Maahanmuuttoviraston toiminnan laatuHallituksen maahanmuuttolinja ja kansainvälisen suojelun linja realisoituvat sisäasiainministeriön ja maahanmuuttoviraston välisessä tulossopimuksessa 2012 (http://www.migri.fi/download/32950_Tulossopimus_SM_ja_Migri_2012.pdf). Sopimuksen perusteella on nähtävissä, että
käsittelyn laadulle ei ole asetettu mitään laatutavoitteita (tai mittareita) koskien maahanmuuton seurauksia. Hallitus on kiinnostunut vain käsittelyn nopeudesta ja kustannuksista. Nykyiset tulostavoitteet maahanmuuttovirasto saavuttaisi parhaiten tekemällä kaikki päätökset hakemuksen mukaisina ilman tutkintaa. Hallitus on määritellyt maahanmuuttoviraston asiakirjapainoksi.
Tulossopimusta lukiessa kannattaa huomioida, ettei kukaan valita positiivisista päätöksistä.
Alle olen laittanut muutamia esimerkkejä laatumittareista, joilla maahanmuuttoviraston toiminnan laatua tulisi arvioida. Osa mittareista nousee suoraan ulkomaalaislaista (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040301) ja toiset siitä mitä ajattelen hyvän yhteiskunnan olevan.
Suhteellinen osuus oleskeluluvista jotka on myönnetty henkilöille,
1. jotka tarvitsevat toistuvasti toimeentulotukea,
2. jotka syyllistyvät toistuvasti rikoksiin,
3. jotka syyllistyvät vakaviin rikoksiin,
4. jotka syyllistyvät ihmiskauppaan tai jotka ovat ihmiskaupan uhreja,
5. jotka eivät suorita tutkintoa määräajassa, kun luvan perusteena opiskelu jne.
Edellisiä mittareita voisi tarkastella niiden ihmisten osalta joille on myönnetty oleskelupa viimeisen viiden vuoden aikana. Vastaavia mittareita voisi asettaa myös kansalaisuuden myöntämiseen liittyen.
Quote
Laatu, Wikipedia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Laatu)
Laatu-termiä käytetään kuvaamaan esineiden, ihmisten tai prosessien ominaisuuksia ja haluttavuutta. Välineiden ja toiminnan ominaisuudet ovat suhteellisen objektiivisia asioita. Ne voidaan määritellä ja luetella hyvinkin tarkkaan. Subjektiiviseksi laatu muuttuu vasta, kun erilaiset käyttäjät arvioivat sitä omien tarpeidensa ja kokemustensa pohjalta.[1]
Tuottajan intressi on tehdä tuotteensa mahdollisimman haluttavaksi. Käyttäjälle koituva lisäarvo on sitä miten erilaiset ominaisuudet tuottavat hänelle arvoa ja mitä uhrauksia ne vaativat. Laatutyössä voidaan tunnistaa kaksi päälinjaa:
välineiden ja toiminnan ominaisuuksien parantaminen
välineisiin ja toimintaan liittyvien ominaisuuksien haitallisen vaihtelun hallinta
Asiayhteydestä käy yleensä ilmi, kumpaa laadulla tarkoitetaan tai tarkoitetaanko molempia. Tuotannon tehtävänä on yhdistellä tuotannon välineistä kulutuksen välineitä, joilla ihmiset voivat tarpeitaan tyydyttää. Tarpeiden tyydyttäminen saa aikaan hyvinvointia ja hyvinvointi voidaan ymmärtää tarpeiden tyydytyksen riittäväksi asteeksi.[2]
...
Laatu, määrä ja mittaaminen
Laadun, määrän ja mittaamisen käsitteillä on kiinteä keskinäinen yhteys. Mittaaminen on kohteen määrän eli kvantiteetin määrittämistä kun kohteen laatu on määritelty. Määrän rinnalla voidaan puhua paljouden tai suuruuden määrittämisestä. Mittaaminen suoritetaan valitsemalla tietty mitta mittayksiköksi. Asettamalla tämän suuruudeksi yksi saadaan mittaamisen kohteen mittaluku määrätyksi.[11]
...
Tavoitteellisessa toiminnassa on tärkeää, että vastuu voidaan kuvata mitattavin suurein käyttäen toiminnan tehokkuuden ja laadun kriteerejä. Tulosvastuun kuvaamiseen ja mittaamiseen soveltuu hyvin tunnuslukujärjestelmä. Tunnuslukujärjestelmä on useasta muuttujasta koostuva mittausjärjestelmä, jossa tulosten arvostamisen ja muuttujien yhdistelyn säännöt sovitaan organisaatiossa. Tulosmatriisi on tyypillinen tällainen toiminnan ohjauksen tunnuslukujärjestelmä. [11]
Maahanmuuttoviraston toiminnan laadun määrittely on ajankohtaista, koska ensi kuussa se allekirjoittaa sisäasiainministeriön kanssa uuden tulossopimuksen.
Mitkä mittarit kuvaavat oleskelulupien käsittelyn onnistumista parhaiten?
Uusi 1.2.2013 tehty tulossopimus ei sisällä pyrkimystä kytkeä maahanmuuton seurauksia (tuloksia) maahanmuuton sääntelyyn. Takaisinkytkennän puuttumien johtaa holtittomaan toimintaan.
Sisäasiainministeriön ja Maahanmuuttoviraston välinen tulossopimus 2013 (http://www.migri.fi/download/40496_Allekirjoitettu_tulossopimus_2013_MMO_Migri.pdf)
Toisaalta maahanmuuttoviraston toimii voimassaolevien lakien ja asetusten mukaan. Vika on enemmän lainsäädäntötasolla ja sieltä löytyisi kosolti korjattavaa.
Kansalaisaloitetta maahanmuuton kehittämisestä voi työstää aloittamassani ketjussa. (http://hommaforum.org/index.php/topic,79995.0.html)