"Synkkä talousennuste
yllätti hallituksen"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012120316401920_uu.shtml
(http://static.iltalehti.fi/uutiset/hallitusohjelmakansi0312HL_503_uu.jpg)
Quote
Hallitusohjelman lupaukset ja tavoitteet saattavat mennä uusiksi, koska taloustilanne on heikentynyt niin paljon sen kirjoittamisen jälkeen.
Hallitusohjelma saattaa mennä uusiksi.
Hallitusohjelma saattaa mennä uusiksi. (IL)
FAKTAT
Leikkuri napsahtaa, jos...
Hallitus toteuttaa lisää leikkauksia ja veronkorotuksia, jos sen hallitusneuvotteluissa asettamat tavoitteet eivät toteudu.
1. Velkaantumistahti ei hidastu
Tavoite: Valtion velan suhde bruttokansantuotteeseen käännetään selkeään laskuun vaalikauden loppuun mennessä.
Tilanne nyt: Valtio ottaa ensi vuonna 7,5 miljardia euroa lainaa. Velkataakka kasvaa 96 miljardiin, mikä on aiempia vuosia enemmän, noin 47 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen.
2. Talous pysyy reippaasti alijäämäisenä
Tavoite: Valtion talouden alijäämän ei anneta asettua yli 1 prosenttiin kansantuotteesta.
Tilanne nyt: Alijäämän arvioidaan olevan ensi vuonna kansantuotteesta noin 2,8 prosenttia.Lisäksi hallitus on linjannut mm.:
3. Ostovoiman myönteisestä kehityksestä huolehditaan veroratkaisuilla ja perusturvan parannuksella.
4. Kehyspäätökset rakennetaan siten, että nykyinen luottoluokitus säilyy.
5. Työllisyysastetta nostetaan ja työttömyys lasketaan 5 %:iin.
Lähde: Valtiovarainministeriön Taloudellinen katsaus, syksy 2012, hallitusohjelma
Hallitusohjelmaan kohdistuu isoja muutospaineita, kun hallitus kokoontuu helmikuussa puoliväliriiheen.
Lähes kaikista hallituspuolueista myönnetään, että ohjelman lupauksia ja tavoitteita pitää muuttaa, koska taloustilanne on heikentynyt niin paljon sen kirjoittamisen jälkeen.
Kokoomuksen kansanedustaja, verojaoston puheenjohtaja Sampsa Kataja uskoo, että hallitusohjelmassa on paljon pieniä yksityiskohtia, jotka pitää arvioida uudelleen.
Hänen mukaansa hallituksella on kuitenkin selkeät tavoitteet, joista ei aiota tinkiä. Tavoitteena on muun muassa velkaantumistahdin kääntäminen laskuun, alijäämän pitäminen kurissa ja luottoluokituksen säilyminen. Ne ohjaavat päätöksiä siitä, kuinka suuria leikkauksia ja verojen korotuksia tarvitaan.
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman arvioi, ettei kaikkia hallitusohjelman tavoitteita pystytä saavuttamaan yhtä aikaa.
- Ykkösenä on selvästi kasvu ja työllisyys. Myös ostovoiman myönteisestä kehityksestä pyritään pitämään kiinni, mutta millä tavalla ja minkä vuoden luvuilla, Backman huomauttaa.
Hallitus kokoontuu helmikuussa puoliväliriiheen arvioimaan ohjelmansa toteutumista. Maaliskuussa edessä on taas kehysriihi.
Kristillisdemokraattien eduskuntaryhmän puheenjohtaja Peter Östman uskoo, että uusien sopeutuspäätösten lisäksi riihissä joudutaan rukkaamaan työllisyystavoitetta. Hallituksen tavoite viiden prosentin työttömyydestä ei ole hänen mielestään realistinen.
Talousennuste synkentynyt selvästi
Kuva taloudesta on heikentynyt selvästi puolentoista vuoden aikana.
Kun hallitusohjelmaa kirjoitettiin kesällä 2011, kansantuotteen odotettiin kasvavan tänä vuonna 2,8 ja ensi vuonna 2,4 prosenttia. Nyt syksyllä valtiovarainministeriö ennusti kuluvan ja ensi vuoden talouskasvuksi vain yhtä prosenttia.
Vihreiden kansanedustaja Osmo Soininvaara olisi valmis unohtamaan hallitusohjelman, koska sillä ei ole enää pohjaa heikentyneen tilanteen takia.
- Talouspoliittisia toimia pitää miettiä uudestaan puhtaalta pöydältä hallitusohjelman sitä rajoittamatta, Soininvaara vaatii.
Hänen mielestään Suomella menee nyt murskaavan huonosti.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Annika Lapintie suhtautuu taloustilanteeseen huomattavasti valoisammin. Hänen mielestään hallitusohjelmakin on vielä vankalla pohjalla.
- Orastavaa kasvua on näkyvillä. Siihen pitää luottaa ja tukea sitä.
Tavoite ostovoimasta karkaamassa
Hallitus on päättänyt tähän mennessä noin viiden miljardin euron sopeutuksista.
RKP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Mikaela Nylander uskoo, että tasajako leikkausten ja verojen korotusten välillä säilyy vastakin, koska se on poliittinen välttämättömyys.
- Suhde on poliittisesti niin tulenarka, että tätä periaatetta ei olisi viisasta ryhtyä repimään auki. Tämän kanssa pitää nyt vain elää.
Yksi hallituksen lupauksista oli parantaa kansalaisten ostovoimaa.
Ensi vuoden alusta tuloverotus kuitenkin kiristyy, kun inflaatio- ja ansiotasotarkistuksia ei tehdä. Myös arvonlisäverot nousevat yhdellä prosenttiyksiköllä.
Monista hallituspuolueista myönnetään, ettei tavoite ostovoiman parantamisesta ehkä toteudu.
Tavoitetta epäilee muun muassa kokoomuksen Kataja.
- Kansalaisten on syytä varautua siihen että kulutusjuhla on ohi. Tähän asti on syöty enemmän kuin tienattu ja jatkossa samanlaiseen yltäkylläisyyteen ei ole varaa, Kataja sanoo.
STT
Millaiset idiootit tätä maata johtavat? Miten nykyinen tilanne voi tulla
kenellekään yllätyksenä, jos päässä on enemmän kuin kaksi harmaata aivosolua?
Jos elää velaksi kuin sika pellossa, sossuilemalla silmittömästi joka suuntaan ja ylläpitää satamiljoonaiselle kansalle riittävää julkishallintoa ja byrokratiaa... samaan aikaan kun maailmanhalauksen, piiperöinnin, turvapaikkaturismin ja kaikenlaisen tulonsiirtopolitiikan rahoittajat vähenevät dramaattisesti, niin loppuhan sille tulee... mielummin ennemmin kuin myöhemmin.
Tosin veikkaan, että kommunistihallitus yrittää väistämättömien sossu- ja julkistalouden leikkausten sijaan nostaa taas kerran veroja. Suomi ja Kuuba viis veisaavat ympäröivästä maailmasta ja talouden perusrealiteeteista.
Kirjotinkin jo tästä uutisesta tohon toiseen ketjuun, mutta täytyy kyllä tähänkin todeta, että eräissä hallituspuolueissa on kyllä totaalisia idiootteja. Katsokaa esimerkiksi tuota uutista ja sitä, mitä Annika Lapintie sanoo. Samoin sitä, mitä RKP:n edustaja sanoo. Kuka hitto on niin idiootti, että ehdottaa nykytilanteessa verojen nostamista?
Kuten olen jo aiemmin todennut, niin nyt tarvitaan järeitä veronalennuksia alkaen yhteisöverosta ja tuloverosta. Tämän lisäksi tarvitaan kovia leikkauksia eri sektoreille, sisältäen mm. sosiaaliturvan leikkaukset. Sitten tarvitaan rakenteellisia uudistuksia, esim. eläkeiän nostaminen on välttämätöntä, ja myös palkanalennuksia tietyille aloille.
Huvittavaa, että Suomessa "yritetään parantaa kansalaisten ostovoimaa" veroja jatkuvasti korottamalla.
Verojen ja työn hinnan nostaminen ajaa tästä maasta loputkin tuottavat työpaikat ulos ja pahentaa kierrettä entisestään. Eikö tämä nyt ole jo imiselvää... autoveron korotuskin vähensi verotuloja 200 Miljoonaa.
Tällainen typeryys vetää sanattomaksi. Suomi on idioottien käsissä.
Oikeastaan aivan sama mitä hallitus tekee, seinään juostaan kuitenkin.
Kun veroja nostetaan ihmiset ostaa vähemmän>verotulot pienenee (alv ym)
Kun valtion virkamiehiä vähennetään>ostovoima vähenee>verotulot pienenee
Liike-elämän tuet pienenee>verotulot vähenee
Ja jos tehdään toisinpäin niin valtion velka kasvaa ja kusessa oloa siirretään tulevaisuuteen, eli ei ole helppoja lääkkeitä, ainoastaan voi valita onko napaa myöten paskassa vai kaulaa myöten kusessa.
Tuntuu vähän samalta tekosyyltä kuin lause "talvi yllätti autoilijan". Jos kaikki merkit viittaavat siihen että talvi tulee niin miten se voi yllättää? Olisi kiva olla kyllä kärpäsenä katossa kuinka näitä tekosyitä kehitellään... "no sanotaan nyt tällä kertaa tällä tavalla".
Korjataan käyrät valittamalla työvoimapulaa. Sitä onkin ilmassa oikein urakalla. Ilmaisesta työvoimasta on kova pula kaikilla sektoreilla. Miltäs tuntuisi jos sijoitettaisiin valtion rahat eteläeuroopan kiinteistömarkkinoille. Minulla on sellainen tunne että sieltä ne rahat saadaan takaisin korkojen kanssa.
Pitäisiköhän hakea kommunistikokoomuksen ministeripostia kun on tämä talousmatematiikka näin hallussa.
MTV3 aamussa tilastokeskuksen johtaja kertoilee tulevasta työvoimapulasta, kuuluuko hänen olla poliittinen?
Muutenkin ristiriitaista, ensin sanotaan että ikäluokat pienenee ja seuraavaksi että opettajista on pulaa?
Hirveät määrät YT-neuvotteluja ja silti tulee työvoimapula? Jos aloitettaisiin korjaamalla taloutta vaikkapa leikkaamalla turhia virkoja, uskoisin että niitä on ehkä muutama. Sitten toisekseen niitä rahahanoja ulkomaille kiinni. Ei voida olettaa että jos on oma talous kuralla että voidaan auttaa muita. Sitten on nämä maahantunkeutujatmuuttajat. Maassaoloehtoja tiukemmaksi, jaettuja etuuksia pienemmäksi. He pärjäävät kyllä vastaanottokeskuksissa joissa voitaisiin järjestää opetusta ja jossa he saavat ruokaa ja lämmintä vettä peseytymiseen, eli elinolot ovat luultavasti sata kertaa paremmat kuin lähtömaassa. Ja turhapaikkabisneksen virkoja voidaan ihan hyvin leikata. Ihan hyvin voitaisiin niitäkin hommia laittaa tekemään joku kelan tuella, ei tarvitsisi kalliita ylikoulutettuja piipertäjiä. Lisäksi jos joku tekee niitä hommia kelan tuilla niin luulisi että pysyisi myös jalat maassa.
Vajaaälyisten kusipäänilkkien peruskoulunopettajien ja työnvieruksujabroilereiden loisimiskerho yllättyy
kun Suomen kansalta ei irtoakaan enää tarpeeksi varastettavaa? Vitun yllättävää.
Nykyinen kusipäänilkeistä koostuva eurouskovainen maanpetturihallitus ei kykene kuin nostamaan
veroja itseaiheuttamansa kriisin ansiosta. Lisäksi nuo broilerit leikkaavat lyhytnäköisesti jälleen heikko-osaisimmilta
koulutuksesta ja terveydenhuollosta. Julkishallinnon miljoonapäinen loisarmeija ylisuurine palkkoineen ei tule leikkauslistoissa
vastaan edes sivulauseessa.
Onnea Suomen kansa, juuri sitä nyt saa mitä on aina halunnutkin eli äänestänyt.
Ilmeisesti tätä maata pitää puolustaa myös talouden näkökulmasta vain omissa vaatteissa ja kokardissa... Muuta ei valtiolta irtoa.
Tuskin kommarit mistään suostuvat leikkaamaan. Ainakaan mistään sellaisesta, joka tervehdyttäisi rakenteita millään tavalla.
Eli lisää veronkorotuksia on luvassa... ahkeralle, työtä tekevälle, taloaan lämmittävälle yksityisautoilijalle.
Eli juuri sille paarialuokalle, jolla ei Suomessa ole puoluetta.
Jokohan eduskunnassa loppuu askartaelu epäolennaisten asioiden kuten parisuhdelakien kanssa ja keskitytään olennaiseen, talouteen ja työllisyyteen. Ja ne kirotut Kreikkapaketit.
Quote from: mikkoR on 03.12.2012, 05:49:50
Kun valtion virkamiehiä vähennetään>ostovoima vähenee>verotulot pienenee
Liike-elämän tuet pienenee>verotulot vähenee
Virhe!
Virkamiehet maksavat palkastaan vain osan veroina takaisin. Koko bruttopalkka telleineen ja lelleineen on verorahoissa kustannus, josta vain osa tulee takaisin tulopuolelle => Virkamiehiä vähentämällä > Verotusta mahdollista keventää + velkaantuminen pysähtyy > Ostovoima kasvaa.
Tätä positiivista noidankehää voidaan pyörittää alkuun niin, että valtiolta ja kunnista potkitaan pois 25% virkamiehistä. Ei tuntuisi eikä näkyisi missään. Tämän jälkeen jatketaan niin kauan, kuin on mahdollista ilman, että toiminta huononee. Tai sitten kun puolet porukkaa on pihalla, voidaan miettiä, jatketaanko.
^^^Näin juuri. Polttoaine,energia,tupakka,alkoholi, ajoneuvo, kiinteistö, kunnallis, varainsiirto ym. tutut veronkorotukset otetaan
taas käyttöön. Sekään ei luonnollisesti riitä mihinkään mutta nilkkihallitus voi väittää jotain tehneensä.
Ja runkkulauma nukkuu yönsä hyvin tietäen että sankka joukkio valtion ja kuntien suojatöissä loisivia paperinpyörittäjiä
äänestää heitä seuraavissakin vaaleissa BB-kansanosan nukkuessa.
Rakenteisiin ei milloinkaan kajota eikä sellaista jumalanpilkkaa uskalla ehdottaa edes maan suurin oppositiopuolue.
Kaikki hyvin kommunistisessa hyvinvointisuomessa.
Veronkorotusten tie on kuljettu loppuun. Painopiste on siirrettävä menoleikkauksiin. Sosiaalietuuksien indeksikorotusten jäädyttäminen toisi heti kättelyssä parin miljardin säästöt. Kylmää kyytiä, mutta minkäs teet. Jos taloutta ei saada nousuun, niin kohta loppuu sosiaalietuuksien maksaminen kokonaan. Valitaan siis pienempi kahdesta pahasta. Toivoa sopii, että ensi keväänä tämä ymmärretään myös vasemmalla laidalla. Niin ja kehitysavusta tietenkin puolet pois ikään kuin "väliaikaistoimenpiteenä", joka tietenkin sitten myöhemmin pyrittäisiin muuttamaan pysyväksi ratkaisuksi.
Julkisella sektorilla työskentelevien absoluuttista määrää on hankala lähteä radikaalisti vähentämään niin kauan kuin julkisen sektorin tehtävätaakka pysyttelee nykyisellä massiivisella tasollaan. Sen sijaan julkisella sektorilla työskentelevien palkkoihin voidaan ja pitää puuttua. Valtio ei voi olla palkkajohtaja ja kuntatyöntekijöidenkin palkkoja voidaan leikata. Julkisen sektorin palkkoja leikkaamalla voitaisiin rahoittaa esimerkiksi yhteisöveron tuntuva alentaminen ja todennäköisesti paljon muitakin kilpailukykyä edistäviä toimenpiteitä. Julkisella sektorilla työskentelevien täytyy nyt taipua uhrauksiin. Se on se hinta, mikä täytyy maksaa siitä hyvästä, että "saa" työskennellä julkisen sektorin suojissa.
Kuitenkin ihmetyttää että hallitus ja eduskunta yllätettiin housut kintuissa kun kaikki on ollut nähtävissä tavallisen kansankin silmissä. Missä maailmassa eduskunnassa eletään? Ollaanko siellä koko ajan onnellisessa trippitilassa? Vesijohtovedessä jotain ylimääräistä kemikaalia(LSD)?
Älyttömintä on että hallitus ei puutu asiaan ennen kuin joskus keväällä. Talousasioisa etenkin ongelmissa perinteinen moka on, että : "liian vähän liian myöhään."
Quote from: normi on 03.12.2012, 09:26:51
Älyttömintä on että hallitus ei puutu asiaan ennen kuin joskus keväällä. Talousasioisa etenkin ongelmissa perinteinen moka on, että : "liian vähän liian myöhään."
Mitään kiirettä ei tietenkään pidetä. Lykätään ikäviä päätöksiä kuin rangaistuksen saanut lapsi saatuaan valita rangaistusajankohdan vapaasti. :facepalm:
Quote from: Jouko on 03.12.2012, 09:30:21
Quote from: normi on 03.12.2012, 09:26:51
Älyttömintä on että hallitus ei puutu asiaan ennen kuin joskus keväällä. Talousasioisa etenkin ongelmissa perinteinen moka on, että : "liian vähän liian myöhään."
Mitään kiirettä ei tietenkään pidetä. Lykätään ikäviä päätöksiä kuin rangaistuksen saanut lapsi saatuaan valita rangaistusajankohdan vapaasti. :facepalm:
Ja kiirekkös sillä. Ei taida paljon päättäjiä itseään painaa. Pedataan vain suunnitelmia B,C... jne. itseään varten kun paska lentää tuulettimeen.
Quote from: detonator on 03.12.2012, 05:06:31
Huvittavaa, että Suomessa "yritetään parantaa kansalaisten ostovoimaa" veroja jatkuvasti korottamalla.
Verojen ja työn hinnan nostaminen ajaa tästä maasta loputkin tuottavat työpaikat ulos ja pahentaa kierrettä entisestään. Eikö tämä nyt ole jo imiselvää... autoveron korotuskin vähensi verotuloja 200 Miljoonaa.
Tällainen typeryys vetää sanattomaksi. Suomi on idioottien käsissä.
Minäkään en nyt oikein ymmärrä mitä helvetin tekemistä veronkorotuksilla ja ostovoiman parantamisella on keskenään. Miten se ostovoima nousee jos kansalaista verotetaan, hyvässä lykyssä tulee arvonlisäverojakin ja tuotannon kustannuksiin välillisesti vaikuttavia veroja plus kovempaa yritysverotusta jonka takia pitää nostaa hintoja että saadaan katteita, jne? Missä se järki on?
Tämä on jo melko lailla perverssiä touhua. :facepalm:
Niin joo, ja ilmeisesti haluavat etuuksiakin korotella. Jep jep. Tämän maan hallituksen vika on yksinkertainen. Se yrittää kumartaa kriisitilanteessakin joka suuntaan vaikka tosiasiassa aina kun yhteen suuntaan kumartaa näyttää persettä toiseen.
Quote from: JoKaGO on 03.12.2012, 08:59:40
Quote from: mikkoR on 03.12.2012, 05:49:50
Kun valtion virkamiehiä vähennetään>ostovoima vähenee>verotulot pienenee
Liike-elämän tuet pienenee>verotulot vähenee
Virhe!
Virkamiehet maksavat palkastaan vain osan veroina takaisin. Koko bruttopalkka telleineen ja lelleineen on verorahoissa kustannus, josta vain osa tulee takaisin tulopuolelle => Virkamiehiä vähentämällä > Verotusta mahdollista keventää + velkaantuminen pysähtyy > Ostovoima kasvaa.
Tätä positiivista noidankehää voidaan pyörittää alkuun niin, että valtiolta ja kunnista potkitaan pois 25% virkamiehistä. Ei tuntuisi eikä näkyisi missään. Tämän jälkeen jatketaan niin kauan, kuin on mahdollista ilman, että toiminta huononee. Tai sitten kun puolet porukkaa on pihalla, voidaan miettiä, jatketaanko.
Totta pitkällä aikavälillä mutta lyhyellä aikavälillä työtön ihminen ostaa vähemmän eli vaikuttaa muiden talouteen, valtiontalouteen suoraan laskien kylläkin positiivisesti heti mutta vastaavasti välillisesti heidän ostamien tuotteiden kautta vähentää sitä hyötyä.
Toisinsanoen nämä turhakkeiden vähennykset pitäisi tehdä hyvänä aikana jolloin niiden vaikutus on minumaalisin.
Quote- Kansalaisten on syytä varautua siihen että kulutusjuhla on ohi. Tähän asti on syöty enemmän kuin tienattu ja jatkossa samanlaiseen yltäkylläisyyteen ei ole varaa, Kataja sanoo.
¤%&#&%&%#/%#&%¤:n Sampsa Kataja, Kokoomus. Tämä vanha %#¤%&#"/%:n klisee kaivettu naftaliinista taas. Kertoisiko /%/&%/%&:n Sampsa Kataja, milloin tässä on mitään ¤%&/#¤&¤%&# kulutusjuhlaa ollut? Häh? Milloin? Vittu, milloin???
Kirveellä olisi töitä, niin perkuleesti. Nämä nykynilkit pitää potkia pois julkisuudesta lopullisesti. Asap. Kaikki 200 sekä varalla ja varan varalla olevat.
Quote from: AuggieWren on 03.12.2012, 10:01:52
Quote- Kansalaisten on syytä varautua siihen että kulutusjuhla on ohi. Tähän asti on syöty enemmän kuin tienattu ja jatkossa samanlaiseen yltäkylläisyyteen ei ole varaa, Kataja sanoo.
¤%&#&%&%#/%#&%¤:n Sampsa Kataja, Kokoomus. Tämä vanha %#¤%&#"/%:n klisee kaivettu naftaliinista taas. Kertoisiko /%/&%/%&:n Sampsa Kataja, milloin tässä on mitään ¤%&/#¤&¤%&# kulutusjuhlaa ollut? Häh? Milloin? Vittu, milloin???
Kirveellä olisi töitä, niin perkuleesti. Nämä nykynilkit pitää potkia pois julkisuudesta lopullisesti. Asap. Kaikki 200 sekä varalla ja varan varalla olevat.
Äläpäs nyt hermostu siellä. Sampsukka tarkoitti kulutusjuhlijoilla tietenkin maahanmuuttajia. Olisin toivonut lausumaan huipennusta, että "säästäkää". Sillä maamme talous pysähtyisi ehkä vielä nopeammin. Siihenhän hallitus on tähdännyt, mutta eivät ole hoksanneet.
;D ;D
Quote from: AuggieWren on 03.12.2012, 10:01:52
Quote- Kansalaisten on syytä varautua siihen että kulutusjuhla on ohi. Tähän asti on syöty enemmän kuin tienattu ja jatkossa samanlaiseen yltäkylläisyyteen ei ole varaa, Kataja sanoo.
¤%&#&%&%#/%#&%¤:n Sampsa Kataja, Kokoomus. Tämä vanha %#¤%&#"/%:n klisee kaivettu naftaliinista taas. Kertoisiko /%/&%/%&:n Sampsa Kataja, milloin tässä on mitään ¤%&/#¤&¤%&# kulutusjuhlaa ollut? Häh? Milloin? Vittu, milloin???
Kirveellä olisi töitä, niin perkuleesti. Nämä nykynilkit pitää potkia pois julkisuudesta lopullisesti. Asap. Kaikki 200 sekä varalla ja varan varalla olevat.
Eikös tämä kulutusjuhla ole ollut ohi jo pidemmän aikaa? Monilla sitä ei ole koskaan ollutkaan, ja tällä veroperseilyllä, lainanannolla ja rahan kaadolla kankkulankaivoihin kuten kehitysapu ja mamuklusteri Katajan puolue on ollut itse pitämässä huolen ettei takuulla pääse mitään kulutusjuhlia syntymään.
Koskahan ne älyäisivät, että nimenomaan valtion tulisi lopettaa se juhliminen ja ryhtyä karsimaan paisunutta julkista sektoria.
Quotetalousennuste yllätti hallituksen
... kihihihihi... olikos rahasade? ... Pitää muistaa, että kunnat tienaavat, koska valde maksaa.
QuoteTämän maan hallituksen vika on yksinkertainen. Se yrittää kumartaa kriisitilanteessakin joka suuntaan vaikka tosiasiassa aina kun yhteen suuntaan kumartaa näyttää persettä toiseen.
Kummasti persettä on näytetty ainoastaan oman maan veronmaksajille.
No, nyt kun ollaan napaa myöten siellä paskassa, vuodenvaihteessa sitten siirrytään käsilläseisontaan.
Eli tiedossa on veronkorotuksia ja "menoleikkauksia" (= kuntien valtionosuudet= veronkorotuksia).
Näinhän oli jo keväällä, oikeasti mitään menoleikkauksia ei tehty, vaan pelkästään veronkorotuksia... On turha odottaa, että esim. sosiaaliturvasta tai mistään muustakaan mitenkään leikattaisiin.
Quote from: Lemmy on 03.12.2012, 10:22:29
QuoteTämän maan hallituksen vika on yksinkertainen. Se yrittää kumartaa kriisitilanteessakin joka suuntaan vaikka tosiasiassa aina kun yhteen suuntaan kumartaa näyttää persettä toiseen.
Kummasti persettä on näytetty ainoastaan oman maan veronmaksajille.
Näinhän se viime kädessä on. Puhutaan epämääräistä diibadaabaa jossa on veronkorotukset, leikkaukset ja loppuvat kulutusjuhlat ihan sekaisin ja näin pyritään hämäämään kansalaista päätösten kansalaisiin kohdistuvasta vaikutuksesta. Tosiasiassa leikkaukset, joita on tulossa, tulevat olemaan skaalaltaan ihan pisaroita meressä ja pääpaino kohdistuu veronkorotuksiin. Käteisen hallitus ei vain uskalla poliittisista syistä sanoa sitä. Jos jotain leikataan niin ehkä poliisiasemia tai pari varuskuntaa, julkisen sektorin suojatyöpaikkoihin, EU-tukiaisiin, nykytilanteeseen suhteessa ylimitoitettuihin sosiaalitukiin ja kehitysapuun ei koske kukaan.
Quote from: Lemmy on 03.12.2012, 10:22:29
Quotetalousennuste yllätti hallituksen
... kihihihihi... olikos rahasade?
Euroopasta luvattu kultainen suihku yllätti hallituksen housut kintuissa. "Kun kysyin kyllä vai ei, haluaako joku muu, vastaus oli ei", hekotteli euroryhmän puheenjohtaja Jean-Claude Juncker.
Luottamukseni hallitukseen ei laskenut tämän uutisen johdosta, koska sitä ei ollut alunperinkään. Jo sitä muodostettaessa oli selvää, että saamme taasd uuden kusipäävajukkien näpertelykerhon.
Ainoa plussan tapainen oli, ettei kepulaisia ministereitä tarvitse katsella ainakaan ennen seuraavia vaaleja.
Quote from: GoLive on 03.12.2012, 10:11:54
Quote from: AuggieWren on 03.12.2012, 10:01:52
Quote- Kansalaisten on syytä varautua siihen että kulutusjuhla on ohi. Tähän asti on syöty enemmän kuin tienattu ja jatkossa samanlaiseen yltäkylläisyyteen ei ole varaa, Kataja sanoo.
¤%&#&%&%#/%#&%¤:n Sampsa Kataja, Kokoomus. Tämä vanha %#¤%&#"/%:n klisee kaivettu naftaliinista taas. Kertoisiko /%/&%/%&:n Sampsa Kataja, milloin tässä on mitään ¤%&/#¤&¤%&# kulutusjuhlaa ollut? Häh? Milloin? Vittu, milloin???
Kirveellä olisi töitä, niin perkuleesti. Nämä nykynilkit pitää potkia pois julkisuudesta lopullisesti. Asap. Kaikki 200 sekä varalla ja varan varalla olevat.
Äläpäs nyt hermostu siellä. Sampsukka tarkoitti kulutusjuhlijoilla tietenkin maahanmuuttajia. Olisin toivonut lausumaan huipennusta, että "säästäkää". Sillä maamme talous pysähtyisi ehkä vielä nopeammin. Siihenhän hallitus on tähdännyt, mutta eivät ole hoksanneet.
;D ;D
Tarkoittiko Sampsukka: "säästäkää edes maahanmuuttajat!!" kevennyksiltä ja leikkauksilta?.
Valtion palkat: 5 vuodessa nousua 24%.
http://yle.fi/uutiset/kl_valtiolla_tienaa_paremmin_kuin_yksityisella_sektorilla/6194787
Mutta mitään leikkausvaraa ei tietenkään ole.
5.
Voisiko joku kertoa kuinka työttömyys lasketaan alle luonnollisen marginaalityöttömyyden mikä on pitkään jatkuneen laman jälkeen jopa yli 7%?
Siis ilman täyssosialismia missä laitetaan koko työväestö pihalle luomaan lunta kesät talvet.
Kataisen mukaan tärkeää on, että julkista taloutta puolustetaan, vaikka se tarkoittaisikin leikkauksia ja veronkiristyksiä.
http://www.iltalehti.fi/talous/2012112716381410_ta.shtml
Eli ainoastaan puoluekirjallisten julkisen hallinnon syöttösikojen suojatyöpaikoilla on väliä. Yksityiseltä sektorilta ja vientiteollisuudelta voidaan periä aina vain lisää veroja ja maksuja. Loputtomasti.
Tässä vielä lisää silkkaa idiotismia. Tujusen lausunto ansaitsisi Suomen Lobotomialiiton kunniapalkinnon.
Kokoomusnuoret:
"Jos me halutaan, että suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on vielä olemassa, niin meidän on pakko tehdä julkiselle puolelle iso remontti.
En osaa sanoa, onko heidän (kokoomusnuorten) leikkauspuheet ideologisia."
Kokoomuksen ideologiaan ei kuulu leikata tai korottaa veroja, Tujunen sanoo.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288515444619.html
Quote from: Ari-Lee on 03.12.2012, 16:51:28
5.
Voisiko joku kertoa kuinka työttömyys lasketaan alle luonnollisen marginaalityöttömyyden mikä on pitkään jatkuneen laman jälkeen jopa yli 7%?
Siis ilman täyssosialismia missä laitetaan koko työväestö pihalle luomaan lunta kesät talvet.
Nostetaan veroja jotta saadaan työttömät palkattua valtion ja kuntien hommiin. Näiden ansiotuloilla kulutus kasvaa jonka seurauksena lama taittuu ja talous lähtee nousuun.
T: Annika Lapintie
Tämä hallitus on ampunut Suomi-neidon omaan jalkaan jo niin monta kertaa että en usko sen vesitetyillä kompromissipäätöksillään enää pystyvän tekemään mitään toimivia ja oikeita päätöksiä talouden suhteen.
Yksittäisistä keisseistä mainittakoon lepsu ja hyväuskoinen suhtautuminen rikkidirektiiviin.
Hehkutettiin sitä miten talous piristyy rikkipesureita rakentelemalla ja miten teollisuus/kuljetukset eivät kärsi.
Ensimmäistäkään rikkipesurikauppaa ei ole julkisuudessa hehkutettu , teollisuudesta sen sijaan on kuulunut muualle siirtymisen aikeita ja nyt viimeeksi Talvivaarassa pohdittiin kuljetusten siirtämistä Jäämeren satamaan.
Onko näillä tietyillä poliitikoilla geeneissä jotain joka estää rakentelemasta ajatusmalleja päätöksiensä seurauksista Suomen kansantaloudelle :facepalm:
Quote from: normi on 03.12.2012, 09:26:51
Älyttömintä on että hallitus ei puutu asiaan ennen kuin joskus keväällä. Talousasioisa etenkin ongelmissa perinteinen moka on, että : "liian vähän liian myöhään."
Perseilyhallituksen linjana on ollut koko ajan, se että seinään juostaan mutta ei kerrota muille kuinka kipeää se käy. Sen päälle surkutellaan, selitellään ja näytellään koko porukalla uhrautunutta ja kuinka kaikki johtuu Euroopan taloustilanteesta. Johtuuhan se, mutta talouslakeja kun lähdetään sotkemaan poliittisilla ambitioilla, tuloksena ei olla muuta kuin poltettua maata.
Hallituksen epätoivoa kuvastaa sekin kun ministerit ottavat lungisti ripeiden toimien sijaan, aivan kuin kukaan ei haluaisi olla huonojen asioiden viestintuoja ja rätin kasvoille heittäjä. Pelkona sekin, että nykyhallitus tultaisiin muistamaa ehkä huonoimpana hallituksenamme ikinä ja sitä tahraa ei persujenkaan pelossa haluta ottaa. Jokainen hallituksessa tietää takuulla paskan tilanteen, mutta nimetty "vastuunkanto ja hyvinvointiyhteiskunta" -teemainen hallitus on alunperinkin tavoitteissaan ollut liian ylpeä realiteettejä kohtaan. Kantaisi kerrankin teoistaan vastuuta ja kansan edun mukaisesti antaisi meille uudet vaalit.
Quote from: Ari-Lee on 03.12.2012, 16:51:28
5.
Voisiko joku kertoa kuinka työttömyys lasketaan alle luonnollisen marginaalityöttömyyden mikä on pitkään jatkuneen laman jälkeen jopa yli 7%?
Siis ilman täyssosialismia missä laitetaan koko työväestö pihalle luomaan lunta kesät talvet.
Hollanti, Norja, Itävalta ja Sveitsi. Kaikissa työttömyys tällä hetkellä 4%. Kannattaisikohan ottaa mallia maista joissa ainakin tämä asia ja itseasiassa aika moni muukin asia on osattu hoitaa kaikkia muita maita paremmin.
Quote from: detonator on 03.12.2012, 04:53:46Quote.. SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman arvioi, ettei kaikkia hallitusohjelman tavoitteita pystytä saavuttamaan yhtä aikaa.
- Ykkösenä on selvästi kasvu ja työllisyys. Myös ostovoiman myönteisestä kehityksestä pyritään pitämään kiinni, mutta millä tavalla ja minkä vuoden luvuilla, Backman huomauttaa.
Ooh mikä uutinen! Tämähän on varsinainen iänikuinen kestomantra hallituksesta toiseen. Paljon kyllä puhutaan, mutta näemmä loppujen lopuksi hyvin vähän villoja saadaan aikaiseksi, kun kerran tullaan yllätetyksi housut kintuissa.
Quote.. Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen yhdessä laatima ohjelma työllisyyden ja kasvun turvaamiseksi julkaistiin tänään Säätytalolla Helsingissä. Pääministeri Mari Kiviniemi (kesk.) kiitti työmarkkinajärjestöjä hyvästä yhteistyöstä. Valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) luonnehti yhteistä ohjelmaa historialliseksi.
Työllisyyden, talouskasvun ja kestävän julkisen talouden varmistamiseksi tehty ohjelma sisältää 90 toimenpide-ehdotusta työllisyysasteen, investointien ja teknisen kehityksen parantamiseksi sekä julkisen talouden vahvistamiseksi, jotta palvelut kyetään turvaamaan.
Toimenpide-esitysten pohjalta on tarkoitus laatia yli vaalikausien ulottuva kasvuohjelma. Ohjelmassa esitetään toimia muun muassa nuorisotyöttömyyden ja pitkäaikaistyöttömyyden torjumiseksi, koulutuksen laadun kehittämiseksi, tuottavuuden lisäämiseksi, harmaan talouden torjumiseksi ja julkisen hallinnon tuottavuuden lisäämiseksi.
- Kasvun ja työllisyyden ohjelma julkistettiin (http://yle.fi/uutiset/kasvun_ja_tyollisyyden_ohjelma_julkistettiin/5654141) (Yle, 20.10.2010)
Quote.. Pitkän aikavälin kestävyysvajeen umpeen kurominen edellyttää rakenteellisia uudistuksia. Tarvitsemme nopeampaa talouskasvua, korkeampaa työllisyysastetta ja julkisen sektorin tuottavuutta parantavia uudistuksia.
Suomi tarvitsee ennen kaikkea vahvaa kasvuun tähtäävää yrittäjyyttä. Keskellä talouden rakennemuutosta suomalaisia korkeaan osaamiseen ja maailmanluokan innovaatioihin perustuvia yrityksiä on kannustettava kasvamaan ja kansainvälistymään. Nämä panostukset kasvuun ovat pitkän aikavälin satsauksia. Niiden vaikutukset nähdään vasta vuosien päästä.
Hallitus lyö pitkän aikavälin toimia lukkoon maaliskuun kehysriihessä. Päätöksillä vauhditetaan kasvua, tuetaan suomalaista yrittäjyyttä, pidennetään työuria ja uudistetaan julkisia palveluita. ..
- Hallitus yhtä mieltä sopeutuksesta (http://www.mtv3.fi/uutiset/nettivieraat.shtml/hallitus-yhta-mielta-sopeutuksesta/1504866) (MTV3, 02.03.2012)
Quote from: detonator on 03.12.2012, 04:53:46
Millaiset idiootit tätä maata johtavat? Miten nykyinen tilanne voi tulla kenellekään yllätyksenä, jos päässä on enemmän kuin kaksi harmaata aivosolua?
Eikö tällaiselle "yllättävyydelle" ole olemassa oikea sairaudesta kertova diagnoosikin - jonkinlainen
dementia se taitaa olla tarkemmin
Alzhaimerin tauti eli nykyslangilla
assburger syndrooma.
(http://dump.fi/kuvat/meemit/asburger/uli-cesar-assburger-spede-gj54zv.png)
Lyhyesti:
- Työllisiä vuonna 2010 oli 2,31 miljoonaa
- Valtion velkaantumisen pysäyttäminen vaatisi lisävaroja 7,5 miljardia
-> Per työssäkäyvä ihminen lisäveroja vuodessa 3260 € tai kuukaudessa 271 €
Ei tunnu missään, eihän?
Itämeri päästöasiantuntija tuumaa tilanteesta:
"Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Annika Lapintie suhtautuu taloustilanteeseen huomattavasti valoisammin. Hänen mielestään hallitusohjelmakin on vielä vankalla pohjalla.
- Orastavaa kasvua on näkyvillä. Siihen pitää luottaa ja tukea sitä."
Mitähän kasvua on näkyvissä? Työttömyyden, huollettavien nuorukaisten, mahan jne?
Lasse Männistön teesit: (http://"http://www.verkkouutiset.fi/index.php/politiikka/984-politiikka/113701-mannistolta-tiukka-lista-suomen-talouden-pelastamiseksi")
Quote
Ensimmäiseksi Männistön mielestä pitäisi lisätä työn määrää nostamalla eläkeikää ja pidentämällä työuria uran alkuvaiheessa ja keskellä. Osana tätä pohdittaisiin myös vanhempainvapaajärjestelmään tarvittavia uudistuksia.
Toiseksi pitäisi panostaa kasvuun alentamalla yhteisöverokantaa merkittävästi vientiyritysten kilpailukyvyn parantamiseksi. Vaihtoehtoisesti voidaan toteuttaa merkittävä määrä pienempiä kasvutoimia.
Kolmanneksi Männistö tasapainottaisi taloutta jäädyttämällä valtion indekseihin sidotut menot määräajaksi ja lykkäämällä opintotuen sitomista indeksiin. Lisäksi nostettaisiin arvonlisäveroa yhdellä prosenttiyksiköllä.
Neljänneksi toteuttaisiin kunta- ja palvelurakenneuudistus sekä sitouduttaisiin tätä edellyttäviin päätöksiin.
Viidenneksi Männistö vaatii maltillista palkkaratkaisua. Hän muistuttaa, että edellinen raamisopu nakersi vientisektorin kilpailukykyä ja nyt on maltillisen palkkaratkaisun aika.
- Syntyipä tulos keskitetysti tai liittokohtaisin sopimuksin, ei palkankorotuksiin ole kilpailukyvyn näkökulmasta kertakaikkiaan varaa, Männistö kirjoittaa.
Hallituksen tulisi Männistön mielestä viimeistään helmikuussa koittavassa hallituksen puolivälitarkastelussa tunnustaa tosiasiat ja todeta, että ilman uusia toimia velkaantuminen ja kilpailukyvyn heikkeneminen jatkuu.
Sama pitäisi hänen mukaansa ymmärtää myös työmarkkinajärjestöissä.
Kannatan varauksetta kohtia 2, 3 ja 5.
Kohdat 1 ja 4 sen sijaan ovat sellaisia, että nähdäkseni niihin liittyy iso liuta jossittelua ja epävarmuustekijöitä.
Nyt olisi Perussuomalaisille tuhannen taalan paikka tarjota vaihtoehto velkaantumiselle ja julkisen sektorin kestosikailulle... ja alkaa puolustamaan rehellistä työtä tekevää veronmaksajaa.
Ai niin. Eihän se käy... koska.... no... tiedättehän.
https://www.youtube.com/watch?v=Yr_Rzj1Hxb8
^ ^ Männistön teesi linkkisi ei toiminut. Tässä oikea linkki (http://www.verkkouutiset.fi/index.php/politiikka/984-politiikka/113701-mannistolta-tiukka-lista-suomen-talouden-pelastamiseksi).
Minusta nuo teesit ovat huonoja. Ne olisivat olleet hyviä pari kolme vuotta sitten, mutta nyt on tilanne jo toinen. Ei kannata miettiä mistä saisi saunaan uuden palovaroittimen, jos sauna on jo palanut. Maltillinen palkkaratkaisu olisi voinut säilyttää Suomessa ne 100 000 vientiteollisuuden työpaikkaa, jotka ovat viiden vuoden aikana hävinneet - jos se olisi tehty viisi vuotta sitten! Maltillinen palkkaratkaisu ei kuitenkaan tuo yhtä ainutta niistä takaisin.
Nyt ei enää ole mahdollista korjata ongelmia pienillä suuntaa muuttavilla paikkauksilla. Nyt on pakko tehdä ensin korjaukset ja peruutukset sattuneisiin virheisiin. Suomeksi se tarkoittaa, ettei yksikään laki tai säädös, joka vain muokkaa toimintaympäristöä riitä; ei vaan riitä! Se kurja asia - mutta totta. Jos nyt ei aleta voimalla palauttamaan entistä tilaa, on sekin tie pian suljettu. Sen jälkeen nykyisellä valtaeliitillä on enää hyvin hyvin vähän tilaa ja mahdollisuuksia kääntää kehitystä parempaan; sen jälkeen joudutaan samaan tilaan kuin Kreikassa, jossa kaikki toimet aiheuttavat vain lisää tuhoa. Siinä ei sitten voi enää kuin odotella loppua: ihmepelastusta tai katastrofia.
Quote from: sivullinen. on 03.12.2012, 17:58:22
Quote from: detonator on 03.12.2012, 04:53:46
Millaiset idiootit tätä maata johtavat? Miten nykyinen tilanne voi tulla kenellekään yllätyksenä, jos päässä on enemmän kuin kaksi harmaata aivosolua?
Eikö tällaiselle "yllättävyydelle" ole olemassa oikea sairaudesta kertova diagnoosikin - jonkinlainen dementia se taitaa olla tarkemmin Alzhaimerin tauti eli nykyslangilla assburger syndrooma.
http://meemi.info/index.php/Assburger
Asperger ei Alzheimer.
Mutta milloin aloitetaan leivän ja sirkushuvien jako hallituksen osalta? Taisi niittenkin rahat mennä jo Kreikkaan...
Surettaa kovasti edustajien valveutuneisuus ja älykkyystaso aina Lapintiestä Katajaan. Pitäisikö perkule
luottaa ja uskoa kasvuun? Mihin hemmetin kasvuun, kun en sitä itse näe koko Euroopassa? Onko Lapintie hallituksessa jo itse uskonut demarien ja kokkarien valoisat tulevaisuudennäkymät joiden perusteella voi jakaa rahaa kavereille sekä laskea veroja?
Huolimatta taloudellisista erimielisyyksistämme monenkin hommalaisen kanssa täytyy tässä nyt ihan nostaa hattua sille, kuinka paljon paremmin täällä tiedetään perusasiat kuin valtionvarainministeriössä, jossa on nippu kansantaloustieteen tohtoreita. Ikävää, että juuri niitä ei valita laadun perusteella vaan poliittisesti oikeisiin tuloksiin pääsevät saavat hyväpalkkaisen pestin.
Leikattavaa on paljon (enkä puhu sosiaalituista, terveyspalveluista tahi koulutuksesta). Lisäksi kaivattaisiin kertavero, jota maksettaisi pari vuotta siten, että velasta päästään eroon. Tämä realiteetti harmittaa etenkin tätä yksityisautoilevaa ahkeraa työssä kävijää, mutta velat on maksettava, eikä niitä makseta leikkauksilla. Tämän jälkeen kulutus tulisi olla sen mukainen, mitä tuottavuus siten, että (mainitsemistani) välttämättömyyksistä ei tingitä, koska niillä on liian suuri merkitys hyvinvoinnille sekä niillä on kansan n.80% tuki.
QuotehkanimeParasta olisi tietysti, jos valtio ei olisi korkeasuhdanteen aikana (ennen 2008) ollut löysä rahojen kanssa vaan lyhentänyt pois velkoja huomattavan paljon. Se viisaus jäi toteutumatta ja nyt ollaan jouduttu kasvattaamaan velkavuorta valtavasti jo vuosia.
Juuri näin. Miksi tämäkin virhe toistetaan säännöllisesti, vaalilupausten vuoksiko?
Löysin Suomen nykyisen hallitusohjelman hakkeroituani lähestulkoon kaikki maailman tiedustelupalvelujen keskuskoneet, mutta siinä se on. Linkki on kryptinen mutta kirjan selkeät ratkaisut ovat käytössä Suomessa kansikuvaa myöten. Meidän tehtävämme on vain uskoa. ;D
http://www.google.fi/imgres?um=1&hl=fi&client=firefox-a&sa=N&tbo=d&rls=org.mozilla:fi:official&biw=1024&bih=470&tbm=isch&tbnid=VngTX9Sd_bZtDM:&imgrefurl=http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%25253Aud73755d4-603f-411f-a632-a842494a6fe0&docid=mG7HwsYCj0wX4M&imgurl=http://www.kirjasampo.fi/sites/default/files/styles/medium/public/kulsa_cache/images/0/0/0/saha/kirjasampo/paroni%252520von%252520munchausenin%252520seikkailut.jpg&w=215&h=334&ei=nvu8UKDqNuek4gTDvIDYBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=519&vpy=90&dur=4134&hovh=267&hovw=172&tx=84&ty=136&sig=101846122401967795023&page=1&tbnh=140&tbnw=91&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:4,s:0,i:94
Quote from: Hohtava Mamma on 03.12.2012, 22:13:26
[...] joka kerryttää myös eläkettä, joka sekin tulee joskus maksettavaksi.
Tulee maksettavaksi yhtä todennäköisesti kuin Kreikan velat.
Jos rahat on loppu jo nyt, ei kannata murehtia tai juhlia vuosikymmenien päästä tapahtuvia asioita. Ne eivät koskaan tapahdu. Jos lähdet autolla ajamaan Helsingistä länteen 100 km/h, olet 100 tunnin päästä New Yorkissa - tai sitten eteneminen ei ollut lineaarista koko matkaa. Sama lamoihin. 30-luvun laman jäljiltä jäi euroopassa aika monet eläkkeet maksamatta.
Quote from: hkanime on 03.12.2012, 20:51:39
[hyvää kirjoitusta]
Hammastikku on vaihdettava kirveeseen.
Kirjoituksesi oli erittäin hyvin asiaan osuva. Neuvot kuitenkin jäivät kirveen mainintaan. Jonkun pitäisi miettiä mitä se "kirves" olisi. Valtionvarainministeriö on osoittanut, ettei se kykene. VaTT tai muut ministeriöt vielä vähemmän. Persuilta kuuluu huutoja vastaan, mutta omat suunnitelmat olemattomat. Kokoomus sentään yrittää jotain linjaa pitää - vaikka se ei niin hyvältä valinnalta näytä. Demarit ja muut vasemmistohallituspuolueet eivät kanna mitään huolta huomisesta:
Tulevaisuutta ei kukaan tiedä. Saksa sen päättää. Me kirjoitetaan nimi paperiin aina kun pyydetään. That's all. Keskusta on päässyt uuteen nousuun: heillä oli jo kuntauudistukseen jotain omaa vaihtoehtoakin tarjolla; kenties on pian talouskriisiinkin. Sipilä ainoana puheenjohtajana uskalsi sanoa, että Kreikan velkoja tullaan leikkaamaan, Suomi siinä häviää, mutta muuta keinoa ei ole.
Quote
Arvoisa puhemies! Olemme nyt päättämässä osaltamme 130 miljardin rahoituspaketista maalle, jonka luottoluokitus on juuri rankattu toiseksi alimpaan eli osittain maksukyvyttömäksi. Jos Kreikan pitäminen eurossa on ainoa vaihtoehto, nyt tehty paketti on kohtuullisen hyvä. Sijoittajavastuun toteuttaminen sekä jonkinlaiset vakuudet ansaitsevat tunnustuksen.
No, halutaanko Kreikka pitää väkisin eurossa? [...]
Vaihtoehtojakin on. Saksan sisäministeri tuli viikonloppuna julki samalla ajatuksella: Kreikan tulisi antaa irtaantua eurosta ja ottaa käyttöön oma valuutta. Meidän kannattaa ottaa tappiomme nyt eikä enää lisätä riskiä Kreikassa. Todellista johtajuutta tässä tilanteessa olisi se, että tosiasiat tunnustetaan ja annetaan Kreikan irtaantua eurosta.
http://puheenvuorot.kansanmuisti.fi/istunnot/14-2012/16760-valtioneuvoston-tiedonanto-eduskunnalle-kreikan-valtion-velkajarjestelya-ja-kreikalle-annettavaa-lainoitusta-varten-euroopan-rahoitusvakausvalineen-varainhankinnalle-myonnettavasta-valtiontakauksesta/115972
Minä ihan ihmettelen kuinka
ennuste voi tulla yllätyksenä. Seuraavassa
ennuste kolmen vuoden takaa :
QuoteTechnopoliksen toimitusjohtaja: Teollisuus loppuu Suomesta viidessä vuodessa
Julkaistu: 7.10.2009 8:37
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288337011262.html
Suomen suurimman teknologiakeskusketjun Technopoliksen toimitusjohtaja Keith Silverangin mukaan maan edessä on muutaman vuoden sisällä valtava kriisi, jonka vakavuutta ei ole tajuttu.
Silverangin mukaan Suomessa ei enää viiden vuoden kuluttua ole perinteistä metsä-, paperi-, prosessi- tai muuta teollisuutta.
Hän pelkää myös matkapuhelinten ja muun korkean teknologian menetystä kustannustehokkaampiin maihin.
Se voi hänen mukaansa tapahtua 3-5 vuodessa, jos Nokian asema maailmalla alkaa horjua.
Nykyisestä hyvinvointi-Suomesta sosiaaliturvajärjestelmineen ei silloin jäisi juuri mitään jäljelle.
- Pelkään aivan oikeasti, että monista syistä tämä tapahtuu hyvin nopeasti. Tarvittaisiin herätystä. Mutta ihmiset odottavat, että asiat menevät jotenkin eteenpäin kuten tähän asti, Keith Silverang toteaa IS:lle.
- On velvollisuus rikkoa sitä kuvitelmaa. Tarvittaisiin laaja yhteisymmärrys siitä, että nyt ollaan umpikujassa. Tarvittaisiin sotamentaliteettia ja toimia, hän sanoo.
Silverangin mukaan Nokian suuret markkinaosuudet eivät tietenkään katoa hetkessä. Suomessa tehtävän kehitystyön, tuotekehityksen ja tuotannon laita voi kuitenkin olla toisin.
- Nokia on kerännyt osaajapoolin ja pitänyt muut poissa täältä. Mutta siinä voi piillä myös karhunpalvelus. Jos se pooli poistuu, niin missä me silloin olemme?
"Kilpailukykyinen
tai kuollut"
- Jos Suomella ei ole jotain todella kovaa kilpailuetua, joka ei nojaa hintaan, niin pelkään tämän toteutuvan. Silloin olemme tyhjän päällä, Keith Silverang sanoo.
- Sosiaaliturvajärjestelmän vuoksi iskua ei tulla tuntemaan heti. Turvaverkosto kestää pari vuotta, jolloin se estää myös hätätoimia, koska tuntuu turvalliselta, vaikka se onkin illuusio.
Silverang on asunut Suomessa 23 vuotta. Hän puhui karuja sanoja Suomen tulevaisuudesta äsken myös Keski-Suomen Foorumissa.
- Globaali talouskriisi on nopeasti nostanut tarvetta lopettaa kilpailukyvyttömät alat - joko olet kilpailukykyinen tai kuollut, Silverang huomauttaa.
Hänen mukaansa mahdollisuus piilee tietointensiivisen palvelusektorin yrittäjyydessä, korkean teknologian kasvuyrityksissä. Niitä pitää tukea ja niiden pitää antaa vaurastua.
- En oikein hyväksy foorumissa sanottua, että jo nyt kasvuyritykset saavat niin hienoja etuja, että se riittäisi. Meidän tulisi tehdä kasvuyrittäjyydestä niin houkutteleva mahdollisuus, että parhaat ihmiset tarttuvat siihen.
- Kaikki panokset ja keinot pitäisi laittaa sinne, myös veroase. Sitä kautta pitää päästä menestymään ja myös helpommin kuin muilla alueilla, hän toteaa.
Ja huolimatta yritystuista ja verojen kierrosta käy pahin toteen. Pato on murtumassa ja sitä yritetään paikata sormilla. Suomesta tulee kehitysmaa seuraavan kahden vuoden aikana. Vieläkö sittenkin maahanmuuttajat ovat r&v ja vieläkö me tienataan sil'?
90-l lamasta muistuu mieleen yli 20% työttömyys. Jos ansiosidonnaisia ei olisi ollut olemassa jo silloin niin tuloksena olisi voinut olla vaikka kuinka vakavia seurauksia.
Quote from: -PPT- on 04.12.2012, 01:33:37
90-l lamasta muistuu mieleen yli 20% työttömyys. Jos ansiosidonnaisia ei olisi ollut olemassa jo silloin niin tuloksena olisi voinut olla vaikka kuinka vakavia seurauksia.
Pankkikriisi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_pankkikriisi) ja siitä seurannut lama oli äkillinen, brutaali, julma tapahtuma minkä kaikkia seurannaisvaikutuksia ei pystytty korjaamaan eikä haluttu korjata koskaan. Syntyi sukupolvi joka ei tunne muuta olotilaa kuin lamassa eläminen.
Työttömyysprosentti loikkasi paikoin jopa 25%:iin ja ylikin. Työttömyyskassat joiden raha on samasta lähteestä kuin Kelan rahat olivat kahden vuoden tukiverkko ilman byrokratiaa. Sen jälkeen alkoi byrokratia luukulta luukulle. Sinne luukuille pudonneen piti saada työtä vuodeksi päästäkseen taas byrokraatittomaan tilaan.
Ennen pankkikriisiä
työllisyystyöt olivat työministeri Urpo Leppäsen (SMP) käsialaa. Työllisyystyö piti olla kokoaikaista työtä eikä mitään aikuisten päiväkerhoilua kahvihuoneessa muutaman tunnin päivässä. Kriisin jälkeen työllisyystyön työaikaa lyhennettiin 75%:iin ja tuetun työn pituus lyhennettiin puoleen vuoteen. Työttömyyskassojen soviteltu päiväraha tipahti samassa suhteessa jos edes onnistui jostain saamaan töitä 10kk:ksi vuoden sisällä.
Nyt työttömyysprosentiksi ilmoitetaan
6,9%. Kuka uskoo tuohon valheeseen oikeasti? Kun tuosta luvusta vähennetään ne ketkä eivät pysty tai eivät halua tehdä minkäänlaista työtä niin eihän työttömyyttä ole olemassakaan. Luonnollinen länsimainen marginaalityöttömyys kun vain sattuu olemaan jotakin 3:n ja 7:n prosentin väliltä mutta
pitkittynyt lama on tuottanut haitallisia ja työelämään kelvottomia yksilöitä niin paljon että epäilen marginaalin olevan jo ennätyksessään yli 7%, mutta se voi hipoa jo 10%:kin. Täystyöllisyyttä ei ole muualla kuin utopiasosialismissa.
Me emme tiedä absoluuttista totuutta koska kaikki kertovat muunneltua totuutta.
Minusta kaikkea hallituksen älyttömyyttä ja päättömyyttä kuvaa hyvin ravintolaruuan alvin lasku.
Se joka käy ravintolassa syömässä maksaa sen euron kaksi aivan samalla tavalla oli iso tai pieni alvi, ne ketkä lounastaa jokapäivä ravintolassa voi vetää parina päivänä kuukaudessa eväät nassuun niin kokonaissumma on sama.
No toki siinä oli ajatus että ravintolat työllistäisi enempi ihmisiä kun alvia ei mene niin paljon mutta tuskinpa tuo vaikutti työllisyyteen millään tavalla.
Sitten tämä kehitysapu, siitähän menee suuri summa Suomalaisille konsulteille ja yrityksille, nämä voisi osin jättää mutta minusta olisi reilua että kehitysapua leikattaisiin 700-800milj. kahden vuoden ajaksi ja tällä summalla maksettaisiin velkoja=otettaisiin vähemmän velkaa.
Hieman sama asia kuin auttaja ei itse saa joutua autettavaksi eli kun saamme talouden myöhemmin parempaan kuntoon voidaan sitten katsoa uudestaa se kehitysapu.
Viinan ja tupakan veroon korotusta.
Yhdenksi vuodeksi valtiolle ja kunnille käyttää konsultteja, taisi säästyä heti yksi 500milj. siinäkin sekä kerrannaisvaikutuksena jää heidän hölmöilyt pois.
Quote from: mikkoR on 04.12.2012, 06:17:34
Sitten tämä kehitysapu, siitähän menee suuri summa Suomalaisille konsulteille ja yrityksille, nämä voisi osin jättää mutta minusta olisi reilua että kehitysapua leikattaisiin 700-800milj. kahden vuoden ajaksi ja tällä summalla maksettaisiin velkoja=otettaisiin vähemmän velkaa.
Minä taas en ymmärrä miksi koko kehitysapua pitäisi maksaa. Se teho on ollut sitä mitä on eli paremminkin siitä on ollut haittaa kuin hyötyä. Miksi siis sitä pitäisi ylipäätään maksaa? Miksi Suomen valtiona pitäisi harjoitaa "hyvän"tekeväisyyttä?
Jokainen yksityinen voi tokiostaa omaatuntoaan haluamallaan summalla jo olemassaolevilta tai perustettavilta yrityksiltä.
Quote from: Jaska Pankkaaja on 04.12.2012, 06:25:45
Quote from: mikkoR on 04.12.2012, 06:17:34
Sitten tämä kehitysapu, siitähän menee suuri summa Suomalaisille konsulteille ja yrityksille, nämä voisi osin jättää mutta minusta olisi reilua että kehitysapua leikattaisiin 700-800milj. kahden vuoden ajaksi ja tällä summalla maksettaisiin velkoja=otettaisiin vähemmän velkaa.
Minä taas en ymmärrä miksi koko kehitysapua pitäisi maksaa. Se teho on ollut sitä mitä on eli paremminkin siitä on ollut haittaa kuin hyötyä. Miksi siis sitä pitäisi ylipäätään maksaa? Miksi Suomen valtiona pitäisi harjoitaa "hyvän"tekeväisyyttä?
Jokainen yksityinen voi tokiostaa omaatuntoaan haluamallaan summalla jo olemassaolevilta tai perustettavilta yrityksiltä.
Sehän siinä olisikin kun jokainen saisi päättää että mihin verorahojansa käytettäisiin. Olisi vaikka kieltolista ja siihen raksia ruutuun.
Mielestäni jokainen, joka yllättyy (tässä tilanteessa) huonosta talousennusteesta ei kuulu hallitukseen. Silloin on yhteiskuntaan liittyvien ilmiöiden ymmärtäminen liian hataralla pohjalla.
Quote from: Jaska Pankkaaja on 04.12.2012, 06:25:45
Quote from: mikkoR on 04.12.2012, 06:17:34
Sitten tämä kehitysapu, siitähän menee suuri summa Suomalaisille konsulteille ja yrityksille, nämä voisi osin jättää mutta minusta olisi reilua että kehitysapua leikattaisiin 700-800milj. kahden vuoden ajaksi ja tällä summalla maksettaisiin velkoja=otettaisiin vähemmän velkaa.
Minä taas en ymmärrä miksi koko kehitysapua pitäisi maksaa. Se teho on ollut sitä mitä on eli paremminkin siitä on ollut haittaa kuin hyötyä. Miksi siis sitä pitäisi ylipäätään maksaa? Miksi Suomen valtiona pitäisi harjoitaa "hyvän"tekeväisyyttä?
Jokainen yksityinen voi tokiostaa omaatuntoaan haluamallaan summalla jo olemassaolevilta tai perustettavilta yrityksiltä.
Käsittääkseni kehitysavusta on melko paljon myös asiantuntijatehtäviä sekä Suomessa tehtyä tekniikkaa jota viedään kehitysmaihin eli osittain siitä jää hyöty Suomalaisille.
Kaikki mikä kehittää liiketoimintaa Suomessa on plussaa sekä mieluummin opetetaan mies kalastamaan ennemmin kuin annetaan sille kala on hyväksi kehitysmaille.
^ Siitä oli jopa Ylen uutisissa. Kehitysavusta on erittäin suuri osa "materiaaliapua" eli Suomesta dumpataan ylijäämätavaraa kehitysmaihin. Sellaista mikä ei täällä käy kaupaksi - ja tietenkin listahintaan. Näiden "kehitysaputuotteita" tekevien yritysten ei ole sitä paitsi vuosi kymmeniin tarvinnut uudistaa tuotteitaan lainkaan - niitä kun ei kukaan oikeasti käytä. Kulut ovat siten pääosin korruptiokuluja. Vanhoille poliitikoille annetaan konsultointipalkkioita ja heitä palkataan hoitamaan yhteiskuntasuhteita.
Tässä hieman jopa Ylen tunnustamaa jäävuoren huippua.
Quote
Kolme suomalaista syytteeseen Costa Rican lahjusjutussa
Vuosina 2001-2004 toteutetussa kehitysyhteistyöhankkeessa myytiin lähes 40 miljoonan Yhdysvaltain dollarin arvosta sairaalalaitteita Costa Rican valtiolle.
Laitteet olivat pääosin suomalaisia, ja myyjinä olivat tuonaikaiset suomalalaisyritykset Instrumentarium ja sen tytäryhtiö Medko Medical. [...]
http://yle.fi/uutiset/kolme_suomalaista_syytteeseen_costa_rican_lahjusjutussa/5742570
Sitä kun alkaisi syvältä kaivamaan, niin korruptiota löytyisi poikkeuksetta. Ja tuo on vasta
kehitysapurahojen korruptiohaara! Suomen pankkisektoria jos lähdettäisiin purkamaan, niin voi pojat mitä korruptiota sieltä löytyisi. Suomi on oikea korruption suurvalta; Neuvostoliiton kruununperijä.
Mutta tilanne ei parane
yhtään, vaikka jokainen korruptiotapaus kaivettaisiin esiin. Se kun ollut jo vuosikymmenen pääasiallinen "arvontuottaja" Suomen taloudessa, ja on siten ehtinyt mädättämään koko talousjärjestelmän ja rahajärjestelmän. Ei Suomi voi haastaa miljoonaa ihmistä oikeuteen - siihen ei riitä tuomarit, eikä oikeussalit, ja ennen kaikkea ei ole varaa kymmennien vuosien oikeudenkäyntejä odottaa. Sitäkin ennen pitäisi löytää rehelliset tuomarit, korjata lait ja tehdä tuhat muuta temppua. Se on täysi mahdottomuus.
Käytännössä ainoa mitä voidaan tehdä on täydellinen
europeruutus. Otetaan kaikilta kaikki euroaikana kertynyt varallisuus pois! Se on niin hurja temppu, ettei sitä kukaan halua. Vaihtoehtona on kuitenkin hallitsematon hyperinflaatio, joka tekee saman mutta samalla avaa tien kansanmurhiin. Suuren Peruutuksen - "suuren reduktion" - teki Kaarle XI aikanaan. Se esti kansanmurhan. Se auttoi Ruotsi-Suomen suunnattomaan nousuun, ja pelasti suurvallasta sen mitä pelastettavissa oli. Sellainen on pakko tehdä nytkin.
Rahat tai henki - siis rahat tai henki & rahat! - valitkaa!
Backmanin, Katajan ja Lapintien yhteinen Toiveiden Tynnöri on kukkurallaan. Mutta aika huonosti on toivoa kun ei ole sitä nousevaa Nokiaa ja muuta IT-alaa joka viime lamasta pelasti. Silloinkin muu perinteinen teollisuus meni oikeastaan koko -90 luvun alamäkeä kun elektroniikka ja sähkötekninen ala nousivat kohisten. Se tietysti antoi harhaisen kuvan koko teollisuuden noususta. Ny on lopetettu kokonaan tehtaita, joita ei enää takaisin saa. Pohjaa kasvulle siis sillä alalla ei ole. En todellakaan tiedä missä se sitten on. Kertokoon viisaammat, mutta faktaa pitää olla eikä pelkkiä utopioita.
Quote from: mikkoR on 03.12.2012, 09:59:57Totta pitkällä aikavälillä mutta lyhyellä aikavälillä työtön ihminen ostaa vähemmän eli vaikuttaa muiden talouteen, valtiontalouteen suoraan laskien kylläkin positiivisesti heti mutta vastaavasti välillisesti heidän ostamien tuotteiden kautta vähentää sitä hyötyä.
Vaikuttaa muiden talouteen positiivisesti. Kun turhaa työtä tekevä suojatyöpaikkallisen tulot laskevat esim. 2000 eurosta 700 euroon irtisanomisen takia, niin se vaikuttaa muiden talouteen positiivisesti. Kun hän on töissä hänestä aiheutuu veronmaksajille 2000 euron menot joka kuukausi, kun se on irtisanottu menot pienenenevät 700 euroon.
Nyt on Suomi sitten virallisesti taantumassa:
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2012/12/05/suomi-on-nyt-virallisesti-taantumassa/201243304/12
Onnex Annika Lapintien mukaan hallitusohjelmaan ei tarvita muutoksia, ja nousua pukkaa muutenkin...
Quote from: vilach on 05.12.2012, 08:13:52
Quote from: mikkoR on 03.12.2012, 09:59:57Totta pitkällä aikavälillä mutta lyhyellä aikavälillä työtön ihminen ostaa vähemmän eli vaikuttaa muiden talouteen, valtiontalouteen suoraan laskien kylläkin positiivisesti heti mutta vastaavasti välillisesti heidän ostamien tuotteiden kautta vähentää sitä hyötyä.
Vaikuttaa muiden talouteen positiivisesti. Kun turhaa työtä tekevä suojatyöpaikkallisen tulot laskevat esim. 2000 eurosta 700 euroon irtisanomisen takia, niin se vaikuttaa muiden talouteen positiivisesti. Kun hän on töissä hänestä aiheutuu veronmaksajille 2000 euron menot joka kuukausi, kun se on irtisanottu menot pienenenevät 700 euroon.
Tavallaan mutta ei kuitenkaan, työtön ei maksa lasten päivähoidosta ja saa todennäköisesti yhtä sun toista tukea, paitsi jos saa ansiosidonnaista.
Yhteistä näille on että yhteiskunta maksaa jokatapauksessa.
http://www.verkkouutiset.fi/index.php/politiikka/984-politiikka/114226-mtv3-enemmisto-tyontekijoista-ei-luovu-etuuksistaan-kansantalouden-tahden
QuoteMTV3:n teettämän kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista vastustaa palkankorotuksista luopumista kilpailukyvyn ja työllisyystilanteen parantamiseksi.
Kyselyn mukaan ansiotyössä käyvistä 55 prosenttia ei olisi valmis tyytymään maltillisiin palkankorotuksiin tai luopumaan niistä kokonaan, jotta Suomen kilpailukyky ja työllisyys voitaisiin turvata lähivuosina.
Sen sijaan 37 prosenttia ansiotyössä käyvistä olisi valmis luopumaan palkankorotuksista, jotta Suomen kilpailukyky ja työllisyys tulevaisuudessa voitaisiin turvata.
Vastaajista 9 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa.
Se, työskentelikö vastaaja yksityisellä tai julkisella sektorilla, ei selkeästi vaikuttanut palkkakorotuksista luopumiseen. Yksityisellä sektorilla 54 prosenttia ei luopuisi palkankorotuksista. Julkisella sektorilla vastaava luku on 57 prosenttia.
Järkyttävän lyhytnäköistä omaan napaan tuijottamista. Hälyttävintä tässä on tietenkin se, että julkisella sektorilla valmiutta palkkamalttiin löytyy vielä vähemmän kuin yksityisellä sektorilla. Julkisella sektorilla ei todellakaan tiedosteta, että mikä se nokkimisjärjestys oikein onkaan.
Kaiken kaikkiaan olen todella pettynyt.
Julkinen sektori on tietyllä tavalla mafia.