QuoteArkkipiispa: Maahanmuutossa osoitettava erityishuomio lapsille ja kidutuksen uhreille
Arkkipiispa Kari Mäkinen pitää kansainvälisestä muuttoliikettä ensisijaisesti ihmisarvon ja ihmisoikeuksien kysymyksenä. Erityishuomiota tarvitsevat haavoittuvimmat turvapaikan hakijat kuten yksin matkustavat lapset ja kidutuksen uhrit. Mäkinen puuttui asiaan tänään Helsingissä kirkon EU-neuvottelukunnan kokouksessa pitämässään avauspuheenvuorossa.
- Perus- ja ihmisoikeudet koskettavat turvapaikan hakijoita, pakolaisia ja niin sanottuja paperittomia. Se, miten kohtelemme ihmisiä ei saa riippua heidän etnisestä taustastaan, uskonnosta, perhesuhteista, työkyvystä tai koulutuksesta, Mäkinen sanoi.
[...]
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/10909-ville-talola-kt
Quote from: Saippuakupla on 25.03.2013, 16:36:10
Quoteblah blah blah
Ja mistä arkkipiispa Kari Mäkisen puheessa oli
oikeasti kyse:
QuoteAvauspuheenvuoro Kirkon EU-neuvottelukunnan kokouksessa 25.3.2013
The theme for our meeting is the Common European Asylum System (CEAS) from a
church perspective.
[...]
Here, the Common Europe an Asylum System is indeed a step in the right
direction, and we welcome the aspirations to create a more coherent, just and
solidaric asylum system based on high standards of protection. However, there
are still improvements to be made. For example, unaccompanied minors and victims of torture
should be exempted from accelerated and border procedures within the scope of the
Asylum Procedures Directive. Enhancing intra-EU solidarity, mutual trust and
responsibility-sharing are core elements of the CEAS, and must guide the implementation
processes in all 27 Member States - including Finland - in order to ensure a truly
harmonized EU response to both European and global protection challenges.
To conclude, I would like to stress that the Common European Asylum System is indeed
a test-case not only for European solidarity but also for our commitment to our common
European and Christian values. Furthermore, deep from the foundation of the Christian
faith stems the conviction that migration must not be treated primarily as an economical
or European question, but a question of humanity, human worth and human dignity. This
reality opens our perspective from Europe to the whole world and rightly so since the
Church of Christ is universal.
The Most Revd Dr Kari Mäkinen
The Archbishop of Turku and Finland
The Evangelical Lutheran Church of Finland
Arkkipiispa Mäkisen puhe 25.3.2013 (http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/0/9CBA07FA99DD20DEC2257B39003934F1/$file/EUNK%2025%203%202013%20Arkkipiispa%20M%C3%A4kinen.pdf)
Hyvä havainto arkkipiispalta. Miehet ja kiduttajat onkin jo huomioitu.
Arkkipiispan tehtävä olisi erityishuomioida oman maan vanhukset, sairaat, vähäväkiset, köyhyysloukussa olijat ja verotuksella tapetut yrittäjät, oman maan kidutetut lapset ja kansalaiset. Onko arkkipiispan tehtävä unohtunut?
Enää ei ole pitkä matka kirkosta eroamiseen tälläkään korpeen määrätyllä hemmolla. Ja olen oikein tosissani eroamistani miettinyt. En lähde erittelemään syitä miksi vielä en ole eronnut. Kirkollisvaaleissa äänestin/tän nuivaa.
www.eroakirkosta.fi
Tuo CEAS-kannanotto pitää saada konservatiivisten kristittyjen tietoon. Kuinka?
Quote from: Arkkipiispa Kari Mäkinen 25.3.2013
Enhancing intra-EU solidarity, mutual trust and
responsibility-sharing are core elements of the CEAS, and must guide the implementation
processes in all 27 Member States - including Finland - in order to ensure a truly
harmonized EU response to both European and global protection challenges.
"Mutual trust" ei ole CEASin ydintä vaan nimenomaan
keskinäinen epäluottamus on. Juuri sillä perustellaan CEASin ns. "pakollista solidaarisuutta" ja "vastuunjakoa", kun vapaaehtoinen solidaarisuus ja vastuunjako eivät toimi.
EU:n sisäinen solidaarisuus ja vastuunjako taas tarkoittavat seuraavissa vaiheissa turvapaikkahakemusten käsittelyn siirtämistä pois jäsenmailta ja lopulta turvapaikanhakijoiden siirtoja EU-maasta toiseen:
Quote
Recent discussions on solidarity tools such as joint processing and intra-EU relocation of beneficiaries of international protection will also be discussed.
Lecture: Establishing the Second-Phase of a Common European Asylum System (CEAS): an Assessment of the Current State-of-Play (http://www.ies.be/lecture-series/establishing-second-phase-common-european-asylum-system-ceas-assessment-current-state) 25.2.2013
Viitsimättä sen kummemmin kommentoida tuota kyseistä aivopierua, niin totean vain, että maahanmuutossa (pakolaispolitiikassa) todellakin kuuluisi huomioida kidutetut ja lapset ihan jo kansainvälisten sopimustenkin mukaan.
Miten moni täältä "turvaa" hakevista on oikeasti kidutettuja tai lapsia (siis alaikäisiä)?
Maahanmuutossa huomioitava? Pakolaisuus tulisi aina nähdä tilapäisenä asiana, jossa pakolaisen paluu kotimaahansa on lähtökohtaisesti oletuksena heti kun muuttuvat olot sen sallivat. Jos pakolainen kuitenkin jää Suomeen, hänen tulee lunastaa paikkansa omalla työllään ja yrityksellään eikä odottaa saavansa rusinoita pullasta.
Lapsen ja kidutuksen käsitteet ovat joka tapauksessa meitä rikkaammilla kulttuureilla väljemmät, minkä arkkipiispa ottakoon huomioon, kun seuraavan kerran kohtaa diskoon suuntaavia, merkkifarkuissa keikaroivia tummahipiäisiä tyhjäntoimittajia, jotka länkyttävät "rasismista" jokaisen vastoinkäymisen edessä.
Päivi Räsäsessä on munaa enemmän kuin kokoomuksen miehissä tai lähihistorian arkkipiispoissa yhteensä. Päivi kertoi tosiasiat. Kun otamme pakolaisia, niin esim. kristityt ovat sorretuin ryhmä tässä planeetassa.