Reetta Karttunen kertoi Helsingin Sanomissa 22 vuotta sitten, millainen oli ensimmäinen kevät ala-asteen opettajana. Sen jälkeen ovat tulleet tietokoneet ja maahanmuuttajat. Ja opettaja on oppinut olemaan rauhallinen.
Quote...Maahanmuuttajien tulo on myös ollut iso muutos. 22 vuotta sitten heitä ei ollut luokassa yhtään. Nyt 16 oppilaasta kuusi puhuu kotona muuta kuin suomea: turkmeenia, venäjää, englantia, serbokroatiaa tai thaita.
Ensin tulivat 1990-luvun alussa vietnamilaiset, puhuttiin venepakolaisista. Reetan koulu otti Tampereelta kaikki, jotka eivät olleet ennen käyneet koulua Suomessa.
Nyt valmistava koulu on keskustassa, mutta Hervannassa asuu paljon maahanmuuttajia. Heitä haluttaisiin kouluihin tasaisesti. Mutta he itse haluavat mennä samaan kouluun kuin ystävät ja sukulaiset.
Viereisessä Hervannan koulussa on enemmän somaleita. Venäläiset hakeutuvat Kanjoniin.
"Kaikki koulut haluavat pitää kiinni maahanmuuttajista. Se tuo rikkautta ja elinvoimaa. Ennen kaikkea se tuo rahaa ja resursseja."
Jos koulussa on paljon maahanmuuttajia, ryhmät ovat pienempiä. Luokassa voi olla yhtä aikaa kolme opettajaa: Reetan lisäksi S2-ope suomea vieraana kielenä lukeville sekä erityisopettaja.
Reetan luokassa S2-ope on seitsemän tuntia viikossa, kun oppitunteja on kaikkiaan 20.
Lisäksi on kouluavustajia, jotka nykyisin saavat kelpo koulutuksen.
Hesari (digilehti) (http://www.hs.fi/digilehti/sunnuntai/En%C3%A4%C3%A4+ei+tarvitse+huutaa/a1338601995503)
Tähän väliin sopiikin tieto siitä, että mamun kouluttaminen maksaa 1,5x sen mitä kantiksen. Tottakai mamu tuo siis koululle resursseja ja voimavaroja.
Quote from: Marko Parkkola on 03.06.2012, 10:42:12
Tähän väliin sopiikin tieto siitä, että mamun kouluttaminen maksaa 1,5x sen mitä kantiksen. Tottakai mamu tuo siis koululle resursseja ja voimavaroja.
Taitaa kuitenkin olla niin, että koulun kantikselle ei noista resursseista ole kummoista hyötyä verrattuna tilanteeseen, jossa hän kävisi vähemmän resurssoitua perunanenäkoulua. No, onhan se tulevalle dhimmille etu, että saa totuttautua kalifaatin olosuhteisiin etukäteen.
Neljä aikuista 16 oppilaan luokassa. :o Kyllä nämä maahanmuuttajat tosiaan ovat rikkaus, kun tällaiset resurssit on heille käytettävissä. Vai menisikö nämä ylimääräiset panostukset kuitenkin pääosin suomalaisten veronmaksajien veroista ja heidän omat lapsensa kärsivät resurssien keskittämisestä maahanmuuttajaoppilaille.
Maahanmuuttajia tai heidän lapsiaanhan tästä ei pidä syyttää vaan päättäjiä, jotka haalivat Suomeen maahanmuuttajia yli kaikkien kantokykyrajojen. Jos vaikka yritettäisiin vähentää tulevien maahanmuuttajien määrä neljäsosaan ja työperäisen maahanmuuton (ei nykyistä palkkojen polkemista tukevaa työperäistä, vaan aitoa työperäistä) osuuden kasvattamista selvästi nykyisestä, niin sellaiset ylimääräiset panostukset saattaisivat vielä olla mahdollisuuksien rajoissa. Eikö tällaiset uutisetkaan saa päättäjiä tajuamaan, että keskimäärin se suomalainen tulee halvemmaksi yhteiskunnalle.
Mamut tulevat luku ja kirjoitustaidottomina. Ilman mitään käsitystä tavoista ja kohtuullisuudesta.
Suomalaiset äidit ja isät eivät ikinä saa vastaavaa palvelua omalle oppimisvaikeuksista kärsivälle lapselleen.
Vastapainoksi on sanottava että osa mamuista on huippuhyviä ilman mitään tarvetta erityisopetukseen. Erona on suoraan sanottuna afro-islamilaisen kulttuurin soveltumattomuus ja sopimattomuus ylipäänsä demokraattiseen yhteiskuntaan.
Miten muuten on, poikkeavatko rikastuneissa kouluissa kasvaneiden kantisten mamunäkemykset kovasti impivaaralaisissa kouluissa kasvaneiden näkemyksistä? Kai tätä on joku tutkinut?
Reetta Karttunen väittää vietnamilaisten venepakolaisten tulleen Suomeen 1990-luvun alussa. Ensimmäiset venepakolaiset tulivat Suomeen vuonna 1979. Tästä löytyy Elävästä arkistosta (http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/vietnamin_venepakolaiset_7904.html#media=7911) noin kuuden minuutin klippi, jota en ole katsonut. Meneeköhän Reetan arvio vuosikymmenellä metsään?
Siitä voidaan kiistellä, olivatko 1990-luvun alussa koulunsa aloittaneet vietnamilaispakolaiset ja näin ollen mitä todennäköisimmin Suomessa syntyneet samassa asemassa kuin ne, jotka tulivat tänne jo vuonna 1979 ja kävivät täällä koulua 1980-luvulla. Uutta tietoa minulle oli myös se, että Vietnamista lähteneet olivatkin enimmäkseen kiinalaissyntyisiä, eivät vietnamilaisia.
Quote from: Iloveallpeople on 03.06.2012, 11:12:30
Neljä aikuista 16 oppilaan luokassa. :o Kyllä nämä maahanmuuttajat tosiaan ovat rikkaus, kun tällaiset resurssit on heille käytettävissä. Vai menisikö nämä ylimääräiset panostukset kuitenkin pääosin suomalaisten veronmaksajien veroista ja heidän omat lapsensa kärsivät resurssien keskittämisestä maahanmuuttajaoppilaille.
Meillä oli jokunen vuosi takaperin yksi opettaja 32 oppilaan luokassa, koska luokat piti yhdistää.
Hyvä, että niillä säästöillä saatiin kustannettua tuleville huippuosaajille huippukoulutus.
Nyt saan nauttia kaikesta monikulturismin rikkaudesta, kun nämä huippuosaajat ovat puhjenneet kukkaan.
Quote from: Iloveallpeople on 03.06.2012, 11:12:30
Neljä aikuista 16 oppilaan luokassa. :o
Kyllähän tämä jo sanattomaksi vetää. Yksi neljää kohti. ;D
Hmm. 16 oppilaan luokkaan 4 aikuista=normaalia. 14 oppilaan erityisluokkaan tahdotaan koulunavustaja=ei ole resursseja(lähipiirikokemus).
Kyllä meikäläinenkin oppii parhaiten jos yksityisope olisi aina soitettavissa paikalle millä kellonlyömällä hyvänsä. Se vain että tasapuolisuus tuosta on kaukana. Hyvin asiansa hoitavia tungetaan 30+ jättiluokkiin(joissa aina yksi tai kaksi häirikköä pilaa puolet tunneista) ja riehujilla likimain henkilökohtainen opetus. Tasa-arvoa tuo ole nähnytkään, samaa tasapäistämispaskaa mitä nuuskamuikkuset tarjoilevat joka väliin.
Quote from: Vesisade on 03.06.2012, 18:25:01
Quote from: Iloveallpeople on 03.06.2012, 11:12:30
Neljä aikuista 16 oppilaan luokassa. :o
Kyllähän tämä jo sanattomaksi vetää. Yksi neljää kohti. ;D
... mutta siellä leivotaan uusia einsteineja. :roll:
Quote"...haluavat pitää kiinni maahanmuuttajista. Se tuo rikkautta ja elinvoimaa. Ennen kaikkea se tuo rahaa ja resursseja."
http://www.hs.fi/digilehti/sunnuntai/En%C3%A4%C3%A4+ei+tarvitse+huutaa/a1338601995503 (http://www.hs.fi/digilehti/sunnuntai/En%C3%A4%C3%A4+ei+tarvitse+huutaa/a1338601995503)
Kyllä, aivan!.
Rahaa ja resursseja tarvitaan aina enemmän ja vieläkin lisää!
Ne rahat tulevat, - niin mistä? Sataako seteleitä taivaasta? Missä?
Ottaisin mieluusti oman osuuteni tästä
"rikkaudesta!"
Quote from: Vesisade on 03.06.2012, 18:25:01
Quote from: Iloveallpeople on 03.06.2012, 11:12:30
Neljä aikuista 16 oppilaan luokassa. :o
Kyllähän tämä jo sanattomaksi vetää. Yksi neljää kohti. ;D
Yhdellä on metallinpaljastin ja etälamautin, toisella käsiraudat ja pakkopaita?
Tämä on tosirikkautta!
Ne muut tulkaavat, vai mitä v***ua he tekevät?
PS.
Menestystarinaa "kamelikuskin pojasta ydinfyysikoksi," odottaen.
Suurpäähän ounasteli, - vain muutama vuosi?.
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 03.06.2012, 18:29:08
Hmm. 16 oppilaan luokkaan 4 aikuista=normaalia. 14 oppilaan erityisluokkaan tahdotaan koulunavustaja=ei ole resursseja(lähipiirikokemus).
Kyllä meikäläinenkin oppii parhaiten jos yksityisope olisi aina soitettavissa paikalle millä kellonlyömällä hyvänsä. Se vain että tasapuolisuus tuosta on kaukana. Hyvin asiansa hoitavia tungetaan 30+ jättiluokkiin(joissa aina yksi tai kaksi häirikköä pilaa puolet tunneista) ja riehujilla likimain henkilökohtainen opetus. Tasa-arvoa tuo ole nähnytkään, samaa tasapäistämispaskaa mitä nuuskamuikkuset tarjoilevat joka väliin.
Tällä tasa-arvoistetaan päättötodistuksen arvosanat. Niin ei sentään tarvitse niihin soveltaa kaiken maailman korjauskertoimia.
Joo, ja antakaapa minullekin hieman sitä rikkautta! Niin kauan, kuin sen rikkauden voi muuttaa rahalliseksi rikkaudeksi. :D
Rahaahan sen rikkauden saavuttamiseen on upotettu, joten varmaan se toimii toiseenkin suuntaan...
QuoteEnsin tulivat 1990-luvun alussa vietnamilaiset..
Ei kukaan tänne "tullut". Me otimme heidät.
Minua ainakin sapettaa toistuvasti lukea tuollaista aivopesua, joka antaa ymmärtää, että jääkauden jälkeen oli 10.000 vuotta hiljaisempaa, mutta sitten vuonna 1976 yhtäkkiä tänne päättikin tulla pakolaisia tai turvapaikanhakijoita. Tuollainen ilmaisu pyrkii hämärtämään sitä faktaa, että me itse päätämme, kuka tänne tulee, koska ja miksi. Ei kyseessä ole mikään luonnonvoima: ne nyt vain tulivat ja sen vuoksi meidän on ne elätettävä loppuiäkseen. Ja jälkeläiset myös. Jos tänne joku joskus on tullut, se johtuu siitä, että olemme antaneet heidän tulla. Esimerkiksi jokunen vuosikymmen sitten oli venäläisiä tulossa enemmänkin. Sillä kertaa emme antaneet lupaa, vaikka venäläisille paha mieli tulikin. Sen jälkeen tosin portit ovat avautuneet heillekin. Yhtälailla kyrsii lukea, että jostain Tutsihutulasta joku on "muuttanut" tänne. Eihän sellaista tapahdu! Eivät ne normaalisti muuta, vaan pyrkivät systeemiä hyväksikäyttäen sisään elatuksen piiriin - usein valehtelemalla. Muuttaminen on toinen asia kuin keplottelu. Ja tuleminen on eri asia kuin pyrkiminen.
QuoteReetta Karttunen väittää vietnamilaisten venepakolaisten tulleen Suomeen 1990-luvun alussa. Ensimmäiset venepakolaiset tulivat Suomeen vuonna 1979. Tästä löytyy Elävästä arkistosta noin kuuden minuutin klippi, jota en ole katsonut. Meneeköhän Reetan arvio vuosikymmenellä metsään?
Siitä voidaan kiistellä, olivatko 1990-luvun alussa koulunsa aloittaneet vietnamilaispakolaiset ja näin ollen mitä todennäköisimmin Suomessa syntyneet samassa asemassa kuin ne, jotka tulivat tänne jo vuonna 1979 ja kävivät täällä koulua 1980-luvulla. Uutta tietoa minulle oli myös se, että Vietnamista lähteneet olivatkin enimmäkseen kiinalaissyntyisiä, eivät vietnamilaisia.
Vietnamilaisten tulon muistan. Espoon keskuksen lähiöihin heitä asutettiin ja natsit puhisivat "espoon saigonista". Vietnamista tulleita kohtaan oli ennakkoluuloja, mutta he painoivat työtä kuin siat ja penskatkin pärjäsivät koulussa vähintään siinä, missä suomalaiset. Kouluavustajia ja muuta sälää ei tarjottu.
Seuraavan kerran isompi ryhmä tulikin 90-luvun alussa ja samanlaisia tuloksia odoteltiin. Tulikin selväksi, että olemme saaneet Suomessa maistaa maahanmuuttajina globaalissa mittakaavassa kahta kulttuurista ääripäätä, mitä tulee työn ja koulutuksen arvostamiseen ja kykyyn sopeutua uuteen yhteiskuntaan.
Kulttuurit ovat tietysti kaikki samanarvoisia ja yhtä hyviä eikä se vika voi sieltä päästä löytyä.
Quote from: rähmis on 03.06.2012, 10:12:53
Luokassa voi olla yhtä aikaa kolme opettajaa: Reetan lisäksi S2-ope suomea vieraana kielenä lukeville sekä erityisopettaja.
Lisäksi on kouluavustajia, jotka nykyisin saavat kelpo koulutuksen.
[/quote]
Niin, kolme opettajaa per luokka, normaalia :o Ei ainakaan 87 kun peruskoulun aloitti.
Kyllä jotkut vietnamilaiset olivat varsinaisia iljetyksiä jotka olisivat saaneet hukkua Etelä-Kiinan mereen.
QuoteNo kuitenkin, ts. anyway: 21.2.1991 tuomittiin Turun raastuvanoikeudessa lasinleikkaaja Manh Hung Ho, 25, jatketusta lapseen kohdistuneesta haureudesta yhdeksäksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen.
Kollaattorinkäyttäjä (mikä sekin lienee? Tästä teostaan joutaisi kyllä rollaattorinkäyttäjäksi) Quec Viet Ho, 21, jatketusta lapseen kohdistuneesta haureudesta tammi- ja helmikuussa -90 sekä lapseen kohdistuneesta haureudesta yhdeksitoista kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen.
Elintarviketyöntekijä Ty Tran, 23, avunannosta lapseen kohdistuvaan haureuteen, teräaseen hallussapidosta sekä laittomasta uhkauksesta päiväsakkoihin ( ). Tran oli uhannut hakata erään pojan sekä uhannut katkaista kaulan (ts. irroittaa pään) hänet kerhotiloista häätäneeltä naiselta.
Keittiöapulainen Van Nhan Truong, 23, lapseen kohdistuneesta haureudesta seitsemän kuukautta ehdollista.
Ammattia omaamaton Ming Trun Trang, 23, lapseen kohdistuneesta haureudesta seitsemän kuukautta ehtoollista.
http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=5&t=3823