Lue kokonaan: Yle: http://yle.fi/uutiset/paivakoteihin_koulutetaan_monikulttuurisuuden_osaajia/6385150
Quote
Päiväkoteihin koulutetaan monikulttuurisuuden osaajia
Suomen ensimmäiset varhaiskasvatuspalvelujen monikulttuuriosaajat valmistuvat Lahdessa. Tavoitteena on huomioida entistä paremmin eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset.
Koulutuskeskus Salpaus sekä eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset -työryhmä (EKIKU) ovat kouluttaneet lastentarhanopettajista monikulttuuriosaajia. Koulutusohjelma on Suomessa ensimmäinen laatuaan.
Opintojen aikana on tutustuttu eri kulttuureihin ja kehitetty keinoja, joilla tuetaan suomen kielen oppimista ja lapsen kotoutumista ryhmään.
Pitäisköhän vetää lippu salkoon ja soittaa porilaisten marssi päälle?
Vittu. Mitä. Paskaa. Taas.
Päiväkoteihin ja kouluihin ei tarvita yhtä ainoaa monikulttuuritulkkia tai -osaajaa. Vain SUOMEA OSAAVIA SUOMALAISIA AMMATTILAISIA JA ROOLIMALLEJA.
Ulkomaankielinen menköön ulkomaahan puhumaan ulkomaata ulkomaankulttuurissaan. Tulisivat saatanan puupäät edes joskus katsomaan mitä kielitaidottomien kanssa painiminen on. Mamujen ja erikulttuuristen omalla kulttuurilla ja kielellä ei ole Suomessa MITÄÄN ARVOA. Ei edes mamuille itselleen. Löysää paskaa oman kielen tärkeydestä oppimiselle kuulee knee jerk -reaktiona joka päivä. Vitut. Suomessa vaihtoehdot ovat:
a) opi tulemaan toimeen suomeksi
tai
b) älä opi tulemaan toimeen.
Tällaisten todellisuuspakoisten kukkisproggisten suunnittelijat kusevat nuotioon. Tässä on nyt näitä peräänkuulutettuja turhia virkoja.
Saatana.
Ymmärrän nämä monikulttuuri kouluttajat kansainvälisissä päiväkodeissa ja kouluissa joiden oppilaista hyvin moni lähtee suurella todennäköisyydellä jossain vaiheessa vanhempiensa kotimaahan, joskin silloinkin voi tuo niin jo ärsyttävän kotoutus sanan jättää pois.
Toisaalta taas nähdään että kansainvaellus on mahdottoman suuri rikkaus kun kohta on taas yksi mokutuskoulutus ala ja voidaan vinkua työttömyyspulaa.
Quote
Tavoitteena on huomioida entistä paremmin eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset.
Eli ihminen pyritään pienestä pitäen kasvattamaan siihen, että hänen ei koskaan tarvitse sopeutua ympäröiviin olosuhteisiin, vaan siitä läheltä löytyy aina joku "monikulttuuriosaaja", jonka tehtävänä on joka käänteessä huomioida hänen erityistarpeensa.
Valtava karhunpalvelus sekä näille lapsille että myöskin laajemmin koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Hölmöä ja haitallista touhua.
Vai niin. :o Poju kyllä sano että eskarissa musta täti afrikasta ei osaa suomea, ja että hän oppii kieltä sit samalla lapsilta. :facepalm:
QuoteSuomen ensimmäiset varhaiskasvatuspalvelujen monikulttuuriosaajat valmistuvat Lahdessa.
Mielipuolinen titteli mokutusgenressä taas kerran. Onko tämä joku Homman sisäpiirin vitsi vaiko totta? Sanokaa ettei tämä ole totta.
Quote from: Blanc73
QuoteSuomen ensimmäiset varhaiskasvatuspalvelujen monikulttuuriosaajat valmistuvat Lahdessa.
Mielipuolinen titteli mokutusgenressä taas kerran. Onko tämä joku Homman sisäpiirin vitsi vaiko totta? Sanokaa ettei tämä ole totta.
Täällä ihan samanlaiset fiilikset; päällimmäisenä ajatus siitä, ettei tämä voi olla totta. Mielipuolista hulluutta ja totaalista näköalattomuutta.
Tätä ilmeisesti
todella tahdotaan edistää ylemmiltä tahoilta, resurssipula ei tunnu yhteiskunnan tällä osa-alueella kyllä ollenkaan. Samanaikaisesti suomalaiset vanhukset saavat maata päivän samoilla vaipoillaan, koska "ei resursseja".
No hyvä, että tämä sentään pääsi uutisiin, toivottavasti ihmiset nyt näkevät mihin veroeuronne menevät.
Jos tittelissä on sana "osaaja" niin kyse on melkovarmasti pupputittelistä. Yleensä ihmiset tekevät jotain työssä, eivätkä vain osaa.
Way ahead of you
Quote from: http://www.ouka.fi/oulu/syynimaan-paivakoti/toiminta-ajatusMonikulttuurisuus
Päiväkodissamme on jo vuosien ajan ollut lapsia eri kulttuureista, mikä rikastuttaa arkipäiväämme.
Lapsille luodaan mahdollisuus saada opetusta omalla äidinkielellään, samoin lapsille annetaan suomen kielen opetusta pienissä ryhmissä vähintään kerran viikossa. Kunnioitamme maahanmuuttajalasten uskontoon kuuluvia asioita, esim. ruokailuun liittyvissä kysymyksissä.
Tuemme monikulttuurisia työntekijöitä, opiskelijoita ja harjoittelijoita suomalaiseen työelämään tutustumisessa, ja olemme laatineet perehdyttämiskansion monikulttuurisille työntekijöille.
Varhaiskasvatussuunnitelma, pdf, 267 kt.
sivu 16/30, "ulkomaalaisten kansansatujen kokoelmia on olemassa
monikulttuuristen lapsiryhmien käyttöön" (ei pottunokille?)
sivu 21/30, Tavoitteet "lapsen kasvu ... monikulttuurisuuteen"
sivu 22/30, Uskonto. "Vanhemmat päättävät, osallistuuko lapsi suomalaiseen kulttuuriin kuuluviin uskonnollisiin tapahtumiin" (suomalainen kulttuuri?)
"
Monikulttuurisuus on päiväkodissamme rikkaus, joka näkyy ja kuuluu niin arjessa kuin juhlassakin. Maahanmuuttajataustaisten lasten kulttuureihin tutustutaan mahdollisuuksien mukaan; lasten oma tietämys omasta kulttuuristaan, heidän vanhempiensa vierailut ja kulttuurimateriaali (esim. musiikki ja kirjat). Kotikielenavustajilla on merkitystä lapsen
oman kulttuurin ja identiteetin vahvistamisessa. Henkilökunnan järjestämillä teematuokioilla ja -viikoilla syvennetään kulttuurista katsomusta."
Fail, doing it ALL wrong.
Mutta mitä on suomalaisuus?
Quote from: Mursu on 22.11.2012, 22:43:40
Jos tittelissä on sana "osaaja" niin kyse on melkovarmasti pupputittelistä. Yleensä ihmiset tekevät jotain työssä, eivätkä vain osaa.
No enpä kyllä kehtaisi -osaaja päätteistä tutkintotodistusta näytellä. Sehän oikein vakuuttelee, että osaa se, varmaan osaa. Ihan niin kuin "kansandemokratiat" ovat demokraattisia, ovat ne.
Tutkinto kertoo, että asiaa on opiskeltu hyväksyttävin suorituksin. Duunissa sitten katsotaan, mitä se osaa ja oppiiko ikinä päteväksi.
Quote from: Junes Lokka on 22.11.2012, 23:00:56
Kotikielenavustajilla on merkitystä lapsen oman kulttuurin ja identiteetin vahvistamisessa.
Taas on keksitty mamuille uusi ammattinimike. Opetetaanko lapsia huijamaan sossua nykyisin jo päiväkodissa?
Quote from: MW on 22.11.2012, 23:05:25
Quote from: Mursu on 22.11.2012, 22:43:40
Jos tittelissä on sana "osaaja" niin kyse on melkovarmasti pupputittelistä. Yleensä ihmiset tekevät jotain työssä, eivätkä vain osaa.
No enpä kyllä kehtaisi -osaaja päätteistä tutkintotodistusta näytellä. Sehän oikein vakuuttelee, että osaa se, varmaan osaa. Ihan niin kuin "kansandemokratiat" ovat demokraattisia, ovat ne.
Tutkinto kertoo, että asiaa on opiskeltu hyväksyttävin suorituksin. Duunissa sitten katsotaan, mitä se osaa ja oppiiko ikinä päteväksi.
Oma työtittelini päättyy termiin "specialist." Vähän nolottaa, liippaa läheltä. No, kyse ei tosiaankaan ole kulttuuriasiantuntijan pestistä. :)
Paljon on pidetty meteliä siitä että tulijat ovat just ja nimenomaan osaajia. Huippuosaajia, jne. Jos tämä profetia ei toteudu mitenkään muuten, niin sitten pitää räätälöidä heille omat virat, ja nimikkeeksi osaaja. Näin se profetia toteutuu, katsokaa, he ovat kuin ovatkin osaajia, lukeehan se jo työn nimessäkin.
Quote from: Junes Lokka on 22.11.2012, 23:00:56
Way ahead of you
Quote from: http://www.ouka.fi/oulu/syynimaan-paivakoti/toiminta-ajatusMonikulttuurisuus
Päiväkodissamme on jo vuosien ajan ollut lapsia eri kulttuureista, mikä rikastuttaa arkipäiväämme.
Lapsille luodaan mahdollisuus saada opetusta omalla äidinkielellään, samoin lapsille annetaan suomen kielen opetusta pienissä ryhmissä vähintään kerran viikossa. Kunnioitamme maahanmuuttajalasten uskontoon kuuluvia asioita, esim. ruokailuun liittyvissä kysymyksissä.
Tuemme monikulttuurisia työntekijöitä, opiskelijoita ja harjoittelijoita suomalaiseen työelämään tutustumisessa, ja olemme laatineet perehdyttämiskansion monikulttuurisille työntekijöille.
Varhaiskasvatussuunnitelma, pdf, 267 kt.
Mutta mitä on suomalaisuus?
Minä ennemmin kysyisin, millainen ihminen on monikultuurinen työntekijä. Kuinka monta kultuuria on tunnettava ja kuinka syvällisesti? Onko esimerkiksi vuosia Ruotsissakin työskennellyt henkilö tälläinen (suomalainen + ruotsalainen "kultuuri") vai pitääkö tuntea vaikkapa kiinalaista, intialaista ja venäjäläistä kultuuria? Entä, jos on ollut vuoden tai pari vaihdossa jossain toisessa maassa, onko sitten monikultuurinen ihminen? Entä miten kultuuri pitää olla omaksuttu, tietopuolisesti vaikkapa yliopisto-opintoina vai elämällä tuota kultuuria?
Quote from: Finka on 22.11.2012, 23:21:16
Minä ennemmin kysyisin, millainen ihminen on monikultuurinen työntekijä. Kuinka monta kultuuria on tunnettava ja kuinka syvällisesti? Onko esimerkiksi vuosia Ruotsissakin työskennellyt henkilö tälläinen (suomalainen + ruotsalainen "kultuuri") vai pitääkö tuntea vaikkapa kiinalaista, intialaista ja venäjäläistä kultuuria? Entä, jos on ollut vuoden tai pari vaihdossa jossain toisessa maassa, onko sitten monikultuurinen ihminen? Entä miten kultuuri pitää olla omaksuttu, tietopuolisesti vaikkapa yliopisto-opintoina vai elämällä tuota kultuuria?
Ja teille vastataan. Merkkijono "monikulttuurinen" tarkoittaa Suomessa, ja kaikkialla, islamilaisuuden huomioonottavaa ja työskentelyä sen tarpeiden eteen.
Quote from: Finka on 22.11.2012, 23:21:16
Minä ennemmin kysyisin, millainen ihminen on monikultuurinen työntekijä. Kuinka monta kultuuria on tunnettava ja kuinka syvällisesti? Onko esimerkiksi vuosia Ruotsissakin työskennellyt henkilö tälläinen (suomalainen + ruotsalainen "kultuuri") vai pitääkö tuntea vaikkapa kiinalaista, intialaista ja venäjäläistä kultuuria? Entä, jos on ollut vuoden tai pari vaihdossa jossain toisessa maassa, onko sitten monikultuurinen ihminen? Entä miten kultuuri pitää olla omaksuttu, tietopuolisesti vaikkapa yliopisto-opintoina vai elämällä tuota kultuuria?
Namibialainen sen olla pitää. Ei ruotsalaista tai suomalaista kulttuuria ole olemassa, mitä rasisteja nää horiset.
http://www.bubblegumalley.se/organisation_fin.htm
Filosofian kandidaatti, pääaine kansainvälinen maahanmuutto ja etniset suhteet; 2010. Malmön yliopisto, Ruotsi.
QuoteKun kahden eripuolilta maailmaa olevan ihmisen elämänpolut kohtaavat, sitä seuraavan tapahtumaketjun voi sanoa muistuttavan Tuckmanin määritelmää ryhmäkehityksestä. Tuckmanin mukaan sosiaalisten rakenteiden kehityksessä on olemassa aina tiettyjä asteita; ja siellä missä on olemassa sosiaalinen yhteenkuuluvuus- on myös kehitys. Hän näkee sen neljän eri kehitysvaiheen läpi: muotoutuminen (Forming) – kuohunta (Storming) – Normien muodostuminen (Norming) ja toteutus/tehtävän suorittaminen (Performing).
Afronaut Foundationin ja Bubblegum Alleyn perustajajäsenet Mervi Suonpää Suomesta ja Takura Matswetu Zimbabwesta tapasivat toisensa Ruotsin Malmössä. He opiskelivat samassa koulutusohjelmassa ja olivat vapaaehtoisina paikallisille kansalaisjärjestöille. Malmö tapaamispaikkana loi kiehtovan pohjan heidän yhteiselle unelmalle luoda jotakin uniikkia, toimivan organisaation sekä tahon jota yhteisö tarvitsee. Eläminen ja oleminen monikulttuurisessa ympäristössä ja näin ollen heidän edustaessa maahanmuuttajien vähemmistöä, he tunnistivat millaisia ongelmia ja haasteita ihmiset kohtaavat yrittäessään tutustuttaa toisia omalle kulttuurilleen, tai olla toimivana osana vallitsevaa kulttuuria. Kohdatessaan vaikeuksia, he ymmärsivät myös piilevän potentiaalin, joka monikulttuurisuuden arvostamisessa piileksi sekä kuinka monikulttuurisuutta voidaan käyttää työkaluna ihmisten voimaannuttamisessa ja saada aikaiseksi parempi kulttuurien kirjon arvostus.
Heidän kiinnostuksensa sekä innostus monikulttuurisuudesta käytännön tasolla kulminoitui huimiin ideointeihin! Ideoiden kasaaminen yhteen ja organisaation muotoutuminen oli kiihtyvässä vauhdissa, ja yhteispäätös kansalaisjärjestö the Bubblegum Alleyn perustamisesta syntyi. Kuohunta vaiheen ansiosta Bubblegum Alleyn malli muokkaantui kahden eri näkökulman yhdentymäksi ja järjestö muodostui tahoksi, jonka tarkoitus oli paitsi kannustaa kulttuurien välistä vuoropuhelua ja kannustaa yhdentymistä Ruotsissa, mutta myös laajentaa toimintaansa Afrikkaan. Takura ja Mervi saivat aikaiseksi yhteisymmärryksen organisaation tavoitteesta, tekivät suunnitelman ja alkoivat tehdä töitä valtavalla kunnianhimolla saavuttaakseen Bubblegum Alleylle ja Afronaut Foundationille asetetut tavoitteet. Niinpä tavoitteiden asetuksien jälkeen ja normien muodostuksen ollessa valmiit, oli aika toteuttaa asetettuja päämääriä. Niinpä he varasivat lippunsa Namibian Windhoekiin, ja pakkasivat laukkunsa uudella unelmalla ja inspiraatiolla.
Tai sitten ihan vaan islamilainen.
Eihän tuossa sanota, että osaajat ovat itse monikulttuurisia. Itse asiassa näyttäisi tuon perusteella siltä, että ovat tavallisia suomalaisia lastentarhaopeettajia. Joita on siis opastettu työskentelemään ongelma-aineksen kanssa.
Tämä voi olla hyvä tai huono. Hyvä silloin, jos opetuksen perusteella ongelmataustaiset integroituvat aiempaa paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan, mutta huono, mikäli integroituminen vaikeutuu näiden oppien takia. Toivottavasti edes opetus tähtää suomalaisten kulttuuritapojen opettamiseen vieraskulttuurisille, eikä mamujen ongelmallisten kulttuuritraditioiden edistämiseen. Toivon ensimmäistä, mutta epäilen jälkimmäistä.
Voi sitä korkojen kopsetta ja nännin näpitystä kun sosiaalikalkkunat ovat olleet kokoustelemassa Uutta Suomea!
Ihmettelen tätä tarvetta antaa lapsille opetusta heidän omalla äidinkielellään tarhassa. Kyllä tarhassa puhutaan suomea, ja vain suomea. Äidinkieli opitaan kotona, tarhassa tuollainen parivuotias lapsi oppii sen suomen ilman mitään vaikeuksia 1/2-1 vuodessa.
Koska vaimoni on ulkomaalainen, ei lapsemme äidinkielikään siten ole suomi, silti ei tullut kummallekkaan mieleen vaatia äidinkielen opetusta lapselle tarhassa. Se on kyllä sen vanhemman tehtävä vaalia lapsen äidinkielen taitoa ja kulttuurinsa tuntemusta, ei yhteiskunnan.
Vaimo puhuu ihan sujuvasti suomea, silti kotona puhuu vain äidinkieltään. Minähän puhun vain suomea, vaikka puhunkin vaimon äidinkieltä sujuvasti. Näin on tämä kaksikielisyys ja kaksi kulttuuria meillä hoidettu, ja ihan hyvin on toiminut ilman mokuttajien "apua". Välillä on tarjottu kyllä, mutta olen aina kohteliaasti kieltäytynyt.
Oli mielenkiintoista seurata kun lapsen tarhaan tuli kaksi englantilaista tyttöä, 2 ja 3 vuotiaat. Puolen vuoden jälkeen molemmat puhuivat jo suht' normaalisti suomea sen ikäiseksi lapseksi, vaikka vanhemmat eivät puhuneetkaan juuri yhtään suomea.
Samaan aikaan tuli myös yksi köneinsinöörin lapsi, 3 vuotias. Vuoden jälkeen ei kovinkaan montaa sanaa suomea tullut, muuta möykkää senkin edestä...
Tässäkö päiväkotien monikulttuurisuus osaajien opetuksen kulmakivi :roll:
Tässä monikulttuurisuuden osaajia:
http://www.youtube.com/watch?v=ybDa0gSuAcg
Quote from: Outo olio on 22.11.2012, 23:20:47
Paljon on pidetty meteliä siitä että tulijat ovat just ja nimenomaan osaajia. Huippuosaajia, jne. Jos tämä profetia ei toteudu mitenkään muuten, niin sitten pitää räätälöidä heille omat virat, ja nimikkeeksi osaaja. Näin se profetia toteutuu, katsokaa, he ovat kuin ovatkin osaajia, lukeehan se jo työn nimessäkin.
Tulee väkisinkin mieleen se kun Nokiasta tuli kansainvälinen suuryritys ja tietoliikennetekniikkaa tunki opiskelemaan tulevaisuuden lupauksia, joille piti opettaa peruskoulutason matematiikkaa uudeelleen.
Haha! :D
Nuivanlinnan uusi käsite "sosiaalikalkkuna" on kyllä kuvaava!
Itse en näe ongelmallisena lasten kannalta suurtakaan määrää "varsinaisia" mamuja päiväkotiryhmissä. Mitä niissä varsin monikulttuurisissa tarhoissa joissa omat lapset ovat/ovat olleet niin ei niissä lasten näkökulmasta katsoen mitään kulttuurien yhteentörmäyksiä ole ollut. Eikä näin vanhemman näkökulmasta ole mitään negatiivista sanottavaa. Lapset on kuitenkin ihan samanlaisia etnisestä alkuperästä riippumatta.
Omien tarhakokemusteni mukaan varsinaisiakaan mamuja ei erityisemmin nosteta lasten keskuudessa parempaan asemaan vaan lapsia kohdellaan tasa-arvoisesti. Enempi minua häiritsee se, että hoitajina on paljon hoonosti suomaliaa puhuvia. Lapsen kielellisen kehityksen takia olisi hyvä jos henkilökunta puhuisi hyvää ja selvää suomea. Meillä on tarhassa monta virolaista ja venäläistä hoitajaa, jotka puhuvat melko hyvää suomea, mutta välillä sitten on sijaisina myös pelottavia kielitaidottomia kaapuakkoja, joiden kyky päiväkodissa toimimiseen rajoittuu mykkänä nurkassa istumiseen. Se ei ole reilua lapsia kohtaan.
Monikulttuurisuusosaajien haalimista päiväkotiin en kannata. Resurssien haaskaamista mistä yksikään lapsi ei hyödy. En pidä hyvänä sitä, että päiväkodin mamulapsia alettaisiin kohdella jotenkin erityisinä, rikkautta tuovina kultamunina. Se vain vääristäisi lasten välisiä suhteita ja mamulapsen käsitystä itsestään suhteessa muihin.
Quote from: Professori on 23.11.2012, 07:38:44
Eihän tuossa sanota, että osaajat ovat itse monikulttuurisia. Itse asiassa näyttäisi tuon perusteella siltä, että ovat tavallisia suomalaisia lastentarhaopeettajia. Joita on siis opastettu työskentelemään ongelma-aineksen kanssa.
Tämä voi olla hyvä tai huono. Hyvä silloin, jos opetuksen perusteella ongelmataustaiset integroituvat aiempaa paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan, mutta huono, mikäli integroituminen vaikeutuu näiden oppien takia. Toivottavasti edes opetus tähtää suomalaisten kulttuuritapojen opettamiseen vieraskulttuurisille, eikä mamujen ongelmallisten kulttuuritraditioiden edistämiseen. Toivon ensimmäistä, mutta epäilen jälkimmäistä.
Viittasin kysymyksilläni Junes Lokan esiintuomaan Oulun keissiin, missä monikultuurisuuskasvatus hoidetaan monikultuurisilla työntekijöillä.
Jatkokysymys: Onko islaminuskoinen monikultuurinen jo omassa maassaan, esimerkiksi somali Somaliassa, vai muuttuuko hän monikultuuriseksi Suomessa. Onko Suomessa asuva somalialainen muslimi automaattisesti monikultuurinen vai vaaditaanko jotain lisätietoja tai -taitoja?
Quote from: Finka on 23.11.2012, 10:02:03
Viittasin kysymyksilläni Junes Lokan esiintuomaan Oulun keissiin, missä monikultuurisuuskasvatus hoidetaan monikultuurisilla työntekijöillä.
Jatkokysymys: Onko islaminuskoinen monikultuurinen jo omassa maassaan, esimerkiksi somali Somaliassa, vai muuttuuko hän monikultuuriseksi Suomessa. Onko Suomessa asuva somalialainen muslimi automaattisesti monikultuurinen vai vaaditaanko jotain lisätietoja tai -taitoja?
Taitojen puutetta edellytetään yleensä että henkilö voidaan luokitella monikulttuuriseksi. Kieli -ja lukutaidoton on jo aika aika monikulttuurinen. Tähän jos lisää vielä päälle sopeutushaluttomuuden ja rauhan uskon tunnustamisen, niin on koko paketti kasassa.
Quote from: Finka on 23.11.2012, 10:02:03
Jatkokysymys: Onko islaminuskoinen monikultuurinen jo omassa maassaan, esimerkiksi somali Somaliassa, vai muuttuuko hän monikultuuriseksi Suomessa. Onko Suomessa asuva somalialainen muslimi automaattisesti monikultuurinen vai vaaditaanko jotain lisätietoja tai -taitoja?
Monikulttuurisuuteen ei tarvita mitään muuta ehtoa kuin islamilaisuus. Se on sanan todellinen sisältö käytännössä kaikessa diskurssissa missä puhutaan "monikulttuurisuudesta".
Työpaikoillekkin pitäisi saada monikulttuuriosaajia ruotsin malliin. Eihän työnantaja voi aina tietää mitä esim. muslimi voi ja ei voi tehdä uskonsa mukaan eikä toinen työntekijä. Helpointa ehkä olisi ottaa islami uudeksi pakolliseksi oppiaineeksi jotta kaikki sitten tietäisivät mikä on soveliasta ja mikä ei.
Quote from: IMMane on 23.11.2012, 14:04:53
Työpaikoillekkin pitäisi saada monikulttuuriosaajia ruotsin malliin. Eihän työnantaja voi aina tietää mitä esim. muslimi voi ja ei voi tehdä uskonsa mukaan eikä toinen työntekijä. Helpointa ehkä olisi ottaa islami uudeksi pakolliseksi oppiaineeksi jotta kaikki sitten tietäisivät mikä on soveliasta ja mikä ei.
Suomi ajatteleekin vähän pidemälle tässä asiassa. Kun jo lapsesta asti koulutetaan monikulttuuriin, niin sitten vanhempana pärjää työelämässä. Meidän 30+ sukupolvi on jo menetetty, mutta lapset voidaan kouluttaa niin ettei muslimeilla ole huolenhäivää työelämässä kun ymmärtäjiä riittää.
Tulevaisuudessa lapset ovat jo järjestään vihervasemmistolaisia Katja Tuomisia ja Thomas Wallgreneita, kunhan kunnolla aivopestään. Kyllä ajatuskin rupeaa jo pelottamaan...
Lapseni "pääsi" tällaiseen monikulttuuriseen päiväkotiin (onko niitä enää itä-Helsingissä muunlaisia?), ja olihan siellä kaikenlaista kommellusta. Luulen että lapsestani tulee aika nuiva isona, sellaisia mielipiteita alkoi jo tulla kotiin haettaessa ja ihan ilman isin vaikutusta.
Näkisin ratkaisuksi (normi)palkan ja muslimipalkan.
Jos erioikeuksia vaaditaan, ne saadaan, mutta palkan kustannuksella.
Jokainen erioikeus vähennetään tosikustannusten mukaisesti palkasta.
Quote from: herra 4x on 23.11.2012, 12:14:39
Quote from: Finka on 23.11.2012, 10:02:03
Jatkokysymys: Onko islaminuskoinen monikultuurinen jo omassa maassaan, esimerkiksi somali Somaliassa, vai muuttuuko hän monikultuuriseksi Suomessa. Onko Suomessa asuva somalialainen muslimi automaattisesti monikultuurinen vai vaaditaanko jotain lisätietoja tai -taitoja?
Monikulttuurisuuteen ei tarvita mitään muuta ehtoa kuin islamilaisuus. Se on sanan todellinen sisältö käytännössä kaikessa diskurssissa missä puhutaan "monikulttuurisuudesta".
Täsmälleen! Tuon mainitsemista kartetaan viimeiseen - aivan surkuhupaisuuteen - asti. Sitä tuupataan edellä kuin paskakasaa pitkällä tikulla. Tulee heti lennossa nimitabu mieleen.
Quote from: Rokka on 23.11.2012, 15:19:43
Quote from: IMMane on 23.11.2012, 14:04:53
Työpaikoillekkin pitäisi saada monikulttuuriosaajia ruotsin malliin. Eihän työnantaja voi aina tietää mitä esim. muslimi voi ja ei voi tehdä uskonsa mukaan eikä toinen työntekijä. Helpointa ehkä olisi ottaa islami uudeksi pakolliseksi oppiaineeksi jotta kaikki sitten tietäisivät mikä on soveliasta ja mikä ei.
Suomi ajatteleekin vähän pidemälle tässä asiassa. Kun jo lapsesta asti koulutetaan monikulttuuriin, niin sitten vanhempana pärjää työelämässä. Meidän 30+ sukupolvi on jo menetetty, mutta lapset voidaan kouluttaa niin ettei muslimeilla ole huolenhäivää työelämässä kun ymmärtäjiä riittää.
Tulevaisuudessa lapset ovat jo järjestään vihervasemmistolaisia Katja Tuomisia ja Thomas Wallgreneita, kunhan kunnolla aivopestään. Kyllä ajatuskin rupeaa jo pelottamaan...
Lapseni "pääsi" tällaiseen monikulttuuriseen päiväkotiin (onko niitä enää itä-Helsingissä muunlaisia?), ja olihan siellä kaikenlaista kommellusta. Luulen että lapsestani tulee aika nuiva isona, sellaisia mielipiteita alkoi jo tulla kotiin haettaessa ja ihan ilman isin vaikutusta.
On niitä vielä, kaikeksi onneksi.
Pikku hiljaa alkaa kuitenkin väriä ilmestyä lapsiinkin ja sitä kautta jotkut vanhemmat saavat kummallisen tartunnan: lapseni tarhassa erään hyvin vaalean tytön äiti pörrötti yhden tummahipiäisen lapsen pitkästä otsasta alkavia kiharoita mainiten: kyllä sulla on NIIN hienot hiukset... :facepalm:
Quote from: Khalifatta on 24.11.2012, 17:38:36
On niitä vielä, kaikeksi onneksi.
Pikku hiljaa alkaa kuitenkin väriä ilmestyä lapsiinkin ja sitä kautta jotkut vanhemmat saavat kummallisen tartunnan: lapseni tarhassa erään hyvin vaalean tytön äiti pörrötti yhden tummahipiäisen lapsen pitkästä otsasta alkavia kiharoita mainiten: kyllä sulla on NIIN hienot hiukset... :facepalm:
Jä tähän kun vielä lisää sen monikulttuurihoitajien taholta tulevan: " kyllä sulla on niin hieno uskonto, ja tosi kiva äidinkieli", niin eiköhän se ole sitten siinä. Viimeinen sammuttaa valot lähtiessään...
Quote from: Rokka on 24.11.2012, 23:23:59
Quote from: Khalifatta on 24.11.2012, 17:38:36
On niitä vielä, kaikeksi onneksi.
Pikku hiljaa alkaa kuitenkin väriä ilmestyä lapsiinkin ja sitä kautta jotkut vanhemmat saavat kummallisen tartunnan: lapseni tarhassa erään hyvin vaalean tytön äiti pörrötti yhden tummahipiäisen lapsen pitkästä otsasta alkavia kiharoita mainiten: kyllä sulla on NIIN hienot hiukset... :facepalm:
Jä tähän kun vielä lisää sen monikulttuurihoitajien taholta tulevan: " kyllä sulla on niin hieno uskonto, ja tosi kiva äidinkieli", niin eiköhän se ole sitten siinä. Viimeinen sammuttaa valot lähtiessään...
Ehkä hiukset ovat ainoa positiivinen puoli joka penskasta keksittiin. No, kautta rantain vittuilu ei tunnetusti kusipäihin tehoa, vaan he luulevat tuollaista oikeasti kehuksi. Ja haukut ovat vain osoitus siitä, että he ovat oikeassa...
Quote from: foobar on 24.11.2012, 23:30:25
Quote from: Rokka on 24.11.2012, 23:23:59
Quote from: Khalifatta on 24.11.2012, 17:38:36
On niitä vielä, kaikeksi onneksi.
Pikku hiljaa alkaa kuitenkin väriä ilmestyä lapsiinkin ja sitä kautta jotkut vanhemmat saavat kummallisen tartunnan: lapseni tarhassa erään hyvin vaalean tytön äiti pörrötti yhden tummahipiäisen lapsen pitkästä otsasta alkavia kiharoita mainiten: kyllä sulla on NIIN hienot hiukset... :facepalm:
Jä tähän kun vielä lisää sen monikulttuurihoitajien taholta tulevan: " kyllä sulla on niin hieno uskonto, ja tosi kiva äidinkieli", niin eiköhän se ole sitten siinä. Viimeinen sammuttaa valot lähtiessään...
Ehkä hiukset ovat ainoa positiivinen puoli joka penskasta keksittiin. No, kautta rantain vittuilu ei tunnetusti kusipäihin tehoa, vaan he luulevat tuollaista oikeasti kehuksi. Ja haukut ovat vain osoitus siitä, että he ovat oikeassa...
Ja koulussa jatkuu samanlainen käytös. Kun ei lapsi ei opi edes kunnolla lukemaan tai kirjoittamaan, niin voidaan sitten todeta:" voi kun sulla on niin hieno kulttuuri". Surullista että Suomessa monikulttuurisuus tarkoittaa sitä, että rima lasketaan sen huonoimman kulttuurin tasolle ja kaikki kärsii...
Quote from: Rokka on 24.11.2012, 23:35:40
Ja koulussa jatkuu samanlainen käytös. Kun ei lapsi ei opi edes kunnolla lukemaan tai kirjoittamaan, niin voidaan sitten todeta:" voi kun sulla on niin hieno kulttuuri". Surullista että Suomessa monikulttuurisuus tarkoittaa sitä, että rima lasketaan sen huonoimman kulttuurin tasolle ja kaikki kärsii...
Exactly !
QuoteKotikielenavustajilla on merkitystä lapsen oman kulttuurin ja identiteetin vahvistamisessa.
Tähän kaksi kysymystä:
1. Miksi lapsen "omaa" kulttuuria pitää vahvistaa? Ovathan pakolaiset paossa juuri omaa kulttuuriaan.
2. Miksi lapselle ei haluta antaa suomalaista identiteettiä, ellei tarkoituksena ole pirstoa suomalaista yhteiskuntaa ja vammauttaa ihmisiä sosiaalisesti?