Quote from: Nikopol on 25.06.2012, 10:55:49
Nollatason epäuutinen, kesätäytematskua, tuskin sentään ateistisen cabalin salaliitto.
Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08
Olen ehkä ateistina jäävi sanomaan mutta Suomen olisi jo aika menneä eteenpäin tässä asiassa ja erottaa julkinen valta ja uskomukset toisistaan. Eli uskonnon opetus korvataan jollain neutraalimmalla aiheella, valtio ja kirkko erotetaan, kirkollinen verotusoikeus korvataan jollain muulla kultturihistoriaa ylläpitävällä rahoituksella jne.
Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08
Tästä asiasta on käyty paljon keskustelua ja luulisin, että yleisen kyllästymisen nimissä yhä useampi suomalainen yksinkertaisesti haluaa pois ukonnoliset julistamiset julkisista palveluista.
Quote from: Markku Stenholm on 25.06.2012, 12:22:07Tuskin silloin, kun muut uskonnot kokevat saman "pilkan". Jokainen kirkkokunta voi antaa omaa hengellistä opetusta vapaa-aikana niin paljon kuin sielu sietää.
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että Suomen valtiossa islamin opetuksen lopettaminen olisi jumalanpilkkaa.
Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08En näe, miten otoksen voisi katsoa olevan edustava. Jos kyselyssä oli pienikin tekijä, joka sai tiettyä katsantokantaa edustavat opiskelijat vastaamaan herkemmin, se vääristäisi tulosta jo reilusti.
Otos on tietysti hyvin pieni mutta voi varmaan olettaa, että se silti on edustava. (Tulevat) opettajat tuskin ovat siitä uskonnollisemmasta päästä.
Quote from: hkanime on 25.06.2012, 12:20:28
Koska on ilmiselvää, että uskonnonopetuksen lakkauttamisen (ainakin hiljaisena) verukkeena on kasvava muslimiväestö, eli suomalainen kulttuuri lopulta väistää.
Quote from: ananaskaarme on 25.06.2012, 13:19:30Osa matematiikasta korvattaisiin uskonnolla, voi perhana mitä järjen vähyyttä. Ja liikuntaa tunti pois, johan ne meidän läskit pikku videopeliharrastajat liikkuvatkin ihan liikaa. Jännästi taulukosta puuttuu eräs oppiaine kokonaan.
Ylenoksennuksen grafiikoista löytyy lisää ikäviä yllätyksiä (http://img.yle.fi/uutiset/incoming/article6188674.ece/ALTERNATES/w580/).
Jo valmiiksi ongelma-aineena liian vähäisen osaamisen vuoksi ollut matematiikka saa ainakin viidennellä luokalla juustohöylää ja luonnontieteellisistä fysiikka/kemia yhdistetään ehdotuksessa biologia/maantiedon kanssa ilmeisesti jonkinlaiseksi kettutyttöjen ympäristö- ja liito-oravaopiksi, dumbing down -efektillä ryyditettynä.
Mikä voi olla yhdistämisen takana? Pula pätevistä fysiikan/kemian opettajista? Joten korvataan se sitten jollain kympintytöllä selittämässä liito-oravanpipanoista?
Quote
Äidinkielen ja kirjallisuuden tuntimäärää ehdotetaan lisättäväksi, koska oppimistulokset ovat äidinkielen ja kirjallisuuden osalta sekä laskussa että eriytymässä. Matematiikan opetukseen varattu tuntimäärä säilytettäisiin nykyisellään.
Quote
Historian ja yhteiskuntaopin tuntimäärää ehdotetaan lisättäväksi yhdellä vuosiviikkotunnilla. Lisätunti kohdennetaan yhteiskuntaoppiin, jonka opetusta varhennetaan alkamaan perusopetuksen vuosiluokilta 5–6. Esityksellä vahvistetaan yhteiskunnallisten vaikuttamisen, osallistumisen oppimista ja opettamista sekä syvennettäisiin mm. taloustiedon opetusta.
Quote
Työryhmän esitys tukee hallituksen tavoitetta nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä ja tavoitetta, että Suomi sijoittuu OECD-maiden kärkijoukkoon keskeisissä osaamisvertailuissa sekä koulupudokkaiden vähyydessä.
Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08Quote from: Impivaaran tiikeri on 25.06.2012, 10:33:51
Pikkupräntissä kerrotaan, että juttu perustuu 38 (sic!) opiskelijan vastauksiin, joista siis yli puolet (eli luokkaa 20 opiskelijaa) halusi uskonnonopetuksen lakkauttamista. Yhteensä kysely lähetettiin 7000 opiskelijalle eli kovin suuresta innostuksesta ei tuo vastausprosentti (0.3%) kerro.
Otos on tietysti hyvin pieni mutta voi varmaan olettaa, että se silti on edustava. (Tulevat) opettajat tuskin ovat siitä uskonnollisemmasta päästä.
Tästä asiasta on käyty paljon keskustelua ja luulisin, että yleisen kyllästymisen nimissä yhä useampi suomalainen yksinkertaisesti haluaa pois ukonnoliset julistamiset julkisista palveluista.
Islamisoitumisen vaikutus näkynee myös näissä kannanotoissa. Koulujen islamisoituminen on tuonut mukaan yhä useamman uskonnonopetuksesta erityisvapauksia haluavan ryhmän, ja sen mukaan koko uskonnon opetus on alkanut kärsiä inflaatiota. Kohta vain vähemmistö käy uskonnon tunneilla, joten miksi niitä pitäisi edes ylläpitää.
Olen ehkä ateistina jäävi sanomaan mutta Suomen olisi jo aika menneä eteenpäin tässä asiassa ja erottaa julkinen valta ja uskomukset toisistaan. Eli uskonnon opetus korvataan jollain neutraalimmalla aiheella, valtio ja kirkko erotetaan, kirkollinen verotusoikeus korvataan jollain muulla kultturihistoriaa ylläpitävällä rahoituksella jne.
Quote from: Emo on 26.06.2012, 09:31:53Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08Quote from: Impivaaran tiikeri on 25.06.2012, 10:33:51
Pikkupräntissä kerrotaan, että juttu perustuu 38 (sic!) opiskelijan vastauksiin, joista siis yli puolet (eli luokkaa 20 opiskelijaa) halusi uskonnonopetuksen lakkauttamista. Yhteensä kysely lähetettiin 7000 opiskelijalle eli kovin suuresta innostuksesta ei tuo vastausprosentti (0.3%) kerro.
Otos on tietysti hyvin pieni mutta voi varmaan olettaa, että se silti on edustava. (Tulevat) opettajat tuskin ovat siitä uskonnollisemmasta päästä.
Tästä asiasta on käyty paljon keskustelua ja luulisin, että yleisen kyllästymisen nimissä yhä useampi suomalainen yksinkertaisesti haluaa pois ukonnoliset julistamiset julkisista palveluista.
Islamisoitumisen vaikutus näkynee myös näissä kannanotoissa. Koulujen islamisoituminen on tuonut mukaan yhä useamman uskonnonopetuksesta erityisvapauksia haluavan ryhmän, ja sen mukaan koko uskonnon opetus on alkanut kärsiä inflaatiota. Kohta vain vähemmistö käy uskonnon tunneilla, joten miksi niitä pitäisi edes ylläpitää.
Olen ehkä ateistina jäävi sanomaan mutta Suomen olisi jo aika menneä eteenpäin tässä asiassa ja erottaa julkinen valta ja uskomukset toisistaan. Eli uskonnon opetus korvataan jollain neutraalimmalla aiheella, valtio ja kirkko erotetaan, kirkollinen verotusoikeus korvataan jollain muulla kultturihistoriaa ylläpitävällä rahoituksella jne.
Alleviivaamaani kohtaan haluaisin lisäperusteluja? Kuinka niin "tuskin"? Tuntuuko siltä?
Muutoin olen lähinnä samaa mieltä kanssasi. Itse pidän parhaana ratkaisuna kaikille yhteistä pakollista USKONTOJENHISTORIAN oppiainetta, jota siis sitten myöskin muslimioppilaat lukevat sanoi kotiväki asiasta mitä tahansa.
Quote from: iäti on 26.06.2012, 08:37:43
Helmikuussa on todettu uudesta tuntijaosta mm. seuraavaa (http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2012/02/tuntijako_tiedote.html/):Quote
Äidinkielen ja kirjallisuuden tuntimäärää ehdotetaan lisättäväksi, koska oppimistulokset ovat äidinkielen ja kirjallisuuden osalta sekä laskussa että eriytymässä. Matematiikan opetukseen varattu tuntimäärä säilytettäisiin nykyisellään.
Quote
Perusopetuksen aika. Selvitys koulujen toimintaympäristöä kuvaavista indikaattoreista (http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2012/liitteet/tr13.pdf?lang=fi)
Helsingin koulujen tarkastelu osoittaa, että oppimistulokset ovat erittäin voimakkaasti yhteydessä
alueen ominaisuuksiin. Keskeisimpien koulupiirien ominaisuuksia kuvaavien tekijöiden korrelaa-
tio alakoulujen koulukohtaisiin äidinkielen ja matematiikan oppimistuloksiin nousee lähes 0,8:aan.
Voimakkaimman negatiivisesti oppimistuloksiin ovat yhteydessä sosiaalisen asuntokannan osuus alu-
eella (korrelaatio –0,77), aikuisväestön matala koulutustaso (–0,74) sekä vieraskielisten asukkaiden,
käytännössä maahanmuuttajien, osuus (–0,74). Positiivisesti oppimistuloksiin korreloivat erityisesti
aikuisväestön korkea koulutustaso (0,74) sekä asuinneliön hinta alueella (0,57).
Koulujen oppimistuloksia on myös mahdollista ennustaa koulupiirin väestöön perustuvan tilastolli-
sen mallin avulla. Sosiaalisen asuntokannan sekä heikosti koulutetun ja vieraskielisen väestön osuudet
yhdistävällä mallilla on mahdollista selittää tilastollisesti noin 70 % alakoulujen ja 65 % yläkoulujen
oppimistulosten vaihtelusta (kuva 1). Selitysosuudet ovat hyvin korkeita, eli vain harva koulu poik-
keaa sijaintialueen tuottamasta ennusteesta merkittävästi.
Quote
Työryhmä: Perusopetusta uudistetaan - taide- ja taitoaineisiin, äidinkieleen ja yhteiskuntaoppiin lisää tunteja, Opetusministeriö, 24.02.2012 (http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2012/02/tuntijako_tiedote.html/)
Työryhmän esitys tukee hallituksen tavoitetta nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä ja tavoitetta, että Suomi sijoittuu OECD-maiden kärkijoukkoon keskeisissä osaamisvertailuissa sekä koulupudokkaiden vähyydessä.
Quote from: hkanime on 25.06.2012, 12:54:37Quote from: Juffe on 25.06.2012, 12:36:43Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08En näe, miten otoksen voisi katsoa olevan edustava.
Otos on tietysti hyvin pieni mutta voi varmaan olettaa, että se silti on edustava. (Tulevat) opettajat tuskin ovat siitä uskonnollisemmasta päästä.
Tilastoteknisesti se tuskin on edustava, mutta voidaan arvioida ettei vastaamattomat opiskelijat poikkea kovin paljon vastanneista. Onhan kyseessä jo etukäteen tarkoin valikoitu ryhmä. Valikoiduissa ryhmissä yleensä on laajalti samankaltaisia ajatuksia.
Quote from: Tuomas3 on 25.06.2012, 12:09:19
Uskonto olisi totta tosiaan ajankohtaista poistaa eetteristä. Ainakin stadin kouluissa se tulee hintavaksi. Meidän koulussa on erikseen et, islam, buddha, hindu, ortodoksi, evlut ja jehovat käyvät jossain omassa jutussaan.
Ei tämän vaatijan tarvitse edes olla ateisti.
Quote from: Suvaitsija on 26.06.2012, 11:13:10Uskonnon tilalle kansalaistaito, joka muuttuu yläkoulussa maailman uskonnot tms. kurssiksi. Auttaa varmaan myös nykypenskoja kotoutumaan :).Quote from: Tuomas3 on 25.06.2012, 12:09:19
Uskonto olisi totta tosiaan ajankohtaista poistaa eetteristä. Ainakin stadin kouluissa se tulee hintavaksi. Meidän koulussa on erikseen et, islam, buddha, hindu, ortodoksi, evlut ja jehovat käyvät jossain omassa jutussaan.
Ei tämän vaatijan tarvitse edes olla ateisti.
Ei toki koske islamia, koska se on osa maahanmuuttajien identiteettiä ja helpottaa kotoutumista.
Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08
Islamisoitumisen vaikutus näkynee myös näissä kannanotoissa. Koulujen islamisoituminen on tuonut mukaan yhä useamman uskonnonopetuksesta erityisvapauksia haluavan ryhmän, ja sen mukaan koko uskonnon opetus on alkanut kärsiä inflaatiota. Kohta vain vähemmistö käy uskonnon tunneilla, joten miksi niitä pitäisi edes ylläpitää.
Quote
Olen ehkä ateistina jäävi sanomaan mutta Suomen olisi jo aika menneä eteenpäin tässä asiassa ja erottaa julkinen valta ja uskomukset toisistaan. Eli uskonnon opetus korvataan jollain neutraalimmalla aiheella, valtio ja kirkko erotetaan, kirkollinen verotusoikeus korvataan jollain muulla kultturihistoriaa ylläpitävällä rahoituksella jne.
Quote from: Emo on 26.06.2012, 09:31:53Quote from: hkanime on 25.06.2012, 11:52:08
Otos on tietysti hyvin pieni mutta voi varmaan olettaa, että se silti on edustava. (Tulevat) opettajat tuskin ovat siitä uskonnollisemmasta päästä.
Alleviivaamaani kohtaan haluaisin lisäperusteluja? Kuinka niin "tuskin"? Tuntuuko siltä?
2000 85,0 2001 84,8 2002 84,6 2003 84,1 2004 83,6 2005 83,1 2006 82,4 2007 81,7 2008 80,6 2009 79,7 2010 78,2 2011 77,2 |
Quote from: Emo on 26.06.2012, 09:31:53Ei tarvita, historia on jo oppiaineena. Uskonnonopinnot voi hoitaa uskonnollisissa yhteisöissä ihan omana aikana, eikä kouluissa.
Muutoin olen lähinnä samaa mieltä kanssasi. Itse pidän parhaana ratkaisuna kaikille yhteistä pakollista USKONTOJENHISTORIAN oppiainetta, jota siis sitten myöskin muslimioppilaat lukevat sanoi kotiväki asiasta mitä tahansa.
Quote from: kekkeruusi on 26.06.2012, 12:01:49Quote from: Emo on 26.06.2012, 09:31:53Ei tarvita, historia on jo oppiaineena. Uskonnonopinnot voi hoitaa uskonnollisissa yhteisöissä ihan omana aikana, eikä kouluissa.
Muutoin olen lähinnä samaa mieltä kanssasi. Itse pidän parhaana ratkaisuna kaikille yhteistä pakollista USKONTOJENHISTORIAN oppiainetta, jota siis sitten myöskin muslimioppilaat lukevat sanoi kotiväki asiasta mitä tahansa.
Quote from: Ropetus on 27.06.2012, 16:46:44
Nopean uutiskatsauksen perusteella uutisoinnissa näemmä sitten keskitytään pääteemana tuohon yhden uskontotunnin pudottamiseen, kun taas vain ohimennen mainitaan B1-kielen opetuksen aikaistuminen, eli suomeksi pakkoruotsituksen lisääminen...
Quote from: Roope on 27.06.2012, 17:00:31Quote from: Ropetus on 27.06.2012, 16:46:44
Nopean uutiskatsauksen perusteella uutisoinnissa näemmä sitten keskitytään pääteemana tuohon yhden uskontotunnin pudottamiseen, kun taas vain ohimennen mainitaan B1-kielen opetuksen aikaistuminen, eli suomeksi pakkoruotsituksen lisääminen...
B1-kielen tuntimäärä ei ilmeisesti lisäänny, joten muutos tarkoittaa vain entistäkin tehottomampaa opetusta, kun kuusi viikkotuntia pitää jakaa kolmen sijasta neljälle vuodelle. Yksi viikkotunti riittää kielitaidon ylläpitoon, mutta ei kunnolliseen uuden oppimiseen. Selkeää huononnusta entiseen verrattuna (ihan kaikkien kannalta) on vaikea järjellä käsittää, mutta kun Ahtisaaren työryhmä halusi tätä, niin tämän se sai.
Quote from: Iloveallpeople on 27.06.2012, 17:07:56Quote from: Roope on 27.06.2012, 17:00:31Quote from: Ropetus on 27.06.2012, 16:46:44
Nopean uutiskatsauksen perusteella uutisoinnissa näemmä sitten keskitytään pääteemana tuohon yhden uskontotunnin pudottamiseen, kun taas vain ohimennen mainitaan B1-kielen opetuksen aikaistuminen, eli suomeksi pakkoruotsituksen lisääminen...
B1-kielen tuntimäärä ei ilmeisesti lisäänny, joten muutos tarkoittaa vain entistäkin tehottomampaa opetusta, kun kuusi viikkotuntia pitää jakaa kolmen sijasta neljälle vuodelle. Yksi viikkotunti riittää kielitaidon ylläpitoon, mutta ei kunnolliseen uuden oppimiseen. Selkeää huononnusta entiseen verrattuna (ihan kaikkien kannalta) on vaikea järjellä käsittää, mutta kun Ahtisaaren työryhmä halusi tätä, niin tämän se sai.
Monissa kunnissa, joissa on pieniä tai pienehköjä kouluja päädytään todennäköisesti siihen, että luokanopettajat opettavat nuo ruotsin alkeet kuudennella. Onko se sitten hyvä vai huono asia; itse veikkaisin, että huono.