QuoteKuusi EU-maata haluaa rajoittaa balkanilaisten liikkumista
Romanien virta EU:hun sai maat vaatimaan viisumivapauden poistamista väliaikaisesti.
--------------------------------------------------------------------------------
Virve KähkönenHS
Luxemburg. Ruotsi ja Saksa haluavat kiirehtiä lakimuutosta, jolla Länsi-Balkanin mailta voitaisiin väliaikaisesti evätä viisumivapaus.
Viisumeilla hillittäisiin sieltä tulevien turvapaikanhakijoiden virtaa, joka on maiden mukaan käynyt sietämättömäksi.
Esimerkiksi Ruotsiin on tullut 15 000 perusteetonta turvapaikkahakemusta sen jälkeen, kun Länsi-Balkanin maille myönnettiin viisumivapaus.
Balkanilaisten jättämät hakemukset ovat jumittaneet hakemusten käsittelyn.
"Tästä kärsivät esimerkiksi Syyriasta tulevat ihmiset, jotka yrittävät paeta maapallon ehkä verisintä konfliktia, koska heidän hakemuksiaan ei voida käsitellä tarpeeksi nopeasti", Ruotsin maahanmuuttoministeri Tobias Billström perusteli ennen EU:n sisäministereiden kokousta Luxemburgissa torstaina.
Serbian, Montenegron ja Makedonian kansalaiset saivat oikeuden matkustaa Eurooppaan viisumitta vuonna 2009, Albania sekä Bosnia ja Hertsegovina vuotta myöhemmin.
"Yhdessä vaiheessa, vuonna 2010, Serbia oli kärjessä turvapaikkahakemuksissa, ohi Somalian ja Afganistanin", Billström kertoi.
Myös Saksan valtiosihteeri Ole Schröder piti kohtuuttomana sitä, että serbialaisilta tulee enemmän hakemuksia kuin afganistanilaisilta.
Kokouksessa ministerit keskustelivat ongelmasta. Viime viikolla kuusi turvapaikanhakijoiden määrästä huolestunutta maata lähetti EU-komissiolle kirjeen, jossa ne kiirehtivät asian hoitamista.
Suomi ei ollut mukana, koska Suomelle hakijoista ei ole muodostunut ongelmaa.
Kokouksen jälkeen Ruotsin ja Saksan asia sai komissiolta ymmärrystä. Sisäasioiden komissaari Cecilia Malmström kehotti Länsi-Balkanin maita pyrkimään vähentämään turvapaikanhakijoiksi lähtevien määrää.
EU:n lainsäädäntöputkessa on parhaillaan esitys siitä, miten viisumit voitaisiin ottaa käyttöön. Ehdotuksen mukaan komissio voisi evätä jonkin maan kansalaisilta väliaikaisesti viisumivapauden.
Lakiesitys on kuitenkin jumissa EU:n sisäministereiden ja parlamentin kiistan takia.
Suuri osa Länsi-Balkanilta tulevista turvapaikanhakijoista on romaneja, joiden hakemukset yleensä hylätään.
"Meidän täytyy puhua siitä, miten parannamme vähemmistöjen asemaa noissa maissa", Billström sanoi.
Toisen näkökulman mukaan EU:n jäsenmaiden pitäisi vain nopeuttaa hakemusten käsittelyä. Esimerkiksi Saksassa hakemusten ja valitusten käsittely voi venyä yli puoleen vuoteen. Sinä aikana turvapaikanhakijat saavat katon päänsä päälle, ruokaa ja taskurahaa.
http://www.hs.fi/digilehti/#26102012/ulkomaat/Kuusi+EU-maata+haluaa+rajoittaa+balkanilaisten+liikkumista/a1351137779222
QuoteBulgaria, Romania ja turvapaikanhakijat odottavat riitaisan EU:n rajapäätöksiä
--------------------------------------------------------------------------------
Virve KähkönenHS
Kaksikko vartoo vapaita rajoja
Romanian ja Bulgarian liittyminen vapaan liikkuvuuden Schengen-alueeseen on siirtynyt hamaan tulevaisuuteen.
Hollanti ja Suomi torppasivat Schengen-alueen laajentamisen vuosi sitten syyskuussa, koska niiden mielestä Romania ja Bulgaria eivät ole paneutuneet riittävästi korruption ja järjestäytyneen rikollisuuden kitkemiseen.
Nyt myös muut maat, kuten Saksa ja Belgia, ovat hillinneet kiirettä maiden liittymisessä. Uudeksi huoleksi on noussut Romanian poliittinen kriisi, jonka takia komissio on joutunut jatkamaan maan erityisseurantaa.
EU-komission on määrä mennä Romaniaan joulukuussa tarkastuskäynnille. Ministerien päätös rajatarkastusten lopettamisesta voinee tulla aikaisintaan ensi vuoden maaliskuussa.
Rajatarkastukset on tarkoitus poistaa vaiheittain niin, että ensin ne lopetetaan satamissa ja lentokentillä ja vasta myöhemmin maarajoilla.
Ministerit ja mepit nokikkain
EU-parlamentti ja jäsenmaiden sisäministerit ovat ajautuneet konfliktiin oikeudellisesta asiasta, joka liittyy Schengen-alueen arviointijärjestelmään.
Ministerit tekivät alkukesästä asiassa päätöksen, joka parlamentin mielestä tarkoitti meppien syrjäyttämistä päätöksenteossa. Kostoksi mepit jäädyttivät yhteistyön sisäministereiden kanssa.
Tämä tarkoitti sitä, etteivät sisäasioihin ja Euroopan turvallisuuteen liittyvät lakihankkeet etene EU:ssa. Jäädytettynä on myös lakiesitys, jolla unioniin yritetään luoda uudet säännöt poikkeustapauksissa käyttöön otettaville rajatarkastuksille, joita Schengen-maiden välillä ei tavallisesti ole. Tätä nykyä jäsenmaat voivat ottaa tarkastukset käyttöön 30 päiväksi.
Lakialoitteiden käsittely on nyt käynnistynyt uudelleen parlamentissa kaikessa hiljaisuudessa. Niitä ei kuitenkaan viedä parlamentin äänestykseen ennen kuin Schengen-riita on ratkaistu. Puheenjohtajamaa Kyproksen on tarkoitus antaa asiassa kompromissiesitys marraskuussa.
Yhteinen turvapaikkajärjestelmä
Turvapaikanhakijat eivät jakaudu tasaisesti kaikkien EU-maiden kesken, vaan kymmenen jäsenvaltiota ottaa vastaan yli 90 prosenttia kaikista hakijoista. EU:n tavoitteena kuitenkin on, että turvapaikanhakijoita kohdeltaisiin samalla tavalla kaikissa jäsenmaissa.
Yhteisten sääntöjen luominen on vauhdissa. Tavoite on, että suunnitelma saadaan valmiiksi ja hyväksyttyä tämän vuoden loppuun mennessä. Jos tässä ei onnistuta, hankkeen pelätään lässähtävän.
http://www.hs.fi/digilehti/#26102012/ulkomaat/Bulgaria+Romania+ja+turvapaikanhakijat+odottavat+riitaisan+EUn+rajap%C3%A4%C3%A4t%C3%B6ksi%C3%A4/a1351138210255
boldaus oma
Herranen aika, onko RUOTSI saamassa rikkaudesta tarpeekseen?! Onneksi Suomi ei sentään ole eväämässä viisumivapautta, ettei maine mene.
Mitäs rasismia tämä nyt taas on?! Kaikki yhteen ääneen: Maahanmuutto on rikkaus ja voimavara.
Ruotsi vain paikkailee itse puhkomaansa rengasta. On se kumma kun ei tajuta syntyjä syviä. Onko aina pakko mennä ikävien kokemuksien kautta totuuteen? Eikö viisas ihminen, homo sapiens, syntynyt juuri oppimalla toisten ja itsensä kokemuksista?
Quote from: Jouko on 26.10.2012, 12:33:39
On se kumma kun ei tajuta syntyjä syviä. Onko aina pakko mennä ikävien kokemuksien kautta totuuteen?
Tuota olen itsekin miettinyt kerran jos toisenkin. Miksi Suomessakin ongelmat päästetään ensin aina syntymään ja sitten vasta aletaan vuotavan veneen paikkaaminen? ???
Samaan aikaan Brysselissä:
QuoteLuxembourg, 25 October 2012
14556/12
PRESSE 415
Reception conditions for asylum seekers:
Better and more harmonised living standards and more
effective rules for fighting abuse
The Council adopted today a political agreement on the directive laying down standards
for the reception of asylum seekers (recast) (14112/1/12). This political agreement fully
reflects the result of negotiations with the European Parliament. Once formally adopted,
member states will need to transpose the new provisions into national law within two
years. Denmark, Ireland and the United Kingdom are not bound by the directive.
The amended receptions conditions directive will provide better and more harmonised
standards of living to applicants for international protection throughout the European
Union, irrespective in which member state the application has been made. Particularly
important are the new rules concerning detention and the better standards for vulnerable
persons including (unaccompanied) minors. Member states that wish to do so can provide
for more favourable rules.
The new EU rules take also better into account the different national legal systems, avoid
unnecessary administrative and financial burden and enable member states to fight abuse
of their asylum systems more effectively.
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/jha/133193.pdf
Quote from: nitkunatku on 26.10.2012, 12:38:03
Quote from: Jouko on 26.10.2012, 12:33:39
On se kumma kun ei tajuta syntyjä syviä. Onko aina pakko mennä ikävien kokemuksien kautta totuuteen?
Tuota olen itsekin miettinyt kerran jos toisenkin. Miksi Suomessakin ongelmat päästetään ensin aina syntymään ja sitten vasta aletaan vuotavan veneen paikkaaminen? ???
Saadaan palkattua lisää virkamiehiä tahallaan luotuja ongelmia hallitsemaan?
Yhdenmukainen kohtelu olisi ehkä vain Suomelle. Ei tänne kukaan tule, jos paremmassa ilmastossa saa saman kohtelun ja samat etuudet.
Direktiivi myöntää poikkeuksen Tanskalle, Irlannille ja UK:lle. Mitä oikein on tapahtunut ja miten Suomen edustajat ovat toimineet?
Nyt penkovat djournalistit asialle.
QuoteSuomi ei ollut mukana, koska Suomelle hakijoista ei ole muodostunut ongelmaa.
Ei ole muodostunut ongelmaa, koska jokainen oveen kolkuttava moniosaaja kutsutaan iloiten sisään. Haaveena lienee olla ainoa maa, joka ei vaadi viisumia kyseisistä maista tulevilta. Näin saadaan tehokkaasti torjuttua huutavaa työvoimapulaa sekä parannettua huoltosuhdetta.
suomeen rantautuvat "maahantulijat" eivät ole rikollisia. suomeen tulee vain hyviä ihmisiä :flowerhat:
Kun maat, jotka ovat havainneet muutto-ongelmia saavat erivapauksia, muutto-ongelmat muuttavat maihin, jotka eivät ole havainneet muutto-ongelmia.
Kenelläkään minkään Balkanin maan kansalaisella ei ole mitään todellista syytä hakea turvapaikkaa.
Perustelujen ja perusteiden on syynääminen paikallaan, mutta aikaavievää ja yhdentekevää puuhastelua.
Erittäin ymmärrettävä halu/toive/pyyntö/vaatimus EU-mailta.
Viisumivapaus on lopetettava välittömästi ja jo maahantulleet ja maassaoleskelevatkin (oleskeluluvan kanssa) on pistettävä erityistarkastukseen mitä pikimiten.
Rangaistusten pienimmintäkin vääryyksistä, väärinkäytöksistä ja -käyttäytymisistä tulee olla mitä ankarimmat, eli heti DNA talteen ja maasta pois.
Paitsi joo, ja hehheh, ihan niinku jotai oikeesti joskus joo...
Quote from: Maastamuuttaja on 26.10.2012, 15:56:23
Direktiivi myöntää poikkeuksen Tanskalle, Irlannille ja UK:lle. Mitä oikein on tapahtunut ja miten Suomen edustajat ovat toimineet?
Nyt penkovat djournalistit asialle.
Tanskan johto katsoo asiota oman kansansa kannalta mutta hei, siellähän on vallassa "Perustanskalaiset". Varmasti on ainoa syy siihen politiikkaan.
Liitytään kaikki tänne:
http://www.rauhanpuolustajat.fi/RaPu-lehti/lehdet/2006/406/rajat_auki.html
Samalla piikki auki kaikkiin maihin ja oman sossun asiakkaille. Lopetetaan työnteko ja kasvatetaan rastatukka. Mitä muuta oikea ihminen tarvitsee? Sähkö tulee töpselistä ja raha "seinästä". Kaikkea riittää kaikille jos halutaan :facepalm: Vai mitä nykyinen hallitus?
Populism in Brussels? How to solve the Balkan asylum crisis (http://euobserver.com/opinion/117978)
Quote--
Why are Serbian and Macedonian citizens, who are not persecuted in their countries, applying for asylum in Germany despite the clear sign that they have little chance of getting asylum? The explanation is obvious. In July 2012, the German Constitutional Court ruled that the benefits for all asylum seekers in Germany must be increased.
Usually, asylum seekers in Germany are accommodated in collective centres and receive food and clothes in kind. In the past a family of four also received a stipend of €120 a month.
The July ruling has increased that stipend to at least €420 a month. If the family has to purchase its food and clothing itself, it will now receive more than €1,100 a month. This is many times the average monthly income in Serbia and Macedonia. In Germany, the basic asylum procedure for Balkan nationals takes at least two-and-a-half months. Then a rejected asylum seeker appeals, which means he or she can stay on average another five months.
--
If the solution is obvious, it is also in the hands of concerned EU member states. Instead of advocating such solutions, however, which are in line with EU legislation and the UN Refugee Convention, the European Commission has put the blame on the governments of the Western Balkans.
--
The writers founded and run the European Stability Initiative, a think-tank that has closely followed the visa liberalisation process for the Western Balkans. www.whitelistproject.eu
Quote from: skrabb on 26.10.2012, 12:13:23
Yhteinen turvapaikkajärjestelmä
Turvapaikanhakijat eivät jakaudu tasaisesti kaikkien EU-maiden kesken, vaan kymmenen jäsenvaltiota ottaa vastaan yli 90 prosenttia kaikista hakijoista. EU:n tavoitteena kuitenkin on, että turvapaikanhakijoita kohdeltaisiin samalla tavalla kaikissa jäsenmaissa.
Epäonnistunut koplaus, ja itse asiassa suoraan komissaari Malmströmin suusta. Nykyään Suomesta hakee turvapaikkaa noin 3000 henkeä vuodessa ja Ruotsista 40 000. Eroa ei voi tasoittaa maiden käytännöt yhtenäistämällä, koska maiden turvapaikkapolitiikka on jo nyt muuhun Eurooppaan verraten suunnilleen samalla tasolla, Euroopan löysintä.
Turvapaikanhakijoiden kohtelua voidaan kyllä yhtenäistää EU-alueella tiettyyn rajaan saakka, mutta edelleen jotkut maat pysyisivät huomattavasti suositumpina kuin toiset, koska maat eroavat niin paljon toisistaan esimerkiksi sosiaaliturvan ja harmaan talouden mahdollisuuksien osalta. Kohdemaan valintaan vaikuttaa erityisesti olemassaolevien maahanmuuttajayhteisöjen koko ja laatu. Turvapaikkamaahanmuutto ruokkii ja ohjaa itseään, kuten esimerkiksi juuri Suomea ja Ruotsia tarkastelemalla voidaan nähdä.
EU:n laajuisesta palvelutason nostamisesta ja oleskeluluvan saannin helpottamisesta seuraisi tulijamäärän yleinen kasvu, mikä puolestaan johtaisi suosittujen maiden vastaanottojärjestelmien tukehtuessa (kuten juuri nyt tapahtuu Ruotsissa) entistä ponnekkaampiin vaatimuksiin maiden välisten erojen tasaamisesta EU-tasolla. Tämä tarkoittaisi ennen pitkää tavalla tai toisella toteutettuja turvapaikanhakijoiden siirtoja maasta toiseen. Tätä ei nykylinjalla (CEAS) voi väistää, vaikka ministeri Räsänen antaa ymmärtää Suomen sekä syövän kakun että laihtuvan siitä nautiskellessa.
QuoteDirektiivi myöntää poikkeuksen Tanskalle, Irlannille ja UK:lle.
Mitenkäs se Tanskan " kansainvälinen maine" niinku silleen?
Ottakaas nyt huomioon, että Turkkia puuhataan EU:hun (ollut hiukka hiljasta sillä taholla) ja Venäjvlle viisumivapautta.
Itse asiassa kannatan tällä hetkellä molempia, tukahtuu hyysäys omaan mahdottomuuteensa kertaheitolla.
Menköön brittien riesaksi: http://hommaforum.org/index.php/topic,76864.0.html
He ja heidän imperialisminsa on monen tämän maapallon ahdistuksen taustalla. >:(
Quote from: Roope on 29.10.2012, 18:14:01
Quote from: skrabb on 26.10.2012, 12:13:23
Yhteinen turvapaikkajärjestelmä
Turvapaikanhakijat eivät jakaudu tasaisesti kaikkien EU-maiden kesken, vaan kymmenen jäsenvaltiota ottaa vastaan yli 90 prosenttia kaikista hakijoista. EU:n tavoitteena kuitenkin on, että turvapaikanhakijoita kohdeltaisiin samalla tavalla kaikissa jäsenmaissa.
Epäonnistunut koplaus, ja itse asiassa suoraan komissaari Malmströmin suusta. Nykyään Suomesta hakee turvapaikkaa noin 3000 henkeä vuodessa ja Ruotsista 40 000. Eroa ei voi tasoittaa maiden käytännöt yhtenäistämällä, koska maiden turvapaikkapolitiikka on jo nyt muuhun Eurooppaan verraten suunnilleen samalla tasolla, Euroopan löysintä.
Turvapaikanhakijoiden kohtelua voidaan kyllä yhtenäistää EU-alueella tiettyyn rajaan saakka, mutta edelleen jotkut maat pysyisivät huomattavasti suositumpina kuin toiset, koska maat eroavat niin paljon toisistaan esimerkiksi sosiaaliturvan ja harmaan talouden mahdollisuuksien osalta. Kohdemaan valintaan vaikuttaa erityisesti olemassaolevien maahanmuuttajayhteisöjen koko ja laatu. Turvapaikkamaahanmuutto ruokkii ja ohjaa itseään, kuten esimerkiksi juuri Suomea ja Ruotsia tarkastelemalla voidaan nähdä.
EU:n laajuisesta palvelutason nostamisesta ja oleskeluluvan saannin helpottamisesta seuraisi tulijamäärän yleinen kasvu, mikä puolestaan johtaisi suosittujen maiden vastaanottojärjestelmien tukehtuessa (kuten juuri nyt tapahtuu Ruotsissa) entistä ponnekkaampiin vaatimuksiin maiden välisten erojen tasaamisesta EU-tasolla. Tämä tarkoittaisi ennen pitkää tavalla tai toisella toteutettuja turvapaikanhakijoiden siirtoja maasta toiseen. Tätä ei nykylinjalla (CEAS) voi väistää, vaikka ministeri Räsänen antaa ymmärtää Suomen sekä syövän kakun että laihtuvan siitä nautiskellessa.
Mulle kävisi oikein hyvin että kaikissa EU-maissa mentäisiin saman kaavan mukaan ja ennen kaikkea etuuksien osalta, esim. turvapaikan hakija saa saman rahan ja saman tasoisen majoituksen joka maassa ja ilman poikkeuksia muutoin tästä luodaan taas kerran uusi kuppausmenetelmä Suomelle ja miksei muutamalle muullekin maalle.
Jos tämä ei käy niin puolestani saavat eu-idealistit pyyhkiä persettään näillä visioillaan.
Quote from: CaptainNuiva on 29.10.2012, 19:55:01
Mulle kävisi oikein hyvin että kaikissa EU-maissa mentäisiin saman kaavan mukaan ja ennen kaikkea etuuksien osalta, esim. turvapaikan hakija saa saman rahan ja saman tasoisen majoituksen joka maassa ja ilman poikkeuksia muutoin tästä luodaan taas kerran uusi kuppausmenetelmä Suomelle ja miksei muutamalle muullekin maalle.
Tämähän ei onnistu, koska esimerkiksi toimeentuloturva ja muut vastaavat käytännöt poikkeavat niin rajusti EU-maasta toiseen. Ei jokin Kreikka, Italia tai Espanja tule ikinä uhraamaan 90 000 euroa vuodessa yhden alaikäiseksi ilmoittautuneen turvapaikanhakijan hoivaamiseen ryhmäkodissa, kuten Suomi nykyään tekee. Jos taas määritellään, että turvapaikanhakijat ovat kaikkialla EU-alueella oikeutettuja samoihin palveluihin kuin maan kansalaisetkin, niin eihän niitä käytäntöjä sitten oikeasti yhtenäistettäisikään, vaan pohjoiseen suuntautuva turvapaikkashoppailu olisi edelleen kannattavaa.
QuoteJos tämä ei käy niin puolestani saavat eu-idealistit pyyhkiä persettään näillä visioillaan.
Niinpä. Siksi sisäministeri Päivi Räsänen pitäisi jotenkin pakottaa selittämään, mitä Suomi oikein tavoittelee ajamalla nimenomaan
EU:n yhteistä turvapaikkajärjestelmää, kun kaikki olennainen hyöty
käytäntöjen yhtenäistämisestä voidaan saavuttaa jo yhteisten turvapaikkadirektiivien kautta. Vastaus kansanedustaja Maria Lohelan esittämään kirjalliseen kysymykseen ei tähän vastannut. Itse en keksi muita syitä EU:n oman turvapaikkakeskushallinnon perustamiseen ja kasvattamiseen kuin turvapaikkapoliittisen päätösvallan siirtämisen pois jäsenmailta, hakemusten käsittelyn keskittämisen ja turvapaikanhakijoiden siirtelyn maasta toiseen. Kyseiset teemat kun ovat toistuneet jo kauan EU:n turvapaikkapolitiikan "solidaarisuutta ja taakanjakoa" korostavissa linjanvedoissa, vaikka varsinaisia jäsenmaita sitovia päätöksiä ei vielä ole saatu aikaan.
Täytyy muistaa, että tällainen muutos, ettei maahanmuuttopolitiikkaan voisi enää vaikuttaa kuin EU-tasolla, on sisäpoliittisesti kaikkien muiden puolueiden kuin perussuomalaisten intresseissä. Suomen intressit maahanmuuttopolitiikassa taas eroavat ratkaisevasti monien muiden EU-maiden intresseistä. Suomi joutuisi yhteisen turvapaikkajärjestelmän maksajaksi, tavalla tai toisella.
Quote from: Roope on 29.10.2012, 22:25:03
Quote from: CaptainNuiva on 29.10.2012, 19:55:01
Mulle kävisi oikein hyvin että kaikissa EU-maissa mentäisiin saman kaavan mukaan ja ennen kaikkea etuuksien osalta, esim. turvapaikan hakija saa saman rahan ja saman tasoisen majoituksen joka maassa ja ilman poikkeuksia muutoin tästä luodaan taas kerran uusi kuppausmenetelmä Suomelle ja miksei muutamalle muullekin maalle.
Tämähän ei onnistu, koska esimerkiksi toimeentuloturva ja muut vastaavat käytännöt poikkeavat niin rajusti EU-maasta toiseen. Ei jokin Kreikka, Italia tai Espanja tule ikinä uhraamaan 90 000 euroa vuodessa yhden alaikäiseksi ilmoittautuneen turvapaikanhakijan hoivaamiseen ryhmäkodissa, kuten Suomi nykyään tekee. Jos taas määritellään, että turvapaikanhakijat ovat kaikkialla EU-alueella oikeutettuja samoihin palveluihin kuin maan kansalaisetkin, niin eihän niitä käytäntöjä sitten oikeasti yhtenäistettäisikään, vaan pohjoiseen suuntautuva turvapaikkashoppailu olisi edelleen kannattavaa.
QuoteJos tämä ei käy niin puolestani saavat eu-idealistit pyyhkiä persettään näillä visioillaan.
Niinpä. Siksi sisäministeri Päivi Räsänen pitäisi jotenkin pakottaa selittämään, mitä Suomi oikein tavoittelee ajamalla nimenomaan EU:n yhteistä turvapaikkajärjestelmää, kun kaikki olennainen hyöty käytäntöjen yhtenäistämisestä voidaan saavuttaa jo yhteisten turvapaikkadirektiivien kautta. Vastaus kansanedustaja Maria Lohelan esittämään kirjalliseen kysymykseen ei tähän vastannut. Itse en keksi muita syitä EU:n oman turvapaikkakeskushallinnon perustamiseen ja kasvattamiseen kuin turvapaikkapoliittisen päätösvallan siirtämisen pois jäsenmailta, hakemusten käsittelyn keskittämisen ja turvapaikanhakijoiden siirtelyn maasta toiseen. Kyseiset teemat kun ovat toistuneet jo kauan EU:n turvapaikkapolitiikan "solidaarisuutta ja taakanjakoa" korostavissa linjanvedoissa, vaikka varsinaisia jäsenmaita sitovia päätöksiä ei vielä ole saatu aikaan.
Täytyy muistaa, että tällainen muutos, ettei maahanmuuttopolitiikkaan voisi enää vaikuttaa kuin EU-tasolla, on sisäpoliittisesti kaikkien muiden puolueiden kuin perussuomalaisten intresseissä. Suomen intressit maahanmuuttopolitiikassa taas eroavat ratkaisevasti monien muiden EU-maiden intresseistä. Suomi joutuisi yhteisen turvapaikkajärjestelmän maksajaksi, tavalla tai toisella.
Isot/isot linjat on t
otuttaa köyhyyteen. YK:n jutut sieltä löytyy vuodelta 1992. Taisi alkaa Riosta.