liikenteen väylille. Liikennevälineen paikka kaupungissa on muiden liikennevälineiden joukossa, jossa tietenkin kaikilta liikennevälineiltä edellytetään samaa liikennekuria ja samaa kunnioitusta muita liikennevälineitä ja liikenteessä liikkuvia kohtaan.
Minusta autoliitto nosti kissan pöydälle huumorilla höystettynä ihan aiheellisesti. Suomen talous romahtaisi jos tavallisen kansalaisen autoilu tehtäisiin niin kalliiksi veroilla, että heillä ei olisi varaa pitää autoa enää. Tätä ei vaan nämä ns. vihreät ei tule koskaan ymmärtämään. Ei tietenkään kun harvat heistä edes tekee sellaista työtä mitä tehdään kellon ympäri eri vuoroissa tai työkehde vaihtuu usein kuten esim. timpurilla. Aina nämä muka vihreät jankuttavat sitä, että henkilöauto on vain mukavuudenhalusta ja leveilyn kautta tehty hankinta. Eikä ole. Ilman omaa autoa hyvin monelta katoaisi työnantaja ja tietysti myös työpaikat. Tämä ei taas kiinnosta tekovihreitä.
Jos se uusi ja uljas kyttäys/kilometrivero toteutuu koko Suomeen niin sen seurauksia en uskalla edes ajatella. Se voisi tietysti olla se viimeinen naula Suomi nimiseen ruumisarkkuun ja talous vihdoinkin romahtaisi. Siihen loppuisi monen kunnan ja valtion tuella elävän viherhörhöjenkin leipäpuu. Fattaankaan on silloin enää turha mennä. Hienoa!
Esitys on hyvä sillä nytkin autoilijoille joku visioi päissään uusia maksuja. Äänestäjät on myös autoilijoita, joten tällainen provo saa päättäjät pelkäämään että vaalikarja saattaa herätä ja suuttua. Huumori on aina kaiken propagandan pahin vihollinen. tässä siis tavallaan nauretaan juuri autoilijoille suunnitelluille mitä mielikuvituksellisimmille lisäveroille. Rinnastetaan leikillisesti pyöräilijät samaan asemaan, niin jo tyhmempikin tajuaa että meitä kusetetaan.
-