Ulkomailta tuttu jalankulkijoiden odotus- ja tienylitysaikaa näyttävä sekuntinäyttö voisi tulla Suomeenkin. Sekuntinäyttö on käytössä muun muassa Tallinnan liikennevaloissa. Asiasta kertoo Yle.
Sekuntinäyttö on saanut laajaa kannatusta eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa.
Sekuntinäytön pitäisi alentaa jalankulkijan hermostuneisuutta ja ehkäistä punaisia päin kävelemistä, kun jalankulkija näkee tarkalleen, kauanko on odotettava ennen kuin vihreä vaihtuu.
Muun muassa kansanedustaja ja liikennevaliokunnan jäsen Mikko Alatalo (kesk) kannattaa ideaa.
Sen sijaan vihreät vastustavat. Myös valiokunnassa istuva Oras Tynkkynen pitäisi nykyiset liikennevalot.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194832340473/artikkeli/yle+muutuvatko+suomen+liikennevalot+tallinnan+malli+saa+kannatusta.html (http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194832340473/artikkeli/yle+muutuvatko+suomen+liikennevalot+tallinnan+malli+saa+kannatusta.html)
Alkuperäinen uutinen: http://yle.fi/uutiset/poliitikot_haluaisivat_suomen_liikennevaloihin_sekuntikellon/6777214 (http://yle.fi/uutiset/poliitikot_haluaisivat_suomen_liikennevaloihin_sekuntikellon/6777214)
-
Kallista on sanoi vihreät, ei saa uudistaa. Hyvä että jalankulkijoiden stressiä vähennetään koska autot ovat rasisteja. Kuka rasistin kanssa muka haluaisi olla tekemisissä. Toisaalta sanotaan että tieto voi lisätä tuskaa, ainakin ns. vääränlainen tieto.
Olisiko tästä uudistuksesta todellista hyötyä. Siis todellista hyötyä vai lopulta vain kuluja. Tulisiko rahat sittenkin suunnata muuhun liikenneturvallisuuden alueille ?
No itse pelkään että tuosta tulee kuluja lähinnä rakennusvaiheessa. Kilpailutetaan päin persettä ja/tai sitten ostetaan joku ylihieno systeemi jota saa korjata joka toinen päivä.
Quote from: Fiftari on 15.08.2013, 10:29:44
No itse pelkään että tuosta tulee kuluja lähinnä rakennusvaiheessa. Kilpailutetaan päin persettä ja/tai sitten ostetaan joku ylihieno systeemi jota saa korjata joka toinen päivä.
Voipi hyvinkin niin käydä. Eli virosta mallia mutta "hankintamatka" vaikkapa italiaan josta ostetaan sekunda eiku sekuntilaitteet.
Eikös koko HS:n kolumnistikööri ole suureen ääneen paheksunut suomalaisten mölliyttä ja impiwaaralaisuutta, kun jalankulkijat tottelevat ihan liikaa punaisia valoja. Tästä näkökulmasta täysin turha lisähärpäke. Varmasti tuollaisen vaatimat eurot voisi paremminkin käyttää (tai poliitikoille tuntemattomana vaihtoehtona: olla käyttämättä).
Ei kai tuo huono idea olisi jossain Helsingin keskustassa tai sellaisissa paikoissa missä on paljon liikennettä.
Kaikissa liikennevaloissa tuo olisi aivan idioottimaista tuhlausta.
En tiedä kustannuksista, mutta kyllähän nuo todella kätevät ovat. Thaimaassakin olen noihin törmännyt joissain isommissa risteyksissä. Siellä on näkynyt myös autoilijoille sekunnit.
Aihe edustaa erinomaisesti suomalaista pölhöbyrokratiaa: korjataan kalliisti jotain, mikä ei ole rikki.
Kuka hullu nyt lähtisi vaihtamaan toimivia valoja.
Hankkii vaan tuollaiset uusiin valoristeyksiin ja näin valot vaihtuvat fiksumpaan malliin sitä mukaa kun valoja uusitaan tai korjataan. Tuskin maksavat juuri mitään ekstraa verrattuna nykymalliin.
Käytännön maalaisjärki jälleen hukassa. Ai niin, voisi pissiä jonkun kintuille jos nykyinen malli hankitaan jonkun voidellun sopimuksen puitteissa tieltytä toimittajalta jolla on oma lypsylehmä ojassa ja kate kohdallaan.
Quote from: Asta Tuominen on 15.08.2013, 11:02:38
Aihe edustaa erinomaisesti suomalaista pölhöbyrokratiaa: korjataan kalliisti jotain, mikä ei ole rikki.
Mutta kun hienoa ja edistyksellistä ;)
Huono ajatus. Tästäkin säästyneet rahat voisi ohjata kehitysapuun ja ilmastonmuutoksen torjuntaan. Kreikkakin kuulemma tarvitsee piakkoin kolmatta kädenojennusta.
Quote from: Tahma on 15.08.2013, 11:01:18
En tiedä kustannuksista, mutta kyllähän nuo todella kätevät ovat. Thaimaassakin olen noihin törmännyt joissain isommissa risteyksissä. Siellä on näkynyt myös autoilijoille sekunnit.
Tämä myös kohta on hyvä pointti.
Sekunttinäyttö on kätevä. Olen ajellut nelisen vuotta Pietarissa ja täällä sekunttinäytöt ovat käytännössä kaikissa liikennevaloissa. Kätevä systeemi.
No jo on taas elintärkeä asia mietittävänä :facepalm:
Italialaiset prätkävieraani ovat aina naureskelleet suomalaista liikennevalokulttuuria. Vaikka risteyksestä näkee silmänkantamattomiin, että tie on tyhjä, esivallalle nöyrät suomalaiset odottavat kuuliaisesti vihreää valoa... Italiassa torvet jo soisivat konserttina takaa...
Ja painapas torvea, jos edellä ajava ei tajua vihreiden jo vaihtuneen, se on syvin loukkaus ja saatat saada kuskin ryntäämään kohti jalan, sitä vastaan, että lähtisi menemään.
En sano, että Italialainen käytäntö on parempi, mutta liikenne soljuu siellä huomattavasti paremmin liikennetiheyksiä verraten.
Itse asiasta, sekuntikellot... my ass!
Quote from: P on 15.08.2013, 11:13:53
Sekunttinäyttö on kätevä. Olen ajellut nelisen vuotta Pietarissa ja täällä sekunttinäytöt ovat käytännössä kaikissa liikennevaloissa. Kätevä systeemi.
Ajellut, mutta eihän tässä jutussa ajavien sekuntivaloista puhuta mitään.
Hyvät on valot Venäjällä. Mutta Suomessa varmaan samantien valot asennetaan myös liikenneympyröihin.
Quote from: Tahma on 15.08.2013, 11:01:18
En tiedä kustannuksista, mutta kyllähän nuo todella kätevät ovat. Thaimaassakin olen noihin törmännyt joissain isommissa risteyksissä. Siellä on näkynyt myös autoilijoille sekunnit.
Jep. Autoilijat kaistojen välistä ohittanut skootteriblokki lähtee ylittämään risteystä jo sekunteja ennen vihreää valoa, eikä häiritse heitä. Jalankulkijatkin tajuavat syöksyä alta pois vähemmän tappavan liikenteen lähtiessä ensin.
Quote from: dothefake on 15.08.2013, 11:24:58
Hyvät on valot Venäjällä. Mutta Suomessa varmaan samantien valot asennetaan myös liikenneympyröihin.
Suomessa on ollut valoja jo vuosikymmenet liikenneympyröissä.
Maksaisi paljon. Toisaalta mitä järkeä on tehdä kalliita asfaltoituja moottoriteitä ja liittymiä kun soratietäkin pääsee ihan hyvin.
Mietinpä tässä vaan että mitenköhän toi toimii yhteen olemassaolevien systeemien kanssa.
Esimerkiksi bussin "vihreä linja" napin kanssa.. jos jalankulkijalla lukee että vihreä tulee 10s kuluttua ja bussi saakin oman vihreän linjansa keskuskoneelta, lukeekin ruudussa yhtäkkiä 45s jalankulkijalle. Ei varmaan herätä luottamusta ja "vähennä stressiä".
Hyvä idea mielestäni, pitää vaan miettiä että toimisko enneku lähetään heitteleen miljoonia kaivoon.
Quote from: Tahma on 15.08.2013, 11:01:18
En tiedä kustannuksista, mutta kyllähän nuo todella kätevät ovat. Thaimaassakin olen noihin törmännyt joissain isommissa risteyksissä. Siellä on näkynyt myös autoilijoille sekunnit.
Tuo olisi nimen omaan autoilijalle erittäin hyvä systeemi, jos autoilija näkisi kuinka monta sekunttia vihreätä tai punaista on jäljellä. Osaisi sovittaa nopeutensa sitten sen mukaan, ettei tarvitsisi pysähtyä välttämättä ollenkaan. Tämä taas vähentäisi polttoaineen kulutusta tehokkaasti.
Quote from: IMMane on 15.08.2013, 11:34:16Maksaisi paljon. Toisaalta mitä järkeä on tehdä kalliita asfaltoituja moottoriteitä ja liittymiä kun soratietäkin pääsee ihan hyvin.
Paljon liikennöidyn soratien kunnossapito maksaa enemmän, kuin asfaltoidun pätkän kunnossapito.
Quote from: vihapuhegeneraattori on 15.08.2013, 11:36:07
Mietinpä tässä vaan että mitenköhän toi toimii yhteen olemassaolevien systeemien kanssa.
Esimerkiksi bussin "vihreä linja" napin kanssa.. jos jalankulkijalla lukee että vihreä tulee 10s kuluttua ja bussi saakin oman vihreän linjansa keskuskoneelta, lukeekin ruudussa yhtäkkiä 45s jalankulkijalle. Ei varmaan herätä luottamusta ja "vähennä stressiä".
Hyvä idea mielestäni, pitää vaan miettiä että toimisko enneku lähetään heitteleen miljoonia kaivoon.
Mietintöä kehiin. Mutta ei sellaista mietintöä että sielläkin sitä ja tätä ja ulkomaalainen sanoi niin ja näin suomen liikenteestä ja sen pohjalta toteutus. Ensi kädessä pitää miettiä minkälainen systeemi todella toimisi ja olisi järkevä suomen oloissa suomalaisille tarkoitettuna ja tämän jälkeen katsoa mitä systeemejä muualla on ja ottaa niistä vinkkiä jos on otettavaa.
Quote from: IMMane on 15.08.2013, 11:34:16Maksaisi paljon. Toisaalta mitä järkeä on tehdä kalliita asfaltoituja moottoriteitä ja liittymiä kun soratietäkin pääsee ihan hyvin.
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 11:39:27
Paljon liikennöidyn soratien kunnossapito maksaa enemmän, kuin asfaltoidun pätkän kunnossapito.
Pitää hieman vähemmän kunnossa niin maksaa vähemmän kuin asfalttitie. Eikä muuten asfaltointi ihan ilmaista ole.
Quote from: KalleK on 15.08.2013, 11:18:55
No jo on taas elintärkeä asia mietittävänä :facepalm:
Tosiaan voi olla elintärkeä. Kun kello näyttää montako sekuntia on vihreään, voi jäädä jokunen "kiireisen" jalankulkijan syöksyistä tietä ylittämään punaisilla tekemättä = jokunen henki/ vakava loukkaantuminen tapahtumatta. Tuosta voi tulla ihan rahasäästöä, kun katsellaan terveydenhuollon kuluja vs. laitteiden hintaa.
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 11:36:24
Quote from: Tahma on 15.08.2013, 11:01:18
En tiedä kustannuksista, mutta kyllähän nuo todella kätevät ovat. Thaimaassakin olen noihin törmännyt joissain isommissa risteyksissä. Siellä on näkynyt myös autoilijoille sekunnit.
Tuo olisi nimen omaan autoilijalle erittäin hyvä systeemi, jos autoilija näkisi kuinka monta sekunttia vihreätä tai punaista on jäljellä. Osaisi sovittaa nopeutensa sitten sen mukaan, ettei tarvitsisi pysähtyä välttämättä ollenkaan. Tämä taas vähentäisi polttoaineen kulutusta tehokkaasti.
Noin on Pietarissa. Sekunttinäytöt sekä jalankulkijoille, että autoilijoille. Lisäksi vihreä alkaa vilkkumaan viimeisille 3-4 sekunnille, jonka näkee jo kauempaa. Lisää ennakointia liikennevaloissa ihan luonnostaan, verrattuna meidän systeemiin. Pakko sanoa, että kerrankin vanja on hoitanut jotain paremmin kuin meillä hoidetaan.
Quote from: IMMane on 15.08.2013, 11:46:38Quote from: IMMane on 15.08.2013, 11:34:16Maksaisi paljon. Toisaalta mitä järkeä on tehdä kalliita asfaltoituja moottoriteitä ja liittymiä kun soratietäkin pääsee ihan hyvin.
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 11:39:27Paljon liikennöidyn soratien kunnossapito maksaa enemmän, kuin asfaltoidun pätkän kunnossapito.
Pitää hieman vähemmän kunnossa niin maksaa vähemmän kuin asfalttitie. Eikä muuten asfaltointi ihan ilmaista ole.
En ymmärtänyt kommenttiasi. Soratie on jatkuvasti alttiina sään vaikutuksille ja kaikki liikennöinti kuluttaa tien soramassoja. Asfalttipäällystetty tie ei ole näiden kyseisten tekijöiden vaikutuksen alaisena, muuten, kuin sen pinnan kulumisen kautta liikennöinnin myötä.
Quote from: P on 15.08.2013, 11:13:53
Sekunttinäyttö on kätevä. Olen ajellut nelisen vuotta Pietarissa ja täällä sekunttinäytöt ovat käytännössä kaikissa liikennevaloissa. Kätevä systeemi.
Myös Tartossa on sellaiset.
Helsinkiinhän nämä tulisivat ensimmäiseksi. Ketkä siellä ovatkaan päättämässä kaupungin asioista? Vihreät ja Kokoomus. En luottaisi näiden puolueiden kykyyn/haluun tehdä yksityisautoilua yhtään helpommaksi. Joukkoliikenteen kannattavuudeksi Helsingin liikenne on jo nyt sotkettu liiallisin nopeusrajoituksin ja liikennevalojen syklityksen torppaamisella(epäedullisella aikajaksotuksella.
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 12:03:24
En ymmärtänyt kommenttiasi. Soratie on jatkuvasti alttiina sään vaikutuksille ja kaikki liikennöinti kuluttaa tien soramassoja. Asfalttipäällystetty tie ei ole näiden kyseisten tekijöiden vaikutuksen alaisena, muuten, kuin sen pinnan kulumisen kautta liikennöinnin myötä.
Minä en täysin ymmärtänyt lähtökohtaista perusteluasi siitä miksi asfalttitiet ovat parempia kuin soratiet. Eli sinun mielestäsi ilmeisesti sen takia koska ylläpito asfalttitiessä on hieman halvempaa. Ajattelen asiaa eli asfalttitien paremmuutta suhteessa soratiehen laajemmasta näkökantista. Puolestani hyvä asfalttitie saa maksaa melko paljonkin. Pääasia kait että olemme molemmat asfalttitien kannalla. Asfaltti ftw.
Muuttukoot uusia valitessa tai vanhoja uusittaessa, jos nämä uudet eivät ole olennaisesti kalliimpia. Tosin voisivathan poliitikot tyhmempäänkin rahaa tuhlata, kuten lahjoittaa Kreikkaan. Miinuspuoli näissä tietysti on se, että jos luku taulussa on iso, niin sitten varmasti ihmiset menevät punaisiin etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa ihmiset ovat tärkeämpiä ja siten kiireisempiä.
Todellista kansainvälisyyttä olisi ottaa liikennekulttuurin mallia vaikkapa Vietnamista (Ho Chi Minh eli SAIGON) (en viitsi linkata esimerkkiä muslimimaan liikennettä ettei syytetä liikennekulttuurirasssismista)
(http://www.travelwireasia.com/wp-content/uploads/2011/12/Ho-Chi-Minh.jpg)
Quote from: IMMane on 15.08.2013, 12:32:34
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 12:03:24
En ymmärtänyt kommenttiasi. Soratie on jatkuvasti alttiina sään vaikutuksille ja kaikki liikennöinti kuluttaa tien soramassoja. Asfalttipäällystetty tie ei ole näiden kyseisten tekijöiden vaikutuksen alaisena, muuten, kuin sen pinnan kulumisen kautta liikennöinnin myötä.
Minä en täysin ymmärtänyt lähtökohtaista perusteluasi siitä miksi asfalttitiet ovat parempia kuin soratiet. Eli sinun mielestäsi ilmeisesti sen takia koska ylläpito asfalttitiessä on hieman halvempaa. Ajattelen asiaa eli asfalttitien paremmuutta suhteessa soratiehen laajemmasta näkökantista. Puolestani hyvä asfalttitie saa maksaa melko paljonkin. Pääasia kait että olemme molemmat asfalttitien kannalla. Asfaltti ftw.
En minä kirjoittanut, että asfalttitiet olisivat parempia kuin soratiet, tai että asfalttitien ylläpito olisi halvempaa kuin soratien, vaan kirjoitin
paljon liikennöidyn soratien kunnossapidon olevan kalliimpaa, kuin paljon liikennöidyn asfalttitien. Soratie on suht huoltovapaa, jos sillä ei ole liikennettä, eikä se liikenne ole kovin raskasta.
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 11:39:27
Quote from: IMMane on 15.08.2013, 11:34:16Maksaisi paljon. Toisaalta mitä järkeä on tehdä kalliita asfaltoituja moottoriteitä ja liittymiä kun soratietäkin pääsee ihan hyvin.
Paljon liikennöidyn soratien kunnossapito maksaa enemmän, kuin asfaltoidun pätkän kunnossapito.
Nooh, tuo riippuu liikennemääristä ja tien kunnosta.
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 13:01:13
Quote from: IMMane on 15.08.2013, 12:32:34
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 12:03:24
En ymmärtänyt kommenttiasi. Soratie on jatkuvasti alttiina sään vaikutuksille ja kaikki liikennöinti kuluttaa tien soramassoja. Asfalttipäällystetty tie ei ole näiden kyseisten tekijöiden vaikutuksen alaisena, muuten, kuin sen pinnan kulumisen kautta liikennöinnin myötä.
Minä en täysin ymmärtänyt lähtökohtaista perusteluasi siitä miksi asfalttitiet ovat parempia kuin soratiet. Eli sinun mielestäsi ilmeisesti sen takia koska ylläpito asfalttitiessä on hieman halvempaa. Ajattelen asiaa eli asfalttitien paremmuutta suhteessa soratiehen laajemmasta näkökantista. Puolestani hyvä asfalttitie saa maksaa melko paljonkin. Pääasia kait että olemme molemmat asfalttitien kannalla. Asfaltti ftw.
En minä kirjoittanut, että asfalttitiet olisivat parempia kuin soratiet, tai että asfalttitien ylläpito olisi halvempaa kuin soratien, vaan kirjoitin paljon liikennöidyn soratien kunnossapidon olevan kalliimpaa, kuin paljon liikennöidyn asfalttitien. Soratie on suht huoltovapaa, jos sillä ei ole liikennettä, eikä se liikenne ole kovin raskasta.
No suolaus tietty ylimääräistä asfalttitiehen nähden.
Vieläkö teitä saa suolata, eikö siinä mene maapallo pilalle?
Quote from: dothefake on 15.08.2013, 13:09:30
Vieläkö teitä saa suolata, eikö siinä mene maapallo pilalle?
Juu toki. Pohjavesialueilla vain vähennetty niinkuin kuuluukin.
Quote from: Sour-One on 15.08.2013, 13:07:45
No suolaus tietty ylimääräistä asfalttitiehen nähden.
Missä suolataan sorateitä, jollei oteta lukuun todella harvinaista kesäistä pölynsidontaa?
Nimimerkki: 50 kilometriä Mannerheimintie 1:stä.
Quote from: Faidros. on 15.08.2013, 13:14:13
Quote from: Sour-One on 15.08.2013, 13:07:45
No suolaus tietty ylimääräistä asfalttitiehen nähden.
Missä suolataan sorateitä, jollei oteta lukuun todella harvinaista kesäistä pölynsidontaa?
Nimimerkki: 50 kilometriä Mannerheimintie 1:stä.
Ympäri Suomen.
Edit: Ja tarkoitan tällä nimenomaan kesäsuolausta.
Quote from: Sour-One on 15.08.2013, 13:04:14Nooh, tuo riippuu liikennemääristä ja tien kunnosta.
Kuinka suurta liikennemäärien vaihtelua tulkitset "paljon liikennöidyllä" tiellä olevan?
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 13:21:25
Quote from: Sour-One on 15.08.2013, 13:04:14Nooh, tuo riippuu liikennemääristä ja tien kunnosta.
Kuinka suurta liikennemäärien vaihtelua tulkitset "paljon liikennöidyllä" tiellä olevan?
Oho. Nyt Veli pääsi näpäyttämään! Kyllä nyt hävettää!
;D ;D ;D ;D ;D ;D
Laitetaan nyt varoiksi muutama hymiö perään.
No sekuntinäyttö on toki hyvä kevyelle ja raskaalle liikenteelle ennakoivan liikkumisen vuoksi. Ja halpisratkaisu on tietysti ne muutamaa sekuntia ennen vaihtumista vilkkuvat valot.
Jos halutaan todella toimiva liikenne, kannattaa hävittää valoista 2/3, säätää loput fiksusti, rakentaa liikenneympyröitä ja avata tukittuja katuja.
Ongelma vain on se, että erityisesti Helsingissä valojen tarkoitus ei missään olusuhteissa ole tehdä liikkumisesta joustavaa, vaan tukkia se. Puhdasta vittuilua. Tämän on muuten todennut stadin entinen liikennevalodorka Kari Sane.
Minusta nykyinen systeemi on sen verran hyvä, ettei sitä toimivana kannata alkaa vaihtamaan. Pakkohan noita miljoonia valotauluja on kuitenkin joskus uusia, niin uusitaan sitten korjausten ja vaihtojen yhteydessä.
Kallis ja turha systeemi. Ylläpidon menot vielä päälle. Kyllä ne valot vaihtuu ilman sekuntinäyttöäkin.
Mitään varsinaista hyötyä ei järjestelmästä ole, on vain turhaa ja kallista hifistelyä.
Järjestelmän hankinnan perusteeksi ei riitä se, että muillakin on.
Quote from: Goman on 15.08.2013, 17:28:05
Kallis ja turha systeemi. Ylläpidon menot vielä päälle. Kyllä ne valot vaihtuu ilman sekuntinäyttöäkin.
Mitään varsinaista hyötyä ei järjestelmästä ole, on vain turhaa ja kallista hifistelyä.
Järjestelmän hankinnan perusteeksi ei riitä se, että muillakin on.
Vaan onhan siitä monia hyötyjä, siis autoilijoiden kannalta.
- Punaisia päin ajaminen vähenee, koska autoilijat näkevät kuinka kauan vihreitä on jäljellä.
- Polttoaineen kulutus vähenee, koska autoilijat näkevät kuinka paljon punaista on jäljellä ja osaavat täten sovittaa ajonopeutensa siten, että valot vaihtuvat vihreäksi.
Minä ehdotan, että laitetaan videomonitorit valoihin, niin voi katsella tv:tä odotellessa, etteivät nykyajan ADHD-ihmiset pitkästy.
Tuo voisi olla hyvä uudistus vilkasliikenteisille alueille.
Itse kuitenkin kannattaisin pari muuta muutosta kevyen liikenteen näkökulmasta.
Useammalla tiellä pitäisi poistaa kevyen liikenteen painonapit liikennevaloista kokonaan (siis ainakin niistä paikoista, missä kevyt liikenne menee päätien suuntaani). Niissä kevyen liikenteen valot vaihtuisivat aina samaan aikaan, kun samaan suuntaan menevillä autoilla.
Siis jos kevyen liikenteen liikennevalossa mennään samaan suuntaan kuin päätien autoilijat menevät.
Nyt siinä käy niin, että kevyen liikenteen henkilön pitää erikseen painaa saadakseen vihreän valon ja sitten vielä pitää odottaa seuraavaa kierrosta, jotta pääsee yli, vaikka samaan suuntaan menevillä autoilla on vihreä ja 100%, että kukaan ei voi kääntyä hänen päälle, kun kaikilla kääntyvillä/päätien ylittävillä on punainen.
Lisäksi hiljaisina aikoina liikennevalot voidaan sulkea vähäliikenteisiltä teiltä ja liikkujien pitää noudattaa kolmioita.
Quote from: YLE, Marcus ZiemannVasemmistoliiton valiokuntajäsen Eija Tiainen on käynyt ulkomailla
Toimittajalla on sentään huumorintajua.
Ei mutta joo, eikun lisää rahaa haisemaan. Uusitaan liikennevalot, kun ei tiedä mihin sitä rahaa enää vielä syytäisi. Saisiko niihin myös jotain mukavaa musiikkia ankean piipityksen tilalle? Tai edes vaikka naksumista? Kävin kerran ulkomailla, jossa niistä tolpista kuului sellaista naksumista. Voisiko Suomeenkin saada naksuvia tolppia?
QuotePerussuomalaisille vaihtuvat sekunnit olisivat mieleen. Valiokuntajäsen Reijo Tossavainen sanoo olevansa lämpimästi asian kannalla.
No sehän on selvä, että taikaseinäpersut ovat lämpimästi kaiken irrelevantin vehtaamisen kannalla. Jos joku persukansanedustaja lukee tämän, voisitteko nostaa ryhmäpalaverissanne esille myös tämän tolppien naksumattomuusasian. Asia on mielestäni tärkeä.
Ei se riitä. Itse ongelma on, että valoissa ihminen on ilmiselvästi mies. Ainakin punaisen valon kohdalle on saatava tasa-arvoisesti nainen. Keltainen valo on varattu maahanmuuttajahahmolle, sanoo vähemmistövaltuutetun toimisto.
QuoteSen sijaan vihreät vastustavat. Myös valiokunnassa istuva Oras Tynkkynen pitäisi nykyiset liikennevalot.
Ymmärrän virheiden vastustuksen: anna pirulle pikkusormi ja se vie koko käden! Virolaisethan ovat tunnetusti
äärioikeistolaisia nuivia:
QuoteUlkomaat 2.8.2012 klo 18:42
Viro ei kiinnosta turvapaikkana - alkuvuonna vain 15 hakijaa
http://yle.fi/uutiset/viro_ei_kiinnosta_turvapaikkana_-_alkuvuonna_vain_15_hakijaa/6240524
Minusta olisi mukavaa jos vihreitä ei täytyisi odotella, vaan näkis sen ajan suoraan. Samoin tietäisi kannattaako ehtiä. Toki nykyvaloissakin näet samaan suuntaan menevästä kevyen liikenteen valosta, milloin autotien valot ovat pian vaihtumassa. Heille kun ne vaihtuu aina ensin.
Ajan lähes vuosittain pohjoisitaliassa autolla, enkä ole huomannut mitään tööttäilyä vaikka ajan sääntöjen mukaan. Takseja lukuunottamatta harva ajaa päin punaisia. Jenkeissä tulee myös ajettua usein ja siellä saan välillä tööttäykset, jos en huomaa, että risteyksestä saa kääntyä punasia päin oikealle. Se on oikeasti hyvä keksintö. Kuulemma jakeluautojen tietsikat suunnittelevat siellä reitin niin, että mahdollisimman usein käännytään oikealle.