http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/hallituksen-turvapaikkalinjaukset-syynissa-tanaan/145110
Hallituksen turvapaikkapolitiikan kipupisteitä ratkotaan tänään, kun sisäministeriö julkistaa selvityksen aiheesta. Selvitys antaa käytännön ehdotuksia muun muassa turvapaikkakäsittelyn tehostamiseksi.
Turvapaikkahakemusten määrä on kasvanut Suomessa rajusti viime aikoina. Hallitus linjasi keväällä, että turvapaikkapolitiikkaa täytyy kiristää ja yhtenäistää muiden Pohjoismaiden kanssa.
Ruotsissa ja Norjassa turvapaikan saannin ehtoja on tiukennettu, minkä arvellaan lisänneen Suomeen tulevien hakemusten määrää.
Hellanduudelis sentään että oikein selvitys.
Quote from: Lemmy on 02.06.2009, 08:01:42
Hellanduudelis sentään että oikein selvitys.
Selvityksiä selvitysten perästä ja työryhmiä työryhmien jälkeen.
Se on ollut nykyhallituksen tapa alusta alkaen.
Valmista ja ratkaisuja ei ole syntynyt juuri mistään.
Kun on seurannut mm. Eduskunnan kyselytunteja on arvon ministerien pääasiallinen vastaus kiperiin kysymyksiin ollut ihan huvittavuuteen asti: "Hyvä kysymys! Olemme asettaneet työryhmän selvittämään ko. asiaa."
Satakomitea on ollut mm. Hyssäläskän vakiratkaisu ja vastaus asiaan kuin asiaan.
QuoteValtioneuvoston raha-asiainvaliokunta puolsi istunnossaan 20.5.2009 seuraavia asioita: Vuoden 2009 talousarvion momentin 26.40.02 (Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminta valtion osalta) arviomäärärahan ylittäminen 3 600 000 eurolla ja momentin 26.40.63 (Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto) määrärahan ylittäminen 27 600 000 eurolla.
Lainattu Octaviuksen blogista, joka lienee lainannut valtioneuvoston sivuilta.
Ylitykset vain reippaat 31 miljoonaa euroa. Työvoimapula!
Quote from: kantakaupunkilainen on 02.06.2009, 07:47:44
Hallituksen turvapaikkapolitiikan kipupisteitä ratkotaan tänään, kun sisäministeriö julkistaa selvityksen aiheesta. Selvitys antaa käytännön ehdotuksia muun muassa turvapaikkakäsittelyn tehostamiseksi.
Toivottavasti selvitys sisältää ehdotuksen selvitystyöryhmän perustamiseksi arviointityöhön, joka tähtää ratkaisukomitean nimittämiseen kolmoskerroksen kahviautomaatin vaihtoehtotilanteen harmonisointiin. Alkais vihdoin tapahtua jotain.
Quote from: Sivusta seuraaja on 02.06.2009, 08:17:16Lainattu Octaviuksen blogista, joka lienee lainannut valtioneuvoston sivuilta.
Ylitykset vain reippaat 31 miljoonaa euroa. Työvoimapula!
Se onkin ainoa budjetti musiikkitalojen rinnalla, missä budjetti saa ylittyä aivan huoletta. Peruspalveluihin ei rahaa tipu ylimääräistä, tiukkaa kun on.
Sisäasiainministeriö: Turvapaikkaprosessia tehostetaan, ikä- ja kielimäärityksiä lisätään, perheenyhdistämiseen tarkennuksia
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors vastaanotti tänään turvapaikkapolitiikkaselvityksen, jonka teettämisestä hallitus päätti puolivälitarkastelun yhteydessä. Turvapaikkapolitiikkaselvityksen tavoitteena on löytää keinoja aiheettomien turvapaikkahakemusten vähentämiseksi. Selvityshenkilö, ylitarkastaja Sanna Sutterin mukaan yhtä yhteistä Pohjoismaista linjaa turvapaikkapolitiikassa ei ole.
Ministeri Thors linjasi selvityksen perusteella kiireellisimmät toimenpiteet, joiden valmistelu aloitetaan välittömästi. Hallituksen esitykset ehdotetuista lakimuutoksista pyritään saamaan eduskuntaan syyskauden 2009 aikana.
Iänmäärityksiä ja kielianalyysien käyttöä lisätään
Turvapaikkapolitiikan osalta Suomi seuraa jatkossa muiden Pohjoismaiden linjauksia ja arvioi oman politiikkansa suhteessa muihin Pohjoismaihin säännöllisesti. Selvityksessä kuitenkin ilmeni, että yhtä yhteistä Pohjoismaista linjaa ei ole. Turvapaikan hakijoiden työnteko-oikeus sidotaan henkilöllisyyden selvittämiseen ja tältä osin ulkomaalaislakia muutetaan. Iänmääritysten käyttöä lisätään ja ohjeistus sekä lainsäädäntö iänmääritysten osalta saatetaan ajan tasalle. Kielianalyysien käyttöä osana henkilöllisyyden selvittämistä lisätään.
Turvapaikkapoliittisissa linjauksissa Suomi seuraa myös UNHCR:n arvioita maiden turvallisuustilanteesta. Ministeri Thors muistutti, että esimerkiksi irakilaisten hakijoiden osalta linjausta on jo muutettu turvallisuustilanteen muuttumisen perusteella.
Turvapaikkaprosessia tehostetaan
Maahanmuuttoasioiden asiantuntemus keskitetään jatkossa pääkaupunkiseudulle, Saimaan seudulle, Oulun ja Turun alueille. Näille alueille keskitettäisiin vastaanottokeskusten kauttakulkutoiminta. Alueellisen yhteistyön lisääminen poliisin, Rajavartiolaitoksen, Maahanmuuttoviraston, vastaanottokeskusten ja hallinto-oikeuksien välillä toisi käytännön työhön tehokkuutta.
Jatkossa turvapaikkahakemusta ei voi jättää mille tahansa poliisiasemalle, vaan vain tietyt poliisin toimipisteet vastaanottavat hakemuksia. Tämä tehostaa menettelyä ja parantaa myös hakijoiden oikeusturvaa. Ulkomaalaislakia muutetaan tältä osin.
Niin sanottujen Dublin-tapausten käsittelyä tehostetaan. Dublin-tapauksilla tarkoitetaan hakijoita, joiden osalta vastuu turvapaikka-asian käsittelystä kuuluu toiselle Dublin-järjestelmän jäsenmaalle.
Perheenyhdistämiseen tarkennuksia
Viime vuosien aikana perheenjäseniksi ilmoitettujen kasvattilasten määrä on noussut. Ulkomaalaislakia muutetaan siten, että vanhemman on kyettävä esittämään selvitys siitä, että kasvattilapsi on asunut ja viettänyt kiinteää perhe-elämää vanhemman kanssa jo ennen Suomeen tuloa. Oleskeluluvan myöntäminen lapselle edellyttäisi todellista ja vakiintunutta huoltosuhdetta.
Ulkomaalaislakiin lisätään säännös, jonka mukaan perhesiteen perusteella tehty oleskelulupahakemus voidaan hylätä, jos perheenkokoaja on antanut aiemmin oman lupahakemuksensa yhteydessä vääriä tietoja perhesuhteistaan ja niillä on ollut merkitystä hänen oleskelulupaansa myönnettäessä. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi henkilöt, jotka oleskelulupaa hakiessaan ilmoittavat olevansa alaikäisiä ja naimattomia, mutta luvan saatuaan hakevat kotimaassaan olevalle puolisolle tai lapsille oleskelulupaa perhesiteen perusteella.
Perheenyhdistämiselle asetetaan vuoden asumisaikaedellytys, jos hakija on saanut oleskeluluvan toissijaisen, humanitaarisen tai tilapäisen suojelun perusteella. Tämä asumisaikaedellytys ei koske pakolaisaseman saaneita.
Palauttamisen osalta jatkossa tuetaan vapaaehtoista paluuta. Irakin, Afganistanin ja Somalimaan kanssa luodaan käytännön yhteistyösuhteet paluun edistämiseksi. Vapaaehtoisen paluun ohjausvastuu keskitetään Maahanmuuttovirastoon.
Sisäasiainministeriön selvitys turvapaikkapolitiikasta on saatavilla ministeriön verkkosivuilta.
http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/PFBD/C887C70985D18E27C22575C9002F137B?opendocument
Selvitys kokonaisuudessaan (pdf) (http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/2fcbeaf321fa9534c22575c90025d031/$file/nakokulmia_turvapaikkapolitiikkaan_020609.pdf)
Turvapaikanhakuun Suomesta on tulossa isoja muutoksia. Maahanmuuttoasioista vastaava ministeri Astrid Thors esittää muun muassa hakijoiden ikä- ja kielimäärityksien lisäämistä sekä tarkennuksia ja tiukennuksia perheiden yhdistämistapauksiin.
Turvapaikanhakijoiden ikämääritysten lisäksi hakijoiden työnteko-oikeus kytketään hakijan henkilöllisyyden selvittämiseen. Samalla kielianalyysien käyttöä lisätään henkilöllisyyden selvittämiseksi.
Perheiden yhdistämiseen esitetään muun muassa sellaisia muutoksia, että vanhemman pitää pystyä osoittamaan kasvattilapsen asuneen ja viettäneen perhe-elämää vanhemman kanssa jo ennen Suomeen tuloa.
Samalla lakia muutetaan niin, että oleskelulupahakemus voidaan hylätä, jos hakija on aiemmin antanut hakemuksensa yhteydessä vääriä tietoja esimerkiksi perhesuhteistaan.
Lakimuutokset eduskunnalle jo syksyllä
Lisäksi turvapaikanhakuprosessia tehostetaan niin, että hakemuksen voi jättää vain tietyille poliisiasemille. Vastaanottokeskusten kauttakulkutoiminta taas on tarkoitus keskittää pääkaupunkiseudulle, Saimaan seudulle ja Oulun sekä Turun seudulle.
Esitykset perustuvat hallituksen teettämään turvapaikkapolitiikkaselvitykseen.
Turvapaikanhakuun tulevat muutokset on tarkoitus toteuttaa kiireellisesti niin, että laki olisi eduskunnan käsiteltävänä jo ensi syksynä.
Ministeri Astrid Thorsin (r.) mukana uusissa linjauksissa noudatetaan YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n arvioita muun muassa maiden turvallisuustilanteesta. Lisäksi on tarkoitus, että Suomi seuraa muiden Pohjoismaiden linjauksia turvapaikka-asioissa, vaikkakaan yhteistä linjaa maiden välillä ei ole.
YLE (http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/06/turvapaikan_hakuun_esitetaan_isoja_muutoksia_772560.html)
Tämä on käsittämätöntä. Onko tähän muuta syytä, kuin rasismi?
Hyviä uutisia. Kusetussanktiokin löytyy.
Loppuukohan diskorahan kylväminen? Entä tehostuuko palauttaminen mitenkään?
Kauankohan kestää, että saamme lukea "ihmisoikeus- ja pakolaisjärjestöjen" pöyristymisestä?
Näyttävät taloudelliset realiteetit jyräävän hallituksessa kaikesta huolimatta. Ei pidä kuitenkaan tuudittautua väärään turvallisuudentunteeseen.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/62077-turvapaikanhakuun-tulossa-paljon-tiukennuksia
"Turvapaikanhakuun Suomesta on tulossa isoja muutoksia. Maahanmuuttoasioista vastaava ministeri Astrid Thors (r.) esittää muun muassa hakijoiden ikä- ja kielimäärityksien lisäämistä sekä tarkennuksia ja tiukennuksia perheiden yhdistämistapauksiin, kertoo Yle Uutiset.
Turvapaikanhakijoiden ikämääritysten lisäksi hakijoiden työnteko-oikeus kytketään hakijan henkilöllisyyden selvittämiseen. Lisäksi jatkossa vanhemman pitää pystyä osoittamaan kasvattilapsen asuneen ja viettäneen perhe-elämää vanhemman kanssa jo ennen Suomeen tuloa.
Samalla lakia muutetaan niin, että oleskelulupahakemus voidaan hylätä, jos hakija on aiemmin antanut hakemuksensa yhteydessä vääriä tietoja esimerkiksi perhesuhteistaan.
Esitykset perustuvat hallituksen teettämään turvapaikkapolitiikkaselvitykseen.
Turvapaikanhakuun tulevat muutokset on tarkoitus toteuttaa kiireellisesti niin, että laki olisi eduskunnan käsiteltävänä jo ensi syksynä."
Koomistahan on että useassa mediassa on kehuttu tuota keväällä hyväksyttyä Asteroidin ulkomaalaislakia ja mm. ihan vasta Virheässä Langassa kerrottiin lain vain täyttävän EU:n asettamat vaatimukset.
Odotan innolla Virheiden kommentteja selvitykseen (ja Pirjon).
Jopas on järkyttävää luettavaa kuinka kamalan rasistisen painostuksen uhriksi hyväsydäminen Astrid on joutunut. No eurovaalit on kohta ohi ja kesälomat alkaa niin syksyllä vasta näistä asioista lopulta päätetään.
Somalien perhekäsitteeseen liittyen uutinen Alankomaista:
"There is also the matter of Somali foster children. After asylum has been granted, the refugee has the right to bring his spouse and children to the Netherlands. After DNA tests were introduced to verify blood ties there was a sudden peak in the number of Somali foster children. One Somali family claimed to have no less than 41 foster children.
Aybarak now wants to make Somali asylum seekers register any foster children immediately upon arrival. The children will only be admitted if the asylum seeker can prove that the foster children were an integral part of the family back in Somalia.
But according to Shamsa Said of the federation of Somali associations in the Netherlands (FSAN) there is no such thing as foster children in Somalia. There is no such thing as family either, at least not as we know it. Said is from Somalia and has lived in the Netherlands since 1993.
Group thinkers
"Here a family lives in one and the same house and it is the parents who raise their children. In Somalia children belong not to the parents but to the entire family. Children are often raised by people other than the parents. Your sister's child is just as much yours as it is hers. Your uncle's child is your responsibility too,"according to Said."
Lähde (http://www.nrc.nl/international/Features/article2214439.ece/Netherlands_gets_tough_with_Somali_asylum_seekers)
Pohjalainen lähes 80% alaikäisistä pakolaisista huijasi ikänsä (http://hommaforum.org/index.php/topic,7717.msg121913.html#msg121913)
No ohoh. Vähän omahyväisesti voisin uskotella, että Hommalla on ollut tähän vaikutusta. Vielä kun nuo tosiaan saadaan voimaan ja hyväksytettyä.
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Suomi+lis%C3%A4%C3%A4+turvapaikanhakijoiden+i%C3%A4nm%C3%A4%C3%A4rityksi%C3%A4+ja+kielianalyysej%C3%A4/1135246428095
Quote from: AIP
Toivottavasti selvitys sisältää ehdotuksen selvitystyöryhmän perustamiseksi arviointityöhön, joka tähtää ratkaisukomitean nimittämiseen kolmoskerroksen kahviautomaatin vaihtoehtotilanteen harmonisointiin. Alkais vihdoin tapahtua jotain.
*sna* kaffe nenästä tullessa kirveltää... ;D ;D ;D
Quote from: matti on 02.06.2009, 13:00:51
Kauankohan kestää, että saamme lukea "ihmisoikeus- ja pakolaisjärjestöjen" pöyristymisestä?
Näyttävät taloudelliset realiteetit jyräävän hallituksessa kaikesta huolimatta. Ei pidä kuitenkaan tuudittautua väärään turvallisuudentunteeseen.
Suosittelen lukemaan tuon selvityksen (pdf), siellä on paljon hyödyllistä taustoittavaa tietoa mm. muiden Pohjoismaiden tilanteesta. Kuvaavaa että näitä tietoja ei julkaistu jo ulkomaalaislain valmistelun aikana.
Valitettavasti toimenpiteet ovat enimmäkseen puuhastelua. Turvapaikan myöntämisen ei pitäisi perustua
kielianalyysin kaltaiseen pelleilyyn. Oleskelulupaa haettaessa annetut olennaiset väärät tiedot
saattavat johtaa perhesiteen perusteella tehdyn oleskelulupahakemuksen hylkäämiseen. Painotetaan
vapaaehtoista paluuta.
Arvioidaan toimeentulotuen mahdollista vetovaikutusta ja
selvitetään tuen antamista hyödykkeinä. Onpa tiukkaa...
Toinen puoli tätä asiaa on kotouttamislain uudistus. Siihen on odotettavissa kaikenlaista pikku järjettömyyttä, joka syö moninkertaisesti tämän selvityksen muutamat hyvät puolet.
Quote from: Roope on 02.06.2009, 12:00:22
Viime vuosien aikana perheenjäseniksi ilmoitettujen kasvattilasten määrä on noussut. Ulkomaalaislakia muutetaan siten, että vanhemman on kyettävä esittämään selvitys siitä, että kasvattilapsi on asunut ja viettänyt kiinteää perhe-elämää vanhemman kanssa jo ennen Suomeen tuloa. Oleskeluluvan myöntäminen lapselle edellyttäisi todellista ja vakiintunutta huoltosuhdetta.
Täh? Eli tämän jälkeen ei aikuinen 'turvake' enää saa nimetä ihan vapaasti ketä tahansa lasta kasvattilapsekseen Suomeen tuomista varten. Järkyttävää nuivuutta...
Mitenkähän on, nämä 'kasvattilapset' eivät varmaankaan ole koskaan tuoneet sitten seuraavassa vaiheessa omia varsinaisia vanhempiaan ja siskojaan Suomeen...
Quote
Ulkomaalaislakiin lisätään säännös, jonka mukaan perhesiteen perusteella tehty oleskelulupahakemus voidaan hylätä, jos perheenkokoaja on antanut aiemmin oman lupahakemuksensa yhteydessä vääriä tietoja perhesuhteistaan ja niillä on ollut merkitystä hänen oleskelulupaansa myönnettäessä. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi henkilöt, jotka oleskelulupaa hakiessaan ilmoittavat olevansa alaikäisiä ja naimattomia, mutta luvan saatuaan hakevat kotimaassaan olevalle puolisolle tai lapsille oleskelulupaa perhesiteen perusteella.
Aina vaan pahenee... Tavallisten kuolevaisten tapaan myös turvakkeille voi tulla negatiivisia seurauksia poliisille valehtelusta
QuotePerheenyhdistämiselle asetetaan vuoden asumisaikaedellytys, jos hakija on saanut oleskeluluvan toissijaisen, humanitaarisen tai tilapäisen suojelun perusteella. Tämä asumisaikaedellytys ei koske pakolaisaseman saaneita.
Kokonainen vuosi odotusaikaa. Hirvittävää..
QuotePalauttamisen osalta jatkossa tuetaan vapaaehtoista paluuta. Irakin, Afganistanin ja Somalimaan kanssa luodaan käytännön yhteistyösuhteet paluun edistämiseksi. Vapaaehtoisen paluun ohjausvastuu keskitetään Maahanmuuttovirastoon.
Jos sinne voi ylipäätänsä palata, miksi paluun pitää perustua vappaehtoisuuteen.
Jos hallitus olisi ollut ajan tasalla, nämä muutokset olisivat löytyneet uudesta hienosta ulkomaalaislaistamme. Sinällään toki askel oikeaan suuntaan, ja jos tällä saadaan hakemukset takaisin viime vuosien tasolle, ja tämän hetken aallossa tulijoiden klaaninyhdistämisiä hillittyä, niin hyvä. Sitä en kyllä oikein ymmärrä, miksi nimenomaan työoikeutta pitää alkaa rajoittamaan. Eiköhän se ole kaikista Suomen tarjoamista etuisuuksista, tuista ja oikeuksista se, jonka kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana.
QuoteSitä en kyllä oikein ymmärrä, miksi nimenomaan työoikeutta pitää alkaa rajoittamaan. Eiköhän se ole kaikista Suomen tarjoamista etuisuuksista, tuista ja oikeuksista se, jonka kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana.
Koska PS on nimenomaan korostanut, että tuo laissa oleva työoikeus olikin ainoa onnistunut pykälä?
http://www.punajuuri.net/?id=6404&tmp=1
Löysätään, tiukennetaan, löysätään, tiukennetaan. Kun soutaa ja huopaa samaan aikaan niin miellytetään muka kaikkia. Vaikuttaa kusetukselta.
Quote from: Hoff on 02.06.2009, 13:48:37
Löysätään, tiukennetaan, löysätään, tiukennetaan. Kun soutaa ja huopaa samaan aikaan niin miellytetään muka kaikkia. Vaikuttaa kusetukselta.
Mitäänhän ei ole vielä päätetty edes tuon perusteella, kassellaan..
Quote from: kantakaupunkilainen on 02.06.2009, 13:53:46
Quote from: Hoff on 02.06.2009, 13:48:37
Löysätään, tiukennetaan, löysätään, tiukennetaan. Kun soutaa ja huopaa samaan aikaan niin miellytetään muka kaikkia. Vaikuttaa kusetukselta.
Mitäänhän ei ole vielä päätetty edes tuon perusteella, kassellaan..
Saa nähdä päätetäänkö loppujen lopuksi mitään. Jotenkin tämä edestakasin palloileva puhe tiukennuksista ja löysennyksistä on tehnyt minut hyvin skeptiseksi.
Vaalit on ovella, niin taisi tulla ainakin rkp:laisille kiire. Epäilen vahvasti, että persujen pelko on takana muillakin puolueilla. Kuinkahan pitkäaikainen tämä suuntaus nyt on? ;)
Sen verran skeptiseksi tässä on tullut, että epäilen tätäkin sumutukseksi. Ainostaan lakien ja käytäntöjen tulkinnoilla on merkitystä, enkä usko, että mikään todellisuudessa muuttuu, ellei esim. sisäministeriössä tapahdu samalla suurimittaisia henkilövaihdoksia. Ja näinhän ei tule käymään.
Jokohan se Suomen turvapaikkahistorian ainoa oikeasti palautettu turvapaikanhakija on palannut Suomeen?
Quote from: Mika on 02.06.2009, 14:33:56
Sen verran skeptiseksi tässä on tullut, että epäilen tätäkin sumutukseksi. Ainostaan lakien ja käytäntöjen tulkinnoilla on merkitystä, enkä usko, että mikään todellisuudessa muuttuu, ellei esim. sisäministeriössä tapahdu samalla suurimittaisia henkilövaihdoksia. Ja näinhän ei tule käymään.
Tämähän se ongelma Suomessa jo nykyinen laki varmasti riittäisi jos sitä tulkittaisiin asiaan kuuluvalla tavalla, mutta hyvä jos tiukennuksia on tulossa, mutta se mamu määrän pudottaminen on kaikkein oleenaisinta.
Quote from: Joni on 02.06.2009, 13:18:13
No ohoh. Vähän omahyväisesti voisin uskotella, että Hommalla on ollut tähän vaikutusta.
No ei. Tuskin myöskään muullakaan maahanmuuttopolitiikan kritiikillä. Yksinkertainen syy on, että rahat loppuivat ja kasvavan työttömyyden hoitokustannusten ja koko ajan kallistuvan velkarahan vuoksi lisää ei ole tulossa. Tämä tarkoittaa, että päivää, jolloin Suomi pelastaa kolmannen maailman, on lykättävä. Sillä aikaa pitää edetä abdi kerrallaan, pienin askelin, hissun kissun. Vaikka Valde tajoaa taikaseinän, kukaan ei tarjoa Valdelle taikaseinää. Ja Valde kyllä tietää tämän.
Voisin kylmän viileästi todeta, että en usko ennenkuin näen
että todellisuudessa jotain tapahtuu asian eteen.
Tässäkin vaaditaan nimenomaan niitä tekoja,
ei sanoja (tai poliittista sanahelinää).
QuoteTurvapaikanhakuun esitetään isoja muutoksia
julkaistu tänään klo 11:41, päivitetty tänään klo 16:25
(http://yle.fi/ecepic/archive/00114/2_6_turvapaikanhaki_114510b.jpg)
Turvapaikanhakuun Suomesta on tulossa isoja muutoksia. Maahanmuuttoasioista vastaava ministeri Astrid Thors esittää muun muassa hakijoiden ikä- ja kielimäärityksien lisäämistä sekä tarkennuksia ja tiukennuksia perheiden yhdistämistapauksiin.
Turvapaikanhakijoiden ikämääritysten lisäksi hakijoiden työnteko-oikeus kytketään hakijan henkilöllisyyden selvittämiseen. Samalla kielianalyysien käyttöä lisätään henkilöllisyyden selvittämiseksi.
Perheiden yhdistämiseen esitetään muun muassa sellaisia muutoksia, että vanhemman pitää pystyä osoittamaan kasvattilapsen asuneen ja viettäneen perhe-elämää vanhemman kanssa jo ennen Suomeen tuloa.
Samalla lakia muutetaan niin, että oleskelulupahakemus voidaan hylätä, jos hakija on aiemmin antanut hakemuksensa yhteydessä vääriä tietoja esimerkiksi perhesuhteistaan.
Lakimuutokset eduskunnalle jo syksyllä
Lisäksi turvapaikanhakuprosessia tehostetaan niin, että hakemuksen voi jättää vain tietyille poliisiasemille. Vastaanottokeskusten kauttakulkutoiminta taas on tarkoitus keskittää pääkaupunkiseudulle, Saimaan seudulle ja Oulun sekä Turun seudulle.
Esitykset perustuvat hallituksen teettämään turvapaikkapolitiikkaselvitykseen.
Turvapaikanhakuun tulevat muutokset on tarkoitus toteuttaa kiireellisesti niin, että laki olisi eduskunnan käsiteltävänä jo ensi syksynä.
Ministeri Astrid Thorsin (r.) mukana uusissa linjauksissa noudatetaan YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n arvioita muun muassa maiden turvallisuustilanteesta. Lisäksi on tarkoitus, että Suomi seuraa muiden Pohjoismaiden linjauksia turvapaikka-asioissa, vaikkakaan yhteistä linjaa maiden välillä ei ole.
YLE Uutiset
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/06/turvapaikan_hakuun_esitetaan_isoja_muutoksia_772560.html
Vaalit lähestyy?
Edit. Olihan tämäkin täällä. Puusilmänä taas. Kiitos moderaattoreille siirrosta.
http://www.katsomo.fi/?progId=15176&itemId=15200
Quote from: VMJ on 02.06.2009, 21:44:31
http://www.katsomo.fi/?progId=15176&itemId=15200
Just kysyttiin Maikkarin uutisissa joltain pakolaisavun päällikkönaiselta (Päivi Lindberg tms), että mitens nämä tiukennukset vaikuttavat käytäntöön. Vastasi rehellisesti: ei oikeastaan mitenkään.
Jotenkin ei yllättänyt minua tämä vastaus.
Vajaa viikko vaaleihin...
Putiikki taisi olla tunnetusti DEMLAAN kietoutuva Pakolaisneuvonta ry ja haastateltu henkilö sen toiminnanjohtaja Eva Lindberg.
Huom! Tekstin lopussa linkki kuuluisaan selvitykseen, jota on jo käsitelty useissa uutisissa ja ketjuissa.
http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/HeadlinesPublicFin/C887C70985D18E27C22575C9002F137B
Turvapaikkaprosessia tehostetaan, ikä- ja kielimäärityksiä lisätään, perheenyhdistämiseen tarkennuksia
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors vastaanotti tänään turvapaikkapolitiikkaselvityksen, jonka teettämisestä hallitus päätti puolivälitarkastelun yhteydessä. Turvapaikkapolitiikkaselvityksen tavoitteena on löytää keinoja aiheettomien turvapaikkahakemusten vähentämiseksi. Selvityshenkilö, ylitarkastaja Sanna Sutterin mukaan yhtä yhteistä Pohjoismaista linjaa turvapaikkapolitiikassa ei ole.
Ministeri Thors linjasi selvityksen perusteella kiireellisimmät toimenpiteet, joiden valmistelu aloitetaan välittömästi. Hallituksen esitykset ehdotetuista lakimuutoksista pyritään saamaan eduskuntaan syyskauden 2009 aikana.
Iänmäärityksiä ja kielianalyysien käyttöä lisätään
Turvapaikkapolitiikan osalta Suomi seuraa jatkossa muiden Pohjoismaiden linjauksia ja arvioi oman politiikkansa suhteessa muihin Pohjoismaihin säännöllisesti. Selvityksessä kuitenkin ilmeni, että yhtä yhteistä Pohjoismaista linjaa ei ole. Turvapaikan hakijoiden työnteko-oikeus sidotaan henkilöllisyyden selvittämiseen ja tältä osin ulkomaalaislakia muutetaan. Iänmääritysten käyttöä lisätään ja ohjeistus sekä lainsäädäntö iänmääritysten osalta saatetaan ajan tasalle. Kielianalyysien käyttöä osana henkilöllisyyden selvittämistä lisätään.
Turvapaikkapoliittisissa linjauksissa Suomi seuraa myös UNHCR:n arvioita maiden turvallisuustilanteesta. Ministeri Thors muistutti, että esimerkiksi irakilaisten hakijoiden osalta linjausta on jo muutettu turvallisuustilanteen muuttumisen perusteella.
Turvapaikkaprosessia tehostetaan
Maahanmuuttoasioiden asiantuntemus keskitetään jatkossa pääkaupunkiseudulle, Saimaan seudulle, Oulun ja Turun alueille. Näille alueille keskitettäisiin vastaanottokeskusten kauttakulkutoiminta. Alueellisen yhteistyön lisääminen poliisin, Rajavartiolaitoksen, Maahanmuuttoviraston, vastaanottokeskusten ja hallinto-oikeuksien välillä toisi käytännön työhön tehokkuutta.
Jatkossa turvapaikkahakemusta ei voi jättää mille tahansa poliisiasemalle, vaan vain tietyt poliisin toimipisteet vastaanottavat hakemuksia. Tämä tehostaa menettelyä ja parantaa myös hakijoiden oikeusturvaa. Ulkomaalaislakia muutetaan tältä osin.
Niin sanottujen Dublin-tapausten käsittelyä tehostetaan. Dublin-tapauksilla tarkoitetaan hakijoita, joiden osalta vastuu turvapaikka-asian käsittelystä kuuluu toiselle Dublin-järjestelmän jäsenmaalle.
Perheenyhdistämiseen tarkennuksia
Viime vuosien aikana perheenjäseniksi ilmoitettujen kasvattilasten määrä on noussut. Ulkomaalaislakia muutetaan siten, että vanhemman on kyettävä esittämään selvitys siitä, että kasvattilapsi on asunut ja viettänyt kiinteää perhe-elämää vanhemman kanssa jo ennen Suomeen tuloa. Oleskeluluvan myöntäminen lapselle edellyttäisi todellista ja vakiintunutta huoltosuhdetta.
Ulkomaalaislakiin lisätään säännös, jonka mukaan perhesiteen perusteella tehty oleskelulupahakemus voidaan hylätä, jos perheenkokoaja on antanut aiemmin oman lupahakemuksensa yhteydessä vääriä tietoja perhesuhteistaan ja niillä on ollut merkitystä hänen oleskelulupaansa myönnettäessä. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi henkilöt, jotka oleskelulupaa hakiessaan ilmoittavat olevansa alaikäisiä ja naimattomia, mutta luvan saatuaan hakevat kotimaassaan olevalle puolisolle tai lapsille oleskelulupaa perhesiteen perusteella.
Perheenyhdistämiselle asetetaan vuoden asumisaikaedellytys, jos hakija on saanut oleskeluluvan toissijaisen, humanitaarisen tai tilapäisen suojelun perusteella. Tämä asumisaikaedellytys ei koske pakolaisaseman saaneita.
Palauttamisen osalta jatkossa tuetaan vapaaehtoista paluuta. Irakin, Afganistanin ja Somalimaan kanssa luodaan käytännön yhteistyösuhteet paluun edistämiseksi. Vapaaehtoisen paluun ohjausvastuu keskitetään Maahanmuuttovirastoon.
Sisäasiainministeriön selvitys turvapaikkapolitiikasta on saatavilla ministeriön verkkosivuilta.
http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/2fcbeaf321fa9534c22575c90025d031/$file/nakokulmia_turvapaikkapolitiikkaan_020609.pdf (Kopioi osoite osoiteriville)
Linkki Kymmenen uutisiin, joihin JM-K viittasi:
http://www.katsomo.fi/?treeId=101
http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/2fcbeaf321fa9534c22575c90025d031/$file/nakokulmia_turvapaikkapolitiikkaan_020609.pdf
Tässä toimiva linkki selvitykseen
Quote from: -gentilhommehki- on 02.06.2009, 22:37:42
http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/2fcbeaf321fa9534c22575c90025d031/$file/nakokulmia_turvapaikkapolitiikkaan_020609.pdf
Tässä toimiva linkki selvitykseen
Kiitos! Allekirjoittaneen pitäisi joskus perehtyä tarkemmin forumin teknisiin ominaisuuksiin. ;)
Juu toi se oli. Huomioikaa lopun avainsana: inhimillinen tekijä!
Minä olen varmasti sitten epäinhimillinen tekijä, kun en suostu tätä sirkusta verorahoillani kustantamaan.
Quote from: Toofast24 on 02.06.2009, 22:12:53
Putiikki taisi olla tunnetusti DEMLAAN kietoutuva Pakolaisneuvonta ry ja haastateltu henkilö sen toiminnanjohtaja Eva Lindberg.
Eva Lindberg, joka ei vastaa sähköposteihinsa. Huom! asiallisiin!
Ohessa linkki vanhaan, mutta aina ajankohtaiseen Pakolaisneuvonta ry ja DEMLA-ketjuun http://hommaforum.org/index.php/topic,3698.msg56917.html#msg56917
http://www.hs.fi/digilehti/kotimaa/artikkeli/Hallitus+valmistelee+tiukennuksia+turvapaikkapolitiikkaan/1135246447365
Hallitus valmistelee tiukennuksia turvapaikkapolitiikkaan
Lainmuutosten on määrä vähentää perusteettomia hakemuksia
Piia Elonen
helsingin sanomat
Suomi tiukentaa turvapaikkapolitiikkaansa. Hallitus valmistelee jo syksyksi eduskunnalle tukun lainmuutoksia, joiden avulla yritetään vähentää perusteettomia turvapaikkahakemuksia.
Suomeen tulevien turvapaikanhakijoiden määrä kasvoi viime vuonna ja alkuvuodesta voimakkaasti. Viime vuonna turvapaikkaa haki yli 4 000 ihmistä. Maahanmuuttovirasto, poliisi ja vastaanottokeskukset ovat ruuhkautuneet.
Tiukennuksilla puututaan erityisesti perheenyhdistämisiin, hakijoiden työnteko-oikeuteen ja pitkiin käsittelyaikoihin, koska juuri näiden tekijöiden uskotaan vetävän hakijoita Suomeen. Maahanmuuttoministeri Astrid Thors (r) vastaanotti aiheesta eilen sisäministeriön laatiman selvityksen. Sen pohjalta Thors listasi kiireellisimmät toimet:
Perheenyhdistämisiä hidastetaan. Vastedes oman oleskeluluvan saamisen jälkeen on asuttava Suomessa vähintään vuosi, ennen kuin perheenyhdistämistä voi edes hakea. Muutos ei koske pakolaisaseman saaneita, vaan muulla perusteella turvapaikan saaneita.
Lisäksi perhesiteen perusteella tehty oleskelulupa voidaan hylätä, jos perheenkokoaja on antanut aiemmin oman lupahakemuksensa yhteydessä vääriä tietoja perhesuhteistaan.
Vastedes vanhemman on kyettävä todistamaan, että kasvattilapseksi esitetty lapsi on todella viettänyt kiinteää perhe-elämää saman katon alla jo ennen Suomeen tuloa.
Viime vuonna perhesiteen perusteella oleskeluluvan sai lähes 5 800 ihmistä.
Myös työoikeutta tarkistetaan. Vastaisuudessa työskennellä saa vain, jos hakija pystyy todistamaan henkilöytensä. Vähintäänkin hakijan on autettava henkilöyden selvittämisessä. Valtaosalla Suomeen tulevista turvapaikanhakijoista ei ole asiakirjoja henkilöydestään.
Hakuprosessia nopeutetaan yhteistyön ja keskittämisen avulla. Muutosten jälkeen vain tietyt poliisiasemat vastaanottavat hakemuksia, kun nyt turvapaikkahakemuksen voi jättää mille asemalle tahansa.
Varsinkin Dublin-menettelyä nopeutetaan. Dublin-tapauksissa vastuu hakijasta kuuluu toiselle EU:n jäsenmaalle, josta turvapaikkaa on haettu ensin. Suomeen Dublin-tapauksia tulee muita Pohjoismaita enemmän, noin kolmannes hakemuksista.
"Jos käsittelyajat lyhenevät, hakemukset voivat vähentyä, kun tiedetään, ettei meille kannata enää tulla toimeentulotuella odottelemaan päätöstä, joka on kielteinen ja tulee nopeasti", selvityksen laatija Sanna Sutter perustelee.
Suomi lisää entisestään ikämäärityksiä ja kielianalyysejä hakijan todellisen henkilöyden varmistamiseksi.
Ikätesteihin annettiin lisärahaa viimeksi vuoden alussa. Ikätestien tekeminen vaatii myös lakien päivittämistä, sillä apulaisoikeusasiamies Jukka Lindstedt on puuttunut testien tekoon, koska niistä ei säädetä laissa.
Muutokset vaativat lisärahaa, mutta Thors ei ole laskenut tiukennuksille hintaa. Hän korostaa, että rahaa tarvitaan käsittelyketjun kaikkiin kohtiin poliisista oikeuslaitokseen.
Thors laskee, että miljoonan sijoittaminen käsittelyaikoja lyhentämiseen ja palautusten nopeuttamiseen säästäisi 5–6 miljoonaan euroa vastaanottokuluissa kuten majoituksessa.
"Mutta jos hallintotuomioistuimiin ei saada noin kymmentä henkilötyövuotta lisää, niin nämä säästölaskelmat eivät toimi", Thors korostaa.
Lisää aiheesta:
"Suomi on harvaan asuttu maa, jossa on vähän ulkomaalaisia"
http://www.hs.fi/digilehti/kotimaa/artikkeli/Suomi+on+harvaan+asuttu+maa+jossa+on+v%C3%A4h%C3%A4n+ulkomaalaisia/1135246447392
"Suomi on harvaan asuttu maa, jossa on vähän ulkomaalaisia"
Turvapaikkapäätöksiä odottavat hakijat viettivät aikaa Oulun Heikinharjun vastaanottokeskuksen pihalla tiistaina.
Helsingin Sanomat kysyi turvapaikanhakijoilta Oulun vastaanottokeskuksessa, onko Suomessa liikaa ulkomaalaisia ja miksi he tulivat Suomeen.
Sicid Mohamed Ibrehim, Somalia: Suomessa on yllättävän vähän ulkomaalaisia. Tulin Suomeen, koska haluan opiskella ja löytää täältä työpaikan. Enoni on kauppias ja hän opetti minulle kotona englannin kieltä. Koulussa sitä ei opetettu lainkaan.
Cabdirisaq Casdilaahi Cali, Somalia: Oulussa on vähän ulkomaalaisia. Somaliassa on sotatila. Uskon, että voisin löytää Suomesta työtä, kun opin ensin kielen.
Ali Nosroden, Irak: Suomi on kylmä maa, jossa on vähän asukkaita. Tulin Suomeen puoli vuotta sitten, koska Irakissa on turvatonta.
Raian Biscati, Irak: Suomessa ei ole liikaa ulkomaalaisia, vaikka välillä onkin yhteenottoja suomalaisten kanssa. Kaikissa kulttuureissa on sekä hyviä että huonoja ihmisiä. Haluaisin jäädä tänne Suomeen, sillä minulla on Kuusamossa tyttöystävä, jota olen juuri lähdössä bussilla tapaamaan. Olen ollut Suomessa kymmenen kuukautta.
Qasim Dawati, Irak: Tänne mahtuu lisää ulkomaalaisia. Irakissa on vaikea rakentaa tulevaisuutta pommien pelossa. Kotona on vaimo ja kolme lasta, jotka tulevat myöhemmin perässä, jos saan Suomesta turvapaikan.
Muhamad Adib, Irak: Suomi on harvaan asuttu maa, jossa on vähän ulkomaalaisia. Irakissa on sotatila ja työttömyyttä. Olen ollut Suomessa kolme kuukautta. Voisin jäädä tänne pysyvästi.
TEKSTI: TAPIO MAINIO / HS KUVAT: KAI TIRKKONEN
Quote from: St. Quentin on 02.06.2009, 16:03:39
Voisin kylmän viileästi todeta, että en usko ennenkuin näen
että todellisuudessa jotain tapahtuu asian eteen.
Tässäkin vaaditaan nimenomaan niitä tekoja,
ei sanoja (tai poliittista sanahelinää).
Näinpä.
Vaalit ovat siis sunnuntaina ja nyt julkaistaan kovalla kiireellä tälläistä.
Ei tarvita mitään tiukennuksia. Yksi ainoa vaatimus riittää: jokaisen tulijan on älykkyystestissä saatava vähintään 120 pistettä.
Mitä tekemistä tällä on turvapaikan kanssa? Sitä, että suomalaisille tai suomalaisuudelle ei ole turvallista ottaa tänne väkeä, jotka eivät pysty hyödyttämään maatamme vaan tekevät Suomesta samanlaisen helvetin kuin tekivät kotimaastaankin.
ÄO-vaatimus on tasapuolinen ja lisäksi se ajaa Suomen etua. Lisäksi ei tarvitse kovin montaa hakijaa vuosittain ottaa.
Kattellaan, tutkitaan, mietitään.. Ehkä hyvä uutinen, ehkä pelkkä vaalitäky.
Asian tiimoilta on tähän asti hallituksen toimesta lähinnä valehdeltu, joten
jääneeköhän ainoaksi pihviksi se että kaikki ei olekaan nyt enää väistämätöntä
saati ihanaa.
Tässä on taas poliittisten voimasuhteiden mukaan koottu työryhmä, josta jatkossa käytän lyhennettä TYHMÄ, käyttänyt kuukausitolkulla aikaa ja saanut lopputulokseksi joitakin muutosehdotuksia, jotka tietysti syksyyn mennessä hiotaan ja viilataan olemattomiksi.
Asia olisi voitu hoitaa nopeasti esimerkiksi näin:
Otetaan lähtökohdiksi kaikkien pohjoismaiden ja vaikkapa lisäksi Saksan lainsäädännöt asiasta, mukaanlukien "pakolaisten" saamat edut (kuten esim. Saksassa, maksettaisiin asuminen, ruoka, vaatetus, hygienia ja terveyshuolto ja annettaisiin "taskurahaa" n. 40 euroa kuussa).
Valittaisiin kaikkien Pohjoismaiden ja Saksan eri lainkohdista tiukimmat osat ja niiden yhdistelmästä suoritettaisiin vielä "ruuvin" kiristys puoli kierrosta.
Tällaiseen operaatioon ei lakitekstien käännöksineenkään saisi normaali yksityinen yritys kulumaan aikaa muutamaa viikkoa pitempään.
Olisihan tälle TYHMÄLLE annettava tietenkin aikaa ainakin kaksi kuukautta, mutta sen jälkeen olisikin Suomessa ehkä Euroopan järkevin pakolaislaki.
JA LOPPUISI TUO TURHA "TURISMI" KUIN LANNANAJO!!
QuoteEli ministeri siis haluaa nyt tehdä tiukennuksia "omaan" lakiinsa, vaikka vielä aiemmin halusi siitä löysemmän. Ei mitään järkeä...
Onhan siinä järkeä. Paljonkin. Voi miellyttää molempia puolia lähes samaan aikaan vaikka lopputuloksena olisi sama linja kuin aiemmin.
Löysytetään linjaa -> RKP:n suvaitsevaiset tykkää
Tiukennetaan linjaa -> RKP:n tervejärkinen puoli tykkää
Lopputuloksena linjaus pysyy samana jos jotain oikeasti tehdään. Nyt kyse on selvästi vain vaalipuheista. Seuraavissa eduskuntavaaleissa äänestetään sitten sellainen poppoo että jotain oikeasti tehdään.
Mutta lakiin jää edelleen kohta, mikä takaa oleskeluluvan, jos maassa on huono humanitäärinen tilanne. Tärkein kohta minusta.
Eikö nyt voitaisi ryhtyä puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä?
Suomeen tulevat turvapaikanhakijat ovat sosiaaliturvapaikanhakijoita.
Jos ihmisellä on oikeasti hätä, niin hän saapuu maahamme nöyrällä asenteella "hattu kourassa." Sosiaaliturvapaikanhakijat taas valehtelevat kaikessa ja heillä on esittää lista vaatimuksistaan ja oikeuksistaan.
Vaimoni työskenteli muutamia vuosia sitten maahanmuuttajapalveluissa ja kertoi,
että henkilökunta ohjeisti mamuja kertomaan joutuneensa kiduteksi, jos mamu ei
itse huomannut mainita asiasta.
Quote from: Viinankylväjä on 03.06.2009, 10:40:27
Mutta lakiin jää edelleen kohta, mikä takaa oleskeluluvan, jos maassa on huono humanitäärinen tilanne. Tärkein kohta minusta.
Niin, tämä on edelleen se pahin miina. Kaikesta muusta höpöttäminen on pelkkää silmänlumetta. Tämä hum.suojelu oli jo alunperinkin se lakiuudistukseen piilotettu troijan hevonen: lässytetään jotain muuta, niin kukaan ei huomaa hum.suojelua ja sen mielettömyyttä.
Mitäs se lintuemo tekeekään, kun nälkäinen kettu lähestyy emon lentokyvyttömiä poikasia?
Quote from: JM-K on 03.06.2009, 10:50:49
Mitäs se lintuemo tekeekään, kun nälkäinen kettu lähestyy emon lentokyvyttömiä poikasia?
Lentää rajan yli Suomeen odottamaan perheenyhdistämistä ;D
Lähinnä tässä kuvissa näkyy suomalainen poliittinen päätöksenteko kokonaisuudessaan.
Aloitetaan valmistelemalla kohtalaisen merkittävää lainmuutosta ilman julkista keskustelua. Kun lain ongelmakohdat tulevat ilmi, asiasta vastaava ministeri seisoo järkähtämättömästi lakinsa takana, arvelee kritiikin syyksi kaikkea rasismista kateuteen.
Kansalaisvaikuttamisesta ja lain ongelmista huolimatta saadaan laki läpi murskaenemmistöllä. Jos joku pääpuolueiden edustajista lakia vastustikin hän antoi äänensä puolesta tai jättäytyi äänestämästä.
Lain hyväksymisen jälkeen ryhdytään pohtimaan lain ongelmakohtia. Muiden pohjoismaiden kiristettyä aiemmin politiikkaansa ollaan kuitenkin saatu aikaiseksi piikki turvapaikanhakutilastoihin ja päätetty lisätä merkittävästi vastaanottokeskusten määrää ja henkilökuntaa.
Viranomaiset yrittävät varoitella lain vaikutuksista ja käyttää olemassa olevia keinoja hoitaakseen lain aiheuttamat ongelmat. Merkittävä uusi laki ei kuitenkaan anna mahdollisuuksia tähän joten esim. ikätestaukset keskeytetään.
Aiemmin lain takana vakaana seissyt ministeri ryhtyykin puolustamaan muutoksia lakiin. Iso osa muutoksistakin on sellaisia, että ne vaativat merkittävää rahallista panostusta toimiakseen. Samalla vähätellään joidenkin viranomaisten aiempia varoituksia turvapaikanhakijoiden määrän kasvusta.
Muutosehdotuksista päätetään jossakin vaiheessa jos päätetään. Kansalaisia huolestuttaneista kohdista kuitenkin uutisoidaan näyttävästi juuri ennen vaaleja joissa maahanmuutto on noussut tärkeäksi teemaksi.
Anteeksi nyt vain, mutta tulen olemaan hyvin skeptinen näiden muutosehdotusten suhteen siihen asti että ne menevät läpi ja nähdään onko tiukennuksilla mitään vaikutusta turvapaikanhakijoiden määrään, perheenyhdistämisiin ja maasta poistamisiin.
Ja lopuksi gallup: Kuinka moni hommalainen uskoo, että toteutuessaan nämä muutosehdotukset saavat turvapaikanhakijoiden määrän laskemaan aiempia vuosia vähäisemmäksi?
Mua muumittaa aamukrapulassa lukea tästä... minkä takia Astroidi ei tehnyt lakia kerralla kuntoon vaan nyt esittelee ties mitä tiukennuksia... taas oikein esimerkki suomalainen nainen politiikassa. ei tainnut olla pakolaisapu konsultoimassa tällä kierroksella.
Quote from: Lemmy on 03.06.2009, 11:35:22
Mua muumittaa aamukrapulassa lukea tästä... minkä takia Astroidi ei tehnyt lakia kerralla kuntoon vaan nyt esittelee ties mitä tiukennuksia... taas oikein esimerkki suomalainen nainen politiikassa. ei tainnut olla pakolaisapu konsultoimassa tällä kierroksella.
No hei, se nyt on Astrid...
Quote from: Roope on 02.06.2009, 13:21:14
Suosittelen lukemaan tuon selvityksen (pdf), siellä on paljon hyödyllistä taustoittavaa tietoa mm. muiden Pohjoismaiden tilanteesta. Kuvaavaa että näitä tietoja ei julkaistu jo ulkomaalaislain valmistelun aikana.
Ehdottomasti kannattaa tutustua sisäasiainministeriön alkuperäiseen selvitykseen, eikä tyytyä pelkkiin uutisointeihin asiasta. Ministeriön pahvissa on paljon mielenkiintoista tietoa; mm. lopun liite-osan tilastot turvapaikanhakijoista Pohjoismaissa ovat varsin havainnolliset. Tanskasta voisimme ottaa oppia.
Näkökulmia turvapaikkapolitiikkaan (pdf) (http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/2fcbeaf321fa9534c22575c90025d031/$file/nakokulmia_turvapaikkapolitiikkaan_020609.pdf)
Quote from: Rannanjärvi on 03.06.2009, 13:54:36
Ehdottomasti kannattaa tutustua sisäasiainministeriön alkuperäiseen selvitykseen, eikä tyytyä pelkkiin uutisointeihin asiasta. Ministeriön pahvissa on paljon mielenkiintoista tietoa; mm. lopun liite-osan tilastot turvapaikanhakijoista Pohjoismaissa ovat varsin havainnolliset. Tanskasta voisimme ottaa oppia.
Näkökulmia turvapaikkapolitiikkaan (pdf) (http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/2fcbeaf321fa9534c22575c90025d031/$file/nakokulmia_turvapaikkapolitiikkaan_020609.pdf)
Selvitys ehdottomasti Tilasto-osastolle.
Nyt voi olla niin, että tehdyt mielipidemittaukset ovat näyttäneet hallituspuolueille aika järkyttäviä lukemia.
Asia ainakin siinä valossa kuin se tässä esitetään, on täysin päinvastainen mitä hallitus on tähän saakka määrätietoisesti sanonut ja tehnyt. Eikö hallitusohjelma pitäisi kirjoittaa uudelleen, jos tämä on totta?
Voi myös miettiä, onko tämä uutinen samaa tasoa kuin taannoinen Maahanmuuttoviraston ilmoitus ja pienen tiikerin kokoiset otsikot tiukennuksista turvapaikkapäätöksien osalta. Lopputuloksena oli kai (?), että 3 irakilaista valittaa päätöksestä hallinto-oikeuteen.
En usko ennen tekoja.
Quote from: skrabb on 03.06.2009, 08:41:57
"Suomi on harvaan asuttu maa, jossa on vähän ulkomaalaisia"
http://www.hs.fi/digilehti/kotimaa/artikkeli/Suomi+on+harvaan+asuttu+maa+jossa+on+v%C3%A4h%C3%A4n+ulkomaalaisia/1135246447392
"Suomi on harvaan asuttu maa, jossa on vähän ulkomaalaisia"
Turvapaikkapäätöksiä odottavat hakijat viettivät aikaa Oulun Heikinharjun vastaanottokeskuksen pihalla tiistaina.
Helsingin Sanomat kysyi turvapaikanhakijoilta Oulun vastaanottokeskuksessa, onko Suomessa liikaa ulkomaalaisia ja miksi he tulivat Suomeen.
Sicid Mohamed Ibrehim, Somalia: Suomessa on yllättävän vähän ulkomaalaisia. Tulin Suomeen, koska haluan opiskella ja löytää täältä työpaikan. Enoni on kauppias ja hän opetti minulle kotona englannin kieltä. Koulussa sitä ei opetettu lainkaan.
Cabdirisaq Casdilaahi Cali, Somalia: Oulussa on vähän ulkomaalaisia. Somaliassa on sotatila. Uskon, että voisin löytää Suomesta työtä, kun opin ensin kielen.
Ali Nosroden, Irak: Suomi on kylmä maa, jossa on vähän asukkaita. Tulin Suomeen puoli vuotta sitten, koska Irakissa on turvatonta.
Raian Biscati, Irak: Suomessa ei ole liikaa ulkomaalaisia, vaikka välillä onkin yhteenottoja suomalaisten kanssa. Kaikissa kulttuureissa on sekä hyviä että huonoja ihmisiä. Haluaisin jäädä tänne Suomeen, sillä minulla on Kuusamossa tyttöystävä, jota olen juuri lähdössä bussilla tapaamaan. Olen ollut Suomessa kymmenen kuukautta.
Qasim Dawati, Irak: Tänne mahtuu lisää ulkomaalaisia. Irakissa on vaikea rakentaa tulevaisuutta pommien pelossa. Kotona on vaimo ja kolme lasta, jotka tulevat myöhemmin perässä, jos saan Suomesta turvapaikan.
Muhamad Adib, Irak: Suomi on harvaan asuttu maa, jossa on vähän ulkomaalaisia. Irakissa on sotatila ja työttömyyttä. Olen ollut Suomessa kolme kuukautta. Voisin jäädä tänne pysyvästi.
TEKSTI: TAPIO MAINIO / HS KUVAT: KAI TIRKKONEN
Ja lisää popula sikiää kehitysmaissa n. 223 000 nenää per vuorokausi. 6,7 miljoonaa/ kuukausi, 80 miljoonaa per vuosi..
Ei lopu tulijat.. Kohta on Oulussakin basaarin hyörintä. Kukakohan sen rahan vaan sinne taikaseinään tekee?
Quote from: hietane on 03.06.2009, 11:04:38
Quote from: JM-K on 03.06.2009, 10:50:49
Mitäs se lintuemo tekeekään, kun nälkäinen kettu lähestyy emon lentokyvyttömiä poikasia?
Lentää rajan yli Suomeen odottamaan perheenyhdistämistä ;D
Ja ruikkaa terveiset koko kupletin viulut maksavan VHM/VHN:n niskaan?
Quote from: P on 03.06.2009, 17:08:17
Quote from: skrabb on 03.06.2009, 08:41:57
"Suomi on harvaan asuttu maa, jossa on vähän ulkomaalaisia"
http://www.hs.fi/digilehti/kotimaa/artikkeli/Suomi+on+harvaan+asuttu+maa+jossa+on+v%C3%A4h%C3%A4n+ulkomaalaisia/1135246447392
"Suomi on harvaan asuttu maa, jossa on vähän ulkomaalaisia"
Turvapaikkapäätöksiä odottavat hakijat viettivät aikaa Oulun Heikinharjun vastaanottokeskuksen pihalla tiistaina.
Helsingin Sanomat kysyi turvapaikanhakijoilta Oulun vastaanottokeskuksessa, onko Suomessa liikaa ulkomaalaisia ja miksi he tulivat Suomeen.
Sicid Mohamed Ibrehim, Somalia: Suomessa on yllättävän vähän ulkomaalaisia. Tulin Suomeen, koska haluan opiskella ja löytää täältä työpaikan. Enoni on kauppias ja hän opetti minulle kotona englannin kieltä. Koulussa sitä ei opetettu lainkaan.
Cabdirisaq Casdilaahi Cali, Somalia: Oulussa on vähän ulkomaalaisia. Somaliassa on sotatila. Uskon, että voisin löytää Suomesta työtä, kun opin ensin kielen.
Ali Nosroden, Irak: Suomi on kylmä maa, jossa on vähän asukkaita. Tulin Suomeen puoli vuotta sitten, koska Irakissa on turvatonta.
Raian Biscati, Irak: Suomessa ei ole liikaa ulkomaalaisia, vaikka välillä onkin yhteenottoja suomalaisten kanssa. Kaikissa kulttuureissa on sekä hyviä että huonoja ihmisiä. Haluaisin jäädä tänne Suomeen, sillä minulla on Kuusamossa tyttöystävä, jota olen juuri lähdössä bussilla tapaamaan. Olen ollut Suomessa kymmenen kuukautta.
Qasim Dawati, Irak: Tänne mahtuu lisää ulkomaalaisia. Irakissa on vaikea rakentaa tulevaisuutta pommien pelossa. Kotona on vaimo ja kolme lasta, jotka tulevat myöhemmin perässä, jos saan Suomesta turvapaikan.
Muhamad Adib, Irak: Suomi on harvaan asuttu maa, jossa on vähän ulkomaalaisia. Irakissa on sotatila ja työttömyyttä. Olen ollut Suomessa kolme kuukautta. Voisin jäädä tänne pysyvästi.
TEKSTI: TAPIO MAINIO / HS KUVAT: KAI TIRKKONEN
Ja lisää popula sikiää kehitysmaissa n. 223 000 nenää per vuorokausi. 6,7 miljoonaa/ kuukausi, 80 miljoonaa per vuosi..
Ei lopu tulijat.. Kohta on Oulussakin basaarin hyörintä. Kukakohan sen rahan vaan sinne taikaseinään tekee?
Tämä harvaanasuttu maa / tilaa on -puoltoargumentti osoittaa mokuttajien suurta järjenköyhyyttä. Miten maan pinta-alalla voi olla merkitystä tässä yhteydessä, jos se on vailla julkisrahotteista asuntotuotantoa ja infrastruktuuria? Millä rahoilla korpeimme kuiskinta muutetaan katujen rytmikkääksi afrosykkeeksi minareetin varjossa? Mohamed, tervetuloa telttamajoitukseen vaan, onhan meillä tilaa.
Tässähän tämä Astridin ja Kiljusen koko maahanmuuttokirjo on ihan selvänä:
Suurinosa maahanmuutosta on
työperäistä maahanmuuttoa:
QuoteSicid Mohamed Ibrehim, Somalia: Tulin Suomeen, koska haluan opiskella ja löytää täältä työpaikan.
QuoteCabdirisaq Casdilaahi Cali, Somalia: Uskon, että voisin löytää Suomesta työtä, kun opin ensin kielen.
Osa maahanmuutosta tapahtuu
rakkauden takia:
QuoteRaian Biscati, Irak: Haluaisin jäädä tänne Suomeen, sillä minulla on Kuusamossa tyttöystävä, jota olen juuri lähdössä bussilla tapaamaan.
Osa hakee turvaa
sotien takia:
QuoteQasim Dawati, Irak: Irakissa on vaikea rakentaa tulevaisuutta pommien pelossa. Kotona on vaimo ja kolme lasta, jotka tulevat myöhemmin perässä, jos saan Suomesta turvapaikan.
QuoteMuhamad Adib, Irak: Irakissa on sotatila ja työttömyyttä. Voisin jäädä tänne pysyvästi.
Oge Eneh tämänkin tiesi:
Te ajattelette, että maahanmuuttajat tulevat viemään täältä sosiaalietuudet. Se on ihan väärin. Kukaan ei halua tulla tänne ja mennä sosiaalityöntekijän eteen näyttämään pankkitilinsä.
Nonnih.Siitäs saitte, senkin.
Vakavasti puhuen, kuinka paljon on niin paljon että tänne ei kukaan enää vapaaehtoisesti tule? Jos nämä Muhammadit ja Qasimit joutuisivat diskorahansa eteen kaskea polttamaan, metsähommissa pokasahalla puuta kaatamaan ja kuokalla kääntämään suota, veikkaan että pysyisivät mieluummin Irakissa kuin tulisivat tänne.
Quote from: vonBock on 04.06.2009, 09:54:34Jos nämä Muhammadit ja Qasimit joutuisivat diskorahansa eteen kaskea polttamaan, metsähommissa pokasahalla puuta kaatamaan ja kuokalla kääntämään suota, veikkaan että pysyisivät mieluummin Irakissa kuin tulisivat tänne.
Näin pysyisivät, mutta kohtuullisuuden vuoksi on sanottava, että suurin osa nykysuomalaisistakin paljastuisi noissa hommissa velliperseiksi. Vastikkeettomia etuuksia jaetaan tässä maassa aivan liian paljon.
Quote from: Martel on 04.06.2009, 10:21:17
Quote from: vonBock on 04.06.2009, 09:54:34Jos nämä Muhammadit ja Qasimit joutuisivat diskorahansa eteen kaskea polttamaan, metsähommissa pokasahalla puuta kaatamaan ja kuokalla kääntämään suota, veikkaan että pysyisivät mieluummin Irakissa kuin tulisivat tänne.
Näin pysyisivät, mutta kohtuullisuuden vuoksi on sanottava, että suurin osa nykysuomalaisistakin paljastuisi noissa hommissa velliperseiksi. Vastikkeettomia etuuksia jaetaan tässä maassa aivan liian paljon.
Tuossa oli jo vähän alkua niille jotka eivät ole velliperseitä: Vesuri 2009 (http://hommaforum.org/index.php/topic,6837.msg106395.html#msg106395). Harmi kun en itse päässyt mukaan.
Quote from: Spesialisti on 04.06.2009, 09:45:02,,,,,,,,
Tämä harvaanasuttu maa / tilaa on -puoltoargumentti osoittaa mokuttajien suurta järjenköyhyyttä. Miten maan pinta-alalla voi olla merkitystä tässä yhteydessä, jos se on vailla julkisrahotteista asuntotuotantoa ja infrastruktuuria? Millä rahoilla korpeimme kuiskinta muutetaan katujen rytmikkääksi afrosykkeeksi minareetin varjossa? Mohamed, tervetuloa telttamajoitukseen vaan, onhan meillä tilaa.
Minusta tuo argumentti kertoo kahdesta asiasta: siitä, että muita argumentteja ei ole, jolloin toistellaan tuota ainoaa. Toiseksi siitä, että se on ulkoa opetettu "pakolaisille", jotka kyllä muuten eivät tietäisi tai piittaisi yhtään mitään Suomen pinta-alasta.
Kun ainoa argumentti on täysin kelvoton, kertookin sitten taas jostain ihan muusta.
Quote from: far angst on 04.06.2009, 10:38:35
Quote from: Spesialisti on 04.06.2009, 09:45:02,,,,,,,,
Tämä harvaanasuttu maa / tilaa on -puoltoargumentti osoittaa mokuttajien suurta järjenköyhyyttä. Miten maan pinta-alalla voi olla merkitystä tässä yhteydessä, jos se on vailla julkisrahotteista asuntotuotantoa ja infrastruktuuria? Millä rahoilla korpeimme kuiskinta muutetaan katujen rytmikkääksi afrosykkeeksi minareetin varjossa? Mohamed, tervetuloa telttamajoitukseen vaan, onhan meillä tilaa.
Minusta tuo argumentti kertoo kahdesta asiasta: siitä, että muita argumentteja ei ole, jolloin toistellaan tuota ainoaa. Toiseksi siitä, että se on ulkoa opetettu "pakolaisille", jotka kyllä muuten eivät tietäisi tai piittaisi yhtään mitään Suomen pinta-alasta.
Kun ainoa argumentti on täysin kelvoton, kertookin sitten taas jostain ihan muusta.
Voisihan sitä kokeeksi kysäistä Ahmedilta että mikä on Suomen pinta-ala ja asukasluku. Mahtaisiko vastaus mennä edes sinne päinkään?.
Turvapaikan hakijoille pitäisi asettaa ehtoja turvapaikan saamiseksi ja muutenkin vaateita. Somalia ja Irak ja Afganistan mm. on isoja maita ja jos sieltä kuka tahansa voi tulla tänne elätettäväksi, kun kotimaassa on "turvatonta ja työttömyyttä", ilman mitään ehtoja... tai vaatimuksia, niin sulaa hulluuttahan tällainen järjestelmä on.
Turvapaikan hakijoilta pitäisi edellyttää muuttamista jonnekin halpaan peräkylään ja turvata vain minimitoimeentulo, ei muuta. Heidän tulisi allekirjoittaa jonkinlainen sopimus, jossa he lupaavat mennä jonkinlaiseen koulutukseen tai muuten heidät passitetaan takaisin, mistä tulivatkin. Tai ylipäätäänkin, tulisi olla järjestelmä, joka takaisi jollakin tavalla sen, että he lupautuvat jollakin aikataululla elättävänsä itsensä, tai että muuten tulee passitus takaisin kotimaahansa. Ja että jokatapauksessa heidät lähetettäisiin kotimaahansa, kun tilanne kotimaassa paranee!!! Jos se perustuu vapaaehtoisuuteen, niin kukapa nyt haluaa mennä kotimaahansa huolehtimaan itse itsestään, jos täällä saa kaiken valmiina, eikä kukaan vaadi mitään.
Rikollisista nyt puhumattakaan. On uskomatonta, että suomessa kyllä huolehditaan jonkun todistettavasti 15 ihmisen murhaan syyllistyneen oikeuksista kotimaansa oikeudessa ja siksi häntä ei voi palauttaa kotimaahansa.
Ja se, että suomessa kuka tahansa paperinsa piilottava tai tuhoava ulkomaalainen voi esittää turvapaikanhakijaa ja päästä vastaanottokeskukseen.
Asiat on nyt sillä tolalla, että muutaman mukulan kanssa elelevä pakolaisnainen elelee leveämmin kuin korkeakoulutettu suomalainen yksinhuoltajanainen...
Aika monta suomalaista saa veroja maksella, että saadaan yksikin ankkurilapsi kustannettua...saati sitten koko perhe!!!
Quote from: mietiskelijä on 04.06.2009, 11:47:42
Turvapaikan hakijoilta pitäisi edellyttää muuttamista jonnekin halpaan peräkylään ja turvata vain minimitoimeentulo, ei muuta. Heidän tulisi allekirjoittaa jonkinlainen sopimus, jossa he lupaavat mennä jonkinlaiseen koulutukseen tai muuten heidät passitetaan takaisin, mistä tulivatkin. Tai ylipäätäänkin, tulisi olla järjestelmä, joka takaisi jollakin tavalla sen, että he lupautuvat jollakin aikataululla elättävänsä itsensä, tai että muuten tulee passitus takaisin kotimaahansa. Ja että jokatapauksessa heidät lähetettäisiin kotimaahansa, kun tilanne kotimaassa paranee!!! Jos se perustuu vapaaehtoisuuteen, niin kukapa nyt haluaa mennä kotimaahansa huolehtimaan itse itsestään, jos täällä saa kaiken valmiina, eikä kukaan vaadi mitään.
Ei helvetissä tehdä peräkyliä asuinkelvottomiksi, ählyt pysyköön siellä missä hyysärinsäkin ovat. Peräkylät ovat äärinuivia asuinalueita.
En huomannut, että tämä linkki olisi ollut täällä vielä:
Karkotusesitykset ja –päätökset 2001-2008
http://www.migri.fi/netcomm/content.asp?article=2966
Vuonna 2008: 75 karkotetaan*
Huom.
*)Täytäntöönpannuista päätöksistä ei ole tilastoja
Osa esityksistä raukeaa, luvut eivät sisälly taulukon tietoihin.
Quote from: mietiskelijä on 04.06.2009, 11:47:42
Turvapaikan hakijoilta pitäisi edellyttää muuttamista jonnekin halpaan peräkylään ja turvata vain minimitoimeentulo, ei muuta. Heidän tulisi allekirjoittaa jonkinlainen sopimus, jossa he lupaavat mennä jonkinlaiseen koulutukseen tai muuten heidät passitetaan takaisin, mistä tulivatkin. Tai ylipäätäänkin, tulisi olla järjestelmä, joka takaisi jollakin tavalla sen, että he lupautuvat jollakin aikataululla elättävänsä itsensä, tai että muuten tulee passitus takaisin kotimaahansa. Ja että jokatapauksessa heidät lähetettäisiin kotimaahansa, kun tilanne kotimaassa paranee!!! Jos se perustuu vapaaehtoisuuteen, niin kukapa nyt haluaa mennä kotimaahansa huolehtimaan itse itsestään, jos täällä saa kaiken valmiina, eikä kukaan vaadi mitään.
Yliopistoilla on nyt uudessa järjestelmässä HOPS- henkilökohtainen opintosuunnitelma, jossa vaaditaan opiskelijaa mm. aikajaottamaan opintojensa eteneminen. http://www.uwasa.fi/opiskelu/suunnittelu/hops/
Vastaava HKS - henkilökohtainen kotoutumissuunnitelma pitäisi tosiaan pistää mamuille kouraan ja se pitäisi laatia yhdessä maahanmuuttovirkamiehen kanssa ja sitoutua noudattamaa sitä - tai takaisin bye bye..
Mielestäni ja varmasti monen muunkin suomalaisen mielestä olisi kohtuullista VAATIA jotain tänne tulevilta pakolaismaahanmuuttajilta. Jos oikeasti on hätä kädessä ja oikeat vaikuttimet, edellytys, että esim. 3-5 vuoden sisään OPPII suomen kielen ja elättää itsensä ja perheensä itse, ei ole kohtuuton. Jos vaihtoehtona olisi palauttaminen kotimaahan, se motivoisi kummasti. Ja karsisi sosiaalipummitulijat.Ja ylipäänsä sosiaalitukien saamiseen pitäisi edellyttää jonkinlaista yhteiskuntapalvelua yms.
Amnesty Suomen osaston tiedote:
Turvapaikkamenettelyjen nopeuttaminen ei saa heikentää hakijoiden oikeusturvaa (http://www.amnesty.fi/uutishuone/tiedotearkisto/2009/turvapaikkamenettelyjen-nopeuttaminen-ei-saa-heikentaa-hakijoiden-oikeusturvaa)
Kannanotto turvapaikkapoliittisesta selvityksestä (pdf) (http://www.amnesty.fi/mita-teemme/teemat/pakolaiset-ja-siirtolaiset/kannanotto-turvapaikkapoliittisesta-selvityksesta/files/kannari%20tp-poliittisesta%20selvityksesta%205.6.09.pdf)
QuoteVäkilukuun suhteutettuna eniten turvapaikanhakijoita saapui viime vuonna Maltalle (6350 / milj.as), Kyprokselle (4370 / milj.as), Ruotsiin (2710 / milj.as) ja Kreikkaan (1755 / milj.as). Suomen vastaava suhdeluku oli 800. Suomi kuuluukin niihin maihin, joiden kuuluisi kantaa suurempi vastuu EU:n alueelle saapuvista turvapaikanhakijoista sen sijaan, että se pyrkii mahdollisimman tehokkaasti käännyttämään turvapaikanhakijoita muihin EU:n jäsenmaihin.
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/3-08052009-AP/EN/3-08052009-AP-EN.PDF
Suomen luku ainakin tuon Eurostatin lähteen mukaan oli viime vuonna
710 / milj.as., mutta se oli silti puolet suurempi kuin EU:n keskiarvo
480 / milj.as. Tänä vuonna luku lienee yli 1 000 / milj. as.. Lisäksi oleskelulupien myöntämisprosentti on meillä kärkipäässä EU:n alueella.
Jos Amnesty olisi looginen, niin se voisikin vaatia Suomea vähentämään tänä vuonna turvapaikanhakijoiden määrää alle puoleen. Se olisi väkilukuun perustuva Suomen osuus EU:n turvapaikanhakijoista.
Tässä vertailun vuoksi Norjan tekemät tiukennukset viime syksyltä:
http://www.norway-coe.org/Press+releases/Tightening+of+the+immigration+policy.htm
The Government is now proposing additional measures to reduce the number of arrivals:
1. To assess the question of humanitarian grounds, each case shall be examined individually, and not undergo a general group assessment based on the particular geographical area.
2. Lack of link to a particular geographical area, shall not be conclusive when it comes to accessing the internal flight alternative, there have to be other strong humanitarian grounds for granting residency.
3. Norwegian asylum and immigration policies are determined by the Norwegian authorities. Norwegian practice shall as a main rule harmonize with practices in other comparable countries, both today and in the future.
4. Norway's assessment of cases under the Dublin II regulations will be harmonized with practices by other member states to the effect that Norway does not make general exceptions from the regulations unless there are particular reasons to do so. An individual assessment shall be carried out concerning applicants who are to be returned to Greece and unaccompanied minors.
5. Persons who have been granted residency on humanitarian grounds must have four years of education or work experience in Norway to be granted family reunification with existing or new family members. The same conditions apply for those who have been granted refugee status, but only related to family establishment. Persons with permits granted on the basis of a job offer in Norway and citizens of the EU/EEA, are exempt from these conditions, and other exemptions can also be made under special circumstances.
6. Based on an individual assessment, temporary residency without the right to renewal can be granted to unaccompanied minors who are 16 years or older and today are given residency simply because Norwegian authorities cannot locate their parents/family.
7. When establishing a practice contrary to UNHCRs recommendations concerning protection, the changes should as a main rule be put forward to the Grand Board of the Immigration Appeals Board, unless the new practice has been put down by instructions from the Ministry of Labour and Social Inclusion.
8. The Ministry of Foreign Affairs has the responsibility for negotiating a readmission agreement with Iraq. This shall be given priority. The conditions for entering into such an agreement and the budgetary consequences shall be further investigated.
9. The Government will intensify efforts to negotiate readmission agreements with the main countries of origin for persons who are in Norway illegally.
10. Further investigation will be one into the possibilities of faster procedures for asylum applicants who do not contribute to disclose their identity.
11. Fingerprints shall be taken of all applicants who cannot document their identity or are suspected of having a false identity.
12. A proposition for regulations to limit the meetings in the Immigration Appeals Board only to issues that are essential for the result of the cases will be sent on a public hearing.
13. A fast track procedure for particular groups where there are a high percentage of rejections will be established. This is conditional of cooperation between all government bodies needed in the process.
Tiukennukset antavat vielä odottaa itseään, koska selvitys on lausuntokierroksella heinäkuun loppuun asti.
Lausunnonantajien lista on pitkä. Mukana mm.
Kirkkohallitus
Tulkkien ja kääntäjien liitto
Helsingin yliopiston yleisen kielitieteen laitos
ja kaikkein paras: Säteilyturvakeskus (STUK)
Toki lausunnot halutaan myös kaikilta vastaanottokeskuksilta, pakolais-, lapsi-, nais-, ystävyys-, ihmisoikeus-, laki-, monikulttuuri- ja mielenterveysjärjestöiltä. Yhteensä vähän vajaat 150 eri tahoa, joista tiukennuksia kannattanee vain muutama.
http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat/14387/141009_SM_Turvapaikkaselvitys_Lausuntopyynt%C3%B6_31072009.pdf
Quote from: TunturiTiger on 22.07.2009, 00:11:09
ja kaikkein paras: Säteilyturvakeskus (STUK)
mä ku oon just miettiny että kaikilla ei hirveesti säteile..
Moraalisäteilyn määrä on kymmenessä vuodessa lisääntynyt huomattavan paljon..
Quote from: Octavius on 03.06.2009, 15:38:16
En usko ennen tekoja.
PDF:t eivät aukea tällä rakkineella. Mitä tämä tahtoo sanoa? Saako jo korkata skumpat?
Quote from: Roope on 22.07.2009, 00:07:26
Tiukennukset antavat vielä odottaa itseään, koska selvitys on lausuntokierroksella heinäkuun loppuun asti...
<snip>
...vajaat 150 eri tahoa, joista tiukennuksia kannattanee vain muutama.
Kotimaassa tehdään tätä kosmetiikkaa eli "asiasta keskustellaan ,tilanne hallinnassa" aivan vain sumutuksen vuoksi. Vaalit oli ja meni ja nyt voidaan taas sumuttaa ihan sata lasissa. Selvityksen ja
siitä annettavien lausuntojen lopputulos tulee olemaan jokin mitätön
paperi , joka ei realisoidu miksikään muuksi kuin paperiksi , ei missään tapauksessa toimenpiteiksi.
Tavoite on vitkutella ja pelata aikaa , jotta turvapaikkateollisuus saadaan perustettua. Turvapaikkateollisuus antaa tietyn määrän työpaikkoja , joten sitten kun tiukennuksia yritetään ajaa läpi seuraava argumentti on jo perustetun turvapaikkateollisuuden generoima työllisyys , jonka ilmenemismuotona YLE:n ja MTV:n uutisiskuissa Takahikiän turvapaikkakeskuksen keskuksen edustajat yhdessä Takahikiän kunnan kanssa toteavat turvapaikkakeskuksen olleen kunnan pelastus.
Samaan aikaan Thors & kumppanit ovat Tukholmassa käskynjaolla.
Quote from: M.K.Korpela on 22.07.2009, 09:35:59
Tavoite on vitkutella ja pelata aikaa , jotta turvapaikkateollisuus saadaan perustettua. Turvapaikkateollisuus antaa tietyn määrän työpaikkoja , joten sitten kun tiukennuksia yritetään ajaa läpi seuraava argumentti on jo perustetun turvapaikkateollisuuden generoima työllisyys , jonka ilmenemismuotona YLE:n ja MTV:n uutisiskuissa Takahikiän turvapaikkakeskuksen keskuksen edustajat yhdessä Takahikiän kunnan kanssa toteavat turvapaikkakeskuksen olleen kunnan pelastus.
Juuri niin. Alkutalvesta 10 000 vuodepaikan tuhansia työllistävä teollisuuskompleksi on vihdoin valmis ja eduskunta voi tehdä vuodenvaihteessa vapaasti pikku tiukennuksensa. Niillä ei kuitenkaan ole enää samaa ennaltaehkäisevää vaikutusta kuin olisi ollut vielä viime talvena. Joka tapauksessa ulkomaalaislakiin jätetään sinne talvella lisätyt uudet väljät muotoilut humanitaarisen suojelutarpeen syistä.
Putkessa on vastaanottokeskusten pystyttämisen lisäksi kaikenlaista mukavan oloista uudistusta (
kansalaisuuslain uudistuksen selvitystyö alkaa ensi syksynä,
kotouttamislain kokonaisuudistus valmistuu 3/2010,
EU:n yhteinen turvapaikkajärjestelmä voimaan 2012-2013), joiden on syytä antaa kehittyä valolta suojassa kaikessa rauhassa. Siksi viivytellään äärimmäisen kiireellisessä asiassa kysymällä ruotsalaistyyliin kaikkien (sopivien) mielipiteet ja hakemalla sitten kaikkia (sopivia) tyydyttävä konsensusratkaisu tyyliin "ikätestit otetaan käyttöön, jos pakolaiskiintiötä samalla korotetaan ja SPR/kirkko/Pakolaisapu/Amnesty/UNHCR pääsee paremmin mukaan päätöksentekoon".