Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: Iloveallpeople on 14.09.2013, 12:12:39

Title: 2013-09-12 Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2013
Post by: Iloveallpeople on 14.09.2013, 12:12:39
QuoteKieleilyä monietnisessä yläkoulussa

Suomi ja etenkin Helsinki ovat 1990-luvulta alkaen nopeasti monikielistyneet ja -kulttuuristuneet. Venäjän- ja vironpuhujien määrä on noin kymmenkertaistunut, ja maahanmuutto on tuonut Suomeen isoja kieliryhmiä, jotka olivat ennestään suomalaisille melko tuntemattomia, niin kuin vietnami, somali ja kurdi. Helsingissä on kaupunginosia, joissa muun kuin suomen- tai ruotsinkielisten osuus väestöstä on parikymmentä prosenttia. Näiden alueiden koulujen oppilaista lähes puolet voi olla maahanmuuttajataustaisia. Tutkin väitöskirjassani nuorten puhetta, vuorovaikutusta, tyyliä ja suhdetta monikielisyyteen yläkouluissa, joissa oppilaat puhuvat yhteensä pariakymmentä eri ensikieltä.
...

Kieliverkosto (http://www.kieliverkosto.fi/article/kieleilya-monietnisessa-ylakoulussa/)


QuoteSKYOPE turvapaikanhakijan opintopolkua rakentamassa

Moni tuntee kotoutumiskoulutuksen, mutta kuinka moni tietää, miten turvapaikanhakijat vastaanottokeskuksissa opiskelevat? Turvapaikanhakijoiden opintopolku eroaa esimerkiksi pakolaiskiintiössä Suomeen tulevien tai työn perässä muuttavien polusta. Pakolaiskiintiössä tulevat ihmiset aloittavat suomen kielen opintonsa kotoutumiskoulutuksessa, mutta turvapaikanhakijat opiskelevat ensin vastaanottokeskuksissa. Lammin vastaanottokeskuksen SKYOPE-hanke pyrkii yhtenäistämään vastaanottokeskusten suomen kielen opetusta.
...

Kieliverkosto (http://www.kieliverkosto.fi/article/skyope-turvapaikanhakijan-opintopolkua-rakentamassa/)


QuoteMillaista on tulevaisuuden lukutaitojen pedagogiikka? – Tutkimus- ja kehittämistyötä perusopetukseen valmistavassa opetuksessa

Millaisia ovat tekstiympäristöt, joissa 2000-luvun maahanmuuttajataustaiset lapset kasvavat? Miten digitaaliset teknologiat muuttavat lukutaitojen pedagogiikkaa? Future School Research Second Wave: TeknoLiteracy -hankkeen tavoitteena on tutkia ja kehittää lukutaitojen pedagogiikkaa kohtaamaan 2000-luvun digitaalisissa ympäristöissä kasvaneiden monikielisten ja monikulttuuristen lasten maailma. Oulun yliopistossa toimiva, Euroopan sosiaalirahaston rahoittama FSR Second Wave (2011–2013) -hanke tähtää tutkimusperustaisten, tulevaisuusorientoituneiden pedagogisten käytänteiden kehittämiseen.
...

Kieliverkosto (http://www.kieliverkosto.fi/article/millaista-on-tulevaisuuden-lukutaitojen-pedagogiikka-tutkimus-ja-kehittamistyota-perusopetukseen-valmistavassa-opetuksessa/)



QuoteSpecima-pätevöitymiskoulutus – avain työmarkkinoille

Maahanmuuttajataustaisten opettajien pätevöityminen mahdollistaa sijoittumisen työmarkkinoille ja edistää sopeutumista uuteen kulttuuriin. Monikulttuurisuus oppilaitoksen arjessa tuo myös uutta osaamista niin opiskelijoille kuin opettajille.
...

Kieliverkosto (http://www.kieliverkosto.fi/article/specima-patevoitymiskoulutus-avain-tyomarkkinoille/)


QuoteOpettajan päiväkirja: Paljon juteltavaa

Olen 38-vuotias romaninainen. Olen ammatiltani koulunkäyntiavustaja ja toimin nyt toista vuotta Espoon kaupungin projektityötekijänä tukemassa romanioppilaiden koulunkäyntiä ja opettamassa romanikieltä omana äidinkielenä. Kierrän viikoittain ainakin 12 koululla opettamassa perusopetuksen oppilaita ja teen myös kotikäyntejä. Kerron tässä joistakin tavallisen työpäiväni tapahtumista.
...

Olen toivonut, että romanien kiusaaminen olisi vähentynyt, kun eletään monikulttuurisessa yhteiskunnassa pääkaupunkiseudulla. Romanit ovat asuneet Suomessa vähemmistökansana jo yli 500 vuotta. Tänä pitkänä aikana voisi olettaa, että heidät olisi jo omaksuttu suomalaisiksi ja että heitä ei unohdettaisi ja jätettäisi yhteiskunnan ulkopuolelle. Voisi myös olettaa, että pitkään täällä asuneet romanit saisivat kaiken mahdollisen tuen koulussa, jotta he eivät jäisi muista oppilaista jälkeen.
...

Kieliverkosto (http://www.kieliverkosto.fi/article/opettajan-paivakirja-paljon-juteltavaa/)