Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: rähmis on 09.09.2013, 19:08:58

Title: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: rähmis on 09.09.2013, 19:08:58
Vuosittain kuljetusyhtiöille määrätään lähes sata seuraamusmaksua matkustajista, joilla on puutteelliset tai väärät asiakirjat. Aasian-lennot nostavat Finnairin suurimmaksi maksajaksi.

Puutteellisilla ja väärillä papeilla matkustavista ihmisistä tulee liikennöintiyhtiöille vuosittain satojen tuhansien eurojen kustannukset. Rajavartiolaitos määrää lento-, laiva-, raideliikenne- ja bussiyhtiöille joka vuosi lähes sata rangaistusluonteista seuraamusmaksua siitä, että matkustajilla on puutteita passissa tai viisumissa.

Suurin maksaja on Finnair. Sille on tänä vuonna määrätty parikymmentä 3 000 euron seuraamusmaksua. Finnairin suurimmat riskit liittyvät Aasian-reitteihin.

Esimerkiksi kesäkuussa avattu reitti Vietnamin pääkaupunkiin Hanoihin arvioitiin jo etukäteen riskiksi. Hanoista alkoikin tulla Suomeen matkustajia, joiden asiakirjat eivät olleet kunnossa.

Finnairin turvallisuusjohtajan Kaarlo Karvosen mukaan puutteita ei ole aina helppo havaita lähtöselvityksen kiireessä.

"Asiakirjaväärennökset on mahdollisesti hyvinkin taitavasti tehty. Toki meidän henkilökuntamme on hyvin koulutettu".

Rajavartiolaitos kouluttaa liikennöintiyhtiöiden henkilökuntaa huomaamaan puutteet ja väärennykset. Finnairin virkailijatkin huomaavat valtaosan puutteista jo lähtöselvityksessä, eikä matkustaja pääse lainkaan lennolle. Tällaisia tapauksia on vuosittain useita satoja.

Rajavartiolaitos voi myös jättää maksun määräämättä.

"Maailmalla liikkuu erittäin taidokkaita väärennöksiä ja myös henkilöitä, jotka esittävät toiselle henkilölle kuuluvan asiakirjan. Tehdessään lähtöselvitystä tai tarkastusta portilla virkailija on haastavassa asemassa, koska hän tekee ratkaisut nopeasti", huomauttaa rajatarkastusupseeri, kapteeni Jouni Lahtinen Suomenlahden merivartiostosta.

Lahtisen mukaan vain pieni osa pulmatilanteista koskee laittomia maahantuloja.

"Enin osa on tapauksia, joissa normaalit matkustajat epähuomiossa ovat ehkä unohtaneet viisumin tai oleskelulupaan tai matkustusasiakirjaan liittyvän menettelyn."

Tilastoissa kakkosena on turkkilainen Turkish Airlines. Yhtiöllä on päivittäin kaksi lentoa Istanbulista Helsinkiin.

Lahtinen huomauttaa, että Istanbul on vilkas solmukohta Afrikan ja Lähi-idän suunnalta Eurooppaan. Sieltä tuleekin erityyppisiä tapauksia kuin Finnairin Aasian-reiteiltä.

Suurin osa Finnairin seuraamusmaksuista liittyy viisumin puuttumiseen. Istanbulista taas on tänä vuonna tullut syyrialaisia, somalialaisia ja afganistanilaisia toisen henkilön papereilla, kokonaan ilman papereita tai väärennetyillä papereilla.

Kaakkoisrajalla on omat ongelmansa. VR:lle määrätään muutama maksu vuodessa, mutta suurin päänsärky tulee pienistä bussiyhtiöistä.

"Osa on pienyrityksiä, ja ne ovat välillä valitettavasti tietämättömiä näistä velvollisuuksistaan. Heille tulee myös paljon inhimillisiä virheitä asiakirjojen suhteen", valottaa yliluutnantti Antti Virta Kaakkois-Suomen rajavartioston esikunnasta.

Virta huomauttaa, että kaakonkulman tapaukset liittyvät tavallisiin ostosmatkailijoihin. Bussiyhtiöt eivät välttämättä huomaa tarkastaa tuttujen asiakkaiden papereita kovin tarkkaan.

Hesari (http://www.hs.fi/kotimaa/Paperittomat+matkustajat+tulevat+kuljetusyhti%C3%B6ille+kalliiksi/a1378694638671)
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Fiftari on 09.09.2013, 19:19:15
En muuten itsekkään tiennyt että kuljetusyhtiöllä on moinen vastuu.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: mielipide on 09.09.2013, 19:21:10
3000 euroa on naurettavan pieni maksu.

Ton maksun pitäisi olla 50 000 euroa per luvaton matkustaja ja se pitäisi periä AINA niin lentoyhtiöille tulisi tarpeeksi kannustinta tsekata ne paperit paremmin.

Tossa luvussahan eivät ole mukana ne joiden väärennökset ovat niin taitavia että livahtavat lentokentältä suomeen saakka joten maksuvapautukset ovat täyttä hölmöilyä.




Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: RP on 09.09.2013, 19:50:33
Quote from: mielipide on 09.09.2013, 19:21:10
3000 euroa on naurettavan pieni maksu.

Ton maksun pitäisi olla 50 000 euroa per luvaton matkustaja ja se pitäisi periä AINA niin lentoyhtiöille tulisi tarpeeksi kannustinta tsekata ne paperit paremmin.

Kun ne kustannukset täällä päässä johtuvat pääosin Suomen valtion ihan omana valintoinaan tekemistään päätöksistä, en tiedä kuinka suuret sanktiot ovat moraalisesti perusteltuja lentoyhtiöitä kohtaan. Aikaisemmin asiaa kosketelleissa jutuissa on väitetty muuten, että jos ei Finnair, niin ainakin Turkish Airlines perisi sakkorahoja ruohonjuuritasolla edelleen asianosaisilta virkailijoilta. ( http://hommaforum.org/index.php/topic,17045.msg239568.html#msg239568 )
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: M13 on 09.09.2013, 19:54:10
Tulisikohan halvemmaksi tarkistaa ne paperit ennen lentoa? Voisi vaikeuttaa terroristienkin toimintaa.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Katarina.R on 09.09.2013, 19:56:18
Ja tuo toimii toiseenkin suuntaan. Sen takia ei voida noin vaan karkottaa ulkomaalaisia ilman asianmukaisia papereita.

Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: niemi2 on 09.09.2013, 19:58:56
Quote from: rähmis on 09.09.2013, 19:08:58
Lahtinen huomauttaa, että Istanbul on vilkas solmukohta Afrikan ja Lähi-idän suunnalta Eurooppaan. Sieltä tuleekin erityyppisiä tapauksia kuin Finnairin Aasian-reiteiltä.

Suurin osa Finnairin seuraamusmaksuista liittyy viisumin puuttumiseen. Istanbulista taas on tänä vuonna tullut syyrialaisia, somalialaisia ja afganistanilaisia toisen henkilön papereilla, kokonaan ilman papereita tai väärennetyillä papereilla.


Se siitä lentoturvallisuudesta.

Melkoinen näytelmä kenttien turvatarkastuksissa, ja silti koneissa matkustaa ihmisiä, joiden henkilöllisyyttä ei tiedetä.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Leso on 09.09.2013, 21:27:25
Quote from: Puhdas sielu on 09.09.2013, 21:18:33
Quote from: Katarina.R on 09.09.2013, 19:56:18
Ja tuo toimii toiseenkin suuntaan. Sen takia ei voida noin vaan karkottaa ulkomaalaisia ilman asianmukaisia papereita.

Mitä toi tarkoittaa? En tajunnut.

Tarkoittanee sitä, että jos vaikka palautetaan laiton oletettuun alkuperämaahansa, ja jos oletettu alkuperämaa ei hyväksy laitonta, paperittomaksi todettua tai väärennetyillä asiakirjoilla matkustavaa maahan, lentoyhtiö silti maksaa sakon.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Leso on 09.09.2013, 21:48:12
Quote from: Puhdas sielu on 09.09.2013, 21:31:43
Ei kai tarkoita, että jää Suomeen ja me maksetaan?

Ei tarkoita sitä, että jäävät, vaan sitä, että palautetaan Suomeen.
Kyllä me maksetaan koko lysti, sitä se toki tarkoittaa.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Maisteri Vihannes on 10.09.2013, 00:58:44
Quote from: Katarina.R on 09.09.2013, 19:56:18
Ja tuo toimii toiseenkin suuntaan. Sen takia ei voida noin vaan karkottaa ulkomaalaisia ilman asianmukaisia papereita.

Ongelman voisi ratkaista ottamalla epäilyttävien tapausten paperit matkan ajaksi kuljetusyhtiön haltuun, suojaan katoamiselta. Tai jos se vastapään valtion viranomaisille riittää, skannamalla paperit. Jossain toisessa ketjussa taidettiin kertoa, että jossain päin maailmaa paperit skannataan juuri tuosta syystä?

Systeemi jossa paperien tahallinen hävittäminen johtaa palautuskieltoon ja muutoin perusteettomaan Suomeen jäämiseen on järjetön.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Fiftari on 10.09.2013, 01:06:39
Mikä onkelma? Todetaan että kaveri tulee puutteellisilla dokumenteilla niin syötetään tiedot järjestelmään, kuva, sormenjäljet, dna ja sitten takaisin maahan josta tullut alunperinkin.

Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Micke90 on 10.09.2013, 01:07:14
Onko 3000 € laitonta rajanylityskertaa kohti jonkun mielestä hyväkin vitsi?  :facepalm:

10 000 € vähintään sen olla pitää!  >:(
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Jääpää on 10.09.2013, 01:07:38
Quote from: niemi2 on 09.09.2013, 19:58:56
Quote from: rähmis on 09.09.2013, 19:08:58
Lahtinen huomauttaa, että Istanbul on vilkas solmukohta Afrikan ja Lähi-idän suunnalta Eurooppaan. Sieltä tuleekin erityyppisiä tapauksia kuin Finnairin Aasian-reiteiltä.
Suurin osa Finnairin seuraamusmaksuista liittyy viisumin puuttumiseen. Istanbulista taas on tänä vuonna tullut syyrialaisia, somalialaisia ja afganistanilaisia toisen henkilön papereilla, kokonaan ilman papereita tai väärennetyillä papereilla.
Se siitä lentoturvallisuudesta.
Melkoinen näytelmä kenttien turvatarkastuksissa, ja silti koneissa matkustaa ihmisiä, joiden henkilöllisyyttä ei tiedetä.
Noo, eivät ainakaan räjäytä konetta, ainoastaan määränpään kansantalouden..
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Maisteri Vihannes on 10.09.2013, 01:27:50
Quote from: Fiftari on 10.09.2013, 01:06:39
Mikä onkelma? Todetaan että kaveri tulee puutteellisilla dokumenteilla niin syötetään tiedot järjestelmään, kuva, sormenjäljet, dna ja sitten takaisin maahan josta tullut alunperinkin.

Ongelma lienee siinä, että se maa josta kaveri tuli ei huoli takaisin ilman papereita.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: kekkeruusi on 10.09.2013, 01:38:51
Quote from: Micke90 on 10.09.2013, 01:07:14
Onko 3000 € laitonta rajanylityskertaa kohti jonkun mielestä hyväkin vitsi?  :facepalm:

10 000 € vähintään sen olla pitää!  >:(
Ei riitä. Eihän tuo riitä edes valtiolle aiheutuviin kuluihin edes vuodeksi. Pistetään lähtösummaksi 100000 ja siitä nostellaan, niin katotaan kiinnostaisiko tarkastella niitä papereita vähän paremmin.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: kekkeruusi on 10.09.2013, 01:41:11
Quote from: Maisteri Vihannes on 10.09.2013, 01:27:50
Quote from: Fiftari on 10.09.2013, 01:06:39
Mikä onkelma? Todetaan että kaveri tulee puutteellisilla dokumenteilla niin syötetään tiedot järjestelmään, kuva, sormenjäljet, dna ja sitten takaisin maahan josta tullut alunperinkin.

Ongelma lienee siinä, että se maa josta kaveri tuli ei huoli takaisin ilman papereita.
Sitten meidän pitäisi lailla kieltää näitä kuljetusyhtiöitä ottamasta kyytiin ketään tällaisten maiden kansalaisia. Matkustajia vain maista, jotka ottavat myös vastaan omansa.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: siviilitarkkailija on 10.09.2013, 02:36:53
Koska asialla on hesari, ja koska hesari valehtelee, se keksii väitteen että 3000 euron kertaluonteinen erä olisi Finnairille (puhumme satojen miljoonien eurojen lentoyhtiöstä) suurikin kustannuserä. Näin ei ole. Paperittomien kuljettaminen on Finnairille sikamaisen halpaa. Se on itseasiassa joskus jopa kannattavaa. Miksi Finnair voi huoleti ottaa kuljetettavaksi paperittoman? No mikäli käry käy, niin mahdollisella paluumatkalla Finnair saa kolme matkalippua kaupaksi. Poistettavan ja kaksi saaattajaa. Lentoyhtiölle tämä voi hyvinkin olla kannattava bisnes.

Verrataampa asiaa todelliseen kustannukseen ja valvontaan joka koskee Finnairia. HEL-JFK

Helsinki-Vantaalta lähteen Finnairin reittikone New Yorkiin JFK:lentoasemalle. Kuvitellaan että toisin kuin Schengen itsepetollisessa huijauksessa, Finnair päättäisi tarkastuttaa paperit samalla huolellisuudella kuin schengen alueella. Matkalle livahtaa paperiton tulija. Nyt tapahtuukin kummia.

Paperittoman maahantulijan lentoyhtiölle aikaansaama sakko (en tiedä tarkkaa hintataa mutta mittaluokan) n 30 000 euroa eli kymmenkertainen määrä Suomeen verrattuna. Maksu lankeaa välittömästi ja se on suoritettava liittovaltion rajavalvontaviranomaisille.

1, Mikäli maksua ei suoriteta, kone jää siihen.

2. Mikäli vuoden aikana tulee useampi laiton matkustaja, lentoyhtiön ei tarvi vaivautua USA:han. Muistaaksen 3:sta poikki.

Naurettavan 3000 euron pellemaksun kanssa kärvistelevä Finnair lentää näiden ehtojen mukaan yhdysvaltoihin ja on valmis kustantamaan kymmenkertaisen summan rahaa mitä maamme %&#l viranomaiset ja Finnaria tukevat poliitikot kieltäytyvät vaatimasta kun saman yhtiön sama kone kääntyy takaisin Suomeen. Jonka petkutuksen hesari uutisoi muka korkeina kustannuksina. Ja pas*k@+!
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Leso on 10.09.2013, 02:37:09
Hmm. Kummallista.

Olen kerran joutunut selvittämään kansallisuuttani kahden ihan vieraan maan rajalla, kun bussikuski oli kirjoittanut passinumeroni oikein mutta kansallisuuteni väärin matkustajalistaan.
Jos en oisi luonnostani blondi ja sinisilmäinen, niin huonosti ois saattanut päättyä se tapahtuma.
Epäilivät väärennettyä passia.

Kerran jouduin taas kahden ihan vieraan maan rajaa ylittäessäni yöaikaan ja unenpöpperössä selittämään, että minulla ei todellakaan ole jotain toista passia.
On vähän epäsuomalainen nimi.

Olipa sekin kerta, kun jälleen kahden ihan vieraan maan rajaa ylittäessäni yöaikaan ja unenpöpperössä minulta alettiin tivata, että olenko sotilashenkilö.
Vinkki, älkää pitäkö yllänne mitään maastonvihreitä reisitaskuhousuja matkalla Euroopan halki.

Ainut kerta, kun asylum! asylum! on tullut mieleen, oli jälleen kahden ihan vieraan maan rajaa ylittäessäni yöaikaan ja unenpöpperössä, kun rajavartija vilkaisi passia; Suomi-blondi, paiskasi seinää vasten, kouri rintoja ja alkoi imutella huulia.
Sattui juna liikahtamaan eteenpäin ja oli rajamiehen aika poistua.

En vaan ymmärrä, että miten mihinkään maahan pääsee ilman papereita minkään liikennevälineen kyydissä. Mä en vaan ymmärrä. Varsinkaan lentokoneella, miten?!
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Tommi Korhonen on 10.09.2013, 07:48:55
Jos matkustajalla on oikeat tai riittävän hyvät (hämäämään) paperit lähtiessä, mutta hän matkalla ne hävittää tai jotenkin kätkee tai kieltäytyy esittämästä ja parhaimmillaan vielä väittää olevansa jonkun muun maan kansalainen tai jopa ei edes siltä lennolta niin kyllä tilanne on aika vaikea lentoyhtiölle. Eiväthän he siinä tilanteessa ole tehneet varsinaisesti mitään väärää.

Minusta länsimaiden, tai vaikka kaikkien maiden, pitäisi tukea valvontaa mahdollistamalla papereiden skannaus ja matkustamien kuvaus. Ehkä vain matkan ajaksi, mutta niin että papereilla kikkailemalla ei saavutettaisi hyötyjä, eikä lähtömaasta olisi epäselvyyttä.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Oho on 10.09.2013, 08:13:19
Quote from: siviilitarkkailija on 10.09.2013, 02:36:53
Paperittomien kuljettaminen on Finnairille sikamaisen halpaa. Se on itseasiassa joskus jopa kannattavaa.


Joo ei ole, nimittäin paperittomien kuljettamisella menee äkkiä oikeudet operoida kentille. Voi olla ettei Finskille olisi esmes kannattavaa joutua luopumaan Tokion lennoista koska japanilaiset viranoimaset tekevät johtopäätöksen Finnairin haluttomuudesta noudattaa voimassa olevia lentoturvallisuusmääräyksiä.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: mielipide on 10.09.2013, 08:55:38
Quote from: Tommi Korhonen on 10.09.2013, 07:48:55
Jos matkustajalla on oikeat tai riittävän hyvät (hämäämään) paperit lähtiessä, mutta hän matkalla ne hävittää tai jotenkin kätkee tai kieltäytyy esittämästä ja parhaimmillaan vielä väittää olevansa jonkun muun maan kansalainen tai jopa ei edes siltä lennolta niin kyllä tilanne on aika vaikea lentoyhtiölle. Eiväthän he siinä tilanteessa ole tehneet varsinaisesti mitään väärää.

Minusta länsimaiden, tai vaikka kaikkien maiden, pitäisi tukea valvontaa mahdollistamalla papereiden skannaus ja matkustamien kuvaus. Ehkä vain matkan ajaksi, mutta niin että papereilla kikkailemalla ei saavutettaisi hyötyjä, eikä lähtömaasta olisi epäselvyyttä.

kaikki lentomatkustajat pitäisi kuvata sekä koneeseen mennessä että koneesta poistuttaessa valvontakameralla ja jos on aurinkolasit tai hattu niin check-in virkailija pyytää ottamaan ne pois lipun tarkastuksen ajaksi ja kun koneesta lähdetään niin putkeen mentäessä lentoemäntä muistuttaa että hattua ja aurinkolaseja ei saa pitää putkessa ja sitten kun joku hakee turvapaikkaa niin kasvojentunnistus-ohjelmalle etsitään että milllähän lentokoneella olet tullut ja palautetaan dublin-sopimuksen mukaisesti siihen EU-maahan mistä olet suomeen lentänyt.

Sama käytäntö ruotsin laivoille ja viron laivoille eli kaikki laivaan menevät ja laivasta tulevat kuvataan lipun näyttämisen yhteydessä ja portit joihin lippu skannataan pitää olla molemmissa päissä ja paikalla olevat virkailijat ohjeistavat että hatut ja aurinkolasit pois ja kun turvapaikanhakija tulee hakemaan turvaa niin palautetaan hänet dublin sopimuksen nojalla joko ruotsiin tai viroon kun hänen tuloreittinsä ja matkalla käyttämänsä nimi on selvitetty kasvojentunnistusohjelmalla.

Nykyisinhän turvapaikanhakijat keksivät itselleen monesti nimen ja pitävät aidon nimensä passeineen piiilossa.
Turvapaikanhakijat vain tupsahtelevat suomeen venäjän rajan yli omien kertomustensa mukaan vaikka 99% tulee toisen EU-maan kautta eli heidät pitäisi Dublin-sopimuksen mukaisesti palauttaa.


Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: siviilitarkkailija on 10.09.2013, 09:12:21
Quote from: Oho on 10.09.2013, 08:13:19
Quote from: siviilitarkkailija on 10.09.2013, 02:36:53
Paperittomien kuljettaminen on Finnairille sikamaisen halpaa. Se on itseasiassa joskus jopa kannattavaa.

Joo ei ole, nimittäin paperittomien kuljettamisella menee äkkiä oikeudet operoida kentille. Voi olla ettei Finskille olisi esmes kannattavaa joutua luopumaan Tokion lennoista koska japanilaiset viranoimaset tekevät johtopäätöksen Finnairin haluttomuudesta noudattaa voimassa olevia lentoturvallisuusmääräyksiä.

Kysymys on suhteellisuudesta. Kalleus tai halpuus on suhteellista. Jos meillä on väite jonka mukaan toiminta on kallista niin vastaavasti jossain pitää olla halpaa. Muualla maailmassa lentoyhtiöiden toiminta lakkaa mikäli ne osallistuvat moiseen ihmiskuljetteluun. Kuten totesin asian olevan Yhdysvalloissa JFK:n kentällä.

Finnairille on erittäin halpaa tai käytännössä seurauksista vapaata toimia miten sitä huvittaa suomalaisviranomaisten suhteen. Koska maamme viranomaiset eivät kykene edes ajattelemaan mahdollisuutta sulkea Finnair pois kuljetusvaihtoehtojen joukosta. Ulkomailla Finnairin merkitys on vähäisempi ja siksi se voidaan tarvittaessa sulkea pois operaattoritoiminnasta. Siksi sen käytännöt ulkomaiden suhteen ovat tiukemmat kuin Suomeen verrattuna.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Aallokko on 10.09.2013, 10:40:35
Ennen vanhaan oli sanonta (toisinaan varmaan todeksi käynyt), että jos ravintolassa ei ole rahaa maksaa, joutuu jäämään sinne tiskaamaan.

Ei muuta kuin pakkotyökomppania kasaan näistä pellehermanneista raivaamaan muutamaksi viikoksi lentokenttien laitapusikoita. Ja sitten palautus lähtöpisteeseen.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Afrikan kirjeenvaihtaja on 10.09.2013, 11:15:35
Quote from: Leso on 10.09.2013, 02:37:09En vaan ymmärrä, että miten mihinkään maahan pääsee ilman papereita minkään liikennevälineen kyydissä. Mä en vaan ymmärrä. Varsinkaan lentokoneella, miten?!

Lähtöselvityksessä voi esittää moitteettomat (omat tai jonkun muun) matkustusasiakirjat, jotka ennen lentokoneeseen menoa voi esimerkiksi postittaa helposti pudottamalla kirjelaatikkoon. Muun muassa tämän tempun estämiseksi passit tarkistetaan usein vielä juuri ennen koneeseen siirtymistä, vaikka toki siinä voi yrittää esittää toista passia kuin lähtöselvityksessä. Ja tietysti passin voi tuhota lentokoneessa tai määränpäässä vaikkapa wc:ssä.

Siitä eteenpäin ollaankin sitten turvapaikka-asiakkaan asemassa. Mutta tämä etu ei luonnollisestikaan koske kaikkia ihmisiä kaikissa maissa.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: niemi2 on 10.09.2013, 11:52:52
Quote from: moniosaaja on 10.09.2013, 01:07:38
Quote from: niemi2 on 09.09.2013, 19:58:56
Se siitä lentoturvallisuudesta.
Melkoinen näytelmä kenttien turvatarkastuksissa, ja silti koneissa matkustaa ihmisiä, joiden henkilöllisyyttä ei tiedetä.
Noo, eivät ainakaan räjäytä konetta, ainoastaan määränpään kansantalouden..


Mistä sitä tietää aina mikä on kenenkin tarkoitus, vaikka harva matkustaja on aikeissa aiheuttaa ongelmia. Siksi teemme turvatarkastukset, ja tiedämme ketä koneissa matkustaa.

Nyt tiedämme, että lentokoneisiin pääsee usein ihmisiä, joilla ei ole sinne asiaa. Ei kuulosta vakuuttavalta turvallisuuskulttuurilta.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: kuhlmey on 10.09.2013, 11:58:49
Quote from: Leso on 09.09.2013, 21:27:25
Quote from: Puhdas sielu on 09.09.2013, 21:18:33
Quote from: Katarina.R on 09.09.2013, 19:56:18
Ja tuo toimii toiseenkin suuntaan. Sen takia ei voida noin vaan karkottaa ulkomaalaisia ilman asianmukaisia papereita.

Mitä toi tarkoittaa? En tajunnut.

Tarkoittanee sitä, että jos vaikka palautetaan laiton oletettuun alkuperämaahansa, ja jos oletettu alkuperämaa ei hyväksy laitonta, paperittomaksi todettua tai väärennetyillä asiakirjoilla matkustavaa maahan, lentoyhtiö silti maksaa sakon.

Ratkaisu: Valtio korvaa lentoyhtiölle tuon viimeisen sakon.

Kaikki säästävät, kaikki voittavat (pl. maahanmuuttobisnes ja Katariina R.).
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Leso on 10.09.2013, 15:14:27
Ehei. Valtion ei tarvitse korvata yhtään mitään yhtään millekään eikä  kenellekään.

Voittoatavoittelevan yhtiön on korvattava itse omat tappionsa.

Itse asiassa voittoatavoittelevan yhtiön olisi sakon lisäksi korvattava valtiolle vaikkapa asiakirjattomien matkustajien aiheuttamat kulut.
Sisältäen käännytyksen ihan sama millä saman yhtiön lennolla ykshailee minne, kunhan on se seuraava, kun on saatu todettua, että joo, ei oo asiakirjoja tällä kaverilla.

Jotain hyötyä niistä naurettavista turva-sitä-turva-tätä-maneereista.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Topi Junkkari on 10.09.2013, 15:42:15
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 10.09.2013, 11:15:35
Lähtöselvityksessä voi esittää moitteettomat (omat tai jonkun muun) matkustusasiakirjat, jotka ennen lentokoneeseen menoa voi esimerkiksi postittaa helposti pudottamalla kirjelaatikkoon. Muun muassa tämän tempun estämiseksi passit tarkistetaan usein vielä juuri ennen koneeseen siirtymistä, vaikka toki siinä voi yrittää esittää toista passia kuin lähtöselvityksessä. Ja tietysti passin voi tuhota lentokoneessa tai määränpäässä vaikkapa wc:ssä.

Jos jollakulla haittamaahanmuuton pääasiallisista lähtömaista tulevalla olisi lähtöpäässä olemassa omat moitteettomat matkustusasiakirjat, muun muassa aito passi ja siinä aito Suomen tai muun Schengen-maan myöntämä viisumi, mitä järkeä olisi tuhota paperit matkalla ja yrittää maahan laittomasti?

Pidän todennäköisempänä, että lähtöselvityksessä esitetään jonkun muun aidot matkustusasiakirjat - vaikkapa jonkun aiemman haittamaahanmuuttajan, joka on jo onnistunut asettumaan Suomeen muodollisen laillisesti. Aidot matkustusasiakirjat ovat niin arvokkaita papereita, että niitä ei tuhota, vaan ne sujautetaan viimeistään lentokoneessa tai jossakin sopivassa lentokentän vessassa takaisin "ryhmänjohtajalle" eli "matkanjärjestäjälle" eli ihmissalakuljettajalle, jolloin voidaankin Helsinki-Vantaalla olla sitten paperittomia ja kansainvälistä suojelua vailla.

Kuten tämän ketjun aiheena olevassa uutisessa mainittiin, homman (pun intended) kärkisijoja Suomesta katsottuna pitää hallussaan Turkish Airlines (THY). Vaikka kyseinen yhtiö lentääkin todella moneen maahan ja heidän pääpaikkansa Istanbul on erittäin tärkeä solmukohta eli koneenvaihtopaikka eksoottisiin paikkoihin matkustettaessa, olen valmis lyömään sata paikallista valuuttaa vetoa, että Suomen rajavalvonnan kannalta Turkish-ongelma räjähti käsiin siinä vaiheessa vuosi-pari sitten, kun THY alkoi lentää pari kertaa viikossa Mogadishusta Istanbuliin ja tarjota siitä sujuvaa jatkoyhteyttä Helsinkiin.

Lähtöpään virkailijat saattavat olla juonessa mukana tai sitten ei, mutta en pidä kovin kaukaa haettuna ajatuksena, että THY kohdistaisi sanktioita yksittäisiin työntekijöihinsä ihan aiheestakin.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Afrikan kirjeenvaihtaja on 11.09.2013, 00:05:29
Quote from: Topi Junkkari on 10.09.2013, 15:42:15
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 10.09.2013, 11:15:35
Lähtöselvityksessä voi esittää moitteettomat (omat tai jonkun muun) matkustusasiakirjat, jotka ennen lentokoneeseen menoa voi esimerkiksi postittaa helposti pudottamalla kirjelaatikkoon. Muun muassa tämän tempun estämiseksi passit tarkistetaan usein vielä juuri ennen koneeseen siirtymistä, vaikka toki siinä voi yrittää esittää toista passia kuin lähtöselvityksessä. Ja tietysti passin voi tuhota lentokoneessa tai määränpäässä vaikkapa wc:ssä.

Jos jollakulla haittamaahanmuuton pääasiallisista lähtömaista tulevalla olisi lähtöpäässä olemassa omat moitteettomat matkustusasiakirjat, muun muassa aito passi ja siinä aito Suomen tai muun Schengen-maan myöntämä viisumi, mitä järkeä olisi tuhota paperit matkalla ja yrittää maahan laittomasti?

Siinä on se järki, että jos onkin lähtöisin vaikkapa jostain aivan turvallisesta maasta tai turvalliselta alueelta, voi määränpäässä esittää suojelun tarpeessa olevaa turvapaikanhakijaa, jolta passi on päässyt katoamaan.

Aitoa passia aitoine viisumeineen ei tietenkään kannata hukata, vaan sitä kierrätetään. Mutta jos se on pakko tuhota, on menetys kuitenkin pienehkö, mikäli pääsee loppuelämäkseen suomalaisen veronmaksajan elätiksi.

Kaikki turvapaikanhakijathan eivät käytä alalla toimivien tahojen palveluita, vaan osa on oman kekseliäisyytensä varassa. Olen joskus työssäni nähnyt niin huonosti väärennettyjä matkustusasiakirjoja, että niitä ei varmasti ole askarrellut kukaan ammattilainen.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: kuhlmey on 11.09.2013, 09:43:41
Quote from: Leso on 10.09.2013, 15:14:27
Ehei. Valtion ei tarvitse korvata yhtään mitään yhtään millekään eikä  kenellekään.

Voittoatavoittelevan yhtiön on korvattava itse omat tappionsa.


Epäilemättä. Ei nyt vaan toimi, MOT.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: normi on 11.09.2013, 09:51:33
Quote from: mielipide on 09.09.2013, 19:21:10
3000 euroa on naurettavan pieni maksu.

Ton maksun pitäisi olla 50 000 euroa per luvaton matkustaja ja se pitäisi periä AINA niin lentoyhtiöille tulisi tarpeeksi kannustinta tsekata ne paperit paremmin.

Tossa luvussahan eivät ole mukana ne joiden väärennökset ovat niin taitavia että livahtavat lentokentältä suomeen saakka joten maksuvapautukset ovat täyttä hölmöilyä.
Eihän se kuljetusyhtiön velvollisuus pitäisi olla suorittaa näitä maahantulotarkastuksia vaan viranomaisten. En tiennytkään, että Finnairin virkailijoilla onkin viranomaisten valtuuksia ja velvollisuuksia. Milloin viranomaisvaltaa on siirretty kuljetusyhtiöille?
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Oho on 11.09.2013, 09:57:24
Quote from: normi on 11.09.2013, 09:51:33

Eihän se kuljetusyhtiön velvollisuus pitäisi olla suorittaa näitä maahantulotarkastuksia vaan viranomaisten. En tiennytkään, että Finnairin virkailijoilla onkin viranomaisten valtuuksia ja velvollisuuksia. Milloin viranomaisvaltaa on siirretty kuljetusyhtiöille?

Lentoyhtiön velvollisuus on varmistaa matkustajien henkilöllisyydet, ei valtiorajojen vaan lentoturvallisuuden takia.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: normi on 11.09.2013, 10:14:42
Quote from: Oho on 11.09.2013, 09:57:24
Quote from: normi on 11.09.2013, 09:51:33

Eihän se kuljetusyhtiön velvollisuus pitäisi olla suorittaa näitä maahantulotarkastuksia vaan viranomaisten. En tiennytkään, että Finnairin virkailijoilla onkin viranomaisten valtuuksia ja velvollisuuksia. Milloin viranomaisvaltaa on siirretty kuljetusyhtiöille?

Lentoyhtiön velvollisuus on varmistaa matkustajien henkilöllisyydet, ei valtiorajojen vaan lentoturvallisuuden takia.
Se pitäisi olla paperit tarkastavan tullimiehen/rajavartijan velvollisuus. Ei kait finnairin tädit niitä turvatarkastuksia suorita. Ei voi olla Finnairin vastuulla, että pääseekö kenkäpommimies koneeseen. Päävastuu pitää olla viranomaisilla.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Topi Junkkari on 11.09.2013, 17:58:13
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 11.09.2013, 00:05:29
Quote from: Topi Junkkari on 10.09.2013, 15:42:15
Jos jollakulla haittamaahanmuuton pääasiallisista lähtömaista tulevalla olisi lähtöpäässä olemassa omat moitteettomat matkustusasiakirjat, muun muassa aito passi ja siinä aito Suomen tai muun Schengen-maan myöntämä viisumi, mitä järkeä olisi tuhota paperit matkalla ja yrittää maahan laittomasti?

Siinä on se järki, että jos onkin lähtöisin vaikkapa jostain aivan turvallisesta maasta tai turvalliselta alueelta, voi määränpäässä esittää suojelun tarpeessa olevaa turvapaikanhakijaa, jolta passi on päässyt katoamaan.

Jos näin tapahtuisi ja lentoyhtiöt ja viranomaiset hoitaisivat yhteistyönsä kunnolla, homma hoituisi näin:

Lähtöpäässä matkustajaluettelossa lukee Abdul al Islam (Etiopia)

Helsingissä Abdul al Islamia ei enää löydykään, mutta hänen asemestaan koneesta astuu ulos Paperiton el-Illegal (Somalia).

Eivätkö ne todellakaan osaa laskea yksi plus yksi?
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Leso on 11.09.2013, 18:01:44
Quote from: Topi Junkkari on 11.09.2013, 17:58:13
[...] Eivätkö ne todellakaan osaa laskea yksi plus yksi?

Koska olen konspirationalisti, laskeskelen issekseni vaikka minkälaisia yhtälöitä, joihin tämä miuku-mauku-uutinen vaan heittää lisää naftaa.
Title: Vs: 2013-09-09 HS: Paperittomat matkustajat tulevat kuljetusyhtiöille kalliiksi
Post by: Afrikan kirjeenvaihtaja on 11.09.2013, 19:36:51
Quote from: Topi Junkkari on 11.09.2013, 17:58:13Eivätkö ne todellakaan osaa laskea yksi plus yksi?

Ehkä he oppisivat nopeasti, jos turvapaikkaturistien pikakäännytyksistä maksettaisiin vihjepalkkioita.