Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: Saippuakupla on 27.03.2013, 16:15:48

Title: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa
Post by: Saippuakupla on 27.03.2013, 16:15:48
QuoteYritys sai hurjan palautevyöryn Facebookissa - Onko tämä rasismia?

Sosiaalinen media on viime aikoina muodostunut asiakaspalautteen antamisessa merkittäväksi kanavaksi. Taannoin esimerkiksi Itella sai Facebook-sivuillaan palautetta posti-ninjoista, jotka toimittavat paketteja liiankin huomaamattomasti.

Itella onnistui julkisen palautteen hoidossa hyvin, mutta samaa ei voi sanoa tuoreemmasta Facebook-palautetapauksesta.

Vakuutuksia ja pankkipalveluita tarjoava Lähitapiola sai seinälleen julkisen palautteen viikko sitten.

"Onko Lähitapiolan käytäntö todellakin se, että asiakkaaksi ei oteta muita kuin suomea puhuvia? Ystäväni kertoi juuri, että näin teidän puhelinpalvelunne oli hänelle sanonut", kysyttiin palautteessa.

Yritys vastasi kysymykseen vielä saman päivän aikana kertomalla, että tarjoaa vakuutuspalvelunsa verkossa vain suomeksi.

Palautteen antaja kuitenkin täsmensi, että ongelma ei ollut palvelujen kielessä, vaan siinä, että ulkomaalainen ei välttämättä pääse asiakkaaksi lainkaan.

"En olisi uskonut, että suuri pankki vielä tällä vuosikymmenellä toimii rasistisesti. Olen erittäin turmistynyt tällaisesta toiminnasta."

"PR-katastrofi"

Myös syrjivää palvelua itse saanut otti osaa Facebook-keskusteluun. Hänen mukaansa Lähitapiola on ilmoittanut, ettei ota asiakkaakseen muita kuin suomen- tai ruotsinkielisiä. Tästä lähti liikkeelle keskustelu, joka on aktivoitunut uudelleen tänään ja saanut ihmiset raivostumaan.

Keskustelussa jopa Lähitapiolan toiminnan laillisuutta on kyseenalaistettu. Ilmi on tullut myös muita vastaavia syrjiviä tapauksia.

"Amerikkalainen mieheni olisi mielellään tullut asiakkaaksenne. Avasimme tilin, joka sitten suljettiin teidän puoleltanne sen takia, että hänen äidinkielensä ei ole suomi. Saimme kotiin kirjeen, jossa sanottiin, että hän ei voi tulla asiakkaaksenne", kirjoittaa pettynyt asiakas.

"PR-katastrofi ja miten se tehdään", on yksi kommentoijista tiivistänyt kuumana käyvän keskustelun.

Viimeisimmässä Lähitapiolan asiakaspalvelun kirjoittamassa viestissä pahoitellaan ja luvataan selvittää kyseinen tapaus tarkemmin.

Lue koko palautekeskustelu täältä (https://www.facebook.com/lahitapiola/posts/356208567825197).

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/vakuutusyhtiolle-palautevyory-facebookissa-toimiiko-yritys-rasistisesti/1311397
Title: Vs: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa
Post by: AuggieWren on 27.03.2013, 16:22:12
#%&#%&:n urpot ammattiloukkaantujat. "Onko tämä rasismia?" Juuri jotain tuollaista yybertyperyyttä ksml:ltä saattaa odottaa. Pitääkö kaikkeen huutaa rasismia, koko ajan, vain ja ainoastaan rasismia? Eikö enää ole mitään muuta argumenttia kuin rasismi?

Ei tuo tietenkään ole rasismia, mutta aivan suunnatonta typeryyttä vakuutusyhtiöltä muutoin. Mitä hittoa se liiketoimintaan vaikuttaa, mitä kieltä asiakas puhuu?
Title: Vs: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa
Post by: Saippuakupla on 27.03.2013, 16:25:23
Quote from: AuggieWren on 27.03.2013, 16:22:12
#%&#%&:n urpot ammattiloukkaantujat. "Onko tämä rasismia?" Juuri jotain tuollaista yybertyperyyttä ksml:ltä saattaa odottaa. Pitääkö kaikkeen huutaa rasismia, koko ajan, vain ja ainoastaan rasismia? Eikö enää ole mitään muuta argumenttia kuin rasismi?

Nykyinen rasismihysteria on täysin tolkutonta!
Title: Vs: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa
Post by: Arkontti on 27.03.2013, 17:05:50
Eihän tuohon asiakkaan kieli- tai kotipaikkavaatimukseen voi olla mitään muuta syytä kuin rasismi, eli tarkoituksellinen etninen syrjintä,  eihän?

Varmaan LähiTapiolan johtokunnassakin istuu jotain vanhoja rasistiukkoja, jotka ovat päättäneet keskenään, että meillehän ei mamut asiakkaaksi tule.

Auta armias näitä "kohuja".

Title: Vs: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa
Post by: Marko Parkkola on 27.03.2013, 17:15:05
Eikö Tapiolaan pääse mamut asiakkaaksi?! Taidan siirtää pankki- ja vakuutusasiani sinne.
Title: Vs: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa
Post by: Saippuakupla on 27.03.2013, 17:22:16
Nyt jaksoin lukaista tuota Fb:n keskustelua. Rasismista vinkuminen on alkanut jonkun puolestaloukkaantujan toimesta:

Quote from: PuolestaloukkaantujaSe on tietenkin selvä, että palvelu ja sopimukset on saatavilla vain suomen virallisilla kielillä. Sitä en kuitenkaan kysynyt.

Kysyinkin sitä, valitsetteko asiakkaanne kielen perusteella. Se, mitä ymmärsin kaverini puheista on, että näin todellakin on. En olisi uskonut, että suuri pankki vielä tällä vuosikymmenellä toimii rasistisesti. Olen erittäin turmistynyt tällaisesta toiminnasta.

Quote from: PuolestaloukkaantujaMinun nähdäkseni kyse on piilorasismista (tai ei edes niin piilo-). Asiakashan voi aina käyttää ehtojen ymmärtämiseen vaikka tulkkia omalla kustannuksellaan.

Quote from: PuolestaloukkaantujaLähiTapiolalla kannattaisi tutustua tarkemmin suomen Rikoslakiin:

"Joka elinkeinotoiminnassa, ammatin harjoittamisessa, yleisönpalvelussa, -- --

1) ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla, -- --

rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, KIELEN, -- -- tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava työsyrjintänä tai kiskonnantapaisena työsyrjintänä, syrjinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

Eikö tässä muka ole juurikin kyse syrjinnästä kielen perusteella?

Quote from: PuolestaloukkaantujaXXXXX, trollaat varmaan. Yritys ei saa valita asiakastaan syrjivin perustein. Esim. ravintola ei voi kieltää palvelemasta asiakkaita ihonvärin tai etnisyyden perusteella (tästä löytyy aika monta myös uutisoitua ennakkotapausta). Laki ei tietenkään vaadi ravintoloita pitämään ruokalistaa kaikilla maailman kielillä, mutta ei ovelta voi ketään käännyttää sen takia, ettei puhu suomea. Tässä on selvästi kyse jälkimmäisestä.

Quote from: puolestaloukkaantujaOlisi aika erikoista jos "hyvä pankkitapa" oikeuttaisi syrjintään. Pitää toivoa, että asia etenee oikeuteen.
Title: Vs: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa
Post by: Marko Parkkola on 27.03.2013, 18:08:39
Ajatelkaa mikä huuto, jos ruotsinkielistä ei olisi palveltu.
Title: Vs: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa
Post by: Saippuakupla on 27.03.2013, 18:10:37
Quote from: Marko Parkkola on 27.03.2013, 18:08:39
Ajatelkaa mikä huuto, jos ruotsinkielistä ei olisi palveltu.

Eiköhän tämäkin haloo saada paisutettua poskettomiin mittasuhteisiin!  :roll:
Title: Vs: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa
Post by: CaptainNuiva on 27.03.2013, 19:03:23
Ammatti ja puolestaloukkaantuja eivät ilmaisesti ymmärrä mikä tuossa kielijutussa on takana.
Jos asiakkaalle myydään vakuutus niin laki edellyttää että asiakkaalle tehdään ymmärettäväksi myös vakuutusehdot koska ne ovat koko vakuutusjutun jippo....Jos käy ilmi että on myyty vakuutus jonka ehdoista asiakas ei ole perillä niin vahingon sattuessa vakuutusyhtiö maksaa, on se vakuutusehtojen mukaan korvattava syy tai ei....Koska jos ei maksa niin seuraavaksi soittaa kuluttaja-asiamies ja kertoo että koska ette ole tehneet vakuutusehtoja asiakkaalle ymmärettäviksi niin tehän maksatte tai sitten itkette ja maksatte.

Jos taas vakuutusyhtiö katsoo että ok, käännetäänpä tuosta ehdot vaikkapa englanniksi niin seuraavaksi paikalle iskeytyy vaikkapa vain swasihilia puhuva ihminen joka vaatii saada vakuutuksen ynnä ehdot swasihiliksi(Koska muun kielisiäkin palvellaan ja vakuutuksia myydään) tai muutoin tekee valituksen syrjinnästä vähemmistövaltuutetulle ja sen jälkeen vakuutusyhtiö maksaa korvauksia syrjitylle...

Tietyt virkamiehet rakentelevat päätöksillään ongelmia monille sektoreille ja tulevaisuuteen mutta tiedostavat/suvikset näkevät vain ja ainoastaan rasismia ja syrjintää :facepalm:
Title: Vs: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa
Post by: Saippuakupla on 27.03.2013, 20:43:05
IL: Pankki selittää: Tästä syystä kielitaidotonta asiakasta ei huolittu

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013032716838581_uu.shtml
Title: Vs: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa
Post by: Marko Parkkola on 28.03.2013, 07:34:05
Fasismi lisääntyi ketjussa minun ja Juneksen osallistuttua "keskusteluun" ja Facebook päätti armahtaa Lähitapiolan piilottamalla keskustelun.

Itsehän huomasin, että EU-tietopalvelu on rakenteellisen umpirasistinen sen palvellessa asiakkaita vain EU:n virallisiilla kielillä. Ajatelkaa! Euroopan Unioni jaottelee poissulkevasti kielet virallisiin ja epävirallisiin ja suvaitsee vain viralliset kielet! Muut kielet ovat non grata.
Title: Vs: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa
Post by: nuiv-or on 28.03.2013, 14:05:06
Quote from: Marko Parkkola on 28.03.2013, 07:34:05
Fasismi lisääntyi ketjussa minun ja Juneksen osallistuttua "keskusteluun" ja Facebook päätti armahtaa Lähitapiolan piilottamalla keskustelun.

Tuollahan tuo edelleen on.


QuoteAnneli Miljard Toivottavasti joku on viemässä tapauksen jonnekin eteenpäin (vähemmistövaltuutetulle?), koska vaikuttaisi vahvasti siltä, että kyse on laittomasta syrjinnästä. Vakuutukseni ovat Tapiolassa, johon olen ollut tähän asti täysin tyytyväinen, mutta nyt harkitsen vakavasti yhtiön vaihtoa, jos yrityksen politiikka on tällaista vuonna 2013. Yrityksen viestintä on ainakin nolostuttavan onnetonta. Jään seuraamaan tapauksen kehittymistä ennen lopullista päätöstä - eiköhän tästä vielä lueta lähipäivinä lehdissä.

QuoteAnniina Makkonen Jaaha, enpä ainakaan siis ikinä ryhdy Tapiolan asiakkaaksi. Käsittämätöntä toimintaa.

https://www.facebook.com/lahitapiola/posts/356208567825197