http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Lukukausimaksu+ei+tuo+Suomeen+rahavirtaa/a1352909476685
QuoteLukukausimaksu ei tuo Suomeen rahavirtaa
Vieraskynä: EU- ja Eta-maiden ulkopuolelta Suomeen saapuvien englanninkielisten korkeakouluopiskelijoiden tärkeimpiä syitä opiskella maassamme on maksuttomuus.
Korkeakoulut saavat periä vuosina 2010–2014 lukukausimaksuja EU- ja Eta-maiden ulkopuolelta saapuvilta opiskelijoilta, jotka osallistuvat englanninkielisiin ylemmän korkeakoulututkinnon koulutusohjelmiin. Eduskunnan päätöksellä aloitetun kokeilun tulokset ovat toistaiseksi jääneet laihoiksi.
Maksuja keräämällä ei ole onnistuttu saamaan tuloja, vaikka kokeilua on julkisessa keskustelussa perusteltu pääasiassa veronmaksajien rahojen säästämisellä. Tulojen sijasta kokeilu on aiheuttanut uusia hallinnollisia ja muita kustannuksia. Maksavia opiskelijoita ole saatu houkuteltua riittävästi, jotta uudet kulut voitaisiin kattaa ja korkeakouluille jäisi lisäksi jotain käteen.
Aalto-yliopisto on kokeilussa mukana suuremmalla panostuksella kuin muut korkeakoulut: kymmenellä englanninkielisellä maisteriohjelmalla, joissa peritään 8 000 euron suuruisia lukuvuosimaksuja. Maksuja kompensoidaan stipendeillä. Koska Aalto-yliopistossa on paljon englanninkielisiä maisteriohjelmia sekä EU- ja Eta-maiden ulkopuolelta saapuneita opiskelijoita, se onkin erinomainen koekenttä.
Panostuksesta huolimatta vain yksi Aallon opiskelija maksoi ensimmäisenä vuonna koko lukuvuosimaksun. Muut ovat opiskelleet stipendien turvin. Maksavia opiskelijoita otettiin toki sisään enemmän, mutta jäätyään ilman stipendiä moni perui paikkansa. Koko maassa oli ensimmäisenä kokeiluvuonna vain kaksitoista opiskelijaa, jotka maksoivat lukukausimaksunsa kokonaan itse.
Maksukokeilu on jäänyt kaiken kaikkiaan paljon pienemmäksi kuin opetus- ja kulttuuriministeriö oli suunnitellut. Suurin osa korkeakouluista ei lähtenyt alun perinkään mukaan kokeiluun. Toiset taas ovat osallistuneet vain muutamalla ohjelmalla, joista monissa on ylipäätään vähän opiskelijoita, saati Euroopan ulkopuolelta tulleita.
Muiden maiden kokemusten perusteella ei ole ratkaisevaa, onko tarjolla maksuttomiakin ohjelmia. Ruotsissa vastaavat maksut otettiin käyttöön vuonna 2011 ilman kokeiluja kaikkien korkeakoulujen kaikissa ohjelmissa. EU- ja Eta-maiden ulkopuolelta tulevien kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden määrä romahti 79 prosenttia ja elpyi tänä vuonna vain hieman. Myös Ruotsissa maksuttomuus oli ollut yksi ulkomaalaisten opiskelijoiden keskeisistä syistä kohdemaan valintaan.
Lukukausimaksuja periville korkeakouluille ympäri maailmaa on tyypillistä, että hallintoon, stipendeihin, mainontaan ja oheispalveluihin joudutaan käyttämään huomattavia summia. Maksuilla ei pystytä kattamaan edes näitä uusia kuluja, puhumattakaan opetuksen peruskustannuksista.
Maksuilla ovat onnistuneet tekemään voittoa ainoastaan huippuyliopistot, jotka perivät kymmenientuhansien eurojen lukukausimaksuja.
Onko ulkomaalaisten opiskelijoiden kaikkoamisesta sitten haittaa? Asiaa kannattaa pohtia ainakin huoltosuhteen heikkenemisen vuoksi.
Muutaman tuhannen euron lukukausimaksuilla on sekä kansantaloudessa että korkeakoulujen satojen miljoonien budjeteissa häviävän pieni merkitys. Paljon suurempi merkitys on niillä opiskelijoilla, jotka jäävät Suomeen työskentelemään ja maksamaan veroja. He hankkivat koulutuksensa lapsesta alempaan korkeakoulututkintoon asti ulkomailta ja tuottavat Suomen julkiselle sektorille kustannuksia vain kahden vuoden maisteriopinnoilla.
Sikäli kuin maksuton koulutus edistää kansainvälisten opiskelijoiden saantia maahan, se on varsin hyvätuottoinen investointi. Suomalaisen korkeakoulutus tuottaa verotuloina keskimäärin 70 000 euroa. Ulkomaalaisista vastaavaa laskelmaa ei ole tehty, mutta tiedossa on, että selvä enemmistö haluaisi jäädä Suomeen työskentelemään. Tilastokeskuksen mukaan 49 prosenttia valmistuneista työllistyykin Suomessa.
Helpoimmat voitot kerättäisiin panostamalla siihen, että mahdollisimman moni löytäisi paikkansa suomalaisilla työmarkkinoilla. Kotimaisten kielten opiskelumahdollisuuksia kannattaisi lisätä, ja tutkintoihin voisi lisätä työelämään integroivia harjoitteluja.
Nekin opiskelijat, jotka palaavat kotimaahansa, päätyvät usein käymään kauppaa Suomen kanssa, investoimaan Suomeen tai auttamaan suomalaisten yritysten laajentumisessa maailmalle. Osasta tulee jatko-opiskelijoita, tutkijoita ja professoreita, jotka vahvistavat yhteyksiä kansainvälisiin korkeakouluihin riippumatta siitä, missä maassa he jatkavat uraansa.
Myös suomalaisille opiskelijoille on tärkeää opiskella monipuolisessa ympäristössä, jossa he voivat kehittää kansainvälisessä työelämässä välttämättömiä taitoja. Opiskelu kansainvälisessä ympäristössä on tehokkaimpia tapoja kehittää monia sellaisia ajattelun puolia, jotka ovat korkeakoulutuksen keskeisimpiä tavoitteita mutta joiden opettaminen perinteisillä opetusmenetelmillä on erittäin vaativaa. Tällaisia ovat esimerkiksi kyky tarkastella asioita eri näkökulmista, haastaa totuttuja ajattelutapoja ja sopeutua toimintaympäristön muutoksiin.
Tutkimukset osoittavat yksiselitteisesti, että maksuttomuus on ulkomaalaisten opiskelijoiden tärkeimpiä syitä hakeutua Suomeen korkeakoulutukseen. Maassamme puhutaan harvinaista kieltä, elinkustannukset ovat suuret, ja monien korkeakoulujemme sijoitukset kansainvälisissä vertailuissa ovat vaatimattomia. Kansainvälisiä opiskelijoita on siis houkuteltava jollain muulla.
Säilyttämällä erinomaisen hinta–laatu-suhteen verrattuna muihin maihin voimme tulevaisuudessakin hyötyä osaavan kansainvälisen työvoiman tuomista veroeuroista, verkostoista ja elinvoimasta työmarkkinoillamme.
Kirjoittaja on Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan kansainvälisten asioiden asiantuntija.
Helsingin Sanomat hankki näköjään asiaa kommentoimaan puolueettomimman mahdollisen tahon. Ylioppilaskuntien näkemys jo ennen kokeilun alkua ei kai jäänyt kenellekään epäselväksi. Eikö sitäpaitsi Lappeenrannasta ollut täysin päinvastaisia kokemuksia, eli lukukausimaksujen myötä EU:n ulkopuolelta tuli vähemmän, mutta laadukkaampia opiskelijoita? Jos maksut eivät riitä kompensoimaan byrokratian kuluja, byrokratiaa on kevennettävä tai maksuja nostettava. EU/ETA maiden ulkopuolelta tulleiden opiskelijoiden tuoman Kansantaloudellisen hyödyn uskon sitten kun joku osoittaa sen kylmillä luvuilla. Opiskelu on ollut Suomen korkeakouluissa ilmaista jo niin kauan, että luulisi asiasta löytyvän aineistoa, jos intressejä tutkia vaan löytyy.
Absurdi oletus, että täällä opiskelevat ulkomaalaiset jäisivät automaattisesti tänne töihin.
Quote from: Histon on 15.11.2012, 14:04:48
Lukukausimaksu ei tuo Suomeen rahavirtaa...
Tosta etiäpäin oli kirjoitus melkoista pumpulista höttöä.
Ulkolaisten opiskelijoiden ottamisesta ja opiskelijavaihdosta hyötyy lähes yksinomaan ulkolainen opiskelija tai vaihdossa kävijä, ei Suomen kansantalous tai tavallinen suomalainen tutkinto-opiskelija. Vaihtoa kannattaa tukea, jos se on oikeasti vastavuoroista ei muuten.
Laskelmat joiden perusteella ulkolaisen kouluttaminen tulee edullisemmaksi ulkomailla saadun peruskoulutuksen ja vietetyn lapsuuden varjolla ovat jokseenkin silkkaa kukkua, jollei jokaista ulkolaista kohden matkusteta ajassa taaksepäin ja abortoida muuten syntyvän suomalaisen lapsen sikiötä, jonka lapsen ulkolainen siis korvaa kunhan korkeakouluihin tai yliopistoihin löytyy Suomesta opiskelijoita, joilla on edellytykset tutkintovaatimusten täyttämiseen.
Tuon mukaan on toivottavaa saada Suomeen viisinkertainen määrä (vrt. Ruotsi) ulkomaalaisia opiskelijoita maksuttomiin koulutusohjelmiin ihan vain siinä toivossa, että osa jäisi Suomeen ja maksaisi satsauksen veroina takaisin myös niiden toisten puolesta. En oikein voi uskoa ulkomaalaisten maksuttoman korkeakouluopetuksen parantavan Suomen taloudellista huoltosuhdetta, en ilman laskelmia. Mikäli noin todella on, niin ulkomaalaisten kouluttamisen sijaan olisi tietysti kannattavampaa keskittyä houkuttelemaan jo koulutettuja ulkomaalaisia Suomeen töihin, kannustimena vastaavasti vaikkapa muutaman vuoden tuloveron puolitus.
Lukukausimaksujen lyttäys parin vuoden suppean kokeilun perusteella vaikuttaa tarkoitushakuiselta. Totta kai tällaisessa kokeilussa kuluu suhteettoman paljon rahaa byrokratiaan. Totta kai tuotto on vähäinen, kun rahat jaetaan takaisin stipendeinä. Totta kai opiskelijat karttavat maksullisia ohjelmia, kun tarjolla on maksuttomiakin.
Hanna Sauli ei esittänyt ainuttakaan esimerkkiä maasta, jonka olisi osoitettu hyötyneen ulkomaalaisille tarjotusta ilmaisesta korkeakoulutuksesta. Se tuskin oli vahinko.
Ilmaista opetusta ulkomaalaisille vain suomeksi. Sillä tavoin olisi edes jotenkin uskottavaa olettaa että tutkinnon jälkeenkin henkilö jäisi maahamme ja se opiskelupääoma jäisi meitä hyödyttämään.
Siis julkaistaanko tällaista propagandaa oikeasti valtakunnan johtavassa päivälehdessä? Kirjoittajan perusoletus näyttää olevan, että jokainen ulkomaalainen opiskelija, jolle annetaan Suomen veronmaksajien maksama koulutus, tuo Suomelle voittoa.
Ensinnäkin nämä Aalto-yliopiston omat 8000 euroa maksavat ohjelmat eivät ole onnistuneet tuottoamaan voittoa, koska Aalto-yliopiston on pitänyt rahoittaa nämä ulkkisten opinnot stipendeillä. Aalto-yliopistoon kuuluu kuitenkin kauppakorkeakoulu ja siellä voi mahdollisesti pitää majaa joku matematiikan taitoinen henkilö, joka voi laskea, että jos 10 opiskelijaa maksaa 8000 lukukausimaksun, 9 näistä rahoittaa yliopisto stipendillä ja lisäksi laitetaan x-määrä rahaa markkinointiin EU:n ulkopuolella, mennään nopeasti persneton puolelle, riippuen summasta x.
Sitten Hanna Sauli väkevästi todistaa, että:
QuoteTutkimukset osoittavat yksiselitteisesti, että maksuttomuus on ulkomaalaisten opiskelijoiden tärkeimpiä syitä hakeutua Suomeen korkeakoulutukseen.
Eli kyse on ihmisistä, jotka haluavat hyötyä Suomen veronmaksajien kustantamasta ilmaisesta opiskelusta. Suurimmalla osalla heistä ei siis ole mielenkiintoa tämän jälkeen jäädä Suomeen veronmaksajaksi.
Kaikkein parasta olisikin raakata pois tämä sakki lukukausimaksulla, joka voisi olla jotain 4000 paikkeilla. Tämä pudottaisi pois ilmaisen lounaan kalastajat, mutta tuskin karkoittaisi motivoituneempaa porukkaa.
Ihmettelen myös, miksi lukukausimaksu lisää kirjoittajan mukaan hirveästi hallintoa. Opiskelijalle vaan yliopiston tilinumero ja pankkisiirron tarkastamisen jälkeen opinto-oikeus.
Voidaanko jo puhua ihan opetusmafiasta? Ilmainen suomalaisten maksama opetus on laajennettu koskemaan koko maailman väestöä, lisäksi on venytetty ja vanutettu ammatillisista opinnoista valmistumista lisäämällä vuosi pari koulun pituutta, keksitään ammattitutkintoja työhön kuin työhön viimeisimpänä autonkuljettajien pakkokurssittaminen.
Quote from: nuiseva on 16.11.2012, 09:40:27
(naps)
Ihmettelen myös, miksi lukukausimaksu lisää kirjoittajan mukaan hirveästi hallintoa. Opiskelijalle vaan yliopiston tilinumero ja pankkisiirron tarkastamisen jälkeen opinto-oikeus.
Ei ainakaan jokavuotisen ylioppilaskunnan jäsenmaksun periminen tunnu aiheuttavan suuria ongelmia. Eiköhän siihen samaan prosessiin voi ujuttaa ulkomaalaisten opiskelijoiden lukukausimaksun perimisen.
Problem solved.
Ai niin, auttaisikohan muuten asiaan myös se että alennetaan 8000 euron lukukausimaksuja vaikka parilla tuhannella...Saattaisi muutama ulkomaan opiskelija (jotka peruivat tulonsa) muuttaa mieltään.
...mutta ehkä tukkisi olevaa rahareikää.
Jos nyt oikeasti halutaan se ulkomaalainen opiskelija jäämään tänne töihin opintojen jälkeen, niin keinojahan löytyisi.
Lukukausimaksu tulisi ottaa ulkomaalaisille käyttöön, mutta sen saisi vähentää verotuksessa esim. 5 vuoden aikana.
Näin opiskelu olisi ilmaista niille jotka haluavat Suomeen jäädä. Niille jotka tulevat pelkän tutkinnon vuoksi, opiskelu maksaisi.
Muutenkin ihmetyttää nuo valintakriteerit, tai niiden puute, ulkomaalaisille opiskelijoille. Edellisessä duunipaikassa kävi nepalilainen nuori mies "siivoamassa" päivittäin. Opiskeli kuulemma jossain ammattikorkeassa tradenomksi tjsp.
Vaikea oli saada selvää mitä kaveri puhui, kun englannin kielen taito oli niin surkeaa. Ja tämä siis henkilöllä joka opiskelee englannin kielistä tutkintoa. :roll:
Paras esimerkki tästä oli, kun olin tutkimassa yhtä rikkinäistä läppäriä. Kaveri tuli viereen kysymään että, "do you have hard dick?" Hetken ihmettelyn jälkeen, päättelin että kaveri kyseli kovalevyn(=hard disk)perään...
Aiheesta täälläkin:
http://hommaforum.org/index.php/topic,76814.msg1150635.html#msg1150635
QuoteUlkomaalaisten koulutus valuu isolta osin hukkaan
27.10.2012 07:00
Christiana Tellen ja Angelika Tot opiskelevat sairaanhoitajaksi Metropolia ammattikorkeakoulun englanninkielisessä koulutusohjelmassa. Molemmat toivovat saavansa Suomesta alan töitä.
Pääkaupunkiseudun korkeakouluissa opiskelee tällä hetkellä yhteensä yli 7?000 kansainvälistä tutkinto-opiskelijaa, ja määrä on rajussa kasvussa. Heistä ei kuitenkaan näyttäisi olevan helpotusta työvoimapulaan.
Vain vajaa puolet Suomessa korkeakoulututkinnon suorittavista kansainvälisistä opiskelijoista työllistyy opintojen päätyttyä Suomeen. Tieto käy ilmi Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus Cimon selvityksestä.
–?Yksi suurimmista esteistä työllistymiselle on kielitaidon puute, sanoo Helsingin kaupungin maahanmuuttoasioiden johtaja Annika Forsander.
–?Kyllä meillä olisi käyttöä esimerkiksi valmistuville sairaanhoitajille, lastentarhanopettajille, luokanopettajille ja sosiaalityöntekijöille.
Harvat englanninkielisistä koulutusohjelmista valmistuvat ulkomaalaiset kuitenkaan osaavat riittävästi suomea, että heidät voisi rekrytoida suoraan.
[...]
Ilmainen koulutus Suomessa on ihmisoikeus :flowerhat:
QuoteNekin opiskelijat, jotka palaavat kotimaahansa, päätyvät usein käymään kauppaa Suomen kanssa, investoimaan Suomeen tai auttamaan suomalaisten yritysten laajentumisessa maailmalle.
Niitä esimerkkejä lienee turha odottaa? Tai todellisuuteen perustuvia laskelmia näiden opiskelijoiden hyödyistä Suomelle?
Eiku niin joo, sori. Tällä lailla ei sovi ihmisarvoa laskea ja mölliväitteitä kyseenalaistaa. Ulkomaiset opiskelijat tuovat läjäpäin rahaa Suomeen, aamen ja piste.
Sinänsä, mikäli on IHAN PAKKO, antaa näitä ilmaisia opiskelupaikkoja, niin miksei voitaisi varmistaa, että näillä tänne tulevilla jonttereilla olisi edes alkeellisimmat edellytykset päästä opinnoistaa kunnialla läpi - siis niin, ettei kursseilta jatkuvasti lasketa läpi alimmalla arvosanalla tai hyväksyttynä, vaikka kyseessä olisi arvosteltava kurssi.
Ei voida kuitenkaan olettaa, että yliopistotason opettajat, jotka päätyökseen tekevät useimmiten tutkimusta, voisivat käyttää usein hyvinkin olemattomia opetustaitojaan alkeiden opettamiseen kädestä pitäen - tai sitten joutuvat turvautumaan turvahenkilöstöön itsemurha, tappo tai muitten erilaisten opetussuoritusta kannustavien toimenpiteiden johdosta.
>:(
Jahas...
Kirjoittaja unohti mainita että stipendit ovat sekä menestys että tarveharkintaisia. Jos kaikilla tulijoilla on tarve, niin jäljelle jää menestysharkinta. Käytännössä stipendi muodostaa toisen valintakriteerin, joka seuloo heikot tulijat.
Käytännössä aalto yliopistossa opiskelee huomattavasti laadukkaampia ulko-eta opiskelijoita kuin pari vuotta sitten.
Nyt vielä maksut pakollisiksi myös amk:hin.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Jos kohtuullisella lukukausimaksulla saadaan maahan vain ne motivoituneimmat yksilöt ulkomailta opiskelemaan samalla saadaan pienennettyä menoja valtavasti.
On virhe kuvitella että "ei kukaan" tulisi suomeen opiskelemaan jos joutuvat maksamaan lukukausimaksun ja kustantamaan oman elämisensä. Suomella on vielä vetovoimatekijöitä jotka aidosti kiinnostavat ulkomaalaisia.
Mikä on muuten ideana tarjota ilmainen opetus englanninkielellä? Onko olemassa statistiikkaa mikä osuus opiskelijoista on jäänyt maahan valmistuttuaan ja päässyt oman alansa töihin Suomessa? Ennenkuin toisin todistetaan, väitän prosentin olevan kohtuullisen pieni, eli opiskelijoista ilmaisen koulutuksen saaneista majoriteetti palaa kotimaahansa tai opiskelupaikan saanut siirtyy sosiaaliturvan piiriin ja hankkii oleskeluluvan ilman opintojen valmistumista.
Jos ilmaista opetusta tarjotaan vapaasti kaikille, sen tulisi vähintään olla suomenkielistä, jolloin voidaan kuvitella että motivaatiota täytyy olla jo lähtökohtaisesti koska opiskelija joutuu omaksumaan kielen oppiakseen. Näin voidaan myös kuvitella että ko opiskelija päätyy jollain tavalla hyödyttämään Suomea.
Quote from: Wilho on 15.11.2012, 14:22:35
Absurdi oletus, että täällä opiskelevat ulkomaalaiset jäisivät automaattisesti tänne töihin.
Yleensäkin hullun erottaa terveestä sillä perusteella että toisen olettamukset ovat absurdeja. Koko kirjoitus osoittaa kipeästi miten oikeista faktoista voi tehdä 180 astetta väärät johtopäätökset.
Tunnustan että lopetan lukemisen aina money shottiin. Nyt se oli "huoltosuhde."
"vain KAHDEN VUODEN maisteriopinnot..." - My ass! :D Kyllä monet notkuvat lähes elinikäisissä opiskeluprojekteissa, jos vähän liioitellaan. Omien havaintojen ja Emmanuel Enehien perusteella. Suomi on rikas maa.
Kotoperäisiä elämäntapaopisjelijoita on jo ihan riittävästi.