Puolustusvoimat päätti sittenkin kilpailuttaa raskaiden kuorma-autojen hankinnan. Kotimainen Oy Sisu Auto Ab jää näin alakynteen.
Jos autot olisi määritelty puolustuskalustoksi, olisi hankinta ollut mahdollista tehdä suorahankintana esimerkiksi kotimaiselta Sisulta. Torstaina puolustusministeriön kaupallinen johtoryhmä linjasi, että laki ei mahdollista suorahankintaa.
Puhtaassa tarjouskilpailussa pienen kotimaisen yhtiön on vaikea pärjätä. Hankinnassa on kyse noin 150 raskaasta ajoneuvosta ja noin 30 miljoonan euron kaupasta.
Perussuomalaisten kansanedustaja sekä eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö roimii asiasta rajusti puolustusministeri Carl Haglundia (r).
- Ministeri Haglundin ryhdistäydyttävä, Niinistö kirjoittaa blogissaan.
- Ministeriö puhuu tarkoitushakuisesti maantiekuorma-autoista, vaikka pelkästään siitä ei ole kyse. Kyse on yksiselitteisesti puolustustarvikkeesta. Ministeriöllä olisi oikeus tehdä suorahankinta. Kilpailutuksessa alan suomalainen toimija on alakynnessä kokonsa takia, Niinistö kirjoittaa.
Niinistön mukaan jupakassa ei ole kyse yksistään Sisusta, vaan myös laajasta alihankkijaverkostosta.
- Huoltovarmuus ja työllisyys puhuvat Sisun puolesta. Kotimainen teollisuus, työllisyys ja osaaminen ovat painavia argumentteja vastuullisille päättäjille. Yksin hinta ei voi olla ratkaiseva tekijä.
Niinistön mielestä puolustusministeriön kaupallisen johtoryhmän omaksuma "EU:n mallioppilaslinja" on kestämätön.
Myös Sisun toimitusjohtaja kommentoi aihetta lauantain Helsingin Sanomissa.
- Kuka tätä maata johtaa, poliitikot vai virkamiehet, ällistynyt Timo Korhonen kysyy lehdessä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013060117098065_uu.shtml (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013060117098065_uu.shtml)
Eiköhän hallitus onnistu tämänkin tunaroimaan jonnekin vinkuintiaan tehtäväksi. On kallista olla mallioppilas.
Hyvä, Jussi! Kukahan tuolla kulisseissa kampittaa Sisua ja millä eväillä? Ensin Vihtavuori (ratkennee ennen juhannusta?) ja nyt Sisu! >:(
Kenen asioita nämä ministerimme oikein ajavat? Eivät ainakaan Suomen ja suomalaisen työn.
Minä kun en ole mikään talousnero, niin voisiko joku asioista paremmin tietävä kertoa minulle, että mistä ihmeestä tämä maa kuitenkin jatkuvasti saa sitä rahaa kun kerran kaikkeen näyttää olevan varaa?
Koko ajan saa lukea tällaisia samansuuntaisia uutisia, mutta siltikin sirkus pyörii ja ihmisillä näyttää olevan varaa käsittämättömän tuntuisiin asuntolainoihin ym.
Olen itsekin tupannut kuulumaan niihin maailmanlopun maalareihin, jotka muistavat jokaisessa välissä hokea, että tämä paska räjähtää ihan kohta käsiin, mutta olen viime aikoina alkanut kyseenalaistaa tätä uskoa, sillä ulospäin näyttää kuitenkin kaikesta huolimatta pyyhkivän hyvin. Kansakunta tietysti jakaantuu silminnähden kokoajan jyrkemmin menestyjiin ja ulkopuolisiin pudokkaisiin, mutta ehkäpä tuo pärjääjien massa sittenkin on tarpeeksi suuri?
Quote from: KalleK on 01.06.2013, 16:06:57
Minä kun en ole mikään talousnero, niin voisiko joku asioista paremmin tietävä kertoa minulle, että mistä ihmeestä tämä maa kuitenkin jatkuvasti saa sitä rahaa kun kerran kaikkeen näyttää olevan varaa?
Koko ajan saa lukea tällaisia samansuuntaisia uutisia, mutta siltikin sirkus pyörii ja ihmisillä näyttää olevan varaa käsittämättömän tuntuisiin asuntolainoihin ym.
Olen itsekin tupannut kuulumaan niihin maailmanlopun maalareihin, jotka muistavat jokaisessa välissä hokea, että tämä paska räjähtää ihan kohta käsiin, mutta olen viime aikoina alkanut kyseenalaistaa tätä uskoa, sillä ulospäin näyttää kuitenkin kaikesta huolimatta pyyhkivän hyvin. Kansakunta tietysti jakaantuu silminnähden kokoajan jyrkemmin menestyjiin ja ulkopuolisiin pudokkaisiin, mutta ehkäpä tuo pärjääjien massa sittenkin on tarpeeksi suuri?
En kyllä väitä tietäväni mutta:
Pyörii lainalla hyvin. Nyt jos valtio päättäisi ettei enää makseta täältä korkoja tai lainoja pois kuten Islannissa tekivät niin kaikki olisi ok.
Toisaalta jopa ne lainat voisi maksaa muuttamalla reippaasti järjestelmää.
Etuoikeudet hurreilta pois, samoihin kouluihin kuin muutkin jne.
Palkat puolis kaikilta virkamiehiltä. Turhat heistä ulos (eli jokin 7/10.)
Jne.
Quote from: Viimeinen suomalainen on 01.06.2013, 15:25:09
Hyvä, Jussi! Kukahan tuolla kulisseissa kampittaa Sisua ja millä eväillä? Ensin Vihtavuori (ratkennee ennen juhannusta?) ja nyt Sisu! >:(
Kenen asioita nämä ministerimme oikein ajavat? Eivät ainakaan Suomen ja suomalaisen työn.
Hyvä esimerkki siitä että käskyt tulee sieltä jostain. Joku haluaa Sisun nurin ja jäämistön halvalla myyntiin sekä Sisun markkinaosuuden. Tämä joku lahjoo, kiristää tai kusettaa ministeriön virkamiehiä ja/tai ministeriä.
Ei mene mallioppilasteoria enää läpi.
Seuraavan hallituksen puolustusministeri taisi juuri ratketa ja se ei ole Haglund! ;D
Täältä lähtee Jussille ISOKÄSI, entisenä aseseppänä, tvällärinä, sekä aseteollisuudessa työntekijänä toimineelta!
Teet hienoa työtä Jussi! 8)
PS: Nykysin tulee omassa yrityksessä oltua jo 27v. tuolla ehjäämön puolella, elikkä sairaala-alalla, mutta mitäs ehjättäis, jos kaikki luopuis sovinnolla... viiitsivitsi! ;)
En jaksa tarkistaa, mutta käytännössä taitaa juuri läntisessä naapurimaassamme valmistettavan tuon uuden määrittelyn mukaisia kuorma-autoja. Veikkaisin uuden hankittavan kuorma-autokaluston ohjekirjojen olevan ruotsinkielisiä.
jos siirrettäisikin tuotanto rannikolle, vaikkapa Malaxiin, niin eiköhän haglund jonkin syyn löytyisi. haglund ei vain koe enemmistön asiaa kovinkaan tärkeänä.
Luulisi että kun tavaraa pitäisi hommata puolustusvoimille niin se olisi automaattisesti puolustushankinta. Kun kyse ei kuitenkaan ole mistään tulostimien tai kopiopaperin hankinnasta.
Quote from: EL SID on 01.06.2013, 17:18:06
jos siirrettäisikin tuotanto rannikolle, vaikkapa Malaxiin, niin eiköhän haglund jonkin syyn löytyisi. haglund ei vain koe enemmistön asiaa kovinkaan tärkeänä.
Sisujen tuotantohan on Karjaalla (Karis), joka siis kuuluu nykyään Raaseporin (Raseborg) kaupunkiin. Kaupungin väestöstä 65,6% on ruotsinkielisiä. Eli mitä siis yrität oikein vihjata?
http://www.sisuauto.com/
Quote from: KalleK on 01.06.2013, 16:06:57
Minä kun en ole mikään talousnero, niin voisiko joku asioista paremmin tietävä kertoa minulle, että mistä ihmeestä tämä maa kuitenkin jatkuvasti saa sitä rahaa kun kerran kaikkeen näyttää olevan varaa?
Koko ajan saa lukea tällaisia samansuuntaisia uutisia, mutta siltikin sirkus pyörii ja ihmisillä näyttää olevan varaa käsittämättömän tuntuisiin asuntolainoihin ym.
Olen itsekin tupannut kuulumaan niihin maailmanlopun maalareihin, jotka muistavat jokaisessa välissä hokea, että tämä paska räjähtää ihan kohta käsiin, mutta olen viime aikoina alkanut kyseenalaistaa tätä uskoa, sillä ulospäin näyttää kuitenkin kaikesta huolimatta pyyhkivän hyvin. Kansakunta tietysti jakaantuu silminnähden kokoajan jyrkemmin menestyjiin ja ulkopuolisiin pudokkaisiin, mutta ehkäpä tuo pärjääjien massa sittenkin on tarpeeksi suuri?
Koska Jykä. Ykkösen perässä olevat nollat eivät ole merkitseviä numeroita lyh.mat.6, kymmenen miljoonaa vai mitämiljardejanenytoli kun ottaa velkaa per vuosi, viidenneksen budjetista, niin pönkittäähän se kummasti taloutta.
Paskasta ja tuulettimesta en nyt viitsi mainita mitään.
Quote from: Ulkopuolinen on 01.06.2013, 17:33:22
Saatan olla vähän eri linjoilla monen palstalaisen kanssa, mutta...
1) Kokonaan teiden ulkopuolella liikkumaan kykenevä maastokuorma-auto on ilman muuta puolustustarvike - ainakin tässä maassa.
Toki näin onkin. Nämä tilattavat autot sen sijaan ovat ihan tavallisia kuorma-autoja tai rekkoja jotka ovat alustaltaan saman tyyppisiä kuin tukkiautot, tarkoituksena näillä on kai kuljettaa ampuma- ja muita tarvikkeita täynnä olevia kontteja/lavoja pelipaikoille. Periaatteessa kyse on siis siviiliajoneuvoista.
Sitäpaitsi Sisulla menee nykyään ihan hyvin siviilitilaustenkin voimin:
http://www.sisuauto.com/sisun-myynti-vet%C3%A4%C3%A4-lomautukset-peruttu
"Sisun myynti vetää, lomautukset peruttu, tuotannossa kevään kapasiteetti täydessä käytössä
Sisu Polar kuorma-automalliston myynti on lähtenyt vahvaan nousuun. Sen ansiosta Oy Sisu Auto Ab on perunut yt-neuvotteluissa kertaalleen sovitut määräaikaiset lomautukset ja palkkaa lisää henkilöstöä Karjaan tehtaan tuotantoon.
- Tilauskannan kasvun ansiosta yhtiön tuotantokapasiteetti on myyty kevään osalta täyteen ja myynnin arvioidaan kasvavan myös loppuvuoden osalta merkittävästi, sanoo Sisu Auton toimitusjohtaja Timo Korhonen."
Jos kerran on kaikin tavoin mahdollista ostaa valtion toiminnan käyttämiä laitteistoja kotimaiselta valmistajalta ilman kilpailutusta, niin en kykene ymmärtämään miksi ihmeessä niitä ei sitten osteta kotimaiselta.
Totta kai pitäisi sitten vaatia riittävä laatutasokin yms. Mutta joka tapauksessa on paljon typerämpää verorahojen käyttöä ostaa vaikkapa Scanioita kun kotimainenkin vaihtoehto on olemassa. Ehkä siitä verorahojen käyttämisestä ulkomaisten valmistajien tukemiseen tulee hyvä mieli kuten kehitysavustakin. No, ehkä minä vain olen turhan vanhanaikainen ajatellessani, että kaikessa julkisen sektorin toiminnassa tulisi ensisijaisesti ajatella Suomen etua --- nykyisinhän olemme EU-kansalaisia, emme suomalaisia (tämä siis jos erästä ministeri olen oikein tulkinnut).
Lisäksi: On vain hyvä juttu, että Sisulla menee mukavasti.
Haglund on imbesilli.
Quote from: tyhmyri on 01.06.2013, 17:55:05
Jos kerran on kaikin tavoin mahdollista ostaa valtion toiminnan käyttämiä laitteistoja kotimaiselta valmistajalta ilman kilpailutusta, niin en kykene ymmärtämään miksi ihmeessä niitä ei sitten osteta kotimaiselta.
Koska lain mukaan se ei ole mahdollista tässä tapauksessa. Ajoneuvot joita ollaan hankkimassa ovat siviiliajoneuvoja, eivät sotilasajoneuvoja. Ja PV:n kannalta on järkevintä tilata halvimmat vaatimukset täyttävät ajoneuvot, näin ollen he saavat samalla rahalle enemmän kalustoa. Tämä on Suomen puolustuksen kannalta paras vaihtoehto.
Ja joka tapauksessa suomalaiset valmistajat ovat myös hyötyneet siitä etteivät muut maat osta aina omia kamojaan, vaan hinta/laatu-suhteeltaan parasta. Esimerkiksi Patria on myynyt tällä hetkellä 1324 kappletta AMV vaunua asiakkailleen, joista vain 66 Suomeen. Ja lisääkin kauppoja on varmasti heille tulossa koska tuote on niin hyvä. Kaikki hyötyvät kilpailusta ja rajoitusten poistoista.
^Ompa naivi näkemys kilpailun ja rajoitusten poiston varauksettomasta autuudesta. Ei sinänsä yllätä, mutta ei mennä nyt siihen.
Tuo edustaa erinomaisesti sitä sektoriajattelua, minkä vuoksi julkinen sektorimme tuppaa tekemään kokonaisuuden kannalta hölmöjä päätöksiä.
Ylipainavat kuorma-autotkin juuri sallittiin Suomen teitä ja siltoja tuhoamaan. Siispä maantiekuorma-autoja armeijalle.
Miksi puolustusvoimien menoissa tulisi suosia suomalaista teollisuutta? Eikö puolustusvoimiin tulisi hankkia sellaisia tarvikkeita, joilla parhaiten pystytään puolustamaan maatamme, riippumatta niiden valmistusmaasta?
Eipä hallituksen tunarointia enää tunnu ketään muu arvostelevan kuin Perussuomalaiset. Kaikki muut puolueet ovat pyhää konsensusta ja kaikki pitävät kiinni Audin takapenkeistään vaikka se sotisi kuinka puolueen perusarvoja ja vaalilupauksia vastaan. Sekasikiöhallitus aikoo ihan oikeasti raunioittaa Suomen hyvinvoinnin. Sitten olemme kilpailykykyisempiä kuin koskaan. Ha haa.
Tässä esimerkki miten omaa turvallisuuttamme ajetaan alas ja persut ovat ainoat merkittävät vastustajat.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/havm_7_2013_p.shtml
Olemattomia säästöjä haetaan sen takaa, että kun ei ole poliiseja riittävästi koko Suomessa niin ei tule niin paljon tutkintaakaan. Hienoa. Miksei samalla sovita, että olisi vain yksi poliisi per kaupunki. Tulisi halvaksi. Poliisin liikkuviitta halutaan rajoittaa 80 auton vähennyksellä ja viiden ison poliisiveneen vähennyksellä. Ratti- ja ruorijuopot kiittää ja kumartaa. Halvaksi tulee. LP:n kohtalokin taitaa olla nyt sinetöity. Säästää pitää maksoi mitä maksoi. Aikuisesti oikeasti mitään säästöä ei voi syntyä näiden pölkkypäiden leikkausehdotuksista. Jos ei lasketa rikollisuuden helpottamisen tekemistä säästöksi kun kiinniottoriski pienenee ruuhkasuomen ulkopuolella. Eikö tämä täystuhohallitus voisi vihdoinkin kaatua???
Quote from: Aapo on 01.06.2013, 19:26:50
Miksi puolustusvoimien menoissa tulisi suosia suomalaista teollisuutta? Eikö puolustusvoimiin tulisi hankkia sellaisia tarvikkeita, joilla parhaiten pystytään puolustamaan maatamme, riippumatta niiden valmistusmaasta?
On strategisesti välttämätöntä pitää laadukas sotateollisuus tämän maan rajojen sisällä. Jos sota joskus iskee, kalustoa tarvitaan lisää ja rutkasti. Ajattele, miten vihollinen ilahtuu, jos Suomi on ulkoistanut kalustotuotannon ulkomaille. Olisimme hetkessä samassa tilassa kuin Venäjä ensimmäisessä maailmansodassa: ennen pitkää sotaa jouduttaisiin käymään melkeinpä pelkillä kepeillä.
Quote from: Tragedian synty on 01.06.2013, 19:29:36
On strategisesti välttämätöntä pitää laadukas sotateollisuus tämän maan rajojen sisällä. Jos sota joskus iskee, kalustoa tarvitaan lisää ja rutkasti. Ajattele, miten vihollinen ilahtuu, jos Suomi on ulkoistanut kalustotuotannon ulkomaille. Olisimme hetkessä samassa tilassa kuin Venäjä ensimmäisessä maailmansodassa: ennen pitkää sotaa jouduttaisiin käymään melkeinpä pelkillä kepeillä.
Hyvä pointti. En tullut ajatelleeksi.
Jo vuosia sitten on Iveco alkanut puskea markkinoille. Katsotte sinisiä busseja Helsingissä, niin kas, ketkäs ne siinä - Ivecot.
On merkillistä, että suomalaista ei päätetä ostaa, vaikka olisi kalliimpaakin. Pitkällä tähtäimellä kuitenkin isänmaallinen ratkaisu edullisin. Ostot voi pilkkoa osiin, niin ettei 30 000 € raja ylity (silloin, kun ministeriöllä ei suoraosto-oikeutta).
Tilattiinhan merivoimien aluksetkin jostain italiasta. Suomella ei kai ole telakoita joissa on porukkaa jotka osaisivat lukea piirustuksia?
QuoteMerivoimat tilaa Italiasta kolme miinantorjunta-alusta järjestelmineen. Hankinnan kokonaishinta on lähes 245 miljoonaa euroa.
Miinantorjunta-alukset toimittaa italialainen Intermarine S.p.A. ja taistelujärjestelmän toimittaa sen alihankkijana toimiva saksalainen Atlas Elektronik GmbH.
Merivoimat vastaanottaa ensimmäisen aluksen vuonna 2010 ja viimeisen 2012. Operatiivinen valmius saavutetaan 2015 mennessä.
Aluksista käytyyn tarjouskilpailuun osallistui seitsemän eurooppalaista yritystä. Niistä Intermarine S.p.A.:n tarjous oli merivoimien mukaan kokonaistaloudellisesti edullisin.
Hankinnalla merivoimat tavoittelee valtakunnallisesti tärkeiden meriyhteyksien turvaamista miinauhalta. Alukset hankitaan ensisijaisesti kotimaan tehtäviä varten.
Alusten järjestelmiä voidaan hyödyntää myös siviilitehtävissä ja viranomaisyhteistyössä, muun muassa merenpohjan kartoittamisessa, vedenalaisissa etsintä- ja tunnistustehtävissä sekä vedenalaisten räjähteiden vaarattomaksiteossa.
Merivoimien mukaan alukset parantavat Suomen mahdollisuuksia osallistua myös kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin.
Hesarin paska (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Merivoimat+tilaa+miinantorjunta-alukset+Italiasta/1135223053680)
Miksi aluksista käytiin tarjouskilpailu? Eikös tuo nyt ole selvä puolustushankinta?
Saattoi olla edullinen kauppa, noitahan ei taida olla vieläkään toimitettu?
^
QuoteMerivoimien uusi miinantorjunta-alus sai nimen Italiassa
Jarmo Seppälä, 3.11.2011, 18:55
Kolmas merivoimille hankittava Katanpää-luokan miinantorjunta-alus kastettiin tänään Italiassa. Alus sai nimekseen Vahterpää.
Uusien miinantorjunta-alusten tehtävänä on valtakunnallisesti tärkeiden meriyhteyksien turvaaminen miinauhkaa vastaan, Merivoimat kertoo.
Alukset on hankittu ensisijaisesti kotimaan tehtäviä varten. Alusten järjestelmiä voidaan myös hyödyntää siviilitehtävissä ja viranomaisyhteistyössä, muun muassa merenpohjan kartoittamisessa, vedenalaisissa etsintä- ja tunnistustehtävissä sekä vedenalaisten räjähteiden vaarattomaksi tekemisessä.
Katanpää-luokan alukset parantavat myös Suomen mahdollisuuksia osallistua kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin, koska ne ovat EU- ja Nato-yhteensopivia.
Italian Sarzanassa Intermarinen telakalla rakennettavat alukset tullaan sijoittamaan Turun Pansioon.
Tänään kastettu MHC (Mine Hunter Coastal) Vahterpää on tarkoitus luovuttaa Merivoimille kesällä 2012, jonka jälkeen se saapuu Suomeen.
Operatiivisen valmiuden Katanpää-luokan alukset saavuttavat Merivoiminen mukaan vuoteen 2015 mennessä.
Vahterpään kummikaupunki on Kotka.
Kaksi muuta alusta myöhässä
Ruotuväki-lehti kertoi viime viikolla, että miinantorjunta-alus Katanpään saapuminen Suomeen viivästyy. Alus tulee Suomeen ilmeisesti vasta ensi vuonna. Katanpään testit jatkuvat Välimerellä.
Aluksen rakentamista on koetellut erikoinen vastoinkäyminen. Telakka jäi vuonna 2009 kaksi kertaa tulvan alle.
Suomi tilasi vuonna 2006 kolme miinantorjunta-alusta Intermarinelta. MHC Katanpää on näistä aluksista ensimmäinen.
Ruotuväen mukaan myös toinen aluksista, MHC Purunpää, on jäljessä aikataulustaan.
TT (http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/merivoimien+uusi+miinantorjuntaalus+sai+nimen+italiassa/a716393)
Onhan tässä vielä aikaa jos kerran 2015 mennessä pitäisi olla operaatiokunnossa. Laittaa vain mietityttämään että kuinka tuollaistenkin rakentaminen Suomessa olisi tuonut edes vähän hommia kotimaahan.
Mä epäilen että Suomessa ei olisi edes ollut osaamista rakentaa noita uusia Katanpää-luokan aluksia. Nehän ovat suunniteltu siten että niiden antamat herätteet miinoille, niin magneettiset kuin akustisetkin, ovat mahdollisimman pieniä. siitä syystä nuo alukset ovat mm. rakennettu erilaisista komposiittimateriaaleista. Eli ovat hyvinkin erikoisia aluksia. Ja näissä ei ostettu Italiasta pelkkää kokoonpanoa ja valmistusta vaan koko alus on Italialaisen firman suunnittelema. Ja tuo kyseinen firma on juurikin erikoistunut suunnittelemaan ja valmistamaan tuollaisia aluksia.
Mutta tällaiset faktathan nyt eivät persuhenkisiä vaahtosuita syyttelyssään paljon hidasta, eipä tietenkään...
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/Katanp%C3%A4%C3%A4_S%C3%A4rk%C3%A4nsalmi_06.JPG/640px-Katanp%C3%A4%C3%A4_S%C3%A4rk%C3%A4nsalmi_06.JPG)
Joskus olen hieman puuhastellut tuon Sisun kanssa. Sanotaan nyt näin, että ihan kaikki ei ole niin hyvin tuollakaan kun voisi olla.
Sisu- nimenä taas on todella hieno. Yrityksenä ei ehkä ihan vastaavalle tasolle päästä.
Quote from: Aapo on 01.06.2013, 19:26:50
Miksi puolustusvoimien menoissa tulisi suosia suomalaista teollisuutta? Eikö puolustusvoimiin tulisi hankkia sellaisia tarvikkeita, joilla parhaiten pystytään puolustamaan maatamme, riippumatta niiden valmistusmaasta?
Tuskin on ruotsalainen kuorma-auto sen parempi tehtäväänsä kuin suomalainenkaan. Ja miksi suosia suomalaista teollisuutta? Työllisyys, verovarat ja kasvun edistäminen.
Quote from: Aapo on 01.06.2013, 19:26:50
Miksi puolustusvoimien menoissa tulisi suosia suomalaista teollisuutta? Eikö puolustusvoimiin tulisi hankkia sellaisia tarvikkeita, joilla parhaiten pystytään puolustamaan maatamme, riippumatta niiden valmistusmaasta?
En tiedä näistä po. autoista juuri mutta tilanne ei ole ihan niin yksioikoinen yleisellä tasolla. Suomella olisi oltava varsin paljon erinäisten asioiden valmistukseen tai edes vaativaan huoltoon liittyvää osaamista, jota teoreettisessa selkkaustilanteessa ei enää välttämättä voi uudelleen perustaa. On hyvin ymmärrettävää, ettei kokonaisuus voi olla tässä maailmassa niin kattavaa mutta olisi silti hyvä olla arkisen kuuloista infraa ja osaamista. Ainoa taloudellinen mahdollisuus tähän on tietysti noin itsensä kantava siviilipuolen järjestelmä mutta kyllä tilaisuuden tullen omia vastaavia puolustuskyvylle olennaisia järjestelyjä voidaan hivenen pönkittää, se jää kokonaisedulle positiiviseksi. Voisi ajatella, että tietty oma osaaminen antaa varmuuden, että selkkauksen sattuessa laitteet myös toimivat. Toki samassa yhteydessä on edellytettävä, että laatutasosta ei tingitä eikä se tarkoita, että Suomessa ykskaks olisi järkevä valmistaa kaikki itse.
Quote from: Viimeinen suomalainen on 01.06.2013, 15:25:09
Hyvä, Jussi! Kukahan tuolla kulisseissa kampittaa Sisua ja millä eväillä? Ensin Vihtavuori (ratkennee ennen juhannusta?) ja nyt Sisu! >:(
Kenen asioita nämä ministerimme oikein ajavat? Eivät ainakaan Suomen ja suomalaisen työn.
Tämä hankintalaki on täysin epäonnistunut. Ensinnäkin se syrjii pieniä paikallisia yrittäjiä, kuten Niinistökin toteaa. Toisesi se on niin byrokraattinen, että esimerkiksi sellaiset tutkimuslaitehankinnat, jotka aiemmin olisi hoidettu kuukaudessa, saattavat nykyisin viedä jopa vuoden työajan. Pahinta kaikessa tässä on, etteä näillä uhrauksilla saavuteta niitä tavoitteita, joiden takia laki keksittiin. Saman asian positiivinen kääntöpuoli on se, että edelleenkin voi halutessaan teettää tarkoituksenmukaisia tarjouskilpailuja.
Kaikkiaan voidaan todeta, että hankintalaki on tuottanut muutenkin tehottomalle julkiselle sektorille valtavan määrän sellaista "työtä", josta ei ole kenenkään kannalta mitään hyötyä. Mutta veronmaksajahan se iloisesti maksaa tämänkin "työn".
Tulipa mieleen, että oli tuokin uutisissa, että puolustusvoimien kuorma-autotilaus meni sitten SCANIA:lle.
Uutisissa sanottiin, että kilpailutukseen päädyttiin EU:n määräyksistä.
Ja katin kontit. Suomessa oli jo ainakin kolmeen kertaan eri tahojen toimesta sanottu, että jos kyse on puolustuskalustosta, huoltovarmuus voidaan asettaa tarjouskilpailun edelle. Ihan omasta hallinnosta löytyivät ne kateelliset omaan jalkaan ampuvat selkäänpuukottajat, jotka taas käänsivät kauppatasettamme laskuun.
Tästä ei voi edes syyttää EU:sta, kun omat tulkitsevat direktiivejä omiaan vastaan.
-i-
Quote from: ikuturso on 17.04.2014, 10:49:11
Tulipa mieleen, että oli tuokin uutisissa, että puolustusvoimien kuorma-autotilaus meni sitten SCANIA:lle.
Uutisissa sanottiin, että kilpailutukseen päädyttiin EU:n määräyksistä.
Paskan marjat. Suomessa oli jo ainakin kolmeen kertaan eri tahojen toimesta sanottu, että jos kyse on puolustuskalustosta, huoltovarmuus voidaan asettaa tarjouskilpailun edelle. Ihan omasta hallinnosta löytyivät ne kateelliset omaan jalkaan ampuvat selkäänpuukottajat, jotka taas käänsivät kauppatasettamme laskuun.
Tästä ei voi edes syyttää EU:sta, kun omat tulkitsevat direktiivejä omiaan vastaan.
-i-
Taitaa olla oikea kansallinen, ehkäpä jopa, geneettinen erityispiirteemme.
Missä muualla maailmassa muka omat kusevat omiensa päälle näin innokkaasti, kuin me täällä
Suolessa Suomessa?
Scania on ruotsalainen kuorma- ja linja-autojen valmistaja. Firma pitää siis kotipaikkanaan maata, joka ei ole eurossa. Kyllä sen vuoksi kannattaa uhrata huoltovarmuus ja suomalaiset työpaikat.
^ Ruotsissa toimiva saksalainen firma olisi todennäköisemmin oikeampi ilmaus. Volkswagen omistaa Scaniasta suoraan yli 70% ja välillisesti vielä noin 20% päälle.
Eurostoliiton käytävillä on käynyt taas hirveä lobbauskierros. On luvattu puoluetukea ja lahjuksia. Niin kauppaa tehdä sosialististen eurostotasavaltojen liitossa. Kun lahjukset on maksettu ja valmistaja valittu, sorvataan kilpailutusehdot sopivasti suosimaan vain ja ainoastaan yhtä valmistajaa. Haglundin syyttely on pelkkää ääntenkalastelua. Ei Haglund yksin mitään päätä; eikä vika ole Haglundin. Vika on läpeensä korruptoituneessa järjestelmässä -- ja siihen järjestelmään myös Perussuomalaiset, Jussi Niinistö mukaanluettuna, ovat vahvasti sitoutuneita. Jussi Niinistön säätiöhankkeet sen jo osoittivat.
Voi että ku tähän maahan saataisiin pätevät poliitikot ja varsinkin ministerit!
Mutku on otettava huomioon myös tietyn, pienen vähemmistöryhmän erityisoikeudet, enemmistöä vastaan.
Menköön vaikka koko Suomen puolustus perseelleen, kunhan Ankkalampi saa pitää oman ministerinsä.
Tämäkö on muka demokratiaa? Harvainvaltaa tämä on.
Ja kuinka käy Suomen? Meille rakkaan Isäinmaamme...
QuoteSisu Akselit neuvottelee 110 henkilön lomautuksista
http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/sisu+akselit+neuvottelee+110+henkilon+lomautuksista/a263633?service=mobile&page=4
Hämeenlinnalainen Sisu Akselit Oy on käynnistänyt yt-neuvottelut 19. maaliskuuta. Yhtiön johto pitää mahdollisena koko henkilöstön lomauttamista, mutta irtisanomisia ei ole luvassa.
Hämeenlinnalainen Sisu Akselit Oy on käynnistänyt yt-neuvottelut 19. maaliskuuta. Yhtiön johto pitää mahdollisena koko henkilöstön lomauttamista, mutta irtisanomisia ei ole luvassa, kertoo Yle Häme.
Lomautusten lisäksi neuvotteluissa on esillä myös työaikaliukuma.
Alkuvuosi tehtaalla sujui hyvin, mutta ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen tilauskanta on romahtanut.
Akselistoja kuorma-autoihin, työkoneisiin ja sotilasajoneuvoihin valmistava Sisu Akselit työllistää 110 henkilöä.
Yle Hämeen mukaan suurin osa yhtiön tuotannosta valmistetaan vientiin. Runsas 10 prosenttia tuotannosta menee kotimaiselle Sisu Autolle.
Puolustusministeriö ilmoitti eilen harkitsevansa aiottujen tilausten aikaistamista, kertoo Yle Uusimaa. Puolustusministeriö sopi viime vuonna 230 maastokuorma-auton tilauksesta Sisu Auton kanssa.
Tilausten aikaistaminen toisi töitä myös Sisu Akselien tehtaille.
Parempihan se on monikulttuurinen ScaniAllah!