Rakennusviraston toimistopäällikkö Pekka Isoniemi ehdottaa Helsingin Sanomissa nastarenkaille asetettavaa haittamaksua tai haittaveroa katupölyn hillitsemiseksi.
Mielestäni myös suomalaisten päättäjien pitäisi maksaa jotain haittamaksua. Jos nastoja ei enää käytettäisi, kävisi talviajo liki mahdottomaksi, koska mikään ei enää "rikkoisi" jäisiä pintoja. Erityisesti tämä vaikuttaisi risteysalueisiin.
Saman asian voi todeta hieromalla tennarilla talvikelillä lunta. Hetken hierottuasi tämä kohta on aivan p*rkeleen liukas.
Talous lähtee nousuun, kun pitää ostaa autoverollisia autoja romuttuneiden tilalle.
Voisiko Helsinki antaa tuollaisille idiooteille kenkää? Katupölyn hillitsemiseksi, ristus sentään. :facepalm:
No voi helvata. Juuri hankin uuden setin Hakkapeliittaa alle, kun Liikenneturhakin mekastaa aina siitä turvallisuudesta. Alkaa tuo auto olemaan aika pirun kallis ajateltuna kuinka pieni ja vähäkulutuksinen se on (Toyota Yaris 1.4 turbodiesel).
Ei voi kuin hymyillä kuinka autoilevaa (ja varmasti eniten työssäkäyvää) kansanosaa kuritetaan vuosi vuodelta enemmän :). Jossain lehdessä kysyttiin suomalaisten suosikkeja leikkauskohteiksi mutta oli liian monta pyhää lehmää mihin ei voi kajota. Duunarilta voi aina viedä koska se on työpäivän jälkeen liian väsynyt lähteä mekastamaan Arkadianmäelle.
Mä kai täällä pahin hippi olen ja vähiten automiehiä, mutta tätä ei kyllä voi kannattaa. Katupöly sinänsä on ihan oikea ongelma, mutta niin on myös jalankulkijoiden turvallisuus ja se, miten tehokkaasti sinänsä vaarattomat peltikolaritkin saavat ruuhka-aikaan puolen kaupungin liikenteen sekaisin. Lähiristeykseni Sturenkatu-Mäkelänkatu on sen luokan laboratorio ihmisten kyvystä hallita ajoneuvonsa ja lukea liikennetilannetta, että hirvittää ajatuskin.
Mitä tälle pitäisi tehdä suunnilleen heti on rakenteellisilla ratkaisuilla pudottaa ajonopeuksia reaalisesti rajoitusten tasalle.
Onko joku rakennusviraston kaveri siinä asemassa, että voi ehdotella maksua nastarenkaille? Minusta ei, miksi tällainen noteerataan ylipäänsä?
Minun mielestäni Pekka Isoniemi tai joku muu loisiva virkamies voisi aluksi kertoa paljonko rahaa autoilevilta veronmaksajilta kupataan kaiken kaikkiaan.
Sitä summaa olisi sitten mukava verrata investointeihin esimerkiksi tieverkkoon.
Quote from: AuggieWren on 04.04.2013, 09:00:45
Katupölyn hillitsemiseksi, ristus sentään. :facepalm:
Voi elämän kevät näitä virkamiehiä. Jos nastarenkaat kielletään, niin sitten varmaan hiekoitetaan entistä enemmän. Arvatkaa mitä se hiekka tekee siellä asvaltin ja renkaan välissä? Aivan oikein, se jauhaa asvaltin pölyksi (ja siinä sivussa jauhautuu vähän itsekin pölyksi).
Lainataas vähän muuatta tutkimusta:
Quote
Hiekoitusta käytettäessä muodostui kitkarenkaillakin varsin paljon hiukkasmassaa (kuva 8c), mikä viittaa siihen, että hiekkapaperivaikutus ei juuri ole riippuvainen siitä, käytetäänkö nasta- vai kitkarenkaita.
Edelleen:
Quote
Hiekoittamattomasta kadusta nousee melko vähän pölyä nastarenkaillakin ajettaessa. Tutkimus osoitti, että hiekoitus kolminkertaisti leijuvan pölyn pitoisuuden. Lähempi tutkimus paljasti, että pääosa pölystä olikin peräisin asfaltista. Myös kitkarenkailla ajettaessa asfaltista jauhautuneen pölyn määrä kasvoi suuresti hiekoituksen jälkeen.
Jos oikeasti haluttaisiin vähentää kaupungin katupölyä, tehokas ratkaisu olisi
katujen peseminen ajoissa siitä perkeleen hiekasta.
Rake
Quote from: Henri_K on 04.04.2013, 08:50:36
Rakennusviraston toimistopäällikkö Pekka Isoniemi.
;D
Pikkuvirkamiesten Napoleon-kompleksilla ei ole rajoja.
Erillisen haittamaksun periminen nastarenkailla ajelevilta olisi hätiköityä liikenneturvallisuuden ja etenkin jalankulkijoiden turvallisuuden kannalta. Jo nykyisin jalankulkija saa olla alituiseen varuillaan suojatielle astuessaan. Välinpitämättömyys ja liian suuret tilannenopeudet ovat arkipäivää, eivät mitään poikkeuksia.
Vaikka itse olen siirtynyt kitkoihin jo n. 15 vuotta takaperin, en suosittele sitä kaikille. Kitkarenkailla ajo vaatii myös ajotavan muutoksen. Ennakointi, turvavälit ja moottorilla jarruttaminen ovat niistä tärkeimpiä. Kitkarenkaissa on myös käsittämättömän suuria eroja huonoimpien ja parhaimpien (=turvallisimpien) välillä, joten paskoilla keski-Euroopan olosuhteisiin suunnitelluilla, kovilla kitkarenkailla ajeleva, kokematon kuski on todellinen uhka itsensä ja muiden turvallisuudelle.
Linkkiä en nyt jaksa kaivaa, mutta muistan lukeneeni, että kitkarengas imee ja nostaa tien pinnasta jopa enemmän pölyä ilmaan kuin nastarengas.
QuoteToinen vaihtoehto olisi tietysti se, että mennään kävellen. Yleensä tätä esittävien oma ajokunto on esteellinen.
Hyvä kaupunki on nimenomaan käveltäväksi suunniteltua. Koska se on hyvää, sinne tunkevat myös autoilijat ja sitten alkaa parku siitä mihin autot mahtuvat ja kaupungin huonontaminen, että on tilaa mihin laittaa peltiä ja missä pärryyttää pellin kanssa menemään.
Vai että nastarengas aiheuttaa katupölyt. Rovaniemi pitäisi sitten olla pölyisin kaupunki, jos ne renkaista aiheutuu. Ja kummasti pöliseminen todellisuudessa alkaa aina silloin kun levitetty hiekka alkaa kuivumaan ja loppuu silloin kun lakaisukone on hiekan harjannut pois - oli siinä nastarenkaat autossa tai ei. :facepalm:
Juuri eilen kävin Kehä I:n varrella pyöräilemässä ja kyllä se on hiekkaa mikä siellä silminnähden pöllyää ja narskuu hampaissa.