Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: Iloveallpeople on 30.07.2012, 17:08:11

Title: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Iloveallpeople on 30.07.2012, 17:08:11
QuotePakolainen ja demonin kaapu

...
Harvoin pohditaan mitä pakolaisuus käsitteenä tarkoittaa, millaisia merkityksiä se pitää sisällään ja millaisen identiteetin pakolainen joutuu omaksumaan.

Kansainvälisestekin tunnettu antropologi Liisa Malkki syventyy kirjassaan Kulttuuri, paikka ja muuttoliike juuri tällaisiin periaatteellisiin ja filosofisiin kysymyksiin.
...

Tavallisesti pakolainen esitetään ihmisenä, joka on revitty juuriltaan ja joutuu vaeltamaan irtolaisena vailla oikeaa identiteettiä, ystäviä ja kotia. Malkki tarttuu tähän ja kysyy, mihin tällainen näkemys perustuu.

Näkemyksen mukaan on olemassa kiinteä ja pysyvä identiteetti ja ympäristö, jota edustavat erilliset ja selvärajaiset kansakunnat. Paikallaan pysymistä pidetään normaalina ja luonnollisena ja liikkumista luonnottomana. Tähän viittaa puumetafora, kuten puhe "juurista", "irti repimisestä", "vieraasta maaperästä", "sukupuusta" ja "alkuperäiskansoista".

Tällaisella vastakohta-asetelmalla on traagisia seurauksia. Koska pakolainen on luonnottomassa tilassa ja häneltä näin puuttuu vakaa ja selvärajainen identiteetti, hänet on helppo mieltää on vaaralliseksi, epäluotettavaksi ja arvaamattomaksi. Pakolainen on näin vaarassa vajota rikollisten ja terroristien kastiin. Niin kuin usein rikolliset ja muut ulkopuoliset, myös pakolaiset esitetäänkin kasvottomina ja anonyymeinä.

Heillä ei ole historiaa ja yksilöllistä elämänkaarta, vaan he pomppaavat esiin pimeästä tyhjyydestä kuin demonit ja muut pahuuden edustajat. Tästä myös rasismi ja maahanmuuttajien vainoaminen kumpuaa.

Mitä tulisi tehdä ennakkoluulojen hälventämiseksi ja vastakohta-asetelmien purkamiseksi?
...

Tärkeintä on demonin kaavun riisuminen pakolaisen yltä ja kyky asettua hänen asemaansa.

Myös paljon parjattu maiden välisten rajojen kaatuminen ja siirtyminen maailmanlaajuiseen yhteisöön tuo esiin hyvät puolensa. Nykyäänhän liikkumisesta – postmodernista filosofiasta, jota Malkkikin hyödyntää, aina kaupankäyntiin asti – on tulossa normi ja lähtökohta ja pysyvyyden ja kansallisuuden korostaminen on liukumassa marginaaliin.

Malkin kirjaa voikin suositella ennen kaikkea perussuomalaisille ja heidän kannattajilleen sekä niille vasemmistolaisille, joiden mielestä kansainvälistyminen edustaa ainoastaan rahanvaltaa ja ajaa vain kapitalismin asiaa.

Liisa Malkki: Kulttuuri, paikka ja muuttoliike. Vastapaino 2012. 283 sivua.

Kansan Uutiset (http://www.kansanuutiset.fi/kulttuuri/kirjat/2840169/pakolainen-ja-demonin-kaapu)
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Marko Parkkola on 30.07.2012, 17:16:38
"Tärkeintä on demonin kaavun riisuminen pakolaisen yltä ja kyky asettua hänen asemaansa."

Mitä! Saanko minäkin ilmaisen syyrialaissohvan? Kelpaisi kyllä.
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Blanc73 on 30.07.2012, 17:32:25
KU alleviivaa loistavasti sitä minkälainen suomalaiselle duunarille haistatteleva porukka nuoresta maailmanparantaja vassarisukupolvesta on tullut. Duunarin aseman puolustaminen on laita-vasemmalla vaihtunut afrikkalaiseen duunariin, joka ei päiväkään ole tehnyt duunia. Näillä mennään.

ps.kuka enää nykyään äänestää vasemmistoa ja jos, niin miksi ihmeessä?
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: ElenaDaylights on 30.07.2012, 17:33:06
Nyt nyrjähti nupissa.

Quote..Koska pakolainen on luonnottomassa tilassa ja häneltä näin puuttuu vakaa ja selvärajainen identiteetti, hänet on helppo mieltää on vaaralliseksi, epäluotettavaksi ja arvaamattomaksi. Pakolainen on näin vaarassa vajota rikollisten ja terroristien kastiin. Niin kuin usein rikolliset ja muut ulkopuoliset, myös pakolaiset esitetäänkin kasvottomina ja anonyymeinä.

Melko ennakkoluuloista strukturointia. Minun käsitykseni oikeista pakolaisista on aika puhdas ja neutraali. Sen sijaan koijaavat, paperittomat ja systeemiä jyrsivät turvapaikkashoppailijat vievät uskottavuutta kohta joka ikiseltä maahantulijalta, koska perseilyä ei kyetä hillitsemään poliittisilla toimenpiteillä.


QuoteMalkin kirjaa voikin suositella ennen kaikkea perussuomalaisille ja heidän kannattajilleen sekä niille vasemmistolaisille, joiden mielestä kansainvälistyminen edustaa ainoastaan rahanvaltaa ja ajaa vain kapitalismin asiaa
.

Vanhan kaartin tehdastaistolaiset varmaan hyppivät riemuiten kattoon.
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Adolf Stege on 30.07.2012, 17:40:25
En minä arvannut, että ne on (komukat) näin pahasti kippeitä. Eihän tuossa nyt oo järjen hiventä.
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: IDA on 30.07.2012, 17:44:24
En ota kirjasuosituksia vastaan kommareilta.
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Alkuasukas on 30.07.2012, 17:46:50
Mistä puoluekanta selvisi?
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: IDA on 30.07.2012, 17:52:49
Quote from: Alkuasukas on 30.07.2012, 17:46:50
Mistä puoluekanta selvisi?

Kansan uutiset.
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Blanc73 on 30.07.2012, 17:55:24
Quote from: Alkuasukas on 30.07.2012, 17:46:50
Mistä puoluekanta selvisi?

Viittasin KU:n journalismiin ja muuhun komukkipropagandaan. Liisa Malkin puluekannasta ei ole tietoa, eikä se myöskään kiinnosta. Jotain johtopäätöksiä voinet vetää seuraavasta:
Quote
https://www.booky.fi/kirjailija/Liisa+Malkki (https://www.booky.fi/kirjailija/Liisa+Malkki)
Liisa Malkki on maailmalla laajalti tunnettu ja siteerattu tutkija ja kirjoittaja, joka on käsitellyt erityisesti pakolaisuuteen ja ihmisten ylirajaiseen liikkuvuuteen liittyviä teemoja. Hänen tapansa lähestyä näitä kysymyksiä ammentaa antropologisesta tutkimusperinteestä sekä hänen omasta, perusteellisesta kenttätyöstään Tansaniassa burundilaisten pakolaisten keskuudessa.

...Teos osallistuu ajankohtaiseen keskusteluun maahanmuutosta, liikkuvuudesta ja monikulttuurisuudesta sekä kyseenalaistaa vakiintuneita tapojamme ajatella paikan, kulttuurin ja kuulumisen kytköksiä.

Ei tuosta ihan ensimmäisenä kokoomuslainen tai kepuli tule mieleen :roll:
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Nuutti Hyttinen on 30.07.2012, 19:45:50
Quote from: Blanc73 on 30.07.2012, 17:55:24
Quote
https://www.booky.fi/kirjailija/Liisa+Malkki (https://www.booky.fi/kirjailija/Liisa+Malkki)
Liisa Malkki on maailmalla laajalti tunnettu ja siteerattu tutkija ja kirjoittaja, joka on käsitellyt erityisesti pakolaisuuteen ja ihmisten ylirajaiseen liikkuvuuteen liittyviä teemoja. Hänen tapansa lähestyä näitä kysymyksiä ammentaa antropologisesta tutkimusperinteestä sekä hänen omasta, perusteellisesta kenttätyöstään Tansaniassa burundilaisten pakolaisten keskuudessa.

...Teos osallistuu ajankohtaiseen keskusteluun maahanmuutosta, liikkuvuudesta  ja monikulttuurisuudesta sekä kyseenalaistaa vakiintuneita tapojamme ajatella paikan, kulttuurin ja kuulumisen kytköksiä.

Ei tuosta ihan ensimmäisenä kokoomuslainen tai kepuli tule mieleen :roll:

Kuparikaide ei kuulu Finlandia-taloon, liikkukoon se Baltian kulttuurissa sijaitsevaan romukauppaan.
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Eino P. Keravalta on 30.07.2012, 21:27:33
Tehdäänpäs huvin ja urheilun vuoksi ruumiinavaus tälle kuolleelle ajatukselle, ja katsotaan, mitä se eläissään söi kärpässienten lisäksi:

QuoteHarvoin pohditaan.. millaisen identiteetin pakolainen joutuu omaksumaan.

Pakolainen, tai sellaiseksi tekeytynyt, ei ainakaan Suomessa joudu omaksumaan mitään itselleen vierasta identiteettiä, koska täällä ei tarvitse sopeutua, sillä sopeutujan ja identiteetin muuttajan oletetaan virallisessa mokuliturgiassa aina olevan suomalaisen.

QuoteTavallisesti pakolainen esitetään ihmisenä, joka on revitty juuriltaan ja joutuu vaeltamaan irtolaisena vailla oikeaa identiteettiä, ystäviä ja kotia.

On myönnettävä, että tässä kohtaa Malkki ansiokkaasti kyseenalaistaa meille syötetyn propagandan: pakolainenhan, tai sellaiseksi tekeytynyt, ei ole revitty juuriltaan vaan surullisen lukuisissa tapauksissa on itse elintason 200-kertaistamisen mahdollisuuden innoittamana päättänyt lähteä. Hän ei myöskään ole "vaeltanut" yhtään minnekään, vaan matkustanut ihmissalakuljettajalta ostetun matkalipun turvin määränpäähänsä. Ja oikea identiteettihän hänellä todellakin on, usein vielä Pyhän Koraanin määräämä ja muuttamaton sellainen. Ja mitä tulee ystäviin, nehän jo odottavat Suomessa ja koti tulee tarinankertojakulttuurin edustajalle kuin apteekin hyllyltä samalla, kun suomalaiset kärvistelevät 20.000 ihmistä käsittävissä asuntojonoissa, kuten esimerkiksi Helsingissä.

QuoteNäkemyksen mukaan on olemassa kiinteä ja pysyvä identiteetti ja ympäristö, jota edustavat erilliset ja selvärajaiset kansakunnat.

En tiedä, kenen näkemyksestä tässä puhutaan, mutta totta on, että ihmisen ydinidentiteetti todellakin on jotakuinkin kiinteä ja suhteellisen muuttumaton. Esimerkiksi moni vanhus kertoo tuntevansa, että on sisimmässään se sama ihminen kuin mikä oli vaikka 18-vuotiaana nuorukaisena, vaikka elämä on heitellyt kauas juurilta, läheisiä on kuollut, on tehty lukemattomia töitä lukemattomien ihmisten kanssa, on uskottu, petytty, toivottu ja rakastettu, muutettu mielipiteitä ja opittu uutta.

Samasta identiteetin muuttumattomuudesta kertoo karulla tavalla myös se fakta, että miljoonat Eurooppaan lasketut maahanmuuttajat ovat jopa vuosikymmenten asumisen jälkeen kykenemättömiä omaksumaan paikallisia tapoja, arvoja ja käytäntöjä. Tietenkin ihmisen identiteetti muokkautuu aikojen ja tapahtumien saatossa, mutta tavallisesti siinä ei tapahdu mitään radikaalia muutosta, vaan yleensä puhutaan vain nyansseista ja pintapuolisista seikoista.

Mitä tulee taas erillisiin ja selvärajaisiin kansakuntiin, ei kai kukaan ole missään väittänyt, että sellaisia olisi olemassa. Tässä Malkki yrittää selvästi pykätä olkiukkoa.

QuotePaikallaan pysymistä pidetään normaalina ja luonnollisena ja liikkumista luonnottomana.

Paikallaanpysymistä pidetään normaalina, koska se on normaalia. Ainakin, jos normaalilla tarkoitetaan "yleistä", "tavallista" tai valtaosaa. Malkki ei myöskään ymmärrä tehdä eroa yksilön ja kansakunnan liikkumisen välillä: on toki normaalia, että yksilö liikkuu. Mutta jos kokonaiset kansakunnat liikkuvat pyrkien muuttamaan toisten kansakuntien maa-alueille, on kyseessä epätavallinen, omituinen, luonnoton ja kiistattomien tosiasioiden mukaan myös vahingollinen ilmiö. Pohjois-Amerikan intiaanien historia esimerkiksi voisi Malkille tätä puolta valottaa, kun asia kerran on hänelle epäselvä.

QuoteKoska pakolainen on luonnottomassa tilassa ja häneltä näin puuttuu vakaa ja selvärajainen identiteetti, hänet on helppo mieltää on vaaralliseksi, epäluotettavaksi ja arvaamattomaksi.

Miten niin pakolainen tai sellaiseksi tekeytyvä on "luonnottomassa tilassa"? Eikös Malkki äsken juuri todistellut, että on mitä luonnollisinta kulkea esimerkiksi Mogadishun ja Helsingin välinen 6679 kilometrin matka? Maahanmuuttajaa ei mielletä vaaralliseksi, epäluotettavaksi ja arvaamattomaksi selvärajaisen identiteetin puutteen vuoksi, vaan siksi, että tuon maahanmuuttajan toverit esiintyvät tilastollisesti katsoen poliisin kansioissa kovin paljon useammin kuin heidän lukumääränsä antaisi odottaa.

QuotePakolainen on näin vaarassa vajota rikollisten ja terroristien kastiin.

Olisi älyllisesti rikollinen väite sanoa, että maahanmuuttajien terroristeiksi muuttuminen on kantaväestön vika, ellei se olisi niin perin naurettava väite: monet maahanmuuttajat ovat vihkiytyneet rikollisuuteen ja terrorismiin jo kauan ennen saapumistaan Eurooppaan eläteiksi.

QuoteNiin kuin usein rikolliset ja muut ulkopuoliset, myös pakolaiset esitetäänkin kasvottomina ja anonyymeinä.

Ainakin moni tämän foorumin jäsen haluaisi pikemminkin, että maahanmuuttajat esitettäisiin omilla kasvoillaan ja nimet vielä alla - varsinkin rikosuutisten yhteydessä. Sama tosin pätee kantaväestön rikollisiinkin.

QuoteHeillä ei ole historiaa ja yksilöllistä elämänkaarta, vaan he pomppaavat esiin pimeästä tyhjyydestä kuin demonit ja muut pahuuden edustajat

Kai kaikilla nyt sentään historia on, vaikka tänne ilman papereita saapuneilla se historia saattaa keksitty ollakin. Mutta yksilöllisestä elämänkaaresta ei voi niin varma olla, koska kaikki kulttuurit eivät laillamme arvosta yksilöllisyyttä, vaan odottavat ja vaativat, että ihminen on jokaisessa elämänsä vaiheessa, myös kaikkein intiimeimmissä, alistuva jäykkien kivikautisten normien hallittaviksi ja ettei kellään ole tai saa olla mitään todellista yksilöllisyyttä, vaan kaikilla on oikeus olemassaoloonsa vain jäykän ja patriarkaalisen yhteisön mitättöminä osina, joiden tehtävä on vain noudattaa sääntöjä ja jonkin mielikuvitusolennon usein veristä ja etnistä vihaa tihkuvaa tahtoa.

QuoteTästä myös.. maahanmuuttajien vainoaminen kumpuaa.

Ja missä niitä maahanmuuttajia vainotaan? Ei ainakaan Suomessa. Vainoaminen käsitteenä tarkoittaa pitkällistä, suunnitelmallista ja organisoitua kiusantekoa, ahdistelua tai vaaran aiheuttamista. Suomessa maahanmuuttajiin ei tällaisia toimia kohdistu. Se johtuu siitä, että ensinnäkään suomalaiset eivät tällaista toimintaa halua toteuttaa ja toisekseen siitä, että suomalaisilla ei edes ole voimavaroja tällaisen toiminnan järjestämiseen, koska mainittuun toimintaan kykeneviä hulluja on liian vähän ja he asuvat liian kaukana toisistaan pystyäkseen todella vainoamaan maahanmuuttajia. Sen sijaan nk. yhteisöllisten kulttuureiden laita on toisin: niillä on yhteisöllisyytensä kautta välineet vainota niitä ryhmiä, jotka ne kokevat vihollisikseen. Niinpä onkin todellisuutta jo Suomessammekin, että organisoidut maahanmuuttajajengit suunnitelmallisesti ja valikoiden vainoavat ja etsivät rikostensa kohteiksi suomalaisia. Etninen vaino on Suomessa totta. Sen kohteina ovat suomalaiset.

QuoteMitä tulisi tehdä ennakkoluulojen hälventämiseksi ja vastakohta-asetelmien purkamiseksi?

Ennakkoluulojen hälventämiseksi tulisi lakata käyttäytymästä juuri niinkuin ennakkoluulot ennustavat.

Olen sanonut tämän ennenkin: jos maahanmuuttaja haluaa tulla hyväksytyksi, hänen tulee 1) käydä koulua 2) tehdä työtä 3) noudattaa lakeja 4) noudattaa suomalaista tapakulttuuria ja kunnioittaa täkäläisiä arvoja. Ei pitäisi olla vaikeaa. Mutta jos tämä toteutuisi, Malkki jäisi työttömäksi.

QuoteTärkeintä on demonin kaavun riisuminen pakolaisen yltä ja kyky asettua hänen asemaansa.

Sen demonikaavun voi riisua vain pakolainen tai sellaiseksi tekeytyvä itse. Jos sen tekee suomalainen, saa pahoinpitelysyytteen. Enkä ainakaan minä voi asettua pakolaisen asemaan, koska olen joutunut tekemään työtä niiden asioiden eteen, jotka minulla on ja koska toisinkuin pakolaisen kohdalla, minun kulttuuriani halveksitaan kaikissa medioissa samalla kun minua ja kaltaisiani syyllistetään kaikista pakolaisten ja sellaisiksi tekeytyvien ongelmista siinä, missä heitä taas glorifioidaan kritiikittä.

QuoteMyös paljon parjattu maiden välisten rajojen kaatuminen ja siirtyminen maailmanlaajuiseen yhteisöön tuo esiin hyvät puolensa.

Odotan nyt kolmattakymmenettä vuotta enkä vieläkään ole kuullut ainuttakaan, siis ainuttakaan argumenttia, jolla monikultturismia voisi edes jotenkin puolustaa.

QuoteNykyäänhän liikkumisesta on tulossa normi ja lähtökohta ja pysyvyyden ja kansallisuuden korostaminen on liukumassa marginaaliin.

On lapsellista ja typerää väittää, että liikkuminen ja kansallisuuden korostaminen olisivat jotenkin toisensa poissulkevia - eiköhän se ole jopa päinvastoin: miksi liikkua, jos mitään eroja ei ole?

Ja jos saan profetoida, veikkaan, että kansallisuuden, oman kulttuurin ja isänmaan korostaminen tulevat kokemaan historiallisen huikean rehabilitaation. Monikultturistamisfasismi, jota Malkkikin edustaa, on pitävä siitä huolen.

QuoteMalkin kirjaa voikin suositella ennen kaikkea perussuomalaisille ja heidän kannattajilleen

Annettujen näytteiden perusteella tuon hölynpölykirjan lukeminen on ajanhukkaa, jota ei sanoin voine kuvailla. Ja kiitos, minulla on jo Pahkasian kootut.
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: sikanauta on 31.07.2012, 00:46:48
Tärkeintä on demonin kaavun riisuminen pakolaisen yltä ja kyky asettua hänen asemaansa.

Voisihan tuota koittaa. Sossuun asiakkaaksi ja sitten tekemään lapsia. Aika näyttää onko kykyjä.
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: acc on 31.07.2012, 02:59:08
Quote from: Eino P. Keravalta on 30.07.2012, 21:27:33
Hän ei myöskään ole "vaeltanut" yhtään minnekään, vaan matkustanut ihmissalakuljettajalta ostetun matkalipun turvin määränpäähänsä. Ja oikea identiteettihän hänellä todellakin on, usein vielä Pyhän Koraanin määräämä ja muuttamaton sellainen. Ja mitä tulee ystäviin, nehän jo odottavat Suomessa ja koti tulee tarinankertojakulttuurin edustajalle kuin apteekin hyllyltä samalla, kun suomalaiset kärvistelevät 20.000 ihmistä käsittävissä asuntojonoissa, kuten esimerkiksi Helsingissä.



Eino tuossa kirjoittaa pakolaisista. Aluksi mietin, miksi ihmeessä lippu pitää ostaa ihmissalakuljettajalta. Lentolipunhan voi ostaa itse netistä eikä tarvitse olla tekemisissä hämärämiesten kanssa. Bagdad-Helsinki 4.9.2012 maksaa netistä ostettuna noin 700 euroa. Mogadishu-Helsinki maksaa noin 2200 euroa. Nairobi-Helsinki lähtee jopa 560 eurolla. Ehkä jotain lahjontaa maastapoistujan pitää tehdä, että saa passin ja pääsee koneeseen. Välttämättä matkustajalla ei ole nettiä ja luottokorttia lähtömaassa. Mutta se joka ostaa liput lähtijän puolesta omalla kortilla tekee sitä työtä, jonka ajattelemme kuuluvan ihmissalakuljettajalle. Siistiä sisätyötä ja puolen tunnin näppäilyt maksimissaan. Kortin käyttäjä voi olla lähtömaassa tai Suomessa. Suomen rajamuodollisuudet lienevät vitsi, jos tulija muistaa sanoa taikasanan "asyl".  Ei ole vaikea muistaa. Vain yksi sana.

Ehkä sana "ihmissalakuljetus" on keino, jolla mokuttajamedia yrittää herättää sympatioita maahanpyrkiviä kohtaan? Moni ehkä uskoo, että ihmisiä oikeasti pitää salakuljettaa. Eihän lipun ostaminen ole salakuljetusta. Eikä ole kovinkaan rasittavaa istua lentokoneen matkustamossa vaikkapa 18 tuntia varsinkin, kun matkustaja tietää, että perillä odottaa ilmainen elämä vailla velvollisuuksia ja paikalliset nöyristelevät.



Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Marko Parkkola on 31.07.2012, 08:12:10
Jo muinaiset mesopotamialaiset perustivat kaupunkivaltioita hoitamaan bisneksiään joskus 6000 vuotta sitten. Mikäli tämän muotoisessa paikalleen juurtumisessa olisi jotain perustavanlaatuista pahaa, uskoisin mesopotamialaisten jatkaneen kiertolaiselämää kaupunkistumisen sijaan. Ellei Liisa Malkki ala sitten niin hurjaksi ja väitä, että olemme 6000 vuoden ajan olleet täysin väärässä asioiden suhteen.
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Adolf Stege on 31.07.2012, 10:59:12
Oon miettinyt, että millä ilveellä, joku kansan uutiset ylipäätänsä ilmestyy? Tarkotan millä rahalla? En millään jaksa uskoa, että tilaajia on niin paljon saati ilmoitusmyynnillä.

Tehtaankatu?
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Gambina on 31.07.2012, 11:19:20
Hyvä teksti Eino P:ltä!

Koko kirjan arviota odotellessa... ;)
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Mok on 31.07.2012, 11:42:29
Quote from: Mika R. on 31.07.2012, 10:59:12
Oon miettinyt, että millä ilveellä, joku kansan uutiset ylipäätänsä ilmestyy? Tarkotan millä rahalla? En millään jaksa uskoa, että tilaajia on niin paljon saati ilmoitusmyynnillä.

Tehtaankatu?

Kansan Uutisten tuki säilyi Jouko Joentaustan mukaan ennallaan vaikka Vasemmistoliitto otti osan kakusta omaan viestintäänsä: "Tuki on edelleen noin kolmannes lehden liikevaihdosta."http://www.journalistiliitto.fi/journalisti/lehti/2009/08/artikkelit/lehtituki_siirtyi_puolueille/
Title: Vs: 2012-07-30 KU: Pakolainen ja demonin kaapu
Post by: Pöllämystynyt on 01.08.2012, 23:25:27
Quote from: Iloveallpeople on 30.07.2012, 17:08:11
Tavallisesti pakolainen esitetään ihmisenä, joka on revitty juuriltaan ja joutuu vaeltamaan irtolaisena vailla oikeaa identiteettiä, ystäviä ja kotia. Malkki tarttuu tähän ja kysyy, mihin tällainen näkemys perustuu.

Näkemyksen mukaan on olemassa kiinteä ja pysyvä identiteetti ja ympäristö, jota edustavat erilliset ja selvärajaiset kansakunnat. Paikallaan pysymistä pidetään normaalina ja luonnollisena ja liikkumista luonnottomana. Tähän viittaa puumetafora, kuten puhe "juurista", "irti repimisestä", "vieraasta maaperästä", "sukupuusta" ja "alkuperäiskansoista".

Kuulin elämänpuuvertauksen ensi kertaa afrikkalaiselta pakolaiselta. Hän sanoi siihen tapaan, että oman kansansa luona hän oli kuin lehti elämänpuussa, mutta länsimaisessa yhteiskunnassa hän on irtonainen lehti ihmisten virrassa, vailla päämäärää ja tarkoitusta, eikä oikein tiedä kuka edes on. Elämänpuuvertaus, tai puhe juurettomuudesta, ei ole mikään ulkoa ympätty muotti, vaan se on osa afrikkalaisten, kuten lähes kaikkien muidenkin ryhmien perinteistä maailmankuvaa ja identiteettiä. Elämänpuu- ja juurettomuusvertaukset kumpuavat ihmisistä ja kulttuureista sisältäpäin, koska ne kuvaavat ihmisten ja kulttuurien identiteetin keskeisiä suhteita ja rakenteita. Ne kuvaavat sitä, miten äärettömän tärkeää on monien itsekuvan ja henkisen hyvinvoinnin kannalta elää omassa luonnollisessa ympäristössään ja kulttuurissaan. Se on ihmisenä olemista, että kokee sillä tavoin.

Kun maahanmuuttokriitikko puhuu pakolaisesta näitä vertauksia käyttäen, hän osoittaa samalla hyväksyvänsä ja tunnustavansa hänet ihmisenä, ja tuntevansa häntä ja hänen vaikeaa tilannettaan kohtaan syvällistä ymmärrystä. Malkki taas epäinhimillistää pakolaiset ja maahanmuuttajat mitätöimällä näiden kulttuuriin ja minuuteen syvällisesti kuuluvan tavan nähdä itsensä osana laajempaa kokonaisuutta ja ympäristöä.

On hyvin surullista, ettei Malkki hyväksy alkuperäiskansojen identiteettiä ja minuutta, jota nämä usein kuvaavat puumetaforan avulla. On hyvín surullista ja traagista, ettei Malkki hyväksy tätä afrikkalaista kansanviisautta, tätä syvällistä osaa ihmisyydestä.

Yrittäessään demonisoida puheet juurettomuudesta tms. rasismiksi Malkki samalla kiistää paitsi pakolaisten juuret, niin myös juurettomuuden aiheuttamat valtavat kärsimykset pakolaisille itselleen, sekä juurettomuudesta koituvat suuret yhteiskunnalliset ongelmat. Länsi-Euroopan maahanmuuttajaghetot ovat näkyvimpiä juurettomuuden pesäkkeitä. Niiden monet ongelmat johtuvat nimenomaan juurettomuudesta - eivätkä siis välttämättä tulokkaiden kulttuurista.

Jopa länsimaiden kantaväestöt, varsinkin nuoret, kärsivät luonnottoman nykymenon keskellä vakavasti juurettomuudesta. Juurettomuus tuhoaa myös suomalaisten poikkeuksellista luontosuhdetta, ja siten edellytyksiä suojella luontoa. Juurettomuus on niin todellinen, laaja ja näkyvä ongelma, ettei siitä puhumista ja siitä puhujia onneksi voida marginalisoida, hiljentää, leimata tai vaientaa.

Malkki myös käytännössä kiistää alkuperäiskansojen korvaamattoman merkityksen maailmalle, kulttuurien monimuotoisuudelle, ja näille itselleen. En voi näillä tiedoin varmaksi sanoa, mutta kirjoituksensa perusteella Malkki voisi edustaa monikultturismin "seuraavaa" (ja viimeistä) aaltoa, sitä, jossa keinotekoisesti katukuvaan synnytetyn "kulttuurisen moninaisuuden" synnyttämän ihastuksen ja huuman haihduttua käännetään takkia ja kiistetään, että kulttuureilla kokonaisuuksina olisi sittenkään sitä itseisarvoa ja merkitystä, josta ennen niin paljon puhuttiin, vaan tulokkaat ovatkin vain korostetusti ja jopa narsistisella tavalla vain yksilöitä vailla alkuperää. Ja kaikki tämä, jotta väestönsiirtoja ja väestönmuokkausta voitaisiin edelleen jatkaa. Siis pyörretään osa aikaisemmasta ideologiasta, jotta voitaisiin jatkaa edelleen samaa politiikkaa käytännössä. Niin halpaa ja merkityksetöntä sanahelinää on monikultturistien "ideologia" näille itselleenkin. Tärkeintä on vain väestönsiirtojen ja väestönmuokkauksen junailu, ja sen vastustajien lyöminen leimaten ja demonisoiden.