QuoteYhteen niputetut
Esa Salminen ja Saeed Warsame kirjoittivat yhdessä romaanin. Se kertoo kolmesta ihan tavallisesta ihmisestä, jotka yrittävät pärjätä niissä olosuhteissa, joihin heidät heitetään.
...
Suomalaisuus kehittyy
Salmisen tehtävänä oli romaanin kasaaminen kirjaksi puhuttujen tarinoiden pohjalta, kaunokirjallisen ilmaisun hiominen, romaanin rakenteen terävöittäminen – sekä läpi työprosessin jatkokysymysten esittäminen Warsamelle, toisinaan hieman härnätenkin.
"Somalikysymykseen tiivistyy paljon Suomessa. Somalialaiset ovat ensimmäinen suuri pakolaisryhmä Afrikasta ja varmaan siksi tulleet näin isoksi yhteiskunnalliseksi ilmiöksi – ja myös syntipukiksi."
Salminen korostaa, että ainakin Helsingissä tuntuu, että osittain nimenomaan somalialaisten ansiosta suomalaisuus kehittyy: alkaa olla toisennäköisiä suomalaisia ja yhä uudenlaiset tavat olla suomalainen käyvät tavallisemmiksi. Monietnistä suomalaisuutta on ollut aina, mutta somalialaisten saapuminen 1990-luvun alussa ajoittui muutenkin Suomen kansainvälistymiseen ja kävi siksi symboliseksi ajankuvaksi.
Nykyisin Abu Dhabissa asuva Saeed Warsame pakeni Somalian Mogadishusta Suomeen turvapaikanhakijana ensimmäisten joukossa. Vuonna 1990 kaikki oli uutta, niin tulokkaille kuin vastaanottajamaillekin. Kaikki oli vielä hauskaa, eikä tarvinnut valehdella.
Valehtelun pakko
Juuri valehtelun pakko, maahanmuuttokonsultit ja se eri tavoin julma koneisto, joka koulii turvapaikanhakijoita muuttamaan menneisyytensä, nousee romaanissa yhdeksi keskeiseksi teemaksi: nuori mies valehtelee tulevansa Somaliasta, tyttö valehtelee tädin neuvojen mukaisesti olevansa sotaorpo, nainen jättää kertomatta saapumispaikkansa olleen alun perin Kreikka. Tuo valheellisessa todellisuudessa elämisen pakko on romaanin henkilöille ahdistavampaa kuin sota synnyinmaassa, huoli perheestä tai omasta selviytymisestä.
Saeed: "Jos sun nimi on Esa Salminen, niin sä ootkin Yuka Yussunen. Mistä ne voi tietää, kuka sä olet."
Esa: "Niin, sä et edes näytä sitä passia."
Saeed: "Ei, eii... (-) ei saa kertoa omaa nimeä. (-) Mohammedilla on vaan se ongelma, että kaikki koulutodistukset, ajokortti, kaikki, on vanhalla nimellä."
Salminen korostaa, että tietynlainen huiputtaminen on inhimillistä, ja kaikki ihmiset tekevät sitä silloin, kun haluavat antaa jonkinlaisen kuvan itsestään – turvapaikanhakijat eivät ole tästä irrallaan olevia pyhimyksiä.
"Heidän tilanteensa on erityinen, koska tarinat, jotka he kertovat viranomaisille vaikuttavat suoraan isoihin asioihin: saako turvapaikanhakija jäädä Eurooppaan, saako hän tuoda perheenjäsenet turvaan sodan keskeltä."
Joissain tapauksissa kulttuuriset piirteet, tabut ja häpeä saavat peittelemään tarinanpalasia. Salminen arvioi, että paineet kertoa mahdollisimman hyvä tarina ovat varmasti melkoiset.
"Jotakuinkin ymmärrän tarpeen, joka romaanin henkilöillä on peitellä osia taustoistaan ja ymmärrän ehkä jotain siitä, miten tärkeä oma perhe ja suku heille on. Toivon, että lukijallekin myös se puoli aukeaa."
Salminen korostaa, että kanssakirjailija Saeed Warsamelle valehtelun vyyhdin esiintuominen ja purkaminen oli alusta alkaen todella tärkeää. Warsame haluaa romaanilla sanoa somaliyhteisölle, että lopettakaa tuo, lakatkaa valehtelemasta.
...
"Vierastan suomalaista maahanmuuttokeskustelua, jossa pohditaan, sopivatko jotkut kulttuurit asumaan yhdessä. Se on outoa – ihmisethän ne asuvat yhdessä", Esa Salminen sanoo.
...
Mohammed, suomalainen -romaanin henkilöt yrittävät pärjätä niissä olosuhteissa, joihin heidät heitetään, yhä uudelleen ja uudelleen – Rovaniemen vastaanottokeskuksen jälkeen kuka eri puolilla Suomea, kuka palautettuna Afrikassa. Mutta yksi tosiasia piirtyy romaanissa kirkkaimmin: Suomeen tulevien turvapaikanhakijoiden kohtalot ovat täysin sattumanvaraisia eivätkä ainakaan oikeudenmukaisia.
Saeed: "Jokaikinen päivä kaikki sanoo, että no kohta saat oleskeluluvan ja kohta sun elämä paranee, oi että kun sä menet eteenpäin ja kohta saat oman asunnon ja meet Suomen kouluun ja blaa-blaa-blaa. ( - ) Mohammed ei enää halua nähdä heitä, kun ei hän voi kertakaikkiaan kuulla sitä, että sanotaan, että nyt sä et saa valittaa, sullahan on kaikki järjestyksessä."
...
Maailman Kuvalehti (http://www.maailmankuvalehti.fi/kulttuuri/11839)
Jaa, että oikein kanssakirjailija, joka ei kirjoita, mutta juttelee levottomia & laveita tarinoita. Hevonpaskaa, sanon minä.
Ehkä siinä kuitenkin yritetään sanoä, että somalien ansiosta Helsingin talous vajoaa.
Nyt on somalit nostettu oikein kunnolla jalustalle ;D Toki miksipä ei, ahkerien ja innovatiivisten somppujen exodus Eurooppaan on nostanut maanosamme aivan uusiin sfääreihin. Olisimme taatusti taantuneet takaisin pimeälle keskiajalle ilman työteliäitä ja ahkeruudestaan tunnettuja somaleita. Hip hip hurraa! Viva el taicaseina!
Quotenimenomaan somalialaisten ansiosta suomalaisuus kehittyy
Tämä viikko on ollut huikeaa mokutuksen ilotulitusta tänne Hommaan linkitettyjen kolumnien muodossa. Luonnollisesti viimeisenä tulee isku vyön alle. Poistun vessaan oksentamaan...
Onko kirjan idea siis kertoa, että suurin osa pakolaisten/ mamujen/ turvapaikanhakijoiden tarinoista on shittiä... ja että syy on pottunokkien?
hauskalta kirjaltahan tuo vaikuttaa... työnjako lienee ollut kuin vitsin poliiseilla, eetä toinen osaa lukea ja toinen kirjoitaa...
Ei suomalaisuus muutu, kehity tai taannu somaleiden vaikutuksesta mihinkään, koska suomalaisuus ja somalius ovat vastakohtaiset eri maailmat, jotka eivät kohtaa ja jotka ovat itsenäisesti olemassa riippumatta toisen rinnakkaisesta olemassaolosta. Somalius pysyy somaliutena ja suomalaisuus suomalaisuutena, vaikka suomalaisten fyysinen alue jatkuvasti kapeneekin. Eikä suomalainen kykene tuottamaan tai hävittämään somaliutta eikä somali kykene tuottamaan tai hävittämään suomalaisuutta. Suomalaisilla ja somaleilla ei ole mitään tekemistä keskenään paitsi sikäli, että kollektiivisella tasolla edelliset tarjoavat ilmaisen elämän jälkimmäisille. Se on tietenkin ikävä epäkohta, mutta se ei tarkoita, että suomalaisuus jotenkin kehittyisi sen vuoksi.
Sitähän on myös selitetty, kuinka rikastavaa on, että Helsingin nykyslangi on saanut eräitä somaliperäisiä sanoja. Muistaakseni ainakin "läski", "huora" ja "homo" somaliaksi. Tästä on ollut ketju tällä foorumilla.
Eli ei Suomea ihan turhaan tuon kansan uudeksi siirtokunnaksi avattu...
No toisin päin : Suomalaisten ansiosta somalialaisuus kehittyy :) Eikö natsaa?
Quote from: Blanc73 on 14.10.2012, 21:05:34
Quotenimenomaan somalialaisten ansiosta suomalaisuus kehittyy
Tämä viikko on ollut huikeaa mokutuksen ilotulitusta tänne Hommaan linkitettyjen kolumnien muodossa. Luonnollisesti viimeisenä tulee isku vyön alle. Poistun vessaan oksentamaan...
Niin tottahan tuo on. Tänään meillä menee hyvin, paremmin kuin huomenna.
Einon kanssa olen eri mieltä, valitettavasti suomalaisuus taantuu, josta olkoon osoituksena juuri tämä somaleiden hyysääminen.
Quote from: ElenaDaylights on 14.10.2012, 21:27:16
No toisin päin : Suomalaisten ansiosta somalialaisuus kehittyy :) Eikö natsaa?
Monesta seikasta päätellen nämä kaksi kansaa eivät ole evoluution portailla kovinkaan lähellä toisiaan. Olisikin varsin kummallista, jos se heikompi lenkki kehittäisi vastakohtaansa. Eiköhän se oppi kulje toiseen suuntaan..
QuoteEinon kanssa olen eri mieltä, valitettavasti suomalaisuus taantuu, josta olkoon osoituksena juuri tämä somaleiden hyysääminen.
Ymmärrän. Olet tavallasi oikeassa. Mutta luulen, että tämä valitettava hairahdus, somaleiden hyysääminen, on vain väliaikainen mielenhäiriö, josta kyllä toivutaan viimeistään parin vuosikymmenen mittaan. Se ei vaikuta millään tavalla itse suomalaisuuteen ja sen arvoihin, ellei sitten niin, että se vain korostaa niitä, joskin tämä somalisekoilu kyllä aiheuttaa vakavan yhteiskunnallisen, ekonomisen ja sosiaalisen uhan ja jonka jälkiä saadaan korjailla monta sukupolvea. Mutta suomalaisuus on ja pysyy, vaikka suomalaiset välillä - hullujen päättäjiensä johdolla - raskaita virheitä tekevätkin.
Quote from: Eino P. Keravalta on 14.10.2012, 21:39:17
QuoteEinon kanssa olen eri mieltä, valitettavasti suomalaisuus taantuu, josta olkoon osoituksena juuri tämä somaleiden hyysääminen.
Ymmärrän. Olet tavallasi oikeassa. Mutta luulen, että tämä valitettava hairahdus, somaleiden hyysääminen, on vain väliaikainen mielenhäiriö, josta kyllä toivutaan viimeistään parin vuosikymmenen mittaan. Se ei vaikuta millään tavalla itse suomalaisuuteen ja sen arvoihin, ellei sitten niin, että se vain korostaa niitä, joskin tämä somalisekoilu kyllä aiheuttaa vakavan yhteiskunnallisen, ekonomisen ja sosiaalisen uhan ja jonka jälkiä saadaan korjailla monta sukupolvea. Mutta suomalaisuus on ja pysyy, vaikka suomalaiset välillä - hullujen päättäjiensä johdolla - raskaita virheitä tekevätkin.
Yhdyn tähän toiveeseen ja positiiviseen näkemykseen Suomen tulevaisuudesta.
Quote"Vierastan suomalaista maahanmuuttokeskustelua, jossa pohditaan, sopivatko jotkut kulttuurit asumaan yhdessä. Se on outoa – ihmisethän ne asuvat yhdessä", Esa Salminen sanoo.
Voi Esa, Esa.. . Kun se elämän yksi tosiasia nyt vaan on sellainen, että kasvuympäristön kulttuuri lyö (syvälle juurrutetun) leimansa ihmiseen, eikä se ole välttämättä edes paha asia. Siten ihmisyksilö oppii pienestä pitäen toimimaan yhteisönsä jäsenenä. Keinotekoista ja radikaalia onkin riuhtaista ihmisyksilö irti juuriltaan tyystin erilaiseen maahan, ja ihmisyhteisöön, joiden jäsenet eivät noudata samanlaisia käytösmalleja eikä heihin päde samat normit, joihin on jo pienestä pitäen tottunut.
QuoteJuuri valehtelun pakko, maahanmuuttokonsultit ja se eri tavoin julma koneisto, joka koulii turvapaikanhakijoita muuttamaan menneisyytensä, nousee romaanissa yhdeksi keskeiseksi teemaksi: nuori mies valehtelee tulevansa Somaliasta, tyttö valehtelee tädin neuvojen mukaisesti olevansa sotaorpo, nainen jättää kertomatta saapumispaikkansa olleen alun perin Kreikka.
Hmmm... Ketähän nuo valehtelemaan pakottavat maahanmuuttokonsultit ja tädit oikeastaan ovatkaan? Veikkauksia?
ps. mutta pisteet siitä että myönnetään avoimesti tuollaisen koneiston olevan olemassa!
QuoteSalminen korostaa, että ainakin Helsingissä tuntuu, että osittain nimenomaan somalialaisten ansiosta suomalaisuus kehittyy: alkaa olla toisennäköisiä suomalaisia ja yhä uudenlaiset tavat olla suomalainen käyvät tavallisemmiksi.
Entä kehittyykö somalialaisuus tuossa vaihdossa??
Ja jos kehittyy, onkohan se Salmisen mielestä hyvä vai paha.
Lisäys: vai käykö niin, että somalialaisuus heikentyy, kun luovuttaa hyväänsä suomalaisuudelle??
Quote from: Iloveallpeople on 14.10.2012, 18:48:26
Salminen korostaa, että ainakin Helsingissä tuntuu, että osittain nimenomaan somalialaisten ansiosta suomalaisuus kehittyy: alkaa olla toisennäköisiä suomalaisia ja yhä uudenlaiset tavat olla suomalainen käyvät tavallisemmiksi. Monietnistä suomalaisuutta on ollut aina, mutta somalialaisten saapuminen 1990-luvun alussa ajoittui muutenkin Suomen kansainvälistymiseen ja kävi siksi symboliseksi ajankuvaksi.
Tottahan se on, että suomalaisuus kehittyy. Mutta mihin suuntaan? Ensin oli pohjoismaisen hyvinvointivaltion malli, joka perustui siihen, että tehtiin työtä ja sosiaaliturva oli vain turva, viimeinen hätävara. Sitten tuli tämä kansainvälistyminen, jonka myötä yhä enemmän yhteiskunnan tukimuodoista on tullut ensisijainen elatus. Suomalaisuudesta se karsii halun ylläpitää yhteiskuntaa. Jokainen katsoo vain omaa etuaan, ja yhteisiä rahoja käytetään holtittomasti mielivaltaisiin hankkeisiin.
Suomen kansainvälistyminen 1990-luvun alussa liittyi Neuvostoliiton hajoamiseen. Tuli kova kiire todistaa, että meillä ei juurikaan ollut tekemistä edesmenneen sosialistisen valtion kanssa, olemme aina olleet osa länsimaita. Länsimaisuuden osoittamiseksi sitten alettiin näihin järjettömiin kaupunkikuvanvärittämisoperaatioihin. Somalit eivät ole symbolinen ajankuva, vaan karu todiste pakonomaisesta ja järjettömästä "kansainvälistymisen" halusta.
"Alkaa olla toisennäköisiä suomalaisia." No niinpä, sehän se on tärkeintä miltä näyttää. Sanotaan, että persut pelkäävät maahanmuuttajia, koska nämä näyttävät erilaisilta. Vihreät irvailevat persuille, koska sadoista ehdokkaista voidaan poimia nettisivullinen tavallisia suomalaisia, joiden naama ei vihreitä miellytä. Mitä tämä ulkonäköön tuijottaminen kertoo suomalaisuudesta tai tästä ajasta? Mitä se kertoo tästä kansainvälistymisestä ja sitä ajavien maailmankuvasta?
Quote from: normi on 14.10.2012, 21:12:56
hauskalta kirjaltahan tuo vaikuttaa... työnjako lienee ollut kuin vitsin poliiseilla, eetä toinen osaa lukea ja toinen kirjoitaa...
Tässä tapauksessa, tilastoihin nojaten, toinen osaa puhua ja toinen kirjoittaa.
Quotemaahanmuuttokonsultit ja se eri tavoin julma koneisto, joka koulii turvapaikanhakijoita muuttamaan menneisyytensä, nousee romaanissa yhdeksi keskeiseksi teemaksi: nuori mies valehtelee tulevansa Somaliasta, tyttö valehtelee tädin neuvojen mukaisesti olevansa sotaorpo, nainen jättää kertomatta saapumispaikkansa olleen alun perin Kreikka. Tuo valheellisessa todellisuudessa elämisen pakko on romaanin henkilöille ahdistavampaa kuin sota synnyinmaassa, huoli perheestä tai omasta selviytymisestä.
Julma kukkis pakottaa satuilemaan, jotta turvapaikka heltiää. Onhan tää uus avaus tässä genressä.
Finlandia-palkinto ainesta.
Quote from: Iloveallpeople on 14.10.2012, 18:48:26
Quote
Juuri valehtelun pakko, maahanmuuttokonsultit ja se eri tavoin julma koneisto, joka koulii turvapaikanhakijoita muuttamaan menneisyytensä, nousee romaanissa yhdeksi keskeiseksi teemaksi: nuori mies valehtelee tulevansa Somaliasta, tyttö valehtelee tädin neuvojen mukaisesti olevansa sotaorpo, nainen jättää kertomatta saapumispaikkansa olleen alun perin Kreikka. Tuo valheellisessa todellisuudessa elämisen pakko on romaanin henkilöille ahdistavampaa kuin sota synnyinmaassa, huoli perheestä tai omasta selviytymisestä.
Maailman Kuvalehti (http://www.maailmankuvalehti.fi/kulttuuri/11839)
Tein alleviivaukset.
Kyseessä saattaa olla rikollinen toiminta. Mikäli kyseessä on viranomainen, niin tilanne on ongelmallinen. Esitetyt väitteet tulee tutkia. Alla muutamia rikoslain kohtia, jotka saattavat liittyä kuvatunlaiseen toimintaan.
Quote
2 § (24.7.1998/563)
Perätön lausuma viranomaismenettelyssä
Jos
1) joku valan tai vakuutuksen nojalla oikeudenkäyntiin rinnastettavassa viranomaismenettelyssä,
2) muu kuin rikoksesta epäilty rikosasian esitutkinnassa henkilökohtaisesti läsnä ollen kuulusteltaessa tai
3) muu kuin poliisilain (872/2011) 6 luvun 2 §:n 2 momentissa tarkoitetussa asemassa oleva poliisitutkinnassa tai siihen rinnastettavassa viranomaismenettelyssä henkilökohtaisesti läsnä ollen kuulusteltaessa
antaa väärän tiedon asiassa tai ilman laillista syytä salaa siihen kuuluvan seikan, hänet on tuomittava perättömästä lausumasta viranomaismenettelyssä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
...
5 § (24.7.1998/563)
Yritetty yllytys perättömään lausumaan
Joka yrittää taivuttaa toista 1–3 §:ssä tarkoitettuun rikokseen, on tuomittava yritetystä yllytyksestä perättömään lausumaan sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
...
5 § (13.6.2003/515)
Yllytys
Joka tahallaan taivuttaa toisen tahalliseen rikokseen tai sen rangaistavaan yritykseen, tuomitaan yllytyksestä rikokseen kuten tekijä.
Quote
Ulkomaalaislaki (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040301#P4)
4 §
Suhde muihin lakeihin
Tässä laissa tarkoitettujen asioiden käsittelyssä noudatetaan hallintolakia (434/2003), jollei laissa erikseen toisin säädetä. Tässä laissa tarkoitettujen muutoksenhakuasioiden osalta noudatetaan hallintolainkäyttölakia (586/1996), jollei laissa erikseen toisin säädetä.
Poliisin suorittamaan turvapaikkapuhutteluun, jossa selvitetään turvapaikkahakemuksen perusteet, sovelletaan hallintolakia. Poliisin suorittamaan ulkomaalaisen maahantulon, maassa oleskelun ja maasta poistamisen edellytysten selvittämiseen sekä turvapaikanhakijan henkilöllisyyden, maahantulon ja matkareitin selvittämiseen sovelletaan poliisilain (872/2011) poliisitutkintaa koskevia säännöksiä. (22.7.2011/886)
L:lla 886/2011 muutettu 2 momentti tulee voimaan 1.1.2014. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Poliisin suorittamaan turvapaikkapuhutteluun, jossa selvitetään turvapaikkahakemuksen perusteet, sovelletaan hallintolakia. Poliisin suorittamaan ulkomaalaisen maahantulon, maassa oleskelun ja maasta poistamisen edellytysten selvittämiseen sekä turvapaikanhakijan henkilöllisyyden, maahantulon ja matkareitin selvittämiseen sovelletaan poliisilain (493/1995) poliisitutkintaa koskevia säännöksiä.
Rajavartiolaitoksen tämän lain nojalla suorittamaan tutkintaan sovelletaan rajavartiolain 27 §:ää. (15.7.2005/581)
Vieraan valtion sotilaan maahantulosta on lisäksi voimassa, mitä aluevalvontalaissa (755/2000) säädetään.
Quote from: Puhdas sielu on 15.10.2012, 20:44:03
Somalialaisten ansiosta suomalaisuus kehittyy - mutta mihin suuntaan?
Suomalaisuus kehittyy nuivemmaksi. Ja syy on omassa erinomaisuudessan marinoituvien ylimielisten hyysäripoliitikkojen ja viranomaisten. Ketkään muut kuin punavihreät piipertäjät ja mokuklusterin imbesillit eivät niele ajatusta yhden etnisen ryhmän siipeilystä veronmaksajien kustannuksella. Meillähän on sitä paitsi yksi sellainen ryhmä jo ilman somalia-loisiakin, mustalaiset.
Tämän romaanin kirjoittajista Saeed Warsame on menehtynyt 27.2.2021 työmatkalla Nairobissa. Sunnuntain paperisessa Kalevassa oli puolison ja ystävän kirjoittama muistokirjoitus.
^En "tykkää" viestistä jossa on tieto kuolemasta, jotta sitä ei tulkittaisi väärin. Mutta kiitän näin muuten, että toit asian tietoomme. Ja surunvalitteluni omaisille ja läheisille, vaikka he tuskin tätä lukevatkaan.
Mikähän työmatka Warsamella oli Keniassa. Toivottavasti jokin hyödyllisen työn matka, että ainakin lopuksi pääsi osallistumaan johonkin hyödylliseen. Tosin vähän ikävästi epäilen kyllä.
Quote from: Riukulehto on 25.07.2021, 15:33:23
Tämän romaanin kirjoittajista Saeed Warsame on menehtynyt 27.2.2021 työmatkalla Nairobissa. Sunnuntain paperisessa Kalevassa oli puolison ja ystävän kirjoittama muistokirjoitus.
Ilmenikö Kalevan jutusta tai jostain muualta kuolinsyy? Entä kuinka vanhasta henkilöstä oli kyse?
Quote from: Outo olio on 25.07.2021, 18:22:37
Mikähän työmatka Warsamella oli Keniassa. Toivottavasti jokin hyödyllisen työn matka, että ainakin lopuksi pääsi osallistumaan johonkin hyödylliseen. Tosin vähän ikävästi epäilen kyllä.
Viimeisimpänä elinvuotenaan Warsame rakensi intohimoisesti Teach for Somalia projektia. Kirjoituksesta ei käy ilmi liittyikö kohtalokas Nairobin matka tähän.
Quote from: Skeptikko on 25.07.2021, 19:29:56
Quote from: Riukulehto on 25.07.2021, 15:33:23
Tämän romaanin kirjoittajista Saeed Warsame on menehtynyt 27.2.2021 työmatkalla Nairobissa. Sunnuntain paperisessa Kalevassa oli puolison ja ystävän kirjoittama muistokirjoitus.
Ilmenikö Kalevan jutusta tai jostain muualta kuolinsyy? Entä kuinka vanhasta henkilöstä oli kyse?
Ei ilmennyt kuolinsyytä. 15.1.1967 syntynyt.
"Perässä tullaan", verojen ohella toinen väistämätön kohtalo.
Teach for Somalia kuullostaa vähän taas syvältä kaivolta, johon mahtuu rahaa. Warsame teki varmasti ihan tiukasti töitä saadakseen rahoitusta. Olen ehkä hiukan kyyninen, mutta näitä projekteja riittää, missä rahat valuvat sinne pyramidin huipulle, eivät sinne missä niitä oikeasti tarvittaisiin.