QuoteSuomessakin laajasti näkyvä kuluttajatuotejätti Unilever on alkanut tuoda markkinoille entistä pienempiä pakkauskokoja nihkeiden talousnäkymien ja kuluttajien rahapulan vuoksi.
Der Spiegel kirjoittaa, että Unileverin mukaan pienten pakkausten strategia tulee Eurooppaan Aasian kehittyviltä markkinoilta.
"Köyhyys on palaamassa Euroopaan", sanoo Unileverin Euroopan johtaja Jan Zijderveld FT Deutschlandin mukaan.
"Indonesiassa me myymme pikku shampoopakkauksista parilla sentillä ja teemme silti hyvin rahaa. Me tiedämme, miten se tehdään, mutta Euroopan nousukaudella ennen kriisivuosia me unohdimme sen."
Unilever tunnetaan muun muassa Lipton-teestään ja Ben & Jerry -jäätelöstään sekä monista paikallisbrändeistä. Suomessa myynnissä olevia Unileverin brändejä ovat muun muassa Becel, Turun Sinappi ja Knorr.
Esimerkiksi Espanjassa Unilever myy nykyään pieniä pesuainepaketteja, joissa on pesujauhetta vain viiteen pyykkilastiin.
Pienenevät pakkaukset eivät toki ole lainkaan uusi ilmiö. Suomessa viime vuosina esimerkiksi leipäpusseista on taianomaisesti kadonnut leipiä hinnan pysyessä suunnilleen samana.
Mulla on kyllä semmoinen käsitys, että köyhyyden lisääntyminen luo kysyntää säästöpakkauksille, mutta pikavippiporukkaan tuo taktiikka voi tehotakin.
Vaimokkeella on ihme tapa katsoa hyllyssä olevaa hintaa ja sen mielestä halvin hinta on halvin hinta, kovallakaan väännöllä ei meinaa mennä jakeluun että katsoo kilo/litra/tms hintaa joka kertoo todellisen hinnan joten saattaa ollakkin toimiva ratkaisu?
Toki on niitäkin yksineläjiä joilla tuo 5kpl pesuainepakkaus riittää 2 kuukautta, meillä kaksi päivää korkeintaan.
Pakkaukset pienenee, hinnat ei. Onhan tätä nähty. Aion jättää "vajaat" pakkaukset kaupan hyllyille, rajansa kusetuksillakin.
Quote from: törö on 28.08.2012, 14:55:14
Quote"Köyhyys on palaamassa Euroopaan", sanoo Unileverin Euroopan johtaja Jan Zijderveld FT Deutschlandin mukaan.
Mulla on kyllä semmoinen käsitys, että köyhyyden lisääntyminen luo kysyntää säästöpakkauksille, mutta pikavippiporukkaan tuo taktiikka voi tehotakin.
Työttömällä rahaa on usein niin vähän, että on ostettava jopa kilohinnassa kalliimpi pieni pakkaus, jos meinaa yleensä ostaa. Tilillä kun ei kertakaikkiaan ole rahaa.
Kyse tuskin on niinkään työssäkäyvän heikenneestä palkkakehityksestä kuin siitä, että tuotannon pako ja jatkuva halpatyövoiman rahtaaminen maahan ajaa yhä useammat vakituisten palkkatulojen tavoittamattomiin.
Osittain OT:tia
Ei koske minua koska tutustuin Unileverin liikevaihdon kasvatusmetodeihin jo 90-luvulla ja saivat elinikäisen takuun minulta. Se merkitsee että en ikinä osta enää mitään heidän firmasta. Sitä ihmettelen että boikottini kestää vaikka alusta alkaen olen poikkeuslupia myöntänyt silllä usein tarjolla ei ole muita kelvollisia vaihtoehtoja lainkaan enkä myöskään Unileveriin aikaa uhraa eli talsi toiseen kauppaan tms.
Kyse on pesupulverin lisäaineesta jonka he lisäsivät omoihin, surffeihin, persileihin ym. ja jonka he TIESIVÄT rikkovan vaatteita mutta ajattelivat että kuluttajat eivät osaa yhdistää rispautuvia kledjujaan pesuaineeseen. Muistaakseni esim. Procter & Gamble (Ariel) tunsi ja oli kokeillut tuota " a patented manganese component"ia, tuon vaatteiden repimisen havainneet ja ihmettelivät kovasti miksi Unilever uskalsi työntää sellaisen tuotteen markkinoille.
http://brandfailures.blogspot.se/2006/11/brand-idea-failures-persil-power.html
Quote
When Unilever's star brand Persil announced the launch of a powerful new formula, aptly called Persil Power, many consumers got excited by the product's apparent ability to fight any stain. However, when the product hit the market place in May 1994, it proved so powerful that under certain conditions it didn't only destroy stains, it destroyed clothes as well.
For the first few weeks though, Persil Power proved successful. Indeed, for a brief period, the product overtook its main rival Ariel. Indeed, Unilever stated that Persil Power represented a 'revolutionary' breakthrough in detergents, and was 'the most significant thing we've ever done.'
The only problem was, the brand's key asset – a patented manganese component called an 'accelerator' which was put in the powder – also proved to be its fatal flaw. As soon as stories of disintegrated clothes started to emerge, Procter & Gamble ploughed their resources into an accusation-laden publicity campaign which not only damaged Persil Power, but also had implications for Unilever itself. Consumers soon understood that the product could damage materials at high temperatures, and that if they bought Persil Power they risked destroying their clothes.
Quote from: Turkulaine on 28.08.2012, 15:26:41
Quote from: törö on 28.08.2012, 14:55:14
Quote"Köyhyys on palaamassa Euroopaan", sanoo Unileverin Euroopan johtaja Jan Zijderveld FT Deutschlandin mukaan.
Mulla on kyllä semmoinen käsitys, että köyhyyden lisääntyminen luo kysyntää säästöpakkauksille, mutta pikavippiporukkaan tuo taktiikka voi tehotakin.
Työttömällä rahaa on usein niin vähän, että on ostettava jopa kilohinnassa kalliimpi pieni pakkaus, jos meinaa yleensä ostaa. Tilillä kun ei kertakaikkiaan ole rahaa.
Eivät puolen kilon kahvipakkauksetkaan jääneet sodan jälkeen ensiyrittämällä markkinoille. Ihmiset olivat niin köyhiä, etteivät kerralla halunneet ostaa enemmän kuin neljänneskilon. Vanhat hyvät ajat palaavat osin takaisin. Voihan sillä olla myönteisiä vaikutuksia kansanterveyteen.
Quote from: Dilat Laraht on 28.08.2012, 20:49:53
Quote from: Turkulaine on 28.08.2012, 15:26:41
Quote from: törö on 28.08.2012, 14:55:14
Quote"Köyhyys on palaamassa Euroopaan", sanoo Unileverin Euroopan johtaja Jan Zijderveld FT Deutschlandin mukaan.
Mulla on kyllä semmoinen käsitys, että köyhyyden lisääntyminen luo kysyntää säästöpakkauksille, mutta pikavippiporukkaan tuo taktiikka voi tehotakin.
Työttömällä rahaa on usein niin vähän, että on ostettava jopa kilohinnassa kalliimpi pieni pakkaus, jos meinaa yleensä ostaa. Tilillä kun ei kertakaikkiaan ole rahaa.
Eivät puolen kilon kahvipakkauksetkaan jääneet sodan jälkeen ensiyrittämällä markkinoille. Ihmiset olivat niin köyhiä, etteivät kerralla halunneet ostaa enemmän kuin neljänneskilon. Vanhat hyvät ajat palaavat osin takaisin. Voihan sillä olla myönteisiä vaikutuksia kansanterveyteen.
Mutta onneksi Halosella on varaa ostaa eläkkeellään se puolikiloa Presidenttiä, vaikka lama iskisikin!
Tarkoittaako tämä sitä, että esimerkiksi 2L cokispullot --> 1L ja 300g naksupussit --> 100g kuten wanhoina hyvinä impiwaarassa aikoina oli? Sitäkö on "köyhyys"?
Suurella kiitollisuudella olen ottanut vastaan Ikeassa myytävät 30g perunalastupussit. Saatan ostaa sellaisen keskimäärin kerran vuodessa, köyhä kun olen. Marketin 500g XXL säästö perhekoko jäisi ostamatta.
Quote from: Nuivake on 28.08.2012, 21:50:14
Tarkoittaako tämä sitä, että esimerkiksi 2L cokispullot --> 1L ja 300g naksupussit --> 100g kuten wanhoina hyvinä impiwaarassa aikoina oli? Sitäkö on "köyhyys"?
Onhan se, kun hinnat eivät laske samassa suhteessa.
Quote from: kekkeruusi on 29.08.2012, 00:08:05
Quote from: Nuivake on 28.08.2012, 21:50:14
Tarkoittaako tämä sitä, että esimerkiksi 2L cokispullot --> 1L ja 300g naksupussit --> 100g kuten wanhoina hyvinä impiwaarassa aikoina oli? Sitäkö on "köyhyys"?
Onhan se, kun hinnat eivät laske samassa suhteessa.
"Hei, me tienataan tällä!"
-Jyrki Katainen
En muista koska olisin viimeksi katsonut alle vuodessa kulutettavan tuotteen hintaa ennen sen ostamista. Ei ole vain ollut tarvetta. Optimistisesti uskon olevani markkinoijille hankala asiakas, mutten menisi toki asiasta takuuseen...