Laittoman maahantulon järjestäjän rangaistusvastuuta esitetään tiukennettavaksi
Hallitus esittää, että rikoslain laittoman maahantulon järjestämistä koskevia säännöksiä muutetaan.
Esityksen mukaan rangaistavaa olisi laittoman maahantulon järjestäminen myös tapauksissa, joissa maahantulossa on käytetty sinänsä aitoa, mutta väärin perustein saatua matkustusasiakirjaa.
Hallituksen esitys annettiin eduskunnalle torstaina.
Nykyisin laittoman maahantulon järjestäminen on rangaistavaa, kun ulkomaalaiselta puuttuu kokonaan maahantuloon vaadittava asiakirja. Korkein oikeus katsoi vuonna 2010, että säännöksen nykyinen sanamuoto ei sovellu tapaukseen, jossa matkustusasiakirja on saatu antamalla vääriä tietoja.
Esityksen mukaan rangaistavaa olisi tuoda tai yrittää tuoda Suomeen tai Suomen kautta muuhun maahan ulkomaalainen, jonka viisumi, oleskelulupa tai muu matkustusasiakirja on saatu viranomaiselta asiakirjan myöntämisen kannalta oleellisen totuudenvastaisen tai harhaanjohtavan tiedon avulla, lahjomalla viranomainen tai virkamiehen väkivaltaisella vastustamisella.
Rangaistavaa olisi myös tällaisen asiakirjan luovuttaminen ulkomaalaiselle samoin kuin kuljetuksen järjestäminen henkilölle, jolla on tällainen asiakirja. Humanitaariset tai läheisiin perhesuhteisiin liittyvät vaikuttimet voitaisiin ottaa huomioon tekijän rangaistusvastuuta kokonaisuutena arvioitaessa.
Samalla hallitus esittää, että tahallinen ilman lupaa tapahtuva liikkuminen rajavyöhykkeellä olisi jatkossa rangaistavaa vain valtionrajarikoksena tai lievänä valtionrajarikoksena, eikä enää rajavyöhykerikkomuksena.
Lakimuutosten tavoitteena on estää ennalta Suomeen suuntautuvan laittoman maahantulon järjestämistä sekä muuta laittomaan maahantuloon liittyvää rikollisuutta.
Vuonna 2011 laittoman maahantulon järjestämisestä annettiin 32 tuomiota ja törkeästä laittoman maahantulon järjestämisestä kuusi tuomiota. Rangaistavuuden laajennuksen arvioidaan tuovan viranomaisten käsittelyyn enintään parikymmentä uutta tapausta vuosittain. Hallitusohjelmassa edellytetään, että laittoman maahantulon järjestämistä koskevan lainsäädännön uudistustarpeet selvitetään
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/551468/Laittoman+maahantulon+jarjestajan+rangaistusvastuuta+esitetaan+tiukennettavaksi
Tämä tulee sitten olemaan hallituspuolueiden vaalivaltti kun pitää keskustella ikävistä maahanmuuttoasioista; "olemme pyrkineet kiristämään maahanmuuttoedellytyksiä ja vaikeuttamaan laitonta maahanmuuttoa..."
Liian vähän, liian myöhään. No hyvä kun edes jotakin.
edit: Kommareille varmaan ihan sama, mutta mitenköhän Virheät maailmanhalaajamokuttajat suhtautuvat asiaan? :roll:
Quote from: Ink Visitor on 24.10.2013, 13:39:43
Humanitaariset tai läheisiin perhesuhteisiin liittyvät vaikuttimet voitaisiin ottaa huomioon tekijän rangaistusvastuuta kokonaisuutena arvioitaessa.
Ankkurilapsen järjestäminen Suomeen ja perheenyhdistäminen ja läheisiin perhesuhteisiin liittyvät vaikuttimet:
1. Suomessa asuu Suomen kansalaisuuden saanut itä-afrikkalainen Fatima, jolla on 3-vuotias poika Abdillah, joka myös on Suomen kansalainen.
2. Fatima lähtee käymään synnyinmaassaan ja ottaa mukaan lapsensa passin. Abdillah-poika jää kuitenkin Suomeen.
3. Fatima palaa takaisin Suomeen samaan klaanin kuuluvan perheen 3-vuotiaan pojan Muhammadin kanssa, joka matkustaa Abdillahin passilla. Rajavalvonnassa ei huomata että kyseessä on väärä lapsi.
4. Muhammadin vanhemmat maksavat Fatiman ja Muhammadin matkat ja lisäksi kohtuullisen rahallisen korvauksen Fatimalle.
5. Kun Fatima huomaa mukana tulikin vahingossa pikku Muhammad, tulee tästä seuraavaksi alaikäinen turvapaikanhakija, jolle järjestyy yhteiskunnan ja lahjoitusvaroin toimivasta suomalaisesta pakolaisia avustavasta järjestöstä edustaja hoitamaan hänen etujaan.
6. Muhammad saa lapsena "kansainvälistä suojelua" ja saa pikaisesti oleskeluluvan humanitaarisen suojelun perusteella.
7. Pian selviää, että Muhammadilla on kotimaassaan isä, äiti ja viisi alaikäistä sisarusta.
8. Lapsi tarvitsee vanhempiaan, joten saman suomalaisen pakolaisjärjestön juristi avustaa Muhammadia ja Muhammadin edustajaa perheenyhdistämishakemuksen tekemisessä maahanmuuttovirastolle.
9. Muhammadin vanhemmat haastatellaan jossain Suomen edustustossa, esim. Addis Abebassa (tätä on kritisoitu, kun jollakin voi olla pitkä matka sinne)
10. Jos päätös perheenyhdistämisestä on myönteinen, maksaa Suomen valtio Muhammadin perheen matkat Suomeen ja järjestää näille majoituksen, terveydenhuollon, toimeentulon, kielikurssin ja koulutuksen. Koska Muhammad on saanut "kansainvälistä suojelua".
11. Tämän jälkeen Muhammadin perhe maksaa Fatimalle vielä lopullisen korvauksen Fatiman lomamatkasta ja Abdillahin passin lainasta.
12. Myöhemmin Muhammadin vanhemmat voivat yrittää itse samaa jekkua.
Kysymykset:
1. Onko 3-vuotiaan Muhammadin perheen toiminta ihmiskauppaa?
2. Onko Muhammadin Suomeen väärällä passilla salakuljettaneen Fatiman toiminta rangaistavaa?
3. Kuinka Vähemmistövaltuutettu voisi puuttua tällaiseen ihmiskauppaan ja lasten salakuljetukseen?
4. Onko oikeudenmukaista että lapsensa laittomasti Suomeen järjestäneen perheen on mahdollista päästä myöhemmin Suomeen perheenyhdistämisen kautta?
5. Onko tässä mitään järkeä?
Ihan hyvä aloite.
MUTTA yhä uudestaan on rummutettava sitä, että oireiden sijasta olisi tärkeintä hoitaa itse sairaus. Ja mikäkö se on? Oikeus vastikkeettomiin sosiaalitulonsiirtoihin asumisperäisesti eli riippumatta siitä, onko Suomen kansalainen vai ei. Tämä on se houkutin, avoin purkki hunajaa, jonka vuoksi maahan pyritään tuhansienkin kilometrien takaa.
Kun vastikkeettomat sosiaalitulonsiirrot rajataan vain Suomen kansalaisiin, niin 90 prosenttia haittamaahanmuutto-ongelmasta on ratkaistu yhdessä yössä. Toimikaa poliitikot, tämän ei pitäisi olla vaikeaa!
Quote from: Joker on 24.10.2013, 14:32:46
5. Onko tässä mitään järkeä?
Tiedät vastauksen itsekin, mutta säästän suvisten vaivaa ja vastaan että lapsen etu on kaikkein tärkein, ehjässä perheyhteisössä kasvaminen sekä oman kulttuurin oppiminen muuten vieraassa ympäristössä kuuluu eheään lapsuuteen.
Quote from: Joker on 24.10.2013, 14:32:46
Quote from: Ink Visitor on 24.10.2013, 13:39:43
Humanitaariset tai läheisiin perhesuhteisiin liittyvät vaikuttimet voitaisiin ottaa huomioon tekijän rangaistusvastuuta kokonaisuutena arvioitaessa.
Ankkurilapsen järjestäminen Suomeen ja perheenyhdistäminen ja läheisiin perhesuhteisiin liittyvät vaikuttimet:
1. Suomessa asuu Suomen kansalaisuuden saanut itä-afrikkalainen Fatima, jolla on 3-vuotias poika Abdillah, joka myös on Suomen kansalainen.
2. Fatima lähtee käymään synnyinmaassaan ja ottaa mukaan lapsensa passin. Abdillah-poika jää kuitenkin Suomeen.
3. Fatima palaa takaisin Suomeen samaan klaanin kuuluvan perheen 3-vuotiaan pojan Muhammadin kanssa, joka matkustaa Abdillahin passilla. Rajavalvonnassa ei huomata että kyseessä on väärä lapsi.
4. Muhammadin vanhemmat maksavat Fatiman ja Muhammadin matkat ja lisäksi kohtuullisen rahallisen korvauksen Fatimalle.
5. Kun Fatima huomaa mukana tulikin vahingossa pikku Muhammad, tulee tästä seuraavaksi alaikäinen turvapaikanhakija, jolle järjestyy yhteiskunnan ja lahjoitusvaroin toimivasta suomalaisesta pakolaisia avustavasta järjestöstä edustaja hoitamaan hänen etujaan.
6. Muhammad saa lapsena "kansainvälistä suojelua" ja saa pikaisesti oleskeluluvan humanitaarisen suojelun perusteella.
7. Pian selviää, että Muhammadilla on kotimaassaan isä, äiti ja viisi alaikäistä sisarusta.
8. Lapsi tarvitsee vanhempiaan, joten saman suomalaisen pakolaisjärjestön juristi avustaa Muhammadia ja Muhammadin edustajaa perheenyhdistämishakemuksen tekemisessä maahanmuuttovirastolle.
9. Muhammadin vanhemmat haastatellaan jossain Suomen edustustossa, esim. Addis Abebassa (tätä on kritisoitu, kun jollakin voi olla pitkä matka sinne)
10. Jos päätös perheenyhdistämisestä on myönteinen, maksaa Suomen valtio Muhammadin perheen matkat Suomeen ja järjestää näille majoituksen, terveydenhuollon, toimeentulon, kielikurssin ja koulutuksen. Koska Muhammad on saanut "kansainvälistä suojelua".
11. Tämän jälkeen Muhammadin perhe maksaa Fatimalle vielä lopullisen korvauksen Fatiman lomamatkasta ja Abdillahin passin lainasta.
12. Myöhemmin Muhammadin vanhemmat voivat yrittää itse samaa jekkua.
Kysymykset:
1. Onko 3-vuotiaan Muhammadin perheen toiminta ihmiskauppaa?
2. Onko Muhammadin Suomeen väärällä passilla salakuljettaneen Fatiman toiminta rangaistavaa?
3. Kuinka Vähemmistövaltuutettu voisi puuttua tällaiseen ihmiskauppaan ja lasten salakuljetukseen?
4. Onko oikeudenmukaista että lapsensa laittomasti Suomeen järjestäneen perheen on mahdollista päästä myöhemmin Suomeen perheenyhdistämisen kautta?
5. Onko tässä mitään järkeä?
Eikös biometristen passien pitäisi estää tällainen kikkailu?
Quote from: Peltipaita on 24.10.2013, 15:04:04
Eikös biometristen passien pitäisi estää tällainen kikkailu?
Vain jos tunniste luetaan lähtösatamassa. Suomen päässä on ihan yks kukkuluuruu jäätkö kiinni väärästä passista, jos tarkoitus on joka tapauksessa hakea turvapaikkaa, joka alaikäisyyden perusteella on miltei taattu.
Ok. Suomen viranomaisista riippuu paljon, palkitaanko tällainen keplottelu. Pahoin pelkään.
Quote from: Oho on 24.10.2013, 15:10:22
Suomen päässä on ihan yks kukkuluuruu jäätkö kiinni väärästä passista, jos tarkoitus on jokatapauksessa hakea turvapaikkaa, joka alaikäisyyden perusteella on miltei taattu.
Ei aivan. Lentoyhtiölle tulee tuntuvat rapsut. Eli veronmaksajina me tienataan tällä.
Koko laittoman maahantulon auttamisesta rankaiseminen on syyn vierittämistä muiden niskaan. Tämä on toiveajattelua, että maahanmuuttopolitiikka toimisi, kunhan ei olisi pahoja ihmissalakuljettajia. Todellisuudessa raha luo markkinat. Pitäisi rangaista sitä virkamiestä (virkanaista?), joka myöntää oleskeluluvan, niin ongelma ratkeaisi.
Quote from: Mursu on 24.10.2013, 17:06:50
Koko laittoman maahantulon auttamisesta rankaiseminen on syyn vierittämistä muiden niskaan. Tämä on toiveajattelua, että maahanmuuttopolitiikka toimisi, kunhan ei olisi pahoja ihmissalakuljettajia. Todellisuudessa raha luo markkinat. Pitäisi rangaista sitä virkamiestä (virkanaista?), joka myöntää oleskeluluvan, niin ongelma ratkeaisi.
Kun katsoo kuinka helposti noita oleskelupia saa niin tulee väistämättä mieleen että siellä on virkanaisia joko lahjottu tai niillä on ns oma lehmä ojassa tyyliin "truelove".
Quote from: Mursu on 24.10.2013, 17:06:50
Koko laittoman maahantulon auttamisesta rankaiseminen on syyn vierittämistä muiden niskaan. Tämä on toiveajattelua, että maahanmuuttopolitiikka toimisi, kunhan ei olisi pahoja ihmissalakuljettajia. Todellisuudessa raha luo markkinat. Pitäisi rangaista sitä virkamiestä (virkanaista?), joka myöntää oleskeluluvan, niin ongelma ratkeaisi.
Kun eudsnkunta säätää ja tuomarit tulkitsevät ei muille virkamiehille jää mahdollisuutta kuin totella.
Quote from: Turun Sanomat on 24.10.2013, 13:39:43
Humanitaariset tai läheisiin perhesuhteisiin liittyvät vaikuttimet voitaisiin ottaa huomioon tekijän rangaistusvastuuta kokonaisuutena arvioitaessa.
Tämä sitten jo romuttaakin muutoin erinomaisen esityksen. Hallitus ei tunnu osaavan tehdä mitään tiukennuksia ilman, että siihen aina jätetään jokin porsaanreikä. >:(
Quote from: Micke90 on 25.10.2013, 06:40:16
Quote from: Turun Sanomat on 24.10.2013, 13:39:43
Humanitaariset tai läheisiin perhesuhteisiin liittyvät vaikuttimet voitaisiin ottaa huomioon tekijän rangaistusvastuuta kokonaisuutena arvioitaessa.
Tämä sitten jo romuttaakin muutoin erinomaisen esityksen. Hallitus ei tunnu osaavan tehdä mitään tiukennuksia ilman, että siihen aina jätetään jokin porsaanreikä. >:(
Hei, mitä virkaa niillä vaivalla koulutettuilla tuomareilla olisi, jos laissa ei olisi runsaasti tulkitavaraa.
Quote from: Professori on 24.10.2013, 17:03:43
Quote from: Oho on 24.10.2013, 15:10:22
Suomen päässä on ihan yks kukkuluuruu jäätkö kiinni väärästä passista, jos tarkoitus on jokatapauksessa hakea turvapaikkaa, joka alaikäisyyden perusteella on miltei taattu.
Ei aivan. Lentoyhtiölle tulee tuntuvat rapsut. Eli veronmaksajina me tienataan tällä.
Etelä euroopan maita ei voisi vähempää kiinnostaa joten tietenkin tulevat Schengen alueelle lentämälllä Turkish Airlinesilla ensin somaliasta turkkiin ja turkista italiaan/espanjaan ja sitten italiasta/espanjasta jollain toisella lentoyhtiöllä suomeen.
Lentoyhtiöille ei tule mitään rapsuja koska 95-99% schengen alueelta tulevista matkustajista kävelee Helsinki-Vantaalla lentokoneesta ulos ja matkatavarahihnalle ja liukuovista ulos suomen kamaralle kohtaamatta yhtään virkailijaa.Lentoyhtiöt eivät voi saada rapsuja koska
suomen järjestelmä huomaa asian vasta kun ala-ikäinen somali hakee turvapaikkaa ja kertoo maahanmuuttoviraston tädeille sadun kuinka tuli venäjältä jonkun rekan kyydissä ja maahanmuuttoviraston tätien on tämä satu ja turvapaikanhakijan muutkin sadut uskottava koska Päivi Räsänen vaatii että EU-direktiivin suositusten perusteella päätökset on tehtävä 6 kuukaudessa joten kun maahanmuuttovirastolla ei ole aikaa selvittää asioita niin he antavat Geneven sopimuksen määrittelemiä pakolais-statuksiakin nykyään 300% useammin turvapaikanhakijoille kuin aikaisemmin ja jatkavat virkamiehen uraansa ja saavat esimiehiltään kehuja kuinka turvapaikkaprosessia on saatu nopeutettua todella paljon lisäämättä yhtään henkilökuntaa ja esimiehet saavat taas kehuja sisäministeriöstä ja Räsäsen Päiviltä kuinka turvapaikkaprosessia on saatu nopeutettua todella paljon lisäämättä yhtään henkilökuntaa.Olen itse lentänyt etelä-euroopasta suomeen ja samalla lennolla on tullut hyvin usein somaleita ja kaikkien kävely Helsinki-Vantaan läpi on sujunut yhtä vauhdikkaasti kuin itsellänikin ilman että kohtaavat yhtään suomen viranomaista.
Lisäksi esim. Saksassa on checkin portit joihin näytetään itse lippua eli edes lentoyhtiön virkailijaa ei tarvitse kohdata saksassa konetta vaihtaessa ja etelä-euroopan maiden virkailijat ovat kiinnostuneita yleensä vain siitä että jokaisella on lentolippu ja jos somalilla on suomeen salakuljetettava saman klaanin somalilapsi mukana niin mitäpä etelä-euroopan virkailija siitä tajuaisi kun sekä äidillä että "lapsella" on suomen passi.
Matkustusasiakirjoiksihan käyvät muuten myös harmaakantinen muukalaispasssi jossa on suomen oleskelulupa tai somalian passi jossa on suomen oleskelulupa eli suomen kansalaisuutta ei tarvitse edes odottaa ennenkuin aloittaa "lomailun" somaliassa/etiopiassa.
Suomen pitäisi muuttaa lainsäädäntöään niin että:
a)perheenyhdistämisiä ei tehtäisi suomeen vaan lapsi olisi joko lastenkodissa koska hänen vanhempansa ovat ilmiselvästi jättäneet hänet heitteille kun hän on tullut suomeen "yksin" tai sitten lapsi perheenyhdistettäisiin somaliaan joka on EIT:n päätöksen mukaan niin turvallinen että sinne voi palauttaa/käännyttää/karkottaa somaleita.
b)Suomen kansalaisuuslainsäädäntöä pitäisi muuttaa niiin että jos suomen passia käytettäisiin ihmissalakuljetukseen niin kyseinen passi mitätöitäisiin ja sen luovuttaneelta peruttaisiin suomen kansalaisuus.
c)Kansalaisuuden perumisen jälkeen kyseinen ihmissalakuljetusta edistänyt karkotettaisiin
Suomalaiset viranomaiset ovat täysin kädettömiä:
Onko yhdeltäkään kasvattilapsi-huijausta harrastaneelta somalilta peruttu oleskelulupaa/suomen kansalaisuutta?
Ei ole.
Onko yhdeltäkään jatkuvasti somaliassa "lomailevalta" somalilta peruttu oleskelulupaa/suomen kansalaisuutta koska hän on ilmiselvästi valehdellut suomen viranomaisille kun on kertonut lähteneensä somaliasta "vainoa" pakoon?
Ei ole.
http://oikeusministerio.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2013/10/laittomanmaahantulonjarjestajanrangaistusvastuutaesitetaantiukennettavaksi.html
-----------
Laittoman maahantulon järjestäjän rangaistusvastuuta esitetään tiukennettavaksi
Julkaistu 24.10.2013
Hallitus esittää, että rikoslain laittoman maahantulon järjestämistä koskevia säännöksiä muutetaan. Esityksen mukaan rangaistavaa olisi laittoman maahantulon järjestäminen myös tapauksissa, joissa maahantulossa on käytetty sinänsä aitoa, mutta väärin perustein saatua matkustusasiakirjaa.
Hallituksen esitys annettiin eduskunnalle 24. lokakuuta 2013.
Nykyisin laittoman maahantulon järjestäminen on rangaistavaa, kun ulkomaalaiselta puuttuu kokonaan maahantuloon vaadittava asiakirja. Korkein oikeus katsoi vuonna 2010, että säännöksen nykyinen sanamuoto ei sovellu tapaukseen, jossa matkustusasiakirja on saatu antamalla vääriä tietoja.
Esityksen mukaan rangaistavaa olisi tuoda tai yrittää tuoda Suomeen tai Suomen kautta muuhun maahan ulkomaalainen, jonka viisumi, oleskelulupa tai muu matkustusasiakirja on saatu viranomaiselta asiakirjan myöntämisen kannalta oleellisen totuudenvastaisen tai harhaanjohtavan tiedon avulla, lahjomalla viranomainen tai virkamiehen väkivaltaisella vastustamisella. Rangaistavaa olisi myös tällaisen asiakirjan luovuttaminen ulkomaalaiselle samoin kuin kuljetuksen järjestäminen henkilölle, jolla on tällainen asiakirja.
Humanitaariset tai läheisiin perhesuhteisiin liittyvät vaikuttimet voitaisiin ottaa huomioon tekijän rangaistusvastuuta kokonaisuutena arvioitaessa.
Samalla hallitus esittää, että tahallinen ilman lupaa tapahtuva liikkuminen rajavyöhykkeellä olisi jatkossa rangaistavaa vain valtionrajarikoksena tai lievänä valtionrajarikoksena, eikä enää rajavyöhykerikkomuksena.
Lakimuutosten tavoitteena on estää ennalta Suomeen suuntautuvan laittoman maahantulon järjestämistä sekä muuta laittomaan maahantuloon liittyvää rikollisuutta. Suomi ei toistaiseksi ole ollut erityisen houkutteleva maa laittomille maahantulijoille verrattuna eräisiin muihin EU-maihin tai Schengen-valtioihin. Suomea voidaan kuitenkin yrittää käyttää kauttakulkumaana.
Vuonna 2011 laittoman maahantulon järjestämisestä annettiin 32 tuomiota ja törkeästä laittoman maahantulon järjestämisestä kuusi tuomiota. Rangaistavuuden laajennuksen arvioidaan tuovan viranomaisten käsittelyyn enintään parikymmentä uutta tapausta vuosittain. Hallitusohjelmassa edellytetään, että laittoman maahantulon järjestämistä koskevan lainsäädännön uudistustarpeet selvitetään.
Lisätietoja: lainsäädäntöneuvos Lena Andersson, puh. 02951 50244
sähköposti: etunimi.sukunimi(at)om.fi
ja sitten käytännössä: http://hommaforum.org/index.php/topic,88328.msg1467053.html#msg1467053
("Syyrialaistytölle viisumi Suomeen")