QuoteAfrikkalaismies tyrmistyi löydettyään pyhän rummun museosta Oulussa
Länsi-Afrikan Togossa syntynyt Kangni Tomety silmäilee ympärilleen Pohjois-Pohjanmaan museon näyttelysalissa, jonne hän on tullut Kalevan pyynnöstä tutustumaan Afrikan tähti – pelilaudan kääntöpuoli -näyttelyyn.
Tometyn katse kiinnittyy oitis vitriinissä lepäävään pitkänomaiseen, mustanruskeaan rumpuun.
Hänen mukaansa kyseessä ei ole mikä tahansa länsimaalaisille markkinoitu djemberumpu.
"Tämä on rukousrumpu, jota soitetaan vain seremonioissa. Siihen saa koskea vain se, jonka henki on valinnut. Se ei ole museoesine, joka kuuluu vitriiniin ihmisten katsottavaksi. Tällä tavalla me rukoilemme jumalaa", Tomety tähdentää silminnähden kiivastuneena.
Tometylle vitriiniin asetettu rumpu symboloi siirtomaavaltojen ja lähetystyöntekijöiden väkivaltaa alkuperäiskulttuureja kohtaan, mutta oululaisille se on merkki siitä, että on meiltäkin maailmalle lähdetty.
Rumpu kuuluu oululaissyntyisen lähetystyöntekijä Karl Emil Liljebladin (1876–1937) kokoelmaan, jonka omistaa Oulun yliopisto. Museolehtori Arja Keskitalo huomauttaa, että rummun alkuperästä ei ole tarkkoja tietoja, jotka takaisivat sen aitouden.
"Meillä ei sellaista tietoa, jolla voitaisiin todentaa, että kyseessä on todella aito rukousrumpu, eikä esimerkiksi sen aikainen matkamuisto."
Lue lisää tämän päivän Kalevasta.
Kaleva (http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/afrikkalaismies-tyrmistyi-loydettyaan-pyhan-rummun-museosta-oulussa/643981/)
Miten olisi sellainen diili, että afrikkalaisherra saa taikarumpunsa kunhan lähtee sen kanssa heti kotiin?
Mistä afrikkalaismies tietää, ettei henki ole valinnut Liljebladia?
Quote from: Aallokko on 05.10.2013, 10:34:38
Miten olisi sellainen diili, että afrikkalaisherra saa taikarumpunsa kunhan lähtee sen kanssa heti kotiin?
En usko että taikarumpu voittaa taikaseinää. Tämä kuitenkin kuulostaa enemmän taikatempulta saadakseen paremmin yhteyttä taikaseinään.
Quote from: Aallokko on 05.10.2013, 10:34:38
Miten olisi sellainen diili, että afrikkalaisherra saa taikarumpunsa kunhan lähtee sen kanssa heti kotiin?
Ei tule lähtemään mihinkään:
Quote from: http://www.oululehti.fi/etusivu/toimelias_tomety_5460286.htmlKangni Tometyn nimellä on merkitys. Kagni tarkoittaa toista poikaa, Tomety taas puuta, joka kasvaa järvessä.
– Kun tulipalo tulee, puulla ei ole mitään hätää. Tulvavesikään ei voi sitä pyyhkäistä pois, Togosta kotoisin oleva oululaismies sanoo.
Ja hän on niitä tummaihoisia, jotka eivät notku kaupungilla:
QuoteVastikään Tomety avasi afrikkalaisten koriste-esineiden myymälän Africa Queenin Torikadulle. Myyntiartikkelit hän tuo suoraan synnyinmaastaan Togosta sekä muualta Länsi-Afrikasta: Burkina Fasosta, Beninistä ja Ghanasta.
Maatalousteknikoksi ja ajoneuvoasentajaksi valmistunut, Belgiassa liiketaloutta opiskellut mies on konsultoinut suomalaisyrityksiä, jotka tekevät kauppaa Afrikkaan.
QuoteAfrikkalaismies tyrmistyi löydettyään pyhän rummun museosta Oulussa
Länsi-Afrikan Togossa syntynyt Kangni Tomety silmäilee ympärilleen Pohjois-Pohjanmaan museon näyttelysalissa --
Tometyn katse kiinnittyy oitis vitriinissä lepäävään pitkänomaiseen, mustanruskeaan rumpuun.
--
"Tämä on rukousrumpu, jota soitetaan vain seremonioissa. Siihen saa koskea vain se, jonka henki on valinnut. Se ei ole museoesine, joka kuuluu vitriiniin ihmisten katsottavaksi. Tällä tavalla me rukoilemme jumalaa", Tomety tähdentää silminnähden kiivastuneena.
Tometylle vitriiniin asetettu rumpu symboloi siirtomaavaltojen ja lähetystyöntekijöiden väkivaltaa alkuperäiskulttuureja kohtaan, mutta oululaisille se on merkki siitä, että on meiltäkin maailmalle lähdetty.
--
Olemme selvästi tehneet väkivaltaa alkuperäiskulttuuria edustavaa Kangni Tometya kohtaan ottamalla hänet asumaan Suomeen tyrmistymään meidän siirtomaarikoksistamme. Toivottavasti herra Tomerty on yhtä aktiivinen ja kiivas hänelle itselleen tehdyn vääryyden vuoksi kuin hän on hänen pyhälle esineelleen tehdyn vääryyden vuoksi.
Onko rummun tummuus peräisin tervasta?
Quote from: Veikko on 05.10.2013, 10:56:19
QuoteAfrikkalaismies tyrmistyi löydettyään pyhän rummun museosta Oulussa
Länsi-Afrikan Togossa syntynyt Kangni Tomety silmäilee ympärilleen Pohjois-Pohjanmaan museon näyttelysalissa --
Tometyn katse kiinnittyy oitis vitriinissä lepäävään pitkänomaiseen, mustanruskeaan rumpuun.
--
"Tämä on rukousrumpu, jota soitetaan vain seremonioissa. Siihen saa koskea vain se, jonka henki on valinnut. Se ei ole museoesine, joka kuuluu vitriiniin ihmisten katsottavaksi. Tällä tavalla me rukoilemme jumalaa", Tomety tähdentää silminnähden kiivastuneena.
Tometylle vitriiniin asetettu rumpu symboloi siirtomaavaltojen ja lähetystyöntekijöiden väkivaltaa alkuperäiskulttuureja kohtaan, mutta oululaisille se on merkki siitä, että on meiltäkin maailmalle lähdetty.
--
Olemme selvästi tehneet väkivaltaa alkuperäiskulttuuria edustavaa Kangni Tometya kohtaan ottamalla hänet asumaan Suomeen tyrmistymään meidän siirtomaarikoksistamme. Toivottavasti herra Tomerty on yhtä aktiivinen ja kiivas hänelle itselleen tehdyn vääryyden vuoksi kuin hän on hänen pyhälle esineelleen tehdyn vääryyden vuoksi.
Hyvää mainosta herra afron omille bisneksille. Ja ilmaiseksi. Jotakin hän on mamumultikultimokuorganisaatiolta oppinut:
Tyrmistyminen kannattaa aina!
Meilläkin oli kansakoulussa urkuharmoni, jota käytettiin aamunavauksissa.
Quote from: Iloveallpeople on 05.10.2013, 10:33:04
"Tämä on rukousrumpu, jota soitetaan vain seremonioissa. Siihen saa koskea vain se, jonka henki on valinnut. Se ei ole museoesine, joka kuuluu vitriiniin ihmisten katsottavaksi. Tällä tavalla me rukoilemme jumalaa", Tomety tähdentää silminnähden kiivastuneena.
Jos Tomety on oikeassa, niin tuohan tekee rummusta vain entistä kiinnostavamman museoesineen.
Mutta voihan se olla myös tamperelainen noitarumpu.
Tai hui kauhistus! Entäpä jos afrikkalainen rumpu on päätynyt museokäyttöön juurikin siksi, että entinen pakana on lahjoittanut sen museokäyttöön oululaiselle lähetystyöntekijälle?
Nyt kaikki kipin kapin matkamuisto-ostoksille tv. Kaleva.
Quote from: Faidros. on 05.10.2013, 11:01:44
Meilläkin oli kansakoulussa urkuharmoni, jota käytettiin aamunavauksissa.
Meillä harmooniin sai koskea vain se, jonka opettaja oli valinnut.
Kuka on ensimmäinen kansanedustaja, joka ehtii tekemään tästä rumpuväärydestä kyselyn ministerille tai kyselytunnille ? Hei Päivi , hopoti hop !
Kun valittu koskee urkuun, on aamunavaus harmooninen.
-Harmon Urguhart (vanha kansakoulusanonta)
Quote from: Roope2 on 05.10.2013, 11:10:03
Kuka on ensimmäinen kansanedustaja, joka ehtii tekemään tästä rumpuväärydestä kyselyn ministerille tai kyselytunnille ? Hei Päivi , hopoti hop !
Ja kuka on ensimmäinen kansanedustaja, joka vaatii pääministeriä ja tasavallan presidenttiä pyytämään anteeksi "alkuperäiskulttuureilta" Suomen osallistumista siirtomaarikoksiin. Ja pyytämään erityisesti anteeksi suomalaisten "lähetystyöntekijöiden väkivaltaa alkuperäiskulttuureja kohtaan", joka näyttää erityisesti raivostuttavan herra Tometya.
Missä sen noitarummun paikka on, jollei museossa turvassa? Jossain savimajassa odottamassa islamistisissien suorittamaa pilkkoamista?
PS: Toin Senegalista kolme rumpua 20v. sitten. Soivat hyvin vieläkin! Kalvo on parkitsematonta antilooppia.
Afrikkakaismies syyllistyy hengenpilkkaan. Hän asettaa hengen suorittaman valinnan kyseenalaiseksi.
Mitä sanoo Illman hengenpilkasta? Mika Illman, kysyy some.
Quote from: dothefake on 05.10.2013, 10:38:26
Mistä afrikkalaismies tietää, ettei henki ole valinnut Liljebladia?
Tai vallannut koko museota ?
Muuten kyseessä näyttäisi olevan nykylainsäädännön mukaan uskonnon pyhien arvojen pilkkaaminen, mikä tiettävästi on rikollista toimintaa.
Takautuva soveltaminen sekin näyttäisi olevan nykyaikaista toimintaa, eli museolle sakkoja tai vankeutta...
Onkohan Africa Queenin starttiraha taikarummutettu Taikaseinästä tavallisin keinoin, vai onko matkalla pitänyt tiukentaa valaannahkaista ihmekalvoa?
Onko Oulussa tehty joku markkinatutkimus ja todettu, että nenäluille on ihan helvetinmoinen menekki?
Viimeksi ei kyllä kellään näkynyt, että sikäli tilaa ainakin on.
Kerran nappasin tajun kankaalle semmoselta puunaamarilta, yllätti tuttavan eteisessä..
Ehdotan pikimmiten delegaation lähettämistä togoon. rumpu palautettava asiaankuuluvin seremonioin kylänvanhimmalle ja tietysti anteeksipyyntö togon kansalta ja huomattava rahallinen korvaus suomen valtiolta tästä väärinkäytöksestä joka on pöyristyttänyt afrikkalaiset sydänkäpysemme :facepalm:
"Maatalousteknikoksi ja ajoneuvoasentajaksi valmistunut, Belgiassa liiketaloutta opiskellut mies on konsultoinut suomalaisyrityksiä, jotka tekevät kauppaa Afrikkaan."
Joo, selvä se että Suomen vienti ei ilman tätä hemmoa toimisi mutta opiskeluhistoriansa alkaa olla siinä rajoilla että se jotenkin vain odottaa jatkoa....Selvää Airbuskuski/lennonjohtaja-ainesta.
Hienoa että liiketaloutta on Belgiassa saakka opiskeltu, veikkaisin että muutoin ei pärjäisi Oulussa afrikkalaisia koriste-esineitä myymällä ja varsinkaan tälläisina aikoina kun ihmiset tinkivät kaikesta kulutuksestaan mutta ilmeisen onneksi eivät afrikkalaisista koriste-esineistä koska yksikään talous ei voi tulla toimeen ilman niitä. :flowerhat:
Jos kyseessä on rumpu, jota ei saa kosketella kuka tahansa, ja soittaminen on sallittua vain tietyissä tilanteissa, miksi sen pitäminen vitriinissä on ongelma? Eihän sitä kukaan pääse siellä näpelöimään, ja saa olla melkoinen poltergeist, jos aikoo sitä lasiseinien läpi paukuttaa.
Tietysti jos kyseessä oli tosiaan taktinen pöyristyminen, jolla hra Tomety saa ilmaista mainosta omalle firmalleen, niin ovela veto ja pisteet siitä. Pelimies voittaa aina.
Quote from: dothefake on 05.10.2013, 10:38:26
Mistä afrikkalaismies tietää, ettei henki ole valinnut Liljebladia?
Miksi afrikkalaismies ei tiedä mitä Wiki tietää, että henkiä on kolme.
QuoteDjemben sanotaan sisältävän kolme henkeä: puun hengen, nahkansa antaneen eläimen hengen ja rummuntekijän hengen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Djembe
Afrikkalainen koriste-esine vastaa entisaikain kotiryssää. Et ole mitään, jos sinulla ei ole sellaista.
QuoteDjembe on vuohennahalla päällystetty, suuren pikarin muotoinen rumpu, jota soitetaan paljain käsin. Djembejä on eri kokoisia, niiden korkeus vaihtelee 15 ja 70 cm välillä, ja kalvon halkaisija voi olla 35 cm. Pikarinmuodon ja vuohennahan ansiosta djembellä voidaan tuottaa vaihtelevia ääniä. Nahkakalvon iskeminen lähellä rummun keskustaa tuottaa bassonuotin, iskettäessä kehän lähelle saadaan tekniikasta riippuen aikaan joko korkea soinnillinen ääni tai läpsähdysääni.
Eipä ole kummoinen, vähintäänkin olisi luullut, että soitetaan apinannahkarukkaset kädessä.
Pasila, läpsähdysääni!
Rummun kalvoa kun kovasti paukuttaa, ennenpitkää ympärille ilmestyy sosialidemokraattisen puolueen naistenjaoston väki rytmikkäästi tanssimassa yläruumis paljaana houkutellen sotureita uusiin urhoollisiin tekoihin ...tai pelottamaan vihollisen tiehensä.
#wanha asfalttiwiidakon sanonta#
Tyypillinen afrikkalainen soitin: rumpu. Mikähän muuten mahtaa olla monimutkaisin tai teknisesti vaativin soitin, minkä afrikan alkuperäisväestö on saanut aikaan? Luulisi afrikan piiparien soittelevan joskus muutakin kuin ainaista rumpua.
Quote from: VeePee on 05.10.2013, 12:32:51
Tyypillinen afrikkalainen soitin: rumpu. Mikähän muuten mahtaa olla monimutkaisin tai teknisesti vaativin soitin, minkä afrikan alkuperäisväestö on saanut aikaan? Luulisi afrikan piiparien soittelevan joskus muutakin kuin ainaista rumpua.
Mutku se on niin exoottista niinq. Niillä on kyldyyri! Meillä on vaan viuluja, hanureita, saksofoneja, kirkkourkuja, konserttiflyygeleitä ja sähkökitaroita. Ei se ole mitään kulttuuria.
Perustaisi rumpu- ja jalkapallopuolueen. Joogalentäjien tyyliin. Parannetaan Suomen ummehtunut ilmapiiri toimittamalla lakisääteinen afrorummuttaja ja joukkueellinen albaani-, somali-, syyrialais- etc. muslimeja potkimaan jokaisen kunnan jokaiselle kentälle, torilla ja aukiolle. Seinänpystyssäpito-, kauppakeskuskahvittelu- ja metromölinäjaostot huolehtivat sisätiloista.
Ja joka tuvan nurkkaan pakollinen afrikkalainen eebenpuinen jättifallos jota pitää palvoa.
Revin itseni kappaleiksi. Vähempi ei nyt riitä, paitsi tietenkin myös kaikki Oululaiset tulee repiä kuudenteen polveen saakka.
Hirveä tilanne, en kuule mitään koska uuninluukut kolisevat niin kovaa, enkä pääse karkuun koska olen juuttunut jaloistani orjalaivojen tervaan. Anteeksi Afrikka!
"Sina sumilainen siga rassisti, laitta minu kännykka vitriini. Mina soitta Eva Bio-D!":facepalm:
Ja hiukan asiapitoisemmin. Ketä v***ua kiinnostaa jonkun afrikkalaisen tyrmistys? Miksi asiasta piti kirjoittaa lehteen?
Quote from: L. Brander on 05.10.2013, 13:25:27
"Sina sumilainen siga rassisti, laitta minu kännykka vitriini. Mina soitta Eva Bio-D!":facepalm:
Ja hiukan asiapitoisemmin. Ketä v***ua kiinnostaa jonkun afrikkalaisen tyrmistys? Miksi asiasta piti kirjoittaa lehteen?
Juuri näin. Tuo afrikkalainen ei oikein vaikuta lehtitietojenkaan mukaan miltään uskonoppineelta saatika kansatieteilijältä. Ilmeisen kokematon toimittaja on nähnyt jonkinlaista face valueta tämän afron performannssissa. Jos nyt heillä oli edes yhtä yhteistä kieltä, jota molemmat ymmärtäisivät edes välttävästi.
Tilasiko toimittaja jostain varamiespalvelusta tyrmistyneen togolaisen? Sieltähän saa tunnetusti myös tyrmistyneitä saamelaisia, homoja, somaleja, greenpeacellejä ja niin edelleen. Ei tilannut. Kaikesta päätellen togolaisissa on kunnon väkeä. Oma tuttuni sieltä on täysin rehellisissä töissä, ja tämäkin Kalevan mainitsema omistaa puodin, jolle togolainen hankki näin ilmaista mainosta Kalevassa työskentelevän toimittajakaverinsa avulla. Tai sitten toimittaja on vain tyhmä.
Kovat ajat vaativat kekseliäät keinot.
Aikoinaan pillipiipari johti rotat pois kaupungista, nyt tämä sankari johdattaa kaverinsa pois täältä rummunpärinällä...
Annetaan rumpu kaverille, jos tulee siitä onnelliseksi. Mitäpä sillä kukaan (muu) mitään tekee.
Quote from: normi on 05.10.2013, 13:43:23
Annetaan rumpu kaverille, jos tulee siitä onnelliseksi. Mitäpä sillä kukaan (muu) mitään tekee.
Hyvä idea. Kaveri voi myös soittaa sillä Bio-D:n toimistoon. Eiköhän niin ammattitaitoisesta porukasta joku löydy, joka osaa tulkita RapeKongoolia- taajuuskoodia.
Quote from: dothefake on 05.10.2013, 12:12:41
Afrikkalainen koriste-esine vastaa entisaikain kotiryssää. Et ole mitään, jos sinulla ei ole sellaista.
Eiku päinvastoin, sellaista ei kenelläkään saa olla. Vähän kuin jos vaarin vintiltä löytyisi vanha natsiunivormu. Kiusallista, hyvin kiusallista. Tässäkin tapauksessa ongelma on että rumpu on museon kaapissa, eikä Afrikassa, missä sen "pitäisi" olla.
Quote from: normi on 05.10.2013, 13:43:23
Annetaan rumpu kaverille, jos tulee siitä onnelliseksi. Mitäpä sillä kukaan (muu) mitään tekee.
No ei varmasti anneta, vaikkei rummulla kukaan muu mitään tekisikään!
Ei nämä Afrikan alkuasukkaat voi olla kuin mitäkin isoja vauvoja jotka aina itkemällä saavat kaiken tahtomansa!
Suomi on riistäjäsiirtomaavalta!
Orjalaivojen terva on vain hämäystä!
Vaadin irtisanoutumisia, itseruoskimisia, muistomarsseja ja konsertteja. Ja tietysti resursseja rasssimsmin vastustamiseen.
Quote from: Emo on 05.10.2013, 13:47:37
Quote from: normi on 05.10.2013, 13:43:23
Annetaan rumpu kaverille, jos tulee siitä onnelliseksi. Mitäpä sillä kukaan (muu) mitään tekee.
No ei varmasti anneta, vaikkei rummulla kukaan muu mitään tekisikään!
Ei nämä Afrikan alkuasukkaat voi olla kuin mitäkin isoja vauvoja jotka aina itkemällä saavat kaiken tahtomansa!
Ei tosiaan pidä antaa. Rummun henki suuttuu. On päässyt vihdoinkin eroon itseään paukuttelevista idiooteista. Ja nyt pitäisi joutua takaisin leppoisasta ja ilmastoidusta vitriinistä. Rummun henki on halunnut säilyttää oman heimonsa kulttuuria ihmisille yli vuosisatojen ja löytänyt siihen hyvän paikan joka pitäisi heti lopettaa kun alle vuosisata on kulunut...
Onnitelkaamme toimittajaa skuupista. Uutinen on nyt Kalevan suosituin.
Vein joskus keskiafrikkalaisen (kristityn) vieraan tutustumaan keskiaikaiseen suomalaiseen kivikirkkoon. Hän oli kovin vaikuttunut ja arveli, että kirkko oli rakennettu ennen ajanlaskun alkua (e.Kr.). Jätin sillä kerralla kirkko- ja taidehistorialliset selostukseni väliin.
Quote from: normi on 05.10.2013, 13:43:23
Annetaan rumpu kaverille, jos tulee siitä onnelliseksi. Mitäpä sillä kukaan (muu) mitään tekee.
Ei helv, sehän tekee sillä voodoo taikoja millä se saa koko Suomen sekaisin, tai ainakin itsensä. :flowerhat:
Jos henki haluaisi kuomasen haltuun, se olisi jo mennyt.
Neekerirumpu on pantu kunniapaikalle ja tämä on kiitos. Jotenkin tulee tuntu, että tekeepä afrikkalaisuuden kanssa mitä vain, aina loukkaannutaan eikä mikään kelpaa.
Nyt kun on lanseerattu vihapuheet ja vihakirjoitukset niin afrikkainen innovoi vihaesillepanon...
Ehkäpä Illman tästä voisi vääntää kantiksia koskemaan uuden,oikeudenmukaisen vihapykälän esillepanosta niin saataisiin tämäkin polttava epäkohta korjattua?
- Joka tarkoituksella laittaa esille rummun taikka muun taikakalun jossa henget asustelevat, aiheuttaen tyrmistystä ja loukkaantumista vähemmistössä, tuomittakoon vähintään viideksi vuodeksi vankeuteen.
Yrityksestä laittaa rumpu tai mikä tahansa päristin esille, tuomittakoon vähintään kolmeksi vuodeksi vankeuteen.
Lisäksi tuomittu maksakoon vähemmistölle korvauksia tyrmistyksestä airbuskuljettajan taikka lennonjohtajan vuosipalkan mukaan sekä hengille uhrattakoon loukkauksesta ja tyrmistyksestä sama summa.
Mikäli vihaesillepanosta tuomittu on kykenemätön maksamaan korvauksia luokkaantuneille ja tyrmistyneille, ne maksettakoon valtion varoista kuin myös hengille uhrattavat korvaukset.
Afrikkalais-suomalainen synenergian siltarumpu.
Hienoa, että tästä selvittiin pelkästään tyrmistymisellä. Pöyristyminen olisikin johtanut Illmanin herkästi värisevät sieraimet nuuskinta-asentoon.
Quote"Tämä on rukousrumpu, jota soitetaan vain seremonioissa. Siihen saa koskea vain se, jonka henki on valinnut. Se ei ole museoesine, joka kuuluu vitriiniin ihmisten katsottavaksi. Tällä tavalla me rukoilemme jumalaa", Tomety tähdentää silminnähden kiivastuneena.
Tuskin muinaiset egyptiläisetkään hyväksyisivät muumioidensa sijoittamista museovitriineihin, mutta ei se ole egyptologeja estänyt.
Quote from: Jaakko Sivonen on 05.10.2013, 22:31:37
Quote"Tämä on rukousrumpu, jota soitetaan vain seremonioissa. Siihen saa koskea vain se, jonka henki on valinnut. Se ei ole museoesine, joka kuuluu vitriiniin ihmisten katsottavaksi. Tällä tavalla me rukoilemme jumalaa", Tomety tähdentää silminnähden kiivastuneena.
Tuskin muinaiset egyptiläisetkään hyväksyisivät muumioidensa sijoittamista museovitriineihin, mutta ei se ole egyptologeja estänyt.
No eipä nuo nykyisetkään ole tyrmistystään esille tuoneet....Egyptiläiset kyllä olivat hakoja paketoimaan kaikkea mikä liikkui.
Jos sitä porukkaa olisi nyt työmarkkinoilla tarjolla ja olisi tarkoitus pistää nettikauppa pystyyn niin lähettämöön palkkaisin pelkästään heitä, ei tulisi valituksia huonoista paketoinneista ja rivakasti työ joutuisi :P
QuoteAfrikkalaismies tyrmistyi löydettyään pyhän rummun museosta Oulussa
Tometyn katse kiinnittyy oitis vitriinissä lepäävään pitkänomaiseen, mustanruskeaan rumpuun.
Hänen mukaansa kyseessä ei ole mikä tahansa länsimaalaisille markkinoitu djemberumpu.
"Tämä on rukousrumpu, jota soitetaan vain seremonioissa. Siihen saa koskea vain se, jonka henki on valinnut. Se ei ole museoesine, joka kuuluu vitriiniin ihmisten katsottavaksi. Tällä tavalla me rukoilemme jumalaa", Tomety tähdentää silminnähden kiivastuneena.
Nythän on tapahtunut kauheitä kun tuohon rumpuun on koskenut sellainen henkilö jota henki ei ole valinnut. Varmaankin rumpuun liittyy maagisia taikavoimia ja henki on asettanut ikuisen vitsauksen rummun häväisseelle.Keksisi vain millainen vitsauksen se afrikkalaisen rummun henki on Oululle langettanut.
Ekana tuli mieleen Jaakonsaari mutta vitsauksen on pitänyt tulla samasta paikasta kuin rummun. Mika ihme se voisi olla, kenties sääsket tai heinäsirkat.
Tällä päivämäärällä (ja tyrmistymisellä) Suomi on sitten kukkahattujen kalenterissa virallisesti liitetty kolonialististen riistäjävaltioiden syntiseen listaan. Tästä eteenpäin Suomen valtion ja suomalaisten olemassaololla on vain yksi merkitys: maksaa velkaa. Kalevan toimittaja paljastaa kaverinsa kanssa aivan käsittämättömän loukkauksen: vitriinissä lepää pitkänomainen, mustanruskea rumpu! Ilmankos Tomety veti hernepellon nenäänsä!
Mutta oikeasti. Kohta A: mistä helvetistä Tomato muka tietää, että rumpuun on ikinä koskenut sellainen henkilö, jota "henki ei olisi valinnut" eli mistä Tomato pillastuu? Kohta B: juttu oli vähän turhan läpinäkyvää piilomainontaa Tomaton putiikille, todellista product placementtia. Hyi häpeä, Kaleva!
Joko henget ovat rasistisia, koska ne eivät hyväksy suomalaisen kosketusta rumpuun tai sitten afrikkalaismies on rasisti samasta syystä.
Tämä juttu minun mielestäni kuvaa hyvin sitä mikä rotujenvälisissä suhteissä on pielessä, eli eräänlainen valkoisen miehen asema joidenkin toisten rotujen sylkykuppina. Jos asialla olisivat olleet minkään muun kulttuurin tai ihonvärin edustajat, asiaan suhtauduttaisiin rauhallisemmin ja ymmärtäväisemmin: "ei voida tietää, miten rumpu tänne on päätynyt, sehän on voitu vaikka antaa lahjaksi, tai jotain. Tai ehkä joku toinen alunperin pölli sen, ja rummun tänne tuonut ei tiennyt sen alkuperästä mitään, ja oli ihan vilpitön toimissaan. Ja vaikka jotain olisikin tapahtunut, niin kyllähän historiaan vääryyksiä mahtuu, niin että ei se mitään."
Mutta kun tekijänä on valkoinen mies, niin kaikki muut vaihtoehdot muuttuvat mahdottomiksi: ei ole mahdollista, että esine olisi päätynyt tänne mitenkään positiivisissa tai edes neutraaleissa merkeissä, vaan on ihan varmaa ja toteennäytettyä että asiaan liittyy kamalia vääryyksiä: "JUMALAUTA te olette HÄPÄISSEET meidän kulttuurimme! >:(" Tämä asenne on se ongelma. Oletusarvoisesti valkoinen on paha, eikä ole mahdollista, että asiat olisivat vähemmän ikäviä, kuin miltä ensi alkuun näyttää.
Quote from: dothefake on 05.10.2013, 21:55:41
Afrikkalais-suomalainen synenergian siltarumpu.
Pitää ylittää joki.
Miten ongelma ratkaistaan:
Afrikassa hakataan rumpua ja toivotaan henkien kuivattavan joen, jotta joki voidaan ylittää. Joki kuivuu, ei ole vettä mutta joki voidaan ylittää.
Suomessa hakataan teräksestä siltarumpu ja laitetaan se jokeen. Vesi virtaa ja joki voidaan ylittää.
Kulttuurieroja?
Rummun kirous alkoi 90-luvun alussa konkretisoitumaan.
Quote from: Outo olio on 06.10.2013, 12:31:30
Tämä juttu minun mielestäni kuvaa hyvin sitä mikä rotujenvälisissä suhteissä on pielessä, eli eräänlainen valkoisen miehen asema joidenkin toisten rotujen sylkykuppina. Jos asialla olisivat olleet minkään muun kulttuurin tai ihonvärin edustajat, asiaan suhtauduttaisiin rauhallisemmin ja ymmärtäväisemmin ---
Tuo toimii, kun emme asianmukaisesti vain hymähdä tai naura noiden tiettyjä kulttuureita ja ihonvärejä edustavien mölinöille, jotka johtuvat lähinnä aiheellisesta alemmuudentunteesta ja siitä johtuvan ahdistuksen lapsellisesta ja epä-älyllisestä ulkoistamisesta kaunaan ja aggressiivisuuteen. Mutta tämäkin on osa sitä "valkoisen miehen taakkaa", jota olemme oppineet kantamaan liiankin kanssa.
QuoteAfrikkalaismies tyrmistyi löydettyään pyhän rummun museosta Oulussa
Rumpu kuuluu oululaissyntyisen lähetystyöntekijä Karl Emil Liljebladin (1876–1937) kokoelmaan, jonka omistaa Oulun yliopisto. Museolehtori Arja Keskitalo huomauttaa, että rummun alkuperästä ei ole tarkkoja tietoja, jotka takaisivat sen aitouden.
Tulikohan afrikkalaismies vartavasten Suomeen kadonnutta rumpua etsimään. Ehkä mies on henden valitsema tai sitten antiikin asiantuntija kun tunnistaa suunnilleen 100v rummun ensisilmäyksellä. Tosin tuleehan sieltäpäin, varsinkin koneinsinöörien kotomaasta paljonkin porukkaa jotka tunnistavat esim laatukännykät moderneiksi rukousrummuiksi ja itsensä hengen valitsemiksi soittelijoiksi.
Quote from: Jaakko Sivonen on 05.10.2013, 22:31:37
Quote"Tämä on rukousrumpu, jota soitetaan vain seremonioissa. Siihen saa koskea vain se, jonka henki on valinnut. Se ei ole museoesine, joka kuuluu vitriiniin ihmisten katsottavaksi. Tällä tavalla me rukoilemme jumalaa", Tomety tähdentää silminnähden kiivastuneena.
Tuskin muinaiset egyptiläisetkään hyväksyisivät muumioidensa sijoittamista museovitriineihin, mutta ei se ole egyptologeja estänyt.
Bagdadin museonkin aarteet olisi kannattanut ajoissa roudata Lontooseen niin olisivat yhä ehjänä/tallessa. Ja saamelaisten shamaanien (aivan yhtä pyhät) rummut olisi pitänyt roudata johonkin talteen ennenkuin kiihkouskovaiset tuhosivat ne viimeistä myöten pakanallisina.
Pyramiditkin kannattaa vähintään 3d skannata jotta voidaan joskus tehdä kopiot sitten kun kiihkouskovaiset tuhoavat ne.
Olisihan se hienoa jos ihmiset tulisivat järkiinsä ja kohtelisivat muinaisjäännöstöä asiaankuuluvalla hartaudella ja kunnioituksella. Ja kiihkouskovaiset kuolisivat sukupuuttoon. Sitä odotellessa museot ovat hyvä vaihtoehto.
Voidaanko rumpua sitten luovuttaa afrikkalaismiehellekkään? Kuka todistaa että henki olisi juuri hänet valinnut?
Ehkäpä paras olisi että lakattaisiin haalimasta afrikkalaista kulttuuria Suomeen niin vältyttäisiin ikäviltä tyrmistymisiltä...
Animismi elää ja voi hyvin Afrikassa edelleen. Suomen kataisvetoinen yhteiskunta on samoilla linjoilla uskoessaan monikulttuurisuuteen.
Olen täysin vakuuttunut että Alladinin taikalamppu ja Samu sirkan sateensuoja löytyvät jostakin museosta. Sitten olen tyrmistynyt häväistyksestä. Muuten ohimennen: Sain lahjaksi Evil Queenin taikapeilin! Sen missä on henki vankina! :o
Tyrmistyminen ellei useampi päivässä on monikulttuuria puhtaimmillaan ja pitää alan teollisuuden pyörimässä. Tyrmistymisestä pitäisi oikeastaan maksaa ekstrabonusta normaalien taikaseinäkorvausten päälle.
Otsikko on hauska, jopa hykerryttävä :D Ja tietysti meidän kaikkien oululaisten piilonatsien, hommalijoiden yms 30-luvulta tuoksahtavien henkilöitten tulee irtisanoutua tuollaisesta toiminnasta. Olen tyrmistynyt ääfrikkäläisen jalon villin tyrmistyksestä johtuen.
Quote from: M on 05.10.2013, 11:07:40
Quote from: Faidros. on 05.10.2013, 11:01:44
Meilläkin oli kansakoulussa urkuharmoni, jota käytettiin aamunavauksissa.
Meillä harmooniin sai koskea vain se, jonka opettaja oli valinnut.
Meillä penskat välitunnilla kävivät salaa opettajan urkuja vinguttamassa ja polkemassa, kurittomat pakanapenikat!
Minäkin polkaisin open urkua.
;D
Quote from: moniosaaja on 05.10.2013, 11:39:00
Onkohan Africa Queenin starttiraha taikarummutettu Taikaseinästä tavallisin keinoin, vai onko matkalla pitänyt tiukentaa valaannahkaista ihmekalvoa?
Jotenkin alitajunta luki tuon
vaaleanahkaista immenkalvoa?
Quote from: VeePee on 05.10.2013, 12:32:51
Tyypillinen afrikkalainen soitin: rumpu. Mikähän muuten mahtaa olla monimutkaisin tai teknisesti vaativin soitin, minkä afrikan alkuperäisväestö on saanut aikaan? Luulisi afrikan piiparien soittelevan joskus muutakin kuin ainaista rumpua.
En tiedä, mutta todennäköisin syin ja erityiseen elämänkokemukseen ynnä vielä soittokalun erinomattaiseen monimutkaisuuteen perustuen arvaan: pimpparauta.