Sisäasiainministeriö yllyttää syrjintään yhdenvertaisuussuunnittelun ohjeissaOlen kirjoittanut aikaisemmin positiivisen erityiskohtelun periaatteista (http://hommaforum.org/index.php/topic,34008.msg1024239.html#msg1024239), viesti kannattaa lukea lopuksi.
Quote
Yhdenvertaisuussuunnittelun opas, sisäasianministeriö, 10/2010 (http://www.yhdenvertaisuus.fi/@Bin/141973/Yhdenvertaisuussuunnitteluopas+suomi.pdf)
Tosiasiallinen yhdenvertaisuus
Samanlainen kohtelu ei aina kuitenkaan takaa yhdenvertaisuuden toteutumista, sillä ihmisten lähtökohdat ja mahdollisuudet ovat erilaiset. Tosiasiallinen yhdenvertaisuuden toteuttaminen edellyttää yhteiskunnassa esiintyvän syrjintään perustuvan eriarvoisuuden aktiivista poistamista. Viranomaisilla on perustuslakiin ja yhdenvertaisuuslakiin perustuva velvollisuus edistää ihmisten yhdenvertaisuutta. Yhdenvertaisuuslain 4 § mukaan viranomaisten tulee erityisesti muuttaa niitä olosuhteita, jotka estävät yhdenvertaisuuden toteutumista.
1) Yhdenvertaisuuden aktiivinen edistäminen voi merkitä poikkeamista samanlaisen kohtelun periaatteesta, jotta heikommassa asemassa olevien ryhmien tosiasiallinen yhdenvertaisuus toteutuisi[4]. Tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen edellyttää myös välilliseen syrjintään puuttumista. Välillinen syrjintä on usein tahatonta ja perustuu esimerkiksi siihen, ettei näennäisesti puolueettoman säännöksen tai käytännön vaikutuksia erilaisiin ihmisiin tunnisteta. Yhdenvertaisuusvaikutusten arviointi on toiminnan vaikutusten tarkastelua syrjinnän vaarassa olevien ryhmien näkökulmasta.
2) Positiivinen erityskohtelu tarkoittaa tietyn syrjinnälle alttiin ryhmän (esimerkiksi vanhukset, lapset, etniset vähemmistöt) asemaa ja olosuhteita parantavia erityistoimenpiteitä, jotka tähtäävät tosiasiallisen yhdenvertaisuuden turvaamiseen eivätkä asteeltaan muodostu toisia syrjiviksi.[5][/u] Yhdenvertaisuuslain 7 § mukaan positiivisen erityiskohtelun on oltava pyrityn tavoitteen kannalta oikeasuhteista. Suppeassa oikeudellisessa tarkastelussa 3) positiivisella erityskohtelulla tarkoitetaan määräaikaiseksi suunniteltuja rekrytointiin, uralla etenemiseen ja oppilasvalintoihin liittyviä toimenpiteitä, joilla lisätään aliedustettujen ryhmien osuutta työpaikoilla, eri henkilöstöryhmissä ja oppilaitoksissa. Ennakkoon suunnitellut painotukset vaikuttavat tilanteissa joissa kahta muodollisesti yhtä pätevää hakijaa verrataan keskenään aliedustettua ryhmää edustavan hakijan hyväksi.
4) Laajemmassa tarkastelussa positiivisella erityskohtelulla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla tuetaan eri ryhmien tosiasiallista yhdenvertaisuutta ja osallistumismahdollisuuksia eri elämänalueilla. Romanilasten koulukäyntiä tukevat erityisjärjestelyt (koulunkäyntiavustaja) sekä tulkkauksen ja erikielisten tieodotusmateriaalien käyttö huonosti suomea puhuvien henkilöiden kanssa asioidessa ovat esimerkkejä tällaisista toimenpiteistä. Tässä tapauksessa voidaan myös puhua palveluiden kehittämisestä asiakaslähtöisesti.
[4] (HE 309,1993 vp) Katso myös erilaisen kohtelun oikeuttamisperusteet (Yhdenvertaisuuslain 7§)
[5] Yhdenvertaisuuslain 7 §. Katso myös Scheinin 1999, 244. Teoksessa Hallberg, P.,Karapuu, H., Scheinin, M., Tuori, K., Viljanen, V-P. (1999): Perusoikeudet. WSOY (Juva 1999)
1) Laissa ei puhuta mitään ihmisten asemasta vaan heihin kohdistuneesta syrjinnästä. Yhdenvertaisuuslaki ei mahdollista ihmisten erilaista kohtelua heidän huonon asemansa perusteella.
2) Ei "asemaa ja olosuhteita parantavia erityistoimenpiteitä" vaan syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäisemiseksi tai lievittämiseksi tehtyjä toimenpiteitä.
3) Yhdenvertaisuuslaissa määritelty positiivinen erityiskohtelu (7 §) sallii vain syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäisemiseksi tai lievittämiseksi tehtyjä toimenpiteitä. Jos aliedustus ei johdu syrjinnistä vaan esim. ryhmän heikosta koulutustasosta siihen ei ole perusteita puuttua yhdenvertaisuuslain puitteissa.
4) Laajempi tarkastelu ei perustu lakiin. Se on sisäasianministeriön lainvastaista harhaan johtamista. Käytännössä sisäasiainministeriö yllyttää (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L5P5) syrjintään (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L11P11).
Sisäasiainministeriön toinen ohjeistus koskien yhdenvertaisuussuunnitelmaa.
Quote
Yleiset suositukset yhdenvertaisuussuunnitelman sisällöiksi, sisäasianministeriö, 2009 (http://www.yhdenvertaisuus.fi/@Bin/141979/YVSuositus_FIFinal.pdf)
SISÄASIAINMINISTERIÖ
SM003:00/2009
Yleiset suositukset yhdenvertaisuussuunnitelman sisällöiksi
1.3. Positiivinen erityiskohtelu ja kohtuullinen mukauttaminen
Positiivisella erityskohtelulla tarkoitetaan jonkin syrjinnälle alttiin ja kyseisellä elämänalueella muita
huonommassa asemassa olevan henkilöryhmän tukemista sellaisilla toimilla, jotka saattavat heidät
tasavertaisempaan asemaan muiden kanssa.[6] 4) Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että määräaikaisin
toimenpitein vähennetään jonkin henkilöryhmän aliedustusta ja/tai lievennetään heihin kohdistuvasta
syrjinnästä johtuvia haittoja. 5) Positiivinen erityiskohtelu ei siis ole mihinkään toiseen ryhmään
kohdistuvaa syrjintää, sillä sellaisen henkilön tai henkilöryhmän, johon sitä kohdennetaan, katsotaan
olevan esimerkiksi etnisen alkuperänsä, ikänsä, työkyvyttömyytensä, perheenhuoltovelvollisuuksiensa tai
sosiaalisen asemansa vuoksi erityisen suojelun tarpeessa.
[6] Yhdenvertaisuuslaki 7 §, 14.11.2008/690 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040021#P7)
5) Yhdenvertaisuuslaissa määritelty positiivinen erityiskohtelu (7 §) sallii vain syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäisemiseksi tai lievittämiseksi tehtyjä toimenpiteitä. Jos aliedustus ei johdu syrjinnistä vaan esim. ryhmän heikosta koulutustasosta siihen ei ole perusteita puuttua yhdenvertaisuuslain puitteissa.
6) Positiivista erityiskohtelua ei voida oikeuttaa huonolla asemalla. Vain syrjintä oikeuttaa positiiviseen erityiskohteluun.
Viestissäni kuka on virkamies (http://hommaforum.org/index.php/topic,69846.msg996301.html#msg996301) on käsitelty virkavastuuta ja kantelun tekemistä.
Halla-ahon aiemmin kirjoittama ja joka teki minuun suuren vaikutuksen:
Quote1. Positiivinen syrjintä nähdään kompensaationa piilossa olevalle negatiiviselle syrjinnälle, joka kuuleman mukaan selittää tiettyjen ryhmien aliedustuksen esim. yrityksen tai organisaation henkilöstössä. Kun negatiivista syrjintää kompensoidaan positiivisella syrjinnällä, saavutetaan tasapaino eli nykyliturgiassa "tosiasiallinen tasa-arvo".
Ongelma on siinä, että ainoa todiste negatiivisesta syrjinnästä esim. Helsingin kaupungin organisaatiossa on sen väitetty seuraus eli vähemmistöjen aliedustus henkilöstössä. Oletus kompensoitavan ongelman olemassaolosta perustuu siis puhtaaseen kehäpäättelyyn.
Edelleen voidaan kysyä, miksi Helsingin kaupunki ei suoraan puutu negatiiviseen syrjintään, jos se olettaa sellaista harrastavansa, sen sijaan, että se kompensoi itse harjoittamaansa negatiivista syrjintää positiivisella syrjinnällä. Negatiivisella (piilo)syrjinnällä oikeutetaan kompensoiva positiivinen (avo)syrjintä, mutta kääntäen myös positiivinen syrjintä oikeuttaa ja tekee välttämättömäksi negatiivisen syrjinnän, koska vain niiden yhdistelmä luo "tosiasiallisen" tasa-arvon.
Syrjinta ei voi olla koskaan positiivista. Sama kuin puhuisi positiivisesta rasismista tai positiivisesta misogyniasta. Pelkkää valheellista propagandaa.
Lisää sisäasiainministeriön lainvastaista ohjeistusta.
Quote
Yhdenvertaisuuslaki - työkalupakki syrjintää vastaan, SEIS - Suomi Eteenpäin Ilman Syrjintää -projekti, 2004 (http://sisaministerio.fi/download/14257_yvlakiesite.pdf)
Kaikki eriarvoinen kohtelu ei ole syrjintää. Yhdenvertaisuuslain mukaan sallittua on sellaisten henkilöiden positiivinen erityiskohtelu, joiden katsotaan olevan vaikkapa alkuperänsä, ikänsä tai sosiaalisen asemansa vuoksi erityisen suojelun tarpeessa. Positiivisen erityiskohtelun tavoitteena on oltava yhdenvertaisuus ja sen tulee perustua jo todennetusta syrjinnästä aiheutuvien haittojen ehkäisemiseen tai lievittämiseen.
- Esimerkiksi tiettyjen työtilaisuuksien varaaminen vain maahanmuuttajille on sallittua positiivista erityiskohtelua silloin, kun sillä pyritään korjaamaan maahanmuuttajien perusteetonta ja merkittävää aliedustusta kyseisellä ammattialalla.
Syrjintää ei ole myöskään se, kun toimitaan yhdenvertaisuussuunnitelman mukaan (yhdenvertaisuussuunnitelma, ks. s. 9) tai kun työtehtävä edellyttää tiettyjä ominaisuuksia ja taitoja.
- Esimerkiksi etnistä taidetta esittävän ryhmän jäseneltä voidaan edellyttää ryhmän luonteen mukaista taustaa
Myös ikään perustuva erilainen kohtelu on sallittua silloin, kun se voidaan perustella työllisyyspoliittisella, työmarkkinapoliittisella tai ammatilliseen koulutukseen liittyvällä syyllä tai kun erilainen kohtelu johtuu sosiaaliturvajärjestelmien eläke- ja työkyvyttömyysetuuksien saamiseksi vahvistetuista ikärajoista.
- Esimerkiksi työvoimatoimistot voivat kohdistaa varoja nuorille nuorisotyöttömyyden karsimiseksi.
Erityisen suojelun tarve on täysin keksitty syy. Suojelun tarvetta ei mainita yhdenvertaisuuslaissa. Ainut peruste positiiviselle erityiskohtelulle on syrjintä.
Työtilaisuuksien varaaminen pelkästään etnisen taustan perusteella on syrjintää, vaikka työpaikalla olisikin aliedustusta tietyn etnisen taustan omaavista ammattilaisista.
hkanimen ja muidenkin yhteiskunnan tulonjaosta ja tuesta kiinnostuneiden kannattaa katsoa seuraava video (http://www.youtube.com/watch?v=VcL66zx_6No), alla tarkempi kuvaus videon sisällöstä.
Quote
Justice: What's The Right Thing To Do? Episode 08: "WHATS A FAIR START?", Michael Sandel, 2009 (http://www.youtube.com/watch?v=VcL66zx_6No)
PART ONE: WHATS A FAIR START?
Is it just to tax the rich to help the poor? John Rawls says we should answer this question by asking what principles you would choose to govern the distribution of income and wealth if you did not know who you were, whether you grew up in privilege or in poverty. Wouldnt you want an equal distribution of wealth, or one that maximally benefits whomever happens to be the least advantaged? After all, that might be you. Rawls argues that even meritocracy—a distributive system that rewards effort—doesnt go far enough in leveling the playing field because those who are naturally gifted will always get ahead. Furthermore, says Rawls, the naturally gifted cant claim much credit because their success often depends on factors as arbitrary as birth order. Sandel makes Rawlss point when he asks the students who were first born in their family to raise their hands.
PART TWO: WHAT DO WE DESERVE?
Professor Sandel recaps how income, wealth, and opportunities in life should be distributed, according to the three different theories raised so far in class. He summarizes libertarianism, the meritocratic system, and John Rawlss egalitarian theory. Sandel then launches a discussion of the fairness of pay differentials in modern society. He compares the salary of former Supreme Court Justice Sandra Day OConnor ($200,000) with the salary of televisions Judge Judy ($25 million). Sandel asks, is this fair? According to John Rawls, it is not. Rawls argues that an individuals personal success is often a function of morally arbitrary facts—luck, genes, and family circumstances—for which he or she can claim no credit. Those at the bottom are no less worthy simply because they werent born with the talents a particular society rewards, Rawls argues, and the only just way to deal with societys inequalities is for the naturally advantaged to share their wealth with those less fortunate.
Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja syrjintä ovat hyvin selkeitä käsitteitä, joiden merkityksen ymmärtämiseen ei mitään korkeakoulututkintoa vaadita. Kk-tutkinto tosin vaaditaan siihen, että kykenee luomaan lisämerkityksiä itsestäänselville käsitteille. Vapaus on samalla tavalla hyvin selkeä käsite, mutta siihenkin on ympätty akateemisessa puheessa positiivinen- ja negatiivinen -etuliitteet. Hyöty taas on hyvin vaikea käsite, jolle tyhjentävää merkitystä on lähes mahdotonta määritellä. Maahanmuuton ja monikulttuurisuuden yhteydessä puhutaan usein hyödystä. Fysiikassa ja taloudessa hyöty on melko selkeä todeta, mutta kulttuurinen hyöty usein tässä kontekstissa muotoillaan rikkaudeksi. Rikkaus on jotain jota ei voi mitata, mutta ihan suurella varmuudella se synnyttää innovaatioita ja parantaa meidän kaikkien elämänlaatua, koska rikkauden vastakohta on köyhyys. Köyhä monokulttuuri on masentava ja tylsän ennalta-arvattava. Ei ole mikään ihme, että Yhdysvaltain merkittävin sosialisti Noah Chomsky on kielitieteilijä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kielellinen_k%C3%A4%C3%A4nne (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kielellinen_k%C3%A4%C3%A4nne) Kieli ja merkitysten maailma on taistelutanner, jossa määritellään reaalimaailman olemusta (eikä toisinpäin). Hulluin esimerkki juuri tästä merkitysten uudelleenmäärittelystä on tasa-arvo; miten on oikeasti mahdollista, että joku porukka lisää syrjinnän tasa-arvoon ja pääsee ilman kritiikkiä totuuden auktoriteeteiksi?! Samat hullut ovat haukkana arvostelemassa heti oikean tasa-arvon nimeen vaalivia toteamalla, että kyseinen taho ei puhu "ihmisoikeuskieltä". Ihmisoikeudet on hyvin selkeästi määritelty YK:n yleismaailmallisessa ihmisoikeuksien julituskessa. Luulisi että siellä määriteltäisiin tämä "ihmisoikeuskieli", mutta ei. Siellä ei määritellä positiivista diskriminaatiota tai jokaisen oikeutta insestiin, ym. seksuaalisuuden totetuttamiseen. Kuitenkin juuri tämä "ihmisoikeuskieli" on viime aikoina pyrkinyt rönsyilemään kohti näitä Maslowin tarvehierarkian itsensä toteuttamisen tarpeen nyansseihin. Siis varsin hedonistisiin tarpeisiin, unohtaen samalla hierarkian alemmat tasot. Tämä hulluttelu on mädättänyt Eurooppalaisen kulttuurin ja tulee heivaamaan sen hautaansa jos ei muutosta tule. Kaikki relativismi on korvattava äkkiä common sense ja hyväksi havaitut käytännöt -tyyppisellä konservatismilla. Miten tämä muutos sitten tapahtuu? Lopettamalla myötäily, asiantuntijavallan kyseenalaistamalla, käytännössä huutamalla ääneen joka kerta kun näkee että keisarilla ei ole vaatteita. Kieli on voitettava takaisin palvelemaan totuutta ja pois tämän pienen, mutta vaarallisen porukan käsistä. Jokainen meistä voi milloin tahansa sanoa, että syrjintä ei kuulu tasa-arvoon ja seisoa hievahtamatta sen takana. Oli vastassa sitten minkätasoinen auktoriteetti tahansa.
Minua ihmetyttää tämä etnisen alkuperän rinnastaminen ikään noissa ministeriön ohjeissa. Onko mamut verrattavissa lapsiin ja vanhuksiin? Ehkä ovat, kun nämä ovat ne kolme ryhmää,joiden ei oleteta elättävän itseänsä. Jokainen ymmärtää ja hyväksyy erilaisen kohtelun iän perusteella. Tämä on hyväksyttyä jo siksi, että kukin kokee nämä eri kohtelut oman elämänsä aikana.
Tarkoitus ei pyhitä keinoja. Positiivinen erityiskohtelu edellyttää juuri sitä, mistä suvikset syyttävät muita. Ihmiset pitää jakaa rodun tai siihen verrattavan perusteen mukaan ryhmiin, joilla on erilaiset oikeudet ja velvollisuudet. Tällainen rasistinen jakaminen on kerta kaikkiaan tuomittavaa vaikka sillä pyrittäisiin kuinka hyvään lopputulokseen. Erityisen ongelmalliseksi asia tulee, kun siirrytään toisen ja kolmannen polven maahanmuuttajiin. Kuinka monta prosenttia maahanmuuttajaverta pitää olla, että saa hyötyä?
Vähiten ongelmallisena näen erityisavustuksen koulunkäynnissä etenkin varhaisessa vaiheessa. Sen sijaan siinä vaiheessa, kun siirrytään työelämään pitäisi punttien olla tasossa. Tämä ei tarkoita, että mamuja ei milloinkaan voi suosia. Nykyisessä monikulttuuri-Suomessa voi (valitettavasti) olla työtä, jossa maahanmuuttajalla on taustansa vuoksi aito etu. Tällainen voidaan mielestäni katsoa palkatessa. Sen sijaan jos kyse on puhtaasti tilastojen kaunistelusta, ei se ole mikään syy suosimiseen.
USA:ssa esimerkiksi presidentin lapset tulevat saamaan yliopistoon mennessään lisäpisteitä rodustansa. Onko tämä oikein? Obama on tainnut itsekin sanoa, että tässä tapauksessa se ei ole oikein.
Se että Yhdysvalloissa otetaan rotu huomioon esim. yliopistojen sisäänpääsyssä kertoo siitä, että USA on rasistinen valtio. Siellä katsotaan ihan kategorisesti että synnynnäiset ominaisuudet vaikuttavat siihen miten pärjää SAT-kokeissa. Ja toki tässäkin on taustalla antirasismi: rasismia pyritään poistamaan sillä että toisaalta kielletään rodut, mutta samalla syrjitään positiivisesti etnisen taustan takia. Mun mielestä toi ei eroa mitenkään siitä että neekerit voi laittaa orjasopparilla puuvillapelloille, koska se on rodullisesti niille sopivaa. Mut mä en ehkä vaan osaa ajatella oikein.
edit: typo
Onko positiivinen syrjintä käytössä ilmailuopistossa ja/tai lentosotakoulussa?
Jos ei vielä ole, niin pitäisi heti ottaa käyttöön. Eikös koko pointti ole kuitenkin siinä, että vähemmilläkin lahjoilla pärjää varmasti työssään, jos sattuu kuulumaan aliedustettuun ryhmään.
Edit: olisi hyvä, jos pääsykokeissa tjms kilpailutustilanteessa olisi mahdollista valita, että haluaako tulla positiivisesti syrjityksi, jos siihen sattuu olemaan oikeus. Näin vähemmistön edustajat voisivat itse edesauttaa tasa-arvoista kohteluaan kieltäytymällä erityiskohtelusta.
Meillähän on jo Airbus-lentäjä-lennonjohtajia suoraan Afrikasta. Hullua olisi kouluttaa tyhmiä ja rumiakin suomipoikia- ja tyttäriä töihin, joihin on saatavana ylivertaista osaamista muutenkin.
Sitäpaitsi 20v minimissään kestää, että kantisnuori alkaisi tuottaa jotakin, kun mamun kohdalla kysymys on parista vuodesta.
Quote from: Uuno Nuivanen on 05.08.2012, 00:05:49
Meillähän on jo Airbus-lentäjä-lennonjohtajia suoraan Afrikasta. Hullua olisi kouluttaa tyhmiä ja rumiakin suomipoikia- ja tyttäriä töihin, joihin on saatavana ylivertaista osaamista muutenkin.
Sitäpaitsi 20v minimissään kestää, että kantisnuori alkaisi tuottaa jotakin, kun mamun kohdalla kysymys on parista vuodesta.
Yksi lääkärikin olisi, mutta sen kahdenkymmenen vuoden opiskelut eivät oikein kantaneet hedelmää, kun opinto-oikeus rasistisesti katsottiin vanhentuneeksi, koska ihan perustutkinnoistakaan ei tullut valmista.
Tampereella, vielä, joten sen on täytynyt feilata huolella...
Quote from: siideri on 04.08.2012, 23:14:14
Onko positiivinen syrjintä käytössä ilmailuopistossa ja/tai lentosotakoulussa?
Jos ei vielä ole, niin pitäisi heti ottaa käyttöön. Eikös koko pointti ole kuitenkin siinä, että vähemmilläkin lahjoilla pärjää varmasti työssään, jos sattuu kuulumaan aliedustettuun ryhmään.
...
Otetaan mallia ulkomailta
http://nation.time.com/2012/02/24/navy-seeks-a-darker-shade-of-seals/ (http://nation.time.com/2012/02/24/navy-seeks-a-darker-shade-of-seals/)
Quote...
It's a fundamental challenge in a democracy with an all-volunteer force: recruits may be drawn from all segments of society, but elite military units -- and none is more elite these days than the SEALs, following their dispatch of Osama bin Laden last May -- tend to draw from small pools of talent. For the SEALs, that includes athletic young men who are smart and good in the water. For whatever reason, that has led to an overwhelmingly white SEAL force.
...
Kumma juttu, positiivinen syrjintä auttaa varmasti saamaan parhaat kandidaatit...
Mä epäilen, että me penalin tylsemmän pään kynät emme tajua isoa kuvaa. Valtion suunnitelma on selvästikin tehdä meistä vaaleista suomalaisista vähemmistö, jotta voimme sitten alkaa nauttia positiivisesta syrjinnästä. Ovelaa!
Näinhän tuo menee. Syrjintää ja syrjinnän vastustamista käännetään toisinpäin parhaassa 1984-hengessä.
Suurin osa eduskunnasta on rasisteja - ja mikä törkeintä, monet heistä vielä syyttävät rasismista niitä, jotka eivät ole.
http://en.wikipedia.org/wiki/Egalitarianism
http://en.wikipedia.org/wiki/Distributive_justice
http://en.wikipedia.org/wiki/Affirmative_action
Quote
Video: Justice: What's The Right Thing To Do? Episode 09: "ARGUING AFFIRMATIVE ACTION", Sandel, 2009 (http://www.youtube.com/watch?v=AUhReMT5uqA)
PART ONE: ARGUING AFFIRMATIVE ACTION
Sandel describes the 1996 court case of a white woman named Cheryl Hopwood who was denied admission to a Texas law school, even though she had higher grades and test scores than some of the minority applicants who were admitted. Hopwood took her case to court, arguing the schools affirmative action program violated her rights. Students discuss the pros and cons of affirmative action. Should we try to correct for inequality in educational backgrounds by taking race into consideration? Should we compensate for historical injustices such as slavery and segregation? Is the argument in favor of promoting diversity a valid one? How does it size up against the argument that a students efforts and achievements should carry more weight than factors that are out of his or her control and therefore arbitrary? When a universitys stated mission is to increase diversity, is it a violation of rights to deny a white person admission?
PART TWO: WHATS THE PURPOSE?
Sandel introduces Aristotle and his theory of justice. Aristotle disagrees with Rawls and Kant. He believes that justice is about giving people their due, what they deserve. When considering matters of distribution, Aristotle argues one must consider the goal, the end, the purpose of what is being distributed. The best flutes, for example, should go to the best flute players. And the highest political offices should go to those with the best judgment and the greatest civic virtue. For Aristotle, justice is a matter of fitting a persons virtues with an appropriate role.
Sisäasianministeriön yhdenvertaisuussuunnitelmaPoiminnat avaavat lisää positiivisen erityiskohtelun periaatteita.
Quote
Sisäasiainministeriön yhdenvertaisuussuunnitelma 2009–2011, sisäasiasiainministeriö, 16.12.08 (http://www.intermin.fi/julkaisu/372008)
SISÄASIAINMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2008
Helsinki 2008
s. 5
Syrjintänä ei pidetä kiellettyyn syrjintäperusteeseen liittyvää eri asemaan asettamista
silloin, kun kysymys on todellisesta ja ratkaisevasta vaatimuksesta, ikään liittyvästä
erilaisesta kohtelusta, kun siihen on objektiivisesti ja asianmukaisesti perusteltu syy
ja kun erilainen kohtelu johtuu sosiaaliturvajärjestelmien eläke- ja
työkyvyttömyysetuuksien saamisedellytykseksi vahvistetuista ikärajoista tai sillä on
työllisyyspoliittinen taikka työmarkkinoita tai ammatillista koulutusta koskeva tai
näihin rinnastettava oikeutettu tavoite. Kiellettynä syrjintänä ei pidetä myöskään
sellaisille henkilöille tai henkilöryhmille myönnettyä positiivista erityiskohtelua,
joiden katsotaan olevan esimerkiksi alkuperänsä, ikänsä, työkyvyttömyytensä,
perheenhuoltovelvollisuuksiensa tai sosiaalisen asemansa vuoksi erityisen tuen
tarpeessa.
Lisäksi yhdenvertaisuuslaissa säädetään vastatoimien kiellosta ja hyvityksestä
syrjinnän tai vastatoimien kohteeksi joutuneelle. Yhdenvertaisuuslakiin sisältyy
myös todistustaakan jakoa koskeva säädös, joka tarkoittaa sitä, että jos syrjinnän
kohteeksi joutunut henkilö esittää sellaisia todennäköisiä seikkoja, joiden perusteella
syntyy syrjintäolettama, on vastapuolen tämän jälkeen esitettävä näyttö siitä, ettei
kysymyksessä ole ollut syrjintä.
Valtion, kuntien ja kuntayhtymien viranomaisilla on velvollisuus laatia
yhdenvertaisuussuunnitelma etnisen yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Työministeriö
on antanut Yleiset suositukset yhdenvertaisuussuunnitelman sisällöstä
syyskuussa 2004 ja uudistanut niitä maaliskuussa 2007.
s. 13
Syrjintänä ei pidetä kiellettyyn syrjintäperusteeseen liittyvää eri asemaan asettamista
silloin, kun kysymys on todellisesta ja ratkaisevasta vaatimuksesta, ikään liittyvästä
erilaisesta kohtelusta, kun siihen on objektiivisesti ja asianmukaisesti perusteltu syy
ja kun erilainen kohtelu johtuu sosiaaliturvajärjestelmien eläke- ja
työkyvyttömyysetuuksien saamisedellytykseksi vahvistetuista ikärajoista tai sillä on
työllisyyspoliittinen taikka työmarkkinoita tai ammatillista koulutusta koskeva tai
näihin rinnastettava oikeutettu tavoite. Kiellettynä syrjintänä ei pidetä myöskään
sellaisille henkilöille tai henkilöryhmille myönnettyä positiivista erityiskohtelua,
joiden katsotaan olevan esimerkiksi alkuperänsä, ikänsä, työkyvyttömyytensä,
perheenhuoltovelvollisuuksiensa tai sosiaalisen asemansa vuoksi erityisen tuen
tarpeessa.
s. 19
Oikeusyksikön tehtäviin kuuluu yhdenvertaisuus- ja syrjintäasioiden
yhteensovittamistehtäviä, jotka ovat luonteeltaan poikkihallinnollisia ja koskevat
samanaikaisesti useita eri ryhmiä. Haasteita ovat etniseen alkuperään liittyvän
moniperusteisen syrjinnän tunnistamisen vahvistaminen, tietoisuuden kasvattaminen
hyvistä käytännöistä koskien positiivisen erityiskohtelun muotoja, yhteistyön
edistäminen eri neuvottelukuntien kesken sekä syrjinnän vastaisen neuvonnan
kehittäminen yhteistyössä valvontaviranomaisten kanssa.
s. 27
Oikeusyksikkö valmistelee osana koordinoimiaan hankkeita toimenpiteitä ja
lisäselvityksiä romanilasten ja nuorten oikeudesta syrjimättömään koulutukseen,
keinoista torjua maahanmuuttajanuoriin kohdistuvaa syrjintää ja rasismia ja
saamelaislasten oikeudesta omakieliseen päivähoitoon. Oikeusyksikkö selvittää
positiivisen erityiskohtelun käyttämistä ikääntyneiden vammaisten työllistymiseksi.
Oikeusyksikkö koordinoi osana Sisäisen turvallisuuden ohjelmaa selvitystä
koskien kulttuurisista erityispiirteistä johtuvia turvallisuusongelmia.
...
Ministeriön henkilöstöstrategian mukaan naisten etenemistä uralla tuetaan siten, että
naisten mahdollisuudet edetä urallaan ja päästä esimiestehtäviin paranevat.
Rekrytointitilanteessa valinnan esimiestehtäviin tulee kohdistua aina pätevimpään ja
sopivimpaan hakijaan, mutta näiden kriteerien täytyttyä ja hakijoiden ollessa yhtä
hyviä, on pyrittävä mahdollisuuksien mukaan korjaamaan naisten vähäistä osuutta
johto- ja päällikkötehtävissä. Henkilöstöstrategiaa täydennetään vastaavalla
vähemmistöjen ja vammaisten työntekijöiden sekä tehtäväryhmäkohtaisesti
vähemmistönä olevaa sukupuolta edustavien hakijoiden positiivisella erityiskohtelulla.
s. 29
Erilaiset syrjintäperusteet ja erilaisten vähemmistöjen asema tulevat näkyviin
Suomen pakolaispolitiikan mukaisesti myös kiintiöpakolaisten valinnassa.
Positiivisen erityiskohtelun tarve otetaan huomioon näiden ryhmien vastaanotossa ja
pakolaisten kotoutumista tukevissa toimenpiteissä.
Toimenpide:
Ministeriön osastot ja yksiköt yhteistyössä ministeriön yhdenvertaisuus- ja tasa-
arvoryhmien kanssa huolehtivat, että yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyössä otetaan
huomioon moniperusteiseen syrjintään liittyvät kysymykset valtavirtaistamisperiaatteella.
Moniperusteinen syrjintä otetaan huomioon ihmiskaupan vastaisen tarkennetun
toimintasuunnitelman toimeenpanossa korostaen suunnitelman uhrilähtöistä
lähestymistapaa sekä lapsi- ja sukupuolinäkökulmaa.
Quote
Yhdenvertaisuuslaki - 8 § Vastatoimien kielto (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040021#P8)
Ketään ei saa asettaa epäedulliseen asemaan tai kohdella siten, että häneen kohdistuu kielteisiä seurauksia, koska hän on valittanut tai ryhtynyt toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden turvaamiseksi.
Yhdenvertaisuuslaki - 17 § Todistustaakka (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040021#P17)
Jos joku, joka katsoo joutuneensa 6 §:n vastaisen menettelyn kohteeksi, esittää tässä laissa tarkoitettua asiaa tuomioistuimessa tai toimivaltaisessa viranomaisessa käsiteltäessä selvitystä, jonka perusteella voidaan olettaa, että mainitussa pykälässä säädettyä kieltoa on rikottu, vastaajan on osoitettava, että kieltoa ei ole rikottu. Säännöstä ei sovelleta rikosasian käsittelyssä.
Quote from: Ksenofobi on 04.08.2012, 16:05:49
Halla-ahon aiemmin kirjoittama ja joka teki minuun suuren vaikutuksen:
Quote1. Positiivinen syrjintä nähdään kompensaationa piilossa olevalle negatiiviselle syrjinnälle, joka kuuleman mukaan selittää tiettyjen ryhmien aliedustuksen esim. yrityksen tai organisaation henkilöstössä. Kun negatiivista syrjintää kompensoidaan positiivisella syrjinnällä, saavutetaan tasapaino eli nykyliturgiassa "tosiasiallinen tasa-arvo".
Ongelma on siinä, että ainoa todiste negatiivisesta syrjinnästä esim. Helsingin kaupungin organisaatiossa on sen väitetty seuraus eli vähemmistöjen aliedustus henkilöstössä. Oletus kompensoitavan ongelman olemassaolosta perustuu siis puhtaaseen kehäpäättelyyn.
Edelleen voidaan kysyä, miksi Helsingin kaupunki ei suoraan puutu negatiiviseen syrjintään, jos se olettaa sellaista harrastavansa, sen sijaan, että se kompensoi itse harjoittamaansa negatiivista syrjintää positiivisella syrjinnällä. Negatiivisella (piilo)syrjinnällä oikeutetaan kompensoiva positiivinen (avo)syrjintä, mutta kääntäen myös positiivinen syrjintä oikeuttaa ja tekee välttämättömäksi negatiivisen syrjinnän, koska vain niiden yhdistelmä luo "tosiasiallisen" tasa-arvon.
Tuota Halla-ahon kirjoitusta edelsi ankara median ja kaikennmaailman asiantuntijoiden tykitys Persusuomalaisten syrjinnänvastaista julistusta vastaan. Julistushan katsottiin jopa perustuslain vataiseksi.
Halla-ahon vasta-argumentit tuossa kirjoituksessa olivat todella vahvoja. Kirjoitus oli tosi hyvä, mutta jostain syystä keskustelu aiheesta julkisuudessa päättyi siihen. Ei löytynyt Halla-ahon teesien kumoajaa tässäkään asiassa, tilalle vaikeneminen.
Positiivinen diskriminaatio eli suosinta on haitallista silloinkin, kun ryhmä jota suositaan todellakin olisi laajan syrjinnän kohde. Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että jokainen työntekijän valinta muista kuin tuotannollisista syistä johtaa huonompaan työntekijäjoukkoon. Markkinatalous jo itsessään rankaisee syrjinnästä. Jos työnantaja jättää palkkaamatta parempia työntekijöitä pinnallisista syistä, niin se tarjoaa vain kilpailijoille mahdollisuuden napata ne paremmat työntekijät itselleen.
Ajan myötä markkinat tulevat syömään tällaiset huonot työnantajat ellei valtio sitten erikseen tue näitä yhtiöitä pitäen ne tehottomassa toiminnassa verovaroin.
Sisäasiainministeriö kiihottaa enemmistöä muita vähemmistöryhmiä kohtaan! Eikö ne tosiaan ymmärrä että tällainen laki vain lisää ennakkoluuloja vähemmistöjen ammattitaidosta? :facepalm:
Luinpa "huvikseni" sunnuntain ratoksi EU:n voimassaolevia lakeja. 8)
Tämä sai karvat nousemaan pystyyn:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:41995X1123:FI:NOT (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:41995X1123:FI:NOT)
QuoteNeuvoston sekä neuvostossa kokoontuvien jäsenvaltioiden hallitusten edustajien 23 päivänä lokakuuta 1995 antama päätöslauselma koulutusjärjestelmien vastauksesta rasismin ja muukalaisvihan aiheuttamiin ongelmiin
...
Täten NEUVOSTO JA JÄSENVALTIOIDEN HALLITUSTEN EDUSTAJAT
KEHOTTAVAT jäsenvaltioita
...
edistämään sellaisia koulutus- ja opetussuunnitelmien uudistuksia, joilla edistetään sellaisia käsitteitä kuin rauha, demokratia, kulttuurienvälinen kunnioitus ja tasa-arvo, suvaitsevaisuus, yhteistyö, ja rohkaisemaan ymmärtämykselle ja suvaitsevaisuudelle myönteisten asenteiden ja arvojen vaalimiseen tarkoitettujen oppimateriaalien valmistamista
...
Suvaitsevaisuus-sanaa toistetaan niin paljon, että se alkoi jo loppua lukiessa huipata. Jopa niin, että sisäasianministeriön syrjintään yllyttäminen loksahtaa aivan saumatta suvaitsevaisuuden prinsiippiin. Aivopesuako? No aivan varmasti. Äkkiä eroon tuosta EU:sta! :)
Mitä nämä aliedustetut ryhmät sitten ovat?Koskeeko tällainen kohtelu länsimaalaisia?
Quote from: kekkeruusi on 04.08.2012, 16:16:12
Syrjinta ei voi olla koskaan positiivista. Sama kuin puhuisi positiivisesta rasismista tai positiivisesta misogyniasta. Pelkkää valheellista propagandaa.
Totta. Syrjintä on aina negatiivista. "Positiivisen syrjinnän" tapauksessa ihan ihmetyttää uusiokielen tuottajien kierous, ja sokeus omia tuotoksiaan kohtaan. Miten jotain niin pahaa ja rumaa kuin syrjintä onkin voitu kääntää "positiiviseksi"? On vaikea edes kuvitella, miten joku ihan oikeasti voi kuvitella syrjinnän olevan positiivista.
Quote from: kekkeruusi on 04.08.2012, 16:16:12
Syrjinta ei voi olla koskaan positiivista. Sama kuin puhuisi positiivisesta rasismista tai positiivisesta misogyniasta. Pelkkää valheellista propagandaa.
Syrjintä on aina yhtä aikaa syrjimistä ja suosimista. Positiivista se on vain sen mielestä jota sillä hetkellä satutaan suosimaan.
Positiivinen syrjintä tarkoittaa käytännössä että valkoinen heteromies syrjittynä näiden ominaisuuksiensa takia on hyvä asia.
Quote from: Oami on 05.08.2012, 18:53:06
Näinhän tuo menee. Syrjintää ja syrjinnän vastustamista käännetään toisinpäin parhaassa 1984-hengessä.
Suurin osa eduskunnasta on rasisteja - ja mikä törkeintä, monet heistä vielä syyttävät rasismista niitä, jotka eivät ole.
Jo kansakoulussa tiesimme, että se joka toista haukkuu, on ite! Enkä tarkoita mitään ite-taiteilijaa...
Valistakaa joku tyhmää&laiskaa. Perustuuko positiivinen erityiskohtelu Suomessa johonkin lakiin vai onko sisäministeriön virkamieskunta ruvennut itse kirjoittamaan lakia?
Yhdenvertaisuuslain 7 §:n 2 momentti, olkaapa hyvät.
Quote
(14.11.2008/690)
Tällä lailla ei estetä sellaisia erityistoimenpiteitä, joiden tavoitteena on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden saavuttaminen 6 §:n 1 momentissa tarkoitetusta syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäisemiseksi tai lievittämiseksi (positiivinen erityiskohtelu). Positiivisen erityiskohtelun on oltava pyrityn tavoitteen kannalta oikeasuhteista.
Tosiasiallisella yhdenvertaisuudella ei tässä tarkoiteta sitä, että kaikille annetaan yhtäläiset mahdollisuudet tulla valituiksi, vaan sitä, että kaikkia yhtäläisesti tulee valituiksi. Mikä on tietysti mieletöntä, koska eivät etniset ryhmät kollektiivisesti tee yhtään mitään työtä, vaan vain niihin ryhmiin kuuluvat yksilöt. Yhteen ryhmään kuuluvaa työtöntä henkilöä ei mitenkään hyödytä tieto siitä, että joku muu hänen kanssaan samaan ryhmään kuuluva on työllistynyt.
Quote from: Oami on 12.08.2012, 23:07:15
Tosiasiallisella yhdenvertaisuudella ei tässä tarkoiteta sitä, että kaikille annetaan yhtäläiset mahdollisuudet tulla valituiksi, vaan sitä, että kaikkia yhtäläisesti tulee valituiksi.
Tuo tulkinta on mielestäni tehty monentin tekstistä riippumatta, eikä siihen nojaten. Positiivisella syrjinnällä perustellaan nykyään kaikenlaista, jolla ei ole tekemistä momentissa oletetun syrjinnän haittojen ehkäisemisen tai lievittämisen kanssa. Eräs eturivin suomalainen oikeusoppinut muun muassa väitti sotaveteraanien etuisuuksien perustuvan yhdenvertaisuuslain määrittämään positiiviseen erityiskohteluun, mikä on täysin älytön väite, mutta kuvastaa hyvin sitä ylimielistä tapaa, jolla yhdenvertaisuuslakia halutaan tahallaan tulkita väärin omien poliittisten tavoitteiden tukemiseksi.
Ei ole toistaiseksi esitetty mitään näyttöä, että maahanmuuttajien ns. aliedustus Helsingin kaupungin työntekiijöissä johtuisi kokonaan tai osittain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetusta syrjinnästä. Ja jos tästä löytyy todisteita, kaupunki on tietysti velvollinen
lopettamaan syrjinnän, eikä lisäämään sitä.
Oisko Roope lakimies?
Tarvitaan kyllä.
Tulkinnat ovat kuin Italian pääministerin perseestä, esim. hänen mukaansa sivistysmaissa on perustuslakituomioistuin. Suomessa ei ole. Ei se Venäjälläkään kovasti ahkeroi, vaikka toverit siellä istuukin.
Quote from: Oami on 12.08.2012, 23:07:15
Yhdenvertaisuuslain 7 §:n 2 momentti, olkaapa hyvät.
Quote
(14.11.2008/690)
Tällä lailla ei estetä sellaisia erityistoimenpiteitä, joiden tavoitteena on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden saavuttaminen 6 §:n 1 momentissa tarkoitetusta syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäisemiseksi tai lievittämiseksi (positiivinen erityiskohtelu). Positiivisen erityiskohtelun on oltava pyrityn tavoitteen kannalta oikeasuhteista.
Tosiasiallisella yhdenvertaisuudella ei tässä tarkoiteta sitä, että kaikille annetaan yhtäläiset mahdollisuudet tulla valituiksi, vaan sitä, että kaikkia yhtäläisesti tulee valituiksi. Mikä on tietysti mieletöntä, koska eivät etniset ryhmät kollektiivisesti tee yhtään mitään työtä, vaan vain niihin ryhmiin kuuluvat yksilöt. Yhteen ryhmään kuuluvaa työtöntä henkilöä ei mitenkään hyödytä tieto siitä, että joku muu hänen kanssaan samaan ryhmään kuuluva on työllistynyt.
Kiitoksia. Onpahan sottaista lakitekstiä. Antaa taas kerran hallintoporsaille mielivallan jakaa ties mitä 'ohjeistuksiaan'. Nythän nämä viljaset saivartelevat 'ohjeistuksissaan' kahden tasaveroisen hakijan tilanteeseen vedoten, mutta tosiasiassa kahta identtistä hakijaa ei ole koskaan.
Käytännössä tämä johtaa mahdollisuuteen toteuttaa mielivaltaista 'Affirmative Action' -politiikkaa ilman varsinaista Affirmative Action -lakia - jos kyseinen instanssi sattuu olemaan siunattu viljasella. Affirmative Actionin -politiikkaa ajetaan poikkeuksetta ideologisin perustein ilman mitään todisteita politiikan toimivuudesta. Sen sijaan käytännön tulokset eivät vakuuta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Affirmative_Action_Around_the_World
Olen Roopen kanssa samaa mieltä positiivisen erityiskohtelun luonteesta, laajemmin ajattelustani viestissä positiivisen erityiskohtelun periaatteet (http://hommaforum.org/index.php/topic,34008.msg1024239.html#msg1024239).
Ruotsissa kuusi vuotta sitten linja oli seuraava:
Quote
Uppsala discriminated against Swedes, The Local, 21.12.2006 (http://www.thelocal.se/5871/20061221/)
Uppsala University was guilty of discrimination when it reserved places on its law course for people with immigrant backgrounds, Sweden's Supreme Court has ruled.
'Who gains from immigrants being unable to speak Swedish?' (31 Jul 12)
Fewer granted asylum on re-application: report (23 Jul 12)
Sweden to give illegal immigrants healthcare (28 Jun 12)
The university was taken to court by two women who were rejected from the programme in 2003, even though they had better marks than all 30 immigrant applicants. The pair had previously won their case in the district court and court of appeal.
The Supreme Court ruled on Thursday that the university discriminated against both women, awarding them 75,000 kronor in compensation. The state will also pay costs of 41,000 kronor.
The Supreme Court ruled that setting quotas is acceptable as long as applicants are treated equally. In this case, the immigrant applicants should have needed at least the same marks as the other applicants. The court ruled that in this case the non-Swedish applicants were "strongly" favoured in a manner which cannot be supported by law.
Chancellor of Justice Göran Lambertz, who defended the case on behalft of the state, said the verdict leaves no room for doubt over what is legal.
"The Supreme Court has been very clear about it and we can only accept it. I don't want to speculate whether the outcome could affect areas outside the education sector. I need first to analyse the ruling."
Gunnar Strömmer, legal expert at Centrum för Rättvisa, a non-profit public interest law organization, states that the ruling "leaves no doubt – these kinds of ethnic quotas are not allowed".
"My interpretation is that all kinds of quotas are illegal – even gender quotas where one does not look at an individual's merits but rather allocates places to a certain group. This was also said by the district court and the appeal court," said Strömmer.
TT/Melissa de Sieni
Perussuomalaisten Freddy van Wonterghem hermostui siitä että maahanmuuttajia pidetään kauttaaltaan vammaisina, jotka vaativat erityiskohtelua. Tästä on kyse. Kyllä minäkin hermostuisin ja hermostunkin moisesta.
Quote from: mietinen on 13.08.2012, 15:25:48
Gunnar Strömmer, legal expert at Centrum för Rättvisa, a non-profit public interest law organization, states that the ruling "leaves no doubt – these kinds of ethnic quotas are not allowed".
"My interpretation is that all kinds of quotas are illegal – even gender quotas where one does not look at an individual's merits but rather allocates places to a certain group. This was also said by the district court and the appeal court," said Strömmer.
Tämä on Suomessakin tiedossa. Siksi kiintiökieltoa yritetään kiertää asettamalla julkisen sektorin rekrytointiin ja oppilaitosten sisäänottoon etnisten kiintiöiden kaltaisia tavoitteita (väestöpohjaan perustuva "edustus"), vetoamalla diversiteetin rikkauteen ja viittaamalla yliolkaisesti yhdenvertaisuuslain mahdollistamaan positiiviseen erityiskohteluun. Syrjivät käytännöt kestävät huonosti julkisuutta, joten juuri siksi lisää valoa ohjeisiin, joilla käytäntöjä yritetään oikeuttaa. Jo niiden kokoaminen yhteen paikkaan ihmeteltäväksi on hyvä alku.
Quote from: Roope on 13.08.2012, 17:15:40
Quote from: mietinen on 13.08.2012, 15:25:48
Gunnar Strömmer, legal expert at Centrum för Rättvisa, a non-profit public interest law organization, states that the ruling "leaves no doubt – these kinds of ethnic quotas are not allowed".
"My interpretation is that all kinds of quotas are illegal – even gender quotas where one does not look at an individual's merits but rather allocates places to a certain group. This was also said by the district court and the appeal court," said Strömmer.
Tämä on Suomessakin tiedossa. Siksi kiintiökieltoa yritetään kiertää asettamalla julkisen sektorin rekrytointiin ja oppilaitosten sisäänottoon etnisten kiintiöiden kaltaisia tavoitteita (väestöpohjaan perustuva "edustus"), vetoamalla diversiteetin rikkauteen ja viittaamalla yliolkaisesti yhdenvertaisuuslain mahdollistamaan positiiviseen erityiskohteluun. Syrjivät käytännöt kestävät huonosti julkisuutta, joten juuri siksi lisää valoa ohjeisiin, joilla käytäntöjä yritetään oikeuttaa. Jo niiden kokoaminen yhteen paikkaan ihmeteltäväksi on hyvä alku.
Toiminta on samanluonteista kuin Suomen valtion käytös koskien esim. ajoneuvoverolainsäädäntöä suhteessa käytettyjen autojen tuontiin EU-maista tai valtion tapa suhtautua alkoholin matkustajatuontiin ja tilaamiseen EU-alueelta: vahvempi saa tahtonsa läpi vähintään osittain vain siksi, että harva uskoo taistelun valtiota vastaan olevan sen arvoista. Helsingin kaupunki ei välttämättä ole organisaationa samanveroinen, mutta sillä ei ole merkitystä kun Illman tietää henkilökohtaisen hyväveliverkostonsa kautta olevansa henkilönä ja ajamiensa ideologioiden suhteen immuuni oikeudessa - ja samassa asemassa on moni muukin aatteiltaan ja suhteiltaan "oikeamielinen" päättäjä ja harmaa byrokraatti. Nämä päättäjäthän eivät ongelmaa suostu näkemään, ja moni muu hiljenee konsensussitoumuksiensa vuoksi hyvin pian jo päästyään demokraattisiin edustustehtäviin, vaikka nämä edelleen olisivatkin kaukana hyvävelisuhteiden öljyämästä ytimestä.
Valtiossa jossa kansalaisten on toistuvasti joko nöyrryttävä julkisten toimijoiden pienintressiryhmällisen mielivallan tai sitä puolustavaksi tahoksi asettuneen oikeuslaitoksen edessä on varmastikin jotain vialla. Tätä ei ole vaikea tunnistaa, mutta paljon vaikeampaa onkin vastata seuraaviin kysymyksiin: miten tästä tilanteesta päästäisiin eroon - ja varsinkin: miten ihmeessä tähän tilanteeseen päädyimme, kun meillä oli käsissämme avaimet estää moinen?
Mistä kumpuaa se kansalaisten älyllinen laiskuus joka johtaa vallankäytöllisen - ja usein vieläpä vain poliittisesti (muttei demokraattisesti) määrittyneen - eliitin vallan lujittumiseen ilman vahvaa enemmistön meriittiä? Tämä on kysymys, johon haluaisin vastauksen. Uskon, että suomettumisen ajalla on merkittävä osansa tässä prosessissa Suomen kohdalla, ja mitä pidempään asian ruotimista estellään ja lykätään näennäisen yhteisen hyvän nimissä, sitä enemmän niskan päällä olijat hyötyvät ja alla olijat joutuvat heikompaan asemaan.
ETNO kannustaa syrjintään ja esittää rasististisia vihjauksiaQuote
Maahanmuuttajanuorten syrjäytyminen estetään koulutuksella - positiivista erityiskohtelua tarvitaan lisää, jotta vähemmistöillä on tasavertaiset lähtökohdat, Sisäasiainministeriö, 9.6.2011 (http://www.intermin.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/uutisarkisto/1/0/maahanmuuttajanuorten_syrjaytyminen_estetaan_koulutuksella_-_positiivista_erityiskohtelua_tarvitaan_lisaa_jotta_vahemmistoilla_on_tasavertaiset_lahtokohdat)
Positiivisen erityiskohtelun toimenpiteillä voidaan tukea maahanmuuttajanuoren koulutuspolkua. Valmistava koulutus, tukiopetus tai muut oppilas- ja opiskelijahuollon toimenpiteet voivat kohentaa maahanmuuttajanuorten tilannetta siten, että heillä on muiden nuorten kanssa samat mahdollisuudet menestyä peruskoulussa, päästä jatko-opintoihin ja työelämään. Positiivista erityiskohtelua tarvitaan lisää, jotta vähemmistöillä olisi tasavertaiset lähtökohdat.
Positiivinen erityiskohtelu on sallittua vain syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäisemiseksi ja lievittämiseksi. Miksi halutaan lisää etniseen taustaan perustuvaa luokittelua? Miksi ei haluta tutkia ja poistaa syrjintää?
Quote
Positiivinen erityiskohtelu ei kohdistu vain maahanmuuttajaväestöön, vaan vastaavia toimenpiteitä voidaan yhdenvertaisuuslain mukaan tarvittaessa kohdentaa myös muihin ryhmiin, joiden syrjintä tai huonompi asema johtuu iästä, etnisestä tai kansallisesta alkuperästä, kansalaisuudesta, kielestä, uskonnosta, vakaumuksesta, mielipiteestä, terveydentilasta, vammaisuudesta, sukupuolisesta suuntautumisesta tai muusta henkilöön liittyvästä syystä.
Lisätietoja: Etnon pääsihteeri, ylitarkastaja Peter Kariuki, 071878 8677, Etnon sihteeri, suunnittelija Nina Suorsa, 071 878 8644
Toisin kuin kirjoittaja väittää, yhdenvertaisuuslain mukaan positiivinen erityiskohtelu on sallittua vain syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäisemiseksi ja lievittämiseksi, ei huonon aseman parantamiseksi. Sisäasiainministeriö harhaan johtaa tiedotuksellaan järjestelmällisesti.
Kirjoittaja esittää, että huonompi asema voi johtua etnisestä alkuperästä syrjinnän sijaan. Tämänkaltaisia väitteitä on totuttu pitämään rasistisina. Koska näkemyksen esittää etnisiin asioihin perehtynyt Etnisten suhteiden neuvottelukunta (ETNO), joka vastustaa rasismia, niin uskoakseni kyseessä ei ole rasismi. Ainakaan kyseessä ei ole "paha" rasismi, koska lausunnon esittää "hyvä" taho.
Onko ETNO ammattilaisten työryhmä vai "kivaa yhdessä" puuhastelukerho?
40 vuotta täytettyäni huomasin, että työnhaussa uskottavuus vähenee kiihtyvällä vauhdilla. Siinä sitten Varamiespalveluissa ja Adeccoissa uskottelee mamujen kanssa kilpaa, että meikäkin vois osata noita ja noita hommia tehdä. Usein tuntuivat hommia saaneet olevan mamuja ainakin muutama vuosi sitten pk-seudulla.
Julkiselta puolelta en ole juuri hommia hakenut 20:een vuoteen, koska en kuulu SDP:hen, enkä Kokoomukseen. PS-läiseksi tunnustautuvana olen täydellinen epähenkilö. Sisäministeriön ja Hesassa Viljasen ohjeet varmistavat, että voin loppuelämäni turhaan hakea julkisen puolen duuneja.
"Tosiasiallinen yhdenvertaisuus" :facepalm: Opin näköjään uuden käsitteen. Tästä pelleilystähän puuttuu enää, että lakiteksteissä aletaan käyttämään termiä "aikuisten oikeesti".
Minusta tämän koko farssin suurinta antia on se, että henkilölle ei anneta tasoitusta hänen henkilökohtaisten ominaisuuksiensa vuoksi, vaan hänen edustamansa ryhmän saavutusten vuoksi. Tässä on ongelmana sekä se, että
1)Lain edessä jokaisen pitäisi edustaa vain itseään
2)Tasoitusta ei anneta alkutilanteen, vaan lopputuloksen perusteella.
Olen kohtalaisen hämmästynyt siitä, miten monen mielestään tasa-arvoa ja liberaalia yhteiskuntaa kannattavalle tällainen menee läpi.
"potilas kuoli hoitovirheen vuoksi" - lääkärinä suomalainen valkoihoinen
Johtopäätös:
Afrikasta voidaan ottaa poppamiehiä lääkäreiksi, koska tappaahan se suomalainenkin lääkäri. Lopputulos siis sama kaikilla, todellista tasa-arvoa.
Sanoisin, että "vittu mitä paskaa".
Quote from: ananaskaarme on 04.08.2012, 21:31:50
Quote from: mietinen on 04.08.2012, 16:59:26
hkanimen ja muidenkin yhteiskunnan tulonjaosta ja tuesta kiinnostuneiden kannattaa katsoa seuraava video (http://www.youtube.com/watch?v=VcL66zx_6No), alla tarkempi kuvaus videon sisällöstä.
Esittääkö tuo Rawlsin teesit ihan oikein? Ei voi olla Rawlsin tasoinen heppu kompastunut samaan, mihin kontaktiteoriaa toistuvasti peppuraiskaavat punavihreät idiootit. :facepalm:
Tulee vähän jälkijunassa tämä kommentti kun nyt vasta huomasin tämän ketjun. Mihin heppu mielestäsi kompastuu ? Minusta varsin järkevän oloista puhetta.
Mutta onhan se reilua ja tosi ihqua että suomeen pääsee kokeilemaan kaikkia työjuttuja jos sattuu olemaan musta tai sinne päin. Jos kiinnostaa työnteko ollenkaan. Ja on afrikan mantereelta. Plussaa tulee jos on huonosti tehtävään koulutettu. Pääsee vielä kilpakumppaneiden(junttien) ohi työhaastatteluissa. Oi tätä ihanuutta.
Me kun täällä suomessa ei syrjitä (melkein) ketään. Paitsi positiivisesti mustia. Ja negatiivisesti kantasuomalaisia.
Syrjintä on aina ollut positiivista erikoiskohtelua sitä harjoittavien mielestä. Sille negatiiviselle puolelle joutuneiden mielestä se on aina ollut ihan vain pelkkää syrjintää. Mikä kanta on nyt yleisesti oikea? Kutsuisimmeko apartheidia "positiiviseksi erikoiskohteluksi", koska silläkin oli laillinen hyväksyntä ja taatusti se oli positiivista eräälle vähemmistöryhmälle?