QuoteErityisasiantuntija (maahanmuutto- ja turvapaikka-asiat), Bryssel
Ulkoasiainministeriö hakee maahanmuutto- ja turvapaikka-asioiden erityisasiantuntijaa Brysselissä sijaitsevaan Suomen pysyvään edustustoon Euroopan unionissa. Erityisasiantuntijan virka täytetään 1.8.2014 lukien tai sopimuksen mukaan kolmen vuoden ajaksi. Virkaan nimitystä on mahdollisuus myöhemmin jatkaa enintään kahdella vuodella.
Erityisasiantuntijan tehtävänä on osallistua EU- päätöksenteon valmisteluun EU:n oikeus- ja sisäasioihin liittyvissä maahanmuutto- ja turvapaikka-asioissa. Erityisasiantuntija osallistuu osaltaan Suomen edustajana neuvoston ja komission työryhmien ja komiteoiden kokouksiin tehtäväalueellaan. Tehtäviin kuuluu lisäksi yhteydenpito EU-maiden edustajiin ja EU:n toimielimiin sekä raportointi ja informaation välittäminen kansallisille viranomaisille.
Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää syvällistä EU:n oikeus- ja sisäasioiden alan tuntemusta, perehtyneisyyttä tehtäväalueeseen ja EU:n päätöksentekomenettelyihin. Työ on luonteeltaan itsenäistä ja edellyttää hyvää töiden organisointi- ja suunnittelukykyä.
Hakijoilta edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa (yhteiskuntatieteellinen tai oikeustieteellinen tutkinto katsotaan eduksi), erinomaista suomen kielen kirjallista ja suullista taitoa sekä ruotsin kielen vähintään tyydyttävää kirjallista ja suullista taitoa. Viran hoito edellyttää lisäksi sujuvaa englannin kielen taitoa, ja ranskan kielen kirjallinen ja suullinen ymmärtäminen on tarpeen. Tehtävän luonteen vuoksi muukin kielitaito, kokemus kansainvälisestä yhteistyöstä ja hyvät vuorovaikutustaidot katsotaan eduksi. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää valmiuksia työskentelyyn nopeatempoisessa kansainvälisessä työympäristössä.
Erityisasiantuntija on ulkoasiainhallinnon virkamies ja hän toimii Suomen Brysselissä olevan pysyvän edustuston päällikön johdon ja valvonnan alaisena.
...
Ulkoasiainministeriö (http://www.formin.fi/public/default.aspx?contentid=288495&nodeid=15145&contentlan=1&culture=fi-FI)
Näihin virkoihin kun saisi joskus nuivia henkilöitä, ettei koko maahanmuuttokenttä ole kukkahattujen valtaama.
Erityisen huvittavaksi tämän haun tekee se, että edelleenkään ei koko sisäministeriönkään voimin saada tietoja EU-maiden turvapaikkapolitiikan käytännöistä edes sen vertaa, että olisi voitu kattavasti vertailla Suomen ja muiden jäsenmaiden perheenyhdistämissääntöjä ulkomaalaislain uudistamiseksi, joten loppujen lopuksi Suomea päädyttiin vertaamaan Ruotsiin (http://hommaforum.org/index.php/topic,69627.msg982913.html#msg982913).
Suomessa tehdään vuosittain valtava määrä rasismi- ja monikulttuuritutkimusta, mutta sen enempää ministeriöt kuin tutkijatkaan eivät ole saanut aikaan yhtä ainutta kunnollista selvitystä Suomen maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan eroista muuhun Eurooppaan verrattuna tai esimerkiksi tutkimusta Suomen maahanmuuttopoliittisten päätösten tähänastisista vaikutuksista. Tietoa ei haluta sotkemaan päätöksentekoa, ja se on tietoinen valinta.
Quote from: Puhdas sielu on 06.10.2013, 16:05:14
Sovelletaanko valinnassa positiivista diskriminaatiota? Siis ihan vain tasa-arvoisen multikultin nimissä.
Vaikea sanoa. Näissähän menee niin, että mitä korkeampi virka, niin sitä vähemmän positiivista diskriminaatiota käytetään. Oikein korkeisiin virkoihin käytetään jopa oikeaa diskriminaatiota. Esimerkiksi vähemmistövaltuutetun virkaan oli ehdolla pätevä maahanmuuttajataustainen hakija, mutta päädyttiin valitsemaan epäpätevä Eva Biaudet.
Tuohon paikan vaatimukset ovat sellaiset, että ilmoituksen laatijoilla on ollut mielessään jo sopiva tai muutama sopijva hakijakanditdaatti. Paikka lienee siis jo täytetty ja haku muodollisuus ennalta valitulle.