Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: Outo olio on 20.07.2013, 23:59:08

Title: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Outo olio on 20.07.2013, 23:59:08
En nähnyt tätä juttua täällä vielä. Hyvinkotoutuneita mukavia nuoria miehiä (mutta :flowerhat::n mielestä ikävä vain, että eivät ole somaleita, eivätkä edes muslimeita, vaan vain katolilaisia. No, ovat sentään mustia, ja Ghanasta.)


Quote from: Vantaan Sanomat keskiviikkona 10.7.2013 sivu 18Kirkkomusiikki vaihtui räppiin


MUSIIKKI Ghanasta kotoisin olevat kaksoset räppäävät Tripple 2-bändiä maailmalle

Jonna Hovi-Horkan
[email protected]


Kun ghanalaiset kaksoset Akrong ja Chris saapuivat Suomeen kahdeksan vuotta sitten alku oli hankala. Kumpikaan ei osannut suomea, ja ilmasto on kaukana Ghanan trooppisesta.

Kun suomen kieli ei sujunut, löytyi universaali kieli musiikista. Musiikki on aina ollut osa miesten elämää, sillä Ghanassa pojat asuivat tätinsä luona, joka oli
innokas musiikin ystävä.

-Tätimme soitti ja lauloi bändissä. Kuuntelimme lapsena paljon myös rap-musiikkia, koska isoveljemme oli dj.

Chrisin ensimmäiset musiikkikokeilut olivat kuitenkin kaukana rapista.

-Soitin pari vuotta kitaraa kirkossa.

Kerran Chris tuli kotiin ja näki, kuinka Akrong harjoitteli räppäämistä iPadin opastuksella.

Akrong nauhoitti itse tekemänsä biisin ja vei sen kouluun. Katselin, kuinka kaikki kiinnostuivat siitä, ja ajattelin, että voisin itsekin kokeilla.

Kaksoset alkoivat harjoitella yhdessä, ja eka keikka koulussa oli menestys.

-En olisi voinut kuvitellakaan, että suomalaiset kiinnostuvat niin paljon musiikista, jota esitämme. Päätin, että tätä haluan tehdä jatkossakin, sanoo Akrong.

Bändin erikoinen nimi Tripple 2 tulee pyhästä kolminaisuudesta.

-Isä, Poika ja Pyhä Henki. Usknto on ollut meille tärkeä asia, olemme katolilaisia, ja halusimme että se näkyy bändin nimessä, kertoo Akrong.

-Ja numero kaksi tulee tietysti siitä, että olemme kaksosia.

Bändin sanoituksissa uskonto ei näy.

-Biisit kertovat elämästä. Esimerkiksi Life ain't easy kertoo lapsuudestamme ja eräs toinen biisi vastustaa rasismia, hyväntuulinen Akrong selittää.


Viisi vuotta on kulunut ensimmäisestä koulukeikasta, ja nyt Tripple 2 on löytänyt oman tyylinsä.

-Haluamme tehdä musiikkia, jossa yhdistyy rap, dubstep, afrobeat ja hiphop. Sellaista ei Suomessa tee vielä kukaan, sanoo Akrong.

Bändin musiikillisia esikuvia on muun muassa Dr. Dre.

-Hän osaa hoitaa hienosti kaikki osa-alueet musiikissa. Lisäksi hän on vaikutusvaltainen, mutta nöyrä.

Liika ylpeys ei vaivaa Tripple 2-bändin artistejakaan. Järkevinä miehinä he ovat hankkineet myös ammatillisen koulutuksen. Akrong on rakennusalalla ja Chris on hitsaaja.

-Jos musiikista ei saa elantoa, teen mielelläni hitsaajan hommia. Pidän niistä, Chris hymyilee.

Quote
Tripple 2

Bändin jäsenet Akrong ja Chris syntyivät 22 vuotta sitten Ghanassa, Afrikassa.

Viimeiset kahdeksan vuotta miehet ovat asuneet Vantaalla.

Tripple 2:lta on ilmestynyt viime vuonna omakustanteinen EP-levy Straight Up.

Uusi sinkku julkaistaan syksyllä 2013 ja levy vuonna 2014.

(http://hommaforum.org/index.php?action=dlattach;topic=85705.0;attach=26238;image)
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: matkamiehiii on 21.07.2013, 00:04:19
Miksiköhän joka toinen musta mies (ei somali) joka tulee suomeen rupea "räppäriksi"


QuoteKun ghanalaiset kaksoset Akrong ja Chris saapuivat Suomeen kahdeksan vuotta sitten alku oli hankala. Kumpikaan ei osannut suomea, ja ilmasto on kaukana Ghanan trooppisesta.
Miten niin saapui Suomeen, soutuveneelle souti Suomeen vai miten? Käsittääkseni Suomi ei ota ghanalaisia pakolaisina...

QuoteBändin musiikillisia esikuvia on muun muassa Dr. Dre.
Dr Dre on gangsta-räppäri, kuuluuko nuokin ghanalaiset johonkin jengiin joka ryöstelee ihmisiä vai miksi moinen esikuva?

(http://lovexlife.com/wp-content/uploads/2012/09/2.-Dr.-Dre-The-Source-1992.jpg)
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Tabula Rasa on 21.07.2013, 00:06:42
Edustanee tarkasti sitä kristillisyyttä jota kirkossa kuulutetaan. Eli ne jotka tykkää menkööt kirkkoon. Me yhä useammat, erovat.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Lodi on 21.07.2013, 00:41:29
Like a boss . . .
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Outo olio on 21.07.2013, 01:16:23
Quote from: matkamiehiii on 21.07.2013, 00:04:19
QuoteBändin musiikillisia esikuvia on muun muassa Dr. Dre.
Dr Dre on gangsta-räppäri, kuuluuko nuokin ghanalaiset johonkin jengiin joka ryöstelee ihmisiä vai miksi moinen esikuva?

Tähän liittyen, lavalla Dr. Dre ja Snoop Dogg, esityksen introon kuuluu simuloitu henkirikos viinakaupassa, esityksessä "uhriin" ammutaan toistakymmentä luotia.

Dr.Dre & Snoop Dogg - The Next Episode
http://www.youtube.com/watch?v=gCkNxuepBW8 (http://www.youtube.com/watch?v=gCkNxuepBW8)
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: guest8788 on 21.07.2013, 01:20:02
MySpacesta ja mikseri.netistä löytyneet kappaleet olivat juurikin niin mielikuvituksetonta, degeneroitunutta ja läpeensä kaupallista perseenketkutusmusiikkia, kuin mitä olettaa saattoi. Lehtijutusta syntyneen kuvan perusteella toivon kuitenkin Akrongille ja Chrisille onnea ja menestystä.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Veikko on 21.07.2013, 02:53:11
http://www.youtube.com/watch?v=BHm5dgHZZJE - a piece of shit.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: IDA on 21.07.2013, 02:57:11
Papin pitäisi sanoa pojille, että kiroileminen on rumaa  :)
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Tabula Rasa on 21.07.2013, 02:57:58
Joo. Voisi yönsä käyttää paremminkin kuin tuon 3½min. Se sitten että missä tuossa se kristillisyys esiintyy jäi huomaamatta. Samaa motherfuckerpaskaa kuin miljardi muuta wannabetä. Ei jatkoon. 
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: matkamiehiii on 21.07.2013, 03:12:18
Gangsta rap jengi kulttuuri on rantautunut Suomeen, lienee vain ajan kysymys kunnes Helsingissä on omat bloods vs crips jengisodat menossa afrikkalaisten välillä. Edelleenkin ihmettelen mitä nämä tekee Suomessa, Ghanahan on subsaharan rikkaimpia maita.

http://www.youtube.com/watch?v=5jkJe-cYiwc (http://www.youtube.com/watch?v=5jkJe-cYiwc)
Tuossa vielä toinen niitten gangsta video missä he avoimesti laulaa "huorista, huumekaupasta ja ryöstämisestä ym.... todella kristillistä räppiä...
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Mika on 21.07.2013, 04:57:19
Quote from: matkamiehiii on 21.07.2013, 00:04:19
QuoteKun ghanalaiset kaksoset Akrong ja Chris saapuivat Suomeen kahdeksan vuotta sitten alku oli hankala. Kumpikaan ei osannut suomea, ja ilmasto on kaukana Ghanan trooppisesta.
Miten niin saapui Suomeen, soutuveneelle souti Suomeen vai miten? Käsittääkseni Suomi ei ota ghanalaisia pakolaisina...

Vastaaviin juttuihin törmää nykyään medioissa säännöllisin väliajoin. Jo pitempään on näyttänyt siltä, että virallinen maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka on pelkkä savuverho, jonka suojissa Suomeen voi esim. Afrikasta tai Venäjältä muuttaa asumaan lähes kuka tahansa, vaikkei kielitaitoa tai minkäänlaisia omatoimisen toimentulon hankkimisen edellytyksiä olisi.  Veronmaksajien piikkiinhän nämä ghanalaisetkin täällä räppäävät..     
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Faidros. on 21.07.2013, 05:13:08
Quote from: matkamiehiii on 21.07.2013, 03:12:18
http://www.youtube.com/watch?v=5jkJe-cYiwc (http://www.youtube.com/watch?v=5jkJe-cYiwc)
Tuossa vielä toinen niitten gangsta video missä he avoimesti laulaa "huorista, huumekaupasta ja ryöstämisestä ym.... todella kristillistä räppiä...

Mitä toi albiinonoita tuolla teki? Miksei sitä ole jo tapettu, kuivattu ja jauhettu taikapulveriksi?
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Eino P. Keravalta on 21.07.2013, 08:03:13
Onko kukaan neekeri milloinkaan säveltänyt klassista musiikkia? Saa kertoa, jos tietää; kysymys ei ollut retorinen..
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: törö on 21.07.2013, 08:20:43
Quote from: Eino P. Keravalta on 21.07.2013, 08:03:13
Onko kukaan neekeri milloinkaan säveltänyt klassista musiikkia? Saa kertoa, jos tietää; kysymys ei ollut retorinen..

Onhan noita ja olisi varmaan enemmänkin jos Euroopassa olisi ollut enemmän neekereitä klassisen musiikin kulta-aikaan.

http://www.blackpast.org/?q=perspectives/black-composers-and-musicians-classical-music-history (http://www.blackpast.org/?q=perspectives/black-composers-and-musicians-classical-music-history)
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Mika on 21.07.2013, 10:22:28
Musiikki on sellainen elämän osa-alue, jossa mustien (etenkin afroamerikkalaisten) saavutuksia ei kyllä voi millään mittarilla väheksyä.  Alkuperältään mustaa musaahan ovat esim. jazz, blues, funk, soul ja rap.  Itse olen mustan musiikin (poislukien rap) suuri ystävä. Klassisesta musiikista sitä vastoin en juurikaan välitä.  Kyse on puhtaasti makusioista, eikä eri tyylien hienoudesta tai paremmuudesta sinänsä.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Eino P. Keravalta on 21.07.2013, 10:27:19
Quote from: Mika on 21.07.2013, 10:22:28
Musiikki on sellainen elämän osa-alue, jossa mustien (etenkin afroamerikkalaisten) saavutuksia ei kyllä voi millään mittarilla väheksyä.  Alkuperältään mustaa musaahan ovat esim. jazz, blues, funk, soul ja rap.  Itse olen mustan musiikin (poislukien rap) suuri ystävä. Klassisesta musiikista sitä vastoin en juurikaan välitä.  Kyse on puhtaasti makusioista, eikä eri tyylien hienoudesta tai paremmuudesta sinänsä.

Itsekin olen mustan musiikin suuri ystävä ja arvostan bluesin, jazzin ja soulin suuruuksia. Valitettavasti mustat lopettivat hyvän musiikin tekemisen 1970-luvulla ja jättivät homman valkoisille.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: törö on 21.07.2013, 10:31:03
Quote from: Eino P. Keravalta on 21.07.2013, 10:27:19
Itsekin olen mustan musiikin suuri ystävä ja arvostan bluesin, jazzin ja soulin suuruuksia. Valitettavasti mustat lopettivat hyvän musiikin tekemisen 1970-luvulla ja jättivät homman valkoisille.

Jotka sitten saivat aikaiseksi mitä?

Sitä samaa studion makuista paskaa valkoisetkin nykyisin vääntävät. Taitoa ehkä on, mutta puntti ei ala väpättää. Hevimiehillä heiluu pää, mutta en tiedä mistä se johtuu.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Eino P. Keravalta on 21.07.2013, 10:43:57
Quote from: törö on 21.07.2013, 10:31:03
Quote from: Eino P. Keravalta on 21.07.2013, 10:27:19
Itsekin olen mustan musiikin suuri ystävä ja arvostan bluesin, jazzin ja soulin suuruuksia. Valitettavasti mustat lopettivat hyvän musiikin tekemisen 1970-luvulla ja jättivät homman valkoisille.

Jotka sitten saivat aikaiseksi mitä?

Sitä samaa studion makuista paskaa valkoisetkin nykyisin vääntävät. Taitoa ehkä on, mutta puntti ei ala väpättää. Hevimiehillä heiluu pää, mutta en tiedä mistä se johtuu.

No, onhan meillä vaikkapa seuraavien taiteilijoiden tuotanto: George Thorogood, Adele, Hugh Laurie, Michael Bolton, Joe Cocker, Van Morrison, Tom Jones, Amy Winehouse, Steven Tyler, Chris Farlowe, Duffy, Johnny Winter, Joss Stone...
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: törö on 21.07.2013, 10:48:55
^ Yksittäistapauksia ja vanhaa koulukuntaa löytyy kyllä mustiltakin kun alkaa marginaalia tonkia.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Eino P. Keravalta on 21.07.2013, 10:55:54
Quote from: törö on 21.07.2013, 10:48:55
^ Yksittäistapauksia ja vanhaa koulukuntaa löytyy kyllä mustiltakin kun alkaa marginaalia tonkia.

Totta kyllä.

Kyllähän jostain Mississippistä löytyy mustia bluesmuusikoita tänäkin päivänä. Mutta eipä heitä kukaan tunne. Enkä pidä esimerkiksi Tom Jonesin musiikkiin tutustumista marginaalin tonkimisena. Miehen kaksi viimeistä albumia ovat saaneet hyvän vastaanoton; ensimmäinen ( Praise & Blame ) taisi käydä Brittilistan kakkosenakin ja jatkuvasti keikkaileva mies vetää täydet salit Abu Dhabista Los Angelesiin.

Hieman mustavalkoistaen asia kyllä lienee niin, että mustan musiikin esittäminen on tänä päivänä aika paljon valkoisten harteilla. Hound Dog Taylor'in biisejäkin soittaa enää valkoinen George Thorogood.

Edit: Lisätty h-kirjain, kun en osannut kirjoittaa Abu Dhabia.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: törö on 21.07.2013, 11:02:19
Quote from: Eino P. Keravalta on 21.07.2013, 10:55:54
Enkä pidä esimerkiksi Tom Jonesin musiikkiin tutustumista marginaalin tonkimisena. Miehen kaksi viimeistä albumia ovat saaneet hyvän vastaanoton; ensimmäinen ( Praise & Blame ) taisi käydä Brittilistan kakkosenakin ja jatkuvasti keikkaileva mies vetää täydet salit Abu Dabista Los Angelesiin.

Tom Jones on perinteitä kunnioittava vanha pieru eikä ole sekaantunut nykyisin vallalla olevaan kattokaa kun mä osaan -koulukuntaan. Sama koskaa suurinta osaa tunnetuista valkoisista, jotka tekevät yhä elävältä vaikuttavaa musiikkia.

Booker T:kin on vanha pieru ja uusi levy vaikuttaa ostamisen arvoiselta. Siinä on edelleen samaa fiilistä kuin 50+ vuotta vanhassa Green Onionissa, vaikka tyyli ja instrumentit ovat vaihtuneet.

https://www.youtube.com/user/BookerTJonesVEVO (https://www.youtube.com/user/BookerTJonesVEVO)
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Mika on 21.07.2013, 11:17:02
Quote from: Eino P. Keravalta on 21.07.2013, 10:55:54
Hieman mustavalkoistaen asia kyllä lienee niin, että mustan musiikin esittäminen on tänä päivänä aika paljon valkoisten harteilla. Hound Dog Taylor'in biisejäkin soittaa enää valkoinen George Thorogood.

No onhan noita sentään.  Bluesmuusikoista voisi mainita ainakin juuri Pori Jazzeissa käyneen Robert Crayn, ja nuorta kaartia edustavan Gary Clark Jr:n, jota on verrattu jopa Jimi Hendrixiin. Soulin puolellakin on kovia ja myyviä nimiä, esim. Beyonce ja Rihanna, joita itse en kyllä osaaa arvostaan lainkaan verrattuna esim. Mihael Jacksoniin, Tina Turneriin tai Whitney Houstoniin.   

Itse olen aika pitkälle sitä mieltä, että hyvän musan tekeminen lopahti 90-luvun alussa, kun taas kaikkien aikojen parasta musaa tehtiin 80-luvulla.  Onneksi ranskalaiset sentään pitävät edelleen 80-luvun parhaita disco-funk perinteitä yllä.  Siellä on parikin artistia (Magoo, Thomas G.), jotka levyttävät edelleen säännnöllisesti vinyyleille, ja joiden musa pistää puntin  vipattamaan ihan menneiden vuosien malliin.   


Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Maailmanmies on 21.07.2013, 11:21:22
Quote from: matkamiehiii on 21.07.2013, 00:04:19
Miksiköhän joka toinen musta mies (ei somali) joka tulee suomeen rupea "räppäriksi"
Tai afrikkalaisen tanssin opettajaksi. Tai jalkapalloilijaksi. Osasipa noita tai ei.  Suvakit haluavat nähdä nuo tuollaista tekemässä. Ghanalainen hitsari ei ole ollenkaan niin rikastavaa.

Ählypitserioiden synty johtui suvakeista sekin. 80-luvulla monet pitserat olivat italialaisten pyörittämiä ja joskus 1990 tienoilla työtön marokkolainen tai turkkilainen ohjattiin perustamaan pitseria koska työkkärin tädin mielestä nämä näyttivät pitsaleipureilta.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Vulcaano on 21.07.2013, 12:17:41
Liityin jo Akrongin  ja Chrisin fan-clubin, tää levy mun on saatava  8)
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Veikko on 21.07.2013, 14:23:50
Quote from: Eino P. Keravalta on 21.07.2013, 08:03:13
Onko kukaan neekeri milloinkaan säveltänyt klassista musiikkia? Saa kertoa, jos tietää; kysymys ei ollut retorinen..

Ihan mainittava klassisen musiikin säveltäjä oli Ranskassa vaikuttanut Joseph Boulogne, eli le Chevalier de Saint-Georges (1745 - 1799). Sävelsi sinfonioita, koserttoja, oopperoita jne. Mustana hän ei ollut tosin ihan ehta ranskalaisen plantaasinomistajan ja entisen senegalilaisen orjan jälkeläisenä - mutta näinhän se tapasi siihen aikaan mennä.

Musiikkia taitaa löytyä juutuubasta.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Micke90 on 22.07.2013, 00:31:21
Kirjoitettiinko näistä jätkistä lehteen siksi, että he tekevät hyvää räppiä vai siksi, että he ovat kotoisin Afrikasta ja ihonväriltään mustia sekä ilmoittavat vastustavansa rasismia? Veikkaisin kyllä itse sitä jälkimmäistä. Kukaan koko Suomessa (paria mokutätiä lukuunottamatta) oli tuskin kuullutkaan koko jätkistä ennen tätä lehtijuttua.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Outo olio on 22.07.2013, 11:17:20
Quote from: Micke90 on 22.07.2013, 00:31:21
Kirjoitettiinko näistä jätkistä lehteen siksi, että he tekevät hyvää räppiä vai siksi, että he ovat kotoisin Afrikasta ja ihonväriltään mustia sekä ilmoittavat vastustavansa rasismia? Veikkaisin kyllä itse sitä jälkimmäistä. Kukaan koko Suomessa (paria mokutätiä lukuunottamatta) oli tuskin kuullutkaan koko jätkistä ennen tätä lehtijuttua.

Älä nyt, (moni)kulttuuritoimittaja sai ilmaisen jutun ja (moni)kulttuurintuottajat ilmaista mainosta uudelle levylleen. Win-win. Sama juttu kotimaistenkin kanssa, aina siellä on jotain taidenäyttelyä, teatteria tai konserttia.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: J. Lannan haamu on 22.07.2013, 11:27:49
Hemmetti että ketuttaa kun rap musiikista yritetään tehdä salonkikelpoista. Se ei ole koskaan sitä alkuperäiseltä funktiolta ollutkaan, päinvastoin lähellä punkin ideologiaa, eikä rap musiikkia sovi eristää kontekstistaan, mitä sille on tapahtunut toki viimeisten vuosikymmenten aikana.

En osaa sanoa, kumpiko ottaa pattiin enemmän, joku sub-saharan South Centraliin kaipaava keeneriduo, josta tarkoitushakuisesti yritetään tehdä muusikoita ja taiteilijoita, vai tekomairea 'Suomen South Centralin' getto/maitopoika cheek. Kummassakaan tapauksessa kyseessä ei ole mitään rap-musiikkiin liittyvää, ainakaan sen jälkeen jos on huomioinut esim. Beastie Boysin kaltaisia todellisia muusikoita.

Musiikillisesti ja ideologisesti kaikki rap-musiikkiin liitettävä vuoden 1995-1998 jälkeen on täyttä roskaa

p.s. Kuvitelkaa tätä: sub-saharan rap taiteilijat haluavat kovasti Los Angeleisin South Centraliin ja South Centralissa oleskelevat rap 'artistit' pitävät (ainakin osa) Afrikan symboleja ja representaavat vanhoja afrikan juuria. Ruoho on vihreämpää rajojen toisella puoleen...

p.s.2. Isäni vielä eläessään kuuli televisiosta jonkun sortin hippohoppoa, aika karseeta sekin tyylissään. Kysyi siinä minulta pohdiskellen: onko tämä sitä räkkiä  ??? ;D
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: guest8788 on 22.07.2013, 13:28:38
This räk is wäck.

J. Lanta: historiikkisi on vähintäänkin kummallinen. Miksi "1995-1998 jälkeen"? Ns. hip hopin kultakausi oli mennyttä jo ennen tuota ajanjaksoa. Ja kyllä räppäreille kelpasi raha ja maine jo ihan alusta lähtien. Kyse oli lähinnä siitä, etteivät suuret levy-yhtiöt tajunneet heti innostua mustien nuorten muotivillityksestä. Varhaisen hip hopin epäkaupallisuuden ja autenttisuuspyrintöjen korostaminen on hip hop skenen omaa mytologiaa. Syyt epäkaupallisuuteen olivat aluksi puhtaan käytännöllisiä.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: törö on 22.07.2013, 13:40:11
Räpissä suurin vika on rotuideologia, jota toitotetaan taiteen kustannuksella.

Rinnakkain kehittyneet blues ja country sen sijaan vain kuulostavat vähän erilaisilta. Musiikillisesti ne ovat hyvin lähellä toisiaan ja sisältö on sitä yhtä ja samaa my baby left me -jollotusta. Siksi niissä on selvästi enemmän tasoa.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Roosamaria on 22.07.2013, 13:58:09
No, jo on suuri hengellinen anti rikastajilla. Yhtä samaa nytkytystä. Edes sadat vuodet länsimaisessa kulttuurissa ei ole onnistunut aikaansaamaan heissä muuta kulttuuria. Michael J. nytkytti. Missä ikinä näkyy Euroopan eteläpuolelta tulleita: yhtä samaa muka-hauskaa hipitihoppia.

Kirkkomusiikki on perinteisesti ollut korkeatasoista Bachia, ynnä muuta vanhaa eurooppalaista, korkeatasoista kuorolaulua, virttä, jne.

Voi ku ihqua! Räppiä kirkossa! Jee! Ei pidä "kirkon" ihmetellä miksi tietty osa kirkostaeroajista valuu suoraan kohti katolilaisia kirkkoja (Room.katolinen ja Ortodoksinen kirkko).

Schubert, Ave Maria: http://www.youtube.com/watch?v=2bosouX_d8Y
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Blanc73 on 22.07.2013, 18:52:34
C64 jumputtaa rytmiä taustalla ja musta mies puhelaulaa päälle gangstapaskaa. Vit** mitä "musiikkia".

Koominen yksityiskohta sekin että mustille mamu-nuorille, ainakin pukeutumisen ja elehtimisen perusteella, afroamerikkalaiset räppärit ovat se suurin idoliryhmä mihin samaistua. Naurettavan näköistä ja kuuloista porukkaa. Hyi helkatti.


Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Mehud on 22.07.2013, 19:30:29
Tuo lehtiartikkeli vahvistaa hyvin vanhan totuuden, että mustat sopivat mainiosti viihdyttäjiksi. Jos he eivät menesty viihdyttäjinä, niin aika monista mustista tulee rikollisia ja huumeiden käyttäjiä. Toki rikollisuus ja huumeiden käyttö onnistuu viihdyttäjiltäkin. Onneksi on myös Obaman kaltaisia menestyjiä, vaikka häneltäkin tuo huumeiden käyttö on onnistunut aikoinaan. Muista hänen rikoksistaan, pois lukien rikokset ihmiskuntaa kohtaan, en tiedä.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Outo olio on 22.07.2013, 19:39:37
Nyt vielä täsmennyksenä mainitsen, että artikkelissa sanottiin, että uskonto ei vaikuta Tripple 2:n musiikkiin mitenkään, ja että kyseisiä kappaleita ei lauleta kirkossa. Tämä ehkä jäi joillekin artikkelia lukiessa epäselväksi.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: gloaming on 22.07.2013, 19:42:59
Kuinka Ruotsissa? Kuinka Ruotsissa?

http://www.youtube.com/watch?v=317JDjQnoT4
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: Tabula Rasa on 22.07.2013, 19:44:49
Quote from: gloaming on 22.07.2013, 19:42:59
Kuinka Ruotsissa? Kuinka Ruotsissa?

http://www.youtube.com/watch?v=317JDjQnoT4

http://www.youtube.com/watch?v=dCDMGu-xi30

Tässä tosin monikulttuuri osuu omaan nilkkaan.
Title: Vs: 2013-07-10 Vantaan Sanomat: Kirkkomusiikki vaihtui räppiin
Post by: J. Lannan haamu on 23.07.2013, 11:43:14
Quote from: MrFinland on 22.07.2013, 13:28:38
This räk is wäck.

J. Lanta: historiikkisi on vähintäänkin kummallinen. Miksi "1995-1998 jälkeen"? Ns. hip hopin kultakausi oli mennyttä jo ennen tuota ajanjaksoa. Ja kyllä räppäreille kelpasi raha ja maine jo ihan alusta lähtien. Kyse oli lähinnä siitä, etteivät suuret levy-yhtiöt tajunneet heti innostua mustien nuorten muotivillityksestä. Varhaisen hip hopin epäkaupallisuuden ja autenttisuuspyrintöjen korostaminen on hip hop skenen omaa mytologiaa. Syyt epäkaupallisuuteen olivat aluksi puhtaan käytännöllisiä.

No niin, hyvä pointti. Olen täysin samaa mieltä, että hiphopin kultakausi on mennyt jo ajat sitten, laittaisin sen itse 90-luvun alkuun kun old school rap ja gangsta rap olivat vaihtumassa ns. 'party' rappiin (Tupac, B.I.G, yms). Tai muutoin vaan se musiikki evolvoitui helpommaksi kuulijalle, eihän mikään Straight outta Compton tai New Jack Hustler (omat suosikkini) olleet naisten musiikkia, mutta kun kattoo näitä nyky räkkäreitä niin niitä on helppo kuunnella ja kapinakin on kaukana. Kukapa nainen tai perusäijä haluaisi vastaanottaa mitään liian kantaaottavaa tai radikaalia. Aina ovat myös kelvanneet raha ja maine, se vaan että se tuotteistaminen jotenkin evolvoitui tuohon 90-luvun loppua kohden (tämä siis minun mielestä).

Sitä tosin ihmettelen, että kun alusta asti on ollut ketjua, naisia ja brassailua, niin kuinka nämä 'muusikot' eivät jaksa mistään muusta laulaa ja hoilata tänäkään päivänä, sama kaava aina vaan, smoking weed ja riding with my homies.

Sama homma se, että räkkäreiden potentiaali on tunnistettu myös elokuvamarkkinoilla. Tupac oli loitava rap artisti, mutta suht. surkea elokuvissa (vertaa Tupac ja Mickey Rourke elokuvassa Bullet). Saatika joku Dr. Dre elokuvassa Training Day, hyvä ettei pilannut koko leffaa kun Denzel oli taas mieletön.