Asiantuntijat: Suomen maabrändityö ei ole onnistunut
Maanantai 17.6.2013 klo 05.15
Brändiraportin tavoitteiden seuranta on unohtunut.
Suomen maabrändityö ei ole onnistunut tavoitteiden mukaisesti. Näin STT:lle toteavat maabrändejä tutkineet erikoistutkija Katja Valaskivi ja tekniikan tohtori, konsultti Seppo Rainisto.
- Työ ei näy nykyisin missään. Firmojen ja investointien houkuttelu on yksi maabrändin tärkeimmistä asioista, ja tässä Suomi ei ole ollenkaan onnistunut, Rainisto summaa.
Kun Suomessa loppuvuodesta 2010 julkaistiin maabrändiraportti, siltä odotettiin paljon. Jorma Ollilan johtaman valtuuskunnan raporttiin oli kirjoitettu isoja tavoitteita. Kolme niistä nostettiin kärkeen: toimiva ja ratkaisukeskeinen yhteiskunta, puhdas luonto ja korkea peruskoulutuksen taso.
Maabrändityö jätettiin kuitenkin kesken.
- Raportissa on hyvin idealistisia tavoitteita puhtaasta luonnosta ja koulutuksesta. Nämä tavoitteet eivät ole edenneet, toteaa eri maiden maabrändejä vertaillut Valaskivi.
Brändityön tarkoituksena oli edistää Suomen taloutta, matkailua ja kansainvälistä asemaa.
Rainisto julkaisi tutkija Teemu Moilasen kanssa tutkimuksen Suomen maabrändistä jo ennen Ollilan valtuuskunnan työn aloittamista. Maabrändityöryhmän perustaminen oli juuri tutkijoiden idea.
- Valtuuskunnan raportti oli ansiokas, mutta työ jäi kesken, kun hallitus vaihtui eikä uusia määrärahoja tullut, Rainisto sanoo.
Brändiraportin esiin nostamat asiat ovat tutkijoiden mukaan melko itsestään selviä ja yleisiä. Tähän on yksinkertainen syy.
- Maabrändi tuotetaan yleensä niin, että eri puolilla maailmaa kysytään ihmisten mielipidettä kyseessä olevasta maasta. Näin stereotypiat ja kliseet korostuvat, Valaskivi summaa.
Yli 50 tehtävää
Raportin julkaisemisen jälkeen maabrändityötä on jatkettu osana uutta Team Finland -verkostoa.
Verkosto kokoaa yhteen ulkomailla toimivat suomalaiset organisaatiot, kuten ulkoministeriön, Tekesin ja Finpron.
Brändityön jalkauttamisessa mukana oleva ulkoministeriön yksikön päällikkö Timo Heino pitää Team Finlandia ja maabrändin jatkotyötä onnistuneena.
- Maakuvatyö ja Suomen promotoiminen ulkomailla on ollut tähän asti sirpaleista, mutta nyt se on koottu yhteisen viestin taakse, Heino toteaa.
Maabrändiraportissa annettiin Suomelle yhteensä yli 50 tehtävää. Ne vaihtelivat isovanhempien jakamista käsityöohjeista globaalin talouden ongelman ratkaisuihin. Tehtävien toteutumista ei ole järjestelmällisesti seurattu.
- Meillä ei ole mitään erillistä seurantamekanismia. Olemme kyllä hyödyntäneet raporttia monin tavoin. Työ on nyt vasta todella käynnistymässä, Heino sanoo.
Luomutavoite on kova
Viime toukokuussa Luomuinstituutti avasi ovensa Mikkelissä. Se oli yksi maabrändiraportin luomutavoitteista. Raportissa linjattiin myös, että vuonna 2030 puolet Suomen maataloustuotannosta pitäisi olla luomua. Instituutin johtaja professori Pirjo Siiskonen pitää valtuuskunnan luomutavoitetta kovana.
- Tällä hetkellä olemme sitoutuneet hallituksen nykyiseen tavoitteeseen, jonka mukaan viljelysalasta viidennes olisi luomua vuoteen 2020 mennessä. Se on mahdollista saavuttaa, Siiskonen toteaa.
Brändityötä vetänyt Jorma Ollila ei antanut STT:lle haastattelua aikataulupulaan vedoten. Myöskään eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb ei kommentoinut asiaa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013061717159589_uu.shtml
Paljonkohan tämäkin työryhmä maksoi?
Korporaatiokommunistien hanke epäonnistui...onneksi. Valitettavasti näiden hullujen maabrändityöryhmän toiminnassa muutamat kohteet, kuten Addis Abeba, ovat sensijaan onnistuneet lyömään itsensä läpi.
QuoteMaabrändiraportissa annettiin Suomelle yhteensä yli 50 tehtävää. Ne vaihtelivat isovanhempien jakamista käsityöohjeista globaalin talouden ongelman ratkaisuihin. Tehtävien toteutumista ei ole järjestelmällisesti seurattu.
Hyvinhän noita on seurattu. Niin on tyttöjen sukuelimiä silvottu tasolla jolla ei edes hirviä katsella saati että terveydenhoitohenkilökunta raportoida silpomisia. Villasukkia ei osaa enää kukaan kutoa ja globaalitalouskin on aika ongelmallinen. Pienin askelin ja viilloin etenee korporaatiokommunistien maabrändityöryhmän toiminta.
Kiitos Herra että teit korporaatiokommunisteista tyhmän lisäksi myös saamattomia. Sillä aikaansaapaa korporaatiokommunistia emme kestä.
Quote from: Tabula Rasa on 17.06.2013, 13:42:02
Paljonkohan tämäkin työryhmä maksoi?
Suomen 300 000 maksanut maabrändi "ei näy missään"
Maabrändivaltuuskunta vieraili 2009 Meri-Rastilan koulussa. Oppilaat kertoivat Jorma Ollilalle ja Alexander Stubbille mielipiteitään koulutuksesta. Myös opettajia kuultiin.
Suomen maabrändityö ei ole onnistunut tavoitteiden mukaisesti. Jopa 300 000 euroa maksanut maabrändi tuomitaan epäonnistuneeksi.
Näin STT:lle toteavat maabrändejä tutkineet erikoistutkija Katja Valaskivi ja tekniikan tohtori, konsultti Seppo Rainisto.
-
Työ ei näy nykyisin missään. Firmojen ja investointien houkuttelu on yksi maabrändin tärkeimmistä asioista, ja tässä Suomi ei ole ollenkaan onnistunut, Rainisto summaa.
Vuonna 2010 laskettiin, että maabrändiin oli palanut rahaa noin 300 000 euroa. Ne saatiin ulkoministeriöltä ja Matkailun edistämiskeskukselta.
Eniten rahaa on meni brittiläisen Simon Anholtin 150 000 euron konsulttipalkkaan.
Työ jätettiin kesken
Kun Suomessa loppuvuodesta 2010 julkaistiin maabrändiraportti, siltä odotettiin paljon. Jorma Ollilan johtaman valtuuskunnan raporttiin oli kirjoitettu isoja tavoitteita. Kolme niistä nostettiin kärkeen: toimiva ja ratkaisukeskeinen yhteiskunta, puhdas luonto ja korkea peruskoulutuksen taso.
Maabrändityö jätettiin kuitenkin kesken.
- Raportissa on hyvin idealistisia tavoitteita puhtaasta luonnosta ja koulutuksesta. Nämä tavoitteet eivät ole edenneet, toteaa eri maiden maabrändejä vertaillut Valaskivi.
Brändityön tarkoituksena oli edistää Suomen taloutta, matkailua ja kansainvälistä asemaa.
Rainisto julkaisi tutkija Teemu Moilasen kanssa tutkimuksen Suomen maabrändistä jo ennen Ollilan valtuuskunnan työn aloittamista.
Maabrändityöryhmän perustaminen oli juuri tutkijoiden idea.
- Valtuuskunnan raportti oli ansiokas, mutta työ jäi kesken, kun hallitus vaihtui eikä uusia määrärahoja tullut, Rainisto sanoo.
Brändiraportin esiin nostamat asiat ovat tutkijoiden mukaan melko itsestään selviä ja yleisiä. Tähän on yksinkertainen syy.
- Maabrändi tuotetaan yleensä niin, että eri puolilla maailmaa kysytään ihmisten mielipidettä kyseessä olevasta maasta. Näin stereotypiat ja kliseet korostuvat, Valaskivi summaa.
Yli 50 tehtävää
Raportin julkaisemisen jälkeen maabrändityötä on jatkettu osana uutta Team Finland -verkostoa.
Verkosto kokoaa yhteen ulkomailla toimivat suomalaiset organisaatiot, kuten ulkoministeriön, Tekesin ja Finpron.
Brändityön jalkauttamisessa mukana oleva ulkoministeriön yksikön päällikkö Timo Heino pitää Team Finlandia ja maabrändin jatkotyötä onnistuneena.- Maakuvatyö ja Suomen promotoiminen ulkomailla on ollut tähän asti sirpaleista, mutta nyt se on koottu yhteisen viestin taakse, Heino toteaa.
Maabrändiraportissa annettiin Suomelle yhteensä yli 50 tehtävää. Ne vaihtelivat isovanhempien jakamista käsityöohjeista globaalin talouden ongelman ratkaisuihin. Tehtävien toteutumista ei ole järjestelmällisesti seurattu.
-
Meillä ei ole mitään erillistä seurantamekanismia. Olemme kyllä hyödyntäneet raporttia monin tavoin.
Työ on nyt vasta todella käynnistymässä, Heino sanoo. Luomutavoite on kova
Viime toukokuussa Luomuinstituutti avasi ovensa Mikkelissä. Se oli yksi maabrändiraportin luomutavoitteista. Raportissa linjattiin myös, että vuonna 2030 puolet Suomen maataloustuotannosta pitäisi olla luomua.
Instituutin johtaja professori Pirjo Siiskonen pitää valtuuskunnan luomutavoitetta kovana.
- Tällä hetkellä olemme sitoutuneet hallituksen nykyiseen tavoitteeseen, jonka mukaan viljelysalasta viidennes olisi luomua vuoteen 2020 mennessä. Se on mahdollista saavuttaa, Siiskonen toteaa.
Brändityötä vetänyt Jorma Ollila ei antanut STT:lle haastattelua aikataulupulaan vedoten. Myöskään eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb ei kommentoinut asiaa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288574693417.html
Onhan tuo onnistunut tosi hyvin. Moni kuolee maabrändityön tuloksena kun lähtevät tavoittelemaan maatamme vuotavassa paatissa.
Quote
http://www.hs.fi/digilehti/kotimaa/artikkeli/Afrikassa+ajatellaan+ett%C3%A4+Suomessa+on+joka+paikassa+rahaa/1135243750090
Afrikassa ajatellaan, että Suomessa on joka paikassa rahaa"
Riitta Vainio
helsingin sanomat
Helsingin Vuosaaren lukion ensimmäisen vuoden opiskelija Saliha Sakhi (vas.) ja abiturientit ja Mohamed Osman ja Sazan Rexhepi suunnittelevat tulevaisuutta luottavaisina.
Vuosaaren lukion abiturientilla Mohamed Osmanilla, 20, on valoisa käsitys siitä, miten Suomessa virallisesti kohdellaan maahanmuuttajia.
"He saavat asuntoja, työpaikkoja, koulutusta ja toimeentulotukea, jos tarvitsevat."
Näkemys ei paljon poikkea siitä, mitä Mohamed Osman ajatteli ennen kuin lähti perheineen 12 vuotta sitten Suomeen.
"Afrikassa ajatellaan, että Suomessa on joka paikassa rahaa, sitä voi löytää maastakin, ja sitä on helppo saada."
Quote from: niemi2 on 17.06.2013, 14:30:38
Onhan tuo onnistunut tosi hyvin. Moni kuolee maabrändityön tuloksena kun lähtevät tavoittelemaan maatamme vuotavassa paatissa.
Quote
http://www.hs.fi/digilehti/kotimaa/artikkeli/Afrikassa+ajatellaan+ett%C3%A4+Suomessa+on+joka+paikassa+rahaa/1135243750090
Afrikassa ajatellaan, että Suomessa on joka paikassa rahaa"
Riitta Vainio
helsingin sanomat
Helsingin Vuosaaren lukion ensimmäisen vuoden opiskelija Saliha Sakhi (vas.) ja abiturientit ja Mohamed Osman ja Sazan Rexhepi suunnittelevat tulevaisuutta luottavaisina.
Vuosaaren lukion abiturientilla Mohamed Osmanilla, 20, on valoisa käsitys siitä, miten Suomessa virallisesti kohdellaan maahanmuuttajia.
"He saavat asuntoja, työpaikkoja, koulutusta ja toimeentulotukea, jos tarvitsevat."
Näkemys ei paljon poikkea siitä, mitä Mohamed Osman ajatteli ennen kuin lähti perheineen 12 vuotta sitten Suomeen.
"Afrikassa ajatellaan, että Suomessa on joka paikassa rahaa, sitä voi löytää maastakin, ja sitä on helppo saada."
Sigun arvoinen suoritus. Kiitos!
Quote from: mielipide on 17.06.2013, 13:36:02
Kun Suomessa loppuvuodesta 2010 julkaistiin maabrändiraportti, siltä odotettiin paljon. Jorma Ollilan johtaman valtuuskunnan raporttiin oli kirjoitettu isoja tavoitteita. Kolme niistä nostettiin kärkeen: toimiva ja ratkaisukeskeinen yhteiskunta, puhdas luonto ja korkea peruskoulutuksen taso.
Maabrändityö jätettiin kuitenkin kesken.
- Raportissa on hyvin idealistisia tavoitteita puhtaasta luonnosta ja koulutuksesta. Nämä tavoitteet eivät ole edenneet, toteaa eri maiden maabrändejä vertaillut Valaskivi.
Juu, ei tullut särkipullia gourmet-ravintoloihin (http://hommaforum.org/index.php/topic,37781.msg515680.html#sg515680). Raportti oli Ollilan ja Stubbin hätyyttelystä huolimatta Demosin (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ollilan+maabr%C3%A4ndiryhm%C3%A4+p%C3%A4%C3%A4tyi+perinteiseen+Suomi-kuvaan/1135260956828) käsialaa ja sisältö silkkaa huuhaata. Parempi näin.
Quote from: Roope on 27.11.2010, 20:08:58
Pitää kuitenkin muistaa, että tällainen brändäyspuuhastelu on liki ilmaista siihen verrattuna, että murto-osaakaan kaikesta keksitystä hyvästä ja kauniista ryhdyttäisiin oikeasti toteuttamaan. Onneksi näin ei käy juuri koskaan, eikä ilmeisesti nytkään.
Nyt ihmetellään brandin heikkoutta, mutta joko unohtui ketkä ovat olleeet pääosissa sitä luomassa. Halonen ja Tuomioja ovat olleet viimeiset liki 20 vuotta avainpaikoilla. Johtamassa maan ulkopolitiikkaa. He ovat Pohjois-Korean ohella maailman ainoat sosialistiset ulkopolitiikan johtajat. Tuomioja edelleenkin kulkee maailmalla saarnaamassa sosialismin ihanuutta. Toki rinnalla on kulkenut muutakin sanomaa mm. Nokian toimesta, mutta valtion tasolla maailmalle on viety täysin väärää sanomaa Suomesta ja suomalaisuudesta.
(https://lh5.googleusercontent.com/-XQwHIXKreRM/UapCit0w-tI/AAAAAAAAAHc/dFLLL9Cbglc/s640/P6010021.JPG)
Suomen maabrändityöryhmä on onnistunut tehtävässään aivan vitun hienosti, toteaa Petru (vas.)
Quote from: jopelius on 17.06.2013, 15:04:33
Nyt ihmetellään brandin heikkoutta, mutta joko unohtui ketkä ovat olleeet pääosissa sitä luomassa. Halonen ja Tuomioja ovat olleet viimeiset liki 20 vuotta avainpaikoilla.
Muistan varmaan ikuisesti sen firman myyntijohtajan kuvauksen, jossa hän kertoi että merkittävämmillä suomalaisilla firmoilla oli Halosen aikaan hirmuinen ongelma: heidän piti tehdä myynninedistämistä, mutta Halosen matkaan päätymistä tietenkin piti vältellä kuin ruttoa, koska siitä ei koskaan ollut lopulta kuin haittaa. Toisaalta umpikokoomuslainen herra (kuten ilmeisesti koko firman johto) tunsi melkoista kunnioitusta Väyrystä kohtaan, koska hän oli myynninedistämisessä sekä ammattimainen että otti homman vakavasti, ja hänellä oli tietyissä maissa vaikutusvaltaisia kontakteja. Halosen kanssa sai koko ajan pelätä, että mitäköhän tässä nyt käy, kun taas Väyrynen hoiti reissuja arabimaihinkin osaavalla rutiinilla.
Nyt on yhdestä päästy eroon, mutta niin valitettavasti toisestakin.
QuoteBrändiryhmä päätti lopulta tilata raportin kirjoitustyön ajatushautomo Demos Helsingiltä.
Muistutuksena kaikille Demos-ajatushautomoiden taustoja:
QuoteDemos was founded in 1993 by former Marxism Today editor Martin Jacques, and Geoff Mulgan, who became its first director
QuoteJacques was editor of the Communist Party of Great Britain's journal, Marxism Today from 1977 until its closure in 1991
Geoff Mulgan:ia ja brändiryhmän päällikkö Jorma Ollilaa taas yhdistää kommunistitaustainen London School of Economics minkä myös A.Stubb on käynyt.
Quote from: foobar on 17.06.2013, 15:13:02
Quote from: jopelius on 17.06.2013, 15:04:33
Nyt ihmetellään brandin heikkoutta, mutta joko unohtui ketkä ovat olleeet pääosissa sitä luomassa. Halonen ja Tuomioja ovat olleet viimeiset liki 20 vuotta avainpaikoilla.
Muistan varmaan ikuisesti sen firman myyntijohtajan kuvauksen, jossa hän kertoi että merkittävämmillä suomalaisilla firmoilla oli Halosen aikaan hirmuinen ongelma: heidän piti tehdä myynninedistämistä, mutta Halosen matkaan päätymistä tietenkin piti vältellä kuin ruttoa, koska siitä ei koskaan ollut lopulta kuin haittaa. Toisaalta umpikokoomuslainen herra (kuten ilmeisesti koko firman johto) tunsi melkoista kunnioitusta Väyrystä kohtaan, koska hän oli myynninedistämisessä sekä ammattimainen että otti homman vakavasti, ja hänellä oli tietyissä maissa vaikutusvaltaisia kontakteja. Halosen kanssa sai koko ajan pelätä, että mitäköhän tässä nyt käy, kun taas Väyrynen hoiti reissuja arabimaihinkin osaavalla rutiinilla.
Nyt on yhdestä päästy eroon, mutta niin valitettavasti toisestakin.
Juuri tätä minä tarkoitin. Ahtisaarikin, sosialistisesta taustastaan huolimatta, avasi mainiosti arvovaltaisia ovia erityisesti lännessä ja idän suunalla. Kone oli aina täynnä businessjohtajia ja hyvin monille aukesi tilaisuus kaupantekoon. Nykyiset stubbit ja tuomiojat ovat täysin ala-arvoisia edustajia...
Quote from: samuliloov on 17.06.2013, 15:53:55
QuoteBrändiryhmä päätti lopulta tilata raportin kirjoitustyön ajatushautomo Demos Helsingiltä.
Kokemukseni Demos Helsingistä: yritin tilata heiltä erästä hyvin yksinkertaista palvelua (puhetta erääseen tilaisuuteen), mutta tehtävä osoittautui mahdottomaksi, koska mistään sovitusta ei pidetty kiinni, ja hintaa yritettiin moninkertaistaa heti seuraavassa palaverissa.
Aivan kuin olisin asioinut pilvessä olevan ahneen Kepu-poliitikon kanssa.
Quote from: foobar on 17.06.2013, 15:13:02
Toisaalta umpikokoomuslainen herra (kuten ilmeisesti koko firman johto) tunsi melkoista kunnioitusta Väyrystä kohtaan, koska hän oli myynninedistämisessä sekä ammattimainen että otti homman vakavasti, ja hänellä oli tietyissä maissa vaikutusvaltaisia kontakteja. Halosen kanssa sai koko ajan pelätä, että mitäköhän tässä nyt käy, kun taas Väyrynen hoiti reissuja arabimaihinkin osaavalla rutiinilla.
No nyt meillä on "Hei me ollaan mahtavii"-Alex. Ei tuollaista suuna-päänä tyyppiä arvosteta missään eikä ainakaan arabimaissa tai Aasiassa.
Quote from: Lalli IsoTalo on 17.06.2013, 17:02:03
Quote from: samuliloov on 17.06.2013, 15:53:55
QuoteBrändiryhmä päätti lopulta tilata raportin kirjoitustyön ajatushautomo Demos Helsingiltä.
Kokemukseni Demos Helsingistä: yritin tilata heiltä erästä hyvin yksinkertaista palvelua (puhetta erääseen tilaisuuteen), mutta tehtävä osoittautui mahdottomaksi, koska mistään sovitusta ei pidetty kiinni, ja hintaa yritettiin moninkertaistaa heti seuraavassa palaverissa.
Aivan kuin olisin asioinut pilvessä olevan ahneen Kepu-poliitikon kanssa.
Mädänneisyyttä/korruptiota Kepussa tänäänkin...?
Aiemmin: Kepu pettää aina!
Sipilän aikanakin toimii?
QuoteHallitus on käynnistänyt valtakunnallisen puurakentamisohjelman tämän hallituskauden ajaksi.
...
Hyvä kilpailukyky on puutuotealan kansainvälistymisen ja kasvun perusedellytys. Kansainvälistymisen ja kasvun edistämiseksi pyritään Puuinfo Oy:n toimesta parantamaan alan yritysten palveluja ja rakenteilla on alan yleinen "Puun Tarinat" -puubrändityö. Suomalaisen puurakentamisen kansainväliseksi brändiksi halutaan nostaa korkeatasoisen arkkitehtuurin ja designin yhdistäminen ympäristötietoiseen ja energiatehokkaaseen rakentamiseen.
Puutuotealalle ollaan lisäksi luomassa yrityskasvu- ja veturiyritysmalleja alan kilpailukyvyn parantamiseksi sekä yhdistämään toimijoiden tuotanto-, tuotekehitys-, verkosto- ja markkinaosaamista. Viennin edistämistä tehostetaan valtiovallan ja yritysten yhteistyönä kokoamalla eri toimijoita yhteen. Tämä tuo vahvemman otteen alan kasvun ja työllisyyden edistämiseksi.
(Tämä lainaus on kuulemma julkaistu Savon Sanomissa 16.6.2013 ja on käsittääkseni Käteisen viäntämä. Boldaukset omia.)
Kun nyt on maabrändityö miltei kuollut ja kuopattu, voidaankin siirtyä eteenpäin ja ryhtyä polttamaan rahaa puubrändityöllä. Suojatyöpaikkaa tuppaa "veljelle" ja kaverille ja Suomen brändikasvusto kukoistaa kuin revonhäntä.
Quote-
Revonhäntä (Amaranthus palmeri; Palmer amaranthi; palmer pigweed) on kaikkein pelätyin rikkaruoho. Se voi kasvaa jopa 7-8 jalkaa pitkäksi (yksi jalka; 12 tuumaa; 30,48 cm), se kestää korventavaa kuumuutta ja pitkittynyttä kuivuutta, tekee tuhansia siemeniä ja sen juuristo imee maan tyhjäksi ravinteista. Revonhäntä valtaa pellon vuodessa, jos sitä ei kitketä.
-
Quote from: Maailmanmies on 17.06.2013, 17:22:12
Quote from: foobar on 17.06.2013, 15:13:02
Toisaalta umpikokoomuslainen herra (kuten ilmeisesti koko firman johto) tunsi melkoista kunnioitusta Väyrystä kohtaan, koska hän oli myynninedistämisessä sekä ammattimainen että otti homman vakavasti, ja hänellä oli tietyissä maissa vaikutusvaltaisia kontakteja. Halosen kanssa sai koko ajan pelätä, että mitäköhän tässä nyt käy, kun taas Väyrynen hoiti reissuja arabimaihinkin osaavalla rutiinilla.
No nyt meillä on "Hei me ollaan mahtavii"-Alex. Ei tuollaista suuna-päänä tyyppiä arvosteta missään eikä ainakaan arabimaissa tai Aasiassa.
Minulle hän on"Vittu, mitä paskaa!"-Alex. Suomen vienti nousuun pätevillä päättäjillämme. :P
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=9&id=1710
EDIT: Lisätty linkki.
Niin niin ja jaa jaa.
Kuten olen muistaakseni aiemminkin todennut, niin tää "brändityöryhmä" on täysin hylännyt ilmeisen turhina Suomen todelliset voimavarat, joita tuottavat kantasuomalaiset ja Suomen kulttuuri.
- taskulämmin koskenkorva grillijonossa -25 pakkasasteessa, hövelisti tarjottuna myös satunnaiselle ulkomaalaiselle
- saunakaljat kesäyössä, kun on saunottu ja uitu puhdasvetisessä järvessä, sitten paistetaan makkaraa, myös hövelisti tarjottuna satunnaiselle ulkomaanvieraalle
- ulkomaalaisen ottaminen mukaan arkisiin toimintoihin (vaikkapa katiskan katsastamiseen), vaikkei yhteistä kieltä olisikaan
- puhtaat ja siistit kaupungit
- luottamus siihen, että taskuvarkaus on oikeasti harvinainen rikos
- luottamus siihen, että jos vaikka vuokra-auto tilttaa, joku pysähtyy ja auttaa
- jutusteleminen kielimuurista huolimatta jossain ihme Veijo Esson baarissa
- suomalaisten kyky naureskella itselleen ja maansa tavoille
- uskollisuus, jos ystäväksi asti pääsee
- tankeroenglanti, jolla pärjää kyllä