QuoteMaahanmuuttaja-opet koulunpenkille Jyväskylässä
Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on käynnissä toistamiseen haku maahanmuuttajataustaisten opettajien pätevöitymiskoulutukseen. Ensimmäisellä kerralla viime vuonna koulutukseen haki 26 ulkomailla opettajaksi valmistunutta.
Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on elokuun loppuun saakka käynnissä maahanmuuttajataustaisille opettajille suunnattu pätevöitymiskoulutus.
Pedagogisen opetuksen lisäksi pätevöitymiskoulutuksella parannetaan opiskelijoiden suomenkielen taitoa.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun koulutussuunnittelja Milla-Maarit Salon mielestä korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaamista pitää hyödyntää.
- Tällä hetkellä esimerkiksi ammatillisen koulutuksessa maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden keskeyttäminen on tosi suurta. Itsekin maahanmuuttajataustainen opettajia pystyy ehkä paremmin suomalaisia opettajia paremmin ymmärtämään ja tukemaan opiskelijoita. Sitä kautta saataisiin tutkintojen läpäisyaste nykyistä paremmaksi, Salo sanoo.
Tekeillä väitöskirjakin
Pätevöitymiskoulutuksen kustantaa opetus- ja kulttuuriministeriö.
Ensimmäiseen koulutukseen haki 26 ulkomailla opettajaksi valmistunutta ja heistä 17 valittiin koulutukseen. Tänä syksynä paikkoja on tarjolla 10-15.
Viimevuotinen pätevöitymiskoulutus toi töitä usealle maahanmuuttajataustaiselle opettajalle, mutta yksikään heistä ei sijoittunut Jyväskylään.
Viime vuonna koulutukseen osallistunut venäläinen Anatoli Stikhin tekee maahanmuuttajataustaisten opettajien pätevöitymiskoulutuksesta väitöskirjaa.
YLE Keski-Suomi (http://yle.fi/uutiset/maahanmuuttaja-opet_koulunpenkille_jyvaskylassa/6763970?origin=rss)
QuoteMaahanmuuttajataustaisia opettajia tarvitaan
Uusi koulutus käynnistyy syksyllä
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä kasvaa ja sitä myötä myös maahanmuuttajataustaisia opettajia tarvitaan oppilaitoksiin lisää. Samankaltainen tausta auttaa ymmärtämään ja tukemaan oppimista paremmin.
– Ammatillisen koulutuksen puolella maahanmuuttajat esimerkiksi keskeyttävät opinnot muita useammin. Kipukohdat ovat hyvin erilaisia, ja aitoa ymmärrystä sekä tukea tarvitaan, jotta kukaan ei jäisi vaille ammattitaitoa. Suomi tarvitsee jokaista uutta osaajaa, kertoo koulutussuunnittelija Milla-Maarit Salo Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.
– Opetussuunnitelmiin tarvitaan kansainvälistä näkökulmaa. Monikulttuurinen osaaminen ei hyödytä vain maahanmuuttajia, sillä jokaisen opinnoistaan valmistuvan on pystyttävä tulevaisuudessa työskentelemään yhä monikulttuurisemmissa työympäristöissä.
...
Jyväskylän ammattikorkeakoulu (http://www.jamk.fi/uutiset/2/0/maahanmuuttajataustaisia_opettajia_tarvitaan)
Quote– Opetussuunnitelmiin tarvitaan kansainvälistä näkökulmaa. Monikulttuurinen osaaminen ei hyödytä vain maahanmuuttajia, sillä jokaisen opinnoistaan valmistuvan on pystyttävä tulevaisuudessa työskentelemään yhä monikulttuurisemmissa työympäristöissä.
Miten niin "on pystyttävä"? Jos asiat jatkuvat samaa rataa niin vissiin joo, mutta ei se ole kiveen kirjoitettu että Suomeen pitää tulevina vuosikymmeninäkin rahdata kaksin käsin vierasperäistä ainesta. On ymmärrettävää että koulut koettavat haistella ajankohtaisia tuulia, mutta tällainen tarkoitushakuinen ja kritiikitön kirjoittelu sapettaa.
Quote from: Iloveallpeople on 06.08.2013, 15:04:39
Itsekin maahanmuuttajataustainen opettajia pystyy ehkä paremmin suomalaisia opettajia paremmin ymmärtämään ja tukemaan opiskelijoita. Sitä kautta saataisiin tutkintojen läpäisyaste nykyistä paremmaksi, Salo sanoo.
Salo sönköttää päin helvettiä. Muutaman kirjoitusvirheen huomaan tuosta tekstistä. Ja suomennos lainaukseen:
mamuopettaja päästää mamuoppilaat helpommin luokaltaan kuin potunenä = ei niin montaa luokalle jäänyttä = menestystarina!
Sa ymmarra mun kultuuri, sa paasta mut lapi huva arvosana.
Suomi kaipaa suomalaista kulttuuria ja kieltä ymmärtämätöntä opettajakuntaa kuin reikää päähän.
Quote from: Iloveallpeople on 06.08.2013, 15:21:48
– Opetussuunnitelmiin tarvitaan kansainvälistä näkökulmaa. Monikulttuurinen osaaminen ei hyödytä vain maahanmuuttajia, sillä jokaisen opinnoistaan valmistuvan on pystyttävä tulevaisuudessa työskentelemään yhä monikulttuurisemmissa työympäristöissä.
...
Jyväskylän ammattikorkeakoulu (http://www.jamk.fi/uutiset/2/0/maahanmuuttajataustaisia_opettajia_tarvitaan)
[/quote]
En minä ole huomannut, että suomalaisilla olisi kovin kummoisia ongelmia toimia (sivistyneessä) kansainvälisessä ympäristössä.
"Monikulttuurisemmat työympäristöt" lieneekin vain siisti termi eri puolella Eurooppaa sijaitseville paikallisille paskastanioiden etäispesäkkeille.
Quote from: Toadie on 06.08.2013, 16:50:22
Sa ymmarra mun kultuuri, sa paasta mut lapi huva arvosana.
Tätähän se on, helpotuksia ja sormien välistä katsomista. Eri standardit mamuille ja suomalaisille, "positiivista" syrjintää ennä muuta sontaa. Kunhan vain pinta kiiltää ja homma näyttää paperilla hyvältä, niin kaikki moku-infrassa ovat tyytyväisiä.
QuoteOpetussuunnitelmiin tarvitaan kansainvälistä näkökulmaa.
No tietenkin tarvitaan.
Erottuuhan Suomi jo PISA-testeissäkin monesta kansainvälisemmästä maasta. Pitäisi päästä vähintään samalle tasolle muiden maiden kanssa. Mitähän ne oikein maailmalla meistä muuten ajattelevat? :roll:
Kuka tahansa tarpeeksi kaukaa tullut ei välttämättä ole asiantuntija. Se, että saadaan esim. venäläinen opettaja muuntokoulutettua vastaamaan täkäläistä vaatimustasoa on toki hyvä asia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti sitä, että tämän luokalla olevat somalit soputuisivat yhtään sen paremmin kouluun kuin muidenkaan opettajien alaisuudessa. Se, että tulee jostain muusta kulttuurista, ei tarkoita siis sitä, että olisi kaikkien eri kulttuurien asiantuntija.
Ainoa ero voisi tulla siitä, että venäläinen opettaja ymmärtää paremmin venäjää, jolloin venäläiset oppilaat saattavat vähentää oman kielen puhumista keskenään, kun se opettajakin ymmärtää. Kuitenkin jos lähtökohtaisesti luokassa puhutaan samaa kieltä, ei tämäkään ole kovin hyvä perustelu. Saattaisi mennä siihen, että opettaja ja pari oppilasta puhuvat kieltä, jota kukaan muu ei luokassa ymmärrä.
Kuitenkaan en missään nimessä vastusta maahanmuuttajien koulutusta. Itse arvostan esim. venäläisfyysikoita, varsinkin ydinfysiikan alalla. Valitettavasti en ole vielä yhteenkään somalialaiseen koneinsinööriin töiden puolesta tutustunut...
Quote- Tällä hetkellä esimerkiksi ammatillisen koulutuksessa maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden keskeyttäminen on tosi suurta. Itsekin maahanmuuttajataustainen opettajia pystyy ehkä paremmin suomalaisia opettajia paremmin ymmärtämään ja tukemaan opiskelijoita. Sitä kautta saataisiin tutkintojen läpäisyaste nykyistä paremmaksi, Salo sanoo.
Eli pitääkö tuosta nyt ymmärtää että mamu-opiskelijoiden keskeytykset ovat pottunokkien syytä eikä esim mamu-opiskelijoiden opiskelumotivaatiossa olisi mitään vikaa? Onpa yllätys...
Tutkintojen läpäisyaste? MItä hattivattia se tarkoittaa? Siis suomeksi? :roll:
Quote from: Malla on 08.08.2013, 11:22:50
Tutkintojen läpäisyaste? MItä hattivattia se tarkoittaa? Siis suomeksi? :roll:
Tarkoittaa kuinka moni ammatillisen tutkinnon aloittanut saa sen suoritettua määritetyn ajan puitteissa.
Mamu tarvitsee opettajakseen toisen mamun, että pärjää koulussa. Suomalainen ei kelpaa.
Mamu tarvitsee poliisikseen toisen mamun, ettei saa sakkoja. Suomalainen ei taaskaan kelpaa.
Mamu tarvitsee naapurikseen toisia mamuja, jotta yhteiselo naapurustossa onnistuisi. Suomalaisia ei enään tarvita Suomessa.
Quote from: capedcrusader on 08.08.2013, 16:19:10
Mamu tarvitsee opettajakseen toisen mamun, että pärjää koulussa. Suomalainen ei kelpaa.
Mamu tarvitsee poliisikseen toisen mamun, ettei saa sakkoja. Suomalainen ei taaskaan kelpaa.
Mamu tarvitsee naapurikseen toisia mamuja, jotta yhteiselo naapurustossa onnistuisi. Suomalaisia ei enään tarvita Suomessa.
Mamuille kelpaa oikein mainiosti suomalaisten veronmaksajien rahoilla kustannettu sosiaaliturva ja ehtymätön taikaseinä. On meistä spermanaamoista kuitenkin jotakin hyötyä eksoottisille ja "ahkerille" uus-suomalaisille.