QuoteHelsingin väkiluku nousussa – vieraskieliset nopeimmin kasvava ryhmä
Paikalliset 24.6.2013 10:17
Helsingin väkiluku jatkaa kasvuaan. Tammi–toukokuussa suomenkielisten helsinkiläisten määrä kasvoi 3155:llä. Ruotsinkielisten määrä kasvoi 137 hengellä.
Muunkielisten määrä kasvoi 5292:lla ja on nyt lähes 73600 henkeä, eli 12,2 prosenttia väestöstä. Venäjänkieliset ovat suurin vieraskielisten ryhmä, 15300 henkeä. Vironkielisiä oli 10200 ja somalinkielisiä 7200.
Viime vuodenvaihteessa helsinkiläisiä oli 603968 eli 8584 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Helsingissä asui vakituisesti vuodenvaihteessa kaikkiaan 50661 ulkomaan kansalaista, mikä on 8,4 prosenttia kaupungin väestöstä.
Ikäryhmistä kasvoivat viime vuonna 65 vuotta täyttäneiden, työikäisten ja alle kouluikäisten lasten määrät. Peruskoulun yläaste- ja lukioikäisten määrät sen sijaan laskivat.
...
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/243238-helsingin-vakiluku-nousussa-%E2%80%93-vieraskieliset-nopeimmin-kasvava-ryhma (http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/243238-helsingin-vakiluku-nousussa-%E2%80%93-vieraskieliset-nopeimmin-kasvava-ryhma)
Onko oikein päätelty jos oletan että Helsingissä on
muunkielisiä Suomen kansalaisia noin 22 000?
Voisiko tästä päätellä myös, että white flight on kasvussa?
Eikä valkovuoto tässä Contextissa viittaa ihonväriin.
"Look at the left the captain said
That light down there's the town you leave"
-Nazareth
Helsingin väestö vuodenvaihteessa 2012/2013 ja väestönmuutokset vuonna 2012, pdf
http://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/13_06_20_Tilastoja_19_Peuranen.pdf
Kiitos suvisnuivalle linkistä tutkimukseen.
Nostanpa sieltä esiin seuraavan kohdan:
Quote from: sivu 31Helsinkiin vuonna 2012 muuttaneista 45 prosenttia oli lähtöisin Uudeltamaalta. Sekä määrä että osuus
ovat suurempia kuin edellisenä vuonna. Muista Etelä-Suomen maakunnista muuttajia tuli saman verran
kuin vuonna 2011, mutta Keski- ja Pohjois-Suomesta enemmän kuin vuotta aiemmin. Molemmilta
alueilta tuli noin joka viides pääkaupunkiin muuttaja. Ulkomailta tulijoiden määrä kasvoi hieman,
mutta osuus pieneni. Ulkomaille lähtijöitä oli edellisvuosia hieman enemmän.
Helsingistä lähtijöiden muuttomatka on keskimäärin lyhyempi kuin tänne tulijoiden. Lähtijöistä
57 % jäi Uudellemaalle. Muihin Etelä-Suomen maakuntiin muutti 19 prosenttia ja 15 prosenttia kauemmas
Suomeen.
Quote from: Elemosina on 24.06.2013, 13:11:24
Onko oikein päätelty jos oletan että Helsingissä on muunkielisiä Suomen kansalaisia noin 22 000?
Hki 1980-2012 (https://docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0AqhXHkqpNpyPdHd4MkFTY01aSHdKTTlXOE1FQnEtZWc&gid=6)
Hki 2011:
Ulkomaan kansalaisia 47 878
Ulkomaalaista syntyperää 70 546
70 546 - 47 878 = 22 668
Hki 2012:
Ulkomaan kansalaisia 50 661
Vieraskielisiä 73 608
73 608 - 50 661 = 22 947
Quote from: Leso on 24.06.2013, 13:17:22
Voisiko tästä päätellä myös, että white flight on kasvussa?
Eikä valkovuoto tässä Contextissa viittaa ihonväriin.
Termi "valkovuoto" on äärimmäisen hauska suomennnos. Jos on oma keksintösi, niin ole siitä ylpeä.
Varsinainen pointtini oli, että minua hieman häiritsee "white flight" -termissä viittaus ihonväriin. Termi ei tietysti ole luonteeltaan virallinen, mutta sitä käytetään suht yleisesti.
Kyse on milestäni siitä, että tiettyihin lähiöihin pakataan sosiaalisesti heikkolahjaisia ja ekonomisesti rajoitteisia yksilöitä. Ja varsinkin ne ekonomisesti kykenevät lähtevät sieltä hittoon. (Olen itse kokenut suuren tarpeen lähteä pakoon Itä-Helsinkiä.)
On tietysti intuitiiviseti selvää, että niihin kammottaviin lähiöihin laitetaan paljon maahanmuuttajia, joilla on ihonväriä enemmän, kuin toisilla, mutta ihonväri ei ole sen ilmiön merkitsevä tekijä.
Sen termin siis pitäisi olla "Economically capable flight" :facepalm:
Quote from: Leso on 10.09.2012, 23:23:34
Quote[...] Lauseen ensimmäinen osa kertoo ilmiöstä nimeltä white flight, jolle ei löydy kunnollista suomenkielistä vastinetta, joten kutsun sitä valkovuodoksi. Yleensä ilmiöllä tarkoitetaan valkoisen kantaväestön muuttamista pois maahanmuuttajalähiöistä,, [...]
Johan pomppas. Että oikein valkovuoto? Kuinka nokkelaa!
Mitä helevetin vikaa on sanassa valkopako?
Tästä lähtien en enää käytäkään kulunutta termiä rikastus, vaan sanon rehellisesti että siemensyöksy.
Kiitos, Sanna78, olinkin jo unhoittanut tämän... ;D
Loput uutisesta linkin takaa: HS: http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinki+vet%C3%A4%C3%A4+nyt+muuttajia+kehyskunnista/a1373166788839
QuoteHelsinki vetää nyt muuttajia kehyskunnista
2000-luvun alussa alkanut massamuutto Uudenmaan kehyskuntiin hiipui. Nyt vetää taas Helsinki.
Talouden taantuma ja uusi urbanismin nousu saavat yhä useamman jäämään Helsinkiin. Moni huippuvuosina kehyskuntaan muuttanut myös palaa takaisin.
Pientalo pellon reunasta kehyskunnassa?
Ei kiitos, vastaa yhä useampi työikäinen kaupunkilainen. Muuttoliike pääkaupunkiseudulta Uudenmaan kehyskuntiin on tyrehtynyt.
QuoteEdelleen kehyskunnat ovat voitolla, mutta virtaus yltyy toiseen suuntaan. Viime vuonna Helsinkiin muutti ennätyksellisen paljon väkeä kehysalueelta.
"Trendi on kääntynyt aika totaalisesti", sanoo Seppo Laakso Kaupunkitutkimus TA:sta.
Tutkijan mukaan on tyypillistä, että talouden yskiessä isot kaupungit kasvattavat väkimääräänsä.
Keskuskaupungit vetävät muuallakin Euroopassa.
"On ruvettu kiinnittämään huomiota keskusta-alueiden vetovoimaisuuteen. Mitä paremmiksi ja sujuvammiksi keskustat saadaan, sen suuremmaksi niiden vetovoima kasvaa", selittää kaupunkitalouden professori Heikki Loikkanen.
Helsinki on myös reipastanut tahtia asuntojen rakentamisessa.
Loikkasen mukaan metropolit vetävät lamassa, koska ne tarjoavat paremmat työmarkkinat sekä edullisia palveluita, kuten joukkoliikenteen.
"Kun hankkii HKL:n matkakortin, ei tarvitse välttämättä autoa", Loikkanen havainnollistaa.
Helsingin vetovoima voi myös johtua ilmapiirin muutoksesta.
"Jonkinlainen uuden urbanismin nousu", muotoilee Laakso.
Lapsiperheet nipistävät asuinneliöistä ja satsaavat mieluummin lyhyisiin välimatkoihin, vilkkaaseen seuraelämään ja yltäkylläisiin palveluihin.
Helsinkiin muuttajien joukossa on Laakson mukaan niitäkin, jotka palaavat kehyskunnista takaisin.
"Ihmiset ovat kyllästyneet pitkiin henkilöautomatkoihin seudun perukoilta."
Samaa lehtijuttua katselin itsekin. Ei se Helsinki tainnutkaan olla ihan niin kamala paikka eikä elämä Normijärvellä tainnutkaan olla ihan niin hienoa.
Veikkaisin vahvasti, että kyseessä on tosiaan enemmänkin sosiaalinen muutto kuin työperäinen.
Kun katselee mitä kehyskunnissa tapahtuu niin uskoisin asian menevän seuraavasti:
Kehyskunnat eivät rakenna juuri ollenkaan julkisella rahalla vuokrataloja, sen sijaan vapaarahoitteisia kerros- rivi ja omakotitaloja nousee kuin sieniä sateella. Käsitin Helsingin reipastuneen rakentamisen koskevan etupäässä kunnallista asuntotuotantoa.
Ei välttämättä niin hyvä asia Helsingin veropohjalle :)
Quote from: junakohtaus on 08.07.2013, 14:33:37
Samaa lehtijuttua katselin itsekin. Ei se Helsinki tainnutkaan olla ihan niin kamala paikka eikä elämä Normijärvellä tainnutkaan olla ihan niin hienoa.
Elämä täällä Normijärvellä (nimi muutettu) on ihan hienoa, kun oma sekä vaimon duuni myös täällä. Jos tulisi paljon ajelua, niin sitten en tiedä.
Quote from: Sietäjä on 08.07.2013, 15:56:30
Elämä täällä Normijärvellä (nimi muutettu) on ihan hienoa, kun oma sekä vaimon duuni myös täällä. Jos tulisi paljon ajelua, niin sitten en tiedä.
Normipäivä lienee Normijärven juhlapäivä? :D
Minä en ole käsittänyt reipastumisen koskevan lähinnä kunnallista tuotantoa vaan pikemminkin niille työmaille ei katteiden heikkouden takia tahdo tulla tarjouksia.
Mitä mä noita paluumuuttajia tunnen, kyse on siitä että huomaa miten pahasti käy vituttamaan kun kaikki aika menee auton ratissa ja oma piha, jonka piti olla kiva, onkin vain yksi riesa lisää.
Ihan oikeasti jengi: Helsinki ei ole romahtamassa. Tämä on oikein kiva kaupunki elää.
Quote from: junakohtaus on 08.07.2013, 17:09:59
Minä en ole käsittänyt reipastumisen koskevan lähinnä kunnallista tuotantoa vaan pikemminkin niille työmaille ei katteiden heikkouden takia tahdo tulla tarjouksia.
Mitä mä noita paluumuuttajia tunnen, kyse on siitä että huomaa miten pahasti käy vituttamaan kun kaikki aika menee auton ratissa ja oma piha, jonka piti olla kiva, onkin vain yksi riesa lisää.
Ihan oikeasti jengi: Helsinki ei ole romahtamassa. Tämä on oikein kiva kaupunki elää.
Ja mä vieläkin haaveilen siitä, että pääsisin joskus asumaan Helsinkiin. :)
Tervetuloa vaan. Mä en tunne ketään joka kaipaisi pois, mutta tunnen monia jotka ovat kuvitelleet että meneehän se kehyskunnassakin, mutta ei sitä oikein kukaan näy muutamaa vuotta pidempään tosissaan jaksavan.
Tosiasiahan on se, että niin sanottu paluumuutto johtuu keskipeukalosta.
Omakotitalon ylläpito nimittäin vaatii myös kädentaitoja ja maalaisjärkeä.
Enkä edes ota kuuleviin korviini muita selityksiä, koska "paluumuuttajat" ovat pääsääntöisesti niitä, jotka eivät osanneet takkaa sytyttää ilman sisäsavutusta.
Tumpeloita, toisin sanoen. Helpompaa kaupungissa, ja onhan siellä "sosiaalisuus"... :roll: ;D
Quote from: Leso on 08.07.2013, 18:01:48
Tosiasiahan on se, että niin sanottu paluumuutto johtuu keskipeukalosta.
Omakotitalon ylläpito nimittäin vaatii myös kädentaitoja ja maalaisjärkeä.
Enkä edes ota kuuleviin korviini muita selityksiä, koska "paluumuuttajat" ovat pääsääntöisesti niitä, jotka eivät osanneet takkaa sytyttää ilman sisäsavutusta.
Tumpeloita, toisin sanoen. Helpompaa kaupungissa, ja onhan siellä "sosiaalisuus"... :roll: ;D
Mut kaupungeis on paljon kauppoja, tapahtumia, ihmisiä ja kaikkea muuta kivaa! :)
Tulee mieleen parikin kommenttia.
Ensimmäinen: sanoisin suunnilleen osaavani jutut, joita omakotiasumisessa tarvitsee osata. Eivät ne niin mutkikkaita konsteja ole. Tästä huolimatta en missään tapauksessa vapaaehtoisesti muuttaisi omakotitaloon kuin korkeintaan Toukolaan tai Kumpulaan, Koskelakin alkaa jo olla vähän siinä-siinä ja jokin Pakila tai Paloheinä on ehdottomasti jo ihan helkkarin kuusessa kaukana asumakelpoisen alueen rajan väärällä puolella.
Mistä päästään toiseen: tuleeko tämä nyt käsittää niin, että on jokin hyvän ihmisen mitta viitsiä käyttää kaiken aikansa kiinteistönhoitoon?
Itse en edes yritä ymmärtää. Ajatus siitä, että illat kuluvat taloa laittaessa ja aamut lumitöissä paitsi kesällä, kun pitää tehdä jotain sille pihalle, ei yhtään tunnu siltä että tienaisin hyvää karmaa ja ihmisenäolemispisteitä.
Muistelen tästä lonkalta jossain selvitetyn, että noin 75% kansasta preferoi omakotitaloa asumismuotona. Meitä, jotka mieluummin asumme jotenkin muuten, on siis pitkälti toista miljoonaa.
Quote from: junakohtaus on 08.07.2013, 19:39:51
ihan helkkarin kuusessa kaukana asumakelpoisen alueen rajan väärällä puolella.
Tervetuloa rajalle, minä mieluummin vedän kuulan kallooni, kuin tulen asumaan sinun asumakelpoiselle alueellesi. Terveisiä syvältä "helkkarin kuusesta".
Kuten näissä aina, puhun tiukasti vain omista preferensseistäni vailla mitään mielipidettä koskien sitä, mitä muiden pitäisi tehdä.
Toivon kovasti, etten enää koskaan joudu asumaan ratikkaverkon ulkopuolella.
Quote from: junakohtaus on 08.07.2013, 19:39:51
Tulee mieleen parikin kommenttia.
Ensimmäinen: sanoisin suunnilleen osaavani jutut, joita omakotiasumisessa tarvitsee osata. Eivät ne niin mutkikkaita konsteja ole. Tästä huolimatta en missään tapauksessa vapaaehtoisesti muuttaisi omakotitaloon kuin korkeintaan Toukolaan tai Kumpulaan, Koskelakin alkaa jo olla vähän siinä-siinä ja jokin Pakila tai Paloheinä on ehdottomasti jo ihan helkkarin kuusessa kaukana asumakelpoisen alueen rajan väärällä puolella.
Mistä päästään toiseen: tuleeko tämä nyt käsittää niin, että on jokin hyvän ihmisen mitta viitsiä käyttää kaiken aikansa kiinteistönhoitoon?
Jos on tumpelo, niin saahan omakotitalohommiin menemään aikaa. Jotkut jopa harrastavat kiinteistönhoitoa elämäntapana. Minä en.
Kävin äsken vetäisemässä rastasverkot marjapensaiden päälle. Meni 15 minuuttia. Talvella juodaan todellista lähimehua. Ihmisarvo ei kärsinyt, koska siinä oli päivän kiinteistönhoidot. Tai ei ihan, kohta pitää kääntää ilmastointi pienemmälle kaukosäätimestä.
Meillä susirajan takana asuvilla on nimittäin talotekniikkakin kunnossa, ja talon sisäpuolella voi kuvitella olevansa Snadissa. Jos vetää kaihtimet kiinni. Ei tarvitse kantaa vesiä sisään eikä ulos, ei tehdä tulia (jos ei huvita) ja neliöitä on 4x snadin kaksio, samaan hintaan. Ja Snadissa tulee käytyä aina kun huvittaa. Se on ihan vänkää, ja ymmärrän hyvin, että arvostat elämäntapaasi ja kotikaupunkisi elämää. Minua ei sido Helsinkiin mikään.
Suomen rikkaus on oikea alueiden välinen monimuotoisuus, se monikulttuuri.
Olisin itse asiassa meinannutkin seuraavaksi sanoa, että mun tietoni mukaan maallakin sekä pikkutaajamissa asutaan nykyisin teknisesti varsin laadukkaissa taloissa ja mörskien aika alkaa olla ohi.
En mä tosiaan tiedä mitä ihmeen temppuja joku vähän uudempi talo vaatisi. Varmaan jotain mistä ei tsadeelainen selviydy, kun niin tuolla ylempänä sanottiin.
Mä aina näitä rupatellessa, koska tää aihehan toistuu tasaisesti, mietin mikä juttu kaupunki mulle oikeastaan on. Olen vähitellen päätynyt siihen, että kyse luultavasti on estetiikasta. Kaupunki on kaunis ja kaupunkimaisemassa silmä ja sielu lepäävät. Vastaavasti hoidettukin maaseutu ja varsinkin luonto ovat aika vastenmielisen ja ahdistavan näköisiä.
Quote from: junakohtaus on 08.07.2013, 21:36:17
Olisin itse asiassa meinannutkin seuraavaksi sanoa, että mun tietoni mukaan maallakin sekä pikkutaajamissa asutaan nykyisin teknisesti varsin laadukkaissa taloissa ja mörskien aika alkaa olla ohi.
En mä tosiaan tiedä mitä ihmeen temppuja joku vähän uudempi talo vaatisi. Varmaan jotain mistä ei tsadeelainen selviydy, kun niin tuolla ylempänä sanottiin.
Mä aina näitä rupatellessa, koska tää aihehan toistuu tasaisesti, mietin mikä juttu kaupunki mulle oikeastaan on. Olen vähitellen päätynyt siihen, että kyse luultavasti on estetiikasta. Kaupunki on kaunis ja kaupunkimaisemassa silmä ja sielu lepäävät. Vastaavasti hoidettukin maaseutu ja varsinkin luonto ovat aika vastenmielisen ja ahdistavan näköisiä.
Joo, sinne voi eksyä ja se seutu on, Louis-Ferdinand Céline'ä lainatakseni, täynnä teitä jotka eivät vie mihinkään.
Maalattioista ei ole täysin päästy eroon.
Kyllä mä silti epäilen veronmaksukyvyn liikkuvan Helsingin kannalta väärään suuntaan. Kehyskunnat näes tekevät tietoista duunia valikoidessa asukkaansa kaavoituksellisin keinoin. On totta, että täällä on paljon vähemmän kaikkea "kivaa" mitä Tsadissa ja moni valitseekin kehyskunnan juuri siksi.
Sivumenen huomautan, että uudehkossa omakotitalossa asuminen on aika vaivatonta. Ainakin jos vertaa 1900-luvun alun mörskään ratikkaverkon sydämessä. Kokemusta on :D
Aika pitkäänhän veronmaksukyky tosiaan liikkui Helsingistä ulos, mutta nyt näyttää olevan jonkinlaista käännettä ilmassa. Aika näyttää.
Quote from: M on 08.07.2013, 20:50:34
Quote from: junakohtaus on 08.07.2013, 19:39:51
Tulee mieleen parikin kommenttia.
Ensimmäinen: sanoisin suunnilleen osaavani jutut, joita omakotiasumisessa tarvitsee osata. Eivät ne niin mutkikkaita konsteja ole. Tästä huolimatta en missään tapauksessa vapaaehtoisesti muuttaisi omakotitaloon kuin korkeintaan Toukolaan tai Kumpulaan, Koskelakin alkaa jo olla vähän siinä-siinä ja jokin Pakila tai Paloheinä on ehdottomasti jo ihan helkkarin kuusessa kaukana asumakelpoisen alueen rajan väärällä puolella.
Mistä päästään toiseen: tuleeko tämä nyt käsittää niin, että on jokin hyvän ihmisen mitta viitsiä käyttää kaiken aikansa kiinteistönhoitoon?
Jos on tumpelo, niin saahan omakotitalohommiin menemään aikaa. Jotkut jopa harrastavat kiinteistönhoitoa elämäntapana. Minä en.
Mun kerrostaloasuminen keskeisellä paikalla kaupunkia hyytyi 10 vuoden as Oy hallitusputkeen ja viiteen vuoteen niistä taloyhtiön pj:nä. Remppaa pukkasi toisensa perään. Kattoa, seinää, ovea, ikkunaa ja putkiremppaa. Muutama soitteli jatkuvasti ja haaveili hissirempoistakin, vaikka nykyiset olivat toimivia, tosin vanhoja.. Ja päälle tappelut lenkkisaunoista, saunavuoroista, käytävien maalauksesta, rajallisista autopaikoista ja parkkeeraamisongelmista(kun ulkopuoliset parkkeerasivat pihaan/ paikoilla säännöllisesti säästääkseen kadun pysäköintimaksut/ tilanpuutteen..)... Sitten tappelut kaavaviranomaisten kanssa, jotka halusivat muuttaa liikennejärjestelyt talon ympäriltä ja moninkertaistaa liikenteen...
Joo loppui mulla "kiinteistönhoitoharrastus" kun myin osakkeeni pois.. ;D
Tuo tosiaankin on näissä keskusteluissa varsin rasittava piirre, että ihmiset tuppaavat esittämään omaa mielipidettänsä jonain yleisenä mielipiteenä tyyliin "kyllähän kaikki nyt oikeasti mielummin kaupungissa/maaseudulla asuvat" kun kyse on kuitenkin omasta preferenssistä ja kukin voi puhua vain omasta puolesta.
Oma näkemykseni on, että olen alkanut haikailemaan pois pääkaupunkiseudulta. En tunne enää oloani kotoisaksi täällä. Johtuu osaksi täsät joka paikassa silmille hyppäävästä monikulttuurisuudesta mutta myös siitä, että täällä ei vaan tunne saavansa rahoillensa vastinetta.
Kyllä minä silti haluan ihan oikeassa kaupungissa edelleenkin asua ja sanokoot stadilaiset mitä lystäävät niin on Suomessa muitakin kaupunkeja.
Kaiken lisäksi minä olen siinä määrin optimisti että en usko koko Suomen pilallemenemiseen monikulttuurisuuden saralla. Maamme on kuitenkin melkoinen takahikiä, että ei tänne tuppaa kuin niitä, jotka on muualta poiskäännytettyjä eikä heitäkään joka kolkkaan mahdu. Pääkaupunkiseutu ja kenties Turku muuttunevat tulevaisuudessa entistä luotaantyöntävemmiski kaupungeiksi mutta en usko hetkeäkään, että jokin Jyväskylä, Oulu tai Kuopio koskaan muuttuisivat sellaisksi paikoiksi, joita nykyiseen Helsingin menoon jo turtunut alkaisi pitää minään muuna kuin ihanan monikulttuurivapaina paikkoina.
Mikäpä estää poismuuttamasta? Eipä oikeastaan mikään. Ei ole perhettä sitomassa täällä ja joiden jäsenten mielipidettä tarvistsisi kuunnella. Oikeastaan vain kaksi sanaa on hidasteena mutta ei esteenä: Työpaikka ja asunto. Sellaiset pikkudetaljit olisi hyvä hoitaa valmiiksi jossain muualla.
Mä ainakin olen vankasti sitä mieltä, että Suomessa on Helsingin lisäksi muitakin kaupungiksi laskettavia kaupunkeja. Jos tästä olisi pakko johonkin lähteä, alkaisin varmaankin katsella Oulun suuntaan, koska se on vähän samanlainen joka puolelta tulleiden sekameteli ja silläkin on pitkä kauppakaupungin historia ja kummankin murteen kantava suunnitteluperiaate on, että vierasheimoisten hermoja pitää riipiä mahdollisimman paljon. Sisämaassa en itseäni näe ja Turku on hieno mesta mutta siellä on lähes mahdotonta saada frendejä jos et ole ollut paikalla kun oltiin kymmenen.
Quote from: junakohtaus on 09.07.2013, 00:27:26
Sisämaassa en itseäni näe
Purjeveneen vuoksi vai? Ei ole ongelma.
Tervetuloa Helsinkiin asumaan. Itse olen täältä kotoisin ja minusta on hienoa että tänne tulee ihmisiä muualtakin. On hienoa nähdä muualta suomesta muuttavia ihmisiä ja rupatella mukavia kuppiloissa. Tämä on siinä mielessä kiva "metropoli" että tilaa on vaikka muille jakaa, uusia taloja rakennetaankin ja metsä väistyy niitten tieltä. Onhan täällä maahanmuuttajiakin ja turisteja aika lailla mutta hekin tuovat kivan lisän meidän pääkaupunkiin. Täällä n hyvä olla.
Quote from: gloaming on 09.07.2013, 00:29:26
Quote from: junakohtaus on 09.07.2013, 00:27:26
Sisämaassa en itseäni näe
Purjeveneen vuoksi vai? Ei ole ongelma.
Ei, ei siksi. Järvi vain ei ole meri eikä sisämaa rannikko. Tunnejuttu.
Quote from: junakohtaus on 09.07.2013, 00:32:53Ei, ei siksi. Järvi vain ei ole meri eikä sisämaa rannikko. Tunnejuttu.
Asun pääosin nykyään tässä Suomen suurimmassa sisämaakaupungissa, sieltäpäin muutin. Ei isompaa valittamista, vaikka raitiovaunuja ei olekaan, nehän ovat helvetin hitaitakin. Kesäasunto (tai ihan tavalliseen tapaan talviasuttava omakotitalohan se on) on toki edelleen meren rannalla.
Kotkaa voisi myös ajatella, koska siellä on vanhaa kantakaupunkia, josta pidän kovasti.
Rannikolla on astetta katalampi ilmasto. Varsinkin Oulun korkeudella.
Olisi varmaankin vähän epärehellistä sanoa, että pidän rannikon ilmastosta, mutta sanotaan vaikka että se saa aikaan tunteen, että elää ja on paikalla. Helsinkiin puhaltaa avoimelta mereltä Tallinnasta asti eikä se aina ole kivaa, mutta ainakin se on totta.
Mikäs ihmeen eksistentialistinen runopoika sä oikein olet? Minä yritän koko ajan parhaani mukaan aiheuttaa pöyristyneisyyttä ja kyyneliä surusilmiin tuossa naapuriketjussa, mutta tällainen tekee sen pirun vaikeaksi...
Quote from: junakohtaus on 08.07.2013, 20:35:18
Toivon kovasti, etten enää koskaan joudu asumaan ratikkaverkon ulkopuolella.
Mitä hyvää raitiovaunuissa on? Keskinopeus on hyvin alhainen. Voi asua itäkeskuksessa ja tulla metrolla ydinkeskustaan 14 minuutissa, tai huopalahdessa ja tulla metrolla keskustaan vain 9 minuutissa. Lähes kaikkialla missä raitioverkko on on epäviihtyisää, liian suuri talojen tiheys, ahdasta, vähän viheralueita, paljon liikennevaloja, liian paljon ihmisiä.
Siellä, missä on raitiovaunu, on tarpeeksi suuria taloja tarpeeksi tiheässä ja tarpeeksi ihmisiä.
Hitaudesta olen suunnilleen samaa mieltä. Helsingin raitiovaunuverkosto on hyvin perinteinen, enkä sano tätä hyvällä, joten sitä olisi kyllä syytä päivittää nykyaikaisemmaksi.
Quote from: vilach on 13.07.2013, 10:33:35
Mitä hyvää raitiovaunuissa on? Keskinopeus on hyvin alhainen. Voi asua itäkeskuksessa ja tulla metrolla ydinkeskustaan 14 minuutissa, tai huopalahdessa ja tulla metrolla keskustaan vain 9 minuutissa. Lähes kaikkialla missä raitioverkko on on epäviihtyisää, liian suuri talojen tiheys, ahdasta, vähän viheralueita, paljon liikennevaloja, liian paljon ihmisiä.
Raitovaunussa on paljon mukavampi matkustaa kuin bussissa, pysäkkiverkko on tiheämpi ja keskustassa raitovaunu ei jää asemalle.
QuoteSiellä, missä on raitiovaunu, on tarpeeksi suuria taloja tarpeeksi tiheässä ja tarpeeksi ihmisiä.
= epäviihtyisää. Lähdetään pyöräilemään: kapea pyörätie tai ei pyörätietä lainkaan, paljon ihmisiä ja liikennevaloja, liian vähän viheralueita.
Quote
Hitaudesta olen suunnilleen samaa mieltä. Helsingin raitiovaunuverkosto on hyvin perinteinen, enkä sano tätä hyvällä, joten sitä olisi kyllä syytä päivittää nykyaikaisemmaksi.
Sen pitää korvata metrolla, Suomen kallioperässä tunnelien rakentaminen on todella halpaa.
Kehäradan hinnalla kantakaupunkiin rakennettaisiin tiheä metroverkosto (kymmeniä metroasemia), jos hinnassa ei olisi ilmaa. Myös voi muuttaa päätiet (esim. mannerheimintie) liikennevalottomiksi purkamalla taloja risteyksissä (taloja myös voi rakentaa uudestaan maanalaisten eritasoliittymien päälle) ja rakentaa metroradan tien keskellä tai sen alle riippuen siitä riittääkö tilaa autoille. Tässä vaihtoehdossa myös autojen nopeus nousee.
Quote from: Mursu on 13.07.2013, 11:00:30
Raitovaunussa on paljon mukavampi matkustaa kuin bussissa, pysäkkiverkko on tiheämpi ja keskustassa raitovaunu ei jää asemalle.
Missä minä kirjoitin bussista?
Quote from: vilach on 13.07.2013, 11:14:49
Myös voi muuttaa päätiet (esim. mannerheimintie) liikennevalottomiksi purkamalla taloja risteyksissä (taloja myös voi rakentaa uudestaan maanalaisten eritasoliittymien päälle) ja rakentaa metroradan tien keskellä tai sen alle riippuen siitä riittääkö tilaa autoille. Tässä vaihtoehdossa myös autojen nopeus nousee.
Uuh. Sinulla on kyllä täysin vastakkainen näkemys viihtyisästä kuin minulla. Minun mielestäni tämän kaltainen kävelyvaihtoehto olisi paljon parempi: http://www.ihmistenkaupunki.fi/2012/10/18/mannerheimintie-jonka-helsinki-ansaitsee/
Quote from: VMJ on 13.07.2013, 22:53:53Uuh. Sinulla on kyllä täysin vastakkainen näkemys viihtyisästä kuin minulla. Minun mielestäni tämän kaltainen kävelyvaihtoehto olisi paljon parempi:
Minun vaihtoehdossa autoliikenne ja metrorata olisivat eristetty jalankulkoilta ja pyöräilijöiltä. Autot voivat ajaa rauhassa vähintään 60 kilometrin tuntinopeutta ilman liikennevaloja pelkäämättä, että koira tai lapsi kävelee pyörien alle, myös metrojunat voivat ajaa rauhassa. Samalla jalankulkijat voivat kävellä rauhassa ilman liikennevaloja ja pelkoa jäädä auton/metrojunan alle. Näin on tehty vuosaaressa. Parasta olisi kaivaa kuoppa, rakentaa autotietie sinne ja päällystää se paksulla lasilla, jotta melu ei menisi ulos siitä, eli olisi hiljaista. Sinun vaihtoehdossa on hitaat raitiovaunut, runsaasti liikennevaloja (liikennevaloja pakko olla, koska mannerheimintiellä raitiovaunut kulkevat lähes kerran minuutissa jokaiseen suuntaan). Myös autoille on epämukavaa, koska runsaasti liikennevaloja. Samalla muualla ruuhkat kasvaisivat, koska mannerheimintien kapasiteetti laskisi.
mikko sarela ja kivekäs ovat opportunistit ja ammattivalehtelijat.