QuoteSiirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa
Opintoaineistot yläkouluille ja lukioille
Opintoaineisto sisältää 72-sivuisen opettajan oppaan, maahanmuuttoon liittyvän lautapelin ja kolme aihetta käsittelevää powerpoint-esitystä sekä erilaista oheisaineistoa. Painettu opettajan opas ja lautapeli on postitettu 1 000 yläkouluun ja lukioon. Niiden digitaaliset versiot ja muu aineisto on ladattavissa alla olevilla linkeillä.
Opintopaketti
Opettajan opas (PDF-tiedosto)
Siirtolaisuuden historia Suomessa (powerpoint 1)
Eurooppalainen maahanmuuttopolitiikka (powerpoint 2)
Euroopan unioni ja vapaa liikkuvuus (powerpoint 3)
Oheisaineistoa
Tilastoja
Artikkeleita
Vanhoja sanomalehtiartikkeleita ja uutisia siirtolaisuudesta
Vanhoja kirjoja ja muita julkaisuja (ladattavia pdf-tiedostoja)
Verkkonäyttelyt
Siirtolaisuusinstituutin arkiston kuvagalleria
Verkkojulkaisut
Painetut julkaisut
Siirtolaisuus-Migration -lehti (1974-2013, PDF)
Siirtolaisrekisteri (rajoitettu ilmainen haku)
Siirtolaisuusinstituutti (http://www.siirtolaisuusinstituutti.fi/opintoaineisto/)
Opettajan opas (PDF-tiedosto) (http://www.migrationinstitute.fi/opintoaineisto/Opettajan_opas_Siirtolaisuus.pdf)
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasTyöntö-veto -mallin mukaan ihmiset vertailevat lähtö- ja tuloalueen ominaisuuksia ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia, ja tekevät näiden perusteella päätöksen muuttamisesta. Päätökseen vaikuttavat kuitenkin väliintulevat, sekä henkilökohtaiset tekijät.
Turvapaikanhakijoiden osalta ei ole järkevää puhua työntävien ja vetävien seikkojen vertailusta. Syy lähtöön kun on pakko.
Ensinnäkin ainakaan viranomaisten mielestä turvapaikanhakijoilla ei enimmäkseen ole "pakkoa", sillä suurin osa hakemuksista hylätään. Toiseksi on aivan varmasti järkevää puhua työntävien ja vetävien seikkojen vertailusta, kun vertaillaan Suomen turvapaikanhakijamääriä sellaisiin lähimaihin kuin Ruotsi ja Viro.
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasOn hyvä muistaa, että humanitäärisistä syistä muuttavan asema on hyvin erilainen kuin työperäisten siirtolaisten. Turvaa hakeva on välittömän uhan alainen, eikä hänellä ole mahdollisuutta saada suojaa kotialueellaan.
Hyvin harva jos yksikään turvapaikanhakija on ollut juuri ennen Suomeen saapumistaan välittömän uhan alainen. Kotialueen ja Suomen välissä on yleensä ollut sekä ajallisesti että etäisyydeltään pitkä matka turvallisten maiden läpi.
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasKäytäntöjen yhdistämisen yhtenä ongelmana ovat EU-maiden hyvin erilaiset turvapaikanhakijamäärät. Etelä-Euroopan rajavaltioihin saapuu valtava määrä hakijoita, kun taas esimerkiksi Suomeen saapuvien hakijoiden määrä on pieni. Niistäkin, jotka hakevat turvapaikkaa Suomesta, moni on saapunut Eurooppaan ensin jonkin muun maan kautta. Dublinin asetuksen nojalla Suomi voi siten palauttaa heidät takaisin. Tämä tilanne rasittaa entisestään suurien vastaanottajamaiden taakkaa.
Kun nämä rajavaltiot saavat enemmän turvapaikanhakijoita, kuin pystyvät käsittelemään, myös hakijoiden olot ovat usein heikot.
Etelä-Euroopan rajavaltioihin
saapuu kyllä valtava määrä turvapaikanhakijoita, mutta suurin osa heistä ei hae niistä turvapaikkaa, vaan jatkaa eteenpäin. Dublinin asetus ei vaikuta oikeasti suurimpien vastaanottajamaiden (Ranska, Saksa, Ruotsi) taakkaan sitä eikä tätä.
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasPaperiton maahanmuuttaja on maassa ilman viranomaisten edellyttämiä rajanylitykseen ja oleskeluun liittyviä dokumentteja.
Paperittomia muuttajia on kaikkialla EU:n alueella. Arvioiden mukaan heitä on noin kahdesta viiteen miljoonaan. Suomessa heitä on muutamasta sadasta reiluun tuhanteen. Poliisin mukaan paperittomia on huomattavasti enemmän, jopa 7 000. Tarkkoja määriä on ilmiön luonteen takia mahdoton sanoa. Lisäksi tilastointia vaikeuttaa käsitteiden vakiintumattomuus.
Paperittomista maahanmuuttajista on käytetty myös käsitettä laiton maahanmuuttaja. Käsitettä pidetään leimaavana. He eivät kuitenkaan yleensä ole tehneet muuta laitonta kuin rikkoneet ulkomaalaislakia. Toisaalta esim. poliisin näkökulmasta ei ole olemassa kategoriaa "paperiton maahanmuuttaja", vaan henkilöllä on joko laillinen oleskelulupa tai sitten ei.
Miksi opetusmateriaalissa käytetään termiä "paperiton maahanmuuttaja", joka on pari vuotta sitten Suomeen lanseerattu Vapaan liikkuvuuden propagandatermi? Viranomaiset viittaavat edelleen laittomiin maahanmuuttajiin tai käyttävät muita täsmällisempiä termejä.
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasEsimerkiksi Espanjassa paperittomat saavat terveydenhoitoa, ja Hollannissa heidän lapsillaan on mahdollisuus käydä koulua. Suomessa tämä on hyvin vaikeaa, joskin muutamat vapaaehtoiset lääkärit ovat alkaneet tarjota anonyymisti tukea Suomessakin. Tämän kaltaista toimintaa on järjestänyt mm. Helsingin diakonissalaitos, joka avasi paperittomille maahanmuuttajille klinikan vuonna 2011.
Espanja lopetti viime vuonna paperittomien terveydenhoidon.
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasPaperittomat maahanmuuttajat ylittävät maiden rajan pääasiassa oma-aloitteisesti tai sukulaisten ja ystävien avustamana. Paperittomaan maahanmuuttoon liittyy kuitenkin toisinaan ihmissalakuljetusta ja ihmiskauppaa, mikä voi asettaa maahanmuuttajan vaaralliseen asemaan.
Roskaa. Ihmissalakuljetus ja rikollisuus liittyvät lähes poikkeuksetta jollain tavalla kaikkien EU-alueelle pyrkivien laittomien siirtolaisten matkantekoon. Eivät he ui tai kävele kotimaastaan kohdemaahan.
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasFortress Europe – Eurooppa-linnake
EU:n sisärajat avaavaan Schengenin sopimukseen kuului vastaavasti alueen ulkorajojen valvonnan tehostaminen.
Jotkut ovat alkaneet puhumaan Fortress Europesta, eurooppalaisesta linnakkeesta. Sillä viitataan kasvavaan valvontaan EU:n ulkorajoilla.
Joidenkin mielestä on ongelmallista, että Eurooppa panostaa rajavalvontaan, mutta hidastelee yhteisen ja inhimillisen turvapaikanhakijajärjestelmän luomisessa. Toisaalta valtioilla on oikeus kansainvälisen oikeuden periaatteiden mukaisesti säännellä liikkumista rajojensa yli.
Käsitettä laiton maahanmuuttaja "pidetään leimaavana" ja "jotkut ovat alkaneet puhua Fortress Europesta". Edelleen, mitä helvettiä kouluihin suunnatussa opetusmateriaalissa tekee Vapaan liikkuvuuden propaganda? "Joidenkin" nimet reilusti esiin ja tällaiset epämääräiset passiivit pois, jos ei muuta.
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasOn esitetty, että rajavalvonnan tehostaminen joillain rajoilla vain siirtää muuttovirtoja muualle. Pahimmassa tapauksessa muuttamisen vaikeutuessa epätoivoiset ihmiset turvautuvat yhä vaarallisempiin vaihtoehtoihin yrittäessään rajan yli. Tämä lisää myös laitonta rajanylitystä, ja yhä useammin siirtolaiset joutuvat turvautumaan salakuljettajiin.
Tämä pitää paikkansa - Kaakkois-Aasiassa. Tietääkseni ei ole mitään näyttöä tai edes vakavasti otettavaa yritystä sellaiseen, että tämä pätisi EU:n ulkorajoilla. Euroopassa tiukentunut rajavalvonta on paitsi ohjannut laittomia muuttovirtoja, niin myös pienentänyt niitä.
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasVaikka negatiiviset puolet ovat korostuneet viime aikoina joissain poliitikkojen kannanotoissa ja osassa kansalaiskeskustelua, media pääosin on luopunut avoimen rasistisesta uutisoinnista. Yhä voimistuva näkökulma on kuitenkin tarkastella maahanmuuttoa hyötynäkökulmien kautta. Inhimillisen näkökulman sijaan korostuu arviointi mm. maahanmuuton taloudellisista vaikutuksista. Maahanmuuttajien oletetaan perustelevan Suomessa olemisensa työllä ja veronmaksulla.
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasNegatiivisia kannanottoja
Maahanmuuttoon negatiivisesti suhtautuvat ovat argumentoineet mm., että (..) Voimakkaimmat vastustuksen argumentit ovat liittyneet "rotuun" ja genetiikkaan.
Vaan mitäpä löytyykään tuon äskeisen tekstin vierestä muotoilusta päätellen kirjoittajien omina käsityksinä:
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasMaahanmuuton hyötyjä ja haittoja voidaan ajatella sekä lyhyellä, että pitkällä aikavälillä.
Pitkä aikaväli:
Edut
- Geeniperinnön rikastuminen
Lähteenä on käytetty muun muassa Kaisa Viitasen ja Katja Tähjän kirjaa Paperittomat, josta on poimittu oppaaseen maahanmuuttajatarinoita:
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasKaikki tarinat ovat oikeiden maahanmuuttajien kokemuksia.
Ei, vaan kaikki tarinat ovat oikeiden maahanmuuttajien tarinoita.
Harmi, että myös sinänsä kelpo asia-aineisto on onnistuttu pilaamaan tyrkyttämällä materiaalin kautta koululaisille ja opettajille yksipuolisesti Pakolaisneuvonnan ja Vapaan liikkuvuuden näkökulmia. Odotin Siirtolaisuusinstituutilta enemmän. Kuka lie tästä vastuussa.
Täytyypä tutustua aineistoon!
QuoteMaahanmuuton hyötyjä ja haittoja voidaan ajatella sekä lyhyellä, että pitkällä aikavälillä.
Pitkä aikaväli:
Edut
- Geeniperinnön rikastuminen
Tätä olisi pitänyt avata enemmän. Mitä tällä tarkoitetaan? Tottakai geenipooli rikastuu, kun sinne työnnetään eksoottista geeninkantajaa, eli geeniperintö laajenee, mutta sehän ei ole sama asia kuin että se paranisi. Kun nyt tämä geenikortti on oikein lyöty koululaisten pulpettiin, niin voisi myös pohtia sitä, millaiset geenipoolit todella hyödyttävät Suomea eivätkä vain "rikasta". Mutta tämähän on tietenkin tabu aiheena eikä siitä sovi puhua, koska se paljastaisi, että eri ihmisryhmät ovat erilaisia, ja erilaisuutta suvaitsevainen vihaa eniten. Sen sijaan puhutaan vain rikkaudesta, minkä käsitteen avulla pyritään hämärryttämään kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen ero ja antamaan mielikuva, että mikä tahansa maahanmuutto on Suomelle siunaukseksi, mikä puolestaan on itsestäänselvä vale.
Ei ole koululaisillakaan helppoa. Kun minä kävin kouluni 1970- ja 1980-luvuilla, saattoi vielä impiwaaralaisen hyväuskoisesti luottaa, että koulussa kerrotaan, kuten asiat ovat. Nyt koululainen saa olla koko ajan varuillaan, ettei hänelle puhuta paskaa tai pyritä häntä aivopesemään marksilaisuuteen.
Quote from: Roope on 11.04.2013, 23:33:26
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasPaperiton maahanmuuttaja on maassa ilman viranomaisten edellyttämiä rajanylitykseen ja oleskeluun liittyviä dokumentteja.
Paperittomia muuttajia on kaikkialla EU:n alueella. Arvioiden mukaan heitä on noin kahdesta viiteen miljoonaan. Suomessa heitä on muutamasta sadasta reiluun tuhanteen. Poliisin mukaan paperittomia on huomattavasti enemmän, jopa 7 000. Tarkkoja määriä on ilmiön luonteen takia mahdoton sanoa. Lisäksi tilastointia vaikeuttaa käsitteiden vakiintumattomuus.
Paperittomista maahanmuuttajista on käytetty myös käsitettä laiton maahanmuuttaja. Käsitettä pidetään leimaavana. He eivät kuitenkaan yleensä ole tehneet muuta laitonta kuin rikkoneet ulkomaalaislakia. Toisaalta esim. poliisin näkökulmasta ei ole olemassa kategoriaa "paperiton maahanmuuttaja", vaan henkilöllä on joko laillinen oleskelulupa tai sitten ei.
Miksi opetusmateriaalissa käytetään termiä "paperiton maahanmuuttaja", joka on pari vuotta sitten Suomeen lanseerattu Vapaan liikkuvuuden propagandatermi? Viranomaiset viittaavat edelleen laittomiin maahanmuuttajiin tai käyttävät muita täsmällisempiä termejä.
QuoteNy Tid -lehden Marcus Floman on pitkään raportoinut maahanmuuttajakysymyksistä. Hänestä termi laiton maahanmuuttaja on loukkaava ja sen sijaan pitäisi puhua paperittomista. Erityisesti USA:ssa mutta myös Euroopassa monet elävät paperittomina.
[...]
Maahanmuuttoviraston ylitarkastaja Riikka Asa kertoo, että sisäministeriössä on nimenomaan tehty päätös puhua laittomista maahanmuuttajista ja laittomasta maahanmuutosta. Henkilökohtaisesti Asa pitää termiä ongelmallisena.
- Esimerkiksi maahan salakuljetetut ihmiset eivät voi vaikuttaa lailliseen statukseensa. (käännös)
Hbl: "Att tala om illegala invandrare är nedlåtande" (http://svenska.yle.fi/artikel/2013/04/15/att-tala-om-illegala-invandrare-ar-nedlatande) 15.4.2013
Edelleen kysyn, miksi valtion rahoittaman Siirtolaisuusinstituutin kouluihin suunnatussa materiaalissa päätettiin tarkoituksella käyttää maahanmuuttoviranomaisten virallisten termien sijaan Marcus Flomanin kaltaisten pakolaisaktivistien poliittiseen kamppailuunsa luomaa omaa sanastoa kuten "paperiton" ja "Fortress Europe"? Siirtolaisuusinstituutin valtuustossa näkyy (http://www.migrationinstitute.fi/staff/hallvalt.php) muuten istuvan Suomalaisuuden Liiton edustajana Teemu Lahtinen.
Mikä v*tun siirtolaisuus? Propaganda vaatii taas sanoilla leikkimistä. Perustavatko nuo siirtolaiset tänne siirtokuntia?
Quote from: Eino P. Keravalta on 14.04.2013, 18:10:59
Ei ole koululaisillakaan helppoa. Kun minä kävin kouluni 1970- ja 1980-luvuilla, saattoi vielä impiwaaralaisen hyväuskoisesti luottaa, että koulussa kerrotaan, kuten asiat ovat.
Tuli tuossa mieleeni kun pari vuotta sitten istuttiin Keski-Uudenmaan Hommakerhossa ja muisteltiin kuinka koulussa opeteltiin eri rotuja ja niiden sekoituksia, eli intiaani ja neekeri lisääntyvät keskenään jolloin tuloksena on mestitsi, jne...
On se hämmästyttävää miten maailma muuttuu ja nämäkin ovat vain sosiaalisia konstruktioita.
Ei todellakaan käy kateeksi nykyisiä koululaisia kun ei voi enää luottaa edes omiin silmiinsäkään, opettajista nyt puhumattakaan...
Quote from: Roope on 11.04.2013, 23:33:26
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasTyöntö-veto -mallin mukaan ihmiset vertailevat lähtö- ja tuloalueen ominaisuuksia ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia, ja tekevät näiden perusteella päätöksen muuttamisesta. Päätökseen vaikuttavat kuitenkin väliintulevat, sekä henkilökohtaiset tekijät.
Turvapaikanhakijoiden osalta ei ole järkevää puhua työntävien ja vetävien seikkojen vertailusta. Syy lähtöön kun on pakko.
Niinpä varmaankin. Kuten näissä tapauksissa, vai?
QuoteTilanteet vaihtelevat paljon. Alou esimerkiksi on päättänyt päästä Eurooppaan keinolla millä hyvänsä ja kertoo, että ei aio luopua tavoitteestaan. Talouskriisi on hänelle samantekevää. Hän luottaa siihen, että voi tehdä jotakin työtä, jota eurooppalaiset eivät halua tehdä. "Tiedän, että on afrikkalaisia, jotka palaavat, mutta heillä on ollut jo mahdollisuutensa. Haluan saada oman mahdollisuuteni". Hänellä ei ole perhettä Norsunluurannikolla, paitsi pikkuveli, eikä hän aio palata. Nahum 22 v. malilainen sanoo, että hänen ainoa työnsä on "yrittää ylittää raja", eikä hän aio lähteä pois. Hän vakuuttaa, että jos hänet pidätetään, niin hän palaa takaisin.
Kuitenkin on myös sellaisia, jotka jättivät työnsä maassaan lähtien etsimään parempaa elämää ja nyt he katuvat. "Minulla oli työpaikka Malissa, vaimo ja lapsi", kertoo 21-vuotias Mohamed. "Myin kaloja. Olen kyllästynyt olemaan täällä.
2012-08-26 Espanja: Siirtolaiset valmiusasemissa rajalla Melillassa (http://hommaforum.org/index.php/topic,74357.msg1099613.html#msg1099613)
Tai näissä tarinoissa: 2012-01-29 Bulgaria: Siirtolaisten rajanylitystapauksia (http://hommaforum.org/index.php/topic,67225.msg914773.html#msg914773).
QuoteAfgaanit saapuivat Bulgariaan olutkuljetuksella
Sofia utre 7.7.2012 juttu bulgariaksi (http://www.sofiautre.bg/bulgaria/2818-skriti_v_kamion_s_bira_afganistantsi_pristigat_v_bulgaria)
Tullimiehet löysivät 4 afgaania olutta kuljettaneesta kuorma-autosta Kalotinassa, kertoi tullilaitos.
6.7. Kalotinan tullimiehet huomasivat, että erään Bulgariaan saapuvan auton lyijysinetti (plombi) oli rikottu. Nostaessaan pressun ylös viranomaiset näkivät neljä miestä.
Emigrantit olivat hyvin yllättyneitä kuultuaan olevansa Bulgariassa ja he selittivät erehtyneensä Serbiassa parkkipaikalla kulkuvälineestä ja Länsi-Eurooppaan matkustamisen sijaan olivat päätyneet Bulgariaan. Tapaus on siirretty rajapoliisin tutkittavaksi.
Äly hoi akateemikot!
Quote
Maahanmuutto-oppimateriaalia koululaisille
Suomen peruskouluilta ja lukioilta on tähän asti puuttunut yhtenäinen muuttoliikkeeseen liittyvä opetusmateriaali. Siirtolaisuusinstituutti on koonnut muuttoliikkeisiin ja maahanmuuttoon liittyvän opetuskokonaisuuden, joka yhdistää asiatiedon sekä leikinomaisen oppimisen. Opetuspaketti lähetetään joukkopostituksena kaikkiin Suomen yläkouluihin ja lukioihin. Materiaali sopii hyvin myös kotien ja järjestöjen käyttöön. Hankkeen on rahoittanut ulkoministeriö.
Opetuspaketti koostuu kolmesta osasta:
1. Opettajan opas "Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa" antaa eväitä muuttoliikkeen syiden ja seurausten ymmärtämiseen. Julkaisu tarjoaa historiallista perspektiiviä siirtolaisuuteen, sekä toimii käsikirjana eurooppalaiseen maahanmuuttopolitiikkaan. Painopiste on Euroopassa ja Euroopan unionissa. Opas sisältää siirtolaisuusaiheisen sanaston sekä kolme aihekokonaisuutta, joista kukin sisältää tietoa ja tilastoja sekä oppilaiden kanssa toteutettavia tehtäviä. Aihekokonaisuudet ovat:
a) Siirtolaisuuden historia Suomessa
b) Eurooppalainen maahanmuuttopolitiikka
c) Euroopan unioni ja vapaa liikkuvuus
Materiaalista voi valita erilaisia opintokokonaisuuksia opetustilanteen ja tarpeen mukaan.
2. PowerPoint-esitykset ovat ladattavissa instituutin verkkosivuilta. Esitysten avulla opettajat ja oppilaat voivat syventää tietouttaan maahanmuutosta ja siirtolaisuudesta. Materiaali löytyy osoitteesta www.siirtolaisuusinstituutti.fi/opintoaineisto (http://www.siirtolaisuusinstituutti.fi/opintoaineisto) Esitykset nivoutuvat tiiviisti varsinaiseen opettajan oppaaseen.
3. Eurooppalainen maahanmuuttopeli. Peli havainnollistaa muuttoliikkeiden reittejä ja luonnetta Euroopassa. Maahanmuutosta puhumisen tai kansainvälisyyskasvatuksen ei tarvitse olla paperinkuivaa tai vaikeaa. Peliin on helppo heittäytyä Afrikan Tähden tavoin.
Opetuspaketin pääviesti on, että siirtolaisuus on monitahoinen ilmiö, jossa ei ole mitään kummallista. Eurooppa on ollut kautta historiansa sekä siirtolaisten lähtöalueena että vastaanottajana. Ensimmäinen suomalainenkin oli maahanmuuttaja. Aikaisemmin Suomesta on muutettu Pohjois-Amerikkaan, Australiaan ja Ruotsiin. Nykyisin Suomi vastaanottaa siirtolaisia enemmän kuin menettää heitä ulkomaille: Vuoden 2012 muuttovoittomme oli 17 000 henkeä. Nykyisin huomattava osa muutoistamme suuntautuu Keski-Eurooppaan tai lämpimille seuduille Espanjaan ja Thaimaahan. Siirtolaisuusinstituutin opetuspaketti tarjoaa tietoa, virittää keskustelua, sekä toivottavasti helpottaa myös eri maista olevien ihmisten kohtaamista.
TIEDOTUSTILAISUUS: Siirtolaisuusinstituutissa ti 16.4.2013 klo 10.00 (2. krs. luento-sali). Tervetuloa kuulemaan lisää mielenkiintoisesta hankkeestamme!
Siirtolaisuusinstituutti julkaisi 16.4. Maahanmuutto-oppimateriaalia koululaisille! (http://www.migrationinstitute.fi/index.php?subaction=showfull&id=1366016331&archive=&start_from=&ucat=&)
Eurooppalainen maahanmuuttopeli (http://www.migrationinstitute.fi/img/maahanmuuttopeli_200px141px.jpg) näyttää oikein hauskalta ja todellakin "havainnollistaa muuttoliikkeiden reittejä ja luonnetta Euroopassa". Afrikan Tähden tapaan matka alkaa Pohjois-Afrikasta, mutta tässä pelissä ainoa mahdollinen reitti kulkee Espanjasta alkaen ristiin rastiin Euroopan halki Ruotsin kautta Suomeen. Kuka haluaa pelata?
Quote from: Ink Visitor on 15.04.2013, 13:03:12
Quote from: Eino P. Keravalta on 14.04.2013, 18:10:59
Ei ole koululaisillakaan helppoa. Kun minä kävin kouluni 1970- ja 1980-luvuilla, saattoi vielä impiwaaralaisen hyväuskoisesti luottaa, että koulussa kerrotaan, kuten asiat ovat.
Tuli tuossa mieleeni kun pari vuotta sitten istuttiin Keski-Uudenmaan Hommakerhossa ja muisteltiin kuinka koulussa opeteltiin eri rotuja ja niiden sekoituksia, eli intiaani ja neekeri lisääntyvät keskenään jolloin tuloksena on mestitsi, jne...
Kiinnostavaa kyllä muistan itsekin nähneeni tuollaista materiaalia roduista jossain koulukirjassa ja tästä on enintään kymmenisen vuotta. Todennäköisesti tuollainen olisi nyt täysin kerettiläistä, mutta aivan vuosituhannen alussa kyseisiä asioita näemmä vielä opetettiin.
edit: tuli aiheesta vielä mieleen, että pikkusiskoni sai tässä taannoin (tietääkseni) nimenomaan koulultaan aivan järkyttävää monikulttuuripropagandaa sisältävän läpyskän. Selailin lehtistä läpi enkä ollut uskoa silmiäni. Sisältö oli täysin yksisilmäistä ja yhtä ainoaa oikeaa totuutta palvovaa sontaa. Eniten pelotti se, että sellaisia jaettiin koululaisille, joille ei näköään anneta edes mahdollisuutta muodostaa omaa käsitystään maailman menosta.
QuoteOpetuspaketin pääviesti on, että siirtolaisuus on monitahoinen ilmiö, jossa ei ole mitään kummallista. Eurooppa on ollut kautta historiansa sekä siirtolaisten lähtöalueena että vastaanottajana. Ensimmäinen suomalainenkin oli maahanmuuttaja. Aikaisemmin Suomesta on muutettu Pohjois-Amerikkaan, Australiaan ja Ruotsiin. Nykyisin Suomi vastaanottaa siirtolaisia enemmän kuin menettää heitä ulkomaille: Vuoden 2012 muuttovoittomme oli 17 000 henkeä. Nykyisin huomattava osa muutoistamme suuntautuu Keski-Eurooppaan tai lämpimille seuduille Espanjaan ja Thaimaahan.
Millaista roskaa! Näinkö lapsia muka opetetaan kriittiseen ja itsenäiseen ajatteluun?
Quote from: Roope on 15.04.2013, 12:20:11
Siirtolaisuusinstituutin valtuustossa näkyy (http://www.migrationinstitute.fi/staff/hallvalt.php) muuten istuvan Suomalaisuuden Liiton edustajana Teemu Lahtinen.
Joo. Mokoma valtuusto kokoontuu Turussa arkisin, mikä aika tehokkaasti estää osallistumiseni. Mutta jokuhan tuohon piti nimittää.
Opettajien kaipaama yhtenäinen muuttoliikkeeseen liittyvä opetusmateriaali on julkaistu Turun Siirtolaisuusinstituutissa. Oppimateriaalissa yhdistyvät asiatieto ja leikinomainen oppiminen
Turun Siirtolaisuusinstituutti on koonnut maahanmuutosta kertovan oppimateriaalin yläkoululaisten ja lukiolaisten käyttöön. Opetuspaketti on tällä viikolla lähetetty noin tuhanteen yläkouluun ja lukioon koko Suomessa.
Kaarinan Piispanlähteen koulun kahdeksasluokkalaiset ovat jo päässeet testaamaan Siirtolaisuusinstituutin kokoamaa oppimateriaalia maahanmuutosta. Yhtenä opetusvälineenä on lautapeli.
- Peli vaikutti mukavalta, sitä oli helppo pelata, Piispanlähteen koulun 8A-luokkalainen Lauri Simola sanoo.
Pelistä myös oppi, esimerkiksi Schengen-alueen merkityksen.
- Schengen-alueella voi liikkua vapaammin, 8A-luokkalainen Aleksi Laakso kertoo.
Laurin ja Aleksin luokkakaveri Kaisla Pousi pitää tärkeänä sitä, että maahanmuutosta kerrotaan koulussa.
- On se tosi tärkeätä, koska kumminkaan alakoulussa ei siitä paljonkaan puhuttu. Ja nykyisin näkee tosi paljon erilaisia ihmisiä joka puolella, siksi se on tosi tärkeätä.
Testiryhmä on tyytyväinen
Piispanlähteen 8A-luokka tutustui Siirtolaisuusinstituutin oppimateriaaliin testimielessä ja antoi siitä palautetta tekijöille ennen lopullisen version syntymistä.
- Oppilaat toivoivat lisää kuvamateriaalia ja erinomaista kuvitusta on siihen saatukin. Tekstiä oli aluksi aika hurjasti ja tähän toivottiin hieman kevennystä. Lisäksi materiaaliin on lisätty tällaisia pohdittavia kysymyksiä, Piispanlähteen koulun opettaja Pekka Rämö toteaa.
Kaiken kaikkiaan opetusmateriaali miellyttää opettajaa.
- Materiaali on hyvin monipuolinen, siinä käsitellään tätä asiaa siirtolaisuuden ja nykyisen maahanmuuton kannalta. Tässä on valtava määrä informaatiota koottuna yhteen paikkaan, Rämö sanoo.
Opettajien tarpeeseen vastattu
Turun Siirtolaisuusinstituutin johtajan Ismo Söderlingin mukaan maahanmuutto-oppimateriaali on vastaus kysyntään.
- Opettajilta ja kentältä tuli viesti, että tällaista materiaalia ei oikeastaan ole. Kouluista on tähän mennessä puuttunut yhtenäinen muuttoliikkeeseen liittyvä oppimateriaali. Suomeen on tulossa maahanmuuttajia ja on tullut jo paljon maahanmuuttajia, joten me joudumme vastaamaan tähän haasteeseen monella eri tasolla, sanoo Siirtolaisinstituutin johtaja Ismo Söderling.
Opetusmateriaaliin kuuluu Opettajan opaskirja, powerpoint-esitykset ja eurooppalainen maahanmuuttopeli. Materiaalia on testattu neljässä eri koulussa viime vuonna. Hankkeen on rahoittanut ulkoministeriö.
- Tämähän ei ole virallista Opetushallituksen hyväksymää opetusmateriaalia, mutta toivottavasti opettajat pitävät tästä, Söderling toteaa.
Siirtolaisuusinstituutille on myönnetty Alli Paasikiven Säätiön rahoitus, jonka myötä seuraava opetusmateriaali suunnataan varhaiskasvatukseen ja alakouluille. Tämän opetusmateriaali valmistuu syksyllä ja siinä on oma osio myös maahanmuuttajataustaisille lapsille
http://yle.fi/uutiset/maahanmuutto_tutuksi_lautapelin_kautta/6582352
Lapset aivopestään monikultturismilla? Siirtolaisinstituutin progandamateriaalilla, jota edes opetushallitus ei ole hyväksynyt. Vahvaa meininkiä ja tavoitteena ilmeisesti Ruotsin kaltainen tilanne, jossa maahanmuutosta puhutaan vain positiiviseen sävyyn, kaikki muu on 30-lukua ja rasismia?
Eiköhän piltit tällaisesta pelistä vain nuivistu? Opettaja, opettaja, miksi Suomi on pelin maali?
Quote from: Ink Visitor on 17.04.2013, 09:57:34
Kaarinan Piispanlähteen koulun kahdeksasluokkalaiset ovat jo päässeet testaamaan Siirtolaisuusinstituutin kokoamaa oppimateriaalia maahanmuutosta. Yhtenä opetusvälineenä on lautapeli.
http://yle.fi/uutiset/maahanmuutto_tutuksi_lautapelin_kautta/6582352
Veikkaanpa, että ennen pitkää pelistä on tehty parodiaversio. Esimerkiksi tyyliin "Mene vankilaan. Mene suoraan vankilaan kulkematta sossuruudun kautta."
QuoteOpettajien kaipaama yhtenäinen muuttoliikkeeseen liittyvä opetusmateriaali on julkaistu Turun Siirtolaisuusinstituutissa
Miksi opettajat kaipaavat tällaista? Onko maahanmuuton autuuden selittämisen vaikeus niin suuri ja polttava kysymys kouluissa, että opettajat ovat oikein kaivanneet tätä? Ei kai joku nyt vaan keksi omiaan..
QuoteSuomeen on tulossa maahanmuuttajia ja on tullut jo paljon maahanmuuttajia, joten me joudumme vastaamaan tähän haasteeseen monella eri tasolla, sanoo Siirtolaisinstituutin johtaja Ismo Söderling.
Mitään muuta tavoitettahan elämässämme ei saa olla. Kaikki muu toiminta on rasismia.
Onko viimeisiltä nettoveronmaksajilta kysytty, haluavatko he rahoittaa Turun Siirtolaisinstituuttia? :flowerhat: :'(
Pahoittelen kevyttä antiani jo etukäteen, mutta ensimmäisenä tuli mieleen "palaa lähtöruutuun", joka on tosielämässä tuntematon käsite.
Tämä on varmaan yhtä hyvä paikka kuin jokin muukin jakaa kanssanne männäpäiväinen oivallus: jos tosiaan on, kuten meille väitetään, että maahanmuutosta nykyisin vain pieni osa on humanitääristä ja yhä suurempi osa työperäistä ja avioliittoihin liittyvää, silloinhan valtaosa maahanmuutosta on sellaista, mihin mikään kansainvälinen sopimus ei meitä velvoita.
Vai?
Hyvät naiset ja herrat, olemme etusivulla.
Onkohan ne pelinappulat tummaihokkaita, vai kuinka asia on käännetty parhain päin.
Pelin nimeksi sopisi Ottomaattien tähti.
Quote from: Roope on 11.04.2013, 23:33:26
Etelä-Euroopan rajavaltioihin saapuu kyllä valtava määrä turvapaikanhakijoita, mutta suurin osa heistä ei hae niistä turvapaikkaa, vaan jatkaa eteenpäin. Dublinin asetus ei vaikuta oikeasti suurimpien vastaanottajamaiden (Ranska, Saksa, Ruotsi) taakkaan sitä eikä tätä.
Tietääkseni lähes kaikki turvapaikanhalijat Suomeen tulevat Ruotsista eli ovat Dublin-tapauksia. Olen kuitenbkin ymmärtänyt, että sopimuksen mukaan ei voi palauttaa siihen maahan, josta on tullut vaan pitäisi palauttaa siihen maahan, josta on tultu EU:hun.
Quote
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opas[
Paperittomista maahanmuuttajista on käytetty myös käsitettä laiton maahanmuuttaja. Käsitettä pidetään leimaavana. He eivät kuitenkaan yleensä ole tehneet muuta laitonta kuin rikkoneet ulkomaalaislakia. Toisaalta esim. poliisin näkökulmasta ei ole olemassa kategoriaa "paperiton maahanmuuttaja", vaan henkilöllä on joko laillinen oleskelulupa tai sitten ei.
Miksi opetusmateriaalissa käytetään termiä "paperiton maahanmuuttaja", joka on pari vuotta sitten Suomeen lanseerattu Vapaan liikkuvuuden propagandatermi? Viranomaiset viittaavat edelleen laittomiin maahanmuuttajiin tai käyttävät muita täsmällisempiä termejä.
Maksavatko nämä paperittomat veronsa tunnollisesti? Vai eikö sillä niin ole väliä? Sitäpaitsi juuri se, että he ovat muuttaneet maahan laittomasti tekee heistä laittomia maahanmuuttajia.
Quote
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opasEsimerkiksi Espanjassa paperittomat saavat terveydenhoitoa, ja Hollannissa heidän lapsillaan on mahdollisuus käydä koulua. Suomessa tämä on hyvin vaikeaa, joskin muutamat vapaaehtoiset lääkärit ovat alkaneet tarjota anonyymisti tukea Suomessakin. Tämän kaltaista toimintaa on järjestänyt mm. Helsingin diakonissalaitos, joka avasi paperittomille maahanmuuttajille klinikan vuonna 2011.
Espanja lopetti viime vuonna paperittomien terveydenhoidon.
Kaikki tällainen vain pahentaa tilannetta ja johtaa laittomien maahanmuuttajien määrän kasvuun ja siitä seuraaviin ongelmiin, rikollisuus, palkkojen aleneminen jne. Vaikea on suomalaisten kilpailla, jos laiton tekee homman pimeästi alle tonnilla kuussa.
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opas
Pitkä aikaväli:
Edut
- Geeniperinnön rikastuminen
Uskomatonta, että tällaista eugenistista argumenttia viljellään. Sitäpaitsi onko sekaantuminen rikastumista? Onko sirppisoloanemia rikkautta? Tyypilliseen muslimimaahanmuuttoon liittyy aika vähän geenivaihtoa. Lähinnä he muodostavat omia populaatioitaan.
"Ideologia, uskomus ja toiminta, joka pohjautuu ajatukseen ihmisryhmien
biologisesta tai kulttuurisesta eriarvoisuudesta", sanotaan rasismin määritelmänä. Eli vahvasti taas ajetaan kulttuurirelativismia eteenpäin. Natsitkin olivat ihmisryhmä. Älkää siis olko rasisteja ja uskoko ja toimiko siten, että esittäisitte natsien olleen kulttuurillisesti vähempiarvoisia. :P
Quote from: Mursu on 17.04.2013, 11:01:31
Quote from: Siirtolaisuus Suomessa ja Euroopassa - Opettajan opas
Pitkä aikaväli:
Edut
- Geeniperinnön rikastuminen
Uskomatonta, että tällaista eugenistista argumenttia viljellään. Sitäpaitsi onko sekaantuminen rikastumista? Onko sirppisoloanemia rikkautta? Tyypilliseen muslimimaahanmuuttoon liittyy aika vähän geenivaihtoa. Lähinnä he muodostavat omia populaatioitaan.
Lisäksi joissakin näistä populaatioista serkusavioliitot ovat ennemmin sääntö kuin poikkeus. Näiden populaatioiden jäsenten maahanmuutto ennemminkin lisää kuin vähentää geneettisten sairauksien todennäköisyyttä.
No ei kuitenkaan ihan yksisilmäinen propagandapläjäys, jos ei puolueetonkaan. Tosiasia kuitenkin on, että nuoret näyttävät muodostavan käsityksensä eri maahanmuuttajaryhmistä ihan omien kohtaamistensa perusteella. Meillä se on johtanut tilanteeseen, jossa olen joutunut karsimaan silkkaa rasismia jälkikasvuni ajatuksista - tai ainakin puheista.
Toivotaan että tämä pakkosyöttö kilpistyy terveeseen järkeen kuten uskonnon pakkosyöttökin ennen vanhaan.
Ihan vaan yksittäisenä huomiona, että opintomateriaalin sivulla 41 on lainattu eritrealaisen pakolaisen tai turvapaikanhakijan tarinaa Kaisa Viitasen ja Katja Tähjän teoksesta Paperittomat. Eritrealainen väittää, että Eritreassa ainoa sallittu uskonto on islam. Englanninkielinen Wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Eritrea#Religion) ei kylläkään tue tätä väitettä. Sivulta 46 löytyy onnistunut kuva siitä, millaista maahanmuuttoa minä vastustan. En siksi, että kuvassa näkyvien ihmisten ihonväri on tummempi kuin omani vaan siksi, että kohdemaihin tulee tällaisen maahanmuuton mukana epätoivottavia lieveilmiöitä.
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta kaikista pakkosyöttöpropagandan muodoista lapsiin ja alaikäisiin kohdistettu ideologinen propaganda on sitä kaikkein vastenmielisintä lajia, joka saa vatsan käääntymään ympäri. Ja tämä etenkin, kun sitä propagandaa tuotetaan verovaroilla.
Jos Sirola-opisto olisi vielä nykyään pystyssä, niin kaiketi sieltäkin tilattaisiin verovaroilla kustannettua propagandaa peruskouluihimme.
Quote
Pitkä aikaväli:
Edut
- Geeniperinnön rikastuminen
Onko tavoitteena siis "rikastuttaa" kantaväestön geeniperimää? Silloin kyse todellakin on pitkän aikavälin hyödystä, koska käsittääkseni ihmispopulaatioissa hyödyllisten alleelien yleistyminen vie tuhansia vuosia.
Jos tavoitteena on ainoastaan tuottaa Suomen rajojen sisäpuolelle geneettisesti toisistaan poikkeavia ihmisryhmiä, niin "rikastuminen" kyllä on mahdollista lyhyemmässäkin ajassa, mutta silloin voidaan kysyä mitä tarkoitusta tällainen palvelee.
Lisäksi voitaisiin vaihteeksi välillä vaikka kysyä ihan lääketieteen ja vaikkapa evoluutiobiologian asiantuntijoilta onko tällaiselle rikastuttamiselle jotain erityistä tarvetta.
EDIT: Oma maallikon näppituntumani on, että ihminen on Suomessa osoittanut lajina elinvoimaisuutensa ilman että sen geneettiseen monimuotoisuuteen on tähänkään mennessä puututtu. :P
Geeniperimän rikastuttaminen on ollut osa suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa, josta vain ei ole kehdattu pitää enää viime aikoina pahemmin meteliä:
QuotePakolais- ja siirtolaisasiain neuvottelukunta (Paksi) uskoo pakolaisten tai siirtolaisten tulon vahvistavan sisäsiittoisia suomalaisgeenejä. Neuvottelukunta pitää 10000 ulkomaalaisen vuosikiintiötä suositeltavana jo väestörakenteen korjaantumisen kannalta.
1993-11-30 HS: 10000 ulkomaalaisen vuosikiintiö tervehdyttäisi suom. geenejä (http://hommaforum.org/index.php/topic,24351.msg325243.html#msg325243)
Tieteellisesti tarkasteltuna tällaiset väitteet ovat useammallakin tavalla vailla pohjaa, joten kyse on enemmänkin suomalaisten kelvottomuuden julistamisesta pseudotieteellisesti jopa geneettisellä tasolla.
Quote from: Jaakko P. on 17.04.2013, 20:44:23
Toivotaan että tämä pakkosyöttö kilpistyy terveeseen järkeen kuten uskonnon pakkosyöttökin ennen vanhaan.
Kun uskonnot kielletään, ei seurauksena ole niinkään se, etteivät ihmiset uskoisi mihinkään, vaan se, että he uskovat mihin tahansa.
Sekulaari yhteiskunta on maailman epätodennäköisin ilmiö ja menee syvällä tavalla sitä vastaan, mitä ihmiset ovat. Jos joku esimerkiksi pilkkaa, kritisoi tai vastustaa uskontoja sillä ajatuksella, että ne ovat ainoastaan heijastus lapsen suhteesta vanhempiinsa, niin merkittävin havainto tästä on se, että suhde vanhempiin tulee aina olemaan olemassa ja muodostamaan sitä vastaavan uskonnon. Paitsi jos Huxleyn visioita ajatellaan. Mutta sittenkin ihmisen psyykestä pitäisi voida pysyvästi amputoida jotain.
Se on ajatus täydestä aikuisuudesta, joka on samalla täysi identiteetittömyys.
Toki kansakuntien psyyke kehittyy. Väkivallan tilalle tulee psykologinen kontrolli ja ohjaus ja entistä enemmän vapaaehtoisuutta. Valta ja vastuu kulkevat käsi kädessä. Ehkä länsimaiden uskonnollisen ja psyykkisen kehityksen huippu oli jossain vuosien 1870-1970 välissä, riippuen siitä että keneltä kysyy.
Mihin monikulttuurin sijoittaisi uskontotypologisesti? Onko se animismia vai uuspakanuutta? Uskoakseni tämä kansa on nyt paljon vahvemmin tabujen ja rituaalien hallitsema kuin koskaan luterilaisen historiansa aikana. En ole meemiteoreetikko. Mutta joku meemiteoreetikko voisi sanoa tästä enemmän.
Keskustelun varsinaisesta aiheesta muut ovatkin sanoneet kiitettävästi. Itselläni kävi mielessä, että tiimityönä kirjoitettaisiin jonkinlainen kritiikki tai vastamateriaali tuohon, missä sanotaan se, miten asiat oikeasti ovat. Vai onko materiaalia paljon? Ja johonkin pitäisi vetää raja siinä, että miten pahasti ja suoraan asiat voi sanoa.
Quote from: thinkcat on 18.04.2013, 16:58:58
Kun uskonnot kielletään, ei seurauksena ole niinkään se, etteivät ihmiset uskoisi mihinkään, vaan se, että he uskovat mihin tahansa.
Mihin perustat väitteesi? Kuka on puhunut muuten uskontojen kieltämisestä? Sehän on täysin eri asia kuin mainittu pakkosyötön lopettaminen.
Quote
Sekulaari yhteiskunta on maailman epätodennäköisin ilmiö ja menee syvällä tavalla sitä vastaan, mitä ihmiset ovat.
Ei pidä paikkaansa. Uskontojen merkitys tippuu koko ajan kehittyneissä länsimaissa johtuen tietysti siitä, että ymmärryksen maailmasta lisääntyessä tarve selittää ilmiöitä taikavoimilla laskee. Tutkimuksissa on myös havaittu vahva korrelaatio uskonnottomuuden ja älyn välillä. Esim. reilussa parissa kymmenessä maassa on yli viidennes ateisteja ja nämä ovat samalla myös kaikki maailman korkeimman äo:n maat tai sellaisina pidetyt, kun sehän on kovin kiistanalainen aihe. Vastahan eräässä tutkimuksessa väitettiin jopa, että uskonnot häviävät varsin nopeasti muutamasta länsimaasta mukaan lukien Suomi.
Jatkot uskontoketjuun, jos sellaista on. Ylläpito voisi ehkä perustaa uskonnollisen discon sitä varten, koska aihetta niin usein eri ketjuissa sivutaan tai käsitellään erityisesti islamin yhteydessä.
Onhan tuo aika tökeröä propagandaa, mutta kannattaa pitää mielessä, että eivät kaikki sitä propagandaksi miellä ja etenkin lapsiin kohdistuva "opetus" on tunnetusti tehokas keino saada ihmiset ajattelemaan tietyllä tavalla. Jotain asialle täytyisi tehdä, sillä vaikka kouluissa on nuiviakin opettajia niin ei sillä ole mitään merkitystä sen rinnalla, että hesari, monikulttuurisuuskoordinaattorit ja punavihertävät opettajat (näitä todella löytyy, on kokemuksia, nuori kun olen) kaikki muokkaavat oppilaiden ajattelua tietyille radoille.
Quote from: Roope on 18.04.2013, 12:25:33
Geeniperimän rikastuttaminen on ollut osa suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa, josta vain ei ole kehdattu pitää enää viime aikoina pahemmin meteliä:
QuotePakolais- ja siirtolaisasiain neuvottelukunta (Paksi) uskoo pakolaisten tai siirtolaisten tulon vahvistavan sisäsiittoisia suomalaisgeenejä. Neuvottelukunta pitää 10000 ulkomaalaisen vuosikiintiötä suositeltavana jo väestörakenteen korjaantumisen kannalta.
1993-11-30 HS: 10000 ulkomaalaisen vuosikiintiö tervehdyttäisi suom. geenejä (http://hommaforum.org/index.php/topic,24351.msg325243.html#msg325243)
Tieteellisesti tarkasteltuna tällaiset väitteet ovat useammallakin tavalla vailla pohjaa, joten kyse on enemmänkin suomalaisten kelvottomuuden julistamisesta pseudotieteellisesti jopa geneettisellä tasolla.
Suomalaisten geenithän on jo aikaa sitten julistettu kelvottomiksi. On pelkkää hyvää tuuria, että näin kelvoton kansa typerine tapoineen ja uskomuksineen on ylipäätänsä olemassa. Onneksi ei kauan. Meitä paremman geeniperimän omaavia ulkomaalaisia saapuu joka päivä konttikaupalla näyttämään meille suuren maailman mallia. Ei enää huolta työpaikoista, YT-neuvotteluista, asuntolainoista, veroista, laeista, säännöistä eikä määräyksistä. Elämä on helppoa kun sen oikein oivaltaa.
Kuuluuko opetussuunnitelmaan se, että koululaisille opetetaan poliittisesti väritettyä näkökulmaa? Jos näin on, niin eipä se sitten paljoa eroa entisen Neuvostoliiton opettajien roolista virallisen propagandan iskostajina.
Ainakin eettisesti ja moraalisesti tasapainoiset opettajat hankkivat eri näkökulmia aiheeseen ja käyvät sen pohjalta keskustelua oppilaiden kanssa aiheesta siirtolaisuus. Mikäli opettajat ryhtyvät opettamaan periaatteella: on vain yksi oikea näkökulma ja poliittisesti värittyneet käsitteet ovat ainoita hyväksyttäviä käsitteitä, niin sitten ei hyvää päivää.
Opteus ei saisi olla poliittisesti värittynyttä ja ajanolon poliittisia tendenssejä mielistelevää. Tosi jokainen tietää, että esimerkiksi ilmastonmuutos -ja maahanmuuttopropaganda kouluissa nimen omaan mielistelee ajanolon poliittisia tendenssejä ja vaatiikin opettajilta selkärankaa pysyä keskustelujen ja arvovalintojen herättäjänä, eikä yhden poliittisesti korrektin totuuden torveina opetustilanteissa.
Noin sitä pitää! Tämän tason rotuhygieniahan on ollutkin poissa muodista sitten Aatun yleiseurooppalaisen yrityksen kukistuttua, joten on aikakin nostaa asia esille uuden EUgeniikan hengessä. Vain mokuttaja voi olla niin tyhmä, että ei erota Aatua aatteidensa joukosta.
Vai lähettelee Siirtolaisinstituutti epävirallista opetusmateriaalia kouluihin. Hommaforumilla voitaisiin myös saada aikaiseksi jokin instituutti, joka sitten lähettäisi epävirallista opetusmateriaalia kouluihin. Näkökulma voisi vaihteen vuoksi poiketa hieman Siirtolaisinstituutin lähettämästä propagandasta.
Suomalaisen tautiperinnön näkökulmasta geenipoolin rikastuminen voisi olla hyödyllistä (olettaen että tulijat pariutuisivat merkittävästi kantaväestön kanssa).
Quote from: Histon on 19.04.2013, 18:41:14
Suomalaisen tautiperinnön näkökulmasta geenipoolin rikastuminen voisi olla hyödyllistä (olettaen että tulijat pariutuisivat merkittävästi kantaväestön kanssa).
Eugeniikkaa, mutta menkööt tällä kertaa.
Quote from: Histon on 19.04.2013, 18:41:14
Suomalaisen tautiperinnön näkökulmasta geenipoolin rikastuminen voisi olla hyödyllistä (olettaen että tulijat pariutuisivat merkittävästi kantaväestön kanssa).
Teepä sellainen simulaatio, jolla maahanmuuton lisäämisestä saadaan geneettisesti suomalaisia erityisesti hyödyttävää. Ei nimittäin onnistu millään järkevillä reunaehdoilla.
Pakolais- ja siirtolaisasiain neuvottelukunnan 20 vuoden takaista lausuntoa olivat muotoilemassa muun muassa nykyään sisäasiainministeriössä johtajatasolla maahanmuuttopolitiikkaan vaikuttavat Mervi Virtanen (http://mediaseuranta.blogspot.fi/search/label/Mervi%20Virtanen) ja Kristina Stenman (http://mediaseuranta.blogspot.fi/search/label/Kristina%20Stenman). Molemmat sellaisia henkilöitä, joilla ei pitäisi olla yhtään mitään tekemistä maahanmuuttopolitiikan kanssa, mutta onpa vaan.
Quote from: Histon on 19.04.2013, 18:41:14
Suomalaisen tautiperinnön näkökulmasta geenipoolin rikastuminen voisi olla hyödyllistä (olettaen että tulijat pariutuisivat merkittävästi kantaväestön kanssa).
Miten olisi, jos se tautinen kansanosa menisi pariutumaan merkittävästi (ja pysyvästi) sinne, mistä haalivat näitä tulijoita?
Tulijatkin (siis ei tulleet) rikastuisivat, säätiöillä on millä mällätä..ja hätätapauksessa puoluetuen voisi maksaa perään, kuitenkin halvempaa kuin tämä hulluus.
(Luin tuosta Roopen linkistä RKP:n ämmän juttuja liikaa, siksi tämä..)
http://mediaseuranta.blogspot.fi/2012/12/uusi-suomi-suomi-romahti.html#more
Ja koko v..n Siirtolaisuusinstituutti, ratsastetaan jollain kanadansuomalais-jutuilla ja "työ" on tuttua huttua:
"Suomen kaikkien aikojen paras komiteamietintö",
http://www.hs.fi/ihmiset/Lis%C3%A4%C3%A4+hyvi%C3%A4+maahanmuuttajia/a1358137967413
"suorittaa ja edistää muuttoliikeitä ja etnisiä kysymyksiä koskevaa tutkimusta,"
http://www.migrationinstitute.fi/sinst/index.php
PS. Pakko lisätä, että noista geenivirheistä päästäisiin parhaiten eroon, kun virkamiehet valittaisiin vaaleilla, vuosittain..
Maahanmuuttojohtaja...Valittaisiinko Amerikassa sellainen shereffi useastikin, joka puolipäiväisesti ryöstelisi pankkeja?
Quote from: Histon on 19.04.2013, 18:41:14
Suomalaisen tautiperinnön näkökulmasta geenipoolin rikastuminen voisi olla hyödyllistä (olettaen että tulijat pariutuisivat merkittävästi kantaväestön kanssa).
Geenipoolia rikastamalla saisimme suomalaisen tautiperinnön tilalle muun maailman geneettisiä sairauksia. Suomessa on paljon kongenitaalista nefroosia, mutta vastaavasti erittäin vähän muualla yleisempää kystistä fibroosia. Suomalaisten keskimääräinen terveydentila on tutkimuksissa ollut afrikkalaisia parempi, joten ei ole viitettä siitä, että afrikkalaiset geenit olisivat paremmat. Ei kuitenkaan ole todisteita myöskään siitä, että afrikkalaisten geenit olisivat huonommat. Geenivirheiden ei ole todettu olevan yleisempiä tai harvinaisempia tietyillä kansanosilla vaan geenivirheiden koostumus vain vaihtelee.
Viittaan tähän: http://www.migrationinstitute.fi/opintoaineisto/Opettajan_opas_Siirtolaisuus.pdf
Tuon dokumentin sivulla 51 pitkän aikavälin etuna esitetty "geeniperinnön rikastuminen" on ilmeisesti tuotu esille sen kummemmin perustelematta. Ainakaan en löytänyt sanoja "geeniperinnön" ja "rikastuminen" muualta dokumentista. Näyttää siis siltä, että dokumentin kirjoittaja käsittelee geeniperinnön rikastumisen aiheuttamaa pitkän aikavälin etua aksiomaattisena tosiasiana, jota ei tarvitsekaan perustella millään.
Kirjoittaja ei ilmaise, että kyseessä voisi olla eugeniikka (periaatteessa hyvä juttu) tai dysgeniikka (periaatteessa huono juttu), vaan että rikastuminen itsessään on etu, eikä siitä sen enempää. Huonokin argumentti olisi parempi kuin arugumentin täydellinen puuttuminen. Mitä tuohon voi muuta sanoa kuin että väite on vailla perusteita ja siten sen arvo on nolla.
QuoteRiesa vai rikkaus - maahanmuuton megatrendit ja niiden vaikutukset Suomeen (http://www.migrationinstitute.fi/index.php?subaction=showfull&id=1366016331&archive=&start_from=&ucat=&)
Siirtolaisuusinstituutin johtaja Ismo Söderlingin 18.4.2013 Kotofoorumissa Helsingin Messukeskuksessa pitämä esitelmä ladattavissa tästä (http://www.migrationinstitute.fi/pdf/Ismo_Kotofoorumi_18042013.pdf).
Kalvoissa viittaus tähän Hommaforumin ketjuun:
Quote from: Ismo Södeling, SiirtolaisuusinstituuttiPerus- ja lukiokouluissa käytettävästä
opetusmateriaalista on pula
Siirtolaisuusinstituutti julkaisi opetusmateriaalin 16.4.
[...]
Materiaali on lähetetty kaikkiin Suomen yläkouluihin
ja lukioihin maanantaina 15.4.2013.
Asialla myös Hommaforum
http://hommaforum.org/index.php/topic,81245.0.html
Muuten esitelmässä on käsitelty maahanmuuton trendejä, ja päädytty muun muassa sellaiseen kummalliseen johtopäätökseen, että olennaista ei enää ole muuttovirrat vaan kotouttaminen:
Quote from: Ismo Södeling, SiirtolaisuusinstituuttiMuuttoliikkeen megatrendit katoamassa
- Perinteiset siirtolaisuuspolut ovat hävinneet
- Pysyvät lähtö- ja tuloalueet ovat menettäneet merkitystään
- Muuton kohdealueet ovat moninaistuneet – myös tulo- ja
lähtömuuton motiivit (vrt. Thaimaa – Florida)
- Pääasiallinen huomio kohtaamiseen, josta seuraa
kotoutumiseen ja asenteisiin liittyvät kysymykset
Quote from: Ismo Södeling, SiirtolaisuusinstituuttiSuomen korkeakouluopiskelijoiden asenteita mittaava ETNOBAROMETRI 2013
Opiskelijat tulevaisuuden päättäjiä
N = 14 568
Ulkomaisia opiskelijoita noin 1 000
Julkaistaan lähiviikkoina
Pari alustavaa tulosta asennetutkimuksesta:
Asenneilmapiiri edelleen selvästi jakautunut sen mukaan,
onko kyse pakolaisuudesta vai työvoiman
maahanmuutosta.
Ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden asenneilmasto
kovempi – erityisesti pakolaisuuden suhteen.
Johtopäätös edellisestä:
Asenteisiin voidaan vaikuttaa kotouttamisen kautta:
mitä alhaisempi maahanmuuttajien työttömyysaste
>> sitä parempi asenneilmapiiri
Nerokasta. Nuiviin asenteisiin voidaan vaikuttaa nimenomaan maahanmuuttajien kotouttamisen kautta, koska kotouttamisen oletetaan vähentävän maahanmuuttajien työttömyyttä. Eiköhän olisi kertaluokkaa nopeampaa ja tehokkaampaa vaikuttaa maahanmuuttopolitiikan kautta maahanmuuton määrään ja laatuun juuri sen porukan karsimiseksi, jonka näitä kotouttamistoimia oletetaan kaipaavan? Eikö muun Euroopan kokemuksista ole tosiaankaan opittu meillä yhtään mitään?
Lisää "opetusmateriaalia" luvassa:
Quote from: Ismo Södeling, SiirtolaisuusinstituuttiJatkoa opetusmateriaalin tuottamiselle:
- Alli Paasikiven Säätiö on myöntänyt rahoituksen
varhaiskasvatukseen ja alakouluille soveltuvalle
opetuspaketille. Paketti valmistuu syksyllä 2013. Paketissa on
oma osio myös maahanmuuttajataustaisille lapsille
- Tarkoitus on tehdä opetus- ja informaatiopaketit myös
eri ammattiryhmille (esimerkiksi tiedotusvälineiden edustajille).
- On tarkoituksenmukaista lähestyä myös itse
maahanmuuttajia omalla opintokokonaisuudellaan. Tällaisia
hankkeita on toteutettu mm. Norjassa ja Kanadassa.
Quote from: Ismo Södeling, Siirtolaisuusinstituutti
Esitys:
Esitän monikulttuurisuusneuvoston perustamista.
Tehtävät:
- Toimia asiantuntijaelimenä kulttuurisissa kohtaamisissa tai
tietotarpeissa
- Sovitella tarvittaessa suurissa asiakokonaisuuksissa
- Antaa lausuntoja ja suosituksia
Ei käytä viranomaisvaltaa, vrt. Julkisen sanan neuvosto,
kielitoimisto...
Yksi uusi neuvostohan meiltä vielä puuttuikin...
Quote from: Ismo Södeling, SiirtolaisuusinstituuttiYhteenveto
- Perinteiset siirtolaisuuspolut katoamassa
- Maahanmuutto jatkaa kasvuaan Suomessa
- Närpiön malli toimii kotouttamisen esikuvana tietyin
ehdoin. Mikä vaikutus kuntakoon suurenemisella?
- Toistuvilla asennemittauksilla voidaan tarkastella myös
kotouttamiseen liittyviä tarpeita ja mielipiteitä
- Nuoret tulevia kotouttajia ja yhteiskunnallisia päättäjiä – oppimateriaalista pulaa
- Monikulttuurisuusneuvosto tukemaan ja ohjaamaan
yhteiskunnallista keskustelua ja päätöksentekoa
Kalvoissa esitellään laajasti kotouttamisen onnistumisen esikuvana "Närpiön mallia". Yhtenä väestökehityksen skenaariona puolestaan väläytetään "Ruotsin mallia".
Quote from: Roope on 20.04.2013, 04:37:27
Quote from: Histon on 19.04.2013, 18:41:14
Suomalaisen tautiperinnön näkökulmasta geenipoolin rikastuminen voisi olla hyödyllistä (olettaen että tulijat pariutuisivat merkittävästi kantaväestön kanssa).
Teepä sellainen simulaatio, jolla maahanmuuton lisäämisestä saadaan geneettisesti suomalaisia erityisesti hyödyttävää. Ei nimittäin onnistu millään järkevillä reunaehdoilla.
Pakolais- ja siirtolaisasiain neuvottelukunnan 20 vuoden takaista lausuntoa olivat muotoilemassa muun muassa nykyään sisäasiainministeriössä johtajatasolla maahanmuuttopolitiikkaan vaikuttavat Mervi Virtanen (http://mediaseuranta.blogspot.fi/search/label/Mervi%20Virtanen) ja Kristina Stenman (http://mediaseuranta.blogspot.fi/search/label/Kristina%20Stenman). Molemmat sellaisia henkilöitä, joilla ei pitäisi olla yhtään mitään tekemistä maahanmuuttopolitiikan kanssa, mutta onpa vaan.
Koska suomalaiseen tautiperintöön kuuluvista taudeista suurin osa periytyy resessiivisesti, johtuu sairastuvuvuus viallisten alleelien sisäsiittoisuuden aiheuttamasta rikastumisesta. Nämä taudit eivät ole kovin yleisiä, mutta
teoriassa nämä taudit harvinaistuisivat entisestään jos maahan virtaisi (ja kantaväestön kanssa sekoittuisi) paljon uutta geneettistä materiaalia. Vaikka jokainen näistä maahanmuuttajista olisi geneettisistä syistä tyhmä kuin saapas (geneettisesti älykkäitä tulisi tietenkin suosia), olisi maahanmuutosta silti etua suomalaisen tautiperinnön näkökulmasta. Tämä on kuitenkin turhaa saivartelua, koska kouluttamattoman (ja siten heikosti integroituvan) väestön maahanmuuttosta johtuvat haitat ylittävät pienet, teoreettiset geneettiset edut moninkertaisesti.
Quote from: Histon on 23.04.2013, 09:43:19
Tämä on kuitenkin turhaa saivartelua, koska kouluttamattoman (ja siten heikosti integroituvan) väestön maahanmuuttosta johtuvat haitat ylittävät pienet, teoreettiset geneettiset edut moninkertaisesti.
Tosiaan teoreettisesti mahdollista, mutta todellisuus iskee monin tavoin kauan ennen hyötyjen konkretisoitumista joskus kaukana tulevaisuudessa. Lisäksi lääketiede ja geenitekniikka ehtivät nopeasti kehittyessään nakertaa tämän teoreettisenkin hyödyn olemattomiin jo parin sukupolven aikana.
On kuitenkin kuvaavaa, että suomalaisen geeniperimän puhdistamisen argumentti pompsahtaa esiin vuosikymmen toisensa jälkeen (Paksi, Väestöliitto jne.) maahanmuuttopolitiikkaa puolusteltaessa ja seliteltäessä. Nyt jopa kouluihin ulkoministeriön rahoittamana levitettävässä Siirtolaisuusinstituutin oppimateriaalissa, kun toisaalta pelkkä geenien mainitseminenkin on maahanmuuttokeskustelussa muuten melkoinen tabu.
Quote from: Ink Visitor on 15.04.2013, 13:03:12
Quote from: Eino P. Keravalta on 14.04.2013, 18:10:59
Ei ole koululaisillakaan helppoa. Kun minä kävin kouluni 1970- ja 1980-luvuilla, saattoi vielä impiwaaralaisen hyväuskoisesti luottaa, että koulussa kerrotaan, kuten asiat ovat.
Tuli tuossa mieleeni kun pari vuotta sitten istuttiin Keski-Uudenmaan Hommakerhossa ja muisteltiin kuinka koulussa opeteltiin eri rotuja ja niiden sekoituksia, eli intiaani ja neekeri lisääntyvät keskenään jolloin tuloksena on mestitsi, jne...
Hmmm, en tiedä mitä koulussasi on opetettu mutta nykyään;
QuoteMestitsi (esp. mestizo) on määritelmän mukaan europidin ja intiaanin tai kahden mestitsin jälkeläinen erityisesti Latinalaisessa Amerikassa. Nykyään sanalla tarkoitetaan yleisesti kaikkia ihmisiä, joilla on sekä valkoihoisen että intiaanin perimää.[/quote]
Quote from: Porilainen munalla on 24.04.2013, 11:28:39
Quote from: Ink Visitor on 15.04.2013, 13:03:12
Tuli tuossa mieleeni kun pari vuotta sitten istuttiin Keski-Uudenmaan Hommakerhossa ja muisteltiin kuinka koulussa opeteltiin eri rotuja ja niiden sekoituksia, eli intiaani ja neekeri lisääntyvät keskenään jolloin tuloksena on mestitsi, jne...
Hmmm, en tiedä mitä koulussasi on opetettu mutta nykyään;
QuoteMestitsi (esp. mestizo) on määritelmän mukaan europidin ja intiaanin tai kahden mestitsin jälkeläinen erityisesti Latinalaisessa Amerikassa. Nykyään sanalla tarkoitetaan yleisesti kaikkia ihmisiä, joilla on sekä valkoihoisen että intiaanin perimää.
Intiaanin ja neekerin jälkeläinen on Sambo. Se kerrottiin vielä 80-luvun alussa mallikuvan kera seiskaluokan maantiedonkirjassa.
Quote from: Dilat Laraht on 24.04.2013, 11:35:24
Quote from: Porilainen munalla on 24.04.2013, 11:28:39
Quote from: Ink Visitor on 15.04.2013, 13:03:12
Tuli tuossa mieleeni kun pari vuotta sitten istuttiin Keski-Uudenmaan Hommakerhossa ja muisteltiin kuinka koulussa opeteltiin eri rotuja ja niiden sekoituksia, eli intiaani ja neekeri lisääntyvät keskenään jolloin tuloksena on mestitsi, jne...
Hmmm, en tiedä mitä koulussasi on opetettu mutta nykyään;
QuoteMestitsi (esp. mestizo) on määritelmän mukaan europidin ja intiaanin tai kahden mestitsin jälkeläinen erityisesti Latinalaisessa Amerikassa. Nykyään sanalla tarkoitetaan yleisesti kaikkia ihmisiä, joilla on sekä valkoihoisen että intiaanin perimää.
Intiaanin ja neekerin jälkeläinen on Sambo. Se kerrottiin vielä 80-luvun alussa mallikuvan kera seiskaluokan maantiedonkirjassa.
Varmaan Suomessa saattoi olla Sambokin, maailmalla oikea kirjoitusmuoto oli Zambo. Zambo -nimitystä pidetään nykyään, yllätysyllätys, rasistisena.
Materiaali näyttää olevan ihan linjassa vihervasemmistolaisen perusnäkemyksen kanssa: Euroopan (ja aivan erityisesti Suomen) velvollisuus on ottaa kyselemättä vastaan kaikki maailman köyhät, sairaat, tyhmät ja laiskat, ja tarjota heille täällä asunnot, sosiaaliturva ja vastikkeeton toimeentulo loppuelämäksi.